بهترین بازیکنان جام جهانی 2018

در

جام جهانی 2018 هم با تمام لحظات خوش و غمگین اش، در بعد از ظهر روز یک شنبه با دیدار میان دو تیم فرانسه و کرواسی به عنوان فینالیست های جام، به پایان رسید؛ جام جهانی ای که به باور بسیاری از هواداران فوتبال سراسر جهان، بهترین جام جهانی ای بود که تا کنون برگزار شده است و به باور آن ها مسابقات این دوره بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده است. در نهایت دیدار نهایی این رقابت ها با پیروزی فرانسوی ها به پایان رسید و دیدیه دشان بدل به سومین کسی شد که در تاریخ دنیای فوتبال، توانسته است هم در جایگاه مربی گری و هم به عنوان بازیکن، این جام را بالای سر ببرد.

روند این مسابقه به گونه ای رقم خورد که توانست رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کند. اولین رکورد این بود که هر دو تیم حاضر در رقابت نهایی، توانستند دو گل یا بیشتر به ثمر برسانند و رکورد دیگر مربوط به گلی بود که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید (گلی که گریزمان برای فرانسه زد) و از جام جهانی 1986 تا کنون، سابقه گلزنی در دیدار نهایی از روی نقطه پنالتی وجود نداشت. گل های بسیار زیادی که در این دوره از رقابت ها به ثمر رسید، نشان از عملکرد بسیار خوب خطوط هجومی تیم ها و نیز عملکرد نسبتاً ضعیف خطوط دفاعی برخی از تیم ها دارد و به نظر می رسد این آینده ای است که تصور آن برای فوتبال محتمل تر خواهد بود. اخیراً پس از انجام بررسی ها و تجزیه و تحلیل های دقیق عملکرد بازیکنان حاضر در این دوره از رقابت های جام جهانی، آماری منتشر شده است که نشان می دهد تیم منتخب جام و بازیکنانی که در هر پست بهترین عملکرد را از خود نشان داده اند، چه کسانی هستند. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق و جامعی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. (در هر پست تنها یک بازیکن به عنوان بهترین در آن پست به خصوص انتخاب شده است، بنا براین در هر مورد ابتدا پست بازیکن و سپس نام اش را مشاهده خواهید کرد.)

دروازه بان: تایبوت کورتوا از بلژیک

این گلر بلژیکی که برنده دستکش طلای بهترین درواه بان این رقابت ها شده است، در ابتدای جام و چند بازی ابتدایی چندان عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداد و کمی طول کشید تا بتواند خود را پیدا کند. با این وجود، عملکرد او در دور حذفی رقابت ها به دچار پیشرفت گسترده ای شد و نقش مهمی در صعود تیم اش به دیدار نیمه نهایی ایفا کرد. او بدل به دومین دروازه بان بلژیکی شد که توانست دستکش طلای جام جهانی را از آن خود کند. بهترین عملکرد او در دیدار تیم اش مقابل برزیل بود که توانست نه سیو موفق داشته باشد. این تعداد سیو، بیشترین تعدادی است که در این جام در طول یک مسابقه ثبت شده است. تایبوت کورتوا در حال حاضر سنگر بان تیم چلسی است و البته قراردادش با این تیم در حال اتمام است و حالا با این عملکرد فوق العاده خوب اش در رقابت های جام جهانی، بسیاری منتظر اند تا ببینند چه آینده ای برای این دروازه بان مستعد و فوق العاده رقم خواهد خورد.

مدافع وسط: رافائل واران از فرانسه

واران، حالا علاوه بر دست یابی به جام قهرمانان اروپا با تیم رئال مادرید، توانسته است تجربه بالا بردن جام جهانی را نیز داشته باشد و یک سال فوق العاده و باور نکردنی برای خود رقم بزند. بدون شک واران یکی از عناصر اصلی موفقیت فرانسه در این جام بود و تقریباً در تمامی بازی های تیم اش مقابل حریفان عملکرد خوبی از خود نشان داد. نقش دیگر رافائل واران که از اهمیت بسیار زیادی برای فرانسه برخوردار بود، کمک به بنجامین پاواردی بود که در پست غیر تخصصی خود، دفاع راست زمین بازی می کرد و تجربه چندانی از بازی در این پست نداشت، به همین خاطر وظایف دفاعی واران گاهی بیشتر می شد و او به خوبی توانست از پس انجام وظیفه اش بر آید. واران بازیکنی است که علاوه بر قد بلند اش، سرعت قابل توجهی نیز دارد و این دو عامل بسیار مهمی در عملکرد بسیار خوب واران هستند.

مدافع وسط: دیگو گودین از اروگوئه

دیگو گودین از آن مدافعانی است که توجهی که شایسته قابلیت های او است، هیچ گاه متوجه اش نشده است و آن گونه که باید از او تقدیر نشده است. این مدافع اروگوئه ای در باشگاه اتلتیکو مادرید اسپانیا خدمت می کند و در این دوره از رقابت های جام جهانی، در کنار خوزه خیمینز، دیگر مدافع اروگوئه، توانستند لقب بهترین زوج دفاعی حاضر در رقابت ها از آن خود کنند.

او بازیکنی است که علاوه بر عملکرد بسیار خوب اش، از لحاظ روحی هم تأثیر قابل توجهی بر بازیکنان هم تیمی خود داشت و در مواقعی که اروگوئه امید های خود به پیروزی را از دست می داد، این دیگو گودین بود که امیدواری را در آن ها به وجود می آورد و این مسئله تأثیر مهمی در عملکرد خوب اروگوئه در این دوره از رقابت ها داشت. اروگوئه تنها تیمی بود که در این دوره از رقابت ها، در مرحله گروهی حتی یک بار هم به حریفان خود اجازه نداد دروازه اش را باز کنند و دیگو گودین نقش اصلی را در ثبت این آمار فوق العاده داشت.

مدافع وسط: هری مگ گوایر از انگلیس

هری کین، مهاجم انگلیسی ها در این دوره از رقابت های جام جهانی توانست کفش طلا (بهترین گلزن) را از آن خود کند و همین مسئله باعث شد تا بیشتر توجهات به او جلب شود، اما این مسئله نباید باعث شود که نقش فوق العاده هری مگ گوایر در خط دفاعی انگلیس را نادیده بگیریم. هری مگ گوایر بازیکنی است که حتی اگر از لحاظ سرعت آن گونه که باید نباشد، به اندازه ای هوش و قلب خود را در اختیار تیم قرار داده و متوجه بازی می کند که این کمبود سرعت اش به هیچ عنوان به چشم نمی آید. بازی با توپ مگ گوایر نیز فوق العاده است و کنترل خوبی بر توپ دارد و این خصوصیات، دقیقاً همان مسائلی است که گرت ساوت گیت از مدافعان تیم اش انتظار دارد و به جرأت می توان گفت که کسی به خوبی مگ گوایر قادر به برآورده کردن این انتظارات نبوده است. نخستین گل انگلیس مقابل سوئد در دیدار حذفی نیز توسط همین مگ گوایر به ثمر رسید که خود نقش مهمی در پیروزی تیم اش داشت و حتی باز هم در همان بازی در موقعیت گلزنی قرار گرفت که ناکام بود.

هافبک راست: کیِران تریپیر از انگلیس

گرت ساوت گیت، در طول این مسابقات تصمیمی گرفت که برخی را متعجب کرد: او پست کایل واکر را به دفاع وسط تغییر داد و از کیِران تریپیر به جای او در پست هافبک راست استفاده کرد؛ تصمیمی که نه تنها نشان از درایت فوق العاده گرت ساوت گیت و بینش خوب فوتبالی او داشت، بلکه توانست برای کیِران تریپر هم یک فرصت طلایی باشد که به خوبی از آن بهره برد و ارزش های خود را در این پست نشان داد. کیِران تریپر در این فصل در تیم باشگاهی اش، تاتنهام نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و همین مسئله باعث شد تا کسی از دعوت او به تیم ملی متعجب نشود و کاملاً واضح بود که او را در تیم ملی کشورش خواهیم دید. او با انرژی فوق العاده هم در کار دفاعی و هم در کار هجومی تیم اش شرکت می کند و همین مسئله بود که باعث شد تا موقعیت های بسیار خوبی را برای مهاجمان تیم اش، رحیم استرلینگ و هری کین به وجود بیاورد.

بدون شک انتخاب او برای بازی در این پست، بسیار هوشمندانه بوده است و حالا می توان عنوان کرد که تیم ملی انگلیس یک جایگزین لایق و شایسته برای دیوید بکام اسطوره ای خود یافته است.

هافبک وسط: انگولو کانته از فرانسه

اگر بخواهیم شخصیت انگولو کانته را به دور از میدان فوتبال مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کنیم که او انسانی بسیار فروتن و خجالتی است، اما زمانی که پا به میدان فوتبال می گذارد، شرایط کاملاً برای او به گونه ای دیگر است و دیگر خبری از خجالت و تواضع او نیست. انگولو هم اکنون در تیم باشگاهی چلسی انگلستان بازی می کند، اما با نمایش فوق العاده ای که در چند ماه اخیر از خود نشان داده است، نظر بسیاری از باشگاه های بزرگ دنیا را به خود جلب کرده و دیر یا زود، خبر هایی در خصوص انتقال او به یکی از این باشگاه ها خواهیم شنید؛ انتقالی که واقعاً انگولو شایسته آن است. انگولو در زمین بازی خستگی ناپذیر نشان می دهد و مدام در حال دویدن است و به حریفان خود فشار می آورد و در کنار این ها، وظایفی که به او محول شده است را به خوبی و شایستگی تمام و کمال انجام می دهد و این ها باعث می شود که به حریفانش در میانه میدان لحظه ای آرام و قرار ندهد.

هافبک وسط: لوکا مودریچ از کرواسی

این هافبک خلاق و بازی سازی کروات، با دریافت توپ طلای بهترین بازیکن این دوره از مسابقات جام جهانی، بالاخره توانست شناخت و احترامی که شایسته اش بود را دریافت کند. لوکا مودریچ، بازیکنی بود که توانست خود به تنهایی گاهی تیم اش را از شرایط دشواری که در آن گرفتار شده بود نجات دهد و یکی از زمینه ساز های اصلی موفقیت کرواسی در این دوره از مسابقات بود. بازی مقابل دانمارک، در دقایق نهایی بازی یک پنالتی را از دست داد، با این وجود، زمانی که در ضربات پنالتی دوباره پشت توپ ایستاد، همه توانستند به خوبی شجاعت این بازیکن را ببینند. عملکرد خوب مودریچ باعث شده است تا هوادران کروات به او لقب کاپیتان شگفت انگیز را بدهند. مودریچ به خوبی میانه زمین را تحت کنترل خود در می آورد و همین باعث می شود تا ایوان پریسیچ و آنته ربیچ، آزادی عمل کافی برای حمایت کردن از ماریو مانژوکیچ و رساندن توپ به او را در اختیار داشته باشند.

