چین شروع به ضد عفونی كردن پول كرد

در
چین شروع به ضدعفونی كردن پول كرد
بانک مرکزی چین اعلام کرد که آنها گردش بخشی از پول در این کشور را ضد عفونی کرده و به حالت تعلیق در می آورند. در عوض ، آنها 600 میلیارد یوان را بصورت جدید جایگزین می کنند.
 
مقامات چینی به مطالعه دانشمندان آمریكا اعتماد كردند كه تا 397 گونه باکتری می توانند روی سطح محبوب ترین اسكناس ها زندگی كنند. علاوه بر این ، آنها اغلب می توانند تا 12 روز زنده بمانند ، اما در موارد استثنایی این دوره ممکن است طولانی تر باشد.
 
سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار داشته است كه هنوز مشخص نیست كه تا چه مدت ویروس می تواند روی سطوح مختلف زندگی كرد. مطالعات اولیه نشان داده است که ویروس به طور قطع چندین ساعت زندگی می کند ، اما با ضد عفونی کننده ها می توان آن را از بین برد.
 
مقامات چین از پردازش پول با استفاده از اشعه ماوراء بنفش و دمای بالا استفاده می کنند. پس از این ، اسکناس ها و سکه ها برای چند هفته از گردش خارج می شوند ، در همان زمان آنها به همان تعداد اسکناس های جدید وارد بازار می کنند.
 
در چین بیش از 67 هزار مورد مبتلا به کروناویروس تایید شده و 1527 مرگ و میر ثبت شده است. در همین حال ، 11 میلیون نفر در ووهان ، مرکز شیوع کروناویروس و مرکز استان هوبئی ، در قرنطینه زندگی می کنند. بیمارستان ها آنقدر شلوغ هستند که دولت مردم را در اردوگاه های قرنطینه ی موقت قرار داده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

اشتباهی که تقریباً همه در هنگام ضد عفونی کردن خانه مرتکب می شوند

در
اشتباهی که تقریباً همه در هنگام ضد عفونی کردن خانه مرتکب می شوند
بسیاری از ما ، در مقابل پس زمینه بیماری همه گیر کروناویروس ، توجه بیشتری به رعایت بهداشت، پاکیزگی و ضد عفونی کردن خانه داریم ، اما همه به درستی عمل تمیز کردن و ضد عفونی کردن آپارتمان را انجام نمی دهند.
 
متخصصان ضد عفونی بیولوژیکی می گویند: در مورد اشتباه اصلی که مردم هنگام تلاش برای از بین بردن عفونت در خانه ی خود مرتکب می شوند.ما معتقدیم که اول "تمیز کردن مرطوب" و بعد "ضد عفونی کردن"  اما چندان ساده نیست.
 
بنابراین ، برای ضد عفونی کردن آپارتمان ، ابتدا باید بر روی تمام سطوح با یک دستمال مرطوب شده با آب و صابون تمیز کنید و تنها پس از آن ضد عفونی کننده را استفاده کنید. متخصصان تأکید می کنند که این ترتیب کار است.
 
ما فراموش می کنیم که تجمع باکتری ها به اصطلاح بیوفیلم را تشکیل می دهد ، که مانع از نفوذ مواد ضد عفونی کننده می شوند.
 
متخصصان خاطرنشان می کنند: "ابتدا باید لایه میکروب هایی را که صابون معمولی به خوبی انجام می دهد ، حذف کنید و سپس مواد شیمیایی می تواند ویروس ها یا باکتری های باقیمانده را به طور موثری از بین ببرد."
 
در این حالت ، پس از هر بار استفاده ، دستمال باید کاملاً شسته شود. بعد از استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، چند دقیقه صبر کنید تا کار کند.(ویروس را نابود کند)

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا می توان دوبار به کروناویروس مبتلا شد

در
آیا دوبار COVID-19 را می توان دریافت کرد؟
ایمنی کروناویروس: آیا دوبار COVID-19 را می توان دریافت کرد؟
 
اکنون در جهان بیش از 3/3 میلیون نفر به نوع جدیدی از كروناویروس آلوده شده اند. علاوه بر این ، تقریباً 1 میلیون نفر از آنها تحت درمان قرار گرفته اند ، و با فرض بر اینها ، باید همانطور که در سایر بیماری های ویروسی رخ می دهد ، از عفونت کروناویروس مصون باشند. با این حال ، دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این واقعیت دارد ، اگرچه اولین بیماران مبتلا به COVID-19 تقریبا شش ماه پیش ظاهر شدند. ما در مورد آخرین تحقیقاتی که در مورد ایمنی نسبت به COVID-19 تحقیق می کند و اینکه آیا دریافت مجدد ویروس کرونا امکان پذیر است، صحبت می کند.

