زمین تخت گرایان چه می گویند؟ چرا جاذبه دشمن درجه یک فرضیه تخت بودن زمین است

در

 (سیارک) چند قرن پیش تقریبا تمام جمعیت دنیا اعتقاد داشتند که زمین مسطح است و در این مورد هم شک و شبهه‌ای وجود نداشت، در میان تئوریهای بسیاری که اقوام مختلف داشتند بعضی از آنها چنان عجیب و غریب بودند که باورشان جز برای مردمان همان قبایل سخت بود، مثلا هندیها عقیده داشتند که زمین بر دوش فیلهای عظیم الجثه‌ای است و همان فیلهای بزرگ هم خودشان روی لاک‌پشت غول ‌پیکر بزرگتری سوار هستند و از این دست خزعبلات، که هیچ گونه پشتوانه‌ای علمی نداشتند.

بعدها در یونان باستان که مهد علم بود دانشمندانی ظهور کردند که شروع به بحث و بررسی و تحقیق در مورد شکل واقعی زمین کردند، در این میان ارسطو دلایل و مستندات خاص خود را داشت و با استناد به همان دلایل بحث کروی بودن زمین را بیان کرد. از دلایلی که ارسطو برای کروی بودن زمین بیان کرد می توان به شکل هلالی ماه در اثر افتادن سایه زمین بر روی ماه اشاره کرد و یا اینکه در شرق زمین طلوع و غروب  خورشید و سایر ستارگان زودتر از غرب زمین اتفاق می افتد که خود دلیل محکمی بر کروی بودن زمین است.

البته ارسطو دلایل دیگری هم داشت که بیشتر جنبه فلسفی داشتند. بعدها آنچنان دلایل علمی وشواهد مُتْقَنی بر کروی بودن زمین ارائه شد که جای شک برای کسی باقی نماند چه دلیلی محکمتر از فیلم و عکسهایی که فضانوردان از خارج جو زمین از کره زمین تهیه کردند؟ شرایط به گونه‌ای رقم خورد که علم پیروز مطلق این بحث لقب گرفت و دراواخر قرن هیجدهم و قرنهای  نوزدهم و بیستم دیگر کسی در کره زمین به کروی بودن زمین شک نداشت و یا اگر هم داشت جرات بیان آن را نداشت و به همین دلیل در این مدت طرفداران فرضیه تخت بودن زمین عملا گوشه‌گیر شدند و در محافل علمی حرفی برای گفتن نداشتند. اما در قرن بیست و یکم ماجرا کمی پیچیده شد و بحث کروی بودن زمین با چالشهای جدیدی مواجه شد .

ممکن است کسانی که برای اولین بار این موضوع را می شنوند به نظرشان بحث مسخره‌ای بیاید و حتی حاضر به خواندن ادامه مطلب هم نشوند، اما توصیه می کنم کمی صبرکنند چرا که موضوع جدی تر از چیزی است که فکر می کنند. زمین تخت گرایان مدرن  آدمهای بیسواد قبایل بدوی نیستند و برای حرفهایشان دلایلی دارند که هر چند، چندان علمی نیستند ولی رد کردنش هم به این راحتی که فکر می کنید، نیست. لابد می پرسید که تکلیف آن همه عکس و تصویری که از کره زمین دیده‌ایم چه می شود؟ برای همین اصرار دارم که صبر کنید چرا که در ادامه جواب تمام سوالات شما را از جانب زمین تخت گرایان خواهیم دید.

حالا که به اهمیت موضوع پی بردید باید در ابتدا کلیت تئوری زمین تخت گرایان را باهم مرور کنیم . ولی قبل از آن سوال اصلی این است که زمین تخت گرایان چه کسانی هستند: این افراد اعضای یک انجمن هستند که مقر اصلی آنها در لندن است و معتقدند که زمین تخت است بله درست خواندید زمین تخت است !!