هافبک وسط: پائول پوگبا از فرانسه

پوگبا از آن بازیکنانی است که صحبت های زیادی در خصوص او می شود و گاه به گاه با کارهایی که انجام می دهد، توجهات را به خود جلب می کند. در این فصل از رقابت های لیگ انگلیس، پوگبا در منچستر یونایتد توپ می زد و عملکردش به هیچ عنوان ثبات کافی را نداشت و گاهی خوب بود و گاهی نه. با تمام این تفاسیر، پوگبا در این دوره از مسابقات جام جهانی، توانست عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد و  ارزش های خود را به عنوان یک بازیکن فوق العاده در کلاس جهانی به اثبات برساند. این هافبک فرانسوی ها توانست در طول مسابقات پاس های زیاد و مثمر ثمری به هم تیمی هایش برساند و بازی جنگنده و خوبی از خود به نمایش گذاشت. حتی در مواردی هم نشان داد که اگر صحبت از گل زدن هم در میان باشد، او برای حریفان تیم اش، بدل به تهدیدی خواهد شد و در بازی نهایی رقابت ها با گلی که به ثمر رساند این مسئله را نیز ثابت کرد. پوگبا با گلی که در آن بازی به ثمر رساند، بدل به تنها بازیکنی در تاریخ باشگاه منچستر یونایتد شد که توانسته است در دیدار نهایی رقابت های جام جهانی گلزنی کند و نیز اگر بخواهیم کل لیگ انگلیس را مد نظر قرار دهیم، پیش از پوگبا، تنها امانوئل پتیت در سال 1998 موفق به انجام این کار شده بود (بازیکنی از لیگ انگلیس که در فینال جام جهانی گل زد). دیدیه دشان، به خوبی توانست نقاط قوت پوگبا را کشف و از آن ها برای موفقیت تیم اش استفاده کند و حالا این وظیفه به عهده خوزه مورینیو است تا در تمرینات پیش از شروع فصل جدید، بیشتر در خصوص این بازیکن فوق العاده اطلاعات کسب کند.

هافبک چپ: ادن هازارد از بلژیک

ادن هازارد از آن جمله بازیکنانی بود که در طول مسابقات، بی نقص ظاهر شد. ادن هازارد در چند بازی که برای تیم اش بسیار حیاتی و با اهمیت به شمار می رفت، عملکرد فوق العاده خوبی از خود نشان داد و توانست نقش مهم و تأثیر گذاری در سرنوشت بازی ایفا کند. بازی مقابل برزیل یکی از این دیدار ها بود که در مقابل ستارگان برزیلی توانست بی نقص عمل کند و تحسین همگان را بر انگیزد. جالب است بدانید که خبر هایی مبنی بر علاقه مسئولان باشگاه رئال مادرید به جذب این ستاره بلژیکی به گوش می رسد و جای تعجبی هم ندارد.

بدون شک هازارد ستاره بی چون و چرای بلژیکی ها در این دوره از رقابت ها بود و مهارت ها و غیر قابل پیش بینی بودن او بود که در نهایت حریفان بلژیک را متزلزل می کرد. در طول شش مسابقه ای که بلژیک در این رقابت ها انجام داد، هازارد توانست سه گل و دو پاس گل را به نام خود ثبت کند. در چهار بازی از این شش بازی، ادن هازارد به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شد که این نکته هم در نوع خود بسیار قابل توجه است.

مهاجم: کیلین ام باپه از فرانسه

کیلین ام باپه، بدل به دومین نوجوانی شد که توانسته است در دیدار نهایی رقابت های جام جهانی گلزنی کرده باشد و این آزویی است که به این سادگی ها قابل دسترسی نخواهد بود؛ آرزویی که ام باپه به آن دست یافت. سرعت فوق العاده بالا و تکنیک ام باپه باعث می شد تا مدافعان حریفان دست و پای خود را گم کرده و گاه به گاه مقابل او متزلزل نشان می دادند. در دور حذفی رقابت ها و در بازی مقابل آرژانتین، استارت سریع و فوق العاده ی  ام باپه از زمین خود تا محوطه جریمه آرژانتین که نهایتاً به یک پنالتی برای تیم اش انجامید، از آن صحنه هایی بود که تا ابد از این دوره از رقابت ها به خاطر خواهیم داشت.

ام باپه در نهایت توانست چهار گل برای تیم ملی کشورش به ثمر برساند. یکی از این چهار گل در بازی مقابل آرژانتین به ثمر رسید و دیگری در بازی حساس فینال و مقابل کرواسی. با این عملکرد فوق العاده، حالا رؤیای بردن توپ طلای بهترین بازیکن جهان از همیشه به ام باپه نزدیک تر به نظر می رسد و اگر این رؤیا برای این نوجوان مستعد محقق شود، هیچ کس دیگر اجازه اعتراض به این تصمیم را به خود نخواهد داد.

مهاجم: هری کین از انگلیس

البته انتخاب میان لوکاکو، مهاجم بلژیک و هری کین کمی دشوار به نظر می رسید، اما بردن کفش طلای برترین گلزن رقابت ها توسط هری کین باعث شد تا او را انتخاب کنیم. هری کین در باشگاه تاتنهام انگلیس مشغول به فعالیت است، توانست در طول این رقابت ها، شش بار دروازه حریفان خود را باز کند که سه گل از این شش گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، اما به هر صورت، هری کین نقش بسزا و مهمی در راه یابی انگلستان به دیدار نیمه نهایی داشت. با این وجود در بازی های مراحل حذفی عملکرد هری کین آن گونه که از او انتظار می رفت نبود و همین عملکرد ضعیف در چند دیدار مرحله حذفی باعث شد تا بسیاری از منتقدان زبان به انتقاد از او بگشایند و عنوان کنند که هری کین در حد و اندازه هایی که از او انتظار می رفت ظاهر نشد.

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین دیدارهای رده بندی تاریخ ادوار جام های جهانی

در

جام جهانی امسال هم نهایتاً با پیروزی چهار بر دوی فرانسه مقابل کرواسی و قهرمانی آن ها به پایان رسید. دیدار رده بندی این مسابقات  میان دو تیم بلژیک و انگلیس برگزار شد و بازی با پیروزی دو بر صفر شیاطین سرخ به پایان رسید و به طور کلی می توان عنوان کرد که پرونده این دوره از مسابقات هم کاملاً بسته شد و حال، چهار سال دیگر باید منتظر ماند تا بار دیگر، شاهد مهمترین رویداد فوتبالی و تقابل تیم های ملی کشورهای نقاط مختلف دنیا با یکدیگر باشیم. به بهانه بازی رده بندی جام جهانی امسال که پیش تر توضیحاتی در خصوص آن ارائه شد(در اینجا)، در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از بازی های رده بندی آشنا کنیم که برای همیشه در خاطر فوتبال دوستان ماندگار شده و به عنوان بهترین بازی های رده بندی تاریخ ادوار جام های جهانی مختلف شناخته می شوند. جالب است بدانید که جام جهانی 1930 در حالی برگزار شد و به اتمام رسید که بازی رده بندی در آن لحاظ نشده بود، با این وجود، چهار سال بعد و در جام جهانی 1934 بود که مسئولین برگزاری مسابقات و در رأس آن ها، فیفا، به این نتیجه رسیدند که دو تیم بازنده دیدارهای نیمه نهایی، نباید به آن سرعت به وطن خود بازگردند و بهتر آن است که دیداری برای آن دو تیم هم در نظر گرفته شود. دیداری که همانند بازی فینال، حتماً باید یک برنده داشته باشد و در صورتی که در وقت های معمول مسابقه، تکلیف تیم پیروز میدان مشخص نشد، سرنوشت دو تیم در وقت های اضافه و پس از آن در پنالتی ها مشخص شود. بازی ها به ترتیب کیفیت و حساسیت شان از آخر به اول هستند.

جام جهانی 1966، دیدار تیم های ملی پرتغال و اتحاد جماهیر شوروی سابق

تیم های ملی مجارستان در سال 1954، هلند در سال 1974 و در نهایت برزیل در سال 1982، به عنوان سه تیم برتری شناخته می شوند که همگان در آن سال ها بدون هیچ شک و شبهه ای فکر می کردند آن ها قهرمان مسابقات جام جهانی خواهند شد و البته این اتفاق رقم نخورد، با این وجود، این سه تیم به عنوان سه تیم برتری شناخته می شوند که لایق قهرمانی در زمان خود بودند و متأسفانه قادر به تحقق هدف و رؤیای خود نشدند. تیم ملی پرتغال 1966 هم دست کمی از این تیم ها نداشت و پرتغالی ها در آن سال تیم بسیار خوب و یکدستی را روانه مسابقات کرده بودند. آن ها در مرحله گروهی با تیم های قدرتمندی چون برزیل، بلغارستان و مجارستان هم گروه شده بودند و با این وجود توانستند با حداکثر امتیاز خود را به مرحله حذفی رقابت ها برسانند. نخستین دیدار یاران اوتو گلوریا در مرحله حذفی مقابل تیم ملی کره شمالی بود و پرتغالی ها درکمال تعجب همگان با نتیجه سه بر صفر از این تیم عقب افتاده بودند که یوزبیو به داد آن ها رسید و چهار گل برای تیمش به ثمر رساند. چهار گلی که در نهایت با یک گل دیگر همراه شد و باعث شد تا پرتغال با نتیجه پنچ بر سه، حریف آسیایی را شکست دهد و آن ها را از خلق یک شگفتی باز دارد. بازی نیمه نهایی پرتغال مقابل انگلیس میزبان بود و تیم خوب و یک دست پرتغال، در آن بازی با نتیجه دو بر یک از میزبان عقب افتاد و در نهایت با همین نتیجه تسلیم آن ها شد. اما این پایان راه پرتغالی ها نبود و در بازی رده بندی مقابل تیم ملی اتحاد جماهیر شوروی سابق، توانستند به پیروزی دو بر یک دست پیدا کنند و ارزش های خود را نشان دهند. در دقیقه دوازدهم آن بازی یک پنالتی نصیب پرتغال شد و بار دیگر پای یوزبیو به گلزنی باز شد، اما اودوارد مالُفِیِف بود که بازی را به تساوی کشاند و در نهایت گل دقایق پایانی خوزه تورس بود که پیروزی و رتبه سوم جام جهانی را نصیب پرتغال کرد.