چگونه مصونیت از کروناویروس ظاهر می شود؟

سیستم ایمنی بدن ما ، که بدن را از عفونت محافظت می کند ، از دو بخش تشکیل شده است. اولین مورد همیشه آماده کار است و وقتی باکتری ها یا ویروس های بیماری زا در بدن شناسایی شوند - این یک مصونیت ذاتی است ، واکنش شیمیایی بدن سلول های آلوده را از بین می برند. اما چنین سیستم ایمنی محافظت در برابر coronavirus را انجام نمی دهد.
 
نوع دوم پاسخ ایمنی تطبیقی ​​است ، سلولهایی را تولید می کند که آنتی بادی هدف خاصی را برای مبارزه با یک نوع خاص ویروس تولید می کنند ، می توانند به آن بچسبند و جلوی آن را بگیرند ، همچنین سلول های T که می توانند فقط به سلولهای آلوده به ویروس حمله کنند. ایجاد چنین پاسخ ایمنی به زمان متوسطی ​​نیاز دارد - به طور متوسط حدود 10 روز ، که بدن یاد می گیرد آنتی بادی های لازم را تولید کند.
 
اگر پاسخ ایمنی تطبیقی ​​به اندازه کافی قوی باشد ، می تواند یک محافظت نسبتاً طولانی مدت از بدن از نوع خاصی از ویروس ایجاد کند. بنابراین تعداد زیادی واکسن مدرن برای بیماریهای مختلف کار می کنند.
 
مشکل اساسی با نوع جدیدی از کروناویروس این است که مشخص نیست که آیا پاسخ ایمنی قوی در افرادی که مبتلا به COVID-19 مبتلا به علائم خفیف بوده اند یا به هیچ وجه علائمی ندارد رخ می دهد؟
 

پاسخ سیستم ایمنی چه مدت طول می کشد؟

هر نوع ویروس زمان متفاوتی دارد. به عنوان مثال ، در برابر ویروس سرخک ، بدن ایمنی را برای کل زندگی دریافت می کند ، و در برابر RSV (ویروس سینکسیال تنفسی) - تنها برای چند ماه.
 
coronavirus جدید Sars-CoV-2 به اندازه کافی طولانی وجود ندارد که دقیقاً چقدر طول عمر سیستم ایمنی را حفظ کند. با این حال ، دانشمندان در مطالعات خود ، آن را با شش کروناویروس شناخته شده دیگر که می توانند به انسان حمله کنند ، مقایسه می کنند. چهار مورد از آنها عمدتاً علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند ، بنابراین ، مصونیت از چنین ویروس ها بسیار کوتاه مدت است.
 
مطالعات نشان می دهد برخی از بیمارانی که به این نوع coronavirus مبتلا شده اند می توانند ظرف یک سال مجدداً به این عفونت مبتلا شوند.
 
دو تاج دیگر - باعث تحریک سندرم حاد تنفسی حاد (سارس) و سندرم تنفسی متوسط (مرس) - باعث ایجاد آنتی بادی هایی می شوند که چندین سال پس از بیماری در خون بیماران یافت شده است.
 
در همین زمان ، یک استاد پزشکی ، که در حال مطالعه وقوع آنتی بادی های کروناویروس است ، معتقد است که حتی اگر ایمنی به ویروس جدید بوجود بیاید ، بیش از چند سال دوام نخواهد داشت. این دانشمند معتقد است ، عفونت مجدد ، حتی با وجود مقدار کمی آنتی بادی ، می تواند تقریباً بدون علائم انجام شود.
 

آیا مواردی از ابتلا مجدد به کروناویروس وجود داشته است؟

هنوز کاملاً مشخص نیست. تکرار آزمایشات مثبت برای COVID-19 می تواند به معنی موارد مختلفی باشد - از آزمایش ضعیف ، که منجر به ترشح شخص در بیمارستان شد ، با تغییر در نوع آزمایش برای دیگران که متوجه غلظت کمتری از کروناویروس در خون هستند ، پایان می یابد.
 
با این حال ، تقریباً هیچ گونه مطالعه ای درباره چنین مواردی صورت نگرفته است ، زیرا افراد به ندرت پس از بهبودی از COVID-19 به بیمارستان می روند. اکنون در چین ، افرادی که قبلاً  از COVID-19 بهبود یافته اند ، برای آزمایش کورو ویروس آزمایش شده اند ، اما نتایج این مطالعه هنوز در دسترس نیست.
 