آنها معتقدند که زمین مثل یک بیسکوئیت بزرگ و یا یک دیسک عظیم  ویا  صفحه گرامافون بزرگ است که در مرکز این صفحه دایره‌ای شکل، قطب شمال قرار دارد. در حلقه انتهایی کناره این دایره کوههای یخی قرار دارند که دور تا دور زمین را احاطه کرده‌اند و در واقع این کوههای یخی همان قسمتی از کره زمین است که به  قطب  جنوب معروف است. زمین تخت گرایان بر روی بازطراحی فرضیه تخت بودن زمین بسیار دقیق کار کرده‌اند و مفاهیم مورد نظر خود را با شبه علم به صورتی بیان می کنند که تمام شبهات و نقاط تاریک فرضیه‌شان را پوشش بدهد.

آنها  برای بیان جزییات از آنچنان  اعداد دقیق و توصیفات ظریفی استفاده می کنند که گمان میکنید که تمام این اطلاعات را از آزمایشات دقیق علمی و مشاهدات ژرف فیزیکی به دست آورده‌اند در حالیکه این اعداد چیزی جز حسیات فرضی و شبه علم(Peseudoscience) نیستند. ولی به هر حال آنها می گویند که ارتفاع این کوههای یخی که در حلقه انتهایی زمین هستند ۵۰ متر است و اگر کسی به لبه زمین برسد این کوهها مانع از سقوطش می شوند! در تئوری زمین تخت گرایان  قطر خورشید ۵۱ کیلومتر است و در ارتفاع ۴۸۲۸ کیلومتری از زمین قرار دارد البته ستاره ها کمی بالاتر و در ارتفاع ۴۹۸۸ کیلومتری قرار دارند و زمین به وسیله یک گنبد از جنس کریستال ( همین آسمان خودمان ) احاطه شده است  و در پشت این گنبد هم احتمالا آب وجود دارد زمین تخت گرایان حتی شب و روز و ماهیت وجود فصل‌ها را هم  با همین مشاهدات حسی توجیه می کنند، در واقع آنان با مطرح کردن گردش ۲۴ ساعته خورشید بر روی زمین  معتقدند که چون خورشید در بالای سطح زمین می چرخد در هر ۱۲ ساعت یک جای زمین را روشن نگه می دارد و قسمت دیگر تاریک است و اینگونه شب و روز به وجود می‌آید و همچنین با این فرض که خورشید در طول سال روی مدارهای مختلفی  می چرخد و لذا زاویه تابش آن در این مدارها عوض می شود و بدین صورت فصول مختلف سال به وجود می آیند و اینگونه تغییر فصلها هم باور پذیر می شود.

موضوع وقتی حساس تر می شود که این انجمن تمام مشاهدات سازمان علوم فضایی ناسا و دیگر دانشمندان نجوم را به کلی رد می کنند و این حقایق علمی را دروغهای بزرگی برای فریب بشریت معرفی می کنند ، آنها با اشاره به ممنوعیت پرواز بر فراز قطب جنوب این تئوری را که ناسا نمی خواهد انسانها به لبه‌های زمین نزدیک شود تا از حقیقت مطلع نشود، را تقویت می کنند، زمین تخت گرایان همچنین معتقدند که دولتها و ناسا با فیلمهای و عکسهای ویرایش شده و تصاویر فتوشاپی و سایر تکنیکهای گرافیکی سعی در فریب مردم جهان دارند و به عنوان مثال تمام عکسهایی که ما از کره زمین و انحنای افق می بینیم با لنزهای خاص عکاسی موسوم به چشم ماهی یا Fisheye  تهیه شده‌اند و معنقدند که تا کنون هیچ انسانی به فضا نرفته است و همه این فیلمها در استودیوهای هالیوودی ساخته می شوند و همچنین هیچ ماهواره‌ای در مدار زمین و فضا وجود ندارد و تمام این صحبتها دورغ هستند و دستگاه‌های gps و سیستمهای ردیابی جغرافیایی روی دکلهای بلند مخابراتی قرار دارند و یا در بالنهای سبک هوایی بر فراز زمین و در ارتفاع چند هزار پایی در حال پرواز هستند.

