کمتر از 10 روز تا هالووین مانده و سیارک هالووین باز خواهد گشت

در

با نزدیک شدن به هالووین این سیارک هم به زمین خواهد رسید، سیارک هالووین از سنگ و فلز تشکیل شده است. این سیارک بسیار کوچک و به اندازه 700 متر است. سیارک هالووین از فاصله 20 برابر فاصله زمین تا ماه عبور خواهد کرد.

ظاهر این سیارک بسیار عجیب و به شکل جمجمه انسان است. به همین خاطر به آن نام سیارک هالووین داده اند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیاره نهم منظومه شمسی کشف شد

در

(سیارک)  : اخترشناسان معتقدند که سیاره ای بزرگ تر از زمین ، در اعماق تاریک و سرد منظومه شمسی، در مسیر دور دستی از سیاره پلوتون، پنهان است که تاکنون شناسایی نشده است .


کشف این سیاره که از آن با نام «سیاره نهم» منظومه شمسی یاد می گردد در هنگام رصد اجرام «کمربند کوپیر» صورت گرفته است.حرکات غیر معمول اجرام این کمربند، موجب کنجکاوی دانشمندان و پی بردن به وجود سیاره نهم گردید.

 

اندازه این سیاره در محاسبات اولیه ۱۰ برابر بزرگ تر از زمین برآورد شده که آن را به ابر سیاره زمین یا مینی نپتون تبدیل می نماید.همچنین در شبیه سازی های صورت گرفته، مشخص شد ه که نزدیک ترین مسیر این سیاره به خورشید، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار دورتر از زمین به خورشید و دورترین مسیر آن به خورشید بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ بار دور تر از مسیر زمین به خورشید می باشد .یک دور کامل آن به دور خورشید ۲۰ هزار سال زمان می برد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...

فلورانس بزرگترین سیارک که از نزدیک زمین عبور کرده است

در

صخره آسمانی فلورانس ( Florence) که ۴.۴ کیلومتر اندازه دارد، در روز ۳۰ اوت به کره زمین نزدیک شد، ودر روز اول سپتامبر بدون اینکه خطری برای کره زمین ایجاد کند، به مسیر خود ادامه داد.
فاصله فلورانس با کره زمین ۷ میلیون کیلومتر برآورد شده که این فاصله، ۱۸ برابر میانگین مسافت بین زمین و ماه است.
هرچند که در گذشته، سیارک‌های دیگر به زمین نزدیک‌تر شده اند، اما اغلب آن‌ها به مراتب کوچک‌تر بوده‌اند.
پل کداس، مدیر مرکز پژوهش درباره اشیای نزدیک به کره زمین در سازمان ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا/ NASA) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «از زمان آغاز برنامه ناسا برای تشخیص و ردگیری سیارک‌های نزدیک به کره زمین، فلورانس بزرگ‌ترین سیارکی است که تا به این حد به زمین نزدیک می‌شود.»
برای دانشمندان ناسا و علوم هوافضا فرصت بررسی سیارک‌های به ندرت به دست می‌آید تا با تحقیق در مورد سیارک‌ها اطلاعات جدیدی درباره منشاء ایجاد خورشید و سیارات کسب کنند. از این رو، دانشمندان ناسا گفته بودند با استفاده از رادارهای نصب شده در کالیفرنیا و پورتوریکو، از سیارک فلورانس تصویربرداری می‌کنند.
در صورت از دست رفتن این فرصت، دانشمندان باید تا سال ۲۵۰۰ میلادی صبر کنند تا فلورانس دوباره به کره زمین نزدیک شود.
این سیارک به احترام فلورانس نایتینگل (۱۸۲۰-۱۹۱۰)، بنیان‌گذار پرستاری نوین نام‌گذاری شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ شناسایی شد.
ناسا گفته بود که فلورانس در اواخر اوت و اوایل سپتامبر، فلورانس با تلسکوپ‌های کوچک یا دوربین‌های قوی قابل رویت‌ است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تاریخچه جشن هالووین (Halloween)

