لغو حق ثبت اختراع چیست و آیا کمبود جهانی واکسن کرونا را برطرف می کند؟

در

 

واکسن کرونا

 

 ایالات متحده اکنون از معافیت ها و  لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا پشتیبانی می کند ، اما کارشناسان می گویند لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا تاثیری تعیین کننده بر نابرابری توزیع واکسن نخواهد داشت.


برای کسانی که طرفدار دسترسی بیشتر به واکسن ها هستند ، این گامی به جلو برای جو بایدن است. به گفته موافقان لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا ، تصمیم دولت وی در حمایت از فشار سازمان تجارت جهانی (WTO) برای لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا  Covid-19 گام بزرگی در جهت پایان دادن به بحران نابرابری توزیع واکسن است ، اما به خودی خود تأثیر قاطعی بر سلامتی نخواهد داشت. 

 

دولت بایدن با چه چیزی موافقت کرد؟

در اکتبر گذشته ، هند و آفریقای جنوبی ، در WTO پیشنهادی مبنی بر لغو حق ثبت اختراع واکسن Covid-19 و سایر فناوری ها را ارائه دادند. این حمایت بیش از 100 کشور در حال ظهور را به دست آورده است ، اما ملل ثروتمندتر از جمله انگلیس ، کانادا ، استرالیا ، اتحادیه اروپا و تاکنون ایالات متحده با آن مخالفت کرده اند.

 

دولت بایدن اعلام کرده است که موقعیت خود را تغییر می دهد و از لغو حق ثبت اختراع واکسن Covid پشتیبانی خواهد کرد - اما نه در مورد روش های درمانی یا سایر فناوری های مورد استفاده برای مبارزه با این بیماری.

 

اگر این معافیت توسط WTO تصویب شود ، این اجازه را به شرکت های سراسر جهان می دهد که واکسن Covid تولید کنند بدون ترس از اینکه توسط نهاد دیگری که قبلا حق ثبت اختراع محصول را دارد ، مورد شکایت واقع شوند.

 

آیا تصمیم  لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا به معنای واکسن بیشتر است؟

فعالان واکسیناسیون این تصمیم را ستوده اند ، نمونه ای بالقوه برای چشم پوشی از مالکیت معنوی (IP) برای رسیدگی به بحران های بهداشتی در آینده. اما آنها همچنین روشن کرده اند که ، به تنهایی ، کمبود جهانی واکسن Covid برطرف نخواهد شد.

برای یک چیز ، WTO باید واقعاً از این معافیت استفاده کند. این نهاد تجاری معمولاً با توافق کار می کند و اقتصادهای کلیدی مانند انگلیس ، کانادا و اتحادیه اروپا همچنان از حمایت از حق ثبت اختراع واکسن پشتیبانی می کنند. چرخش ایالات متحده ممکن است این کشورها را ترغیب کند تا در این مورد مصالحه کرده و نوعی توافق را که بهبود وضعیت فعلی است ، منعقد کند ، اما به طور کامل از حقوق IP در واکسن چشم پوشی نمی کند.

 

به استعمار جدید خوش آمدید: کشورهای ثروتمندی که روی واکسن های مازاد نشسته اند

دوم ، واکسن ها فرمولاسیون های بسیار پیچیده ای دارند. همانطور که در طول سال جاری مشاهده کردیم ، حتی شرکتهای باتجربه نیز در افزایش مقیاس تولید با مشکل روبرو هستند. فرآیند تولید به همان اندازه "دستورالعمل" اختراع شده مهم است و WTO قدرت ندارد مجبور شود شرکت هایی مانند فایزر Pfizer و مادرنا Moderna را به اشتراک فناوری و دانش استفاده شده برای تولید واکسن های خود مجبور کند.

 

اما دولت های ملی این قدرت را دارند. ایالات متحده می تواند با فشار آوردن به شركت های دارویی خود برای تقسیم نه تنها اختراع ثبت شده ، فناوری و دانش خود را با تولیدكنندگان در سراسر جهان پیش ببرد. الن هوئن ، متخصص آی پی پزشکی می گوید: "این هفته آینده واکسن بیشتری تحویل نمی دهد ، اما اگر آنها یک سال پیش این کار را انجام داده بودند ، ما اکنون نتیجه می گرفتیم."

