دانشمندان ادرار مکرر شبانه را نشانه ای از یک بیماری خطرناک خواندند

در
دانشمندان ادرار مکرر شبانه را نشانه ای از یک بیماری خطرناک خواندند
دانشمندان بریتانیایی دریافته اند که شب ادراری می تواند نشانگر افزایش احتمال ابتلای فرد به بیماری دیابت ، تضعیف ایمنی ، بیماری قلبی و سرطان باشد. این توسط The Sun گزارش شده است .
 
علاوه بر این ، یادداشت های روزنامه ، رفتن مکرر شبانه به توالت می تواند مشکلات روحی مانند افزایش اضطراب ، افسردگی و روان پریشی را برانگیزد.دانشمندان می گویند که سالخوردگی لزوماً به ادرار مکرر در شب منجر نمی شود.
 
فیلیپ ون کروبرک ، متخصص ارولوژی هلندی گفت: "مردم فکر می کنند که بیدار شدن از خواب در شب برای رفتن به توالت فقط بخشی از پیری است ، اما این کاملاً اختیاری است."بیدار شدن از خواب در شب، دلیل اصلی خطر ایجاد اختلالات خواب است.
 
یکی از دلایل بیدار شدن از خواب در شب برای توالت رفتن ، به نوبه خود ، ممکن است تولید بیش از حد ادرار توسط بدن باشد. همچنین این یک علامت دیابت محسوب می شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

سه نشانه غیر معمول دیابت که نادیده گرفته می شوند

در
سه علامت غیر معمول دیابت که نادیده گرفته می شوند
دیابت با گسترش سریع به یک بیماری همه گیر غیر واگیر تبدیل شده است. طبق آمار WHO ، در سال 2025 حدود 500 میلیون بیمار مبتلا به این بیماری تشخیص و ثبت می شوند.
 
سه نشانه غیر معمول برای دیابت وجود دارد که به اشتباه، معمولاً استرس و خستگی را مقصر می دانند.

 

خستگی مزمن

اغلب بیماران از خستگی و خستگی مداوم شکایت می کنند و حتی بعد از خوردن غذا احساس خستگی می کنند. این اتفاق در شرایطی که فرد پرخوری نکند و بعد از خوردن غذا احساس خستگی  کند یکی از علائم مربوط به دیابت است(مشخص است که اگر زیاد غذا بخورید ، اغلب شما را به خواب می برد). 
 
کمبود انسولین و ایجاد مقاومت گیرنده سلولی در برابر آن منجر به این واقعیت می شود که گلوکز با غلظت مناسب وارد بافت نمی شود. بدن از انرژی کافی برای حفظ تمام فرایندهای حیاتی در حد لازم برخوردار نیست و همین امر منجر به شروع و پیشرفت خستگی می شود.

 

ترس ، اضطراب و افسردگی غیر منطقی

قند خون بالا عملکرد مغز را مختل می کند ، که می تواند باعث عدم تحریک پذیری بدون علت شود. بیماران دیابتی می توانند از ترس ، اضطراب و افسردگی غیر منطقی رنج ببرند. اگر سطح قند خون را تنظیم کنید، وضعیت به حالت عادی باز می گردد. با این وجود افراد از پزشک می خواهند که داروهای ضد افسردگی را برای آنها تجویز کند، در صورتی که باید به متخصص غدد مراجعه کنند.

 

افزایش اشتها

همچنین ، افزایش اشتها ممکن است نشان دهنده یک بیماری باشد. در دیابت ، بدن مایعات و مواد مغذی مهمی را از دست می دهد. فقدان مایعات و مواد مغذی باعث گرسنگی مداوم می شود.
 
مشهورترین و بارزترین علامت دیابت ، ادرار زیاد است. این نشان می دهد انتقال بیماری به مرحله متوسط رسیده یعنی ​​هنگامی که سطح قند خون بیش از 10 میلی مول در لیتر باشد. در همین زمان ، تشنگی به دلیل افزایش دفع مایعات ظاهر می شود. 
 
همچنین فرد می تواند سردردهای مکرر باشد.   سنگینی و درد در پاها ، پاهای سوزان؛ ترمیم ضعیف زخم؛ درماتیت مداوم؛ پوست خارش دار به ویژه در کشاله ران. مشکلات چشم، وخامت وضعیت ناخن ها و مو و بیماری لثه از علائم و عوارض بیماری دیابت است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا زنان بیشتر از مردان در مقابل خطر افسردگی قرار دارند

در

(سیارک)  : امروزه بر اساس نتایج سال‌ها مطالعه میدانی، محققان شکی ندارند که خطر افسردگی، زنان را بیش از مردان تهدید می کند و احتمال ابتلای آنان به این اختلال خلقی دو برابر مردان است. از آنجایی که زنان نخستین کسانی هستند که به عنوان مادر پاسخگوی نیازهای حیاتی کودک هستند، سلامت روحی آنان تأثیر مستقیمی بر سلامت روحی و روانی فرزندانشان و در نتیجه سلامت روان جامعه خواهد گذاشت. از همین روست که در این مطلب سعی می‌کنم به عواملی که ممکن است به افسردگی در زنان منجر شود اشاره کنم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از مهمترین انواع اختلالات خلقی است که در بسیاری از موارد دلیل اصلی مراجعه افراد به مراکز مشاوره و روان درمانی محسوب می شود. بیماری افسردگی انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین هایش افسردگی شدید، خفیف، بای پولار )یا دو قطبی(، بعد از زایمان و افسردگی خلقی فصلی هستند.

علائم افسردگی چیست؟

نشانه افسردگی و علامت اصلی افسردگی نوعی حس غم و ناامیدی است که گریبانگیر فرد می‌شود و سلامت روان فرد را به خطر می اندازد و طولانی شدن افسردگی را باید جدی گرفت. افسردگی در دراز مدت بر کیفیت روابط خانوادگی و اجتماعی و راندمان کاری و تحصیلی افراد تأثیر بسیاری می گذارد. اختلال در خواب، اختلال در تغذیه، گوشه گیری، بی میلی به کار، کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی در مردان، ناامیدی، پرخاشگری، زودرنجی، خستگی، منفی بافی، عدم و یا کمبود تمرکز و تمایل به خودکشی از دیگر علایم افسردگی محسوب می شوند.
در سی سال اخیر تحقیقات انجام شده در زمینه افسردگی نشان داده‌اند که این بیماری چند عاملی است که با ارائه یک مدل بیولوژیکی روانی اجتماعی بهتر می‌توان آن را فهمید.
عوامل مختلفی مانند رویارویی با مشکلات و شرایط دشوار زندگی از یک سو و راهکارهایی که شخص از آنان برای حل مسائل خود استفاده می کند از سوی دیگر در بروز اختلالات خلقی موثرند. تجربیاتی چون "از دست دادن" می‌تواند عاملی برای شروع افسردگی باشد. این از دست دادن می‌تواند مرگ یکی از نزدیکان، از دست دادن یک موقعیت اجتماعی یا شغلی، از دست دادن توجه و عشق دیگری و یا حتی از دست دادن احترام و اعتبار شخص در چشم دیگران باشد.

تأثیر تبعیض بر افسردگی

علاوه بر عوامل هورمونی و تأثیر آن‌ها خصوصا بر زنان از جمله در دوران بلوغ، حاملگی، دوران بعد از زایمان یا همچنین یائسگی، عدم برخورداری از عزت نفس کافی ریشه بسیاری از انواع افسردگی محسوب می شود. به رغم همه پیشرفت‌های اجتماعی شاید تصور اینکه هنوز در بسیاری از خانواده‌ها فرزند پسر را بر دختر ترجیح می‌دهند سخت باشد.

