کاشت حلزونی گوش بر اساس سلول عصبی و شبکه عصبی کانولوشن ایجاد شده است

در

کاشت حلزونی گوش


محققان در دانشگاه گنت، بلژیک: ترکیب شبکه عصبی کانولوشن با علوم اعصاب محاسباتی برای ایجاد یک مدل است که تقلید مکانیکی از حلزونی گوش انسان است. جزئیات آن توسط مجله Nature Machine Intelligence منتشر شده است.

 

طی چند دهه گذشته ، پیشرفت های بزرگی در فن آوری گفتار و تشخیص صدا صورت گرفته است. اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: مهم نیست که چگونه به نظر می رسند ، هیچ یک از آنها در زمان واقعی کار نمی کنند. هر یک از آنها مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار است که شنیده ها را پردازش می کند. در یک مطالعه جدید ، دانشمندان اظهار داشتند که مشکل دستگاه های موجود پیچیدگی محاسباتی است که باید انجام شود. برای حل این مسئله ، آنها مدلی را برای شبیه سازی شنوایی در انسان ایجاد کردند که مبتنی بر ترکیب بهترین ویژگی های شبکه های عصبی کانولوشن با علوم اعصاب محاسباتی است.

 

شبکه عصبی کانولوشنال - معماری خاص شبکه های عصبی مصنوعی ، پیشنهاد شده توسط جان لکون در سال 1988 و با هدف شناخت الگوهای کارآمد ، بخشی از فناوری های یادگیری عمیق است.شنوایی در انسان به قسمتهای مختلف گوش بستگی دارد. صدا وارد مجرای گوش می شود و با لاله گوش روبرو می شود. پرده گوش می لرزد ، سیگنال هایی را به استخوان های گوش داخلی ارسال می کند که باعث ایجاد موج در مایع حلزونی می شود. این مایع سلولهای مویی را که روی حلزونی گوش قرار دارند مرتعش می کند. حرکت سلول های مو باعث تحریک کانال های یونی می شود که به نوبه خود سیگنال هایی تولید می کنند که به ساقه مغز ارسال می شوند.

 

محققان در بلژیک یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ایجاد کرده اند که به شما آموزش می دهد که صدا را تشخیص داده و سپس به همان روش رمزگشایی کنید. سپس آنها سیستم خود را به مدلی مبتنی بر آناتومی انسان متصل کردند. آنها سیستم خود را CoNNear ، یک مدل حلزونز فعال نامیدند.

 

آزمایش نشان داده است که این سیستم قادر است امواج صوتی نمونه برداری شده 20 کیلوهرتز را به شکل موج غشای بازیلار حلزونی در زمان واقعی تبدیل کند و از عملکرد سیستم های معمولی مدرن با اختلاف زیاد برخوردار باشد. CoNNear به عنوان حلزونی گوش 2000 برابر سریعتر از سمعک های مدرن عمل می کند. محققان حدس می زنند که یافته های آنها پایه ای برای نسل جدید سمعک ها یا دستگاه های دارای شنوایی و گفتار پیشرفته انسان باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کم بودن آهن بدن ممکن است با میزان از دست دادن شنوایی مرتبط باشد

در

(سیارک): وقتی سطح آهن خون کسی پایین است ممکن است به علت این کمبود آهن با شرایطی به نام کم خونی مواجه شود که تاثیرات مضر گسترده ای بر بدن خواهد داشت.تحقیقات جدید میگوید که این موضوع ممکن است با از دست دادن شنوایی هم مرتبط باشد.بر اساس این مطالعات، بزرگسالانی که کم خونی داشتند و به دنبال درمان نبودند، دو برابر دیگران احتمال بیشتر برای نوعی کم شدن شنوایی به نام "از دست رفتگی شنوایی ترکیبی" خواهند داشت.

بر طبق این مقاله که در اعلامیه 29 در مجله "شنوایی سنجی  جراحی سر و گردن" منتشر شد دانشمندان سوابق اطلاعات پزشکی بیش از 300000 انسان بالغ را در هرشی پنسیلوانیا بررسی کردند.سن شرکت کنندگان بین 21 تا 90 سال با متوسط سنی 50 سال بودند.بر اساس سوابق پزشکی و بیماری همه کسانی که دچار اختلال شنوایی بودند، آنها دچار کم خونی هم بودند.

از دست دادن شنوایی در سه دسته جای میگیرد:کم شنوایی عصبی،که نتیجه آسیب به گوش داخلی است.در این حالت به عصبی که بین گوش و مغز وجود دارد آسیب میرشد.

کم شنوایی رسانایی،که زمانی رخ میدهد که صدا نمیتواند به درستی از میان گوش بگذرد.

و کم شنوایی ترکیبی،که ترکیبی از دو مورد فوق است.محققان دریافتند کسانی که دچار کم خونی هستند 2.4 برابر بیشتر از سایرین دچار کم شنوایی ترکیبی میشوند.همچنین این افراد 1.8 برابر بیشتر از سایر افراد دچار کم شنوایی عصبی میشوند.هرچند بین این موضوع با کم شنوایی رسانایی ارتباطی یافت نشد.

پیش از این طبق اظهار نظر دانشمندان با سرپرستی "کتلین شیفر" دانشجوی دکترای دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا ،چند دلیل  برای ارتباط کم شنوایی مخصوصا کم شنوایی عصبی با کم خونی در افراد وجود دارد.

کم شنوایی عصبی زمانی رخ میدهد که به رگ های خونی در گوش آسیب وارد میشود و کم خونی خطر ابتلا به آن را افزایش میدهد.برای مثال کم خونی میتواند به چند اختلال خونی که میتواند به آسیب پذیری این سلول های خونی ظریف منجر شود مربوط باشد.بعلاوه این شرایط به ممکن است باعث آسیب به غلاف عصب ها شود از جمله عصبی که بین گوش و مغز کشیده شده است.

بعلاوه دانشمندان اینطور می انگارند که کم خونی بیشتر به کم شنوایی عصبی مربوط است تا کم شنوایی رسانایی.تحقیقی که پیش از این در تایوان صورت گرفته بود به این نتیجه رسید که کم خونی میتواند باعث کم شنوایی ناگهانی عصبی شود،یک نوع کم شنوایی که در کمتر از 72 ساعت رخ میدهد.

