سیگنال های خطرناک: سه علامت اولیه دیابت

در
NDHFJ


دیابت یکی از شایع ترین دلایل مرگ زودرس است.دیابت نوع 2 یک بیماری موذی است - فوراً ظاهر نمی شود و می تواند سالها سلامت را از بین ببرد. ممکن است فرد بیمار باشد ، اما برای مدت طولانی از آن آگاه نباشد. با توجه به شیوع این بیماری ، تقریباً برای همه خطر وجود دارد. به عنوان یک قاعده ، این بیماری در طی معاینه روتین تشخیص داده می شود. این نشان می دهد که فرد به خود پزشک مراجعه نمی کند ، زیرا چیزی او را آزار نمی دهد ، اما بیماری او به طور تصادفی  تشخیص داده می شود.


پزشکان تشخیص هر چه سریعتر دیابت را مهم می دانند. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

کارشناسان علائم مشخصه ای را که ممکن است با وجود این بیماری همراه باشد ، لیست می کنند. اولاً ، "مه در چشم" است. گهگاه رخ می دهد و با این واقعیت همراه است که قند و آب اضافی در اندام بینایی حفظ می شود.

ثانیاً ، تکرر ادرار ممکن است علامتی نگران کننده باشد. واقعیت این است که در دیابت ، کلیه ها پردازش مقادیر اضافی قند را متوقف می کنند و مقدار اضافی آن را از دفع می کنند.

سوم ، تشنگی مداوم ، خستگی بدون علت پس از خوردن غذا و سردرد ممکن است نشانگر پیشرفت این بیماری باشد.

 

همه اینها به علائم بیماری اشاره دارد. اگر درک کردید که علائم فوق به طور مستقیم با شما ارتباط دارد ، حتما با پزشک مشورت کرده و آزمایش شوید.

به یاد داشته باشید ، دیابت می تواند کند شود ، اما شما باید این کار را در اسرع وقت انجام دهید. عوارض دیابت بسیار خطرناک است .این عوارض می توانند منجر به ناتوانی و مرگ زودرس شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

فوائد سرکه سیب

در

 (سیارک) :در سال 2013 ، جانستون در دانشگاه شهر آریزونا ، فوائد سرکه سیب را در پیشگیری از دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داد . در آن سال ، شرکت کنندگان نوشیدنی براگ آلی کیدر را به عنوان منبع سرکه  سیب مورد استفاده قرار دادند . این نوشیدنی با عصاره گیاه استویای آلی شیرین شده بود . دکتر جان وسترداهل ( کارشناس تغذیه ی محصولات غذایی براگ ) می گوید که ما سطوح مناسبی از سرکه سیب را در این نوشیدنی ها قرار دادیم تا افراد بتوانند از فوائد آن برخوردار شوند .

بخاطر وجود دو واحد سرکه ی سیب در هر بطری 16 اونسی ، افراد مورد آزمایش معادل یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی و ارگانیک را دو بار در روز با وعده های غذایی نوشیدند . آنها به مدت 12 هفته این روش را ادامه دادند . نتایج نشان می دهند که مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعیِ حل شده در آب دوبار در روز ( به همراه وعده غذایی) می تواند به کاهش شاخص گلیسمیِ آن وعده ی غذایی کمک نماید .

اسید استیک موجود در سرکه ی سیب ( یک اسید آلی)  می تواند آنزیم تبدیل کننده ی نشاسته به قندهای ساده را مهار کند .سرکه سیب اثرات سودمندی بر غلظت گلوکز خون افرادی در خطر دیابت نوع 2 دارد.

آن به حفظ قند خونِ کنترل شده کمک کرده و باعث بهبود واکنش انسولین به کربوهیدرات ها در وعده غذایی می شود . این ماده همچنین در افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز سودمند می باشد زیرا می تواند با کاهش شاخص گلیسمی به کنترل وزن نیز کمک نماید .

محققین این تحقیق اعتقاد دارند که نتایج آنها نشان می دهد که با اضافه کردن سرکه به وعده های غذایی ، در افرادی که در خطر بیماری دیابت نوع 2 می باشند ، اثرات ضد گلیسمی ایجاد می شود . 

انستیتوی بهداشت براگ با حمایت از پژوهش های انجام گرفته در این زمینه ، به دنبال درک بهتری از نقش سرکه سیب در سلامتی انسان ها می باشد .  دکتر وسترداهل به عنوان یک از دانشمندان شرکت براگ معتقد است که : من با تحقیق کردن و توسعه دادن محصولات به مردم کمک می کنم تا سلامتی بهتری داشته باشند . سلامتی چیزی است که براگ به دنبال آن می باشد .

داروهای شیمیایی ضد اشتها و مکمل های غذایی به وفور در بازار دیده می شوند . بسیاری از این داروها برای سلامتی مشکل ساز بوده و حتی می توانند باعث مرگ فرد شوند . افراد زیادی به دنبال راه های طبیعی برای کاهش وزن خود می باشند که در این زمینه سرکه سیب آلی یک راه حل فوق العاده می باشد .

پکتین موجود در سیب یکی از مواردی است که باعث ارتباط بین سرکه سیب و کاهش وزن می شود . پکتین به عنوان یک فیبر طبیعی به تمیز کردن مسیرهای گوارشی کمک می کند ضمن اینکه سرکه سیب به علت داشتن ماهیت اسیدی می تواند به بدن کمک کند تا چربی های ذخیره شده را بسوزاند و باعث کاهش وزن شود .

یک رژیم غذایی مناسب باید از طیف گسترده ای از میوه های تازه ی آلی ، سبزیجات ، سالاد خام و جوانه ، آجیل و دانه خام ، سبزیجات پخته ، بخارپز و سرخ شده ، برنج قهوه ای ، پاستای غلات ، توفو و حبوبات تشکیل شده باشد . (سیارک)

نظرات

۱۳۹۷/۷/۱۱سرکه های بیرون معلوم نیست چطوری درست میشه و چقدر مواد نگه دارنده و .... می زنن

۱۳۹۷/۷/۱۰تو خونه هم راحت میشه سرکه سیب درست کرد

در ادامه بخوانید...

اختلالات پوستی که می توانند نشانه های بیماری هایی خطرناک تر باشند

در

پوست بدن یکی از مهمترین اعضای بدن انسان است. در هر اینچ از پوست بدن انسان، حدود هزار عصب وجود دارد و به وسیله همین عصب ها است که پوست بدن، انسان را از خطرات احتمالی که ممکن است در انتظارش باشد آگاه می کند و نیز از ارگان های داخلی بدن در برابر عوامل گوناگون محافظت می کند. با این وجود، در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که معمولاً به حالت ظاهری پوست و اینکه چقدر زیبا به نظر برسد اکتفا می شود. نکته ای که در این خصوص وجود دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عواقبی است که غفلت از وضعیت سلامتی پوست می تواند به همراه داشته باشد که ممکن است منجر به بروز بیماریهای بسیار خطرناکی شود. حالا این سؤال پیش می آید که چگونه می توان متوجه شد که اختلالی که برای پوست به وجود آمده است، تنها یک حساسیت یا خارش جزئی است و یا اینکه خبر از بیماری خطرناک تری می دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که علائم بیرونی ای وجود دارند که با مشاهده آن ها می توان به این نکته پی برد. در این مقاله قصد داریم شما را با این گونه عوامل ظاهری ای آشنا کنیم که خطرناک بوده و نشان از بیماری ها و اختلالات خطرناک تری می دهند. با سیارک همراه باشید.