 

همچنین ، او می گوید ، به اشتراک گذاری فن آوری و تخصص با تولیدکنندگان در سراسر جهان تولید و توزیع واکسن برای مبارزه با همه گیری های آینده را آسان می کند که دانشمندان به ما می گویند تقریباً قطعیت دارد. او می گوید: "دنیا برای Covid-19 آماده نبود ، این همان چیزی است که ما از آن هوشیار تر می شویم."


صنعت داروسازی برای  لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا چه می گوید؟

شاید تعجب آور نباشد ، آنها کاملاً مخالف به اشتراک گذاشتن حق اختراعاتی هستند که قول می دهند ده ها میلیارد دلار برای سال های آینده درآمد کسب کنند.فدراسیون بین المللی تولیدکنندگان و انجمن های دارویی در بیانیه ای گفت: "انصراف از ثبت اختراع واکسن Covid-19 نه تولید را افزایش می دهد و نه راه حل های عملی لازم برای مبارزه با این بحران جهانی بهداشت را ارائه می دهد."

 

این صنعت استدلال می کند که اگر دولت ها به آنها کمک کنند موانع تجاری را برطرف کنند و کنترل صادرات مواد اولیه لازم برای تولید را برطرف کنند ، شرکت ها قبلاً با شرکای واجد شرایط در سراسر جهان فناوری مشترک داشته اند و می توانند میلیاردها واکسن تولید کنند - برای واکسیناسیون در جهان کافی است. آنها می گویند کشورهای ثروتمند نیز  دوز های واکسن  را احتکار می کنند و اگر آنها توافق کنند که دوز های واکسن را  عادلانه تر تقسیم کنند ، بحران کمتر خواهد شد.

 

به طور گسترده تر ، آنها همچنین استدلال کرده اند که حق ثبت اختراع برای تحریک نوآوری و سرمایه گذاری که منجر به تولید محصولات جدید می شود بسیار مهم است. اگر یک دانشمند نگران باشد که داروی معجزه آسا یا واکسن آنها بلافاصله توسط آزمایشگاه های سراسر دنیا به صورت رایگان تولید شود ، بحث بر سر این است که انگیزه کمتری برای تولید آن دارند.

 

اما موافقان لغو حق ثبت اختراع واکسن کرونا می گویند شواهد زیادی وجود دارد که حتی بدون انگیزه سود ، دانشمندان همچنان به سمت نوآوری سوق داده می شوند. بر اساس یک مطالعه ، واکسن آکسفورد / آسترا زینکا با حداقل 97٪ بودجه عمومی و خیریه تولید شده است . فناوری mRNA پشت واکسن فایزر Pfizer و واکسن مادرنا Moderna نیز قبل از استفاده توسط شرکتهای دارویی ، برای دهها سال توسط مودیان تأمین می شد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آخرین وضعیت واکسن کرونا، بروزرسانی 14 تیر

در

درحال حاضر بیشتر از 145 شرکت، سازمان و دانشگاه درحال کار روی واکسن کرونا هستند و تقریبا 20 واکسن روی انسان آزمایش شده است. واکسن ها معمولا باید چند سال آزمایش شوند تا برای استفاده تعداد زیادی انسان قابل اطمینان باشند. ولی دانشمندان قرار گذاشتند این زمان را به یکسال کاهش دهند.

a.jpg

مراحل آزمایش واکسن

 

PRECLINICAL TESTING یا آزمون مقدماتی

 

در این مرحله واکسن روی حیوانات مانند موش یا میمون آزمایش می شود. بعد از مشخص شدن پاسخ مثبت سیستم ایمنی واکسن به مرحله بعد می رود.

 

 

PHASE I SAFETY TRIALS یا فاز اول - آزمون ایمنی

 

دانشمندان واکسن را به تعداد کمی از انسان ها می دهند تا میزان پاسخ سیستم ایمنی و امن بودن واکسن مشخص شود.

 

 

PHASE II EXPANDED TRIALS یا فاز دوم - آزمون انبساطی

 

دانشمندان واکسن را به 100 ها نفر می دهند. واکنش کودکان، بزرگسالان و افراد مسن را به صورت جداگانه بررسی می کنند. 