از سوی دیگر، کم شنوایی رسانایی اغلب به علل فیزیکی مثل سد شدگی راه گوش،مثلا به خاطر جرم درون گوش یا مایعات،و یا سوراخ شدن پرده گوش اتفاق می افتد.به همین علت دانشمندان کم شنوایی رسانایی را به کم خونی مرتبط نمیدانند.

دانشمندان اشاره کردند که تحقیقات رابطه ای حتمی بین کم خونی و برخی از انواع کم شنوایی را نشان میدهد،که البته این ارتباط بصورت یک سویه نیست.بعلاوه محدودیت هایی در تحقیقات وجود داشت،برای مثال با اینکه محققان میتوانستند کم شنوایی را بصورت حداگانه در زن ومرد بررسی کنند اما نمیتوانستند تاثیر عواملی مثل دیابت،سیگار کشیدن وفشار خون را بصورت همزمان بررسی کنند.بررسی های بیشتری برای درنظر گرفتن این عوامل مورد نیاز است.

کم خونی میتواند به سادگی با مصرف آهن خوراکی برطرف شود بنابراین تحقیقات بعدی باید بر این موضوع اتکا کند که آیا این تامین آهن میتواند بر جلوگیری از کم شنوایی تاثیری داشته باشد یا خیر؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸پست مفیدی بود ممنون

در ادامه بخوانید...

چگونه کم شنوایی ممکن است نشانه ای از زوال عقل در آینده باشد

در
چگونه کم شنوایی ممکن است نشانه ای از زوال عقل در آینده باشد

 

اختلال شنوایی ممکن است به علت زوال عقل باشد

برخی از افراد در سنین بالا از دست دادن شنوایی را تجربه می کنند. دانشمندان می گویند که با آغاز این مشکلات ممکن است زوال عقل توسعه پیدا کند. این نتیجه گیری توسط دانشمندان ایرلند کسب شده است. 
 
این مطالعه توسط دانشمندان کالج ترینیتی واقع در دوبلین انجام شد. آنها اظهار داشتند که اختلال در شنوایی و کم شنوایی نشانه آن است که فرد ممکن است در آینده زوال عقل را تجربه کند. در این مورد، تغییرات نوروژنیک ممکن است مانع شود، اما برای این منظور شما نیاز به بهبود ارتباطات کلامی و حفظ سلامت مغز دارید. 
 
با توجه به داده های به دست آمده، ارتباط کمی میان افت شنوایی مرتبط با سن و افزایش خطر کاهش شناخت وجود دارد. این شامل عملکرد اجرایی و حافظه اپیزودیک است. اما کارشناسان خاطرنشان کردند که کاهش شنوایی می تواند با سرعت کم پردازش اطلاعات همراه باشد. 
 
دانشمندان گزارش کرده اند که دو سوم از بیماران بالای 65 سالگی دارای مشکلات شنوایی هستند. مطالعات نشان داده اند که از دست دادن شنوایی مربوط به سن قبل از شروع زوال عقل به پنج تا ده سال پیش می رسد. به گفته کارشناسان، عدم تحرک ذهنی ناشی از ضعف شنوایی افراد می تواند در کاهش عملکرد شناختی نقش داشته باشد. 
 
به عنوان بخشی از مطالعه، دانشمندان داده ها را از 36 مقاله علمی بررسی کردند که در آن افراد بیش از 20 هزار نفر بودند. 
 

 

برخی از داروهای مسکن ممکن است با افت شنوایی در زنان در ارتباط باشند

دانشمندان هشدار می دهند که مصرف داروهای مسکن می تواند برای شنوایی شما خطرناک باشد. ما به شما دقیقا می گویم که کدام دارو می تواند صدمه بزند.
 
در ایالات متحده، کارکنان پزشکی بیمارستان بریگهام زنان مطالعه ای انجام دادند و دریافتند که کاهش شنوایی در زنان که اغلب از قرص های ضد درد استفاده می کنند، کاهش می یابد.
این از عوارض جانبی داروهای ایبوپروفن و استامینوفن هستند. این مطالعه حدود 5000 زن در سن 48 تا 73 سال را در برداشت. نیمی از افراد این داروها را برای شش سال مصرف کردند و نیمه دوم زنان آنها را بیش از یک سال. 
اختلال شنوایی یکی از عوارض جانبی آسپرین است. اما شرکت کنندگان در این مطالعه از دانشمندان پزشکی هیچ گونه مشکلی در شنوایی نداشتند، گرچه از این دارو استفاده می کردند. در عین حال، زنان مصرف کننده استامینوفن و ایبوپروفن بیشتر در معرض مشکلات شنوایی قرار دارند.
طبق گفته های دانشمندان آمریکایی، مصرف داروهای مسکن موجب افت شنوایی در زنان در 16٪ موارد می شود. چقدر این اظهارات درست است - ما متعهد نیستیم که بحث کنیم. با این حال، اگر چنین خطری وجود داشته باشد، بهتر است که نگرش خود را نسبت به مصرف داروها برای سالهای آتی تجدید نظر کنید.
 

 

مشکلات شنوایی ممکن است عواقب غیر منتظره ای داشته باشد

دانشمندان نتیجه گیری تکان دهنده ای در مورد آنچه که می تواند باعث مشکلات شنوایی شود، اعلام کرده اند. معلوم شد که مشکلات شنوایی می توانند باعث از دست رفتن حافظه در سالمندان شوند.
 
محققان دانشگاه بری در ایتالیا در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند. آنها دریافتند که افرادی که دارای اختلال شنوایی هستند، که ناشی از عدم توانایی مغز برای شنیدن صداها است، بیشتر از دیگران از فراموشی رنج می برند. قابل توجه است که در بیماران مبتلا به اختلالات گوش داخلی و نه مغز، خطر ابتلا به مشکلات حافظه وجود ندارد. 
 
این مطالعه شامل بیش از 1600 نفر بود که میانگین سن آنها 75 سال بود. مشخص شد افرادی که دارای ضعف شنوایی مرکزی هستند که با سن ارتباط دارد، دو برابر بیشتر از اختلالات شناختی خفیف نسبت به افرادی که شنوایی طبیعی داشتند، رنج می برند.
در عین حال، افرادی که از آسیب شنوایی ناشی از پیری که ناشی از مشکلات گوش داخلی و عصب شنوایی است، خطر ابتلا به اختلالات شناختی را در مقایسه با افرادی که دارای شنوایی طبیعی هستند افزایش نمی دهد. به گفته محققان، این کشف در شناخت اینکه چگونه اختلال شناختی کار می کند بسیار مهم است. 
 