در ایران با اینکه دختران در عرصه های مختلف توانایی‌های خود را نشان داده و برای مثال درصد بالایی از دانشجویان دانشگاهها را تشکیل می‌دهند، همچنان با تبعیض حاکم بر خانواده مواجه بوده و بیش از پسران مورد آزار، خشونت، کنترل، تحقیر و بی مهری والدین خود قرار می گیرند. تبعیض موجود بین فرزندان دختر و پسر، رفتار خصمانه والدین با آن‌ها و به کارگیری روشهای تربیتی سنتی که در آن دختران جنس دوم محسوب می‌شوند دلایلی هستند که موجب کاهش عزت نفس دختران شده و در نتیجه بر میزان شکنندگی روحیشان می افزاید.
بیشترین علامت‌های افسردگی در زنان را می‌توان در شروع دوران بلوغ مشاهده کرد. زمانی که دوران کودکی به سر آمده و دختر وارد مرحله‌ای می شود که به طور جدی با انتظارات خانواده و جامعه روبرو می شود. مواجه شدن نوجوان با بحران هویتی و تغییرات جسمی، ترشح هورمون‌های جنسی و پیدایش نیازهای جنسی از یک سو و تصور جدا شدن از خانواده، شروع زندگی مستقل و قرار گرفتن در شرایطی که باید برای آینده تصمیم بگیرد، از سوی دیگر، می‌تواند گذار از این برهه از زندگی را سخت کند.
از آنجایی که زنان و مردان در بیان احساساتشان با هم متفاوتند، واکنشی که در مقابل فشارهای روحی از خود نشان می‌دهند نیز یکسان نیست. در حالی که پسران عموما نگرانی هایشان را با پرخاشگری و ناهنجاری‌های رفتاری نشان می‌دهند، اکثر دختران در شرایط مشابه دچار اختلالات خلقی و افسردگی می شوند.

تاثیر عزت نفس بر افسردگی

تجربه آزار و اذیت جنسی، خشونت، بی مهری و تجاوز هم بیش از پسران موجب افسردگی زنان می شود
"هم ذات پنداری" روندی است که در طی آن کودک تلاش می کند شبیه والدین هم‌جنسش باشد. مرگ زودهنگام مادر یا داشتن مادری افسرده احتمال افسردگی کودکان دختر را که از مادر الگو برداری می‌کنند افزایش می دهد. عدم توجه مادری که از افسردگی رنج می‌برد بخت برخورداری از عزت نفس کافی را کم کرده و ممکن است از دختر، زنی بسازد که برای خود هیچ ارزشی قایل نیست.
عزت نفس می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. یکی از جنبه هایش به فرد و خصوصیات شخصی چون میزان استعداد، درجه جذابییت، زیبایی و اخلاق او بر می‌گردد و جنبه دیگر به ارزیابی که از خود در ایفای نقش اجتماعی‌اش دارد مرتبط است.
کمبود عزت نفس موجب می‌شود که فرد از خود تصویری منفی داشته باشد، آن را به همه جوانب زندگی تعمیم دهد و در نتیجه دچار نوعی درماندگی شود. این حس درماندگی که اصطلاحاً با "مود" پایین شروع می‌شود کم کم می‌تواند تبدیل به افسردگی شود. فرد افسرده عموما خود را بی ارزش، دنیا را پوچ و آینده را سیاه می‌بیند.
تجربه آزار جنسی، خشونت، بی مهری و تجاوز هم بیش از پسران موجب افسردگی زنان می شود. اینگونه تجربیات زن را دچار درماندگی می کند، گاه موجب می‌شود که او خود را در بروز اینگونه رفتارها مقصر بداند و با سرزنش خود هر چه بیشتر منزوی شود و این امر بر روابط اجتماعی او تأثیر منفی بگذارد. (سیارک

تاثیر اشتغال و استرس بر افسردگی

برخی از زنان با بچه دار شدن خود را تنها به عنوان مادر تعریف و تمام وقتشان را صرف تعلیم و تربیت فرزندانشان می کنند. در این صورت زندگی یک زوج آنقدر وقف بچه‌ها می شود که تصور تداوم رابطه آن‌ها بدون وجود فرزندانشان ناممکن است. زنانی که زندگی شان تنها وقف خانه داری و بچه‌داری است با بزرگ شدن آنها و ترک خانه و تصور اینکه دیگر کسی به مراقبت و حضور آنان نیاز ندارد، ممکن است دچار افسردگی شوند. آن‌ها با رفتن بچه‌ها احساس می‌کنند فایده ای برای دیگران ندارند و هویت خود را از دست داده‌اند.
نتیجه بعضی از تحقیقات نشان داده است که عدم اشتغال و داشتن سه فرزند یا بیشتر می‌تواند به علت شکننده کردن موقعیت اجتماعی زن به عاملی برای افسردگی بدل شود. استیصال و گیر کردن در موقعیتی که راه خارج شدن از آن دشوار به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در بروز افسردگی است.
در برخی افراد استرس نیز می‌تواند ریشه افسردگی باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند که علت افسردگی بسیاری از زنان تنها شکنندگی روحی آنان نبوده و به میزان استرسی که در زندگی روزمره با آن روبرو هستند نیز بستگی دارد. مسئولیت پذیری بیش از حد در محیط خانه و کار و رسیدگی به فرزندان یا سالمندان باری است سنگین که اکثر آنان بدوش می کشند. زنانی که بدون همسر و به تنهایی باید پاسخگوی نیازهای عاطفی و مادی فرزندانشان باشند بیش از دیگران احساس استیصال می‌کنند و امکان بروز افسردگی در آنان به مراتب بیشتر است.در میان زنان شاغل دسته‌ای که نتوانسته اند بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل ایجاد کنند اغلب سرخورده می شوند.

آنان بدون توافق با شریک زندگی‌شان، تصور می‌کردند که به راحتی از پس هر دو نقش خود در خانه و بیرون از آن بر می آیند. متأسفانه عدم تقسیم کار در خانه و در نتیجه به دوش کشیدن بخش بزرگی از مسئولیت خانواده و تعلیم و تربیت فرزندان بار مضاعفی است که آنها بعد از مدتی توان تحملش را از دست می دهند. این زنان نهایتاً ممکن است به این نتیجه برسند که وظایف خود را آنطور که باید انجام نمی‌دهند و در نتیجه احساس گناه و عدم رضایت کنند. (سیارک

تاثیر خانواده سنتی، حقوق نابرابر بر افسردگی

افسردگی گاهی نتیجه زندگی در فرهنگی است که در آن محدوده سنی اطاعت از والدین روشن نیست
تجربه‌ام در ارتباط با خانواده‌های ایرانی نشان می‌دهد که اختلافات زناشویی، عدم برخورداری از حمایت همسر، درک نشدن توسط او یا طرد شدن توسط خانواده از دیگر مواردی است که بر میزان افسردگی در زنان تأثیر گذار است.
عدم پذیرش و به رسمیت شناختن شیوه زندگی فرد توسط خانواده تأثیرات عمیقی بر او می گذارد. این عدم پذیرش شخص را در بن بستی عاطفی قرار می دهد و او را علی‌رغم میلش مجبور به انتخاب می کند. انتخابی که در آن ادای دین به یکی عدم احترام و حق نشناسی به دیگری محسوب می شود. متاسفانه عدم تعریف درست و روشن از هویت شخصی و هویت خانوادگی و روشن نبودن مرزها در برخی از محیط های خانوادگی موجب می‌شود که والدین با دخالت های بی جا در زندگی فرزندان خود، بیش از آنکه موجب خوشبختی آنان شوند، به سرنوشتشان لطمه وارد کنند.
افسردگی گاهی نتیجه زندگی در فرهنگی است که در آن محدوده سنی اطاعت از والدین روشن نیست و با وجود سن بالای فرد، دخالت در امور شخصیش، او را تا حد یک کودک پایین آورده است.همه مواردی که به آن‌ها اشاره شد به خوبی نشان می‌دهند که علاوه بر عوامل هورمونی مختص زنان، آنچه تأثیری بسزا بر سلامت روحی آنها می‌گذارد محیط خانوادگی و اجتماعی آنهاست.