اگر من آنتی بادی دارم ، ایمنی وجود دارد؟

این نیز متاسفانه دقیق نیست.مطالعات اخیر چینی نشان داده است که از 175 نفری که COVID-19 داشته اند ، 30٪ از کیفیت بسیار ضعیف این آنتی بادی ها برخوردار بودند ، بنابراین قادر به مقاومت در برابر عفونت جدید نخواهند بود. علاوه بر این ، اگر بدن از نوع جدیدی از کروناویروس محافظت شود ، این بدان معنی نیست که نمی تواند حامل آن باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا کروناویروس باعث افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری سل شده است

در
علت و درمان بیماری سل
چرا افراد به دلیل بیماری همه گیر COVID-19 شروع به مردن از سل می کنند؟
به دلیل بیماری همه گیر کروناویروس ، ده ها هزار بیمار مبتلا به سل بدون تشخیص و درمان باقی مانده اند که می تواند باعث افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری خطرناک و عفونی شود.
کارشناسان مشارکت در بخش (TB) گفته اند که چگونه یک بیماری همه گیر می تواند بر افزایش عوارض و مرگ و میر سل در 5 سال آینده با استفاده از کشورهایی مانند کنیا ، هند و ... که شرایط برای این عامل بسیار مطلوب نیست تأثیر بگذارد.
 
کارشناسان دو سناریو ارائه دادند: خوش بینانه و بدبین. براساس اولین ، تا سال 2025 ، 1.8 میلیون بیمار مبتلا به سل در جهان ظاهر می شوند ، 342.500 بیمار خواهند مرد. طبق سناریوی دوم ، در پنج سال 6.3 میلیون نفر بیمار خواهند شد ، 1.4 میلیون نفر نیز خواهند مرد.
 
دانشمندان هشدار می دهند: عدم توانایی تشخیص و معالجه افراد در هنگام ابتلا به بیماری کروناویروس و همچنین واکسیناسیون ناکافی ، تمام تلاش های آنها را برای مبارزه با بیماری سل به مدت پنج تا هشت سال بی نتیجه می کند.
 
سل از فرد به شخص دیگر از طریق هوا گسترش می یابد. در صورت سرفه ، عطسه یا مایعات بیرون ریز ، افراد مبتلا به عفونت ریوی میکروب ها را در هوا آزاد می کنند. برای عفونت کافی است که فقط تعداد معدودی از این میکروب ها را استنشاق کنید.
 
مشخص است که حدود یک سوم جمعیت جهان مبتلا به سل نهفته هستند. این بدان معنی است که افراد به این باکتری آلوده هستند ، اما هنوز بیمار نیستند و نمی توانند بیماری را منتقل کنند. احتمال ابتلای افراد به باکتری سل به یک بیماری 10٪ است. با این حال ، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بسیار بالاتری از ابتلا به بیماری هستند ، به ویژه لازم است که هنگام انتشار کروناویروس به یاد داشته باشید.

 

علت بیماری سل

سل (TB) از طریق باکتری ها (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) ایجاد می شود که بیشتر آنها روی ریه ها تأثیر می گذارد. سل قابل درمان و قابل پیشگیری است.
 
باکتری های سل وقتی فرد مبتلا به بیماری سل سرفه می شود ، عطسه می کند ، صحبت می کند یا آواز می خواند ، در هوا منتشر می شوند. افراد اطراف ممکن است در این باکتری ها نفس بکشند و آلوده شوند. بیماری سل می تواند کشنده باشد. افراد آلوده به باکتریهای سل که بیمار نیستند ممکن است هنوز هم برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سل در آینده به درمان نیاز داشته باشند.
 
مرکز کنترل بیماری (CDC) گزارش داده است که سل یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که بیش از 95٪ مرگ و میر ناشی از سل در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​رخ داده است. نیجریه و هفت کشور 64 درصد از کل کشورها را شامل می شود.
 
CDC همچنین اظهار می دارد كه سل ، قاتل افرادبا HIV مثبت است. در سال 2016 ، 40 درصد از مرگ و میر ناشی از ویروس ایدز ناشی از سل بود.
 

 

علائم بیماری سل

باکتری های سل اغلب در ریه ها رشد می کنند و می توانند علائمی مانند:
 
سرفه ای بد که 3 هفته یا بیشتر طول بکشد
درد در قفسه سینه
سرفه کردن خون یا خلط (مخاط از اعماق داخل ریه ها می آید)
علائم دیگر بیماری سل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ضعف یا خستگی
کاهش وزن
از بین رفتن اشتها
لرز
تب
عرق کردن شب

 