"کار ما نشان می دهد که از دست دادن شنوایی می تواند با نقص پیشرفته سلول های مغزی مرتبط باشد که معمولا با اختلالات شناختی همراه است و نه از محرومیت های حساس که ناشی از کاهش شنوایی محیطی است.
 

 

چگونه می توان شنوایی را بهبود بخشید

در جهان افراد زیادی از مشکلات شنوایی رنج می برند. این در مورد اشکال پیچیده بیماری نیست، بلکه درباره عواقب ساده ای است که طی آن ما گاهی اوقات ممکن است صدای مخاطب خاصی را بشنویم یا نه. حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان شنوایی را بهبود بخشید؟
دانشمندان دانشگاه کاردیف تحقیقاتی را انجام دادند که در آن آنها دریافتند که یک زاویه ساده به سر، امکان می دهد که بهتر بشنوید. این به ویژه در مورد سخنرانی افراد دیگر در لحظه ای که سالن پر است، صادق است. 
 
کارشناسان ادعا می کنند که یک شیب تنها 30 درجه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با وجود این واقعیت که موضع طبیعی در طی یک مکالمه چهره به چهره است، با سر کمی کج شده است، شما می توانید حجم سخنرانی را با چهار دسیبل افزایش دهید.
 
در این آزمون 20 جوان با شنوایی طبیعی و 19 نفر که از ایمپلنت های شنوایی استفاده می کردند، استفاده کردند. در نتیجه مطالعه، متوجه شدند که یکزاویه به سر، بدون توجه به این که شنوایی طبیعی یا کم شنوایی وجود داشته باشد، در همه افراد شنوایی را بهبود می بخشد. و با زاویه دادن سر به 30 درجه، حجم صدا 4 دسیبل افزایش و با 60 درجه - با هشت دسیبل افزایش می یابد. 
بنابراین، پزشکان توصیه می کنند افرادی که دارای کم شنوایی و یا اختلال شنوایی هستند برای تشخیص گفتار بهتر در اتاق های پر سر و صدا، کمی به سر زاویه بدهند.
 
سم زدایی می تواند بیماری های وحشتناک ایجاد کند.
سم زدایی نه تنها درد را تسکین می دهد. آنها توانایی اعتیاد را توسعه می دهند و حتی برخی از بیماری ها را تحریک می کنند. دقیقا، محققان متوجه شدند.
 

 

شنوایی بیش از حد می تواند نشانه ای از بیماری روانی باشد

پزشکان انگلستان و پرتغال نتایج یک مطالعه جالب را منتشر کرده اند که نشان می دهد که شنوایی بیش از حد می تواند نشانه ای از بیماری روانی باشد. آنها معتقدند که در میان افرادی که دارای گوشهای حساس هستند، بسیاری از افراد ناسالم ذهنی وجود دارند که شنوایی آنها طبیعی نیست و گاهی اوقات توهم دارند.
 
به عنوان مثال، دانشمندان معتقدند که کسانی که می توانند صدای شخص دیگری را در فاصله بیش از 50 سانتی متر در یک مکان پر سر و صدا بشنوند، احتمالا صدای خیالی را می شنوند، و نه مخاطب.
 
به گفته پزشکان، به طور کلی، حدود 15 درصد از مردم صداهای خیالی را می شنوند. اما اغلب آنها توضیح بسیار منطقی برای این پیدا نمی کنند و حتی ممکن است برای مدت طولانی مشکوک باشند که ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، اغلب صداهای تخیلی بر نفوذ الکل یا سایر مواد روانگردان اثر می گذارند، که حقیقی نیست، زیرا اغلب توهم در این حالت ظاهر می شود.
 

 

شنوایی حساس به شما چه می گوید

محققان یک مطالعه انجام دادند، نتایج آن در صفحات یک نشریه تخصصی گزارش شده است. به گفته دانشمندان، توهم های صوتی در میان افرادی که گوش های حساس دارند، مشاهده می شود. برای مثال، آنها میتوانند کلماتی را که در نوار پر سر و صدا صحبت می کنند را بیان کنند، گاهی اوقات آنها صداهای خیالی را می شنوند. 
 
به عنوان بخشی از این تحقیق، دانشمندان مغز افرادی با شنوایی کامل را به تصویر کشیدند. معلوم شد که اختلالات روانی در میان داوطلبان بسیار توسعه یافته بود. بنابراین، سه یا چهار درصد این افراد با اختلالات روانی مواجه می شوند. 
 
تقریبا 15 درصد از مردم می توانند صداهای دیگر را بشنوند، اگر چه اکثر آنها این را قبول نمی کنند. آنها این را با این واقعیت توضیح می دهند که تحت تأثیر تجربه، مبتنی بر آنچه قبلا شنیده اند، بر فرآیندهای ادراک و شناخت فردی که برای تحقق آن مغز انسان مسئول است، تحت تاثیر قرار می گیرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه غذاهای دریایی بر شنوایی تأثیر می گذارد

در
غذاهای دریایی چگونه بر شنوایی خانم ها تأثیر می گذارند
چگونه غذاهای دریایی بر شنوایی زنان تأثیر می گذارند؟ پزشکان جواب دادند
بسیاری از محصولات و عوامل می توانند سلامت زنان و مردان را تحت تأثیر قرار دهند. به نظر می رسد ماهی و غذاهای دریایی نیز بر زنان تأثیر می گذارند. به ویژه ، ماهی و غذاهای دریایی بر شنوایی تأثیر می گذارند. چگونه دانشمندان به این نتیجه رسیدند؟ 
 
دانشمندان یک مطالعه در مقیاس بزرگ را انجام دادند که تا 18 سال به طول انجامید. زنان در سنین مختلف باید ماهی را در برنامه هفتگی خود قرار دهند. زنان مجبور بودند حداقل دو بار در هفته محصولات دریایی بخورند. 
 