در


(سیارک) جشن هالووین هر ساله و در روز سی و یکم ماه اکتبر در شمال آمریکا و سایر نقاط جهان برگزار می گردد. درمورد این جشن چه چیزی می دانید؟ آیا این جشن در کشور شما نیز برگزار می گردد؟ در ادامه این متن، پیشینه مختصری از این جشن ارائه شده است.
همانند بسیاری از تعطیلات دیگر، هالووین نیز در طول تاریخ دچار تغییراتی شده است. بیش از 2000 سال پیش، ناحیه ای به نام سِلتز (Celts) وجود داشت که امروزه این ناحیه شامل ایرلند (Ireland) و بخش هایی از شمال فرانسه می شود. مردم این ناحیه روز اول نوامبر را به عنوان نخستین روز از سال جدید انتخاب کرده بودند. آنها اعتقاد داشتند که شب پیش از آغاز سال جدید (31 اکتبر)، زمانی است که مرده ها و زنده ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
بیش از 1000 سال پیش، کلیسای مسیحیت روز اول نوامبر را روز تمامی مقدسین مسیحی (که Hallows نیز نامیده می شود) نام گذاری کرد. این روز مقدس مخصوص گرامیداشت قدیسین و سایر افرادی بود که در راه دین خود جان داده اند. شب پیش از این روز را Hallows Eve (شب مقدسین) نامیده بودند که بعدها این نام به هالووین (Halloween) تغییر یافت.
همانند مردم شهر سِلتز (Celts)، اروپایی ها نیز بر این باور بودند که ارواح مردگان در شب هالووین به زمین می آیند. آنها نگران این بودند که ارواح مشکلاتی را به وجود آورده و یا باعث آسیب رساندن به کسی شوند. بنابراین در آن شب مردم لباس های مخصوصی می پوشیدند تا شبیه به ارواح یا موجودات پلید شوند. مردم فکر می کردند که با پوشیدن چنین لباس هایی، ارواح تصور خواهند کرد که آنها نیز مرده اند و از آسیب رساندن به آنان منصرف خواهند شد.
با مهاجرت اروپایی ها به آمریکا، سنت شب هالووین به آنجا نیز انتقال یافت. با این وجود تغییرات کوچکی نیز در آن اعمال شد. به عنوان مثال در اروپا، برخی از افراد در این شب فانوس هایی به دست می گرفتند که از شلغم ساخته می شد. اما در آمریکا، کدو تنبل به وفور وجود داشت. بنابراین مردم شمع هایی داخل کندو تنبل گذاشته و از آن به عنوان فانوس استفاده می کردند. به همین دلیل امروزه این جشن با تصویری از کدو تنبل شناخته می شود.
امروزه هالووین دیگر یک جشن مذهبی محسوب نمی شود. در وهله اول، این روز مخصوص بازی و سرگرمی کودکان است. کودکان مانند مردم 1000 سال پیش لباس های مخصوصی می پوشند، اما به جای نگرانی درمورد ارواح پلید، خانه به خانه رفته، در را زده و می گویند: "شوخی یا خوراکی".( رسم این است که بچه ها بر در هر خانه رفته و درخواست یک خوراکی کوچک می کنند، در صورتی که درخواست آنها بی پاسخ بماند، با شیطنت های خود صاحبخانه را اذیت می کنند. )

صاحبخانه نیز با یک شکلات یا خوراکی دیگر از آنها پذیرایی می کند. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ناسا: امروز سیارک 27 متری مستقیم به سمت زمین می آید

در

به گفته ناسا، این سیارک عظیم توانایی نابودی زندگی در زمین را دارد. سیارک امروز بعد از ظهر مستقیم به سمت زمین می آید.

سیارک فوق به اندازه 2 ساختمان بزرگ است و به نام WN2018 نام گذاری شده است. طبق محاسبه دانشمندان این سیارک با فاصله بسیار کمی از کنار زمین عبور خواهد کرد.

دانشمندان ناسا اندازه سیارک را بین 40 تا 91 فوت تخمین می زنند که تقریبا 12 متر تا 28 متر خواهد بود. (اگه با همین دقت هم برخورد را محاسبه کرده باشند که شاهکار کردند! 12 تا 28 متر!)

در برخورد مشابهی در سال 2013 در منطقه ای از روسیه به نام چلیابینسک، 1000 نفر به شدت مسدوم شدند. 