عوامل خطر زا در بیماری سل

هر کسی می تواند به بیماری سل مبتلا شود ، اما افراد در معرض خطر بالا به دو دسته تقسیم می شوند:
افرادی که اخیراً به باکتری سل مبتلا شده اند
کسانی که شرایط پزشکی و بیماریی دارند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند
اگر:
شما با فردی که مبتلا به بیماری سل است ، زمان خود را سپری کرده اید
شما اهل کشوری هستید یا از مناطقی بازدید کرده اید که بیماری سل بسیار شایع است
شما در مکانی زندگی می کنید یا کار می کنید که بیماری سل بسیار شایع است ، مانند یک پناهگاه بی خانمان ، زندان  یا مراکز مراقبت طولانی مدت
شما یک کارگر مراقبت های بهداشتی هستید که با مشتری یا بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند ، همکاری می کنید
اگر یکبار به این بیماری مبتلا شوید ، احتمال ابتلا به بیماری سل بیشتر است.
شما به ویروس HIV مبتلا هستید
شما کودکی کوچکتر از 5 سال دارید
شما اخیراً در دو سال گذشته به باکتری سل مبتلا شده اید
سایر مشکلات بهداشتی وجود دارد که بدن شما را برای مبارزه با بیماری سخت می کند
سیگار می کشید یا از الکل و / یا مواد مخدر سوء استفاده می کنید
در گذشته به دلیل عفونت نهفته سل یا بیماری سل به طور صحیح تحت درمان قرار نگرفتید
 

 

جلوگیری از ابتلا به بیماری سل

بیشتر افراد در مناطق پرخطر به عنوان كودك واكسیناسیون سل را دریافت می كنند. واکسن Bacillus Calmette-Guerin یا واکسن ب ث ژ BCG نامیده می شود و فقط در برابر برخی از سویه های سل محافظت می کند.
 
داشتن باکتری TB لزوماً به معنای علائم سل فعال نیست. اگر باکتری دارید و علائمی را نشان نمی دهید ، پزشک می تواند آنتی بیوتیک های پیشگیرانه را برای تجویز آن در سل فعال تجویز کند.
افرادی که به سل مبتلا شده اند باید تا زمانی که درمان نشده اند از حضور در بین جمعیت خودداری کنند. طبق WHO ، افراد مبتلا به سل می توانند در صورت عدم اقدامات احتیاطی سالانه 10 تا 15 نفر را از طریق تماس نزدیک آلوده کنند. افرادی که به سل مبتلا هستند همچنین می توانند از ماسک جراحی ، معروف به دستگاه تنفس استفاده کنند تا از انتشار ذرات سل در هوا جلوگیری کنند. بهتر است فرد مبتلا به سل فعال تا پایان سه تا چهار هفته اول درمان از تماس با دیگران خودداری کند.
سیستم ایمنی بدن خود را با استفاده از عادات غذایی سالم ، ورزش منظم و خواب کافی ، سالم نگه دارید.
 

 

درمان برای سل (توبرکلوزیس)

بسیاری از عفونت های باکتریایی به مدت یک یا دو هفته با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند ، اما سل متفاوت است. افرادی که به سل مبتلا می شوند ، معمولاً باید شش یا نه ماه یک یا چند دارو مصرف کنند. درمان کامل باید انجام شود ، در غیر این صورت احتمالاً می تواند عفونت سل بازگشت پیدا کند. اگر سل عود کند ، ممکن است در برابر داروهای قبلی مقاوم باشد.
 
پزشک ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند زیرا برخی از سویه های سل نسبت به انواع خاصی از داروها مقاوم هستند. آنتی بیوتیک های با دوز بالا می توانند به کبد شما آسیب برسند ، بنابراین افرادی که داروهای سل مصرف می کنند باید از علائم آسیب کبدی ، مانند موارد زیر آگاهی داشته باشند:

 

علائم آسیب کبدی

از دست دادن اشتها
ادرار تیره
تب بیش از سه روز ادامه دارد
تهوع یا استفراغ غیر قابل توضیح
زردی یا زردی پوست

نظرات

در ادامه بخوانید...

۱۲ خانواده از مرگبارترین باکتری های مقاوم به دارو بصورت رسمی رتبه بندی شدند

در

(سیارک) : سازمان بهداشت جهانی (WHO) در واکنش به روند رو به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان اولین لیست از ابرباکتری‌های مقاوم به دارو که زندگی بشر را تهدید می‌کنند، منتشر ساخته‌است.
این لیست متشکل از 12 خانواده از باکتری‌های مرگباری است که نسبت به داروهای موجود که برای درمان عفونت‌های رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقاوم شده‌اند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی سالانه جان 700 هزار نفر را می‌گیرد و در صورتی که این پدیده مهار نشود، این آمار به گفته متخصصان می‌تواند تا سال 2050 به 10 میلیون نفر در سال برسد.