محیط خانوادگی، بر دنیای درونی فرد اثر می گذارد و جامعه، عاملی بیرونی است که سلامت روحی او را تحت تأثیر قرار می دهد. از همین رو برای پیشگیری یا حل مسأله افسردگی شاید بیش از هر چیز باید به فکر تغییر روش‌های تربیتی سنتی در خانواده و قوانین بسته در جامعه بود.
بهبود شرایط اقتصادی، امنیت شغلی، شرایط مناسب کار و حمایت های اجتماعی هم قطعاً به کاهش افسردگی در زنان و مردان منجر می شود. برقراری عدالت و رفع تبعیض هم چه در محیط کوچک خانواده و چه در جامعه می‌تواند مانع بروز و یا درمان افسردگی شود.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

اعتیاد به تلویزیون و تاثیر منفی آن روی کودکان

در

سال ها قبل، بچه ها تمام اوقات فراغت خود را در خارج از خانه سپری می کردند. آنها توپ بازی و دوچرخه سواری می کردند و به پارک می رفتند. متاسفانه ، نسل امروز تغییر کرده است. بچه ها جای توپ و دوچرخه ی خود را با تبلت و بازی های کامپیوتری عوض کرده اند. در حالی که این وسایل الکترونیکی باعث سکوت و شادی بچه ها می شوند ولی اثرات منفی نیز روی آنها دارند.


