نام رییس جمهور منفور از روی مدرسه برداشته شد

در

حذف نام یکی از اولین روسای جمهور آمریکا از یک مدرسه به خاطر حمایتش از برده داری

کیانا فیلیپس دختر 11 ساله ای که پیشنهاد تغییر نام مدرسه اش را داد 

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

تاریخ آمریکا از اوایل قرن هفدهم  و تا اواسط قرن نوزدهم آنچنان تیره و تار است که گاهی بازگویی تاریخ آن زمان هم برای بسیاری از مردم آمریکا سخت و دردناک است. البته هنوز هم نژاد پرستی در بسیاری از مناطق دنیا به طور کامل ریشه کن نشده است هر چند که در ظاهر قوانین سفت و سختی علیه نژاد پرستی وجود دارد البته در طول تاریخ آمریکا روسای جمهوری مثل لینکلن هستند که به خاطر لغو برده‌داری و ایجاد حق برابر بین سیاهپوستان و سفید پوستان سالها جنگیده اند و حالا به عنوان قهرمان از آنها یاد می شود. (همین چند سال پیش بود که استیون اسپیلبرگ با ساختن فیلم لینکلن، این رییس جمهور آزادیخواه و مخالف برده‌داری را در حد و اندازه های اساطیر ستود) اما در این بین کسانی هستند که نه تنها مخالف برده‌داری نبودن، بلکه از موافقان این قانون ننگین بوده اند و لذا نامشان تا ابد با نفرت برده می‌شود. در این بین مورد عجیب اندرو جکسون هفتمین رییس جمهور آمریکا همواره بین مخالفان نژادپرستی و موافقان آن مورد مناقشه بوده است

 در عجیب بودن داستان اندرو جکسون همین بس که در عین بدنامی و با اینکه ششمین رییس جمهور منفور آمریکاست ، عکسش بیش از هر شخص دیگری در آمریکا چاپ شده است

اندرو جکسون هفتمین رییس جمهور تاریخ ایالت متحده آمریکاست و البته به نقل از وبسایت About ششمین رییس جمهور منفور در تاریخ آمریکاست. اندرو جکسون به خاطر حمایتهایش از برده داری و همچنین پایه ریزی جنگهای بسیاری و قتل عام سرخپوستان شمال آمریکا همواره مورد انتقاد بوده است.( سیارک)

اما  اصل داستان تغییر نام مدرسه چه بود؟

هفته پیش در سالت لیک آمریکا اتفاقی افتاد که بسیاری از رنگین پوستان آمریکا را خوشحال کرد. قهرمان داستان یک دختر 11 ساله سیاهپوست بود که اجدادش برده بوده اند. کیانا فیلیپس در مدرسه ای که نام رییس جمهور "اندرو جکسون" روی آن بود، تحصیل می کند .

کیانا به مسئولین مدرسه پیشنهاد می دهد که نام مدرسه را عوض کنند و نام مری جکسون را روی مدرسه بگذارند ، مری جکسون زن سیاهپوست نابغه‌ای بود که فیلم ارقام پنهان را از ماجرای زندگی او ساختند. مری جکسون موفق شد به رده های بالا در ناسا دست یابد.

مسئولین مدرسه با پیشنهاد کیانا موافقت کردند و حالا با کیانا در شهرش مثل یک قهرمان رفتار میشود. کیانا معتقد است که کسانی که به اجداد او و تمام رنگین پوستان ظلم کرده‌اند نباید نامشان با افتخار برده شود و این حق کسانی است که در طول زندگی به همه انسانها خدمت کرده‌اند . او مری جکسون را الگوی خود می داند و امیدوار است در آینده مثل مری جکسون ریاضیدان  موفقی شود و بتواند در ناسا کار کند.

 

البته این اولین بار نیست که سعی می شود نام اندرو جکسون را به هر نحوی که شده از تاریخ معاصر آمریکا پاک کنند. در اواخر دوره باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا پیشنهاد شد که تصویر اندرو جکسون را از روی اسکناس 20 دلاری بردارند و به جای آن عکس هریت تابمن را چاپ کنند، هریت تابمن یک زن سیاهپوست و از رهبران مبارزه با برده داری بود. وزارت خزانه داری آمریکا در آن زمان این پیشنهاد را بررسی کرد اما عمر دولت اوباما به این جایگزینی نرسید، هر چند در حالت عادی شاید یک دهه طول می کشید تا این تصمیم عملی شود .( سیارک)

بعد از روی کار آمدن ترامپ او مخالفت صریحش  با این تصمیم را اعلام کرد. ترامپ تصویر اندرو جکسون را قاب کرد و در دفتر بیضی ریاست جمهوری در کاخ سفید روی دیوار نصب کرد. وزارت خزانه داری دولت ترامپ هم اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای تغییر عکس روی 20 دلاری ندارد. جالب است بدانید که اسکناس 20 دلاری رایج ترین اسکناس در کشور آمریکاست و اگر این تصمیم عملی می‌شد تصویر تاپمن به تیراژترین عکس روی اسکناسها تبدیل می شد.

تصویر مری جکسون در محل کارش

پی نوشت : فیلم ارقام پنهان به بررسی  زندگی  سه  زن ریاضیدان سیاهپوست آمریکایی از جمله مری جکسون می پردازد که بر اساس کتابی با همین نام اثر مارگوت لی شترلی ساخته شده است، دیدن این فیلم خالی از لطف نیست.ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...