ایجاد لکه بر پوست قسمت های پایینی پا

اگر به تازگی شاهد ایجاد لکه هایی به رنگ قهوه ای روشن بر روی پوست بدن خود بوده اید (البته این لکه ها به طور معمول بر روی پوست ساق پا ایجاد می شوند) توصیه می شود که با دکتر متخصص خود مشاوره کنید. بنا به اطلاعات به دست رسیده از مرکز درمان دیابت آمریکا، این گونه لکه های قهوه ای رنگ که معمولاً بر روی پوست قسمت های پایینی پا شکل گرفته و درد ندارند، نشانه ای از درموپاتی (ضایعات پوستی در اثر پرکاری تیرویئد) مربوط به دیابت هستند. اتفاقی که در این خصوص رخ می دهد این است که درون بدن، رگ هایی که خون در آن ها جریان دارد، به وسیله دیابت، دچار اختلال شده و نشانه بیرونی آن همین لکه های قهوه ای رنگ بر روی پوست است.

دیابت را جدی بگیرید

مراقبت از پوست در بیماران دیابتی 6 مورد 

آبی رنگ شدن پوست

اگر احساس می کنید که قسمتی از پوست بدنتان به رنگ متمایل به آبی در آمده و یا اینکه در شرف آبی رنگ شدن است، بهتر است با پزشک متخصص خود صحبت کنید، چرا که این آبی رنگ شدن پوست می تواند نشانه ای از بیماری کبودک یا سیانوز (رنگ‌باختگی آبی‌فام پوست براثر تراکم هموگلوبین احیاشده در خون) باشد. حتی ممکن است اکسیژن موجود در خونی که در رگ های بدن جریان دارد از میزان معمول خود کمتر شده باشد و این مسئله می تواند اختلالات خطرناک تری برای بدن به همراه داشته باشد و به سرعت باید اقدام به شناسایی عامل این اتفاق و برطرف کردن آن کرد.

ایجاد زائده های مختلف بر سطح پوست

بسیاری بر این باورند که خال ها و یا برآمدگی های دیگر شبیه به خال از عوامل اصلی ای به شمار می روند که نشانگر خطر قریب الوقوع سرطان پوست هستند، با این وجود این تنها بخشی از ماجرا است. انواع دیگر سرطان پوست که شایع ترین آن ها سرطان سلول های کارسینومای پوستی است، اغلب با ایجاد همین خال ها و برآمدگی ها آغاز شده و به همین خاطر می توانند خطر ساز باشند. بسته به نوع تغذیه افراد البته این گونه برآمدگی ها می تواند متفاوت باشد و حتی در برخی زگیل نیز به عنوان نشانه این نوع به خصوص از سرطان مشاهده شده است. بنا براین توصیه می شود در صورت وجود هر گونه برآمدگی و زائده این چنینی در سطح پوست، حتما با پزشک متخصص خود در خصوص آن صحبت کنید.

تیره رنگ شدن پوست بدن

در صورت تیره رنگ شدن پوست بدن نیز، حتماً باید با پزشک متخصص مشاوره کرد، چرا که ممکن است نشان اختلالی قریب الوقوع باشد. آکانتوزیس نیگریکانس بیماری شایعی است که معمولاً به خاطر تیره رنگ شدن پوست بدن، فرد بدان مبتلا می شود و این نشانه اصلی این بیماری است. اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که انسولین موجود در جریان خودن افزایش پیدا کرده و بیش از آن چه که باید، انسولین به جریان خون راه می یابد و همین مسئله می تواند خطر ساز شود و در صورت پیش گیری مطمئناً بهتر می توان از به وقوع پیوستن عوارض ناشی از بیماری جلوگیری کرد.

زخم های پوستی

زخم هایی که اغلب بر سطح پوست صورت و یا پا شکل گرفته و رنگی قهوه ای مانند و بعضاً صورتی رنگ دارند، می توانند خبر از بیماری خطرناک تری داده و باید جدی گرفته شوند. تومور سرطانی بدخیمی که با نام کاپوسی شناخته می شود، نوعی از سرطان های مربوط به پوست است که اغلب منجر به بروز بیماری های بسیار خطرناکی چون اچ آی وی در فرد مبتلا می شود و اغلب شروع شکل گیری این تومورهای بدخیم در بدن با همان زخم هایی است که در ابتدای متن عنوان شد. دلیل اصلی ای که این گونه از سرطان پوست منجر بیماری های خطرناک تر می شود نیز این است که به مرور زمان زخم هایی که از آن صحبت شد، تعداد شان بر سطح پوست رو به فزونی گذاشته و همین عمل باعث می شود امکان ورود باکتری ها و میکروب های دیگر به جریان خون از طریق همان زخم ها امکان پذیر شود که در نهایت منجر به بروز بیماری های خطرناک تری خواهد شد که در بیشتر موارد بیماری مشاهده شده، اچ آی وی بوده است.

کبودی

البته کاملاً واضح است که کبودی بر روی سطح پوست بر اثر ضربه ای که در آن ناحیه به بدن وارد شده است، ایجاد می شود، با این وجود، در مواردی مشاهده شده است که افرادی بدون صدمه دیدن، پوست بدنشان کبود شده است و اکنون روی صحبت ما با این عزیزان است. زمانی که کبودی روی سطح پوست طی بازه زمانی مشخصی تکرار می شود و دلیل این کبودی ضربه دیدن نبوده باشد، در این صورت به احتمال بسیار زیاد کمبود آهن است که سبب شکل گیری این کبودی ها می شود. زمانی که گلبول های قرمز موجود در جریان خون کاهش پیدا می کنند این اتفاق رخ می دهد و آهن موجود در خون نیز به همان میزان کاهش پیدا می کند. کمبود گلبول های قرمز و نیز آهن موجود در خون می تواند اثراتی داشته باشد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: خستگی مفرط، ضعف جسمانی، سرگیجه، کاهش اشتها و درد در نواحی قفسه سینه.

گل مژه

گل مژه، اختلالی است که به خاطر وجود عفونت در بدن بروز می کند و اگر این اتفاق به طور مکرر برای شما رخ می دهد، بهتر است از پزشک خود بخواهید قند خون شما را بررسی کند. قند خون به این خاطر باید بررسی شود که از عمده عوارض بیماری دیابت که در تمامی بیماران مبتلا به آن شایع است، ضعف قوای ایمنی بدن، نسبت به افراد سالم است و همین مسئله باعث می شود افراد مبتلا به دیابت، بیشتر از دیگران در معرض بیماری های عفونی قرار گیرند و همان گونه که در ابتدای متن نیز عنوان شد، گل مژه هم یک بیماری عفونی است.

شکل گیری دانه های قرمز رنگ بر روی سطح پوست

اگر برای مدتی طولانی است که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگرفته اید و در عین حال از وجود دانه های قرمز رنگ بر روی سطح پوست صورت، پا و دیگر نقاط بدن خود رنج می برید، امکان دارد به تب زرد دچار شده باشید. باکتری های به خصوصی هستند که حامل این بیماری بوده و زمانی که وارد بدن و جریان خون می شوند، به مرور این بیماری را در بدن فرد، به وجود می آورند. از علائم شایع این بیماری، عفونت گلو است که باعث درد گرفتن این ناحیه شده و به مرور زمان بر سطح پوست نیز دانه های قرمز رنگی به وجود می آورد که شبیه به همان دانه هایی است که در نتیجه تابش مستقیم نور خورشید به پوست افرادی که حساس تر هستند به وجود می آید. از دیگر علائم تب زرد می توان به ناراحتی هایی در سطح زبان اشاره کرد که غالباً با تغییر رنگ زبان به رنگی سفید مانند نیز همراه است.