اختلالات خواب      چگونه نور گوشی های هوشمند به بدن شما آسیب می رسانند
بچه هایی که قبل از خواب با تبلت های خود به رختخواب می روند به نوعی اعتیاد به استفاده از تبلت پیدا کرده اند، به احتمال زیاد دچار اختلالات خواب هستند. اگر فرزند شما اجازه دارد که با تبلتش به رختخواب برود، احتمالا تا دیر وقت بیدار مانده و بازی و چت کرده و ساعت های خواب خود را از دست می دهد. این تبلت ها نیز می تواند به اختلال خواب منجر شود. تمام این دستگاه ها پرتو آبی منتشر می کنند. مغز فکر می کند که این نور آبی ، نور روز است. زمانی که بچه ها در رختخواب با وسایل الکترونیکی هستند ، مغزشان سیگنالی ارسال می کند که وقت بیدار شدن است. به جای اینکه در زمان خوابیدن ، خسته باشند دیگر نمی توانند بخوابند حتی بعد از اینکه تبلت خود را کنار گذاشته باشند.
چاقی ، اضافه وزن   خطرات چاقی مربوط به سلامتی
اضافه وزن و چاقی دوران کودکی مساله ی جدی امروز است و به نظر می رسد که به جای اینکه هر روز بهتر شود ، بدتر نیز شده است. وقتی بچه ها از دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند بیشتر بدون تحرک می نشینند. این مساله آنها را از ورزشهایی که وزنشان را در حالت متعادل نگه می دارد ،‌باز می دارد. سال ها قبل ، بچه ها اکثر زمان خود را صرف دویدن، پریدن‌ و بازی کردن در بیرون از خانه سپری می کردند که باعث می شد کالری لازم را برای ماندن در وزن سالم بسوزانند.
مشکلات بینایی
نشستن ساعت ها پشت کامپیوتر باعث مشکلات دیداری و تغییر شکل چشم می شود. بزرگسالانی که ساعت ها در برابر کامپیوتر کار می کنند باید از قانون 20/20/20 استفاده کنند. این قانون می گوید که فردی که پشت کامپیوتر نشسته باید به شیئی در 20 فوتی خود به مدت 20 ثانیه نگاه کند بعد از اینکه 20 دقیقه از کامپیوتر استفاده کرده است. اکثر بزرگسالان این قانون را پذیرفته اند. ولی اکثر بچه ها تابع این قانون نیستند. زمانی که بچه ای به صفحه ی موبایل یا تبلت نگاه می کند ‌، احتمالا 20 دقیقه به اطراف نگاه نمی کند. در نهایت ،‌استفاده ی دائمی آنها از وسایل الکترونیکی به مشکلات بینایی منجر می شود که باعث عینکی شدن آنها می گردد.
دردها
وقتی بچه ها از گوشی تلفن یا تبلت در تمام روز استفاده می کنند دچار دردهای خاصی مثل گردن درد، بی حسی انگشت می شوند . گردن ، سر و کمر وقتی که بچه ها از دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند در وضعیت درستی نیستند. همچنین ، انگشت ها به گونه ای طراحی نشده که بچه ها در استفاده از وسایل الکترونیکی به کار می برند. این تکنولوژی دردها و رنج هایی را ایجاد می کند که به دردهای مزمن در بزرگسالی منجر می شود.
کمبود مهارت های اجتماعی
قبل از اختراع پیامک، امیل و رسانه ی جمعی ، اگر بچه ای می خواست با بچه ی دیگر حرف بزند، مستقیما به سوی او رفته و با او گفتگو می کرد. همچنین می توانستند از تلفن نیز استفاده کنند. گوشی های هوشمند باعث منزوی شدن گفتگوهای رو در رو و مکالمات تلفنی شده اند. امروزه ، بچه ها به هم پیامک داده یا چت می کنند. در بچه های جوانتر، این مساله اثر معکوس روی توسعه ی مهارت های اجتماعی آنان دارد.
پرخاشگری
روش هایی وجود دارد که بچه هایی که از دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند ،‌پرخاشگر تر هستند. وقتی بچه ای بازی کامپیوتری می کند و از مرحله ی 5 جلوتر برود عصبانی می شود. برخی ها نیز این قدر عصبانی می شوند که انگشت خود را روی صفحه ی لمسی کوبیده یا گوشی را پرت می کنند. شکل دیگر پرخاشگری محتوای بازی کامپیوتری است که آنها بازی می کنند. نبردهای رو در رو و بازی های تیراندازی خصمانه ای در بازار وجود دارد که می تواند باعث پرخاشگری در خانه یا مدرسه گردد.
دستگاه های الکترونیکی کلا علت خشونت بچه های سه ساله هستند. قبل از خرید تبلت برای کوچولوهای خود ،‌باید تمام اثرات منفی را که تکنولوژی روی جوان امروز دارد ، در نظر بگیرید.
کمبود خواب خطرناک است و بیماری های تهدید کننده ی زندگی در شما ایجاد می کند.
در بیرون مشاوره های زیادی وجود دارد که به شما می گوید چگونه سالم بمانید. مثلا گفته میشود باید تغذیه ی درستی داشته باشید تا بدنتان تمام مواد مغذی مورد نیاز را برای فعالیت دریافت کند. متخصصان به ما در مورد اهمیت ورزش و شیوه ی سالم و متناسب نگه داشتن بدن صحبت می کنند. یکی از مهمترین بخش های ضروری مشاوراتی که معمولا می شنوید اهمیت خواب برای بدن شما است. وقتی به اندازه کافی خوابیده باشید،‌ از سلامت جسمی ،‌ایمنی و کیفیت زندگی و سلامت روحی خود محافظت می کنید.
مغز شما در زمان خواب
در زمان خواب، مغزتان برای روز بعد آماده می شود و خود را نسبت به روز قبل بازیابی می کند. مسیرهای جدیدی را شکل داده تا بتوانید اطلاعات جدیدی را فرا گرفته و به یاد بیاورید . تحقیقات نشان داده زمانی که درطول شب خواب کافی داشته باشید ، می توانید اطلاعات جدید را در روز بعد آسانتر فرا بگیرید. خواب باعث می شود شما توجه بهتری و ‌تصمیم گیری آسانتری داشته باشید و خلاق تر باشید.
سلامت جسمی بیتر تحت اثیر مقدار خواب فرد است. وقتی در خواب هستید ، بدنتان می تواند قلب و رگ های خونی را بهبود ببخشد. خواب نیز به حفظ تعادل هورون های کنترل کننده ی اشتها کمک می کند. کمبود خواب باعث افزایش سطح رلین و کاهش لپتین می شود. این افزایش و کاهش باعث احساس گرسنگی در شما می شود. همچنین بیماری هایی وجود دارد که شما را در معرض کمبود خواب قرار می دهد.
بیماری قلبی عروقی
خواب ناکافی با بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد و اخیرا طبق مطالعات، شواهد قوی تر و جدیدی نشان داده شده که این دو به هم ربط دارند. بر خلاف سنتان، خواه سیگاری باشید یا نه ،‌ ورزش کنید یا نه یا بر خلاف وزنتان، افرادی که کمبود خواب دارند ،‌ ریسک بالایی در بیماری های قلبی دارند. در طول مطالعه ی 3000 بزگرسال ،‌ نتایج نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند دوبرابر بیشتر دچار حمله ی قلبی یا سکته می شوند.
دیابت یا چاقی  7 نکته برای پیش گیری و معکوس کردن دیابت
متخصصان دائما گزارش کرده اند که کمبود خواب مسئول غیر مستقیم دیابت است. سطوح اسیدهای چرب در خون روی سرعت متابولیسم و توانایی انسولین در کنترل قند خون اثر میگ ذارد. در طول مطالعه ی مردانی که فقط چهار ساعت در سه شبانه روز خوابیده اند ، سطح اسید چربشان افزایش یافته است. سطح آنها 30 درصد بیشتر از افرادی که هشت ساعت و نیم در همان سه روز خوابیده اند ، افزایش یافته است.  (سیارک)
آلزایمر  با آلزایمر خداحافظی کنید
داشنگاه جان هاپکینز نشان داد که کمبود خواب باعث افزایش سرعت پیشروی آلزایمر شده و حتی باعث گسترش این بیماری در فرد می شود. این داشنگاه بر مبنای یافته های خود طبق داده های قبلی نشان داد که خواب مناسب باعث می شود مغز از شر " زائدات مغزی" یا افزایش تدریجی آن خلاص شود که رویهم جمع شده و باعث جنون می گردد. الگوهای ضعیف خواب مقادیر وسیعتری از بتا آمیلوئید را روی اسکن PET‌شرکت کننده ها نشان داده است. این افزایش بتا آمیلوئید اثبات شده که علامت بیماری آلزایمر است. این اسکن های PET کمبود خواب را نشان می دهد که نمی گذارد مغز از شر زباله های مغزی خلاص شود.
تحقیقات نشان داده که شما در معرض التهاب دستگاه گوارش هستید زمانی که مقدار کافی خواب را دریافت نمی کنید. این بیماری التهاب روده ، کولیت زخمی ،‌زخم هایی در خطوط مسیر معده روده ای ایجاد می کند. این بیماری دستگاه گوارشی علاوه بر بیماری التهاب مزمن،‌ به کمبود خواب یا زیادی خواب بستگی دارد. تحقیقی در بیمارستان عمومی ماساچوست نشان اده که خطر کولیت زخمی زمانی که شرکت کننده ها شش ساعت خواب شبانه یا کمتر داشته اند ،‌ افزایش یافته است. طبق این تحقیق نیز این خطرافزایش می یابد در صورتی که نه ساعت خواب یا بیشتر وجود داشته باشد.
سرطان پروستات   هفت سوال اصلی که هر مردی باید در باره پروستات از خود بپرسد
از دست دادن ساعت های ارزشمند خواب شبانه با افزایش خطر و شدت سرطان پروستات ارتباط دارد. در تحقیقی روی مردان 67-96 ساله ، ‌پیشرفت سرطان پروستات تا 60 درصد در مردانی که اختلال در خوابیدن دارند ،‌افزایش یافته است. مردانی که دچار اختلال خواب هستند و نمی توانند خواب شبانه ی خوبی داشته باشند ، این خطر دو برابر شده است. رابطه ی بین الگوهای خواب و سرطان پروستات با ملاتونین ارتباط دارد. ملاتونین هورمونی است که باعث تنظیم خواب می شود. سطوح بالای این هورمون تومورها را خنثی می کند. زمانی که فردی از اختلال خواب رنج می برد،‌ در معرض پرتو مصنوعی است که بعدا منجر به رشد تهاجمی تومور می شود.
خودکشی
نرخ خودکشی در بزگسالانی که دچار کمبود خواب هستند ، افزایش بیشتری داشته است. یک تحقیق ده ساله که در دانشگاه پزشکی استنفورد روی بیش از 400 شرکت کننده انجام شده نشان داد که در این گروه 20 شرکت کننده که اختلال خواب داشته اند ، خودکشی کرده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد بزرگسالانی که دچار کمبود خواب هستند ، 1.4‌برابر به احتمال زیاد خود را نسبت به بزرگسالانی که خواب کافی شبانه دارند ، می کشند.
مطالعات مختلفی وجود دارد که اثبات می کند کمبود خواب می تواند باعث بیماری های جدی و مرگ آور شود. خواب یکی از چیزهای آرامش بخش و خوشایند است که ما در زندگی داریم که باعث می شود سیستم بدنمان فرصتی برای بهبود و بازسازی داشته باشد. اهمیت دارد که از دریافت خواب کافی برای بدن خود اطمینان داشته باشیم تا سالم مانده و در زندگی فعال باشیم.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت 8 مورد

در

علائمی که نشاندهنده دیابت هستند.

1.  تشنگی بیش از حد

- دیابت باعث تغییر تولید عادی بزاق شده و حس تشنگی زیاد را افزایش می دهد. 

2. تکرر ادرار

- بیماران مبتلا به دیابت اغلب نیاز به ادرار کردن دارند زیرا کلیه های آنها سخت تر کار می کنند

3. اختلالات خواب

- هنگامی که قند خون بالا به درستی در زمان کنترل نشود، بیماردیابتی ممکن است اختلالات مداوم در خواب را تجربه کند.

4. بهبود طولانی مدت زخم ها

- یکی از نشانه های اولیه دیابت، بهبودی طولانی مدت زخم های پوستی یا ضایعات پوستی است 

5 . عفونت ادراری

-از دست دادن توانایی استفاده از گلوکز در جریان خون باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن  و عفونت ادراری و تکرر ادرار می شود

6 . مشکلات پا

- بیماران مبتلا به دیابت با خشکی پوست مخصوصا در پاها مواجه می شوند ،باید به وضعیت پاهای خود توجه بیشتری داشته باشند. 

7. کم شدن بینایی

- کم آبی ناشی از سطح قند خون بالا ، می تواند سلامت بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

8. پوست خشک 

- به همین دلیل است که بیماران اغلب از پوست خشک مخصوصا در ناحیه پا و کف پا رنج می برند.