جام جهانی 1994، دیدار تیم های ملی سوئد و بلغارستان

تیم های ملی سوئد و بلغارستان دو تیمی بودند که در سال 1994 شگفتی ساز شدند، چرا که کسی انتظار پیش رفتن آن ها تا این مرحله از مسابقات را نداشت و در نهایت هم در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. نیمه نخست این دیدار، با تسلط سوئد بر بازی آغاز شد و در نهایت این زردپوشان سوئدی بودند که به عنوان تیم پیروز میدان به رخت کن رفتند. سوئد در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات سال 1994، دو تیم عربستان صعودی و رومانی را از پیش رو برداشته بود و در دیدار نیمه نهایی، تیم ملی برزیل بود که توانست به زحمت پیروز میدان شده و سوئد را روانه دیدار رده بندی کند. در سوی دیگر اما بلغارستان به مراتب مسیر دشوارتری را برای رسیدن به مراحل بالاتر پیموده بود؛ آن ها در دیدار نخست خود در مرحله حذفی توانستند در کمال شگفتی تیم ملی آرژانتین را از پیش رو بردارند و بازی دیگر آن ها مقابل تیم قدرتمند آلمان بود که آن هم با پیروزی بلغارها به پایان رسید. در دیدار نیمه نهایی هم این تیم ایتالیا بود که توانست به زحمت بلغارستان را از گردانه رقابت ها کنار بگذارد.

به خاطر مسیر دشوارتری که بلغارستان تا دیدار نیمه نهایی خود پیموده بود، همگان بر این باور بودند که در دیدار رده بندی نیز قادر به شکست دادن سوئد خواهد بود و رتبه سوم جهان، حداقل چیزی بود که در آن زمان تیم خوب و یکدست بلغارستان را لایق آن می دانستند، با این حال اما، نمایش خوب سوئد در نیمه نخست همگان را شگفت زده کرد. توماس برُلین، هاکان میلد، هنریک لارسون و کِنِت اَندرسون بازیکنانی بودند که در همان نیمه نخست پایشان به گلزنی باز شد و توانستند در همان نیمه نخست کار بلغارستان را یکسره کنند.

جام جهانی 1990، دیدار تیم های ملی ایتالیا و انگلیس

بابی رابسون در سال 1990 هدایت تیم ملی انگلستان را به عهده داشت. تیمی که با نمایش های فوق العاده خوب خود به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می رفت. انگلستان در آن سال در دیدار نیمه نهایی مقابل تیم ملی آلمان غربی قرار گرفت و در نهایت در یک بازی پایا پای و دشوار، در ضربات پنالتی تسلیم آلمان ها شدند و از راه یابی به دیدار نهایی مسابقات باز ماندند. ایتالیا نیز در سوی دیگر وضعیت چندان متفاوتی نداشت. ایتالیا که در آن سال (1990) میزبان رقابت های جام جهانی بود، دیدار نیمه نهایی خود را مقابل آرژانتینی برگزار کرد که مهاجم آماده آن روز های ناپولی، دیگو مارادونا را در اختیار داشت و در نهایت مارادونا بود که توانست گل پیروزی بخش آرژانتینی ها را از روی یک ضربه آزاد به ثمر رسانده و تیم میزبان را از راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها باز دارد.

در نهایت شرایط به گونه ای رقم خورد که دو تیم ملی انگلستان و ایتالیای میزبان در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. بیشتر از پنجاه هزار نفر برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه سَن نیکولا آمده بودند و نیمه نخست بازی، از هیجان کافی برخوردار نبود و این چیزی نبود که تماشاگران انتظارش را می کشیدند. بیست دقیقه پایانی بازی اما همه چیز به گونه ای دیگر رقم خورد و روند بازی به طور کلی با گلی که روبرتو بَگیو برای تیم میزبان به ثمر رساند، دست خوش تغییر شد؛ اشتباه پیتر شیلتُن انگلیسی بود که او را در موقعیت گلزنی قرار داد. دقایقی بعد اما این دیوید پلات بود که با یک ضربه سر فوق العاده بازی را به تساوی کشاند. شرایط بازی در دقایق پایانی به گونه ای بود که همه انتظار سی دقیقه وقت های اضافه را می کشیدند؛ سی دقیقه ای که در نهایت سرنوشت پیروز میدان را مشخص کند، با این وجود، یک ضربه پنالتی در دقایق پایانی وقت های معمول بازی نصیب ایتالیایی ها شد و این توتو شیلاتو بود که توانست گل پیروزی بخش تیم اش مقابل انگلستان را به ثمر برساند و در رقابت های آن سال خود را شش گلِ کند. توتو شیلاتو بهترین بازیکن آن سال و دارنده توپ طلای بهترین بازیکن جهان نیز بود.

جام جهانی 1934، دیدار تیم های ملی آلمان و اتریش

این بازی هیجان انگیز و فوق العاده زیبا، نخستین دیدار رده بندی در تاریخ جام های جهانی است. بازی ای پایا پای و بسیار نزدیک که در آن پنج گل به ثمر رسید. آلمان در آن دوره از مسابقات نمایش بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و در بازی ابتدایی خود در مرحله حذفی، توانستند با نتیجه پنج بر دو بلژیک را در هم کوبند. بازی یک چهارم نهایی آن ها هم مقابل تیم ملی سوئد بود که باز هم با پیروزی آلمان ها خاتمه یافت. در بازی نیمه نهایی اما آلمان ها به سد محکمی برخورد کردند که آن ها را از راه یابی به دیدار نهایی باز داشت و درخشش اولدریچ نجدلی برای تیم ملی چک و سه گلی که به ثمر رساند، باعث شد تا تیم ملی چک به دیدار نهایی مسابقات آن سال راه پیدا کند. تیم ملی اتریش هم در سوی دیگر مسیر چندان ساده ای را تا راه یابی به دیدار نیمه نهایی خود سپری نکرده بود و دو تیم قدرتمند فرانسه و مجارستان را در مراحل حذفی از پیش رو برداشته بود. در دیدار نیمه نهایی اما با نتیجه نزدیک یک بر صفر مقابل تیم ملی ایتالیا شکست خورده و از راه یابی به دیدار نهایی رقابت ها باز ماندند.

این گونه شد که دیدار رده بندی میان دو تیم آلمان و اتریش برگزار شد و چند ثانیه ای از بازی نگذشته بود که ارنست لِنر، با گلی که به ثمر رساند، آلمان را پیش انداخت. دقیقه بیست و هفتم بازی نیز این تیم آلمان بود که دوباره به گل رسید و این بار پای ادموند کُنن بود که به گلزنی باز شد. جُنان هُرواث اما در سوی دیگر توانست به سرعت پاسخ یکی از گل های خورده تیم اش را بدهد، اما این مسئله نتوانست آلمان ها را وادار به عقب نشینی کند و این بار نیز آلمان ها بودند که به وسیله لِنر موفق به گلزنی شدند و توانستند در همان نیمه نخست بازی با اختلاف دو گل از حریف خود پیش افتاده و به رخت کن بروند. در دقایق پایانی دیدار هم تیم ملی اتریش توانست یکی دیگر از گل های خورده را جبران کند، اما فرصت کافی برای به تساوی کشاندن بازی در اختیار آن ها نبود و در نهایت این تیم ملی آلمان بود که توانست در آن بازی پیروز میدان باشد و رتبه سوم در رقابت های آن سال نصیب آن ها شد.

جام جهانی 1998، دیدار تیم های ملی هلند و کرواسی

تیم ملی کرواسی، در دیدار نخستین خود در رقابت های جام جهانی 1998 که به میزبانی فرانسه برگزار می شد، نمایش بسیار خوبی از خود نشان داد و همین مسئله باعث شد تا انتظارات از آن ها بیش از پیش شود. انتظاراتی که چندان بی جا هم نبود، چرا که تیم ملی کرواسی توانست تا مرحله نیمه نهایی رقابت ها پیش رفته و در دیدار رده بندی هلند را شکست دهد و رتبه سوم جهان را از آن خود کند. تیم ملی کرواسی، در مرحله گروهی رقابت های 1998 فرانسه، توانست به عنوان تیم دوم و پس از آرژانتین راهی مرحله حذفی شود. نخستین دیدار آن ها در مرحله حذفی مقابل رومانی بود که در نهایت با پیروزی یک بر صفر کرواسی خاتمه یافت. روند خوب بازی های کرواسی مقابل آلمان هم ادامه پیدا کرد و آن ها توانستند با نتیجه پر گل سه بر صفر حریف قدرتمند خود را در مرحله یک چهارم نهایی در هم بکوبند. دیدار نیمه نهایی کرواسی مقابل تیم میزبان، یعنی فرانسه برگزار می شد و با وجود این که نخستین گل دیدار توسط بازیکنان کروات به ثمر رسید، در نهایت درخشش تورام، مدافع فرانسوی ها در آن بازی بود که کرواسی را از راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها باز داشت. تیم ملی هلند نیز در سوی دیگر حریفان قدرتمندی را برای رسیدن به دیدار نیمه نهایی از پیش رو برداشت (یوگوسلاوی و آرژانتین)؛ دیداری که مقابل برزیل برگزار کردند و در نهایت این تیم ملی برزیل بود که در ضربات پنالتی حریف نارنجی پوشان هلندی شد و به دیدار نهایی راه پیدا کرد. در نهایت شرایط این گونه شد که دو تیم بسیار خوب آن سال رقابت ها، هلند و کرواسی، در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. بازی تا دقایق پایانی با نتیجه مساوی یک بر یک پیش می رفت و هر دو تیم موقعیت هایی روی دروازه یکدیگر خلق کردند، با این وجود، سوکر، مهاجم بسیار خوب کروات ها در دقایق پایانی بازی توانست گل پیروزی بخش تیم اش و نیز ششمین گل خود در رقابت های آن سال را به ثمر رسانده و مقام سومی را نصیب تیم اش کند.