به گفته ماری پل کینی، دستیار مدیرکل سیستم های بهداشتی و نوآوری، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به سرعت درحال رشد است درحالی که گزینه‌های موجود برای درمان آن رو به اتمام گذاشته‌ است و در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی که شاید به آنها نیاز فوری باشد، به موقع در دسترس قرار نگیرند.
این لیست به سه بخش ضروری تقسیم شده‌است: بحرانی، شدید و متوسط. هریک نشان‌دهنده شدت و وخامت وضعیت و نیاز به آنتی‌بیوتیک برای مقابله با باکتری‌ها است.
بخش بحرانی شامل سه باکتری است: آسینوباکتر بومانی، سودوماس آئروژینوزا و انتروباکتریاسیا که نسبت به داروهای متعددی مقاوم هستند و می‌توانند بیماری‌های متعددی ازجمله عفونت‌های خونی و ذات‌الریه را ایجاد کنند. این گونه‌های باکتری همگی نمونه‌های باکتری‌هایی هستند که به باکتری‌های گِرَم منفی شهرت دارند،‌ باکتری‌هایی که معمولا دو غشای سلول ایجاد می‌کنند و به این شکل نفوذ ملوکول‌های دارو را دشوارتر می‌سازند.
پژوهشگر آنتی بیوتیک کارولین شور از سازمان Pew Charitable Trusts به کلی کرو در اخبار CBC توضیح می دهد: "بنابراین اگر ملوکول های دارو نتوانند نفوذ کنند، نمی توانند عمل کرده و باکتریها را بکشند".
۹ باکتری مهم دیگر که در دسته‌بندی شدید و متوسط قرار گرفته‌اند باکتری‌هایی هستند که عامل ابتلا به بیماری‌های رایج‌تری مانند مسمومیت غذایی یا سوزاک هستند که در صورت افزایش مقاومت دارویی می‌توانند مرگبار شوند. در این بخش باکتری‌های استافیلوکوکوس اروئوس یا MRSA،‌سالمونلا و هموفیلوس آنفلوآنزا جا گرفته‌اند.
سازمان بهداشت جهانی با انتشار این لیست به این نکته تاکید دارد که تلاش‌های کنونی برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مهار خطرهایی که این باکتری‌ها برای بشریت به دنبال دارند کافی نیست.

دانشمندان از باکتری ها برای کشتن ویروس های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کرده اند
کینی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، سوئیس، روز دوشنبه گفت: این لیست "برای ترساندن مردم نسبت به این باکتری های جدید نیست، بلکه برای مطلع ساختن محققان و شرکت های داروسازی در مورد اولویت هایشان است".
به عقیده ی کینی، یکی از مشکلاتی که این تلاش‌ها را با کندی مواجه ساخته،‌ سود‌آور نبودن این داروها برای شرکت‌های داروسازی است زیرا اگرچه زمان و سرمایه زیادی برای ساخت و تولید این داروها صرف می‌شود، اما بیماران آنها را برای مدتی کوتاه استفاده می‌کنند و این به آن معنی است که میزان کمی از داروها به فروش می‌رسند.
یک راه حل این است که شرکت ها و موسسات تحقیقاتی غیر از کسب سودی که از طریق فروش محصولات دارند، در پاداش های مالی ای که برای توسعه ی آنتی بیوتیک های جدید به آنها داده می شود، تغییراتی داده شود.
اما برای اینکه چنین سیستمی در سراسر جهان کار کند، نیاز به همکاری بالای دولتی دارد.
متخصص ضدمیکروبی، پترا گاستمیر از دانشگاه چاریته، آلمان به ساینس گفت: این مشکلی نیست که ما بتوانیم در سطح ملی آنرا حل کنیم، بلکه موردی است که کشورهای با درآمد کم و متوسط را به کشورهای پر درآمد مرتبط می کند.(سیارک
در اینجا امید است که این لیست جدید ارائه شده توسط WHO، بتواند به کشورها در تمرکز روی راه های درست برای مبارزه با این عوامل بیماری زا و مرگبار کمک کند.
کینی برآورد می کند که تا ساخت داروهای جدید یک دهه فاصله وجود دارد، که درصورتی که زودتر به این مسئله بپردازیم این روند تسریع می یابد.
لیست کامل منتشر شده از باکتری‌های مقاوم به دارو توسط سازمان بهداشت جهانی از این قرار است:
اولویت اول: بحرانی
۱. آسینوباکتر بومانی،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کارباپنم
۲. سودوماس آئروژینوزا،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کاراباپنم
۳. انتروباکتریاسیا، مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کاراباپنم
اولویت دوم: شدید
۱. انتروکوک فاسیوم، مقاوم نسبت به وانکومایسین
۲. استافیلوکوکوس اروئوس،‌مقاوم نسبت به متیسیلی و وانکومایسین
۳. هلیوباکتر پیلوری،‌مقاوم نسبت به کلاریترومایسین
۴. کامپیلوباکتر، مقاوم نسبت به فلوروکوینولون
۵. سالمونلا، مقاوم نسبت به فلوروکوینولون
۶. نایسریا گونوره‌آ،‌مقاوم نسبت به سفالوسپورین و فلوروکوینولون
اولویت سوم: متوسط
۱. استرپتوکوک پنومونیه،‌غیرحساس به پنیسیلین
۲. هموفیلوس آنفلوآنزا، مقاوم نسبت به آمپیسیلین
۳. شیگلا،‌مقاوم نسبت به فلوروکوینولون

