بلندقدها بیشتردر معرض خطر ناشی از این بیماری هستند

در


با مضرات قد بلند در این پست آشنا شوید!

بسکتبالیست معروف آمریکایی کریس باش Chris Bosh به دلیل وجود لخته خون در رگ های پا یا ترومبوز Thrombosis اجبارا با دنیای ورزش خداحافظی نمود. این قهرمان بلند قد آمریکایی ناچار شد از بازی ها کناره گیری نماید. البته کریس تنها شخصی نمی باشد که دارای مشکل است. بوش ۳۳ ساله ۲/۱۱ متری جزو ۶۵ درصد مرد بلند قدی می باشد که دچار این بیماری شده اند.

 دراین پست با این بیماری که بیشتر  برای بلندقدها خطر دارد آشنا می شوید 

محققان سوئدی ۲ میلیون نفر را که دارای پیوند خونی بوده اند  مثل بچه های یک خانواده مورد آزمایش و بررسی قرار داده اند. در نتیجه تحقیقات مشخص شده است که در خانواده ای از نظر ژنتیکی یکسان ، در افراد قد کوتاه تر کمتر از خواهر برادرهای بلند قد خود دچار ایجاد لخته های خونی در رگ ها میشوند.

لخته های خون معمولا در رگ های عمقی بدن مثل رگ ران پا ایجاد می شوند. در مردان دو نوع و در زنان یک نوع لخته خون در صورت عدم تحرک ایجاد می شود.

یک بیماری پرخطر ولی متداول
آن چه در گزارش پزشکی قهرمان آمریکایی مشاهده شد وجود دو نوع لخته خون در رگ هایش بود که چندان هم غیرمعمول نبود. لخته های خونی که منجر به سکته می شود عامل سوم مرگ و میر در دنیا است. اگر این عارضه به موقع شناسایی شود می توان با درمان آن از بروز سکته جلوگیری نمود. علائمی مثل رنگ پریدگی، نفس های کوتاه، ضربان قلب تند، سرفه همراه با ترشحات خونی از جمله نشانه های این عارضه است.

ورزشکاران به دلیل نشستن زیاد در مسافرت ها برای شرکت در مسابقات ورزشی مجبور هستند ساعت ها در هواپیما یا اتوبوس بنشینند و تحرک نداشته باشند. در عین حال هنگام مسابقات مهم فعالیت بدنی شدید دارند که باعث کم آبی بدن می شود. هر دو علت عامل بروز لخته های خون در رگ های پا می شود.

قد بلند، چاقی، بارداری، قرص های ضد بارداری و سابقه خانوادگی خطر عارضه ایجاد لخته خون را بیشتر می کند. حالا چرا قد بلندها بیشتر در معرض خطر هستند یکی به علت بلندتر بودن رگ های بدن و دوم فشار بیشتری است که از طرف جاذبه زمین به آن ها وارد می شود.

هر چند قد بلند چیزی نیست که شخص بتواند آن را تغییر دهد ولی باید با رژیم غذایی و سبک زندگی این خطر را کاهش دهند. فعالیت بدنی ، اجتناب از عدم تحرک و نشستن زیاد و رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه جات از روش هایی است که مانع از تشکیل لخته خون در رگ ها و عروق بدن می شود.منبع: نت نوشت

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم لخته در خون ترومبوز

در
علائم لخته در خون و محصولاتی که از آنها محافظت می کند
پزشکان علائمی را نام بردند که به شما امکان می دهد وجود لخته در خون را تشخیص دهید.
برخی از لخته ها در رگهای خونی نزدیک پوست شکل می گیرند و بسیار قابل توجه هستند. با این حال ، لخته های خون که در رگهای عمیق به وجود آمده اند ، تشخیص آن ها تقریبا غیرممکن است.
 
اگر پوست رنگی مایل به قرمز یا مایل به آبی داشته باشد ، تورم در برخی از قسمت های پاها یا دست ها اتفاق بیفتد ، همچنین دردی شبیه به گرفتگی وجود داشته باشد ، این ممکن است نشان دهنده یک ترومبوز باشد. پوست در این قسمت معمولاً گرمتر از بقیه بدن است.
 
پزشکان توصیه می کنند که در رژیم غذایی خود  از سیر ، تخم کتان ، فلفل کاین و زردچوبه استفاده کنید. این محصولات خاصیت ضد انعقادی دارند و قادر به محافظت در برابر ظاهر  شدن لخته های خون هستند.
 
دلایل مختلفی برای تشکیل لخته های خون وجود دارد. یکی از آنها نقض جریان خون است و دلیل اصلی آن تنگی شریان است که غالباً ناشی از تروما یا سبک زندگی بی تحرک است.
 
همانطور که قبلاً گزارش شد ، عوامل خطر زیادی برای ایجاد یک وضعیت تهدیدکننده زندگی وجود دارد که در آن یک لخته خون جدا شده به سرعت به شریان ریوی می رسد ، که می تواند منجر به مرگ شود. این عوامل شامل: استراحت زیاد در رختخواب ، واریس ، مصرف بی رویه از داروهای ضد بارداری هورمونی و کار بدون تحرک است.
 
اگر به ترومبوآمبولی شک کرده اید، اولین کاری که باید انجام دهید ، تماس با اورژانس است.بیمار باید روی یک سطح سخت تا رسیدن اورژانس استراحت کامل داشته باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم اصلی لخته شدن خون ، که مردم اغلب آنها را نادیده می گیرند

در

ترومبوز
علائم واضح لخته شدن خون نامگذاری شده است.پزشکان توصیه می کنند به پاهای خود توجه کنید.گروهی از متخصصان قلب و عروق از انگلیس ، در طول کار علمی خود ، علائم اصلی لخته شدن خون ، ترومبوز را شناسایی کرده اند ، که مردم اغلب آنها را نادیده می گیرند.

 

بنابراین ، لیست آنها شامل ورم پا است. به گفته متخصصان قلب ، در بیشتر موارد تشکیل لخته خون دقیقاً در اندام تحتانی اتفاق می افتد. بنابراین ، اگر پاها شروع به تورم کردند ، پوست دچار خارش و مایل به قرمز یا سیانوتیک شد ، پس لازم است معاینه را به تعویق نیندازید.

 

اگر پاها نیز شروع به آزار و اذیت کنند ، بسیار خطرناک است ، اغلب اسپاسم در قسمت پایین ساق پا احساس می شود ، زیرا در بیشتر موارد لخته های خون در آنجا تشکیل می شود.

 

یک دلیل برای تماس با آمبولانس : اگر تنگی نفس به علائم ذکر شده در بالا اضافه شود ، نفس کشیدن دشوار می شود ، درد در قفسه سینه وجود دارد و سر گیجه اضافه شده است. این ممکن است به این معنی باشد که لخته خون از بین رفته و به ریه ها رفته است و کشنده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...