 

 

PHASE III EFFICACY TRIALS یا فاز سوم - آزمون اثربخشی

 

اینبار واکسن به هزاران نفر داده  می شود. در این آزمون تعداد شبه دارو نیز ارائه می شود که در نهایت نتایج افرادی که واکسن واقعی و افرادی که شبه دارو دریافت کردند را مقایسه می کنند. تمامی افراد در این آزمون به صورت داوطلبانه شرکت می کنند.

 

APPROVAL یا تایید

 

هر کشور متناسب با قوانین سازمان دارویی خود تصمیم به تایید یا رد واکسن ساخته شده می گیرد. در شرایط بحرانی مانند کرونا این فاز ممکن است زیاد سخت گرفته نشود.

 

 

انواع واکسن

 

واکسن ها به چند نوع اصلی واکسن ژنتیکی، واکسن برپایه ویروس، واکسن برپایه پروتئین و واکسن ویروس کامل تقسیم می شوند. هر شرکت متناسب با توانایی تکنولوژی و امکاناتی که در اختیار دارد یک یا چند نوع از واکسن را اماده می کند.

 

واکسن ژنتیکی

 

b.jpg

فاز 2

moderna.jpg

شرکت مودرنا درحال توسعه واکسن ژنتیکی است که احتمالا تا سال 2021 اماده نخواهد شد.

 

فاز 1 و فاز 2

cc.jpg

شرکت آلمانی BioNTech واکسن برپایه mRNA را برای انتهای سال 2020 اماده خواهد کرد. 

 

فاز 1 و فاز 2

n.jpg

شرکت آمریکایی inovio هم فاز 1 را با موفقیت به پایان رسانده و در تابستان فاز 2 و 3 را شروع کرده است.

 

 

فاز 1 و فاز 2

im.jpg

 

امپریال کالج لندن یا کالج سلطنتی لندن نیز واکسن برپایه RNA را تا فاز 2 پیش برده و همچنان درحال پیشروی است.

 

 

فاز 1 و فاز 2

d.jpg

شرکت ژاپنی AnGes نیز با همکاری دانشگاه اوساکا واکسن ژنتیکی را تا فاز آزمون ایمنی پیش برده است.

 

 

واکسن برپایه ویروس

g.jpg

 

فاز 2 و فاز 3

g1.jpg

شرکت AstraZeneca با همکاری دانشگاه آکسفورد واکسنی برپایه آدنوویروس شامپانزه به نام ChAdOx1 تولید کردند که در فاز 3 قرار دارد. احتمالا به عنوان واکسن اورژانسی تا ماه اکتبر قابل استفاده باشد.

 

فاز 2

 

8.jpg

شرکت چینی CanSino Biologics نیز بر روی واکسنی به نام Ad5 کار می کند که در فاز 2 روی تعداد محدودی انسان آزمایش شده است.

 

 

آزمون مقدماتی

m9.jpg

m8.jpg

 

کمپانی معتبر مرک نیز به همراه دو شرکت دیگر درحال توسعه واکسن هستند ولی هنوز در فاز مقداماتی قرار دارد.

 

 

 

واکسن برپایه پروتئین

m10.jpg

 

فاز 1 و فاز 2

 

n1.jpg

2 ماه گذشته شرکت Novavax ساخت واکس برپایه قسمتی از پروتئین ویروس کرونا را شروع کرد. در این پروژه 385 میلیون دلار هزینه شده است.

 

 

فاز 1

n2.jpg

شرکت Clover Biopharmaceuticals نیز موفق به تولید واکسن از پروتئین ویروس کرونا شده است. این واکسن بیماری را برای سیستم ایمنی شبیه سازی می کند.

 

 

 

واکسن ویروس کامل

k2.jpg

 

فاز 1 و فاز 2

222.jpg

 

یکی از واکسن های که احتمالا به زودی وارد بازار خواهد شد و در این هفته صحبت های زیادی درباره آن شده است، واکسن شرکت هندی بهارات به نام Covaxin است که از ویروس غیرفعال برای انتقال پروتئین استفاده می کند. به زودی فاز 1 و 2 انجام خواهد شد.

