کشف یک نسخه خطی تازه و ناشناخته از دیوان غزلیات خواجه حافظ شیرازی

در

(سیارک) : "انجمن آسیایی کلکته" از کشف مهمی خبر داد: پژوهشگران این بنیاد فرهنگی یک نسخه خطی تازه و ناشناخته از دیوان غزلیات خواجه حافظ شیرازی پیدا کرده‌اند که گفته می‌شود نسخه‌ای بسیار گرانبها و نادرمی باشد.


کشف این دست‌نوشته ،۷۰۰ سال پس از مرگ شاعر یک رویداد فرهنگی مهم است که به شکلی کاملا تصادفی رخ داده است. اکنون بسیاری از ایران‌شناسان تنها برای دیدن این اثر راهی کلکته شده اند.
گفته می‌شود که این نسخه خطی نه تنها به خطی خوش و با آرایش و تذهیب زیبا نگارش گردیده، بلکه‌ در آن غزلی هست که در سایر نسخه‌ها موجود نمی باشد.
از این‌ها گذشته این نسخه از این نظر نیز حایز اهمیت است که حاوی امضا و مهر طلایی شاه‌جهان می باشد، پادشاه نامی و پرشکوه سلسله مغولان هند. این پادشاه چند قرن پس از حافظ می زیست ،‌ اما به نظر کارشناسان "انجمن آسیایی"، مهر دربار او نشانده این است که این پادشاه هنردوست این نسخه را برای کتابخانه شخصی خود تهیه نموده است.
موزه انجمن آسیایی در کلکته نسخه نویافته را در ویترینی برای تماشای عموم به نمایش گذاشته اما می‌گوید که به زودی به خزانه‌ای مخصوص منتقل خواهد شد.
این کشف تصادفی در روزها یی اتفاق افتاده که در تدارک جشن ۲۲۰ امین زاد روز میرزا غالب  ، شاعر هندی که به زبان‌های اردو و فارسی شعر می سروده ، بوده اند.(سیارک
کارشناسان انجمن در جستجوی آثار خطی باقیمانده از میرزا غالب، به شکلی کاملا تصادفی دست‌نوشته‌ای با اوراق زرد و کهنه ییدا کرده اند که نسخه ناشناخته‌ای از دیوان حافظ بوده است. 
به نظر سید اختر حسین، استاد ادبیات فارسی در دانشگاه جواهر لعل نهرو،‌  کشف این نسخه خطی خبری شوق‌انگیز برای ایران‌شناسان و دوستداران شاعر بزرگ ایرانی می باشد. به گفته او نسخه‌ای شبیه این نسخه خطی در کتابخانه خدابخش شهر پتنا موجود است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۶La lenteur, vertu comtoise ? je peine à te suivre sur ce terrain, Cher Martin. Ce détournement sympathique montre l’inanité de la loi dite hai&8do#p230;mais souligne la place accordée à tes créations. La reconnaissance de tes pairs rejoint celle de tes fidèles lecteurs.

در ادامه بخوانید...