در سیارک بخوانیم:

مراقبت از پا در دیابت

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

خشکی دهان در بیماران دیابتی

مراقبت از پوست در دیابت 

مدیریت دیابت بخش دوم

7 نکته برای پیش گیری و معکوس کردن دیابت

مصرف کره می تواند خطر دیابت را دوبرابر سازد 

صبحانه مناسب برای افراد دیابتی

رتینوپاتی دیابت

پرسش:

دیابتی ها چه میوه ها و سبزیجاتی مصرف کنند؟
آیا دیابتی ها می توانند میوه و سبزیجات بخورند تا سیستم ایمنی بدن را در برابر سطح بالای قند خون تقویت کند؟لطفا در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نظرات

۱۳۹۷/۱۰/۱۰اختلال قند خون یا بیماری دیابت نیاز به یک رژیم درمانی مادام العمر دارد. اگر بیمار به درستی غذا نخورد، دچار افزایش وزن خواهد شد. "خرمالو و انگور حاوی مقدار زیادی قند و تا حد زیادی باعث افزایش سطح قند در خون، می شوند، پس بهتر است که دیابنی ها مصرف نکنند. همچنین خربزه و هندوانه ممنوع است. هندوانه، چون گاهی اوقات زیاد شیرین نیست، پس می توانید چند قطعه بخورید. برخی از انواع گلابی و موز به افراد دیابتی ممنوع است. یک موز دو واحد نان است یعنی 24 گرم کربوهیدرات. بیماران مبتلا به دیابت نوع I می توانند آنها را مصرف کنند، اما بعد از آن لازم است که بجای این مقدار کربوهیدرات، انسولین اضافی تزریق کنند . به طور کلی، در هر نوع دیابت، بهتر است آن نوع از میوه ها را انتخاب کنید که حاوی قند کمتری باشند، میوه های کم شیرین و ترش مثل گریپ فروت، ماندارین، سیب و غیره ". گیلاس شیرین حاوی مقدار محدودی از کربوهیدرات ها و کالری است. به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی، گیلاس را به عنوان پیشگیری کننده عالی برای بیماری های سیستم قلبی عروقی تبدیل می کند، گیلاس در جلوگیری از تشکیل تومورهای بدخیم در بیماران دیابت موثر است. یکی دیگر از میوه های عجیب و غریب که برای افراد دیابتی ضروری است، کیوی است. خوردن تمام سبزیجات، به جز سیب زمینی برای دیابتی ها امکان پذیر است. در حقیقت سیب زمینی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت بیشتر از 4 بار در هفته استفاده نکنند سیب زمینی کاملا پخته سودمندتر است، پتاسیم در آن ذخیره می شود. ادویه، ادویه جات مختلف مجاز است، بنابراین شما می توانید از گوشت هایی مانند بوقلمون، مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند استفاده کنید اما از قطعه هایی که هیچ چربی نداشته باشند.

در ادامه بخوانید...

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش اول

در

(سیارک) بنا به آماری که تخمین زده شده است، حداقل چیزی حدود بیست میلیون آمریکایی (چراکه گرفتن آمار دقیق در این خصوص و مسائل مرتبط کار دشواری است) از افسردگی رنج می برند و به آن مبتلا هستند. نکته ای که در خصوص این افراد وجود دارد این است که بسیاری از آن ها ترجیح می دهند در تنهایی و سکوت خود با مشکل افسردگی دست و پنجه نرم کنند و وارد شدن به دنیای آن ها و بر قراری ارتباط با آن ها کار ساده ای نیست. متأسفانه این رویکردی که این افراد پیش می گیرند و این انرژی و احساسی را که بروز نمی دهند و در خود نگاه می دارند، در بلند مدت می تواند سبب انجام کارهایی برگشت نا پذیر از سوی آن ها شود، کار هایی چون خودکشی که بدترین آن ها به شمار می رود. آماری از سوی مرکز اجتماعات مربوط به خودکشی در آمریکا منتشر شده است که حکایت از مرگ چیزی حدود چهل و پنج هزار آمریکایی در سال بر اثر خودکشی دارد.

با تمام این تفاسیر اما، این مشکل بزرگ هم، همانند بسیاری مشکل های دیگر راه حل هایی دارد و حال آن که بر قراری ارتباط با این افراد مشکل است و دشوار، دلیل نمی شود که دست روی دست گذاشت و مرگ آن ها را تماشا کرد. یکی از مهمترین کارهایی که در این خصوص می توان انجام داد، این است که علائم مربوط به خودکشی که در اینگونه افرادی که قصدش را دارند شناسایی کرده و از این اتفاق نا خوشایند به ظاهر غیر قابل جلوگیری، پیشگیری کرد (البته ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، خود را مقصر اتفاقی که خدایی نکرده ممکن است بیفتد ندانید و از این مطلع باشید که همین که در زمان نیاز، در کنار عزیزانتان بوده اید کافی بوده است). در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از علائمی آشنا کنیم که اکثراً در افرادی که فکر خود کشی در سر می پرورانند، پدیدار می شود. پس از خواندن این مقاله، اگر احساس کردید عزیزانتان و یا کسان دیگری که می شناسید، به اینگونه افکار و علائم دچار هستند، توصیه می شود اقداماتی در خصوص پیشگیری از این کار آن ها انجام دهید. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تماس گرفتن با مشاوران متخصص در این زمینه است که به شما کمک خواهند کرد. با سیارک همراه باشید.

اینگونه افراد بیشتر از سایرین راجع به معنای زندگی صحبت می کنند و به این مبحث علاقه نشان می دهند

آیا در نزدیکی خود دوستانی دارید که مرتباً در رابطه با معنای زندگی صحبت کنند و یا این که بگویند هر کاری که انجام می دهند بیهوده است و در نهایت نتیجه ای به دست نخواهد داد؟ در بسیاری از موارد کسانی که با این گونه افراد برخورد می کنند، مطلب را به شوخی برگزار کرده و جدی نمی گیرند، اما حقیقت این است که عنوان کردن چنین مسائلی می تواند معادل با این باشد که آن شخص یا دوست، به مشکلی بسیار اساسی از لحاظ روحی رسیده و با بیان کردن این گونه جملات از شما در خواست کمک می کند. جان ام. گروهل، دارای مدرک فوق دکترای روانشناسی، در مجله ای که مطالبی در خصوص مسائل روانی و روحی منتشر می کند نوشته است: «نهایتاً زمانی که با فردی مواجه می شوید که ظواهر او حاکی از افسرده بودنش است و نقابی از افسردگی به چهره دارد، به احتمال خیلی زیاد، مکالمه ای که میان شما و  آن فرد بخصوص شکل می گیرد، وارد جنبه های فلسفی می شود که به طور معمول، چنین مکالمه هایی میان افراد رایج نیست. این گونه صحبت ها می تواند نشانه این باشد که آن فرد بخصوص از درون دچار مشکلات عدیده ای از نظر روحی و روانی است که جرأت در میان گذاشتن آن ها را با شما ندارد و به همین خاطر است که بحث های این چنینی را پیش می کشد تا از بروز احساسات اصلی و نهانی خود جلوگیری کند.».