 

 

واکسن تولید شده

فاز 3

223.jpg

تیم اتریشی روی واکسن Bacillus Calmette-Guerin یا ب.ث.ژ که در سال 1900 برای مقابله با ویروس سل استفاده شده است تحقیق می کنند.

 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

دانشگاه آکسفورد واکسن کرونا

در

دانشگاه آکسفورد واکسن کرونا

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که واکسن ChAdOx1 nCoV-19 که در حال تولید است ، باعث ایجاد پاسخ ایمنی بدن می شود. دولت انگلیس قراردادهایی را برای تهیه چندین گزینه واکسن دیگر امضا کرده است. در همین حال فرانسه ماسک ها را اجباری کرده است و دونالد ترامپ همچنان اطمینان دارد که کووید 19 به تنهایی ناپدید می شود.

 

براساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز ، از ابتدای این بیماری همه گیر ، بیش از 14.5 میلیون نفر به بیماری کروناویروس آلوده شده اند ، بیش از 605 هزار نفر جان باخته اند.

 

واکسن آکسفورد

دانشگاه آکسفورد بیانیه ای صادر کرد که نشان می دهد واکسنی که آن را با AstraZeneca تهیه می کند ، به نام ChAdOx1 ، حداقل تا حدی مؤثر است. واکسن کرونا ، واکسنی به نام ChAdOx1 nCoV-19 با سرعت بی سابقه ای تولید می شود. اساس آن ویروسی است که باعث ایجاد سرماخوردگی در شامپانزه ها می شود. از نظر ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده است که بدن آن را برای ویروس 19-nCoV اشتباه می گیرد.

 

 

در این کارآزمایی های بالینی شامل 1.077 نفر ، واکسن برای تحریک تولید آنتی بادی های کروناویروس در بدن تأیید شد.از نظر سیستم ایمنی ، واکسن شبیه به ویروس Covid-19 است. بنابراین ، بدن فرد واکسینه شده با وجود اینکه ویروس موجود در واکسن بی خطر است ، تولید آنتی بادی را آغاز می کند.

 

دولت انگلیس قبلاً صد میلیون دوز واکسن کرونا سفارش داده است. روسیه نیز به آن علاقه نشان داده است. دو روز پیش ، شرکت روسی فر- اعلام کرد که در صورت موفقیت آمیز بودن ، بخشی از تولید را برای عرضه به بازار روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر به عهده خواهد گرفت.علاوه بر واکسن آکسفورد ، دولت قراردادی را برای تأمین 90 میلیون دوز دیگر واکسن های امیدوارکننده کورو ویروس که توسط BioNtech ، Pfizer و Velneva تهیه می شود ، امضا کرده است.

 

ما در مورد دو دارو صحبت می کنیم. اتحاد BioNtech و Pfizer که در حال تولید واکسن با قطعه ای از کد ژنتیکی ویروس هستند ، 30 میلیون دوز سفارش داده اند ، 60 میلیون دیگر نیز توسط والنوا سفارش داده شده است که بر اساس ویروس غیرفعال شده ، روی واکسن کار می کند.دولت انگلیس با سرمایه گذاری در واکسن هایی که بر روی اصول مختلف کار می کنند ، سعی در افزایش شانس موفقیت دارد.

 

کیت بینگام ، رئیس کارگروه ایالتی درباره واکسیناسیون کورو ویروس ، در مورد امضای توافق نامه ها اظهار داشت: این واقعیت که ما نامزدهای امیدوار کننده زیادی داریم ، نشان می دهد که تحقیقات با سرعت بی سابقه ای انجام می شود.

وی افزود: "واقعیت این است که ، ما ممکن است هیچ وقت واکسن دریافت نکنیم ، و اگر این کار را انجام دهیم ، ممکن است واکسنی نباشد که مانع عفونت شود ، بلکه یکی از این موارد است که شدت علائم را کاهش می دهد."

 

به گفته بینگام ، ممکن است یکی از واکسن ها تا پایان سال 2020 آزمایش شود ، اما در این مورد ، واکسیناسیون در مقیاس بزرگ انگلیس ها تا سال آینده پیش بینی نمی شود. گاوین ویلیامسون وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه به بی بی سی گفت که اولین واکسیناسیون ها ممکن است در اوایل سال 2021 آغاز شود.