خال ها و زائده های پوستی متفاوت از هم

منظور از متفاوت بودن خال ها و زائده های پوستی این است که خال و یا زائده هایی بر سطح پوست شکل گرفته باشند که از لحاظ رنگ، اندازه و دیگر علائم ظاهری، متفاوت از یکدیگر باشند. برای نمونه ممکن است برخی نسبت به سایر خال ها، زاویه دار تر باشند و یا این که برخی تیره رنگ و برخی به رنگ پوست بدن باشند. گاهی نیز ممکن است خال ها یا زائده هایی بر سطح پوست شکل بگیرند که از لحاظ اندازه بزرگتر از سایر خال ها باشند. تمامی این تفاوت های ظاهری می تواند نشانه شکل گیری ملانوم یا تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست باشد که منجر به سرطان می شود. اگر قصد دارید از وقوع سرطان پوست جلوگیری کنید، بهتر است که از تمامی پیش گیری های مرتبط با این بیماری کسب آگاهی کرده و آن ها را عملی کنید. در کنار این بهتر است حداقل یک بار در سال به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و یک چک آپ کامل انجام دهید تا در صورت بروز هر گونه اختلال احتمالی، در همان مراحل اولیه بیماری با آن مقابله کنید و امکان گسترش آن در بدن را نداده باشید.

قرمز رنگ شدن بیش از اندازه سطح پوست

همانند آن چه که در خصوص کبودی پوست عنوان شد، قرمز رنگ شدن نیز از علائم مستقیم ضربه دیدن بدن در آن ناحیه ای است که پوست، قرمز رنگ شده است. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر این قرمز بودن پوست به خاطر آسیب دیدگی به وقوع نپیوسته است، حتماً باید با پزشک متخصص صحبت کنید، چرا که ممکن است بسیار خطرناک باشد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص روی می دهد این است که گاهی رگ های حامل جریان خون در بدن دچار پارگی های جزئی شده و همین مسئله باعث می شود پوست روی قسمت های پارگی قرمز رنگ شود که غالباً پوست صورت، شانه ها، قفسه سینه و کمر انسان در معرض این اختلال قرار می گیرد. نکته ای که وجود دارد و این اختلال را خطرناک می کند این است که در اکثر موارد این پارگی های جزئی به خاطر اختلالاتی که در کارکرد کبد به وجود آمده است، روی می دهد و به مرور زمان می تواند بسیار خطرساز شود.

ضخیم و محکم شدن پوست سر انگشتان دست

اگر پوست سر انگشتان دست شما خشک و محکم شده است، بهتر است یک آزمایش خون انجام دهید و به علت اصلی آن پی ببرید. زمانی که پوست سر انگشتان دست ضخیم و محکم می شود، ممکن است پای بیماری اسکلرودرمی (نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی است که پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهاهای اندامها زخم ایجاد می‌شود) در میان باشد. از دیگر بیماری هایی که به واسطه این نشانه ظاهری قابل تشخیص هستند می توان به بیماری هایی اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن را بر علیه بدن تحریک کرده و به این صورت به ارگان های داخلی آسیب می رسانند. سفت شدن بافت ها که معمولاً از عوارض جانبی بیماری دیابت است نیز با همین علائم ظاهری شناخته می شود.

قرمز رنگ شدن پوست صورت برای مدتی طولانی

البته افرادی هستند که گاه به گاه و به واسطه عوامل مختلف، پوست صورتشان در نواحی گونه و دماغ کمی قرمز رنگ می شود و غالباً خارشی نیز در این نقاط احساس می کنند، با این وجود اگر این گونه ناراحتی های پوستی تداوم پیدا کند، بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کنید، چرا که می تواند نشانگر خطراتی جدی باشد. یکی از مهمترین نشانه های ظاهری بیماری لوپوس (یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند هر بخشی از بدن مانند (پوست، مفاصل یا اندام درون بدن) را آسیب برساند) همین قرمز رنگ شدن پوست صورت در نواحی گونه و دماغ است که برای مدتی طولانی تداوم پیدا می کند.

خارش مداوم پوست بدن

خارش پوست بدن، بسته به حالات جسمی افراد می تواند علل گوناگونی داشته باشد و از کاپشن های نخی گرفته تا هوای سرد زمستان، هرکدام به گونه ای می تواند سبب تشدید این خارش ها در افراد شود، با این وجود بعضاً ممکن است دلیل این خارش ها به همین مسائل ساده ختم نشود و علت جدی تری در میان باشد. به همین خاطر اگر برای مدتی طولانی دچار خارش در سطح پوست خود شده اید و این گونه به نظر تان می رسد که به این سادگی ها بهبود نخواهد یافت، بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید. یکی از مهمترین و شایع ترین اختلالاتی که با خارش مداوم پوست بدن شناخته می شود، عدم کارکرد صحیح کیسه صفرا است که در نهایت می تواند سبب بروز بیماری های جدی تری شود.

زرد رنگ شدن پوست بدن

در بسیاری از موارد این زردی پوست می تواند خطرناک تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد و بهتر است در صورت وجود این حالت در پوست خود با پزشک متخصص صحبت کنید. در بیشتر مواردی که زردی بیش  از اندازه سطح پوست در آن ها مشاهده شده است، بیماری یرقان به عنوان علت اصلی آن شناسایی شده. با این وجود ممکن است عدم توانایی بدن در دفع بیلی روبین نیز سبب این مسئله شده باشد. بیلی روبین ماده ای خطرناک است که در صورت عدم کارکرد صحیح و از بین رفتن هموگلوبین های موجود در جریان خون به وجود می آید.

کهیر

در صورتی که این عارضه پوستی برای مدتی طولانی گریبان گیر شما شده است، بهتر است تنها به چشم زائده ای که باعث خارش و آزردگی شما شده است به آن نگاه نکنید و مسئله را جدی بگیرد، چرا که در بلند مدت ممکن خطراتی جدی را متوجه سلامت شما کند. کهیر، غالباً یکی از نشانه های ظاهری اصلیِ حساسیت قریب الوقوعی است که احتمالاً انتظار شما را می کشد و اگر به موقع درمان نشود می تواند سبب بروز یک شوک آنافیلاکسی یا پیش دفاعی (افزایش ناگهانی حساسیت براثر قرار گرفتن در‌ معرض یک پادگن خاص که عموماً با واکنش‌های شدید همراه است و جان فرد را به خطر می‌اندازد) شده و برای سلامتی بسیار خطرناک است. این شوک ممکن است باعث ایجاد کهیر در سطح داخلی بدن و روی ارگان ها شود که باعث تنگی نفس و این گونه مسائل می شود و بسیار خطرناک است. مشاوره با پزشک متخصص احتمالاً برای شما این نتیجه را خواهد داشت که آن دسته از خوراکی ها و یا مواد دارویی که سبب تشدید این زائده پوستی می شود را برای مدتی کنار بگذارید. مصرف داروهای آنتی هیستامین، مانند سیتریزین و لوراتادین نیز از دیگر راه های مقابله با این زائده پوستی است.