جام جهانی 2002، دیدار تیم های ملی کره جنوبی و ترکیه

نمی توان منکر عملکرد فوق العاده خوب تیم ملی کره جنوبی در رقابت های سال 2002 جام جهانی شد، رقابت هایی که نخستین تجربه جهانی این تیم آسیایی بود، با این وجود، داوری بازی های کره جنوبی در دو دیدار مرحله حذفی، مقابل تیم های قدرتمند ایتالیا و اسپانیا، کمی بحث بر انگیز بود و در راه یابی کره ای ها به دیدار نیمه نهایی بی تأثیر نبود. دیداری که کره ای ها را در مصاف با حریف قدرتمندی به نام آلمان قرار داد و در نهایت از راه یابی به دیدار نهایی و خلق یک شگفتی باز ماندند.

تیم ملی ترکیه نیز در سوی دیگر، همانند رقیب آسیایی خود در دیدار رده بندی، تا پیش از این مسابقات، چندان نام و نشانی از خود مطرح نکرده بود و شاید بتوان گفت که هیچ کس انتظار نداشت آن ها تا این مرحله از رقابت ها پیش روند. در نهایت اما شرایط آن دوره از مسابقات به گونه ای رقم خورد که تیم های ملی ترکیه و کره جنوبی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. 10.8 ثانیه از بازی نگذشته بود که هاکان سوکور توانست نخستین گل بازی را به ثمر برساند و تیم ملی ترکیه را پیش اندازد، گلی که در تاریخ جام های جهانی به عنوان سریع ترین گل رقابت ها شناخته می شود، و تنها نه دقیقه بعد بود که لی یول یونگ کره ای توانست نتیجه بازی را به تساوی بکشاند؛ گلی که به زیبایی و به وسیله یک ضربه آزاد به ثمر رساند.

خط دفاعی تیم ملی کره جنوبی در آن بازی نتوانست عملکرد خوب همیشگی خود را به نمایش بگذارد و دو اشتباه مرگبار آن ها باعث شد تا مهاجمان ترکیه کمال استفاده را از موقعیت ها برده و با نتیجه سه بر یک از حریف خود پیش افتند. در نهایت هم کره ای ها موفق شدند یک بار دیگر در وقت های اضافه نیمه دوم گلزنی کنند که البته فایده چندانی برای آن ها نداشت و دیگر فرصت کافی برای به تساوی کشیدن نتیجه در اختیار نداشتند و آن بازی به یاد ماندنی و شگفت انگیز با پیروزی ترکیه و کسب مقام سومی جهان برای آن ها به همراه بود.

جام جهانی 1982، دیدار تیم های ملی لهستان و فرانسه

در سال 1982، فرانسه در دیداری فوق العاده و به یاد ماندنی، بازی نیمه نهایی خود را مقابل آلمان غربی برگزار کرد؛ دیداری که در نهایت با تساوی پر گل سه بر سه در مجموع وقت های قانونی و تلف شده بازی به پایان رسید و در نهایت این آلمان غربی بود که توانست در ضربات پنالتی حریف قدرتمند خود را از پیش رو بردارد و راهی دیدار نهایی مسابقات آن سال شود. لهستان اما در سوی دیگر دیدار نیمه نهایی خود را مقابل تیم ملی ایتالیا برگزار کرد و آن گونه که باید و شاید نتوانست برای ایتالیا حریف قابلی باشد و در نهایت با نتیجه دو بر صفر از آن ها شکست خورده و راهی دیدار رده بندی شدند. شاید همین مسئله بود که باعث شد فرانسوی ها حریف خود را دست کم گرفته و در نهایت در آن دیدار مغلوب لهستانی ها شده و در کسب رتبه سوم مسابقات ناکام بمانند.

در آن دیدار این تیم فرانسه بود که توانست پیش از حریف خود گلزنی کرده و پیش بیفتد. اما این پایان ماجرا نبود و زوج طلایی خط حمله آن روز های لهستان، آندره زارماچ و استفان مایِوسکی بودند که توانستند دو گل پیاپی برای لهستان به ثمر برسانند و در نهایت توانستند شکست یک بر صفر را در همان نیمه نخست به پیروزی دو بر یک تغییر دهند. در نیمه دوم، باز هم این لهستانی ها بودند که روی یک ضربه آزاد به گل سوم خود رسیدن و اختلاف را بیشتر کردند. هجده دقیقه تا پایان بازی باقی مانده بود که فرانسه توانست یکی از گل های خورده را جبران کند، با این وجود، پس از آن قادر به عبور از دفاع لهستانی و به تساوی کشاندن بازی نشدند و در نهایت این تیم عقاب ها بود که مقام سومی آن سال رقابت ها را از آن خود کرد.

جام جهانی 2010، دیدار تیم های ملی اروگوئه و آلمان

اروگوئه با راه یابی به چهار تیم برتر جهان در سال 2010، روند بسیار خوبی را آغاز کرد و بخش اعظم این موفقیت را مدیون زحمات سرمربی فوق العاده خوبشان، اُسکار واشینگتن تابارز بودند. در رقابت های کوپا آمِریکای سال 2011، آن ها توانستند مقام قهرمانی رقابت ها را از آن خود کنند و در جام های جهانی 2014 و نیز 2018 توانستند خود را تا مرحله حذفی رقابت ها برسانند. شاید اگر مصدومیت ادینسون کاوانی در رقابت های امسال نبود، این تیم فوق العاده اروگوئه می توانست تا مراحل بالاتری هم صعود کند. در سوی دیگر اما این تیم ملی آلمان بود که استعداد های تازه ای در آن نمایان شده و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده بودند؛ کسانی چون تونی کروس، سامی خدیرا، بوآتنگ، مسوت اوزیل، توماس مولر و مانوئر نویر از جمله کسانی بودند که نسل طلایی جدید آلمان ها را تشکیل داده و به امید قهرمانی راهی برزیل شده بودند.

در نهایت اما شرایط به گونه ای رقم خورد که در رقابت های 2010 برزیل، این دو تیم قدرتمند در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. دقیقه نوزدهم بازی بود که توماس مولر موفق شد تیم ملی آلمان را با گلی که به ثمر رساند، پیش بیندازد، اما دقایقی بعد بود که اروگوئه توانست با گلی که ادینسون کاوانی به ثمر رساند، بازی را به تساوی بکشاند. پیش از به صدا در آمدن صوت پایان بازی و در همان نیمه نخست بود که دیگو فورلان گل دیگری برای اروگوئه به ثمر رساند و تیمش را پیش انداخت.  مارسل جانسن آلمانی اما در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند و در نهایت این سامی خدیرا بود که در دقایق پایانی کار اروگوئه را یکسره کرد و رتبه سوم جهان را در رقابت های آن سال جام جهانی برای تیمش به ارمغان آورد.

جام جهانی 1958، دیدار تیم های ملی فرانسه و آلمان غربی

در کل تاریخ ادوار جام های جهانی، شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ بازیکنی به اندازه فُنتین فرانسوی در رقابت های سال 1958 ندرخشیده است. او تنها در مرحله گروهی رقابت ها توانست شش گل به ثمر برساند و در پیروزی چهار بر صفر تیم اش مقابل ایرلند شمالی هم دو گل دیگر به نام خود ثبت کرد. در بازی نیمه نهایی آن سال اما فرانسه مقابل برزیل قرار گرفت و با نتیجه پنج بر دو مغلوب این تیم قدرتمند شد. البته فُنتین در آن بازی توانست یک گل دیگر هم به ثمر برساند. همین مسئله باعث شد تا فرانسه راهی دیدار رده بندی شده و مقابل آلمان غربی صف آرائی کند؛ دیداری پر گل که در نهایت با پیروزی شش بر سه به سود فرانسوی ها خاتمه یافت و فُنتین نیز توانست چهار گل دیگر در آن بازی به ثمر رسانده و آمار فوق العاده ای را به نام خود ثبت کند. در تاریخ جام های جهانی این فُنتین است که آمار بیشترین گل زده را به نام خود ثبت کرده و پس از او پله برزیلی و هلموت ران آلمانی با اختلاف هفت گل در رتبه دوم قرار دارند.

جام جهانی 1986، دیدار  تیم های ملی بلژیک و فرانسه

همان گونه که در جام جهانی امسال مشاهده کردیم، دو تیم فرانسه و بلژیک در مرحله حذفی مقابل یکدیگر قرار گرفتند و فرانسه توانست با پیروزی خفیف یک بر صفر از سد حریف قدرتمند خود عبور کند. با این وجود شرایط در سال 1986، برای دو تیمی که در راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها ناکام مانده بودند، به گونه ای کاملاً متفاوت بود. در سال 1986، هر دو تیم خط هجومی قدرتمندی در اختیار داشتند و به همین سبب، پیش از شروع بازی بسیاری انتظار بازی پر گلی را می کشیدند که در نهایت همین اتفاق هم رقم خورد.

تیم ملی بلژیک، تا پیش از بازی رده بندی مقابل  فرانسه، یازده گل وارد دروازه اش شده بود و این نشان از عملکرد ضعیف خط دفاعی این تیم داشت و زمانی که در همان نیمه نخست دو گل از حریف خود دریافت کردند، کسی چندان تعجب نکرد و نیمه نخست بازی در نهایت با پیروزی دو بر یک فرانسوی ها خاتمه یافت. نیمه دوم بازی اما شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و در دقیقه هفتاد و سوم بازی بود که بلژیکی ها با گل نیکو کلسن توانستند بازی را به تساوی بکشانند، با این وجود، در وقت های تلف شده مهاجمان فرانسوی باز هم پایشان به گلزنی باز شد و در نهایت این فرانسه بود که با نتیجه چهار بر دو حریف خود را شکست داد و مقام سومی رقابت های آن سال را از آن خود کرد. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مسابقه ریش در فرانسه

در


مردهایی با ریش های عجیب و غریب در پاریس برای اولین مسابقه ریش در فرانسه گرد هم جمع شدند.سی نفر در پنج بخش با هم رقابت کردند تا بهترین ریش انتخاب شود


ریچارد بالاچی که سه سال و نیم ریشش را نزده بود برنده جسورانه ترین ریش شد.