نیویورک تایمز می نویسد ، پزشکان بسیاری از کشورهای توسعه یافته به یکباره یادآور می شوند که در طول قرنطینه تعداد زایمان زودرس به شدت کاهش یافته است.این روند به طور مستقل توسط پزشکان در ایرلند ، دانمارک ، ایالات متحده ، کانادا و چندین کشور دیگر مشاهده شده است. دلیل این امر چیست ، آنها فقط می توانند حدس بزنند. مطالعات مربوطه هنوز توسط دانشمندان دیگر مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال ، تعداد موجود در آنها به طور قابل توجهی با میانگین متفاوت است ، و کارشناسان می گویند که رابطه بین قرنطینه و زایمان زودرس باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

 

به گفته دکتر استفان پاتریک ، متخصص نوزادان در بیمارستان کودکان وندربیلت در نشویل ، میزان زایمان زودرس در کلینیک وی در ماه مارس 20٪ کمتر از حد متوسط ​​بود.ماما دنیس جیمیسون از دانشکده پزشکی دانشگاه امری در آتلانتا می گوید که کاهش زایمان زودرس ممکن است به دلیل طیف وسیعی از عوامل باشد ، از هوای پاک تا عدم وجود فشار خون مادر.

 

دکتر جمیسون می گوید: "دلایل تولد زودرس ده ها سال است که رمز و راز بوده است ، و مبارزه با آنها تا حد زیادی ناموفق بوده است." براساس اعلام مرکز کنترل بیماری ایالات متحده ، تعداد زایمان های نارس در سال 2018 برای چهارمین سال به طور پیوسته در حال رشد است. این روزنامه می نویسد: در سال 2018 ، خطر چنین زایمان برای یک زن سفید پوست نه درصد ، برای یک زن آفریقایی آمریکایی - 14 درصد بود.محققان دانمارک و ایرلند برای بررسی ارتباط بین کووید -19 و تولد زودرس ، یک پروژه مشترک را راه اندازی کرده اند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

برای تهیه واکسن کرونا از کبد کوسه استفاده می شود

در

واکسن کرونا

دوستداران محیط زیست در تلاشند تا کوسه ها را نجات دهند. از کبد کوسه ها برای تولید واکسن کرونا  استفاده می شود

پشتیبانی از جنبش نجات کوسه موج جدیدی از پشتیبانی آنلاین را دریافت می کند. این به این دلیل است که کوسه ها منبع مشترکی از یک ماده مهم واکسن هستند که به اسکولین معروف است. به گفته اورلاندو سنتینل ، در حالی که تمام دنیا در حال تهیه واکسن کرونا  COVID-19 هستند ، جمعیت کوسه ها در معرض خطر هستند.

 

در اوایل ماه سپتامبر ، گروه حفاظت کوسه ها در لس آنجلس ، کوسه های متحدین ، ​​در فیس بوک با ارسال یک پست و دادخواست در Change.org وضعیت جمعیت کوسه ها را در حالی که کشورهای جهان به دنبال واکسن کرونا  هستند توصیف کرد.

 

طبق usa.gov ، کوسه ها منبع مشترک این نوع واکسن ها هستند که ماده مهمی مانند اسکولین است. برای افزایش پاسخ ایمنی به ترکیب اضافه می شود. اسکولین را می توان در بسیاری از منابع از جمله گیاهان یافت اما ترجیح داده می شود از جگر کوسه تهیه شود. دلیل آن بهره وری اقتصادی چنین معادنی است.

در نتیجه ، دوستداران محیط زیست نگران هستند که رقابت برای واکسن کرونا  منجر به کشتار بی رویه از تعداد زیاد کوسه ها شود ، که می تواند کل گونه را به خطر بیندازد.سازمان بهداشت جهانی اسکولین را به عنوان ماده ای در واکسن های پیش بالینی COVID-19 شناسایی کرده است ، اما منبع ماده را عنوان نکرده است.