خشکی و خارش پوست

گاهی ممکن است پوست بدن به اندازه ای خشک شود که استفاده از کرم ها و سایر محصولات مرطوب کننده، در نهایت تفاوتی ایجاد نکند. در این صورت بهتر است به جای مراجعه به داروخانه، با یک پزشک متخصص صحبت کنید، چرا که این خشکی و خارش پوست بدن می تواند یکی از علائمی باشد که خبر از بروز بیماری دیابت می دهد. دیابت از جمله بیماری هایی است که جریان خون و سرعت آن را به شدت کاهش می دهد و نیز غالباً عفونت هایی همراه با این بیماری هستند که در بدن فرد شکل گرفته وسلامت او را به خطر می اندازند. هر دوی این عوامل در نهایت باعث می شوند پوست بدن بیش از اندازه خشک شود که غالباً با خارش های موضعی نیز همراه می شود.

کاهش سرعت بهبود یافتن زخم های سطح پوست

در صورت مشاهده این مورد نیز توصیه می شود هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. این مورد هم همانند مورد قبلی از علائمی است که خبر از وجود بیماری دیابت در بدن فرد می دهد، با این تفاوت که این بار اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن است که سبب کاهش سرعت بهبود یافتن زخم های سطح پوست می شود. البته کاهش سرعت جریان خون که در مورد قبلی نیز عنوان شد، در این مورد هم بی تأثیر نیست.

 ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت بخش اول

در

در حال حاضر نزدیک به 30.3 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا با بیماری دیابت دست و پنجه نرم کرده و از آن رنج می برند. 30.3 میلیون نفر رقم قابل توجهی است و حتی از تعداد کسانی که جمعیت مکزیک را تشکیل می دهند بیشتر است. شاید ترسناک تر از این آمار و ارقام، اطلاعات مربوط به آن دسته از کسانی باشد که از این بیماری رنج می برند و در عین حال از این مسئله آگاهی ندارند: بنا به آمار و اطلاعات منتشر شده توسط انجمن درمان و پیشگیری از دیابت در ایالات متحده آمریکا، حداقل چیزی حدود هفت میلیون نفر از مردم این کشور از بیماری دیابت رنج می برند، بدون آن که از بیماری خود آگاهی داشته باشند. بنا به همین آمار و ارقام سالانه چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر آمریکایی به این بیماری مبتلا می شوند.

شاید پیش خود فکر کنید که اگر فردی از این بیماری رنج برده و قادر به شناسایی آن نباشد، به این معنی است که این اختلال چندان جدی نیست و اگر بود، مطمئنا در فعالیت روزانه فرد اختلال ایجاد می شد، اما نکته ای که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که معمولا تا مدتی طولانی مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد و در بلند مدت است که درد سر ساز خواهد شد. باید از این مسئله آگاهی داشت که حتی اگر بیماری دیابت، مشکلی در فعالیت های روزانه فرد به وجود نیاورد و اختلال چندان جدی ای متوجه حالت طبیعی او نکند، به این معنی نیست که در حال از بین بردن کارایی عادی کارکرد اعضا و ارگان های مختلف بدن نمی باشد. اگر بیماری دیابت از کنترل خارج شده و به آن رسیدگی نشود، در بلند مدت اختلالات بسیار جدی و خطرناکی متوجه فرد خواهد کرد. از آن جمله اند: افزایش خطر رخ دادن حملات قلبی، سکته مغزی، آسیب رسانی به دستگاه عصبی، کوری، از دست رفتن توان ماهیچه ها و حتی مرگ.

خوشبختانه راهکار هایی برای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد که با به کار گیری آن ها قادر خواهند بود در بلند مدت از بروز این گونه اختلالات تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کند. این افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته و از اضافه کردن به وزن شان پرهیز کنند و در طول روز فعال باشند. علائمی نیز وجود دارند که افراد با توجه به آن ها قادر خواهند بود خطر احتمالی ابتلا به دیابت را مد نظر قرار دهند و در این مقاله موضوع اصلی ما در خصوص همین علائم است و قصد داریم اطلاعات دقیق تر و جزئی تری در خصوص شان در اختیارتان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.

افزایش تشنگی

اگر پس از نوشیدن یک لیوان آب، باز هم احساس تشنگی می کنید و گویی پایانی بر عطش تان نمی توان متصور بود، باید عنوان کرد که این مسئله می تواند نشانه ای بر مبتلا شدن شما به دیابت باشد. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که بدن فرد، به هنگام ابتلا به دیابت دچار اختلال شده و کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد؛ به این صورت که دستگاه های مختلف بدن توانایی استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست می دهند و گلوکزی که مورد استفاده قرار نگرفته است، باید از طریق ادرار کردن از بدن دفع شود، به همین خاطر است که آب قسمت های مختلف بدن برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله می تواند حالتی را برای فرد پدید آورد که گویی با گلویی خشک در حال قدم زدن در صحرا است و هر چه آب می نوشد باز هم احساس تشنگی رهای اش نمی کند، حتی اگر فرد در خانه و در مقابله دستگاه تهویه هوای خود نشسته باشد.

شکل گرفتن لکه هایی تیره رنگ بر روی سطح پوست

نکته ای که باید در این خصوص به خاطر داشته باشید این است که لکه های سیاه باقی مانده بر روی پوست، تنها به واسطه فراموش کردن زدن کرم سفید کننده در آن نواحی باقی نمانده است و نشانه خطری جدی تر است. در حقیقت علت اصلی کبود شدن سطح پوست و ایجاد لکه های تیره رنگ بر روی آن فعال شدن آن دسته از گیرنده های انسولین در بدن است که زیر پوست قرار گرفته اند و همین فعالیت گیرنده ها است که که باعث شکل گیری تغییراتی ناگهانی در بافت های بدن شده و نمود بیرونی این تغییرات، همان لکه های سیاه رنگی است که بر روی سطح پوست مشاهده می شود.

کاهش وزن

البته مسئله ای که در حال حاضر بیشتر در خصوص آن صحبت می شود و باوری که در میان عامه مردم شکل گرفته این است که دیابت و افزایش وزن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. البته این باور اشتباهی نیست، اما مسئله ای که غالبا افراد از آن غافل می شوند این است که علاوه بر افزایش وزن، کاهش وزن نیز می تواند از دیگر علائم و عوامل مستقیم بیماری دیابت باشد، به خصوص اگر فرد از دیابت نوع یک رنج ببرد. همان گونه که در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص این مسئله داده شد، بدن فرد به هنگام ابتلا به دیابت قابلیت استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست داده و در نهایت برای رهایی از گلوکزی که استفاده ای در بدن از آن نشده است، مجبور به کشیدن آب از اعضا و ارگان های مختلف بدن شده و آن را به صورت ادرار دفع می کند، در حقیقت همین مسئله است که سبب کاهش وزن نیز می شود. متأسفانه بر خلاف کاهش وزنی که به وسیله اتخاذ رژیم های غذایی مناسب و کم و چرب و نیز ورزش کردن به دست می آید، این گونه کاهش وزن نه تنها برای فرد نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه خطری بسیار جدی برای سلامت او به شمار می رود.

