سود ماهیانه بانک

در

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی درباره سود بانکی از امروز بانک‌ها ملزم به محاسبه سود سپرده به صورت ماهانه هستند. این بخشنامه از طریق پیامک توسط بانک ها برای مشتریان فرستاده شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت

در روش قبل، سود سپرده بر اساس حداقل موجودی در هر روز محاسبه می‌شد که این روش به محاسبه سود سپرده در هر ماه تغییر کرده است.

تفاوت روش جدید محاسبه سود بانکی با روش قبلی در این است که قبلا حداقل مانده در یک روز در نظر گرفته می شد و سود ان در اخر روز محاسبه و در نهایت در آخر ماه پرداخت می شد ولی در روش جدید محاسبه سود بانکی، حداقل موجودی در طول یک ماه در نظر گرفته می شود.

مثلا اگر در 29 روز از ماه در حساب خود 100 میلیون تومان پول دارید ولی در یک روز این مبلغ به 20 هزار تومان کاهش پیدا کرده باشد، سود مبنا همان 20 هزار تومان خواهد بود و برای کل ماه متناسب با همان 20 هزار تومان سود می گیرید. به همین ترتیب اضافه کردن به موجودی نیز تاثیری در افزایش سود نخواهد داشت چون حداقل موجودی ملاک سود ماهیانه است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در رابطه با مشتریانی که تمایل به دریافت سود بیشتری دارند گفت

در صورتی که مشتریان سیستم بانکی تمایل به دریافت سود بالاتر دارند، می‌توانند از محصولات بانک‌ها در قالب سپرده‌های سرمایه‌گذاری یکساله استفاده کنند.

طبق این بخشنامه از امروز 1 بهمن 97 دیگر سود روز شمار بانکی نخواهیم داشت.

 

بخشنامه فوق در ارتباط با جلسه 1262 شورای پول و اعتبار در تاریخ 20 آذر صادر شده است. در این جلسه مبنای پرداخت سود از روز شمار به ماهیانه تغییر پیدا کرد. «معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.»

 

فعلا نرخ سود بانکی 10% است و مبلغ سود تغییری نکرده است.

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

قبل از این که به خارج از کشور مسافرت کنید

در


قبل از این که به خارج از کشور مسافرت کنید،بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که برای تراکنش‌های خارجی کارمزد دریافت می‌کنند را برای یافتن میزان هزینه تمام شده کارت نقدی در کشور مقصدتان مقایسه کنید . کارمزدها مبلغی است که بانک یا موسسه اعتباری برای گرفتن پول از ATM یا خرید از کارت اعتباری به صورت بین‌المللی از دارنده حساب دریافت می‌کنند.
دقت شود که دارندگان حساب‌های حرفه‌ای می‌توانند واجد شرایط معافیت از کارمزد شوند. همچنین آگاه باشید که برخی از مالکان ATM کارمزد دیگری اضافه می‌کنند.
اگر کارمزد مرتبط با بانک کنونی شما به نظر بسیار گران می‌آید، تغییر به یک بانک طرفدار سفر یا کارت اعتباری معاف از کارمزد برای تراکنش خارجی را مد نظر قرار دهید؛ مخصوصاً اگر به طور مکرر به خارج از کشور سفر می‌کنید. همچنین صرف نظر از این که بانک شما کجا باشد، قبل از حرکت، موسسه مالی‌تان را از مقصد مسافرت خود مطلع سازید تا از هرگونه خطر کلاه‌برداری غیرقابل توجیه در مورد حسابتان جلوگیری کنید. (سیارک)

بانک Charles Schwab:
شعبه بانکداری این کارگزار اوراق بهادار، کارمزدی برای استفاده شما از ATM خارجی دریافت نمی‌کند. در واقع، بازپرداخت نامحدودی برای کارمزد ATM از برداشت پول نقد در سراسر جهان صرف نظر از شبکه مورد استفاده ارائه می‌دهد. همچنین برای تبدیل پول نقد برای تراکنش‌های کارت نقدی کارمزدی دریافت نمی‌کند.
Capital One 360:
شعبه آنلاین بانک Capital One کارمزدی برای تبدیل یا برای استفاده از شبکه ATM خارجی دریافت نمی‌کند؛ اگرچه اعلام کرده است که MasterCard می‌تواند بر اساس ارزش تراکنش پول خارجی، «ضریب تعدیل» اضافه نماید.
بانک Discover:
این بانک کارمزدی برای شبکه ATM خارجی یا تبدیل پول دریافت نمی‌کند، اما کارت‌های Discover تنها در چند کشور خارج از ایالات متحده شامل کانادا، مکزیک و برخی از کشورهای حوزه کارائیب کار می‌کند.