بیشتر مسدومان چلیابینسک براثر شکستن شیشه های ساختمان ها اسیب دیده بودند.

اگر سیارک فوق به جو زمین برخورد کند ممکن است خورد شود و قطعات ریزتر به صورت بارانی از سنگ ها به زمین برخورد کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیارک خطرناک GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت

در
سیارک بالقوه خطرناک به نام 2019 GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت و در نقطه حداکثر همگرایی فاصله اش بین فضا و زمین تنها 219 هزار کیلومتر بود. این تقریبا نصف میانگین فاصله زمین تا ماه است.

سیارک به ابعاد خانه ای بزرگ که به طور خطرناکی  نزدیک به زمین پرواز می کرد.فاصله این سیارک به زمین نزدیکتر از ماه بود. این سیارک، احتمالا به عرض 30 متر، تنها در 9 آوریل سال جاری کشف شد. سرعت نسبی آن بیش از 20 هزار کیلومتر در ساعت است. به گفته کارشناسان، اگر سیارک GC6 واقعا با زمین برخورد میکرد، آسیب می توانست بسیار قابل توجه باشد.

 
شایان ذکر است که هیچکدام از اجسام کیهانی در سیستم خورشید ی که تا امروزه شناخته شده اند، یک تهدید واقعا جدی برای زمین نبوده اند. در عین حال، بسیاری از کارشناسان به مدت طولانی نگران بودند که اجسام بالقوه خطرناک اغلب در مدت کوتاهی قبل از نزدیک شدن به سیاره زمین  دیده می شوند - این همان چیزی است که در  2019 GC6 اتفاق افتاد. بدین ترتیب، اگر زمین با برخورد با هر موضوعی تهدید شود، احتمالا بشر به اندازه کافی زمان برای آمادگی ندارد. در این راستا، دانشمندان از کشورهای مختلف به طور فعال بر روی ابزار جدید شناسایی اجسام آسمانی که به زمین نزدیک می شوند، کار می کنند.
 
خطرناک ترین سیارک ها در حال حاضر به عنوان سیارک Bennu شناخته می شوند. در دوره 2169 و 2199، احتمال برخورد با Bennu تقریبا یک تا چهار هزار خواهد بود. اگر بونو واقعا به زمین برخورد کند، این برخورد منجر به انفجار 1150 مگاتن در معادل TNT می شود - تقریبا بیست برابر بیشتر از دستگاه قدرتمند انفجاری که تاکنون توسط انسان آزمایش شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات اضافی درباره سیارک، در سال 2016، کارشناسان پرونده OSIRIS-REx را به آن ارسال کردند .

نظرات

در ادامه بخوانید...

اگر ماه از آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می افتد

در
اگر ماه از آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می افتد
ماه شیب 23.5 درجه سیاره زمین را ثابت نگه می دارد. بدون ماه ، زمین متلاشی می شود و به طور چشمگیری بر فصول ، آب و هوا و محیط زیست سیاره ما تأثیر می گذارد.
 
نزدیکترین جسم به سیاره ما ، ماه ، ممکن است مثل خواهر و برادرهای کوچک زمین به نظر برسد. از زمان تولد ، این ماهواره درگیر جنگ گرانشی با زمین است. اما اگر در آینده ماه از بین برود ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
متیو سیگلر ، دانشمند تحقیقات قمری در موسسه علوم سیاره در دالاس ، تگزاس می گوید: "سه میلیارد سال پیش ، وقتی ماه به زمین نزدیکتر شد ، بسیاری از چیزها به طرز چشمگیری تغییر کردند." "در حال حاضر ، ماه به اندازه کافی دور است و تاثیر بیشتر کارهایی که برای ما انجام می دهد بسیار طولانی مدت است ، مانند ثبات در مدار مان در طی صدها هزار سال."
 

خداحافظ امواج ماه

اگر همه ما یک روز صبح از خواب بیدار شویم و ماه را در آسمان نبینیم ، بیشتر ما احتمالاً متوجه آن نمی شویم.
 