جولین ولتزل برنده مسابقه ریش طبیعی بیش از 20 سانتیمتر شد.
ریچارد بالاچی گفت : امروز صبح آرایشگرم را دیدم ، اولین بار بود که این کار را می کرد عالی نیست اما اثر می گذاره
هیات داوران سی نفر را برای مرحله نهایی انتخاب کرده بود.
وینسنت مپیر یکی از شرکت کنندگان در باره سبیلش می گوید فکر می کنم که این سبیل یک جور اثر هنری است برای اینکه این را جای دیگری نمی بینیم.
تعداد تماشاچی های این مسابقه حدود 200 نفر بودند.(سیارک)
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تمجید هروه رنار، سرمربی تیم ملی مراکش از رونالدو

در

هروه رنار، سرمربی فرانسوی تیم ملی مراکش، که درحال آماده سازی تیمش برای حضور در رقابتهای این دوره جام جهانی در روسیه است، به تمجید از ستاره پرتغالی، رونالدو پرداخت. او عنوان کرده که تأثیر رونالدو در دنیای فوتبال چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت، دردوران پرفروغی که این بازیکن داشته رکوردهای زیادی به نام خود ثبت کرده و پنج بار نیز توپ طلای بهترین بازیکن جهان را ازآن خود کرده است؛ لیونل مسی هم پنج بار به این عنوان دست یافته. رونالدو در فصل گذشته رقابتهای لالیگا 25 گل به ثمر رساند و 6 پاس گل داد و نقش کلیدی در قهرمانی کهکشانی ها داشت. در جدول برترین گلزنان فصل گذشته سوم شد و بهترین آمار را از این نظر در تیمش داشت. در لیگ قهرمانان اروپای فصل گذشته نیز او دوازده بار دروازه حریفان خود را گشود و شش پاس گل داد (طی 13 بازی) و از این نظر آماری فوق العاده به نام خود ثبت کرد. در دیدار رفت نیمه نهایی مقابل اتلتیکو مادرید هت تریک کرد و در فینال دو گل در مقابل یوونتوس به ثمر رساند و درنهایت برترین گلزن این رقابتها عنوان گرفت. در نهایت مهمترین عنوانی که سال گذشته رونالدو به آن دست یافت، بی شک، توپ طلای بهترین بازیکن جهان است. با این توپ طلا رونالدو توانست به رکورد مسی دست یابد و درکنار او قرار گیرد.

تیم ملی مراکش، به هدایت هروه رنار، در مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی با اسپانیا، ایران و پرتغال هم گروه شده است و حالا این سرمربی فرانسوی به مناسبت دیدار تیمش با پرتغال به تمجید از این بازیکن پرداخته است. او درگفتگویی که با سایت «گل» داشت گفت: «رونالدو؟ بازیکن بی نظیری است. شاید تنها بتوانم نام مسی را کنار او قرار دهم.  البته هربازیکنی قابلیتهای ویژه ای دارد که در نوع خود قابل احترام است اما من رونالدو را یکی از بهترین بازیکنانی می دانم که دنیای فوتبال تاکنون به خود دیده است. شایسته نیست قابلیتهای اورا زیر سوال ببریم. بهتر است با دقت بیشتری عملکرد اورا بررسی کنید تا متوجه صحبتهای من شوید.»

سرمربی تیم مراکش، با تیمی قدرتمند پا به این مسابقات می گذارد؛ کسانی چون مهدی بن عطیه، که اکنون در باشگاه یوونتوس توپ می زند و حکیم زیک، که به تازگی با قراردادی یازده میلیون یورویی به آژاکس آمستردام پیوسته است. اما کسی که دراین میان توجه بیشتری را به خود جلب کرده، اشرف حکیمی، هم بازی کریستیانو رونالدو در رئال مادرید است. این بازیکن 19 ساله جوان و آتیه دار مراکشی، پانزده بازی با پیراهن رئال انجام داده و درکنار رونالدو در ترکیب تیم قرار گرفته است و یکی از بازیکنانی است که رنار حساب ویژه ای روی او می کند. رنار در رابطه با او گفت: «بله. او واقعا عملکرد بی نظیری داشته است. در نوزده سالگی به رئال مادرید پیوسته و بازی در این سطح فوتبال جهان، اورا به پیشرفت چشمگیری خواهد رساند. باور دارم در آینده نام اورا بیشتر خواهیم شنید. در چندبازی برای تیم ملی به ترکیب اصلی رفته و عملکرد خوبی داشته است. من از اینکه یک بازیکن نوزده ساله به این خوبی است شگفت زده می شوم. یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با او خاطرنشان کنم این است که با وجود موفقیتهایی که کسب کرده است، همان انسان متواضعی باقی مانده که بود. خود را گم نکرده و به خود به چشم یک ستاره نمی نگرد. این برای من ارزش زیادی دارد و قابل احترام است.

تیم ملی مراکش در نخستین دیدار خود در چهارچوب رقابتهای جام جهانی به مصاف تیم ملی ایران می روند و سرمربی فرانسوی مراکش امیدوار است بهترین نتیجه ممکن را در این بازی به دست آورد. پس از این دیدار آنها به مصاف پرتغال و اسپانیا خواهند رفت. باوجود اینکه مراکش در یکی از دشوارترین گروه های این دور از رقابتها قرار گرفته، سرمربی این تیم، امیدوار است و قصد دارد تیم را با تمام توان به رقابتها بفرستد. او گفت: «اینکه در ابتدا در مقابل کدام تیم قرار بگیریم اهمیتی ندارد، مهم این است که با تمام توان وارد این رقابتها شویم و تلاش کنیم از دور گروهی مسابقات صعود کنیم. با تجربه و شناختی که طی این چند سال از بازیکنانم به دست آورده ام، می توانم بگویم که گاهی ما در شروع بازیها دچار مشکل می شویم. اما کمی که می گذرد شرایط کاملا تغییر می کند و عملکرد بازیکنان بهتر می شود. البته گاهی هم برعکس این ماجرا اتفاق افتاده است. بنابراین می توان گفت که یک قاعده کلی یا چیزی که بتوان روی آن حساب کرد در فوتبال وجود ندارد. مهمترین مسئله برای بازیکنانم این است که با تمام توانشان در دو رقابت ابتدایی بازی کنند و سپس به بازی بعدشان فکر کنند. بهتر است زیاد خیال پردازی نکنیم و بیشتر تمرین کنیم. راستش را بخواهید فکر اینکه در دور گروهی مسابقات حذف شویم مرا بسیار غمگین می کند. ما تنها برای بودن در این مسابقات، تمرین نمی کنیم. ما می خواهیم به مرحله بعدی صعود کنیم و برای کسب پیروزی به میدان برویم. امیدوارم اینگونه باشد.»

تیم ملی مراکش در آخرین دیدار گروهی خود به مصاف اسپانیا خواهد رفت. زمانی که از او در رابطه با این رویارویی سوال شد، او درجواب گفت: «اسپانیا تیم فوق العاده خوبی دارد. تمامی بازیکنانش در تیم های باشگاهی سطح اول جهان بازی می کنند و بی شک یکی از تیمهایی است که شانس قهرمانی در این رقابتها را دارد. آلوارو موراتا و دیگو کاستا هر دو در ترکیب اصلی تیمها باشگاهیشان بازی می کنند و مهاجمان خوبی هستند. بنابراین مشکلی در خط حمله نخواهند داشت و مطمئنا یکی از تیمهای محبوبی هستند که همیشه در جام جهانی حضور دارند. اما اینها تأثیری روی ما نخواهد گذاشت و با تمام توان در مقابل آنها صف آرایی خواهیم کرد.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

کدامیک از بازیکنان منچستریونایتد عازم روسیه خواهند شد؟

در

(سیارک) لیگ برتر انگلیس، این فصل درحالی به پایان خود نزدیک می شود که منچسترسیتی با 90 امتیاز قهرمان بی چون و چرای این رقابتها شده است. پس از منچسترسیتی، منچستریونایتد با 74 امتیاز و لیورپول با 71 امتیاز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. شیاطین سرخ در این فصل رقابتها عملکرد بدی نداشته اند و به جز نایب قهرمانی در لیگ جزیره توانسته اند به فینال جام حذفی انگلستان نیز صعود کنند. حال که به پایان لیگهای اروپایی در سال جاری نزدیک می شویم، اکثر بازیکنان باشگاه های بزرگ، به جای استراحت یک ماهه باید خود را برای بزرگترین رقابتهای فوتبال دنیا با پیراهن تیم ملی شان، آماده کنند. منچستریونایتد نیز از این قاعده مستثنا نیست و اکثر بازیکنان آن باید در این رقابتها حضور پیدا کنند.

به بهانه نزدیک بودن جام جهانی نگاهی به آن دسته از بازیکنان منچستریونایتد خواهیم انداخت که باید در این رقابتها حضور پیدا کنند.

روملو لوکاکو و مروان فلاینی

لوکاکو در این فصل متقدانی داشته و همه آنگونه که باید از او راضی نیستند، اما آمار نشان می دهد که او در فصل جاری و با پیراهن منچستریونایتد، گلهای بیشتری نسبت به فصل گذشته که در اورتون توپ می زد به ثمر رسانده است، البته این را هم نباید نادیده بگیریم که او فرصتهای بیشتری برای بازی با پیراهن یونایتد داشته است و در بازیهای بیشتری برای این تیم به میدان رفته است. لوکاکو برای تیم ملی بلژیک یک بازیکن کلیدی به حساب می آید. بلژیک در این دوره از رقابتهای جام جهانی مطمئنا توجهات زیادی را به سمت خود جلب خواهد کرد. بازیکنانی چون ادن هازارد از چلسی و کوین دی بروین از منچسترسیتی در این تیم جضور خواهند داشت و باید دید عملکرد این بازیکنان جوان در این دوره از مسابقات چگونه خواهد بود. مروان فلاینی بازیکن دیگری است که از منچستریونایتد راهی روسیه خواهد شد و در تیم ملی بلژیک بازی خواهد کرد. هرچند اخبار رسیده حاکی از آن است که این جوان آینده دار باشگاه یونایتد در فصل آینده از این تیم جدا خواهد شد.

کریس اسمالینگ، فیل جونز، لوک شاو، اشلی یانگ، جوزه لینگارد و مارکوس راشفورد

تصور اینکه تیم ملی انگلیس در رقابتهای جام جهانی هیچ بازیکنی از ترکیب منچستریونایتد را در اختیار نداشته باشد، کمی دشوار است. در  حقیقت با نگاهی به گذشته درمی یابیم که تنها سالی که این اتفاق افتاد، یعنی هیچ بازیکنی از منچستریونایتد در تیم ملی انگلیس حضور نداشت، به جام جهانی 1974 در آلمان غربی برمی گردد. اما حالا آنچیزی که فکر مارا به خود مشغول داشته این است که، چندبازیکن منچستریونایتد از سمت سرمربی انگلیس مورد تأیید قرار خواهند گرفت و در ترکیب اصلی جایی خواهند داشت.