 

Shark Allies در Change.org گفت: "این می تواند برای کوسه ها و انسان ها فاجعه بار باشد زیرا این منبع برای تولید انبوه واکسن کرونا  COVID-19 نه پایدار است و نه قابل اعتماد است." وی افزود: ممكن است كشورهایی كه از کوسه ها اسکولین تهیه می كنند به زودی به مواد واکسن کرونا  احتیاج داشته باشند. زنجیره تأمین هرگز در مقیاس مورد نیاز واکسن کرونا  آزمایش نشده است. "

 

Shark Allies در دادخواست از نهادهای نظارتی و تولیدکنندگان می خواهد اسکولین غیر حیوانی را در تمام آزمایشات محصولات اسکولین موجود و در آینده بگنجانند.

طرفداران حمایت از کوسه ها در یک پست فیس بوکی گفتند: "اخبار مربوط به کبد کوسه های مورد استفاده در واکسن کرونا در سراسر جهان پخش شده است." "استفاده از منابع پایدار و محافظت از کوسه ها نباید مردم را از هیچ چیز محروم کند. ما می توانیم هر دو را انجام دهیم. گزینه های دیگری وجود دارد! "

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

واکسن آلمانی آمریکایی کرونا 90% نتیجه بخش است

در

در زمانی که بیشتر شرکتهای داروسازی امیدی به تولید واکسن تا پایان سال را نداشتند شرکت آمریکایی فایزر به همراه شرکت آلمانی BioNTech توانست فاز سوم آزمایش واکسن کرونا را با موفقیت انجام دهد. این شرکت طبق برنامه ریزی قبلی واکسن را تا پایان سال ساخت و حالا منتظر دریافت اجازه برای تولید انبوه آن است.

واکسن فایزر از نوع ژنتیکی است و برای تاثیر کامل باید 2 بار تزریق شود. به گفته سازندگان 28 روز بعد از تزریق اول ایمنی کامل حاصل شده و 90% افرادی که واکسن را دریافت می کنند در برابر کرونا مقاوم خواهند شد.

 

00HFO-PFIZER-DATA1-jumbo.jpg

واکسن کرونا فایزر به 44000 نفر در کشورهای مختلف تزریق شده و فقط 166 نفر بیمار شدند. هنوز عوارض جانبی برای این واکسن گزارش نشده است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا واکسن کرونا ویروس جهش یافته را می کشد

در

59950.jpg

 

جواب: واکسن هیچ ویروسی را چه معمولی، چه جهش یافته را نمی کشد، کارکرد واکسن به این گونه نیست، تمامی واکسن ها حاوی ویروس کامل یا قسمتی از ژن ویروس هستند که بدن با دریافت آن می تواند در فرصت کافی روش مقابله با ویروس را پیدا کند، بدن ما توانایی مقابله با ویروس را دارد و فقط کافی است زمان کافی داشته باشد، این زمان توسط واکسن ها به ما داده می شود. واکسن ها تهدیدی در بدن ایجاد می کنند که سیستم دفاعی به آن واکنش نشان می دهد و در نتیجه آنتی بادی یا پادتن مناسب تولید می شود که بعدا در مواجه با ویروس واقعی به سرعت وارد عمل شده و ویروس را  از بین می برد.

امروز واکسن مقابله با کرونا ساخت ایران بر روی 3 داوطلب ایرانی آزمایش شد. نتایج این آزمایش طی هفته ای آینده مشخص خواهد شد، این افراد از بین تعداد زیادی داوطلب انتخاب شده اند، هر دارو یا واکسنی موازی اثر مفید ممکن است عوارض جانبی و خطراتی داشته باشد و این افراد با آگاهی از این خطرات پیش قدم شدند، نام این افراد برای همیشه در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

واکسن کرونا رسید

در

به گزارش فارس، اولین محموله واکسن کرونا روسی تولید موسسه تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گامالیا با نام Sputnik V امروز عصر وارد ایران شد. این محموله حاوی نیم میلیون دوز واکسن کرونا است(خبر بعدا اصلاح شد و تعداد 10.000 دوز صحیح است.) که توسط هواپیمایی ماهان از فرودگاه مسکو بارگیری و در فروگاه امام خمینی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

 

ezgif.com-gif-maker.jpg

 

اسپوتنیک 5 اولین واکسن ثبت شده برای مقابله با کرونا است. این واکسن برای افراد عادی 2 دوز با فاصله 1 ماه (ممکن است متفاوت باشد) و برای افرادی که کرونا گرفتند یک دوز لازم است.

 

Вакцина_Спутник_V.jpg

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...