انجام اولین ایمپلنت مغز در دنیا

در

اولین کاشتِ مغز (ایمپلنت مغز) به یک زنِ دچار فلجی کمک می کند ارتباط برقرار کند.زنِ فلجی در هلند اولین فردی است که برای نوع جدید کاشتِ مغز مناسب تشخیص داده شده است. این کاشت به بیمارانی که نمی توانند حرف بزنند یا حرکت کنند توانایی ایجاد ارتباط از طریق افکارشان را می دهد.

این کاشت جدید که با کمک کامپیوتر ،کلمات و جمله ها را ایجاد می کند در هر جایی قابل استفاده است و به بیمار این توانایی را می دهد که با مردم در جهان خارج ارتباط برقرار کند، بدون اینکه کارشناسان پزشکی به او کمک کنند.

نیک رمزی عصب شناس و محققِ سرپرست از دانشگاه پزشکی اترشت به سی ان ان گفت "اولین در دنیا است. یک سیستم کاشت کامل که در خانه بدون نیاز به کمک کارشناسان کار می کند و کارایی دارد".

برای هانکه دوبروینه بیماریِ اسکلرز جانبی آمیوتروفیک (ای ای اس) در سال 2008 تشخیص دادند و خیلی زود سلول های عصبی او کاملا از دست رفت.

در طول زمانی فقط دو سال او از یک انسان سالم تبدیل به یک انسان فلج شد که بدون دستگاه تنفسی نمی توانست نفس بکشد و دیگر توانایی حرف زدن و حرکت را نداشت.(سیارک)

قبل اینکه رمزی دوبروینه را ملاقات کند او از طریق یک سیستم که با حرکت چشم ها کار می کرد می توانست کلمات و حروف را روی صفحه کامپیوتر گزینش کند و جمله بسازد.

اما این خود ممکن بود موقتی باشد. همانطور که جسیکا حمزه لو برای علم جدید تشریح می کرد یک در سه از افراد میتلا به ای ال اس در نهایت توانایی حرکت دادن چشمان خود را نیز از دست می دهند.

رمزی در این فکر بود سیستمی طراحی کند که اصلا به حرکات فیزیکی وابسته نباشد (سیستمی که استیفن هاوکینگ استفاده می کند به حرکاتِ ماهیچه گونه ها در بیمار وابسته است).

این به معنایِ دستگاه ذهنخوان بود.

در چند سال اخیر شاهد دستگاه های مختلف کاشت برای افراد فلج یا افرادی که عضو خود را از دست داده اند بوده ایم اما آنچه از علم نوین انتظار می رود روند آهسته ای برای خارج کردن انسان از آزمایشگاه و وارد کردن فرد به خانه شان وجود داشته است.

رمزی و تیمش به دنبال ساخت چیزی هستند که در خانه بیمار جواب دهد بدون اینکه نظارت خاصی از طرف پزشک لازم باشد.

او به میرا سنسیلینگام در سی ان ان گفت "یه جورایی از این محیط آزمایشگاه خارج نشده ایم و تلاشی برای کارایی دستگاه ها در خانه انجام نشده است".

دستگاه با جراجی در مغز کاشت می شود. دو الکترودی که در ناحیه موتو کورتکس تعبیه می شود حرکات را کنترل می کند.(سیارک)

تعبیهء دقیق این الکترودها خیلی مهم است یکی از انها باید در قسمتی از مغز گذاشته شود که با حرکات دست راست در ارتباط است و دیگری در قسمتی از مغز که به دنده ضربه بزند وقتی فرد می خواهد به عقب برگردد".

این الکترودها به یک فرستنده در اندازه یک تنظیم کننده مرتبط است که رو سینهء دوبروینه نصب می شود و این فرستنده قادر است بدون سیم با برنامه کامپیوتری که روی صفحه ای در مقابل او به نمایش گذاشته شده ارتباط برقرار کند.

زمانی که دوبروینه به صفحه نگاه می کند مربعی می بیند که روی حروف حرکت می کند. زمانی که مربع به سمت حرفی که دوبروینه می خواهد استفاده کند می ایستد او باید تصور کند که می خواهد دست راست خود را برای کلیک روی حرف حرکت می دهد.

مطمئنا او قادر به حرکت دادن دست راستش نیست اما ذهن او قادر به ایجاد سیگنالی با این حالت است و الکترودها این سیگنال را به فرستنده می رسانند تا به برنامه کامپیوتری انتقال داده شود.

بعد  از فقط شش ماه تمرین دوبروینه قادر به استفاده از این سیستم با دقت 95 درصد است.

حمزه لو به علم جدید گزارش می دهد "استفاده از یک دستگاه هنوز روند اهسته ای محسوب می شود چند دقیقه طول می کشد تا کلمه ای را سیگنال کند اما دوبروینه با تمرین سرعت عمل بیشتری پیدا کرده است".

"درابتدا 50 ثانیه طول می کشید تا حرفی را انتخاب کند الان می تواند این کار را در 20 ثانیه انجام دهد"

با اینکه بعضی ها در مورد جراحی و کاشت دستگاه در بیماران ابراز نگرانی هایی کرده اند دوبروینه ادعا کرده که احساس اعتماد بنفس بیشتری در عموم و مخصوصا جاهایی که نور طبیعی باعث می شود دستگاه به خوبی کار نکند داشته باشد.(سیارک)

به حمزه لو گفته "حال می توانم بیرون و وقتی کامپیوتر چشم خوان کار نمی کند ایجاد ارتباط کنم. الان احساس اعتمادبنفس و استقلال بیشتری دارم".

با اینکه سیستم تنها روی یک فرد امتحان شده و زحمت زیادی داشته تا تیم تحقیق، کار را از بافت ازمایشگاهی به خانه دوبروینه ببرند، شاید در مورد بیمار دیگر موفقت آمیز نباشد اما برای الان باید خوش بین بود.

 هدف بعدی رمزی، سرعت بخشیدن چیزها برای دوبروینهبا اضافه کردن الکترودهای بیشتر است. او به فکر سیستمی با 30 تا 60 الکترود است که می تواند زبان نشانه و زبان درونی را خیلی سریعتر از سیستم الان کدگشایی کند.

او به سی ان ان گفت "بعد شما شاهد خواهید بود چطور شخص ناشنوا قادر به هجی کردن است. هدف این است".

این مطالعه در مجله پزشکی نیوانگلند چاپ شده است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷There is no one right answer to this. In the end, it is a balance between cash flow and ultimate value. This is not unlike the question of whether to lease a car (better for cash flow) or buy outright (better for the ultimate bottom line). So it really depends on a fa2#iy&l8m17;s financial situation, which also might change over time (new kids are born, older kids move away, etc.)

در ادامه بخوانید...