با نگاهی به عملکرد بازیکنان منچستریونایتد و اخباری که از دور و نزدیک به دستمان می رسد می توانیم بگوییم که جوزه لینگارد و مارکوس راشفورد به طور قطع جایی در ترکیب تیم ملی انگلیس خواهند داشت. این درحالی است که با این اطمینان نمی توانیم از حضور دو بازیکن دیگر این تیم یعنی اشلی یانگ و فیل جونز در ترکیب اصلی صحبت کنیم. کریس اسمالینگ در هفته های اخیری که با پیراهن یونایتد به میدان رفته عملکرد بهتری داشته پیشرفت او نسبت به اوایل فصل را نمی توان نادیده گرفت، این پیشرفت ممکن است اورا به ترکیب اصلی انگلیس ببرد. اما عملکرد لوک شاو به گونه ای بوده که شانس او برای حضور در ترکیب به حداقل رسیده است. رقابت در خط حمله تیم ملی انگلستان به اوج خود می رسد. مارکوس راشفورد نمایش بسیار خوبی در بازیهای این فصل شیاطین سرخ از خود نشان داده است و یکی از بازیکنانی است که به طور قطع در ترکیب جایی خواهد داشت. اما در آنسوی میدان ماشین گلزنی تاتنهام، یعنی هری کین را داریم که بی شک مهاجم نوک انگلیسیها خواهد بود. هرچند تاتنهام در این فصل لیگ جزیره ناکام بوده و اکنون در رتبه چهارم جدول رده بندی است، اما این چیزی از ارزشهای هری کین کم نمی کند. کین در میان مطبوعات و مردم و طرفداران نیز بسیار محبوب است و اینها کار را برای جوزه لینگارد دشوارتر از همیشه می کند. اما امیدواری به عملکرد خوب لینگارد در این دور از رقابتها خیلی دور از ذهن نیست. باید دید کدام یک از این دو بازیکن خواهند توانست عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

داوید دخیا، خوان ماتا و آندر هررا

نام تیم ملی اسپانیا، به عنوان یکی از تیمهای مدعی برای کسب قهرمانی در این دور از رقابتهای جام جهانی در کنار تیمهای بزرگ دیگری چون آلمان و فرانسه مطرح می شود. داوید دخیا، دروازه بان شماره یک منچستریونایتد، که مهره ای کلیدی در دروازه تیم ملی اسپانیا به حساب می آید و سرمربی اسپانیا، لویتگی، حساب ویژه ای روی این دروازه بان، برای بسته نگاه داشتن دروازه اش در مقابل حریفان، باز خواهد کرد. این فرصت بی نظیری برای دخیا خواهد بود تا درکنار خط دفاعی قدرتمند اسپانیا، به عملکرد خوبش ادامه دهد و خود را بدل به بهترین دروازه بان حال حاضر فوتبال جهان کند.(سیارک)

برای دو اسپانیایی دیگر منچستریونایتد اما، اوضاع به گونه ای دیگر است. خوان ماتا و آندر هررا، به احتمال غریب به یقین، هردو درخانه هایشان نظاره گر بازی خواهند بود و جایی در کنار سایر بازیکنان اعزامی به روسیه نخواهند داشت. بخصوص ماتا که از نوامبر 2016 با سرمربی اسپانیا، خولن لویتگی، به مشکل برخورد و به نظر می رسد که هنوز هم کدورتی که میان آنها به وجود آمده بود، برطرف نشده است.

نمانیا ماتیچ

ماتیچ بازیکن دیگری است که بدون شک جایی در ترکیب تیم ملی صربستان خواهد داشت. از سال 2012 تاکنون همیشه به تیم ملی دعوت شده و جایی در ترکیب اصلی تیم داشته است. تغییر چندانی نیز در عملکرد او به وجود نیامده و بهتر هم شده. با این اوصاف به نظر نمی رسد که تا چند ماه آینده اتفاق غیرمنتظره ای بیفتد و او نیز راهی روسیه خواهد شد. حالا اینکه تیم ملی صربستان چگونه در این دور از رقابتها ظاهر خواهد شد، خود بحث دیگری است.

پل پوگبا و آنتونی مارسیال

جام جهانی برزیل در سال 2014، برای هیچ کس به اندازه پل پوگبا خاطره انگیز نیست. او در حالی با پیراهن تیم ملی فرانسه پا به این رقابتها می گذاشت که تنها سابقه حضور در یازده بازی تیمش را در کارنامه خود ثبت کرده بود. اما با این وجود سرمربی آن دوران فرانسه به این بازیکن جوان و باانگیزه خود اطمینان کرد و به او میدان داد. در دور یک شانزدهم نهایی این رقابتها  و در مقابل تیم ملی نیجریه بود که او فرصت بازی با پیراهن فرانسه داده شد و به خوبی از پس آن برآمد و توانست در آن بازی برای تیم ملی کشورش گل بزند. در آن دوره از رقابتها نهایتا عنوان بهترین بازیکن جوان این رقابتها، افتخاری بود که نصیب پل پوگبا شد. با عملکرد این فصل پوگبا، انتظارها از او بیشتر شده است و به نظر می رسد این دور از رقابتها عملکرد بهتری نسبت به پوگبای جوان و بی تجربه سال 2014 خواهد داشت. همین چند هفته پیش بود که با دو گلی که درمقابل رقیب دیرینه شیاطین سرخ، منچسترسیتی، و در دربی شهر منچستر به ثمر رساند، تیمش را به برتری رساند.

آنتونی مارسیال نیز جایی در ترکیب تیم ملی فرانسه خواهد داشت. هرچند عملکرد او برای فرانسه تاکنون خیلی خوب نبوده است و در هجده بازی که با پیراهن کشورش به میدان رفته تنها یک گل به ثمر رسانده است.

سرخیو رومرو و مارکوس روخو

با عملکرد فوق العاده داوید دخیا، جای تعجبی باقی نمی گذارد که چرا سرخیو رومرو بدل به دروازه بان دوم شیاطین سرخ شده است. در فصل جاری، رومرو، تنها فرصت سنگربانی دروازه تیمش را در چهارچوب رقابتهای جام حذفی انگلستان داشته است و در این چند بازی نیز نمایش قابل قبولی از خود ارائه داده است. بازیکن دیگری که از آرژانتین در منچستریونایتد حضور دارد مارکوس روخو، مدافع بیست و هشت ساله این تیم است که برخلاف رومرو فرصت بازی در لیگ جزیره را داشته است، اما تنها هشت بار. با تمام این تفاسیر حضور این دوبازیکن در ترکیب تیم ملی آرژانتین قطعی به نظر می رسد. باید دید تیم ملی آرژانتینی که امسال بازیکنانش کمی پا به سن گذاشته اند و میانگین سنی تیم کمی بالاتر آمده است چه عملکردی خواهد داشت.

ویکتور لیندلف

لیندلف در این فصل رقابتها نمایش قابل قبولی با پیراهن یونایتد نداشته و فرصتهای گلزنی زیادی را از دست داده است. با این حال از حضور در تابستان روسیه در کنار هم وطنانش در سوئد لذت خواهد برد.

در پایان نام آن دسته از بازیکنانی را عنوان خواهیم کرد که به طور قطع در این دور از رقابتهای جام جهانی که در روسیه برگزار می شود، به دلیل عدم عملکرد خوبشان، حضور نخواهند داشت. نام آنها از این قرار است:

اریک بیلی از ساحل عاج که این فصل مدام در معرض انتقادهای جوزه مورینیو و هواداران تیم قرار داشت. الکسیس سانچز یکی از کسانی است که نامش در این لیست کمی تعجب آور است، با این حال گریزی نیست، او در این دوره از رقابتها بازی با پیراهن شیلی را از دست خواهد داد. دالی بلیند هلندی که تا پایان 2018 با منچستریونایتد قرارداد دارد نیز در این لیست حضور دارد. آنتونیو والنسیا دفاع راست شیاطین سرخ نیز به تیم ملی اکوادور دعوت نشده است. متئو دارمیان از هلند و تیموتی فوسو منساه از ایتالیا نیز به دلیل عدم حضور تیمهای ملی شان در این دور رقابتها تابستان امسال را به استراحت خواهند پرداخت، هرچند به تیم ملی کشورشان نیز دعوت نشده بودند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

از صدر نشینی ایران در گروه بی تا هتریک رونالدو

در

سن پترزبورگ، روسیه، در وقت های نفس گیرِ اضافه بازی ایران در مقابل مراکش بود که بازیکن تعویضی مراکشی ها، عزيز بو هدوز، با یک گل به خودی دروازه تیم اش را باز کرد و تمامی مردم ایران را غرق در شادی ای وصف ناپذیر کرد. شادی ای که در نهایت با پیروزی یک بر صفر ایران در مقابل مراکش به پایان رسید و با نتیجه تساوی ای که شب گذشته در بازی اسپانیا مقابل پرتغال رقم خورد، فعلاً این تیم ملی ایران است که صدر نشین گروه بی شده است. اتفاقی که کمتر کسی انتظار وقوع آن را داشت.

تیم های ملی ایران و مراکش، طی قرعه کشی ابتدای جام، در گروهی بسیار سخت قرار گرفته اند و با وجود تیم های بزرگی چون اسپانیا و پرتغال در گروه شان، از شانس کمی برای صعود به مرحله حذفی مسابقات برخوردار هستند، اما پیروزی ایران در مقابل مراکش، اتفاقی بود که خوش بین ترین هواداران ایرانی هم به سختی می توانستند تصور کنند و این می تواند شروعی بر یک شگفتی برای تیم ملی ایران باشد. این در حالی است که تیم ملی مراکش در سوی دیگر عملکرد فوق العاده ای در مرحله انتخابی داشت و در تمام طول مسابقات دروازه خود را بسته نگاه داشته بود و حالا با این شکست، تیم با انگیزه مراکش کار بسیار دشواری برای صعود به مرحله بعدی در پیش خواهد داشت.

احسان حاج صفی، که در این بازی در پست مدافع چپ بازی می کرد، در حالی که پنج دقیقه از وقت های تلف شده گذشته بود، با ارسالی زیبا به روی دروازه حریف باعث شد تا عزیز بو هدوز، دروازه خودی را با یک ضربه سر باز کند. ضربه سری که منیر محمدی، دروازه بان مراکشی ها را تسلیم کرد و نتوانست برای بسته نگاه داشتن دروازه اش کاری صورت دهد.

