شب پره هندی، کوچولوی مخرب در آشپزخانه شما!

اگر مدتی است که در زمان تمیز کاری حشره ای کوچک مشابه عکس زیر را در آشپزخانه خود می بینید، بهتر است این مقاله را با دقت مطالعه کنید!

 

از بین بردن پروانه برنج در خانه

 

پروانه های کوچک در خانه

شب ­پره هندی (Indean meal moth) پرپرو  یک آفت انباری است که به صورت گسترده در جهان انتشار یافته است. گویا این حشره مهم‌ ترین آفتی است که می ­تواند محصولات غذایی مختلف را در مراحل تولید، انبارداری و مصرف خانگی آلوده نماید.

این آفت ، پروانه برنج و مواد غذایی بسیاری از جمله محصولات غله ­ای، بقولات، گردو، بادام، پسته، میوه تازه و میوه خشک، سبزیجات، دانه ­های روغنی، بذور و حتی بیسکوئیت و ماکارونی تغذیه می­ کند! این شب­ پره که به شب پره هندی مشهور است، باعث خسارت به خشکبار، کلکسیون­ های جانوری و کندوی عسل نیز می­ شود.

 

اولین بار یک حشره شناس از ایالات متحده به نام آسا فیتچ (Asa Fitch) این پروانه  پرپرو را در آرد های تولید شده از غلات و ذرت هندی دید و نام شب­ پره هندی آرد Indian meal moth را بر آن نهاد. البته باید بگوئیم متاسفانه این آفت پروانه در خانه اکنون در سراسر جهان و البته کشور ما ایران هم وجود دارد!

لارو شب­ پره هندی به صورت مداوم ضمن تنیدن تار ابریشمی در اطراف و سطح ماده غذایی، از آن تغذیه کرده و حرکت می­کند. این محصولات علاوه بر تارهای تنیده شده، حاوی فضولات لاروی، پوست­ های ناشی از جلد اندازی آفت کرم محصولات غذایی دارای بوی ناخوشایند ، حاصل از آلودگی نیز هستند.

 

2.jpg

 

 

شکل ظاهری شب پره هندی

لاروهای جوان این آفت سفید رنگ بوده و دارای سر تیره اند. معمولاً لاروهای کاملاً رشد یافته بنا بر تغذیه ­ای که دارند سفید متمایل به زرد با سایۀ صورتی یا سبزند، کاملاً فعال بوده و میانگین طولشان به 14-12 میلی­متر می‌رسد.

تمام حلقه­ های بدن لارو مجهز به موهای پراکنده و نسبتاً بلند هستند. لاروهای سن اول می‌توانند به ظروف حاوی مواد غذایی که دارای روزنه ای به اندازۀ 45/0- 39/0 میلی‌مترند، هجوم ببرند.

لارو شب پره در یک پیله ابریشمی یا بدون حفاظ شفیره می‌شوند. شفیره‌ها قهوه ­ای کمرنگ بوده و 11-6 میلی­مترند که در مکانی از مواد آلوده شده جای می‌گیرند.

33E.jpg

پروانه برنج  عکس پروانه برنج

حشره بالغ به طول 8 میلی­متر و عرض آن با بال‌های باز 20-16 میلی­متر است. مهمترین راه شناسایی آن طرح بال های جلویی اش است. یک سوم بال‌های جلویی از جهت قاعده به رنگ خاکستری روشن و دو سوم بقیه به رنگ قهوه ­ای متمایل به قرمز است.

 

2222222222222.jpg

کرم پروانه در برنج  کرم سفید کوچک در خانه

 

زندگی شب پره هندی

علت وجود کرم در خانه  علت پروانه زدن برنج

شب­ پره حشره ماده 40 تا 350 تخم و به طور متوسط 150 عدد تخم در دسته های 12 تا 30 عددی روی مواد خوراکی می‌گذارد. در شرایط مساعد تخم‌ها پس از 3 روز تفریخ می‌شوند (درآمدن  از تخم) و در محیط‌های نامساعد ممکن است 15 روز بعد تفریخ شوند.