اما مشکل اصلی این است که این انجمن به ظاهر مبتنی بر علم هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای اینکه چرا باید دولنها بخواهند در این مورد  به مردم دروغ بگویند و این همه هزینه کنند تا سر مردم کلاه بگذارند و حقیقت را از آنها پنهان کنند ندارند، تمام ایده‌های آنها بر پایه یک تئوری توطئه عظیم بنا شده است تئوری که بیشتر شبیه یک توهم توطئه است، آنها برای پاسخ به جواب این سوال دست به دامن مذهب شده‌اند و می گویند چون دولت ها می خواهند مردم را دین گریز کنند و از این راه میلیاردها دلار درآمد کسب کنند فرضیه کروی بودن زمین را مطرح کرده‌اند تا از این طریق  کتاب مقدس و آموزه‌های دینی و حقایق علمی آن را زیر سوال ببرند !

اما بزرگترین مشکل و معضل زمین تخت گرایان برای اثبات فرضیه عجیب و غریب و پر از ابهام و توهم توطئه‌شان ، مسئله جاذبه است.واقعیت مطلق این است که با پذیرش جاذبه گرانشی هر آنچه آنها رشته‌اند پنبه خواهد شدو کلا فرضیه عریض و طویلشان با خاک یکسان خواهد شد. اما چگونه؟

ابتدا به بررسی تاثیر مسئله جاذبه بر تئوری زمین تخت خواهیم پرداخت و بعد هم برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم پاسخ انجمن زمین تخت گرایان را به مقوله جاذبه مرور می کنیم .

اثر جاذبه نکته کلیدی در پذیرش کروی یا تخت بودن زمین است، روی یک کره نیروی جاذبه همه چیز را  عمود بر سطح به سمت مرکز کره می کشاند ولی روی یک صفحه با نزدیک شدن به لبه‌ها نیروی جاذبه هم تغییر می کند . در مرکز زمین این نیرو کاملا عمودی است ولی با دور شدن از وسط صفحه کشش از حالت عادی خارج و زاویه دار می شود . خوب با این وضعیت بازیهای ورزشی حالت مسخره‌ای پیدا می کنند مثلا یک بازیکن بیسیال وقتی توپی را به سمت بالا پرتاب می کند توپ به سمت عقب برمیگردد و پشت سر بازیکن فرود می آید در نزدیکی لبه‌ها نیروی کشش به سمت پایین تقریبا صفر است و توپی که پرتاب می کند به سمت بالا و عقب بر میگردد و وضعیت خنده‌داری ایجاد می شود اما مشکل جاذبه زمین صفحه‌ای شکل فقط مختص به بازیهای ورزشی و بیسبال و والیبال نمی شود بلکه قضیه بسیار حادتر و مهم تر می شود جاذبه روی رشد گیاهان در زمین تاثیر می گذارد ، گیاهان بر خلاف جهت جاذبه رشد می کنند که در اصطلاح زمین گرایی منفی نام دارد خوب با فرض عمود نبودن نیروی گرانش هرچه از وسط زمین به سمت کناره‌ها می رویم زاویه رویش درختان و گیاهان بیشتر می شود و در انتها تقریبا موازی سطح زمین می شود به طوریکه هر چه به سمت لبه‌های زمین حرکت می کنیم به خاطر همین نیروی جاذبه مایل حس بالا رفتن از یک دیواره با شیب تند به ما دست می دهد که در انتهای لبه‌ها این نیرو به صورت عمودی درمیاید و عملا صعود به لبه زمین غیر ممکن می شود ولی اگر بتوانیم از این قسمت صعود کنیم و روی لبه بایستیم نیروی جاذبه حالت عادی پیدا می کند، دلیلش هم این است که جاذبه حالت عادی پیدا می کند . اما نکته دیگر این است که اگر تصور کنیم که زمین مسطح است و جاذبه هم با همان شکل مایل در لبه‌ها وجود دارد کناره‌های زمین به جای اینکه کوههای یخ زده پر ازبرف و یخ باشد باید بیابانهای خشک و بی آب و علفی باشد که حتی یک قطره آب هم در آن یافت نمی شود چرا که جاذبه مرکز زمین آب دریاها را از لبه‌ها به سمت خودش می کشد و سط دریا در مرکز زمین به تدریج بالا می آید تا جایی که مرکز زمین شبیه یک شهر زیردریایی خواهد شد .