این مطالعه نشان داد که غذاهای دریایی می توانند از کاهش شنوایی جلوگیری کنند. دانشمندان می گویند ، خطر از دست دادن این حس مهم 20٪ کاهش یافته است. خاطر نشان می شود که در کل مدت آزمایشات ، مشکلات مربوط به سمعک فقط در 1500 داوطلب که در این مطالعه شرکت کرده اند ، رخ داده است. در کل ، بیش از 65 هزار زن در این آزمایشات شرکت داشتند. 
 
روشن است که نه تنها ماهی بلکه غذاهای دریایی دیگر نیز می توانند تأثیر مفیدی بر بدن زن بخصوص شنوایی داشته باشند. بنابراین ، کارشناسان به همه (با این حال ، نه تنها زنان بلکه مردان) توصیه کردند که ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. از این گذشته ، چربی ها بخصوص امگا 3 و پروتئین اشباع نشده تأثیر مثبت بر عملکرد مغز می گذارد و فسفر موجود در غذاهای دریایی سیستم عصبی را تقویت می کند. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه از شنوایی خود مراقبت کنیم

در
وزوز گوش

 

شما یک نوازنده هستید

هنگام رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی، اینگونه مکالمه را با شخصی که هدفون خود را چنان تنظیم کرده است که مانع از تمرکز یا آرام ماندن شود. شروع می کنم.
 
من معمولاً باید بار دیگر سؤال را با یک لبخند بزرگ تکرار کنم ، زمانی که همدم من از خواب بیدار می شود و موزیک را قطع می کند.
- شما یک نوازنده هستید؟
 
- اوه ...
 
- من این سوال را از شما می پرسم زیرا به نظر می رسد شما موسیقی را خیلی دوست دارید! (لبخند)
 
- اوه ...
 
- بله ، زیرا اگر شما یک موسیقیدان خوب هستید ، باید صدای هدفون خود را به شدت کم کنید. در این سطح ، شما به شنوایی خود آسیب می رسانید و ممکن است شنوایی خود را از دست بدهید. ببخشید اما نگران شما بودم ... (همیشه لبخند بزرگی می زنم)
 
- اوه ... »
 
به طور کلی ، چند کلمه را نجوا می کنند ، صدا را کمی پایین می آورند ، هدفون خود را می گذارند و به رویاهای خود باز می گردند.  جو آرام می شود و من می توانم خواندن یا کارم را از سر بگیرم.

 

قبلاً شنوایی بهتر بود

اختراع واکمن ، پخش کننده MP3 و iPod مطمئناً بدترین فجایعی است که به گوش آقایان رسیده است(خانم ها کمتر استفاده می کنند). در گذشته و به خصوص قبل از صنعت ، گوش انسان به ندرت در معرض صداهای ناهنجار قرار می گرفت. نهایتا ، فقط در جشنوارهای محبوب وجود داشت که مردم گوش های خود را با صدا های بلند آزار می دادند. در برخی حرفه ها هم صدا های ناهنجار وجود داشت مثل مسگری و آهنگری ، اما خب، همه که مسگر و آهنگر نبودند!
 
هنگامی که 12 ساله بودم ، بسیاری از همکلاسی های دانشکده در حال تعویض پخش کننده های موسیقی بودند. یکی از آنها "بازی" را اختراع کرده بود که شامل فرو کردن هدفون به گوش ها و سپس باز کردن صدا تا حد ممکن بود. کسی که "برنده" می شد ، کسی بود که با بلندترین صدا آهنگ را گوش داده بود.
در نتیجه این بازی ها ، اکنون تعداد نگران کننده ای از مردم دچار ناشنوایی، کم شنوایی یا وزوز گوش می شوند ، یعنی صدای زنگ زدن گوش ، سوت زدن یا زنگ زدن در جمجمه یا گوش ها.
 
سه مطالعه کوهورت ، یعنی مطالعاتی که طی چندین سال راجع به شنوایی تحقیق کرد ، نشانگر افزایش مشکلات ناشنوایی در بین جوانان بود. در 10 سال و با معرفی پخش کننده های موسیقی ، تعداد بچه های 14-15 ساله با مشکلات شنوایی چهار برابر شده است.
 
فراتر از سن 45 سال ، 18٪ از جمعیت تحت تأثیر قرار می گیرند. 30٪ سالمندان 65 تا 74 ساله و 47٪ از افراد بالای 75 سال گزارش داده اند که دارای مشکلات شنوایی هستند. مثلا کشوری مثل فرانسه 5 میلیون نفر با مشکلات شنوایی دارند و فروشگاه های پروتز در هر گوشه خیابان دیده می شوند.
 

 

شنوایی و تغذیه

امگا 3 برای نجات
مصرف قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های روغنی در دریاهای سرد با کاهش چشمگیر خطر بروز مشکلات شنوایی در افراد بالای 50 سال همراه بوده است.
 
در واقع ، شنوایی تنها به عملکرد گوش و مشکلات مکانیکی در کانال گوش مربوط نمی شود. این مشکل اغلب از پردازش ضعیف اطلاعات در مغز ناشی می شود. مغز باید وظایف فوق العاده پیچیده ای را برای فیلتر ، مرتب سازی و تفسیر سیگنالهایی که توسط حواس پنجگانه ما ارسال شده انجام دهد.بدون داشتن یک سیستم فیلترینگ خوب ، بیشتر احتمال دارد که از انبوه اطلاعات شنوایی غافل شوید.
 
با این حال ، امگا 3 به عملکرد صحیح مغز و در نتیجه در درمان مناسب اطلاعات شنوایی کمک می کند. اینها در واقع چربی هایی هستند که وارد شکل گیری دیواره های نورون ها می شوند. ترکیب غشاهای نورون امکان عملکرد صحیح سیناپس ها ، زمینه های تبادل اطلاعات را فراهم می آورد. از امگا 3 برای نازک شدن این دیوارها ، انعطاف پذیری بیشتر آنها ، برای تسهیل انتقال سیگنال های عصبی استفاده می شود.
 
آنها به نوعی روغنی هستند که قلبی مغز را روغنکاری می کنند. بدون این روان کننده ممکن است مکانیک این اندام ها گیر کند. براساس مطالعه ای منتشر شده، نوزادانی که مادران آنها در طول بارداری مقدار زیادی از روغن های مفید را خورده اند ، عملکرد شناختی بهتری دارند. به همین روش ، امگا 3 باعث جلوگیری از کاهش ضریب هوشی در افراد مسن می شود و به عملکرد بهتر شناختی کمک می کند .
 