وجود پروانه در خانه نشانه چیست

علت پیدا شدن کرم در خانه

علت وجود پروانه های کوچک در خانه ، دما و رطوبت از عوامل مهم تأثیر گذار بر میزان تخم­گذاری شب­ پره هندی می‌باشد. می توان گفت هر چه دمای هوا بالاتر (تا 30 درجه سانتی­گراد) و رطوبت نسبی بیشتر، تولید مثل شب ­پره هندی نیز بیشتر!

باروری حشره شب­ پره با بوی غذا افزایش پیدا کرده و تخم‌ها نیز در دسته‌هایی نزدیک به منبع بو گذاشته می‌شود. هنگامی که غذا در بسته‌ها و موانعی غیرقابل دسترس بوده و یا بوی آن ضعیف است، بالغ‌ها تخم‌هایشان را نزدیک به سطح بیرونی آن می‌گذارند. همچنین حضور روغن‌ها می­تواند منجر به افزایش تخم­گذاری شب­ پره هندی شود.

 

81emdrXVH3L._AC_SL1500_.jpg

روشهای پیشگیری و از بین بردن پروانه در خانه

اگر به برخی از قوانین پایبند باشید ، می توانید به طور کامل از بروز آفات در آپارتمان جلوگیری کنید. 
برای از بین بردن کرم در خانه لازم است:
مرتباً نظافت مرطوب را در آپارتمان انجام دهید.
هنگام خرید موارد را به دقت بررسی کنید. به خصوص اگر لباس هایی با خز ، کت خز ، محصولات نمدی باشد.
هنگام خرید مبلمان ، فرش و غذا هوشیار باشید.
غلات ، آرد و سایر مواد غذایی را در ظرف در بسته یا یخچال نگهداری کنید.
توصیه می شود که ذخایر زیادی از مواد غذایی را جمع نکنید و از نزدیک تاریخ انقضا آنها را کنترل کنید.
قبل از ذخیره وسایل در زمستان ، آنها را از قبل بشویید.
وسایل پشم و خز را به خوبی تکان دهید.


کتهای خز بهتر است در روکشهای کاغذی نگهداری شوند و لباسهای پشمی و خز باید بصورت ایمن در کیسه های پلاستیکی بسته بندی شوند ، پس از قرار دادن محصولات ضد پروانه (جلوگیری از ظهور آن) ، کیسه های پارچه ای که با صابون لباسشویی شسته شده اند برای نگهداری  مناسب هستند. .
در صورت امکان آویزهای ساخته شده از سرو را خریداری کنید که یک ماده دفع کننده قوی است.
برای پیشگیری ، کیسه های اسطوخودوس ، پوست مرکبات یا کیسه هایی با ادویه را در کابینت ها و قفسه ها ترتیب دهید.
تا آنجا که ممکن است اتاق را تهویه کنید و سعی کنید در هوای یخ زده و آفتابی وسایل را در بالکن نگه دارید.
مواردی را که مدت طولانی از گنجه برداشته نشده اند ، به صورت دوره ای بررسی کنید و به همین ترتیب ، به ذخایر مواد غذایی نگاه کنید (به خصوص اگر در مکان های تاریک ذخیره شده باشد).

علت وجود کرم در سقف خانه
در خانه (کمد لباس ، کمد ، میز کنار تخت) محل نگهداری وسایل قدیمی را ترتیب ندهید ، که می تواند به "تفرجگاه" پروانه ها تبدیل شود.

مبارزه با پروانه ها مسئله یک یا دو ساعت یا حتی یک روز کامل نیست. نکته اصلی این نیست که بلافاصله وحشت کنید ، بلکه باید بر روی تخریب مرحله ای آفت تمرکز کنید. اول از همه ، خوب است که دلیل ظهور پروانه ها در آپارتمان را پیدا کنید ، سپس شما باید شروع به تجدید نظر در تمام سهام ، بازرسی چیزها ، تمیز کردن عمومی و غیره کنید. بسیاری از حشرات قبلاً پرورش یافته اند یا به اندازه کافی کافی نیستند - شما نباید آرام باشید. حتی یک یا دو حشره شاپرک در خانه می توانند یک آپارتمان را به پناهگاه صدها "بچه" تبدیل کنند. اما حتی در این حالت نیز می توان پروانه را شکست داد.