همانطور که مشاهده کردید جاذبه بزرگترین دلیل برای رد فرضیه مسطح بودن زمین است اما انجمن زمین تخت گرایان برای پاسخ به این دلیل هم توجیهات خاص خودشان را دارند که شاید برای دیگران قابل قبول نباشد ولی خودشان به شدت به دلایلشان بائر دارند.

آنها معتقدند که چیزی به نام گرانش اصلا وجود ندارد( در واقع ساده‌ترین استدلال را انتخاب کرده‌اند و به کل منکر اصل وجود جاذبه شده‌اند) آنها جاذبه را یک توهم ساخته ذهن بشر می دانند و معتقدند که وزن هر جسمی ماهیت ذاتی آن جسم است و اصلا به جاذبه ربطی ندارد و مثلا یک جسم یک پوندی وقتی سقوط می کند به دلیل همین ماهیت یک پوندی خودش هوا را می شکافد و سقوط می کند. البته یک گروه دیگر از زمین تخت گرایان یک تئوری عجیب و غریب دیگر ار مطرح می کنند آنها بر این باورند که این جرمها نیستند که به سمت زمین کشیده می شوند بلکه این زمین است که با شتاب گرانشی معادل g (۹.۸ متربه مجذور ثانیه) به سمت بالا حرکت می کند. البته گروه اول که به کل منکر جاذبه میشوند حتی علم فیزیک نیوتنی را هم به تمسخر میگیرند و سوالاتی از این دست مطرح می کنند که چطور نیروی جاذبه که اینقدر قوی است که میلیاردها متر مکعب آب اقیانوسها را با وزن میلیاردها کیلوگرم روی زمین نگه می دارد و مانع از بالا رفتنش می شود نمی تواند از پس یک بالن هوا  و یا یک پرنده کوچک بربیایید؟  و با همین سوال نتیجه می گیرند که اصلا چیزی به نام جاذبه وجود ندارد و هر چیزی که از هوا سبکتر باشد به سمت بالا حرکت می کند و هر چیزی که چگالی بیشتری از هوا داشته باشد به سمت پایین سقوط می کند .

زمین تخت گرایا ن مدرن اصلا با کسی شوخی ندارند، فرضیه خودشان را با دقت بازطراحی کرده‌اند و باری تمام شک و شبهات موجود یک پاسخ در آستین دارند هرچند این پاسخها بر اساس مشاهدات حسی تبیین شده‌اند و به نوعی شبه علم محسوب می شوند ولی همانطور که در جریانید شبه علم برای عوام بسیار جذاب است و به نوعی خوراک رسانه‌های زرد است. این افراد در سالهای اخیر فعالیتهای خودشان را به شدت گسترش داده‌اند، سایتهای اختصاصی دارند و به سرعت مشغول عضوگیری هستند، فیلمهای جذابی را با همین فرضیات حسی تهیه و در رسانه‌های مختلف منتشر می کنند، برای خودشان فن پیج دارند و سایتهای بزرگی را اداره می کنند. هر چند تعداد این افراد در مقابل کسانی که به کروی بودن زمین بر اساس مستندات علمی باور دارند بسیار کم است ولی سرعت رشد زمین تخت گرایان به حدی زیاد است که دیگر نمی شود نادیده‌شان گرفت. در ست است در شبکه اجتماعی گروهی از طرفداران علم این افراد را احمقهای قرن بیست و یکم لقب داده‌اند ولی واقعیت این است احمق یا باهوش، تئوری آنها در حال توسعه در دنیای مدرن است . برای روشن شدن عمق ماجرا توجه  شما را به نتایج یک نظرسنجی معتبر در کشور آمریکا جلب می کنم : 