آخرین پیروزی تیم ملی ایران در جام جهانی به سال 1998 باز می گردد. پیروزی ای که در مقابل تیم ملی آمریکا، نصیب ایران شد. یاران کارلوس کی روش و کادر فنی اش که پس از بیست سال دوباره قادر به نائل آمدن به این مهم شده بودند، سر از پا نمی شناختند و به قدری احساساتی شده بودند که دوست نداشتند زمین را ترک کنند و پس از گذشت مدت زمانی طولانی بود که در نهایت پس از در آغوش کشیدن یکدیگر و شادی کردن، زمین را ترک کردند.

از نکاتی که در خصوص این شادی طولانی مدت ایرانی ها می توان ذکر کرد، این بود که بازیکنان کارلوس کی روش، سر مربی تیم را به روی دستان خود گرفته و به هوا پرتاب می کردند و خود را مدیون این مربی کار کشته و با تجربه می دانستند. بله این تاکتیک فوق العاده مربی پرتغالی در دفاع پر تعداد و به دست گرفتن کنترل توپ در میانه زمین بود که در نهایت، تاکتیک های هره رنار را نقش بر آب کرد و رقم بخش پیروزی تیمش در برابر تیم قدرتمند مراکش شد.

کارلوس کی روش، که کمک مربی گری سر الکس فرگوسن و نیز سرمربی گری تیم باشگاهی رئال مادرید را در کارنامه خود دارد در این خصوص عنوان کرد: «برنامه ما از اولین دقایق بازی این بود که بازیکنان مراکشی را از لحاظ روحی تضعیف کنیم. برای رسیدن به این مهم، باید تمامی بازیکنان خوب و خلاق این تیم را به شدت تحت فشار می گذاشتیم و امکان بازی سازی و گلزنی را از آن ها می گرفتیم، که خوشبختانه، بازیکنانم به خوبی از پس این کار بر آمدند. نخستین بازی در هر تورنومنتی که باشد سخت و دشوار و نفس گیر است این بازی که جای خود دارد. اما بازی زیبایی بود. بازی فوق العاده ای بود.

بو هدوز که مسبب اصلی شکست تیم اش بود، با چشمانی اشک بار زمین را ترک کرد و بسیار ناراحت بود. این دومین اتفاق ناخوشایندی بود که در این هفته برای فوتبال مراکش رخ داد. آن ها برای میزبانی رقابت های 2026 نیز کاندید شده بودند که موفق به دستیابی به آن نشدند.

هروه رنار، در نشست مطبوعاتی پس از این بازی عنوان کرد: «بازیکنان ام در شرایط روحی بسیار بدی هستند و ما شکست خوردیم، اما کسی جز ما مقصر این شکست نیست. ما در برابر تیمی بازی کردیم که در بیشتر اوقات بازی مشغول به دفاع بود و نتوانستیم از موقعیت های خود برای به ثمر رساندن گل بهره بگیریم، در نهایت هم همین مسئله مسبب اصلی این شکست دلخراش برای ما شد. کسی جز ما مقصر این شکست نیست و من خود را نیز مسئول آن می دانم. اما حالا باید خود را برای دو بازی دیگری که در پیش داریم آماده کنیم.»

گذشته از تمامی این صحبت های و غم ها و شادی هایی که این مسابقه برای دو طرف به همراه داشت، نمی توان از عملکرد فوق العاده خوب بازیکنان با استعداد مراکشی هم غافل شد. بازیکنانی که بنا به صلاح دید هروه رنار به خوبی در پست های مختلف قرار گرفته بودند. نکته ای که در خصوص این بازی حائز اهمیت است و جای تعجبی برای ما ندارد، عملکرد فوق العاده خوب خط دفاعی هر دو تیم است که قادر بودند در تمام طول رقابت های انتخابی دروازه خود را بسته نگاه دارند، با این تفاوت که ایران تنها در بازی خود در مقابل سوریه، به دلیل اشتباهات فردی در خط دفاعی دروازه خود را باز شده دید. البته نا گفته نماند که مراکش هم در طول رقابت ها یک گل دریافت کرد، اما عملکرد کلی خط دفاعی این تیم در هشت بازی انتخابی برای جام جهانی، فوق العاده بوده است.

در بیشتر اوقات بازی، این تیم ملی مراکش بود که توپ و میدان را در اختیار گرفته بود و حملات خود را بیشتر از سمت راست تدارک می دید، جایی که احسان حاج صفی، برای ایران از آن دفاع می کرد. این استراتژی هروه رنار، می رفت تا در ابتدای نیمه اول جواب دهد، جایی که نوردین آمبرابات، توانست حاج صفی را از پیش رو بردارد و توپ را روی دروازه ارسال کند، ارسالی که نهایتاً با ضربه سر یونس بلهندا از نزدیکی دروازه به بیرون رفت.

یکی از نکاتی که سبب این برتری قاطع مراکشی ها نسبت به بازیکنان تیم ملی ایران شود، محرومیتی بود که فیفا برای هافبک دفاعی این تیم سعید عزت الهی در نظر گرفته بود و ایرانی ها از این لژیونر مشغول در روسیه خود محروم بودند که سبب شد تا هافبک خلاق و بازی ساز مراکشی ها، مبارک بوسوفا، خط دفاعی ایران را به شدت تحت فشار قرار دهد و مراکش به این خاطر می توانست حملات پر تعدادی روی دروازه ایران داشته باشد.

همین فشار حملات مراکشی ها می رفت تا در دقیقه نوزدهم بازی، آن ها را پیروز میدان کند، زمانی که مهدی بن عطیه یک شوت سنگین روانه دروازه ایرانی ها کرد و علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ایران، به خوبی از پس مهار این توپ بر آمد و دروازه تیمش را بسته نگاه داشت. به زودی مشخص شد که کارلوس کی روش، دقیقاً همین استراتژی دفاع و ضد حمله را برای تیمش در نظر گرفته است، زمانی که تنها دو دقیقه پیش از سوت پایان بازی، سردار آزمون، مهاجم ایرانی ها، می رفت تا دروزاه حریف را در موقعیتی تک به تک باز کند که همانند بن عطیه ناکام ماند. ضربه ای که سردار آزمون روانه دروازه مراکشی ها کرد با دفع منیر محمدی همراه شد و علیرضا جهانبخش هم نتوانست در ریباند این توپ را به تور دروازه برساند.

در نیمه دوم اما از فشار تیم مراکش کاسته شده بود و دیگر توان اولیه را نداشته و بازی به ثباتی نسبی رسیده بود، اما باز هم در این نیمه موقعیتی خطرناک نصیبشان شد که حکیم زیچ، ضربه ای روانه دروازه تیم ایران کرد، که با واکنش خوب علیرضا بیرانوند همراه شد. پس از آن و در دقایق پایانی بازی بود که بن هدوز آن گل به خودی را زد و پس از بیست سال شادی زائد الوصفی برای ایرانی ها به ارمغان آورد.

شب گذشته در کنار بازی مراکش و ایران، شاهد نخستین بازی دو کشور اسپانیا و پرتغال نیز بودیم، دو تیمی که هر یک به نوعی مدعی قهرمانی در جام جهانی امسال هستند. اتفاق جالب توجهی که در این بازی رخ داد و آن را در ذهن همه ماندگار کرد، هتریک فوق ستاره پرتغالی ها، کریستیانو رونالدو بود که با گل زیبای دقیقه هشتاد و هشتش توانست هم هتریک خود را کامل کند و هم یک تنه، یک تساوی در برابر تیم فوق العاده اسپانیا برای تیمش به ارمغان بیاورد.

در نیمه نخست بازی، رونالدو دو بار قادر به باز کردن دروازه اسپانیا شد، اما در دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی، نتیجه زحمات رونالدو با دو گلی که اسپانیا طی سه دقیقه به ثمر رساند، می رفت تا بر باد رود. اما این تمام ماجرا نبود و در نهایت، ناچو فرناندز، با یک شوت فوق العاده زیبا از پشت محوطه جریمه، اسپانیا را سه بر دو پیش انداخت. ضربه ای که پس از اصابت با تیر دروازه، وارد گل شد.

در دقایق پایانی بازی که دیگر کسی انتظار اتفاق به خصوص را نمی کشید، رونالدو، خارج از محوطه جریمه یک ضربه آزاد برای تیم ملی پرتغال به ارمغان آورد. در نهایت هم این خود رونالدو بود که پشت ضربه ایستگاهی ایستاد، و با یک شوت فوق العاده زیبا و فنی دروازه حریف را باز کرد. ضربه ای که داوید د خیا، سنگربان اسپانیایی ها، تنها تماشاگر گل شدن آن بود و کاری از دستش بر نمی آمد.

شرح دو گل نخست رونالدو: در دقیقه چهارم بازی بود که کریستیانو رونالدو، با زیرکی خود یک ضربه پنالتی نصیب تیمش کرد و خود آن را به گل نشاند. پس از آن نیز در همان نیمه اول، شوتی روانه دروازه کرد که با اشتباه عجیب د خیا، وارد دروازه شد.

در سوی دیگر اما، این دیگو کاستا بود که توانست دو گل حیاتی برای تیمش به ثمر برساند؛ گل اول که روی پاس چیپ فوق العاده زیبای آندرس اینیستا و حرکت انفرادی خود او به دست آمد و در گل دوم روی یک ضربه ایستگاهی، در نهایت سرخیو بوسکت بود که در محوطه ضربه سری برای دیگو کاستا فرستاد و او توپ را به گل تبدیل کرد. حال با کسب این تساوی در مقابل پرتغال، پس از اخراج سرمربی اسبق این تیم، لوپتگی، تنش ها در اردوی اسپانیا برای یک هفته ای دو چندان می شود و سرنوشت این گروه، و صدر نشینی آن برای آن ها بسیار مهم خواهد بود.

باید منتظر بازی های روز چهارشنبه و دوشنبه این گروه ماند و دید که آیا تیم های ملی ایران و مراکش شگفتی ساز خواهند شد و یا اینکه همه چیز طبق پیش بینی های اکثر منتقدان و تفسیر گران پیش خواهد رفت؟ به هر حال فوتبال است و هزار اتفاق...

نظرات

در ادامه بخوانید...