 

از نظم دادن به وسایل در خانه غافل نشوید ، بهتر است هنگام خرید یا بررسی موارد دیگر ، یک بار دیگر از کیفیت محصولات اطمینان حاصل کنید ، می توانید گل های اسطوخودوس یا شاخه های نعناع را با لباس در قفسه ها قرار دهید ، آماده استفاده کنید - قرص یا ولکرو ساخته شده است. برای یک مبارزه اساسی ، احساس راحتی کنید و از ابزارهای جدید و موثر استفاده کنید.

تسلیم نشوید - و همه چیز درست خواهد شد. ما واقعاً امیدواریم که مقاله ما به شما در یافتن راه حل صحیح و موثر برای حل مشکل کمک کند.

 

5bb39be13cb35.image.jpg

روش از بین بردن پروانه آجیل

 

برای از بین بردن کرم آجیل  (اگر  آلودگی خیلی زیاد است آجیل را دور بریزید ) آجیل را دستی تمیز کنید  و بعدا  آجیل را در فر در دمای 160 تا 180 به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. بهترین روش از بین بردن پروانه آجیل پیشگیری است اولا در زمان خرید آجیل دقت کنید که آجیل آلودگی نداشته باشد زیرا بیشترین علت پیدا شدن کرم در خانه از طریق انبار فروشگاه ها و خرید محصولات انبار شده است. بعد از اطمینان از سالم بودن محصول آجیل ها را در کیسه های زیپ دار وکیوم کرده در فریزر نگهداری کنید . 10 دقیقه قبل از استفاده به مقدار لازم از فریزر بیرون بگذارید. البته خودم  از زمان کرونا همیشه آجیل را که خیلی هم گران شده در ماکروفر در دمای 160 تا 180 درجه به مدت 5 دقیقه حرارت می دهم . و بعد از سرد شدن در فریزر می گذارم.

 

 چگونه پروانه ها را از بین ببریم  ......  از بین بردن پروانه برنج

 

از بین بردن پروانه حبوبات

 برای از بین بردن پروانه برنج در خانه و نابود کردن پروانه برنج وحبوبات و کرم ریز سفید در آشپزخانه  و کرم سفید روی سقف خانه  مراحل زیر را پیگیری کنید

برای کنترل هر چه بهتر و کارآمدتر این آفت ، پروانه موجود در برنج  و از بین بردن پروانه حبوبات می‌توان از کنترل شیمیایی، فیزیکی و یا هر دو به صورت تلفیقی استفاده نمود:

 

 

نحوه کنترل و از بین بردن پروانه برنج در خانه  با سموم شیمیایی

نحوه از بین بردن شاپرک در خانه

این روش بیشتر برای کنترل آفت انباری یا آفت در انبارها به کار می‌رود زیرا سموم تدخینی (با تبدیل شدن به شکل گاز، تاثیر خود را نشان می­دهند)، برای انسان بسیار سمی هستند و کاربرد آن ها در خانه اشتباهی مرگ بار به حساب می­ آید. حتی در صورت کاربرد این سموم در انبار نیز باید قبل از ورود انسان به محیط، تهویه کامل انجام شده و سپس وارد محیط شد.

سم برای کشتن پروانه

از این دسته سموم می توان به قرص برنج (فستوکسین) و سموم مایع همچون اندوسولفان، کلرپایریفوس و ... را نام برد. اخیرا سم اسپینوساد که برای انسان سمیت بسیار کمی دارد برای سمپاشی دیوارها در زمان تخلیه انبار پیشنهاد شده است.

 

 

نحوه کنترل فیزیکی و از بین بردن پروانه برنج

چگونه پروانه داخل برنج را از بین ببریم

از بین بردن پروانه حبوبات و راه کشتن کرم سفید برنج

لاروهای سن اول شب­ پره هندی توسط یک گرد طبیعی به نام خاک دیاتومه که با محصول مخلوط شده تا بیش از 80 درصد کشته شدند. این گرد باعث دفع آب بدن لاروها شده و آن ها را در معرض خشکی بیش از حد قرار می دهد. استفاده از این گرد طبیعی در خانه هم میسر است.

از دیگر شیوه ­های کنترل شب ­پره هندی و سایر حشرات محصولات انباری می‌توان به کاربرد حرارت اشاره نمود. این حرارت در انبارها توسط ابزارهایی به نام شعله افکن برای سوزاندن تخم و لارو آفت لابلای درز دیوارهای انبار انجام می گیرد.