گرسنگی

مطمئنا اگر فرد مدت کوتاهی پس از خوردن وعده غذایی خود باز هم احساس گرسنگی کند اتفاق عجیبی است و این مسئله یکی دیگر از علائمی است که می تواند خبر از ابتلای فرد به دیابت دهد. زمانی که فرد دچار دیابت می شود، اعضا و ارگان های بدن قادر به استفاده از گلوکز موجود در جریان خون نخواهند بود و همین مسئله است که سبب می شود میزان گلوکز کافی برای تأمین انرژی در اختیار فرد قرار نگیرد. متأسفانه عدم تأمین انرژی لازم برای بدن به واسطه سوزاندن گلوکز در نهایت منجر به این می شود که بدن فرد برای تأمین انرژی مورد نیاز خود اقدام به از بین بردن ماهیچه های سالم خود کند و همین مسئله است که گرسنگی شدید را مداوم می کند.

شیرین شدن طعم نفس فرد

البته همه ما دوست داریم که دهانی خوش بو داشته باشیم، اما نکته ای که باید از آن آگاهی داشته باشیم این است که اگر نفس خارج شده از دهان، طعمی شیرین پیدا کرده باشد، به هیچ عنوان نشانه خوبی نخواهد بود. طعم شیرین نفس می تواند نشانه ای بر آن باشد که بدن در حالت کتواسیدوز دیابتی به سر می برد: به این معنی که بدن فرد قادر به تولید میزان کافی انسولین برای کارکرد طبیعی اعضا و ارگان های مختلف نمی باشد. زمانی که بدن فرد به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبعی برای انرژی، اقدام به سوزاندن چربی ها و ماهیچه های موجود در بدن می کند، اسیدی به نام کتونز وارد جریان خون می شود که عامل مستقیم این فرایند چربی سوزی و ماهیچه سوزی است و در نهایت همین اسید است که سبب می شود نفس فرد طعمی شیرین مزه پیدا کند؛ طعمی که شبیه به مزه برخی از میوه ها است.

درد شدید

زمانی که بیماری دیابت در بدن فرد پیشرفت می کند و مدت بیشتری از شکل گرفتن آن می گذرد، نوعی به خصوص از اختلالات عصبی که با نام نوروپاتی محیطی (نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند) شناخته می شود، گریبان گیر فرد می شود. نوروپاتی محیطی به واسطه باقی ماندن حالت هایپرگلایسمی برای مدتی طولانی در بدن رخ می دهد (هایپر گلایسمی به معنی افزایش قند خون است) که غالبا در آن دسته از افرادی مشاهده شده است که برای مدتی طولانی از ابتلا به دیابت غافل بوده اند و در نهایت می تواند اختلالات خطرناک تر و شدید تری را متوجه فرد کند. از آن جمله اند: رساندن آسیبی دائمی به رشته های عصبی، از دست دادن قدرت تفکر و احساسات و از بین رفتن بافت های بدن (عامل آخر است که سبب درد گرفتن شدید برخی از قسمت های بدن این گونه افراد می شود).

افزایش وزن

چگونگی کارکرد غدد درون ریز در بدن و سیستم فعالیت این غدد بسیار پیچیده است و زمانی که در کارکرد طبیعی شان اختلالی ایجاد می شود، می توانند سبب بروز مشکلات بسیار جدی ای در بخش های مختلف بدن شوند(غدد درون ریز: ویژگی دسته‌ای از غدد و ساختار های ترشحی که مواد ترشحی خود را به درون خون می ریزند). برای برخی از افرادی که از دیابت رنج می برند، این گونه اختلالات در نهایت سبب افزایش غیر منتظره وزن و جمع شدن چربی در برخی از نواحی بدن می شود. بنا بر این اگر مدتی است با این مسئله مواجه شده اید و وزن تان به طور مرتب در حال افزایش پیدا کردن است و تغییری در رویه زندگی خود ایجاد نکرده اید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت آن را جویا شوید.

خشکی دهان

تمامی آبی که به واسطه عدم استفاده صحیح و بهینه از گلوکز موجود در جریان خون از بدن دفع می شود و در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص آن داده شد، تنها سبب کاهش وزن نمی شود و اختلالات دیگری را نیز متوجه فرد خواهد کرد؛ از آن جمله می توان به خشکی بیش از اندازه دهان اشاره کرد که می تواند نشانه دیگری بر شکل گیری دیابت در بدن فرد باشد. در نگاه اول ممکن است این مسئله چندان جدی به نظر نرسد و تنها به جز این که حالتی نا خوشایند برای فرد پدید آورد، مشکل دیگری را متوجه او نکند، با این حال، بهتر است بدانید که این مسئله خشکی دهان به مرور زمان می تواند موجب شکل گیری اختلالات جدی تری در دهان فرد شود که از آن جمله به این موارد می توان اشاره کرد: ایجاد اختلال در لثه، خراب شدن و از بین رفتن دندان ها و سایر اختلالات مربوط به سلامت دهان و دندان. بزاق ترشح شدن در دهان فرد تأثیر مهمی بر سلامت دهان و دندان دارد و نبود آن نیز، به طور معمول سبب ایجاد اختلال خواهد شد.

آزردگی خاطر

اگر احساس خستگی می کنید، گرسنه هستید، حالت تهوع دارید و در نهایت مدام به وزن تا ن اضافه می شود، مطمئنا دلایل کافی برای داشتن احساسی نا خوشایند و بد در اختیار دارید. اما نکته دیگری که علاوه بر این ها وجود دارد و سبب می شود افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند به مشکلات شان افزوده شود این است که مدام حالت روحی روانی شان تغییر می کند و نوسانات شدیدی که در میزان قند موجود در جریان خون این گونه افراد شکل می گیرد، دلیل اصلی این تغییرات روحی روانی است. بنا بر این اگر دچار چنین تغییراتی در حالت روحی و روانی خود شده و متوجه تغییرات ناگهانی در این خصوص شدید که گویی علت به خصوصی ندارند، وقت آن رسیده است که با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت را جویا شوید.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

علائم دیابت 8 مورد 

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند 

دستور غذایی برای افراد دیابتی 

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

در مورد دیابت بیشتر بدانید

دیابت را جدی بگیرید

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت بخش دوم

در

اختلالات مربوط به بینایی و دید افراد

البته به مرور زمان و هر چه از سالیان عمر افراد بیشتر می گذرد، تغییراتی در چگونگی سلامت چشم و دید آن ها به وجود آمده و به مرور دست خوش تغییر و تحول می شود، با این وجود، معمولا افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، زود تر از سایرین در دید شان مشکل به وجود می آید و از این لحاظ بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند (کاهش دید چشم و در موارد نادر تر کوری). متأسفانه افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، افزایش بیش از اندازه قند خون در بدن شان می تواند تاری دید را برای شان به همراه داشته باشد. علاوه بر این، این افراد از اختلالی رنج می برند که در علم پزشکی با نام رتینو پاتی از آن یاد می شود (شبکیه ‌رنجوری یا رتینو پاتی (retinopathy) به اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه (رتین) چشم می‌ شود گویند)؛ در حقیقت اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه بدن افراد می کند، در نهایت سبب خواهند شد (البته نه در تمامی بیماران دیابتی) که رگ های خونی قرار گرفته در شبکیه چشم آسیب دیده و بسته به شدت آسیب وارد شده به این رگ ها، حتی احتمال کوری افراد نیز وجود خواهد داشت.