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

به چین خوش آمدید

در

 

به چین خوش آمدید. این ملت باستانی امروزه بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا جمعیت دارد. از هر پنج نفر در دنیا یک نفر در چین زندگی می کند. جمعیت این کشور1.3 میلیارد نفر است. این جمعیت حدود یک میلیارد نفر از آمریکا بیشتر است. کشور چین در قاره ی آسیا واقع شده است. این کشور یکی از بزرگترین کشورهای جهان است. مساحت آن 9.6 میلیون کیلومتر است. نام محلی چین Zhōngguó [jung-gwo], به معنی پادشاهی میانی است. بیشتر مردم چین یا در منطقه ی پرجمعیت خاورمیانه یا در نزدیکی رود یانگ تسه زندگی [yang-see]می کنند. رود یانگ تسه و دریای زرد از وسط چین عبور می کنند و هردو به اقیانوس شرقی می ریزند. بقیه ی این سرزمین نیز با دشت ها، کوه ها و زمین های مرتفع پوشیده شده است. کوه گوبی شمال را پوشانده است. در غرب کوه های بسیاری وجود دارد که مشهور ترین آن ها مرتفع ترین کوه جهان اورست است. غربی ترین قسمت چین با رشته کوه ها با منظره ای بسیار دیدنی پوشیده شده است.(سیارک

مردم بیشتر از هر زبان دیگری با زبان چینی صحبت می کنند. چینی رایج که بیشتر مردم با آن صحبت می کنند ماندری نام دارد اما در قسمت های مختلف مردم لهجه های متفاوتی نیز می توانند داشته باشند. معنی یک کلمه ی چینی به این بستگی دارد که چگونه تلفظ شود. در مانداری، واژه شوو اگر با یک تن صدای کوتاه و تیز تلفظ شود معنی درخت دارد. اما همین واژه اگر کشده شود و با صدایی نرم تلفظ شود، مانند شوووو به معنی کتاب خواهد بود.  برای نوشتن زبان چینی از الفبای کاراکتری استفاده می کنند. این کارکتر ها اگر با یکدیگر ترکیب شوند، لغات جدیدی را می سازند. این زبان هزاران کاراکتردارد. برای یک نوشتن و خواندن ساده، حدود 2000 کاراکتر لازم است.(سیارک

تاریخچه چین

هر سلسله تغییرات مورد نظر خود را برکشور اعمال کرد. در طول حکومت سلسله شن، شن شی هوانگ کسی که به عنوان اولین امپراتور چین شناخته شده است، تمام ایالت های چین را متحد کرد. بعد از به قدرت رسیدن امپراتور شن شی هوانگ، او برای محافظت از بخش های شمالی امپراتوری اش، ساخت دیوار مشهور چین را آغاز کرد. هم چنین هزاران سرباز سفالی که به  تراکوتا مشهور هستند، برای محافظت از آرامگاه امپراتور ساخته شد.

                                                            ارتش سفالی تراکوتا

در طول سلطه سلسله ی هان جاده ی ابریشم به مهمترین راه برای تبادل اطلاعات و کالا بین کشور های شرق و غرب شد. در سلسله هان کاغذ اختراع و در طول سلسه سانگ چاپ و نشر کتاب پیشرفت کرد. اولین کتاب های چاپی متعلق به این سلسله هستند. در طول سلسه ی مینگ، شهر بیژینگ( پکن) به پایتخت چین مبدل شد. برای خانواده ی سلطنتی شهرکی درون شهر بیژینگ ساخته شد که به شهر ممنوعه مشهور شد، مکانی که مردم عادی حق ورود به آن را نداشتند.در سال 1911 انقلابی مردمی سلسله ی چن را سرنگون کرد و به حکومت پادشاهی خاتمه داد. درسال 1994، حزب کمونیست، به رهبری مائو تسه تونگ کشور چین را به جمهوری خلق چین تبدیل کرد. کمونیست به مردم قول داد که همه در یک سطح خواهند بودو اما مائو بدون این که به منفعت مردم فکر کند یک سری قوانین وضع کرد. میلیون ها نفر دچار گرسنگی شدند. مائو و ارتش سرخش هر کس که جرات مخالفت با او و قوانینش را داشت، به سختی مجازات می کرد. این قوانین چین را به یک کشور منزوی و دور از جهان تبدیل کرد. مائو در سال 1976در گذشت. با درگذشت او، چین وارد عصر جدیدی از پیشرفت شد و دوباره به عرصه ی جهانی بازگشت.