 

در خانه ها به دلیل نبود این امکانات و خطر استفاده از شعله در آشپزخانه ها، برای کشتن کرم سفید برنج می توان مواد آلوده به آفت را درون سینی پهن کرد و در فضای آزاد در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار داد. در صورتی که حجم مواد بالا باشد (مثلا گونی برنج برای کشتن کرم برنج یا برای از بین بردن پروانه حبوبات) می توان مواد آلوده را در کیسه زباله سیاه رنگ ریخته و آن را به مدت چند روز در معرض تابش  غیر مستقیم خورشید قرار داد! برنج در در معرض تابش مستقیم خورشید خراب می شود و در زمان پخت خمیر می شود.

 

برای کشتن کرم سفید برنج می توانید برنج را داخل کیسه نایلونی محکم بریزید و در آن را محکم ببندید و در فریزر بگذارید. کرم و شپشک برنج می میرد و در زمان استفاده با شستن برنج روی آب می آیند که آب را تخلیه می کنید. فقط برنج فریز شده را قبل از شستن به دمای محیط آشپزخانه برسانید.(برنج را از فریزر درآوردید بلافاصله نشورید)

 

برای نگهداری برنج سالم که حشره ندارد کیسه برنج را داخل یک کیسه نایلونی بگذارید و با جارو برقی هوای کیسه  را وکیوم کنید و درب کیسه رامحکم ببندید . به این صورت برنج برای مدت ها سالم می ماند.

 

تله های چسبنده

تله های چسبنده

از بین بردن پروانه در خانه با تله های چسبنده

اساس کارکرد دستگاه چسب مخصوص حاوی فرمون است. معمولاً 2-3 قطعه در داخل خانه استفاده می شود. و در جای بیشترین تجمع پروانه ها معلق می شود. به عنوان مثال می توان به نوار فروکار اشاره کرد که مخصوصاً در شب موثر است. مزایای ابزار توصیف شده عبارتند از:

راندمان بالای نوار.
ختم تولید مثل حشرات.
طولانی مدت (4-6 هفته).
روشی سازگار با محیط زیست و ایمن.
انواع مختلف آفات را تله ها به خوبی از بین می برند.


بلافاصله باید توجه داشت که چنین دستگاههایی:

آسان برای استفاده.
برای انسانها بی خطر است.
هزینه مقرون به صرفه ای داشته باشید.
عالی برای پیشگیری

تله فرمون از نظر بصری بسیار یادآور هرم کودکان است که در هر دو طرف سوراخ دارد. در پایین یک ساختار ساده ، یک طعمه وجود دارد که نیمه نر پروانه را به خود جلب می کند. حشره می رسد ، می چسبد و می میرد. به آرامی ، کم کم ، اما آفات کمتر است. اتصالات چسبنده ای که می توانند به دیواره های داخلی کابینت آشپزخانه متصل شوند ، به همین روش عمل می کنند. تله ها به مدت یک ماه موثر هستند  این برای انسان کاملاً ایمن است ، به سطحی با چربی خوب متصل می شود ، داخل آن طعمه ای با رایحه ای جذاب برای یک حشره دارد و از 2 طرف باز است. پروانه به راحتی داخل آن می شود و به دیواره های سازه می چسبد.تله های چسبنده به عنوان یک تقویت کننده برای سایر عوامل کنترل آفات عمل می کنند.

 

نحوه کنترل تلفیقی حشره شاپرک در خانه

بهترین روش کنترل این آفت در خانه، روش تلفیقی است. در این نوع کنترل، از بیش از یک روش کنترل برای مهار آفت استفاده می شود. مثلا می توانید از قرص های تدخینی گیاهی (قرص های اکالیپتوس یا دارچین و ...) که توسط تولیدکنندگان ایرانی (می توانید با یک جستجوی ساده نام این محصولات را در اینترنت بیابید) تهیه شده و در بازار موجود هستند برای کنترل آفت در محصول (مثلا پروانه موجود در برنج در گونی برنج یا حبوبات) و یا ظروف نگهداری مواد غذایی (مثلا ظرف بیسکوئیت یا کشمش) استفاده کرد.