توجه داشته باشید که مصرف خوب امگا 3 خطر ابتلا به زوال عقل ، بیماری پارکینسون و آلزایمر را نیز محدود می کند.
 
اما این تازه شروع برنامه برای گوش شماست.
 
منیزیم و آنتی اکسیدان ها برای شنیدن مفید هستند
یک مطالعه انجام شده توسط محققان آمریکایی و کره ای نشان می دهد که بتاکاروتن ، ویتامین C و منیزیم باعث تقویت شنوایی می شوند. این مطالعه در سال 2013 در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است. افراد با مصرف بتاکاروتن ، ویتامین C و منیزیم شنوایی بهتری دارند.
 
بتاکاروتن را در میوه ها و سبزیجات زرد پرتقالی پیدا خواهید کرد که رنگ به آن می بخشد: هویج ، کدو تنبل ، زردآلو ، کدو ، سیب زمینی شیرین ...
 
ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند کیوی ، مرکبات ، آووکادو یافت می شود. مراقب باشید ، مهم است که میوه های خود را تا حد امکان تازه میل کنید. ویتامین C در تماس با هوا اکسید می شود و این باعث می شودخواص آنتی اکسیدانی خود را از دست بدهند.
منیزیم در آبهای معدنی سرشار از منیزیم، سبزیجات سبز ، آجیل ، شکلات و غلات کامل یافت می شود.
 
اگر نگران این هستید که رژیم غذایی شما به اندازه کافی از این مواد مغذی را تأمین نکند ، هر سه مورد را می توان به راحتی و ارزان به شکل مکمل های غذایی خریداری کرد.
 

 

کارهایی که می توانید برای شنوایی بهتر گوش های خود انجام دهید

مطالعات دیگر نشان داده اند که روی و ویتامین D نیز در کیفیت شنوایی نقش دارند.
 
اما قبل از هر چیز ، اگر موسیقی را دوست دارید و از هدست با تلفن همراه خود استفاده می کنید ، لطفاً میزان صدا را کم کنید!
 
صدا هنگامی ایجاد می شود که لرزش پرده گوش باعث تحریک اعصاب در اعماق گوش داخلی شما شود. در این مرحله ، موهای بسیار ریز ، ارتعاشات را به تکانه های عصبی که به مغز شما منتقل می شوند ، تبدیل می کنند.
 
قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض سر و صدای 85 دسی بل یا بیشتر این مژک های بسیار ریز را از بین می برد.
 
هرچه میزان صدا بیشتر باشد ، کاهش شنوایی سریعتر اتفاق می افتد.
 
در یک کنسرت راک  ​​120 دسی بل ، کاهش شنوایی از ساعت 7.5 دقیقه گوش دادن شروع می شود.
 
طبل ها (طبیعی یا الکترونیکی) ، که صداهای قدرتمند و مکرر ایجاد می کنند ، و همچنین صداهای پر قدرت (گیتار برقی ، سینت سایزر) باعث کاهش شنوایی برگشت ناپذیر می شوند.
 
اگرموسیقی را با هدفون گوش می دهید ، باید میزان گوش دادن را تا 1 ساعت در روز ، به کمتر از 80 دسی بل (A) محدود کنید. این سطح صدا تقریباً معادل صدای فریاد شخص یا صدای شنیدن مداوم ترافیک در نزدیکی یک جاده شلوغ است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خارش گوش ، علل و درمان

در

خارش داخل گوش
خارش گوش ناخوشایند است. علت اصلی خارش گوش و حلق و بینی   را نمی توان به سادگی نام برد و برخی از آنها به مشکلات بزرگ تری اشاره دارند.به گفته پزشک متخصص گوش و حلق و بینی   9 مشکل بهداشتی  می تواند باعث ایجاد خارش گوش  این عضو حساس در شنوایی شود.

 

9 مشکل بهداشتی که می تواند باعث خارش داخل گوش شود

1. موم گوش 

موم انباشته شده در مجرای گوش اغلب به پلاگین منتهی می شود که علائم آن کمبود شنوایی ، خارش و ناراحتی است. اما همیشه چوب پنبه نمی تواند باعث رفع ایجاد این علائم شود. بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

2. آب 

هنگام شنا در چشمه های باز ، استخر و حتی هنگام دوش گرفتن ، می توانید آب را داخل گوش خود کنید.  پوشاندن گوش با کف دست کمک می کند و این که سرتان را کج کنیدد. اگر خارش ادامه دارد ، به پزشک مراجعه کنید.

 

3. عفونت 

مصونیت بدن ما برای محافظت در برابر عوامل بیماری زا هر کاری انجام می دهد. اما ، گاهی اوقات مقابله نمی کند.  با تمیز کردن با پنبه و گوش پاک کن ،باکتری استرپتوکوک و استافیلوکوک را داخل کانال گوش نکنید. به هر حال ، متخصص گوش و حلق و بینی به همین دلیل توصیه می کند که از آن استفاده نکنید. 

خراشیدن گوش شما خطرناک است ، می توانید با ناخن های خود به پوست آسیب برسانید و از طریق این میکرو خراش ها عفونت باکتریایی گسترش یافته و علائم آن بیشتر و بیشتر قابل توجه می شود. با گوش های خود درمانی نکنید عضو بسیار حساسی است.

 

4. قارچ

میکروارگانیسم ناخوشایند و ناخواسته ی دیگر. متأسفانه میکوزها بسیار نادر نیستند. اگر علاوه بر خارش ، قرمزی در اطراف کانال شنوایی مشاهده شود و پوسته پوسته ظاهر شود ، قطعاً این عارضه میکوز است. به متخصص پوست بروید ، او یک روش درمانی را برای شما تجویز می کند.

 

5. عفونت گوش میانی

 التهاب گوش میانی با احساس درد در گوش و خارش شروع می شود. اگر به موقع درمان نشود ، در صورت ادامه ، بیماری می تواند به مرحله حاد برسد ، که بسیار خطرناک است. به زودی نزد دکتر بروید.

 

6. آلرژی  

خارش داخل گوش می تواند ناشی از آلرژی باشد. بیشتر اوقات ، برای نوعی غذا. برای رفع خارش آنتی هیستامین مصرف کنید. 