این افراد در مواجه با اشتباهات، دارای شخصیتی کمال گرا (ایده آل گرا) هستند

داشتن شخصیتی کمال گرا و یا ایده آل گرا، خود به تنهایی نشانه این نیست که فردی قصد دارد خودکشی کند، اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که کسانی که در داشتن این گونه بخصوص از حالت شخصیتی زیاده روی می کنند و در تمامی مسائل روزمره خود به آن مرتبط می شوند، در معرض افسردگی شدید قرار گرفته و احتمال ابتلا به آن در این افراد افزایش پیدا می کند. دکتر مارگارت روترفورد، محقق و روان شناس، در این خصوص گفت: «افرادی که از لحاظ رو حی و روانی به افسردگی شدید مبتلا هستند، صرف نظر از اینکه در چه عرصه ای فعالیت می کنند، اگر در آن عرصه، بهتر از سایرین نباشند، به شدت خود را آزار می دهند و متأسفانه این آزار رساندن به خود، کاملاً در سکوت و خفا صورت می گیرد و هیچ نمود بیرونی ندارد. نکته ای که در خصوص این گونه افراد وجود دارد این است که ممکن است به خود اجازه دهند در یک زمینه معمولی فعالیت کنند که در آن بهترین نباشند، اما اگر زمینه و عرصه ای که قصد فعالیت در آن را دارند، برایشان حاوی معنی و ارزشی بخصوص باشد و مهم تر از آن، اگر هدفی باشد که برای آینده در زندگی شان در نظر گرفته اند، حتماً باید بهترین باشند و اگر این گونه نباشد، با مشکلات عدیده روحی و روانی رو به رو خواهند شد.»

این افراد زمان زیادی را با محصولاتی که بوسیله تکنولوژی در اختیار بشر قرار گرفته است، می گذرانند

البته شاید حتی لازم به گفتن نباشد که دستگاه های هوشمند تلفن همراه در این روز ها بدل به وسیله ای شده اند که برای اعصاب و روان انسان نقش بدی بازی می کنند، با این حال این مسئله سبب نشده است که ما از این دستگاه های هوشمند استفاده نکنیم و دیگر تکنولوژی بدل به یکی از اصلی ترین جنبه های زندگی مان شده است. اما هدفی که از ذکر این مطلب داشته ایم چیز دیگری است و مربوط به موضوع مقاله مان می شود؛ اگر نگران وجود افسردگی در افراد خانواده خود هستید و علائم مربوط به آن را در این افراد مشاهده می کنید، بهتر است تلاش کنید به گونه ای منطقی آن ها را متقاعد کنید که کمتر از اینگونه دستگاه های هوشمند استفاده کنند. دلیل ما برای این عدم استفاده بیش از اندازه مبتنی بر تحقیقاتی است که در دانشگاه ایالتی فلوریدا صورت گرفته است که نتایج حاکی از آن نشان می دهد که چیزی حدود چهل و هشت درصد از نوجوانانی که در طول روز بیش، استفاده شان از دستگاه های هوشمند، به پنج ساعت و یا حتی بیشتر از این عدد می رسد، بیشتر نسبت به سایرین در معرض رفتار هایی قرار می گیرند که منجر به خودکشی می شود. البته این مقایسه یک طرفه نبوده است و گروه دیگری از افراد نیز در این تحقیقات در نظر گرفته شده بودند که تعدادشان بیست و هشت درصد کل نوجوانان بوده است و در طول روز کمتر از یک ساعت از وقت خود را صرف استفاده از دستگاه های هوشمند می کردند و در معرض چنین رفتارهایی قرار نگرفته بوده اند. البته نا گفته نماند که رویکرد و رفتاری که با افرادی که افسرده هستند و یا در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند، باید بسیار محطاطانه باشد و اگر واقعا از ته دلتان قصد کمک به این گونه افراد را دارید، نباید به هیچ عنوان با خشونت و عصبانیت رفتار کنید و به جای آن توصیه می شود در مورد رویکردی که قصد دارید در پیش بگیرید، کاملاً اندیشیده و آن شخص بخصوص را درک کنید.

این گونه افراد مرتب از دردهای جسمانی خود می گویند

نکته ای که در خصوص افسردگی باید مد نظر قرار گیرد این است که این بیماری تنها شامل علائم روحی و روانی نمی شود و بر خلاف تصوری است که عامه مردم از این بیماری دارند. بنا به تحقیقات بسیاری که روی اینگونه افراد که از این بیماری رنج می برند صورت گرفته است، بسیاری از آن ها علاوه بر مشکلات روحی و روانی خود، از دردهای جسمانی نیز رنج برده و در بسیار مواقع راجع به این دردها صحبت می کنند. کمر درد، سر درد، اختلالات مربوط به خواب، عدم توانایی جنسی و اختلالات مربوط به هضم غذا، از جمله مشکلات جسمی و یا فیزیکی هستند که اینگونه افراد در معرض آن قرار گرفته و بسته به نوع افسردگی خود از آن رنج می برند. نکته ای که در خصوص این مسئله وجود دارد این است که اینگونه بروز افسردگی در مردان به نسبت زنان شایع تر است و متأسفانه به این خاطر که منشأ اصلی این دردهای جسمانی در حقیقت همان مشکلات روحی و روانی است که این افراد ازشان رنج می برند، همانند سایرین به درمان های مرتبط با این دردها و اختلالات پاسخ نمی دهند و همین مسئله است که سبب تشدید افسردگی شان شده و آن ها را آزار می دهد.

این گونه افراد در جشن های شایع میان جوانان بیشتر شرکت می کنند

مصرف بی رویه و بیش از اندازه مشروبات الکلی و نیز مواد مخدر، حتی بدون در نظر گرفتن افسردگی و موضوع این مقاله، خود معضلی است که اثرات و پیامد های بسیاری دارد و برای سلامت فرد و جامعه مضر است، اما این مصرف بیش از اندازه به خودکشی و افسردگی نیز مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که به طور مرتب از این گونه مواد و نوشیدنی ها استفاده می کنند، تا چیزی حدود شش برابر بیشتر از سایر افراد عادی در معرض اقدام به خودکشی قرار می گیرند. اخیراً نیز در آرشیو یک مجله تخصصی آمریکایی مرتبط با مسائل روانی، نتایج تحقیقاتی منتشر شد که حاکی از آن بود که مردانی که به مصرف این گونه مواد و مشروبات اعتیاد دارند، تا چیزی حدود 2.3 برابر افراد عادی امکان دارد اقدام به خود کشی کنند. یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می شود چنین نتایجی از مصرف مواد و مشروبات حاصل شود، اختلالات شدیدی است که افراد الکلی در خوابیدن با آن مواجه می شوند که به مرور تنش های روحی و روانی بسیاری را برای آن ها به همراه می آورد.ترجمه  itrans.ir 

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

چگونه خطر خودکشی را کاهش دهیم 

عادات و کارهای مضر برای افسردگی

راهکارهای عملی مقابله با افسردگی

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

انواع افسردگی و علایم آن 

افسردگی و حمایت اجتماعی

تاثیر افسردگی پدران بر کودکان

افسردگی پس از زایمان 

موسیقی درمانی علائم افسردگی را تسکین می دهد

علائم و عوامل به وجود آوردنده افسردگی ، روش های درمان 

نظرات

در ادامه بخوانید...