 

 

این قرص های گیاهی در وهله اول دورکننده آفت بوده و در ادامه از تغذیه و تخم ریزی آن جلوگیری می کنند و در غلظت بالا آفت را می کشند. در ادامه نیز می توانید با حذف آلودگی و تمیز کردن به صورت دستی (کنترل مکانیکی با کشتن لاروها و حشرات بالغ بلافاصله پس از مشاهده) از انتشار و افزایش آلودگی جلوگیری کنید. در نهایت نیز با قرار دادن مواد غذایی آلوده شده در معرض تابش شدید نور خورشید، آلودگی را منهدم کنید.

در پایان خبر خوشی برای شما داریم و آن این است که فضولات این آفت و یا بقایای پوست اندازی لاروی و اجساد این حشره سمی نیستند و اگر احیانا مشکوک هستید که مواد غذایی آلوده به این آفت را خورده اید یا نه؟ باید بگوییم که مسمومیت غذایی شما را تهدید نمی کند!

امیدواریم هیچ وقت این آفت را در آشپزخانه خود نبینید!! 

 

نحوه خلاص شدن از شر شب پره هندی برای همیشه در ۵ مرحله

RICE-INFESTED-WITH-RICE-WEEVILS.jpg

از بین بردن پروانه در خانه هک زندگی

مشهورترین و ترفند ها و هک زندگی برای پروانه برنج و  از بین بردن پروانه حبوبات بر اساس بررسی ها ، روش های موثر مردمی را برای خلاص شدن از انواع مختلف پروانه ها جمع آوری کرده ایم:

 

صابون با بوی توت فرنگی و پوست لیمو یا پرتقال

اینها مواد دافع کاملا موثری هستند که هم از اشیا و هم از محصولات در برابر پروانه ها محافظت می کنند. پوست مرکبات باید در جاهایی که حشرات شایع هستند پخش شود. در مناطقی با رایحه پرتقال ، حشره حتی قادر به تخمگذاری نیست. و وقتی پوسته ها شروع به خشک شدن و طعم خود را از دست می دهند ، به پوست مرکبات تازه تغییر یابند.

 

 فلفل سیاه و فلفل دلمه ای ، تنباکو ، میخک ، گل محمدی 

بوهای تند به هیچ وجه "مطابق میل" حشره شاپرک در خانه نیست . اگر کیسه هایی را با ادویه جات در سرتاسر آپارتمان ، و به ویژه در مکان ها ی مشکل دار  پخش کنید ، می توانید خیلی زود و برای مدت طولانی حشرات را دفع کنید.

 

صابون لباسشویی

شاید امروز همه از ویژگی های مفید  صابون تیره لباسشویی آگاهی نداشته باشند. این صابون که حاوی مواد طبیعی است ، برای مبارزه با پروانه لباس ، پروانه های سیب زمینی و غلات مناسب است. قطعات کوچک صابون در کمدهای حاوی غلات ، کمد ، جعبه های ذخیره سیب زمینی گذاشته می شود.

 

سرکه و سیر

پروانه مانند بسیاری از آفات دیگر بوی سرکه را تحمل نمی کند. بنابراین ، زنان خانه دار هنگام انجام تمیز کردن با پارچه نمدار در اتاق ها ، کابینت ها ، قفسه ها و کشوها را با محلول آب و سرکه پاک می کنند . برای تقویت اثر رایحه های خاص ، پس از برداشت ، حبه های سیر در مناطق تحت درمان قرار می گیرند.


با استفاده از این محصول به تنهایی می توانید از شر لارو پروانه خلاص شوید. بدین منظور ، 2 قاشق غذاخوری سرکه در ظرفی مناسب برای این فرآیند به مدت چند دقیقه گرم می شود ، سپس کنسانتره گرم حاصل در ظرف ریخته می شود و به مدت 10-15 دقیقه در یک کابینت قرار می گیرد. این محصول به از بین بردن لارو حشرات کمک می کند.

 

روغن صنوبر

اعتقاد بر این است که اسانس صنوبر اثر مهلکی بر روی لارو پروانه  و حشره شاپرک در خانه دارد. برای رسیدن به هدف ، باید با قطره چکان کمی روغن چکه کنید یا با سواب روی مناطقی که حشرات شناسایی شده اند بمالید و منتظر نتیجه باشید.