 بر اساس آمار یک نظرسنجی که توسط شرکت معتبر yougov در آمریکا انجام شده ‌است ۳۴ درصد از جوانان آمریکایی در مورد کروی بودن زمین دچار شک و تردید شده‌اند. هر چند جامعه عوام آمریکا هیچوقت معیار مناس و قابل اعتمادی  برای بررسی مسائل علمی نیست ( تاکید می کنم جامعه عوام آمریکایی، خصوصا جوانان آنها مورد بحث است وگرنه بحثی در پیشتازی و مرجع بودن جوامع دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و علمی آمریکا نیست. به عنوان مثال به گزارش  وب سایت روزنامه واشنگتن پست حدود ۸۴ درصد از مردم آمریکا حتی نمی دانستند که کشور اوکراین در کجای کره زمین واقع شده است و از اروپایی بودن این کشور بی اطلاع بودند، بگذریم) اما باید بپذیریم که این شک و تردید در کروی بودن کره زمین آن هم در قرن بیست و یکم موضوع قابل تاملی است آنهم با در نظر گرفتن اینکه تمام این افراد از کودکی به کروی بودن زمین اعتقاد داشته‌اند و حالا با دیدن ویدئوها و منطق و استدلالهای انجمن زمین تخت گرایان دچار شک و تردید شده‌اند. رییس این انجمن در یک مصاحبه گفته است که از سال ۲۰۰۹ سالانه  چند صد  نفر به انجمن ما می پیوندند و چشمشان به روی حقیقت باز  می شود او در ادامه افزود که در حال حاضر چندین میلیون نفر در کره زمین به تخت بودن زمین اعتقاد راسخ دارند.

جالب است بدانید که افراد مشهور و معروف زیادی هم به این انجمن پیوسته‌اند از جمله "اروینگ" ستاره لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا موسوم به nba و همچنین آقای "بابی ری سیمونز جی آر" معروف به   B.O.B رپر معروف اهل ایالت جورجیای آمریکا که اتفاقا به شدت هم تلاش می ند تا این موضوع را به دیگران و خصوصا طرفدارانش بقبولاند. از آخرین تلاشهای بابی میتوان به ایجاد یک کمپین جمع آوری پول برای خرید و پرتاب یک ماهواره به فضا است تا از این طریق ثابت کنند زمین کروی نیست. مبلغ نهایی مورد انتظار بابی یک میلیارد دلار است که عملا جمع آوری آن غیر ممکن است خصوصا اگر بدانید که تا کنون فقط یکی دو هزار دلار جمع شده است .به هر حال  همین هم افراد می توانند تاثیر زیادی روی دیگران خصوصا قشر جوان و نوجوان که از طرفداران آنها هستند بگذارند و این مقوله شبه علمی را بیشتر و بیشتر در مخیله جوانان فرو کنند .

وجود همین سلبریتی‌ها  باعث می شود که ۳۴ درصد از جوانان آمریکایی در نظرسنجی گزینه "مطمئن نیستم" را در مورد کروی بودن زمین انتخاب کنند

نکته آخر:

روز به روز به تعداد طرفداران انجمن زمین تخت گرایان افزوده می شود آنها جدیدا یک ویدئو از بالنی که در ارتفاع 22 کیلومتری از سطح زمین فیلمبرداری می کند را در یوتیوب منتشر کرده‌اند که در آن خبری از انحنای زمین نیست و یا فیلم آزمایش "مارک هیوز" که از طرفداران این فرضیه است و با یک راکت دست‌ساز خودش را تا ارتفاع 570 متری زمین پرتاب کرده است همه و همه در اینترنت با استقبال بی نظیری مواجه شده‌اند و با همین ویدئوهای جذاب آدمهایی را که از پشتوانه علمی قوی برخوردار نیستند جذب خودشان میکنند .

اما انجمن‌های علمی هم بیکار ننشسته‌اند و کمپانی های مثل اسپیس آکس و گلکتیک در حال فراهم کردن مقدمات سفرهای فضایی توریستی هستند تا در صورت امکان بعضی از سران این انجمن را با خودشان به فضا ببرند تا در آنجا با چشم خودشان  شاهد حقیقت باشند  و دیگر بهانه‌های مثل دوربین های پرو و یا لنزهای FISHEYE هم نداشته باشند. اما سوال این است که حقیقت کدام است؟