 

7. دیابت

خارش داخل گوش نیز می تواند نشانه دیابت باشد. اگر مستعد و علائم دیگری وجود دارد ، به یک متخصص غدد مراجعه کنید ، قند خون خود را اندازه بگیرید.

 

8. انگل ها 

به ندرت اتفاق می افتد ، زیرا ممکن است گوش به دلیل انگل دچار خارش شود. این امکان وجود دارد که یک کنه ixodid داخل گوش شده باشد.

 

9. بیماری روانی

خارش در گوش می تواند به عنوان یک علامت جسمی بیماری روانی ظاهر شود.

 

توجه داشته باشید که اندام شنوایی بسیار حساس است ، بنابراین سعی کنید به درستی از آن مراقبت کنید. هنگام تمیز کردن کانال گوش از اشیاء سخت استفاده نکنید ، سعی کنید با ناخن های خود داخل گوش را نخراشید. برای یافتن علت و تجویز درمان مناسب ، به موقع با متخصصان مراجعه کنید.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

عواملی که روی شنوایی تاثیر می گذارد

در

شنوایی

مطابق گفته WHO ، امروز تقریباً از هر 20 ساکن این سیاره یک نفر با مشکلات شنوایی وجود دارد و تا سال 2050 ، این مشکل ممکن است هر 10 نفر را تحت تأثیر قرار دهد. طبق آمار ، سالانه هزاران نوزاد سالم ناشنوا به دنیا می آیند.و تعدادی از نوزادان توانایی شنوایی خود را در طول سال اول زندگی از دست می دهند. این امر به دلایل مختلف اتفاق می افتد: به دلیل نارس بودن ، در نتیجه آسیب های زایمان ، در نتیجه بیماری عفونی در دوران بارداری. نیمی دیگر از موارد ناشنوایی مادرزادی ارثی است. حال ببینیم  چه چیزهایی روی شنوایی تاثیر می گذارند؟ بیشتر اشخاص فقط صدا های ناهنجار را عامل کم شنوایی ، ناشنوایی و یا اختلال شنوایی می دانند! آیا این فرضیه درست است؟

  

 

شنیدن چیست

شنوایی

هر متخصصی می گوید که در حقیقت شخص با "مغز"  می شنود. اما اگر هر بخشی از گوش آسیب دیده یا به درستی کار نکند ، شنوایی نیز دچار اختلال می شود. گوش توانایی "گرفتن" سیگنالهای صوتی و انتقال آنها به مغز را از دست می دهد. برای این که شخص بتواند صدایی را بشنود ، باید صدا در سطح مشخصی باشد ، یعنی از آستانه شنیداری فراتر رود. هر چیزی که در زیر آستانه باشد ، سکوت تلقی می شود. هر چیزی خیلی بالاتر با درد درک می شود. افراد مختلف صداها را متفاوت درک می کنند ، اما برای اکثریت آستانه تحمل صدا در حدود 130 دسیبل است . اما به عنوان مثال ، صدای 35 دسی بل برای برخی ممکن است خیلی بلند باشد در حالی که برخی دیگر حتی ممکن است آن را نشنوند. چرا این اتفاق می افتد ، اکنون خواهیم فهمید.

 

 

چه عواملی باعث اختلال شنوایی می شود

شنوایی

دلایل زیادی برای اختلال شنوایی وجود دارد. علاوه بر این ، حتی عادت های به ظاهر بی ضرر شخص می تواند بر عملکرد سمعک تأثیر بگذارد. 

 

تاثیر سن بر شنوایی

تأثیر فاکتور سن بر عملکرد سمعک گواه این واقعیت است که اکثر افراد دارای مشکلات شنوایی سالمند هستند. و دوباره به داده های آماری می پردازیم. اگر فقط 17٪ از افراد 45 ساله دارای شنوایی ضعیف باشند ، در گروه سنی بعد از 65 سال کمتر از 35٪ از آنها وجود ندارد. دلیل این امر این است که گوش ها مانند هر اندام دیگری در معرض تغییرات وابسته به سن هستند. و مهمتر از همه ، تمام قسمت های اندام در حال پیر شدن هستند - از گوش خارجی ، کانال شنوایی ، حفره تمپان تا لابیرنت گوش. با افزایش سن ، گلبول نازک و شکننده می شود ، کانال گوش باریک می شود ، و در بسیاری از موارد حتی خم می شود ، که انتقال امواج صوتی را مختل می کند. در افراد مسن ، پرده گوش بسیار ضخیم است ، سیستم عملکرد استخوان های گوش میانی و مفاصل بین آنها مختل می شود. اما مهمتر از همه ، با افزایش سن ، تغییرات خاصی در قشر مغز رخ می دهد و عملکرد عصب شنوایی نیز مختل می شود. در نتیجه این تغییرات ، کل دستگاه دریافت کننده صدا رنج می برد. 

 

تاثیر وراثت بر شنوایی

امروزه بیش از 400 اختلال ژنتیکی برای متخصصان شناخته شده است که باعث مشکلات شنوایی یا ناشنوایی کامل می شوند . در بعضی موارد ، اختلالات می توانند بلافاصله پس از تولد ظاهر شوند ، در برخی دیگر با افزایش سن با سرعت های مختلفی رو به رو می شوند.

 

تاثیر آسیب و آب بر شنوایی

همه سواب های پنبه ای را که برای از بین بردن موم از گوش استفاده می شود ، می شناسند. اما اگر این عمل به صورت نادرست انجام شود ، می توانید به گوش داخلی صدمه بزنید ، و این مملو از ناشنوایی است. کاهش شنوایی را می توان یک بیماری شغلی برای شناگران نامید. البته همه آنها نیست. و فقط کسانی که در آنها آب به طور مرتب وارد گوش می شود و در پشت پرده گوش جمع می شود. 

 

 

تاثیر مصرف داروهای خاص بر شنوایی

تقریباً هر دارویی لیستی از عوارض جانبی دارد. اما چند بار این هشدارها را می خوانیم و از همه مهمتر ، آنچه را که در دستورالعمل استفاده از دارو نوشته شده است ، چقدر جدی می گیریم؟ و به هر حال ، برخی از داروها (به ویژه اگر آنها را بدون نسخه پزشك مصرف كنید یا از رژیم درمانی پیروی نکنید) می توانند عوارض جانبی را در قالب اختلال شنوایی ایجاد كنند. خطرناک ترین سمعک عبارتند از: آنتی بیوتیک های اتوتوکسیک؛ داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی؛ دیورتیک های حلقه ای.