 

بابونه قفقازی (پیرتروم)

به صورت پودر برای حشرات پرنده استفاده می شود. کافی است 3-4 گرم ماده در هر 1 متر مربع پاشیده شود. 

برای از بین بردن پروانه برنج و از بین بردن پروانه در خانه در سراسر آپارتمان و جلوگیری از انتقال آن از یک خانه به خانه دیگر ، گیاهان و ادویه های خشک نه تنها در محل زندگی حشرات ، بلکه در سراسر خانه استفاده می شود.

 

شاه بلوط

میوه های خشک شده شاه بلوط در میان لباس یا غذا قرار می گیرند. اغلب اوقات ، این درمان عالی است.

 

گیاهان داخلی کلئوس (گزنه) و شمعدانی (پلارگونیوم)

آنها با رایحه های خاصی متفاوت هستند که پروانه ها نمی توانند تحمل کنند. برگ های تازه گیاه آفات را می ترساند و از ورود آنها به خانه جلوگیری می کند.

stinging-nettle-leaves-in-a-bowl-on-rustic-table.jpg

شاخه های اسطوخودوس یا روغن اسطوخودوس

روش بسیار موثر برای خلاص شدن از شر پروانه برنج و از بین بردن پروانه در اسرع وقت است. شاخه ها فقط باید در مکان های مناسب چیده شوند ، می توان چند قطره روغن روی سطح چکه کرد یا در ظروف کوچک قفسه ها قرار داد.

شاخه های افسنطین

شاخه های افسنطین نه تنها حشره شاپرک در خانه را می ترساند ، بلکه از تکثیر آنها جلوگیری می کند. واقعیت این است که بوی گیاه حشره شاپرک در خانه را بدبخت می کند و نمی تواند تخمگذاری کند.

 

روزنامه ها

جالب اینجاست که حشرات عاشق خز و کفش از بوی جوهر چاپ به هیچ وجه هیجان زده نیستند. قرار دادن چند ورق روزنامه در چکمه های خزدار یا قفسه ای با وسایلی که باید با چند چاپ تازه تکمیل شود کار دشواری نیست ، اما پروانه قطعاً به آنجا نخواهد رسید.اگر به برخی از قوانین پایبند باشید ، می توانید به طور کامل از بروز آفات در آپارتمان جلوگیری کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • خانم خالقی :

    باسلام.متاسفانه این حشرات در خانه ما مدتی است در هر کجا که فکرش رو می کنید لانه کردند مثلا روی لباسها پیله گذاشتن و روی عروسک های خرسی وهر جایی که البسه موهر یا خز دار مشاهده می کنن لانه می کنن.از حشره کش چندین بار برای از بین بردن این ها استفاده کردیم ولی بعد از مدتی دوباره سر و کله شان پیدا میشه.زیر منزل ما نانوایی قرار داره و فکر می کنم از گرمای خانه بوجود اومدن و دارن ادامه حیات میدن.واقعا رو اعصابن.کلی خوراکی ها رو در فریزر قرار دادیم حتی یک یخچال فریزر دیگه خریدیم ولی باز تو کابینت ها وول می خورن و باعث از بین رفتن آرامش ما شدن.

    1398/6/25 13:58
    • طاهره مصطفوی :

      گچ قلمی در میان تعدادی از محصولات ضد پروانه بسیار موثر با بالاترین هزینه مقرون به صرفه قرار دارد. با استفاده از آنها در مساحت 30 متر مربع می توانید پروانه ها را به مدت 1-2 ماه پاک کنید. برای ایمنی خودتان ، خطوط را با نگه داشتن گچ روی پلی اتیلن ترسیم می کنید. اگر حشرات کم باشد ، در مکان های تجمع ، کافی است راه راه هایی به عرض 3 سانتی متر بکشید. گچ حاوی حشره کش ها است ، بنابراین شما باید با احتیاط زیاد آن را اداره کنید و تمام مواد غذایی را خارج کنید. بسیاری از زنان خانه دار از گچ قلمی حاوی حشره کش ها به خوبی آگاهی دارند. به معنای محافظت از اتاق نه تنها در برابر پروانه ها ، بلکه همچنین در برابر حشرات دیگر مورچه و سوسک ، مدت زمان داروها 6 ماه است.