عوارض بلند مدت خوابیدن بیش از اندازه

در

مسلماً همگی ما خوابیدن را به عنوان فعالیتی می شناسیم که برای سلامتی ما مفید و حیاتی است، با این وجود آیا این مسئله درست است که بگوییم هر چه بیشتر بخوابیم، بیشتر قادر خواهیم بود از ثمرات آن برای سلامت خود بهره بگیریم؟ به عبارت دیگر زیاده روی در خوابیدن کار درستی است؟ البته پاسخ این سؤال منفی است و خوابیدن بیش از اندازه می تواند به مرور زمان سبب ایجاد اختلالاتی از قبیل دیابت و نارسایی های قلبی شود. مهم تر از این اختلالات، آمار ناخوشایند دیگری نیز وجود دارد که حاکی از این است که افرادی که بیش از اندازه معمول می خوابند، امکان مرگ شان بیشتر از افراد عادی خواهد بود. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات و جزئیات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

تحقیقات جامعی که در این خصوص صورت گرفته است، نشانگر این نکته است که بیشتر افرادی که بیش از اندازه معمول می خوابند، غالباً از افرادی هستند که از افسردگی رنج می برند و یا این که از لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی برند و روابط اجتماعی چندان روحیه بخشی با سایر افراد ندارند. البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که افسردگی و این اوضاع بد اقتصادی فرد، به طور گسترده ای با هم ارتباط پیدا می کنند و هستند افراد بسیاری که از هر دوی این مشکلات در آن واحد رنج می برند. به هر صورت، اتفاقی که در نهایت می افتد این است که این افراد بعضاً بیش از اندازه می خوابند و متأسفانه از اختلالات ناشی از آن رنج می برند. برای نمونه افرادی که از لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی برند، کمتر این امکان برای شان فراهم می شود که به دکتر های متخصص مراجعه کرده و آزمایش هایی مربوط به سلامتی شان بدهند. همین مسئله باعث می شود که این افراد از اختلالات و بعضاً بیماری هایی رنج ببرند که خود خبری از آن نداشته و تنها از عوارض و علائم ظاهری آن بیماری رنج می برند. خوابیدن بیش از اندازه و اختلالات ناشی از آن به صورت یک چرخه عمل می کنند؛ به عبارت دیگر، تنها این خوابیدن بیش از اندازه نیست که سبب بروز نارسایی ها و اختلالات می شود و همین نارسایی ها (مانند نارسایی های قلبی) نیز می توانند باعث شوند که فرد بیش از اندازه معمول بخوابد.

خوابیدن بیش از اندازه: چه هنگامی می توان گفت که فرد بیش از اندازه می خوابد؟

البته همه ما اطلاعاتی مختصر و کلی در خصوص خوابیدن و میزان لازم خواب در طول شب برای این که بدن قادر به بازیابی کامل انرژی باشد، داریم. این نکته را هم باید به خاطر داشته باشیم که میزان این خواب، در سنین مختلف، متفاوت خواهد بود. از دیگر عواملی که به طور مستقیم با میزان خواب فرد در طول شب ارتباط دارند به این موارد می توان اشاره کرد: سن و سال، میزان فعالیت های روزانه فرد و چگونگی این فعالیت ها، وضعیت کلی سلامتی فرد و عادات روزانه. می توان با ذکر مثالی، ذهنیت دقیق تری در این خصوص پیدا کرد: برای نمونه اگر دقت کرده باشید، در دوره هایی که اضطراب شدید و یا بیماری بر شما غالب می شود، به مراتب به خواب بیشتری احتیاج پیدا خواهید کرد. با تمام این تفاسیر و با وجود تمامی این تفاوت هایی که به علل مختلف ممکن است در میزان خوابیدن یک فرد تأثیر گذار باشد، محققان و متخصصان توصیه می کنند که یک فرد بالغ در طول شب حداقل باید بین هفت تا نه ساعت استراحت کند تا بدن او قادر به بازیابی انرژی لازم برای فعالیت های روز بعد اش را داشته باشد.

دقیقاً چه مسائلی باعث می شوند تا فرد بیش از اندازه معمول بخوابد؟

افرادی هستند که از بیماری پر خوابی رنج می برند (اصطلاحات پزشکی: hypersomnia معادل پر خوابی و insomnia معادل کم خوابی و بی خوابی است) و در خصوص این افراد، خوابیدن بیش از اندازه به عنوان اختلالی در سلامتی شان شناخته می شود و باید در خصوص رفع آن چاره ای بیندیشند. از علائم مشخص این بیماری می توان به این اشاره کرد که فرد در تمامی طول روز احساس خواب آلودگی می کند و این احساس به گونه ای است که با خوابیدن کوتاه مدت در طول ظهر یا بعد از ظهر نیز بر طرف نخواهد شد. علاوه بر این، افرادی که از این بیماری رنج می برند، در هنگام شب، خواب های طولانی مدت و غیر معمولی ای را تجربه می کنند. در بسیاری از افرادی که از بیماری پر خوابی رنج می برند، نشانه هایی از اضطراب و نگرانی شدید، کمبود انرژی و اختلالات مربوط به حافظه به کرات مشاهده می شود و در حقیقت نیاز دائم شان به خوابیدن است که باعث می شود این گونه مشکلات برای این افراد به وجود بیاید.

مشکل و اختلال دیگری که در خصوص خوابیدن بیش از اندازه وجود دارد، آپنه خواب یا قطعی کوتاه مدت فرایند تنفس به هنگام خواب، در فرد است که باعث می شود خواب فرد آن گونه که باید و شاید، عمیق و مؤثر نباشد و در نهایت این اختلال هم می تواند باعث شود که فرد احتیاج بیشتری به خوابیدن در طول روز در خود احساس کند. البته نکته ای که حائز اهمیت است و ذکر آن ضروری به نظر می رسد، این است که لزوماً تمامی کسانی که بیش از اندازه می خوابند، از چنین اختلالاتی رنج نمی برند. مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی و نیز دارو هایی که تنها با همراه داشتن نسخه ای از پزشک قابل خریداری هستند برای نمونه از جمله مسائلی هستند که می توانند به مرور زمان باعث شوند تا فرد بیش از اندازه معمول و همیشگی خود بخوابد. در کنار این مسئله، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد اختلالات دیگری نیز هستند (افسردگی، یا اختلالات و نارسایی های قلبی) که باز می توانند باعث شوند فرد تمایل بیشتری به خوابیدن داشته باشد و بیش از اندازه بخوابد. در نهایت افرادی هم هستند که هیچ گونه اختلال و مشکلی ندارند و تمایل دارند بیش از اندازه بخوابند و علت خوابیدن بیش از اندازه شان همین نکته ساده است.

 بیشتر بدانیم: چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است

اختلالات و بیماری های مرتبط با خوابیدن بیش از اندازه

اما چه بیماری ها و اختلالاتی در نتیجه خوابیدن بیش از اندازه، به مرور زمان سلامت فرد را تهدید می کنند؟ در ابتدای متن توضیحات مختصری در خصوص برخی از این اختلالات داده شد (دیابت، نارسایی های قلبی)، اما در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی دقیق تر و جزئی تر در خصوص این اختلالات در اختیارتان قرار دهیم (و نیز سایر اختلالاتی که به واسطه خوابیدن بیش از اندازه حادث می شوند):

دیابت:

بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، دیابت از آن جمله بیماری هایی است که به واسطه خوابیدن بیش از اندازه سلامت فرد را تهدید خواهد کرد. علاوه بر این کم خوابی نیز همین حالت را خواهد داشت. بنا بر این هر گونه اختلال در خوابیدن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

بیشتر بدانیم:  علائم دیابت 8 مورد 

اضافه وزن و چاقی:

اضافه وزن، از دیگر اختلالاتی است که در صورت خوابیدن بیش از اندازه، احتمال دچار شدن به آن در فرد افزایش پیدا می کند. بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، افرادی که در طول شب بین نه تا ده ساعت می خوابند، بیست و یک درصد بیشتر از افرادی که بین هفت تا نه ساعت در طول شب می خوابند، در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار می گیرند. این اضافه وزن البته به مرور زمان و طی دوره ای چند ساله شکل می گیرد. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که حتی پایبندی به رژیم غذایی به خصوص برای لاغری و یا حتی ورزش کردن، توانایی از بین بردن این اضافه وزن مربوط به خوابیدن بیش از اندازه را ندارد.