کارمزد ATM همیشه صعودی است

اگر خارج از شبکه بانک خود، پول نقد از حساب برداشت کنید، ممکن است 2 کارمزد به شما تحمیل شود. هر دوی این کارمزدها در سال 2016 به طور میانگین افزایش یافته است.
نتایج ما نشان داد که ATMها به طور میانگین 2.90 دلار کارمزد دریافت می‌کنند تا امکان برداشت پول را به افراد دیگری به جز مشتریان خود ارائه دهند. این رقم 0.7% نسبت به 2015 که کارمزد 2.88 دلار بود، افزایش یافته است، اما همین هم برای ثبت رکورد در 12 سال پیاپی کافی است.
همچنین بانک خودتان نیز احتمالاً کارمزدی را برایتان برای استفاده از یک ATM خارج از شبکه دریافت خواهد کرد. این کارمزد 1.8% افزایش یافته و به 1.67 دلار رسیده است.
روی هم رفته، برداشت پول از یک ATM خارج از شبکه برای شما 4.57 دلار تمام خواهد شد که برای دهمین سال پیاپی رکوردی محسوب می‌شود.
خبر خوب این که: به طور کلی در مطالعه ما، تعداد حساب‌هایی که برای برداشت خارج از شبکه در سال 2016 کارمزد پرداخت کرده‌اند، کاهش یافته است.
اما آن طور که کوین بارکر، تحلیلگر ارشد حقوق شرکت مدیریت دارایی و بانک سرمایه گذاری Piper Jaffray واقع در Minneapolis می‌گوید:

بانک‌ها به فشار آوردن برای تأمین درآمد ادامه می‌دهند و کارمزد ATM یک محل مناسب و ساده برای این کار است؛ انتظار داریم کارمزد ATM بیشتر هم بشود.


برداشت پول از یک ATM خارج از شبکه به طور متوسط برای شما 4.57 دلار تمام خواهد شد
با استفاده از کارت‌های نقدی در یک خرده فروشی و دریافت پول نقد در داد و ستد یا با یافتن حسابی که معاف از پرداخت کارمزد برداشت نقدی از ATMهای خارج از شبکه است، از پرداخت این کارمزدها اجتناب کنید. (سیارک)

افزایش رقم حساب جاری

برای اولین بار از سال 2009، درصد بانک‌هایی که حساب جاری بدون دریافت هزینه اضافی را ارائه می‌دهند، افزایش یافته است. حدود 38% از بانک‌ها حساب‌های بدون بهره ارائه می‌دهند که هیچ کارمزد ماهانه‌ای دریافت نکرده و شرطی هم برای مانده حساب مشخص ندارند. سال 2015، این رقم 37% بود.علاوه بر این، 97% حساب‌های جاری بانکی مورد مطالعه، از افرادی که حسابشان دارای شرایط خاص باشد، کارمزدی دریافت نکرده یا آن‌ها را از پرداخت کارمزد ماهانه نگهداری معاف کرده‌اند. وجود مانده حساب دستوری منظم یکی از این شرایط است.
بانک‌ها در سال 2016 میانگین کارمزد ماهانه برای حساب‌های بدون بهره را به اندازه 1.4% کاهش داده و به 5.78 دلار رسانده‌اند. در عین حال، مانده حساب مورد نیاز برای اجتناب از پرداخت کارمزد به 670 دلار رسیده است که نسبت به سال 2015، 4% کاهش نشان می‌دهد.
میانگین شرط مانده حساب برای افتتاح حساب نیز 5% کاهش یافته و به 169 دلار رسیده است. بر خلاف کاهش میانگین، تقریباً در تمام مانده‌های افتتاح حساب، بیشتر بانک‌ها بیش از آن که کاهش داده باشند، آن‌ها را افزایش داده‌اند.