 شما چطور ؟ شما چه تصوری راجع به شکل زمین دارید؟ اگر طرفدار کروی بودن زمین هستید  و  اطلاعات کامل و دقیقی راجع به پدیده جاذبه و زاوبه تابش خورشید و گردش دیگر کرات به دور خورشید  ندارید حتما در اولین فرصت به یک منبع علمی معتبر در این زمینه مراجع کنید و با حداکثر یک یا دو ساعت مطالعه اطلاعات خودتان را آپدیت کنید . بحث با زمین تخت گرایان کار بسیار سختی است از فیلمها و عکسهای فراوانی که ممکن است به شما نشان بدهند و نظر شما را به طور کلی عوض کنند تا فرضیه خط صاف افق و یا ممنوعیت پرواز بر فراز قطب جنوب  همه و همه مواردی هستند که بدون مطالعه کافی نمی شودبه آنها پاسخ داد .

لطفا نظرات خودتان را در ذیل همین مطلب با ما در میان بگذارید! چه فکر می کنید و چه دلایلی برای رد یا اثبات این فرضیه‌ها دارید؟ ترجمه  itrans.ir 

نظرات

۱۳۹۸/۷/۱۳با سپاس از توضیحات جامع شما

۱۳۹۸/۷/۱۲مطالب شما در رابطه با جهت بردارهای جاذبه در زمین تخت درست است. اما توجه داشته باشید که این باعث بروز مشکلی که در رابطه با بازی‌هایی مثل فوتبال و بیس‌بال به آن اشاره کردید، نمی‌شود. یعنی باعث نمی‌شود کسی که توپی را به سمت بالا پرتاب می‌کند، ببیند که توپ به سمت عقب برمی‌گردد. چرا که همانطور که می‌دانید جهت‌هایی مانند بالا، پایین و افقی مطلق نیستند و نسبت به جهت بردارهای شتاب گرانش معنا پیدا می‌کنند. جهت بالا یعنی خلاف جهت بردار گرانش و جهت پایین یعنی همان جهت بردار گرانش. جهت افقی هم یعنی عمود بر جهت بردارهای گرانش. سطحی که در آن تمام خطوط رسم شده و گذرنده از هر نقطه روی آن عمود باشند بر بردار شتاب گرانش که از آن نقطه می‌گذرد، یک سطح افقی یا بدون شیب نامیده می‌شود. روی هر نقطه از چنین سطحی هرگاه توپی به حالت سکون گذاشته شود، توپ تمایل به حرکت به هیچ سمتی را پیدا نمی‌کند. از آنجا که ما همیشه تمایل داریم که در راستای بالا به پایین یا عمود بر امتداد افقی روی زمین بایستیم، لذا ما انسان‌ها هنگام ایستادن بر روی یک سطح بدون شیب، راستای قامتمان همیشه عمود خواهد بود بر صفحه مماس بر آن سطح در آن نقطه. و این سطوح برای زمین‌های بازی ایده‌آل هستند. بنابراین زمین‌های بازی را همیشه به صورت بدون شیب یا تقریباً بدون شیب می‌سازند. لذا در این سطوح هرگاه توپی به طرف "بالا" پرتاب شود، از همان راهی که رفته دوباره برخواهد گشت و به سمت عقب یا جلو منحرف نخواهد شد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۸نور تو زمین کروی انعکاس نداره ولی حالا انعکاس هست

۱۴۰۰/۶/۳۰باسلام. من برای خودم هم این سوال پیش آمد لذا به یک گروه که مخصوص تخت گرایان بود در تلگرام رفتم ولی متاسفانه هرچی سوال پرسیدم جواب قانع کننده نشنیدم فقط وفقط چسبیدن به احادیث مجهول از کتابهایی که خودشون هم قبول ندارن گرد اورندش رو ولی احادیثشو قبول دارن این برام خیلی جالب بود که اینجور افکار ازجهل وتعصبشون هست که میخوان یک مذهب خاص رو بااین خزعبلات ترویج کنن هرچی من دلیل میاوردم میگفتن شما نمیفهمی واصولگراهستی وما باعلم کاری نداریم. عجبا ازاین جهل و پافشاری بر آن

۱۴۰۰/۶/۳۰یعنی اگر یک آینه ی کروی یا منحنی داشته باشیم نور را منعکس نمیکنه؟؟این چه استدلالیه!

در ادامه بخوانید...