      1400/3/18 19:22
  • طاهره مصطفوی :

    سلام.به این علت که برنج پروانه زده را نمی شود در آفتاب پهن کنید تا حشرات از بین بروند، بهترین روش پروانه در برنج ، تمیز کردن دستی برنج است . کلا نگهداری برنج در آپارتمان های کنونی سخت است و به مکانی سرد نیاز دارد به عنوان یک تجربه که خودم استفاده کرده ام برنج ها را بعد از تمیز کردن دستی ، در کیسه های پلاستیکی بسته بندی کنید، کاملا در پلاستیک را ببندید و داخل فریزر بگذارید. برای پختن برنج یک ساعت قبل از خیس کردن برای آشپزی، برنج را در فضای آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسد و بعد بگذارید خیس بخورد.

    1398/9/16 19:30
  • زینب موسوی :

    سلام . مدتیه که این حشرت تو کیسه برنج دودی که خریدم لونه کرده و نمیدونم چکار کنم

    1398/9/15 14:04
  • آیناز رجبی :

    سلام. ما همش روی سقف خونمون کرم های ریزی میشینه که تیله می بندند و بعدش به همین شب پره هندی تبدیل میشن هر چقدر هم که اون ها رو میکشیم تمومی ندارن .

    1398/12/9 4:23
  • سعید :

    چگونه می توان آلودگی های شب پره هندی را کنترل کرد برای جلوگیری از ابتلا به آلودگی در وهله اول ، توصیه می شود قبل از خرید از فروشگاه های مواد غذایی ، بسته بندی مواد غذایی را معاینه کنید. کالاهای بسته بندی شده آسیب دیده یا نامناسب بسته بندی شده را نباید خریداری کرد و باید سریعاً به کارکنان فروشگاه گزارش شود. اگر مشکوک هستید که در خانه خود به آلودگی پروانه هندی مبتلا هستید ، توصیه می شود با بررسی تمام مواد غذایی موجود در خانه شروع کنید. همه کمد و کمد های حاوی مواد غذایی خشک را خالی کنید تمام قفسه ها و کمد های خالی را به طور کامل پاک کنید تمام غذاهای بسته بندی شده را که قبلاً باز شده یا کاملاً آب بندی نشده اند ، با دقت بررسی کنید تمام غذاهای آلوده را دور ریخته و آن را از خانه خود دور کنید همه فضا های خالی قفسه ها را برای خلاص شدن از شر خرده های غذا و ... ، تمیز کنید با دقت در گوشه ها و بین ترک ها و شکاف های دیواری جاروبرقی کنید. کمد ها و سطوح قفسه را با آب داغ ، صابون یا سرکه تمیز کنید. در داخل کابینت ها رزماری ، صابون لباسشویی یا روغنهای اساسی بودار بگذارید شب پره بالغ را فراری می دهد اما روی تخم ها تاثیری ندارد تمام ترک های موجود در دیوارها را درون کمد ها ببندید برای اطمینان از پنهان بودن لاروها ، یک بررسی نهایی از دیوارها و سقف ها انجام دهید پشت همه لوازم و آویزهای دیواری را بررسی کنید به خاطر داشته باشید که تمیز کردن بسیار کامل آشپزخانه شما لازم است. آفات می توانند زنده بمانند و حتی با ریزترین مقادیر خرده غذا دوباره رشد کنند.

    1399/4/4 16:10
    • طاهره مصطفوی :