خب چه چیزی در حال وقوع است؟

طبق گفته McBride، فشار مراجع تنظیم کننده، مخصوصاً مقررات در زمینه میزان اخذ کارمزد بانک‌ها از خرده فروش‌ها برای تراکنش‌های انجام شده با کارت نقدی که به عنوان بخشی از قانون اصلاحات مالی Dodd-Frank سال 2010 تصویب شد، به توقف سقوط حساب‌های جاری کمک کرد. اما هر بانکی که برای بستن این حساب‌ها برنامه ریزی کرده باشد، احتمالاً قبلاً این کار را کرده است.
او می‌گوید «غباری روی حساب‌های جاری کشیده شده است؛ نمی‌توان گفت که برگشتی وجود خواهد داشت».دیگر کارمزد حواله بیش از اعتبار رکورد نمی‌زند
میانگین هزینه اولین حواله بیش از اعتبار در سال 2016 (اندکی) سقوط کرد. تحقیقات ما نشان داد که به طور میانگین 0.1 درصد به طور میانگین کاهش یافته و به 33.04 دلار رسید.
بانک‌ها برای حواله بیش از اعتبار، که به کارمزد اعتبار ناکافی یا NSF معروف است، کارمزد تعیین کرده‌اند. زمانی که مشتری با چک یا کارت نقدی خرید کرده اما اعتبار کافی در حساب جاری نداشته باشد، این کارمزد کسر می‌شود. (سیارک)
برای هشتمین سال متوالی، متداول‌ترین کارمزد همان 35 دلار بود و از حیث تعداد، افزایش بیشتر از کاهش بوده است؛ یعنی 5 در مقابل 1.
صعود کارمزد حساب جاری بهره دار
حساب‌های جاری بهره دار کماکان به صورت بسته‌ای با کارمزدها ارائه می‌شوند و فرصت کمی برای کسب بهره وجود دارد.
تنها 5.5% بانک‌ها در مطالعه ما، حساب‌های جاری بدون بهره و بدون کارمزد اضافی ارائه می‌دهند. این در واقع در سال 2015 افزایش یافته است. به طور کلی 83% بر اساس میزان مانده حساب و سایر ارتباطات با بانک، از پرداخت کارمزد معاف هستند.
همچنین با این که درآمد میانگین اندکی در سال 2016 تکان خورد و از 0.05% به 0.06% رسید، به اندازه‌ای نیست که لازم باشد نگرانش باشیم. حتی بدتر از آن، میانگین مانده حساب لازم برای اجتناب از پرداخت کارمزد ماهانه به 7037 دلار رسیده است که در طول سال اخیر 10% بالا کشیده است.
مانده 10000 دلار، متداول‌ترین شرط لازم برای دومین سال پیاپی است، اگرچه این میزان معمولاً در بین سایر حساب‌های بانکی معمولاً انباشته شده است. موجودی افتتاح حساب 2% کاهش یافته و به 509 دلار رسیده است.
به گفته McBride، «برای اغلب افراد، حساب‌های بدون بهره که کارمزد ماهانه و شرط مانده حساب ندارند، تنها روش ممکن است». ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ساعت واریز پایا

در

 

حواله پایا چیست

یکی از روش های انتقال پول بین بانکی حواله پایا است. سقف حواله پایا مبلغ 15 میلیون تومان روزانه برای هر حساب تعیین شده است. برای ثبت حواله پایا می توانید به شعبه بانک مراجعه کنید یا از طریق اینترنت بانک اقدام کنید. دقت کنید حواله پایا فقط در روز های غیر تعطیل صادر خواهد شد و 2 بار در روز انجام می شود.

 

ساعت واریز پایا‌

زمان واریز شبا، ساعت واریز شبا

شما در هر ساعتی می توانید حواله را ثبت کنید. ولی فقط در 2 ساعت از شبانه روز  توسط بانک انجام می شود.

زمان واریز پایا و ساعات انتقال وجه پایا در صبح ، زمان انتقال پایا در صبح

  • حواله پایا صبح ساعت 3:45

و ساعات واریز پایا در عصر

  • حواله پایا عصر ساعت 15:45

 

 

انتقال مبالغ بیشتر از 15 میلیون تومان

برای انتقال مبالغ بیشتر از 15 میلیون تومان در روز تا سقف 50 میلیون تومان می توانید حواله ساتنا ثبت کنید. برای انتقال مبالغ بیشتر از 50 میلیون تومان در روز می توانید چک بانکی بگیرید و به حساب مقصد واریز کنید.

 

 

شماره حساب برای حواله پایا

برای واریز به حساب از طریق پایا به شماره شبا حساب مقصد نیاز دارید که از طریق شعبه یا اینترنت بانک قابل دسترسی است. 

 

حتما قبل از انجام حواله پایا به ساعت واریز پایا دقت کنید. برخی بانک ها بلافاصله بعد از صدور حواله مبلغ را از حساب کسر و قفل می کنند ولی تا ساعت حواله پایا انتقال انجام نمی شود. برخی بانک ها نیز در لحظه واریز مبلغ را کسر می کنند.

 

 

کنسل کردن حواله پایا

برای کنسل کردن حواله پایا یا انصراف از واریز تا ساعت واریز فرصت دارید حواله را از طریق اینترنت بانک یا شعبه عامل کنسل کنید. تا لحظه ای که پول از حساب شما خارج نشده امکان انصراف وجود دارد. اگر قبلا پول از حساب شما کسر شده باشد ممکن است تا فردای همان روز وارد حساب شما نشود.

 

 

فرایندهای پیچیده بانکی

حتما برای شما هم سوال است که چرا فرایندهای بانکی انقدر پیچیده است، مثلا برای یک واریز پول ساده چندین روش مثلا کارت به کارت، حواله بانکی، حواله پایا، حواله ساتنا و ... وجود دارد. حقیقت این است که بانکداری به شکل مدرن و اینترنتی باعث این پیچیدگی شده است.

سیستم بانکها یکپارچه نیست. برای تبادل اطلاعات بین بانک ها سیستم های امنی در زمان خود طراحی شده است. مثلا سیستم شتاب یا کارت به کارت با حداکثر سقف مبلغ 3 میلیون تومان در روز در زمان خودش بسیار کارامد بود ولی در معاملات امروزه سقف مبلغ 3 میلیون تومان بسیار کم است و جوابگو نیست. نظارت بر انتقال پول نیز یکی از دلایل پیچیدگی این سیستم هاست. این نظارت در همه جای دنیا برای مبارزه به پولشویی 1وجود دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...