 

 

تاثیر بیماریهای قبلی بر شنوایی

بسیاری از بیماری های گوش و حلق و بینی (و نه تنها آنها) می توانند به طور دائم نشانه خود را روی کار سمعک بگذارند. خطرناک ترین اوتیت مدیای گوش میانی است. علاوه بر این ، هر دو اوتیت مزمن و حاد ، که عوارض ایجاد می کنند ، به همان اندازه برای دستگاه خطرناک هستند. در هر صورت ، بعد از یک بیماری قبلی ، زخم ممکن است در کانال گوش شروع شود که این امر تأثیر بسیار منفی بر تحرک استخوان های شنوایی و غشای تمپانیک دارد.

 

بنابراین ، شایع ترین نتیجه اوتیت مدیا ، کم شنوایی مداوم است. بیماری های عفونی با عوارض می تواند روی کار دستگاه سمعک تأثیر بگذارد. آنها دومین علت شایع در کاهش شنوایی هستند. اوریون (اوریون) ، سرخک ، تب سرخک و حتی آنفولانزای شایع می تواند منجر به اختلال در سمعک شود. به هر حال ، در طی سرماخوردگیشنوایی همچنین ممکن است به طور موقت بدتر شود (معمولاً در 10-10 دسی بل). اگر بینی آبریزش ندهد یا به طور صحیح درمان نشود ، می تواند به اوتیت مدیا (التهاب گوش) تبدیل شود ، و این باعث آسیب به عصب شنوایی می شود.

 

علاوه بر این ، در هنگام وجود آبریزش بینی ، تمیز کردن صحیح بینی بسیار مهم است. برای جلوگیری از وارد شدن مخاط به گوش و ایجاد التهاب چرکی در پشت پرده گوش ، ابتدا باید یک سوراخ بینی و سپس دیگری را منفجر کنید. اما بستن هر دو به یکباره ، همانطور که کودکان انجام می دهند ، یا کشیدن مخاط داخل آن ، کاملاً غیرممکن است - عارضه ای به شکل اوتیت مدیا تضمین شده است. ترومبوز برای سمعک کمتر خطرناک نیست. بسیاری از افراد از ترمبوز می ترسند ، زیرا می تواند شریان قلب را مسدود کند. اما به همین روش ، یک لخته خون جدا شده می تواند عروق را در گوش داخلی مسدود کند و در نتیجه باعث آسیب به عصب شنوایی و ناشنوایی شود. به هر حال ، اتفاق مشابهی می تواند بعد از یک ضربه مغزی یا آسیب دیدگی سر دیگر رخ دهد. سایر بیماریهایی که کمبود شنوایی را پیچیده می کنند عبارتند از:

روماتیسم مفصلی؛

دیابت قندی ؛

بیماری منیر؛

آترواسکلروز

 

 

تاثیر سر و صدا بر شنوایی

حتی کودکان می دانند که سر و صدای بسیار زیاد یا لرزش های شدید بد است. با این حال ، ما نه تنها در مورد معمول "شما نمی توانید با صدای بلند در گوش خود فریاد بزنید" ، بلکه در مورد کارگران در صنایع "پر سر و صدا" نیز صحبت می کنیم. برای معدنچیان ، کارگران ساختمانی ، کارگران مهندسی مکانیک ، ماشینیان و بسیاری دیگر ، کم شنوایی یکی از بیماری های حرفه ای است. به گفته کارشناسان ، فقط در روسیه به دلیل فعالیت های حرفه ای ، حدود 4 میلیون نفر مشکل شنوایی دارند. صحبت از سر و صدای بیش از حد ، نمی توان به ذکر کنسرت و دیسکو پرداخت. شدت صدا در بسیاری از آنها می تواند به 120-130 دسی بل برسد. برای درک آنچه در چنین حوادثی با سمعک اتفاق می افتد ، کافی است فقط یک چیز را بگوییم: آسیب جبران ناپذیر گوش می تواند پس از چند ساعت گوش دادن به صدای 85 دسی بل شروع شود.

 

 

تاثیر هدفون بر شنوایی

شنوایی

هدفون مستحق صحبت جداگانه است. پزشکان گوش و حلق و بینی می گویند این دلیل اصلی کاهش شنوایی در کودکان و بزرگسالان است. طولانی شدن گوش دادن به دستگاه پخش از طریق هدفون با حجم صدا 85 دسی بل (تقریباً با همان سر و صدای جاروبرقی تولید می شود) فرآیندهای برگشت ناپذیری را در گوش ایجاد می کند. اگر میزان صدا در هدفون تنها 3 نقطه افزایش یابد ، در این صورت زمان سمعک قادر به تحمل چنین صدایی بدون عواقب کاهش می یابد. اما محققان دریافتند که صدا در هدفون اکثر جوانان معمولاً به 90-110 دسی بل می رسد. کارشناسان محاسبه کرده اند: بدون آسیب به گوش ، پخش کننده را می توان بیش از 1 ساعت در روز گوش داد و بهتر است از هدفون داخلی استفاده نکنید. و در حالت ایده آل ، بهتر است بازیکنان و هدفون ها را به نفع سمعک سالم کاملاً رها کنید.

 

تاثیر تماسهای تلفنی طولانی بر شنوایی

بسیاری حتی نمی دانند ، اما حتی صحبت کردن از طریق تلفن می تواند منجر به آسیب به عصب شنوایی و در نتیجه اختلال شنوایی شود. تماس طولانی مدت با گوش ، قرار گرفتن در معرض اشعه الکترومغناطیسی در سمعک ناامن است. کارشناسان توصیه می کنند حداکثر 3 دقیقه پشت سر هم با تلفن همراه صحبت کنند ، سپس استراحت کنید.

 

تاثیر فشار و استرس بر شنوایی

شنوایی

به نظر می رسد بین استرس و عملکرد سمعک رابطه وجود ندارد. اما وجود دارد حتی بیشتر ، استرس می تواند باعث کم شنوایی شود. واقعیت این است که استرس با آزاد کردن مقدار زیادی آدرنالین همراه است که باعث اسپاسم رگ های بدن می شود. همه چیز خوب خواهد بود ، اما در گوش داخلی فقط یک کشتی واحد وجود دارد - شریان هزارتوی. اگر یک وضعیت استرس زا باعث ایجاد اسپاسم در او شود ، حتی نمی توانید خواب ببینید که قادر به شنیدن خوب هستید.