«معجزه ای به نام کی روش»؛ تحلیلی بر عملکرد سرمربی تیم ملی ایران و بازی های آینده

در

«سوپرمن تنها در کارتون ها وجود دارد»، این بخشی از صحبت های کارلوس کی روش در مصاحبه ای بود که روز گذشته با رسانه ها داشت و این جمله را در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگارانی عنوان کرد که ادعا می کرد کارلوس کی روش، دارای قدرت های ماوراء طبیعی است.

در طی تاریخی که از فوتبال به یاد داریم و با تمامی تورنومنت ها و بازی های مختلفی که تا کنون دیده ایم، بیشتر این بازیکنان بوده اند که از نقشی تأثیر گذار در سرنوشت تیم شان برخوردار بوده و در نهایت همین بازیکنان بوده اند که کشوری یا تیمی را به قهرمانی در رقابت های گوناگون رسانده اند، با این حال بازی ای که بعد از ظهر جمعه در سن پترزبورگ روسیه، میان تیم های ملی مراکش و ایران، مشاهده کردیم، کمی شرایط را تغییر داد و با دیدن این بازی می توان به این نتیجه رسید که تا چه حد یک سرمربی کارکشته و با تجربه می تواند در سرنوشت تیمش مؤثر باشد. همانگونه که کارلوس کی روش طی این سال ها تیم ملی ایران را بدل به سدی محکم در برابر حریفان خود کرده و با پیشرفت چشمگیری که عایدشان شده، فاصله قابل ملاحظه ای با سایر تیم های آسیایی گرفته اند.

تیم ملی ایران بخش اعظم این موفقیت خود را مدیون کارلوس کی روش، سرمربی خود است که بازیکنان این تیم را بدل به یک تیم کاملاً یکپارچه کرده که در جای جای زمین وظایف خود را به خوبی انجام می دهند. ابتدا در سال 2014 بود که ایران با کارلوس کی روش پا به جام جهانی گذاشت و بازی چشم نواز ایرانی ها در برابر نایب قهرمان آن سال، آرژانتین، هنوز در خاطر بسیاری از ایرانی ها مانده است. جام جهانی امسال بار دومی است که تیم ملی ایران به همراه کارلوس کی روش پا به این رقابت ها می گذارد و این در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه است.

البته تمامی زحمت های چندین ساله کارلوس کی روش و بازیکنان در بازی روز جمعه در برابر تیم قدرتمند قاره آفریقا، به نتیجه رسید و ایرانی ها توانستند دومین پیروزی خود در این رقابت ها را به دست آورند. عملکرد این تیم در بازی مقابل مراکش به گونه ای بود که به وضوح می توان تدابیر یک سرمربی کارکشته و خوب را در پس بازی بازیکنان دید. همانند یک بوکسور هوشمند، تیم ایران به واسطه خط دفاعی قدرتمند خود توانست حملات مراکشی ها را در دقایق ابتدایی بازی به خوبی دفع کند و این سبب شد به مرور بازیکنان مراکش روحیه و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. همین مسئله بود که مسبب تدارک چند ضد حمله توسط تیم ملی ایران در بازی شد و در نهایت در دقایق پایانی نیمه دوم، این تیم ملی ایران بود که به گل رسید و فاتح این بازی لقب گرفت.

بیشتر از همه این کارلوس کی روش بود که از این پیروزی لذت برد، چرا که ثمره زحمت های خود در طول یازده سال گذشته و در شرایطی دشوار را می دید. او به خوبی تیم ملی مراکش را مورد بررسی قرار داده بود و می دانست که در ابتدای بازی با تمام وجود برای رسیدن به گل حمله خواهند کرد. او در مصاحبه خود پس از بازی گفت: «ما به خوبی از این نکته آگاهی داشتیم که مراکشی ها حملات گسترده ای روی دروازه ما ترتیب خواهند داد و تنها چاره ما این بود که روحیه آن ها را خراب کنیم. برای رسیدن به این مهم هم تنها راهی که به نظر عاقلانه می رسید این بود که تمامی بازیکنان خلاق آن ها را تحت فشار بگذاریم و امکان بازی سازی از آن ها را بگیریم. تنها به این وسیله قادر بودیم آن ها را خسته و کلافه کنیم.»

اما آیا واقعا اینقدر پیروزی تیم ملی ایران تعجب بر انگیز بود؟ ایران تیمی است که از جام جهانی گذشته تا کنون در هیچ بازی رسمی ای شکست نخورده است و طی ده بازی مرحله انتخابی در قاره آسیا، حریفان ایران تنها دو بار قادر به باز کردن دروازه این تیم بوده اند. همانند تیم ملی ایسلند، ایران نیز گواهی بر این ادعا است که یک تیم واحد و یکپارچه تا چه اندازه می تواند قدرتمند شود. و این یکپارچگی را ایران مدیون سرمربی با تجربه خود است. کارلوس کی روش در ادامه مصاحبه خود و برای تأکید بر این که قدرت ماورائی ندارد عنوان کرد: «پای هیچ جادو و یا معجزه ای در میان نبود. ما به این خاطر در این بازی پیروز میدان شدیم که برای نود دقیقه توانستیم تمرکز تیمی خود را حفظ کنیم و روحیه خود را در برابر حریف قدرتمندمان حفظ کردیم.»

البته نا گفته نماند که کارلوس کی روش از «مسئولیت پذیری، روحیه و خوش قلبی» بازیکنان خود نیز تشکر کرد و به آن ها مفتخر بود، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که این بازیکنان، به احتمال زیاد اگر، تحت سرمربی گری یک شخص بی تجربه تر قرار می گرفتند، قادر به آفرینش چنین اتفاق های خوشایندی نمی شدند.

کریم انصاری فرد نیز که از بازیکنان خوب تیم ملی ایران و شاغل در لیگ یونان است در مصاحبه پس از بازی خود، کمال تشکر را از سرمربی شان داشت و قدر دان زحمات او بود: «اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، باید بگویم که ما یکی از فوق العاده ترین سرمربی هایی را در اختیار داریم که در حال حاضر در دنیای فوتبال فعالیت می کنند. او با تمام وجودش از ما حمایت می کند. از همان زمانی که پا به تیم ملی گذاشت و طی تمامی این هفت سالی که در کنار ما بوده است، همیشه هوای ما را داشته است. او برای ما می جنگد و راه و مسیر را به ما نشان می دهد. روزی نیست که ما چیز تازه ای از او یاد نگیریم. ما به داشتن او به عنوان سرمربی خود افتخار می کنیم.»

چیزی که ارزش این پیروزی و موفقیت های کارلوس کی روش را دو چندان می کند، تمامی محدودیت ها و شرایط دشواری است که پیش از ورود به جام جهانی سد راه خود می دید. کارلوس کی روش، به خاطر برخی مسائل، نتوانست برای خود بازی های دوستانه خوبی فراهم کند تا پیش از ورود به این مسابقات، کمی آمادگی بیشتری پیدا کنند و به خوبی بتوانند وظایف خود را انجام دهند. حتی تیمی چون یونان هم که قرار بود بازی دوستانه ای برابر ایران داشته باشد، در نهایت از این بازی انصراف داد و تنها تیم هایی که ایران توانست محکی نسبی در برابرشان داشته باشد، تیم های ملی روسیه و ترکیه بودند. کارلوس کی روش در این خصوص نیز عنوان کرد: «بله، نه زمین خوب برای تمرین داشتیم، نه کمپ مناسبی که تیم را به آن ببریم و نه بازی های دوستانه در مقابل تیم هایی خوب. به این مسائل تحریم ها را هم اضافه کنید.». همین ماه اخیر بود که کمپانی بزرگ ورزشی نایک، تمامی معامله های خود با ایران را فسخ کرد تا شرایط تحریم های جدیدی که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده است را رعایت کرده باشد و این بازیکنان را به شدت آزرده خاطر کرد. حالا اما شرایط به گونه ای شده است که همه با جان و دل خواهان آن هستند که کارلوس کی روش به سرمربی گری خود در ایران ادامه دهد و یک جام جهانی دیگر نیز با یکدیگر تجربه کنند. کریم انصاری فرد، در مصاحبه خود پس از بازی با تمام وجود از سرمربی شان خواست که کنار آن ها بماند، فارق از این که در این یک ماه پیش رو چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. او در این خصوص گفت: «اگر بتوانیم او را به عنوان سرمربی خود نگه داریم، فرصت بزرگی در اختیارمان خواهد بود. ما امیدواریم، امیدواریم که او در تیم بماند. با تمام وجودمان دوست داریم که کی روش در کنار مان بماند. راستش را بخواهید، حالا که هفت سال از زمانی که او به تیم آمده است، می گذرد، دیگر کاملاً به او عادت کرده ایم و او بدل به یکی از هم تیمی های ما شده است. او با تمام وجود برای تیم ملی ما تلاش می کند و تمام وقت خود را صرف کارش می کند. او لایق ماندن در کنار ما است و لایق این که مردم ایران را خوشحال و مفتخر کند.»

اما از تمامی این صحبت ها که بگذریم و نظری به آینده بیندازیم، ایران دو بازی بسیار دشوار و حیاتی در برابر تیم های ملی اسپانیا و پرتغال پیش رو خواهد داشت. حداقل تا پیش از فرا رسیدن موعد اولین مسابقه که چهارشنبه همین هفته است اما، تیم ملی ایران، صدر نشین گروه بی باقی خواهد ماند. بازیکنان تیم ملی ایران ثابت کرده اند که بسیار بسیار بهتر از آن چیزی هستند که بسیاری فکر می کنند (به خصوص مراکشی ها که حریف را دست کم گرفتند) و در کنار هم همچون سدی استوار، حریفان خود را خسته و آزرده می کنند. به همین خاطر است که حال باید این سؤال را از خود بپرسیم که واقعاً چرا نباید امکان خلق یک شگفتی توسط آن ها وجود داشته باشد؟ شگفتی ای که بیش از همه، پرتغال و اسپانیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

و این مرد فوق العاده و مربی سابق تیم باشگاهی رئال مادرید و البته تیم ملی پرتغال، به خوبی همه را متقاعد کرد که او هم همانند سایرین یک انسان عادی است که ثمره زحمات و تلاش های بی وقفه خود را می بیند و به خوبی می داند این دو بازی برای تیمش از چه اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. او در این خصوص گفت: «اگر بازی برابر مراکش، برای ما حکم فینال جام جهانی را داشته باشد، باید بگویم که بازی در برابر اسپانیا، برای ما حکم فینال جام کهکشان ها را دارد.»

نظرات

در ادامه بخوانید...