بیشتر بدانیم:  کاهش وزن ده کیلویی

سر درد:

این مسئله البته بیشتر در کسانی شایع است که سابقه سر درد داشته باشند و چنین افرادی، زمانی که در تعطیلات خود بیشتر از اندازه معمول خود در طول شب استراحت می کنند، دچار سر درد می شوند. محققان بر این باور اند که سردرد ناشی از خوابیدن بیش از اندازه بیشتر به واسطه تأثیراتی است که این گونه خوابیدن بر پیام رسان های عصبی در مغز می گذارد. یکی از این پیام رسان ها برای نمونه سروتونین است که در کارکرد اش اختلالاتی به وجود می آید. البته افرادی که در طول روز بیشتر از افراد عادی استراحت کرده و به جای آن از خواب شب خود می کاهند نیز در معرض این گونه سردرد ها قرار می گیرند.

بیشتر بدانیم: 12 عاملی که باعث سردرد می‌شود! 

کمر درد:

زمانی بود که به محض مواجه شدن دکتری با شخصی که از کمر درد رنج می برد، به سرعت به او توصیه می کرد که به تخت خواب خود رود و برای مدتی استراحت کند، اما مدت ها است که دیگر چنین توصیه هایی از سوی پزشکان متخصص به این گونه افراد نمی شود. حتی این تغییر در رویه پزشکان متخصص تا جایی پیش رفته است که دیگر از فرد مبتلا به کمر درد نمی خواهند در برنامه ورزش کردن روزانه خود تغییراتی به وجود آورد و انجام تمرین های ورزشی سبک در این خصوص توصیه می شود. در حقیقت کمر درد یکی از اختلالات شایع در میان افرادی است که بیش از اندازه می خوابند و به همین خاطر معمولاً به آن ها توصیه می شود در طول شب تا جایی که برای شان امکان دارد کمتر بخوابند و نیز انجام تمرین های ورزشی سبک را نباید فراموش کنند.

بیشتر بدانیم: ارتباط کمردرد با نحوه ی نشستن 

افسردگی:

البته نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که غالب افرادی که دچار افسردگی های شدید می شوند، بیشتر از اختلال بی خوابی رنج می برند تا خوابیدن بیش از اندازه، با این وجود طبق آمار و اطلاعاتی که در دست است، نزدیک به پانزده درصد از کل افراد مبتلا به افسردگی، بیش از اندازه معمول می خوابند. این خوابیدن بیش از اندازه می تواند در نهایت باعث شود، بیماری این افراد و افسردگی شان تشدید شود. داشتن برنامه مشخص زمانی برای خوابیدن از مهمترین عواملی است که برای بهبود این گونه بیماران مبتلا به افسردگی توصیه شده است.

بیشتر بدانیم: ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

نارسایی های قلبی:

اخیراً تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و برای انجام این تحقیقات، یک گروه هفتاد و دو هزار نفری از خانم ها برای انجام بررسی هایی در نظر گرفته شدند. آمار و ارقام حاصل شده از این تحقیقات، به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که خانم هایی که در طول شب، بین نه تا یازده ساعت می خوابیدند، تا چیزی حدود سی و هشت درصد بیشتر از افرادی که خواب معمولی داشتند (هفت تا نه ساعت) در معرض ابتلا به بیماری ها و نارسایی های قلبی قرار داشته اند. البته محققان هنوز نتوانسته اند از چند و چون رابطه میان خوابیدن بیش از اندازه و نارسایی های قلبی کسب آگاهی کنند و هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مسئله ای در خصوص خوابیدن بیش از اندازه وجود دارد که این گونه اختلالات را موجب می شود.

بیشتر بدانیم: بیماری قلبی عروقی 

مرگ:

  تحقیقات بسیاری تا کنون در این خصوص صورت گرفته است و نتیجه تمامی این تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که بیش از نه ساعت در طول شب استراحت می کنند، به مراتب بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. علت اصلی این مسئله هم هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. البته ارتباط خوابیدن بیش از اندازه با وضعیت اقتصادی بد افراد مختلف و نیز افسردگی شان که پیش از این و در ابتدای متن توضیحاتی در خصوص آن داده شد، می تواند پرده از راز این ماجرا بردارد، چرا که معمولاً چنین افرادی هستند که تمایل بیشتری به خوابیدن از خود نشان می دهند و البته واضح است که عمر چنین افرادی نیز به مراتب کمتر از انسان های با انگیزه و خوشحال تر است.

از فواید خوابیدن بهره بگیرد، اما بیش از اندازه نخوابید

اگر به طور میانگین در طول شب بیشتر از هشت ساعت استراحت می کنید، توصیه می شود برای پی بردن به علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. مطمئنا با انجام آزمایش هایی مشخص خواهد شد که علت این خوابیدن بیش از اندازه چیست و خطرات استفاده سرخود از دارو ها و قرص های مرتبط با مسائل مختلف، شما را در این صورت تهدید نخواهد کرد. برخی از افراد نیز هستند که به واسطه مصرف دارو های به خصوصی که برایشان تجویز شده است،  بیشتر از افراد عادی به خوابیدن تمایل نشان می دهند. می توان با نظر پزشک متخصص جایگزینی برای چنین دارو هایی انتخاب کرد و یا این که مصرف آن ها را به طور کامل قطع کرد و در این صورت فرد قادر خواهد بود به روند عادی خوابیدن خود باز گردد. اگر هم خوابیدن بیش از اندازه شما به واسطه اختلالاتی باشد که به طور مفصل در خصوص هر یک اطلاعاتی داده شد، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص از این اختلال کسب آگاهی کرده و اقدام به بهبود آن کنید تا قادر باشید به خواب عادی شبانه خود بازگردید.

با تمام این تفاسیر، صرف نظر از این که علت خوابیدن بیش از اندازه شما چه باشد، با بازگشت به خواب هفت تا نه ساعته معمول میان افراد بالغ، می توانید از ثمرات بی نظیر خواب کامل برای سلامت خود بهره بگیرید. متخصصان این حوزه توصیه می کنند که افراد زمان مشخصی در طول شب برای خوابیدن و هنگام صبح برای بیدار شدن داشته باشند، به عبارت دیگر داشتن یک برنامه زمانی مشخص کمک شایانی به چگونگی خوابیدن افراد خواهد کرد. نکته دیگری که توسط این متخصصان توصیه می شود، عدم مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار در هنگام شب و پیش از خواب است. انجام فعالیت های ورزشی به صورت روزانه و فراهم آوردن محیطی پاکیزه و مرتب و تاریک برای خوابیدن هم از عواملی هستند که در نهایت منجر به این می شوند که خواب کامل و مؤثری را در هنگام شب تجربه کنید.

در سیارک بخوانیم:

معایب خوابیدن روی زمین 

اختلال عجیب و غریب خواب 10 مورد 

نکاتی که باید برای بهتر خوابیدن بدانید 

چگونگی فعالیت مغز انسان هنگام خواب

چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است 

حالت خوابیدن چه تاثیری بر روی سلامتی شما خواهد داشت؟ 

ارتباط بی خوابی در3 ماه آخر بارداری با افسردگی پس از زایمان  

حالات بدنی نامناسب به هنگام خوابیدن و عوارض ناشی از آن 

نظرات

در ادامه بخوانید...