 

 

تاثیر سیگار بر شنوایی

کشیدن گروهی از محققان ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که استعمال دخانیات می تواند باعث کاهش شنوایی شود. دانشمندان مطالعه ای را با حضور 50 هزار نفر در سنین 20 تا 64 سال انجام دادند. معلوم شد افرادی که روزانه 10 سیگار مصرف می کنند ، خطر ابتلا به ناشنوایی 1.4 برابر افزایش می یابد. برای کسانی که روزانه 10 تا 20 سیگار مصرف می کنند ، این رقم به 1.7 می رسد. دانشمندان معتقدند که تمام نکته در مورد اثر سمی نیکوتین بر بدن و در نقض گردش خون در افراد سیگاری است که در ترکیب ، تأثیر بسیار منفی بر عملکرد گوش داخلی دارد. اما بعد از ترک عادت بد ، شنیدن سیگاری های قبلی تقریباً برابر با افرادی است که هرگز سیگاری نکشیده اند. 

 

 

علت های مرتبط با اختلالات در قسمت های مختلف گوش

گوش بیرونی.

در چنین مواردی ، علت نقص شنوایی معمولاً در احتقان گوگرد یا عفونی است که به کانال گوش نفوذ کرده است. از بین بردن این دلایل ، به طور معمول ، کار دشواری نیست. به هر حال ، اخیراً دانشمندان دانشگاه مونترال فهمیدند که شکل گل گوش نیز بر ادراک صدا تأثیر می گذارد و معروف است که برای همه افراد بی نظیر است. اگر به طور مصنوعی شکل آن را تغییر دهید ، سمعک در توانایی آن در تعیین منبع صدا در فضا اختلال ایجاد می کند. به عبارت دیگر ، فرد صدایی را می شنود ، اما نمی تواند درک کند که از کجا آمده است. درست است ، محققان هنوز اعتراف می كنند كه با گذشت زمان ، مغز با شرایط جدید سازگار می شود و شنوایی احیا می شود.

گوش میانی.

شایع ترین علت این گروه آسیب به پرده گوش است. این می تواند التهاب ، تشکیل مایعات یا غشاهای پارگی باشد. علاوه بر این ، در میان مشکلات شایع گوش میانی ، متخصصان ، اتواسکلروز (اختلال در تحرک استخوان های گوش میانی) می نامند. بیشتر مشکلات مربوط به اختلال عملکرد گوش میانی قابل درمان است (البته برخی از آنها فقط از طریق عمل جراحی).

گوش داخلی.

اگر فردی توانایی شنیدن را به طور کامل یا جزئی از دست بدهد ، در بیشتر موارد دلیل دقیقاً در عملکرد گوش داخلی است. دلیل چنین اختلالات می تواند تغییرات مربوط به سن باشد ، قرار گرفتن در معرض بیش از حد صداهای بلند در گوش ، استفاده از داروهای سمی ، ضربه به سر. متأسفانه تغییرات در گوش داخلی معمولاً فرآیندهای برگشت ناپذیر هستند. با کمک دارو درمانی ، آنها نمی توانند متوقف شده یا وضعیت بیمار احیا شود ، اما پیشرفت می تواند کند شود.

 

انواع اختلال شنوایی

اختلال شنوایی: چه هستند 4 درجه کاهش شنوایی وجود دارد:

درجه 1 - کم شنوایی کمی.

فرد می تواند صداهای 26 تا 40 دسی بل را تشخیص دهد (یک سمعک سالم می تواند کمترین صداها را تا 20 دسی بل به دست آورد). با چنین انحرافی می توان گفتار آرام گفتگو یا شنیدن گفتار یا صداهای دوردست (6 متر یا بیشتر) را در سکوت دشوار کرد. شخص اغلب دوباره سوال می کند.

درجه 2 - کاهش شنوایی متوسط.

توانایی تشخیص صداها فقط در فرکانسهای 40-55 دسی بل. به عبارت دیگر ، بیمار فقط می تواند آنچه را که با صدای بلند گفته می شود ، بشنود و سپس در فاصله ای بیش از 4 متر از او نباشد. با چنین انحرافی ، فقط اگر کلمات درست در نزدیکی گوش تلفظ شود ، زمزمه قابل تشخیص است.

درجه 3 - کاهش شنوایی شدید (55-70 دسی بل).

این وضعیت با عدم توانایی در تمایز بیشتر صداها مشخص می شود. شخص فقط از فاصله تا 2-3 متر صدای بلند سخنرانی را می شنود.

درجه 4 - کاهش شنوایی عمیق (71-90 دسی بل).

این شرایط با ناشنوایی کامل مرز است. شخص می تواند صداهای بسیار بلند را از فاصله تا 1 متر بشنود. ناشنوایی کامل - بیمار حتی صدای نزدیک گوش را نخواهد شنید.


اولین علائم پیشرفت کم شنوایی ممکن است اگر شما: غالبا از گوینده  بپرسید که چه گفته است؟ شنیدن صحبت بین اشخاص حاضر در جمع اگر بیش از دو نفر  آنها وجود داشته باشد . صدای زنگ زدن را در گوش های خود بشنوید. بعضی اوقات به نظر می رسد افراد اطراف شما با صدای کم صحبت می کنند. در یک محیط پر سر و صدا ، شنیدن سخنان دیگران برای شما دشوار است. به طور مرتب صدای تلویزیون و رادیو را زیاد کنید. در خانواده شما افرادی با کم شنوایی وود دارند. مدت طولانی است که داروهای مضر برای سیستم شنوایی مصرف می کنند. باید نزدیک منبع صدای بسیار بلند باشید.

خیلی ها فقط وقتی این توانایی شنوایی را از دست می دهند ، درک می کنند که داشتن شنوایی خوب چقدر مهم است. شنوایی با افزایش سن می تواند بدتر شود ، اما علاوه بر سن ، موارد قابل پیشگیری دیگری نیز وجود دارد. 

نظرات

در ادامه بخوانید...