جزر و مد برای کسانی که در نزدیکی اقیانوس ها زندگی می کنند، کاهش می یابد ، اما کاملاً از بین نمی رود. در حالی که ماه بیشترین فعالیتهای گرانشی را انجام می دهد و جزر و مد را برای سیاره زمین ایجاد می کند ، خورشید نیز نقش دارد. ساکنان ساحلی متوجه جزر و مد کمتر و در حدود نیمی از تعداد آنها در حال حاضر می شوند. 
اگر ماه از آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می افتد
جزر و مد، ماه، خورشید و زمین
در حالی که ماه زندگی روزمره ما را زیاد تحت تأثیر قرار نمی دهد ، اما نبودن ماه شیوه زندگی بسیاری از حیوانات شبانه را بالا می برد. حیواناتی مانند پروانه در طی میلیون ها سال برای حرکت در نور ماه و ستاره ها تکامل یافته اند. لاک پشت های تازه تخم ریزی شده از نور ماه استفاده می کنند تا راهی به اقیانوس پیدا کنند - و به لطف چراغهای خیابانی مصنوعی که آنها را در جهت اشتباه فریب می دهند ، به اندازه کافی تلاش اشتباه می کنند.
 

تأثیرات زمینی ماه

ماه همچنین بر حرکت زمین در مورد محور آن تأثیر می گذارد. کشش ماه در حال حاضر طول روز را حدود دو میلی ثانیه در هر قرن افزایش می دهد.اگر این افزایش فردا متوقف شود ، در بازه های زمانی انسانی ما چندان قابل توجه نخواهد بود. با این حال ، اگر ماه میلیارد ها سال قبل ناپدید شده بود ، چرخش امروز ما بسیار متفاوت بود. 
 
در اوایل زمین، چرخش های 4 ساعته داشت که بخاطر ماه به آرامی و به طور مداوم تا 24 ساعته که اکنون می شناسیم ، کند شده است. بدون حضور ماه در تمام آن سالها ، ما هنوز خیلی سریع می چرخیدیم.
 

دلیل فصل ها

ماه همچنین شیب 23.5 درجه زمین را نسبتاً ثابت نگه داشته است. بدون آن دست ثابت ، زمین بسیار بیشتر می چرخید ​​و تأثیر چشمگیری بر فصول و اقلیم کره زمین می گذارد. 
 
پل ساتر ، اخترفیزیکدان در موسسه Flatiron می گوید: "همه چیزهایی که ما در مورد فصول می دانیم، بدون ماه کاملاً دور از ذهن خواهد بود." از زاویه مشخصی ، "بعضی از نقاط این سیاره به سختی هرگز خورشید را می بیند ، و در بعضی دیگر خورشید برای ماهها دیده می شود."
 
اگرچه تغییر در شیب زمین به تدریج اتفاق می افتد ، بنابراین حتی در طول زندگی ما آن را فوراً یا به احتمال زیاد متوجه نمی شویم. اما برای حیواناتی که در طول میلیون ها سال برای زندگی در همگام سازی با فصل ها تکامل یافته اند ، ممکن است سازگاری برای آنها دشوار باشد ، حتی در مورد آنچه که به نظر ما مانند یک بازه زمانی طولانی است.
 

ماه به ما در باره زمین اطلاعات می دهد

از دست دادن ماه همچنین به معنای از دست دادن اطلاعات زیادی درباره زمین جوان است. به لطف فعالیت تکتونیکی ، هیچ صخره ی واقعاً قدیمی در زمین وجود ندارد. اما ماه غیرفعال از نظر زمین شناسی به عنوان مخزن اطلاعاتی در مورد زمین و منظومه شمسی مانند میلیارد ها سال قبل به ما خدمت می کند. 
 
به عنوان مثال ، تعداد دهانه های ماه به دانشمندان می گوید که دوره ای از بمباران های سنگین توسط سیارک ها در حدود 4.1 تا 3.8 میلیارد سال پیش رخ داده است. تجزیه و تحلیل شیمیایی سنگ های ماه نیز به ما کمک کرده است که بدانیم چه مقدار از آب سیاره ما توسط دنباله دارها و سیارک ها به زمین آورده شده است. 

نظرات

در ادامه بخوانید...