علائم دیابت بخش اول 

دیابت را جدی بگیرید

 

حالت تهوع

نکته ای که افراد در این خصوص باید به خاطر داشته باشند این است که حالت تهوع صرفا به خوردن غذایی مسموم یا تاریخ گذشته و سایر موارد این چنینی مربوط نمی شود و ممکن است خبر از وجود اختلالی جدی تر در بدن فرد بدهد (به خصوص اگر برای مدتی طولانی دوام پیدا کند). اختلالی مربوط به دیابت وجود دارد که از آن با نام گاسترو پارسیس یاد می شود و زمانی شکل می گیرد که معده فرد به طور کامل تخلیه نمی شود. در نهایت این اختلال می تواند سبب بروز حالت تهوع در فرد شود. علاوه بر این افزایش بیش از اندازه قند موجود در جریان خون و نیز مرحله پیشرفته تری از دیابت به نام کتواسیدوز (کتواسيدوز زماني اتفاق مي افتد که در بدن شما انسولين کافي براي بردن قند به داخل سلول ها جهت تبديل به انرژي وجود نداشته باشد) که هر دو از نتایج مستقیم بیماری دیابت هستند، می توانند در شکل گیری این احساس تهوع نقش داشته باشند؛ این دو اختلال یاد شده باعث می شوند بدن برای تأمین انرژی لازم برای انجام فرایند های طبیعی خود، اقدام به سوزاندن ماهیچه ها کند، چرا که گلوکز طی دیابت از طریق ادرار دفع می شود و بدن برای تأمین انرژی گلوکز کافی در اختیار ندارد (همین عامل است که سبب کاهش وزن برخی از بیماران دیابتی می شود). به هر عنوان در صورتی که برای مدتی طولانی از این مسئله رنج می برید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در باره آن مشورت کنید.

خستگی

به طور معمول کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، بدن شان توانایی استفاده از مواد مغذی معدنی و ویتامینی موجود در خوراکی ها را تا حدود زیادی از دست می دهد و این مسئله می تواند در نهایت سبب بروز احساس خستگی در این گونه افراد شود. در بسیاری از مواردی که بیماری دیابت در افراد تشخیص داده نشده و تدابیر لازم برای درمان و مقابله با پیشرفت بیماری در نظر گرفته نشده است (به خصوص افرادی که بیماری در بدن شان تا حدود زیادی پیشرفت کرده و وارد مرحله کتواسیدوز شده است که در مورد قبلی توضیحاتی در خصوص آن عنوان شد)، مشاهده شده که بدن فرد به جای استفاده از مواد مغذی موجود در خوراکی ها، اقدام به سوزاندن چربی های مفید موجود در بدن و نیز ماهیچه ها می کند و همین مسئله است که احساس ضعف و خستگی را در این افراد پدید می آورد.

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک (به اختصار پی سی او اس)

به طور معمول میزان گلوکز موجود در جریان خون افراد مبتلا به دیابت هیچ تعادل و نظم مشخصی ندارد و نا گهان می تواند زیاد یا کم شود؛ همین مسئله در خصوص هرمون های موجود در جریان خون نیز صدق می کند. در نهایت این مسئله می تواند سبب افزایش وزن شده و نیز پیش در آمدی باشد بر بروز اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک. البته مسئله در خصوص این اختلال گاهی پیچیده تر می شود و چیزی که در خصوص آن به ذهن می رسد، شبیه به این سؤال است که ابتدا تخم مرغ به وجود آمده بوده است یا مرغ؛ به عبارت دیگر فردی که از سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک رنج می برد، اختلالاتی مربوط به ترشح هرمون در بدن اش روی خواهند داد که در نهایت می توانند منجر به بروز مشکل در تولید انسولین شوند، حال آن که در سوی دیگر بیماران دیابتی نیز به واسطه اختلالات روی داده شده در بدن شان از لحاظ تولید هرمون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک دچار مشکل می شوند.

بی حس شدن اعضای بدن

اگر مدتی طولانی است که احساس می کنید قسمت های مختلف بدن تان گاه به گاه بی حس می شوند ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید و این نیز از دیگر نشانه هایی است که خبر از بروز دیابت می دهد. متأسفانه اگر این مسئله نادیده گرفته شود و توجه چندانی به آن نشود، می تواند به مرور زمان جدی تر شده و بافت های بدن را به طور کلی از بین ببرد و در معرض تهدید جدی قرار دهد. بیماری قانقاریا نیز (فساد عضوی از بدن بر اثر نرسیدن خون) از نتایج مستقیم همین مسئله است؛ بیماری ای که در موارد جدی تر برای مقابله با پیشرفت آن باید اقدام به قطع عضو کرد.

افزایش تعداد دفعاتی که فرد در طول روز ادرار می کند

به طور معمول افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، بدن شان برای دفع کردن میزان اضافه گلوکز موجود در جریان خون، اقدام به کشیدن آب موجود در بافت ها می کند و  سپس گلوکز را از طریق آب بافت ها و به واسطه ادرار از بدن دفع می کند؛ در حقیقت همین مسئله است که تعداد دفعات ادرار کردن فرد در طول روز را زیاد تر می کند. بنا بر این اگر میزان نوشیدن آب  در طول روز همانند سابق است و جذب مایعات و نوشیدنی ها را افزایش نداده اید و با این حال، تعداد دفعاتی که در طول روز ادرار می کنید افزایش پیدا کرده اند، مطمئنا دلیل محکم و قابل استنادی برای صحبت کردن با یک پزشک متخصص در این باره دارید و حتما باید پیگیر وضعیت سلامت خود باشید.

درد گرفتن شکم

درد شدید در ناحیه شکم مطمئنا نشانه خوبی نیست و علاوه بر آزردگی خاطری که پدید می آورد، می تواند نشانه وجود اختلالاتی در سلامت فرد نیز باشد. برای آن دسته از افرادی که از بیماری دیابت رنج برده و هنوز از این مسئله آگاهی کسب نکرده اند، درد گرفتن شکم می توان نشانه بسیار نا خوشایندی باشد و خبر از وجود اختلالاتی جدی دهد. همان گونه که پیش از این نیز توضیحاتی در خصوص آن داده شد، بیماری دیابت در مراحل پیشرفته تر خود اختلالی را متوجه سلامت فرد می کند که از آن با نام گاسترو پارسیس یاد می شود؛ اختلالی که طی آن معده فرد به طور کامل و مؤثر و همانند افراد عادی تخلیه نمی شود. در نهایت این مسئله می تواند سبب بروز درد های شدید در ناحیه معده و به طور کلی شکم شود و علاوه بر این، عدم جذب مواد مغذی موجود در خوراکی های گوناگون نیز تا حدود زیادی از همین مسئله سر چشمه می گیرد. خبر خوب این است که با تحت کنترل گرفتن بیماری دیابت و شروع فرایند های درمانی می توان به مرور زمان از این مسئله رهایی یافت و اگر از چنین مشکلی رنج می برید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در باره آن صحبت کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند

چه گام هایی می تواند مقاومت به انسولین و پیش دیابت را معکوس کند

عفونت

کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، به طرق گوناگون در معرض پدیدار شدن عفونت قرار می گیرند و حال اگر فرد از شکل گیری این بیماری در بدن خود آگاهی نداشته باشد، خطرات ناشی از این گونه عفونت ها به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. همان گونه که پیش تر عنوان شد، افراد مبتلا به دیابت به مراتب بیشتر از سایرین در طول روز ادرار می کنند و این افزایش دفعات ادرار می تواند در نهایت منجر به بروز و شکل گیری عفونت هایی در کلیه و مثانه شود. کشیده شدن آب موجود در بافت های بدن در نهایت سبب خشکی بیش از اندازه پوست و ایجاد ترک هایی بر سطح آن می شود؛ اختلالی که در نهایت می تواند منجر به بروز عفونت های پوستی شود. علاوه بر این دو موردی که ذکر شد، اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه دستگاه عصبی می کند می تواند در نهایت منجر به بروز عفونت در سایر اندام های بدن شود.