زندگی در چین

به دلیل جمعیت بالای چین منابع کافی برای تمام مردم وجود ندارد. دولت برای کنترل جمعیت فقط اجازه به دنیا آوردن یک فرزند و در برخی موارد خاص فقط دو فرزند را صادر کرده است. در چین به کودکان امپراتور کوچک گفته می شود. زیرا آن ها بسیار گرانبها هستند. اما این کودکان فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند تا مایه ی افتخار خانواده هایشان باشند.

کودکان اغلب در شش سالگی وارد مدرسه می شوند. زبان رایج در مدرسه و برای تدریس، زبان ماندارین است. اما برخی از مدرسه ها زبان انگلیسی را نیز به عنوان زبان دوم تدریس می کنند. در 14 سالگی کودکان چینی باید یک امتحان مهم را پشت سر بگذارند که در تضمین آینده ای روشن و موفق نقش به سزایی دارد. یک گفته ی قدیمی چینی می گوید: یادگیری چیزی است که باید در تمام زمان ها توسط افراد دنبال شود. به طور معمول در چین کودکان همراه با پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگی می کنند. خانه های امروزه مردم به خصوص در شهر های پرجمعیت کوچک تر شده است. خانواده و فرزندان اغلب برای وعده های غذایی دور هم جمع می شوند. وعده های غذایی یک خانواده چینی در ظرف های مختلفی صرف می شود که همه ی افراد حاضر بر سر سفره از آن به صورت مشترک می خورند. مواد غذایی شامل: سوپ، ماهی بخارپز، و مقداری برنج می شود. مردم با چوب های بلندی به نام چاپستیک غذا می خوردند.

 غذاهای مخصوص در روز های خاص درست می شوند برای مثال یک ظرف بزرگ از نودل برای رو تولد درست می شود که نشان دهنده ی عمر طولانی برای کسی است که تولدش است.

مرکز هر شهری در چین، محل سوپرمارکت های شلوغ است. مردم می توانند در آن جا غذا، مواد مورد نیاز برای منزل، لباس و دیگرکالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. اگر درمیان ازدحام جمعیت این بازارهای محلی عبور کنید، شاهد چانه زدن خریداران و بازارگرمی فروشندگان در سرتاسر بازار خواهید بود. در پارک، مردم به استراحت می پردازندو بعضی از آن ها تایی چی تمرین می کنند. حرکاتی که برای رلکسیشن بدن انجام می شود. بقیه ی مردم نیز یا بادبادک هوا می کنند یا مشغول بازی های تخته ای مانند: شطرنج چینی و ماهجونگ هستند و دیگران نیز دور آن ها جمع می شوند. یکی از تفریحات سالمی که اغلب چینی ها آن را دنبال می کنند، ورزشی باستانی برگرفته از نیروی چی و تقسیم آن بین بدن و ذهن است. این ورزش محبوب کنگ فو نام دارد. البته مردم به ورزش های دیگری مانند ژیمناستیک و فوتبال نیز می پردازند. اما کنگ فو همواره در اولویت بوده است.(سیارک

چین همواره ارتباط قوی با هنر و موسیقی داشته است. مردم زیادی حتی امروزه خوش نویسی با قلم مو های مخصوصی را برای نوشتن کاراکتر ها، تمرین می کنند. همچنین در چین تاتر های موزیکال که داستان هایی به قدمت تاریخ چین را روایت می کنند، بسیار متداول و پرطرفدار است. اما در دنیای مدرن چین موسیقی پاپ به خصوص در میان جوان تر ها بسیار مرسوم شده است.

تنها ده درصد از زمین های چین برای کشاورزی مناسب است. خشک سالی و پرآبی کشت زمین های مناسب را نیز مشکل می کند. میزان برنجی که در چین تولید می شود، بیشتر از هر قسمت دیگری در دنیاست. از دیگر محصولات این کشور می توان به دانه سویا، سیب زمینی شیرین و انواع مختلفی از میوه ها اشاره کرد. با تمام این اوصاف بیش از نیمی از مردم چین هنوز بروی مزارع کشاورزی کار می کنند. اما امروزه مردم حومه شهر و روستاها محل زندگیشان ترک و به شهر مهاجرت می کنند. زیرا در شهر نسبت به روستا درآمد بیشتری دارند. فرزندان بزرگ برخی از خانواده ها به شهر رفته و برای خانواده هایشان در روستا پول می فرستند.