ضعف

افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و از این مسئله آگاهی ندارند (به این معنا که فرایند درمانی را آغاز نکرده اند)، قادر به استفاده بهینه از قند موجود در جریان خون به منظور تهیه انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه خود نخواهند بود. به مرور زمان و هنگامی که بیماری در بدن پیشرفته تر می شود، برای تأمین انرژی مورد نیاز، بدن فرد اقدام به از بین بردن بافت ها و ماهیچه ها و سوزاندن آن ها می کند و همین مسئله است که احساس خستگی شدید را در فرد پدید می آورد.

خارش پوست

یکی دیگر از مشکلاتی که به طور معمول در آن دسته از افرادی بروز می کند که بیماری دیابت داشته و فرایند درمانی مرتبط با آن را آغاز نکرده اند، از بین رفتن حالت طبیعی و مناسب پوست و ایجاد خارش بر سطح پوست است. همان گونه که پیش تر از این نیز به آن اشاره شد، بدن این دسته از افراد برای دفع میزان بیش از اندازه گلوکز موجود در جریان خون از طریق ادرار، اقدام به کشیدن آب موجود در بافت ها می کند؛ مسئله ای که در نهایت سبب خشک شدن بیش از اندازه پوست می شود. اگر از این مسئله رنج می برید، ابتدای امر با پزشک متخصص در خصوص آن صحبت کرده و فرایند های درمانی را آغاز کنید، سپس طی روندی منظم و روزانه اقدام به استفاده از مرطوب کننده ها کنید تا از بروز شکاف بر سطح پوست و شکل گیری عفونت های خطرناک جلوگیری کنید. علاوه بر آن به خاطر داشته باشید که در این هنگام باید مصرف روزانه آب و مایعات را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید تا حتی الامکان از کشیده شدن آب موجود در بافت ها جلوگیری کنید.

افزایش زمان مورد نیاز برای بهبود زخم ها

زخمی که مدت ها است خشک نشده و بهبود نیافته است؛ شکاف یا ترک خوردگی ای بر سطح پوست که از بین نمی رود؛ جراحتی که ماه ها است شما را آزرده کرده و بهبود پیدا نمی کند؛ تمامی این ها نشانه های دیگری است مبنی بر این که امکان دارد از بیماری دیابت رنج برده و از این مسئله آگاهی نداشته باشید. متأسفانه یکی دیگر از اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه بدن افراد می کند، بروز مشکلاتی در کارکرد طبیعی گلبول های قرمز و سفید خون است. این اختلال در نهایت سبب می شود بدن فرد توانایی عادی برای خود برای بهبود زخم ها و جراحات مختلف را به طور قابل ملاحظه ای از دست داده و هفته ها و حتی ماه ها از تازه ماندن یک زخم سطحی رنج ببرد.

در سیارک بخوانیم:

 

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

بیماران دیابتی از روال عادی مراقبت مطلع شوید تا سالم بمانید

پیش­ دیابت و مقاومت به انسولین چیست

چگونه مقاومت به انسولین به دیابت نوع 2 و پیش دیابت مربوط می­شود

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 محصول غذایی برای کسانی که دائما استرس دارند

در

در دنیای امروز تقریباً همه تحت استرس مداوم قرار دارند.کمبود خواب ، چند شغل بودن ، قهوه و سایر محرک ها می تواند انرژی شما را تخلیه کند.محصولات بی کیفیت باعث استرس مداوم ، خستگی و روحیه نفرت انگیز می شوند. در اینجا چند دستورالعمل برای کمک به بدن در مبارزه با  استرس و خستگی  آورده شده است.

 

1. میوه های ترش

مرکبات


مرکبات ، سیب ، قره قاط ، کیوی و آناناس حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند و مسئول ایمنی و مقاومت بدن است.وقتی خسته هستید و استرس دارید ، خطر سرماخوردگی یا عفونت افزایش می یابد. اما خواص میوه های اسیدی می توانند به طور فعال بر روی سیستم ایمنی بدن کار کرده و از ضعیف شدن جلوگیری کنند. بنابراین قبل از رفتن به محل کار یا مدرسه ، دو عدد سیب درون کوله پشتی خود بریزید. لیمو یا قره قاط را به آب و چای اضافه کنید.

 

2. کاکائو

کاکائو


می توانید دانه های کاکائو خام ، شکلات سیاه تلخ یا کاکائو بدون شیر را به جای قهوه سیاه تهیه کنید. دانه های کاکائو سرشار از آهن هستند. کمبود این عنصر باعث ضعف و بی علاقگی می شود. در این حالت بدن حتی در ناچیزترین شرایط در معرض استرس قرار می گیرد. بگذارید دانه های کاکائو دوست شما شوند. به جای شکلات شیری ،  از خواصیک محصول طبیعی بهره ببرید.

 

3. آووکادو

آووکادو
میوه ای خوشمزه و غنی از چربی های سالم و عناصر کمیاب. بدن به خوبی اشباع شده و کلسترول مضر و فلزات سنگین را از بین می برد. آووکادو بدن را تغذیه و بهبود می بخشد.

ید ، که در پوست آن وجود دارد ، یک ماده ضروری برای عملکرد مغز و سیستم عصبی است. پتاسیم کار قلب را تنظیم می کند. با خواص چنین میوه ی خوشمزه در رژیم غذایی ، احساس راحتی و خلاص شدن از استرس آسان است.

 

4. جوانه و سبزی

جوانه

 

ساقه های سبزیجات تقریباً حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. جعفری ، شوید ، اسفناج ، گشنیز و ریشه با هر غذایی ترکیب شده و طعم فوق العاده ای به آنها می دهد.سبزیجات موجود در سالادها ، اسموتی ها و به تنهایی مقدار زیادی اسید آمینه ، فیبر و ویتامین دارند. چنین غذایی مانند انرژی باعث نشاط و بهبود روحیه می شود.

 

5. نارگیل

نارگیل


ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B9 ، E ، H که در نارگیل هستند ، قدرت را به خوبی بازیابی می کنند ، قلب و مغز را تغذیه می کنند. این یک میوه خوشمزه است که تقریبا در هر سوپرمارکت به فروش می رسد.نارگیل را بشویید ، سوراخهای پشت را با چاقو سوراخ کنید ، آبکش کرده و شیر را بنوشید. سپس میوه را با دو ضربه دقیق چکش خرد کنید.خواص نارگیل برای بهبودی افرادی که سو تغذیه و بیمار جدی دارند توصیه می شود. ناگفته نماند ، این محصول مناسب برای افرادی است که تحت استرس هستند.

 

6. کوکنار ، دانه خشخاش

دانه خشخاش
دانه خشخاش بسیار غنی از کلسیم ، ید و آهن است. دانه های خشخاش حاوی چربی های سالم مانند امگا 3 هستند. این مجموعه از مواد برای سردرد ، بی خوابی و افزایش استرس مفید است.خشخاش به خوبی با عسل ، دارچین و موز مطابقت دارد. اگر احساس اضطراب و اضطراب کردید می توانید یک ماده ضد استرس را به عنوان یک صبحانه مقوی تهیه کنید.و قبل از خواب ، نصف فنجان دانه خشخاش را با یک قاشق عسل خیس کنید و بی خوابی دیگر شما را تهدید نمی کند. فقط اندازه گیری را رعایت کنید ، در غیر این صورت خواب بیش از حد شدید و سنگین خواهد بود.

 

7. نوشیدنی با زنجبیل

زنجبیل
زنجبیل یک ریشه تند مقوی است که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و کل بدن می شود. برش های کوچک را رنده یا خرد کنید و به نوشیدنی ها و وعده های غذایی اضافه کنید. علاوه بر چای زنجبیل ، می توانید کاکائو زنجبیل ، کوکتل موز زنجبیل درست کنید یا کمی از آن را به جلبک دریایی و سالاد اضافه کنید.  زنجبیل همچنین مسکن درد است.

 

8. روغن تخم كتان

GettyImages-1095153338-abcd50bfde8340689af5936745a572e9.jpg

 

مقدار امگا 3 در تخم کتان حتی از ماهی بیشتر است. کمبود این ماده می تواند خود را در خستگی ، عصبی و بی حالی نشان دهد.اگر مدام استرس دارید - یک بطری روغن تخم کتان فشرده خام بخرید و روی ظروف مختلف بریزید ، کمی نمک هیمالیا اضافه کنید. بدن از شما از یکی از خواص تخم کتان بهبود می یابد و از شما قدردانی می کند.

 

9. خرما

خرما


خرما  حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان هستند. این پروویتامین به سلول ها در سنتز سروتونین کمک می کند. از خواص خرما اثر ضد افسردگی آن است ،  وضعیت پوست ، مو ، ناخن و خواب را بهبود می بخشد . گر استرس مداوم داشته باشید ، خرما غذایی مغذی و مقرون به صرفه است.

 

10. آب سرد

 آب سرد


 آب سرد نیز برای استرس مفیداست. پس از دوش گرفتن با  آب سرد ، فرآیندهای متابولیکی فعال شده و اندورفین آزاد می شود.در حالت شوک ، افکار افسردگی به سرعت ذهن را ترک می کنند. سرما روش خوبی برای احیای بدن است. شما فقط باید به تدریج شروع کنید. برای شروع کافی است صورت خود را با آب سرد بشویید یا جریان  آب سرد دوش را روی پاهای خود بریزید.این دستور العمل ها فقط انتخاب کوچکی از نحوه مقابله با استرس هستند. اول از همه ، به خود توجه کنید.

از بدن و موادی که دریافت می کند مراقبت کنید. خود را دوست داشته باشید و از سلامت  خود مراقبت کنید ، زیرا کیفیت زندگی شما به آن بستگی دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خطرات چاقی

در

چاقی واژه ای است به معنای این که وزن شما 20% بیشتر از چیزی باشد که وزن غیرنرمال نسبت به قدتان تلقی گردد. که باعث می شود شما به احتمال زیاد شرایطی مثل زیر داشته باشید :
• بیماری های قلبی و سکته
• فشار خون بالا
• دیابت
• برخی سرطان ها
• بیماری کیسه ی صفرا و سنگ کیسه ی صفرا
• آماس مفصلی – استخوانی
• نقرس
• مشکلات تنفسی مثل خفگی در زمان خواب ( زمانی که فرد برای مدت کوتاهی در حین خواب نفس نکشد) و آسم
فردی که چاق باشد همه ی این مشکلات را ندارد. خطر زمانی زیاد میشود که شما سابقه ی خانوادگی یکی از وضعیت های بالا را داشته باشید.

در این جاست که وزن شما اهمیت پیدا می کند. اگر اضافه وزنتان بیشتر در اطراف شکم باشد ( شکل ( سیب))، نسبت به شکل گلابی " خطرناکتر است یعنی اضافه وزن تان بیشتر در اطراف ران و نشیمنگاه است.
در اینجا هفت وضعیت مربوط به چاقی یا اضافه وزن ، به دقت بررسی می گردد.
بیماری های قلبی و سکته
اضافه وزن باعث می شود شما به احتمال زیاد دارای فشار خون بالا و کلسترول بالا باشید . این دو وضعیت به احتمال بیشتر باعث حمله ی قلبی یا سکته می گردد.
خبر خوب این است که کاهش مقدار اندکی از وزن می تواند خطر پیشرفت بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهد. اثبات شده کاهش 5-10% از وزنتان ، خطر پیشرفت بیماری قلبی را کاهش می دهد.

دیابت نوع دو
اکثر افرادی که دارای دیابت نوع دو هستند ، یا چاقند یا اضافه وزن دارند. شما می توانید با خوردن یک غذای رژیمی متعادل و خواب مناسب و ورزش بیشتر ، خطر پیشرفت دیابت نوع دو را با کاهش وزن ، از بین ببرید.
اگر دیابت نوع دو دارید ، وزن خود را کاهش داده و فعالیت جسمی خود را بالاتر برده تا بتوانید سطح قند خون خود را کنترل کنید. فعالتر شدن نیز نیاز شما را به تجویز داروی دیابتی کاهش می دهد.(سیارک)
سرطان
سرطان های روده ، پستان ( بعد از یائسگی ) ، رحم ( دیواره ی رحم) ، کلیه و مری مربوط به چاقی است. در برخی از مطالعات نیز ارتباط میان چاقی و سرطان های کیسه ی صفرا ، تخمدان و پانکراس گزارش شده است.
بیماری های کیسه ی صفرا
بیماری های کیسه و سنگ صفرا در افرادی که اضافه وزن دارند ، رواج بیشتری دارد.
کاهش وزن به خودی خود ، خصوصا کاهش وزن سریع یا کاهش مقدار زیادی از وزن ، باعث خطر بیشتر سنگ کیسه ی صفرا می گردد. کاهش وزن به میزان یک پوند در هفته ، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
آماس مفصلی – استخوانی
این بیماری وضعیت مفاصل مشترک است که اکثرا روی زانو ، باسن یا پشت اثر می گذارد. اضافه وزن ، فشار زیادی روی این مفاصل قرار داده و باعث ساییدگی غضروف (بافت نرمچه ی مفاصل) می گردد که طبیعتا از آنها حمایت می کند.
کاهش وزن می تواند این فشار روی زانو ها ، باسن و پایین کمر را کاهش داده و علائم این ورم را بهبود بخشد.
نقرس
نقرس بیماری ای است که روی مفصل های اثر می گذارد. زمانی رخ می هد که در خون شما اسید اوره ی زیادی وجود داشته باشدو این اسید اوره ی بالا ، بلورهایی را تشکیل می دهد که در مفاصل رسوب می کند.
نقرس بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند ، رایج است. هر چه وزنتان بالا باشد ، احتمال بیشتری نیز وجود دارد که دچار نقرس شوید.
در دوره ی کوتاه ، تغییرات ناگهانی وزن ، باعث شروع ناگهانی نقرس می گردد. اگر سابقه ی نقرس دارید ، برای بررسی بهترین روش کاهش وزن با دکتر خود مشاوره کنید.
آپنه ی خواب
آپنه ی خواب ، وضعیت تنفسی است که به اضافه وزن ارتباط دارد. آپنه ی خواب باعث میشود فرد به سختی در خواب نفس کشیده و در زمان خواب ، اندکی تنفسش قطع گردد. آپنه ی خواب باعث بی خوابی شبانه و بیماری های قلبی و به احتمال زیاد ، سکته می شود.
کاهش وزن نیز آپنه ی خواب را بهتر می کند.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...