 مهاجرت به شهر به معنی ترک خانه و برگشتن و ملاقات خانواده شاید سالی یک بار است. در برخی از خانواده ها هم مادر و هم پدر خانواده در شهر کار می کنند و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها هستند که از فرزندان مراقبت می کند.(سیارک

شهرهای بزرگ

شهر های چین پرجمعیت و دارای ساختمان های بلند و ترافیک سنگین است. بزرگترین شهر، شانگهای بالای 17 میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت پکن، پایتخت چین 14 میلیون نفر است. هر روزه مردم بیشتری برای کسب درآمد و پول بیشتر به شهر ها مهاجرت می کنند. اما این باعث شده است که برای همه ی مردم کار و مسکن و خوراک کافی موجود نباشد. با وجود این که بیشتر مردم چین با دوچرخه هایشان دیده می شوند اما هر ساله میلیون ها ماشین جدید به خیابان ها وارد می شوند که یکی از دلایل عمده ی ترافیک های سنگین است. مردم در چین 6 روز در هفته کار می کنند. بیشتر مردم در کارخانه هایی کار می کنند که محصولاتشان به سراسر دنیا صادر می شود. برخی از این کارگر ها در اتاق هایی نزدیک کارخانه زندگی می کنند.

به جرات می توان گفت که کشور چین یکی از کشور های است که پله های طرقی را به سرعت طی می کند. هر روزه شاهد پیشرفت فناوری های آن هستیم. همچنین در سال 2008 که چین میزبان بازی های المپیک بود با ساخت مکان هایی با بالاترین تکنولوژی روز و پارک و ها و سیستم حمل و نقل پیشرفته تر، دیدگاه جدیدی در پیش روی جهانیان برای خود خلق کرد.(سیارک

                                  استادیوم المپیک چین که به لانه ی پرنده مشهور است.

 

تم آغاز بازی های المپیک عروسک هایی بودند که اگر کنار هم قرار می گرفتند، جمله (به چین خوش آمدید) را تشکیل می دادند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

این مواد غذایی را هرگز خام نخورید 10 مورد

در

چه غذاهایی را نباید خام استفاده کنیم ؟در این مطلب 10 غذا که هرگز نباید به صورت خام مصرف شود آورده شده است بعضی از غذاها را برای سلامتی ، بهتر است به صورت کاملا پخته مصرف کنیم زیرا درزمان پختن  باکتری های بالقوه مضر آنها از بین می روند.

1. سیب زمینی خام 

- خوردن سیب زمینی خام می تواند باعث نفخ و اثرات نامطلوب گوارشی شود، زیرا سیب زمینی حاوی نشاسته ای است که دیر هضم است.

 2. لوبیا قرمز

- باعث ناراحتی های ناخوشایند گوارشی و با نشانه هایی شبیه به مسمومیت غذایی همراه است.

3. سوسیس 

- سوسیس می تواند با باکتری لیستریا مونوسیتوژنز آلوده باشد، این باکتری  فقط با پخته شدن از بین می رود.

 4.جوانه ها

- جوانه ها  بخصوص یونجه و تربچه می توانند حاوی باکتری های مضر مزمن مانند سالمونلا  Salmonella  اشریشیا کولای (E. coli)  ، و لیستریا مونوسیتوژنز Listeria باشد.  

5.آرد

- آرد ممکن است با پاتوژن هایی مانند اشریشیا کولای E. coli آلوده شود  که تنها با پخت و پز از بین می رود.

6.بادمجان

- بادمجان خام حاوی سم سولانیل است که در سیب زمینی خام هم وجود دارد. 

7. تخم مرغ

- تخم مرغ خام دارای باکتری سالمونلا است و فقط با پختن کامل از بین می رود.

8.گوشت خوک 

- گوشت خوک دارای دو انگل ، کرم کدوی خوک (Taena Solium) و تريشينلا اسپيراليس Trichinella spiralis است که فقط با پخت کامل گوشت از بین می رود. 

9. شیر خام

- شیر خام می تواندباعث بیماریهای زیادی شود که تب مالت یکی از آنهاست .با جوشاندن شیر به مدت 15 تا 20 دقیقه شیر خام قابل خوردن می شود. باکتری هایی مانند سالمونلا، E. coli و لیستریا با پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر از بین می روند و ارزش تغذیه ای شیر کم نمی شود.  

10. بادام تلخ

-بسته به میزان مصرف آن در بزرگسالان با علایمی مثل سرگیجه، سردرد، استفراغ و تشنج همراه است.

نظرات

در ادامه بخوانید...