      با تشکر از توضیحات مفید شما اگر آلودگی به نقطه‌ای رسیده باشد که با انجام مراحل بالا نتوان به طور کامل کنترل کرد ، روشهای دیگری برای خلاص شدن از شر پروانه های غذایی هندی وجود دارد. تله هایی با مواد چسبنده می توانند درون آشپزخانه قرار گیرند و برای فریب حشرات به داخل آن استفاده شوند. هرچه پروانه های بالغ به تله جذب می شوند ، به دام نزدیک می شوند ، گیر می افتندد و سرانجام می میرند. این به طور موثری چرخه تولید مثل شب پره هندی را در خانه به پایان می رساند. تله های چسبان در سراسر آشپزخانه یا داخل کابینت ها قابل تنظیم است. توصیه می شود که آنها را در مکان های مختلف قرار دهید. برخی از بهترین مکانها عبارتند از: تله های آویزان از سقف در نزدیکی وسایل روشنایی پشت لوازم خانگی در واحدهای قفسه بندی در پوشاک آئروسل ها و سایر اسپری های حشرات را می توان در امتداد ترک ها و شکاف ها و همچنین در کنار دیوارها ، کفپوش ها و تخته های پایه استفاده کرد. این امر به جلوگیری از آلوده شدن بیشتر مواد غذایی اضافی که به منزل شما منتقل می شود ، کمک می کند. اکیداً توصیه می شود از هر نوع فرمول حشره کش یا محصول سمی اسپری در اطراف منابع غذایی استفاده نکنید. همچنین ممکن است لازم باشد برای تکمیل کامل مراحل ، با یک متخصص کنترل آفات تماس بگیرید. یک شخص حرفه ای می تواند منبع مشکل را شناسایی کند و به شما در خلاص شدن از خانه خود از آلودگی کمک کند.

      1399/4/4 16:32
  • سعید :

    در هنگام بازرسی از مواد غذایی ، ممکن است بخواهید با دقت آن را از بین ببرید تا مشخص شود که آیا بخشی از آن آلوده نیست یا خیر. با مرتب سازی هر یک از مواد غذایی به صورت جداگانه ، می توانید با دقت بیشتری از علائم آسیب دیدن و در صورت وجود حشرات زنده یا لاروهای خزنده مطلع شوید. اگر شواهدی از این موارد بیابید ، می توانید ایده بهتری در مورد مرکز آلودگی قرار دهید. ممکن است موارد غذایی وجود داشته باشد که گمان می کنید به آنها آلوده شده باشد ، اما شاید برای بعضی از آنها تشخیص آلودگی دشوار باشد. در این حالت ، شما هنوز می توانید غذای مورد نظر را با قرنطینه کردن آن در یک ظرف شیشه ای بسته یا کیسه Ziploc ، نجات دهید. غذا را به مدت یک ماه در قرنطینه نگه دارید. بعد از گذشت یک ماه دوباره مواد غذایی را بازرسی کنید و به دنبال علائم آلودگی باشید. اگر علائمی از آفات پیدا کردید ، بهتر است فوراً مواد غذایی را دور ریخته ، مجدداً آن را از خانه خارج کنید. برای نجات هر غذایی که مورد تردید باشد ، می توانید آنرا از نظر بهداشتی نیز انتخاب کنید. ضد عفونی کردن غذا می تواند با گرم کردن آن یا انجماد آن صورت گیرد. اگر تصمیم به یخ زدن غذا دارید ، آن را درون یک ظرف کاملا بسته یا کیسه Ziploc قرار دهید و آن را در فریزر نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که دما در حد صفر درجه باشد و چهار روز تا یک هفته آن را منجمد کنید. اگر تصمیم به گرم کردن غذای مشکوک دارید ، آن را به مدت پنج دقیقه در مایکروویو قرار دهید. در غیر این صورت می توانید آن را به مدت یک ساعت در دمای 140 درجه فارنهایت گرم کنید. مواد غذایی را طوری قرار دهید که بصورت نازک پخش شود و به هم نچسبد تا اطمینان حاصل شود که با گرما یا سرما باعث از بین رفتن تمام نشانه های زندگی می شود. هر غذایی که بتوانید آن را نگه دارید ، آن را به ظروف پلاستیکی کاملاً آب بندی شده انتقال دهید. تمام مواد غذایی جدید وارد شده به خانه نیز باید برای جلوگیری از آلودگی مجدد به داخل ظروف بسته شده منتقل شوند. روش دیگر ، در صورت امکان ، نگهداری مواد غذایی در یخچال است. آگاه باشید که آلودگی ممکن است فقط در غذای انسان تأثیر نداشته باشد. آلودگی ممکن است در غذای حیوانات اهلی و دانه های پرندگان نیز رخ دهد. سبزیجات خشک شده و گیاهان خشک شده تزئینی نیز در صورت لزوم باید مورد بررسی و دور ریخته شوند.

    1399/4/4 16:40
  • محسن :

    یکی از رایج ترین آفات غلات و فرآورده های دانه ، شپشک برنج و شپشک انبار است. پروانه برنج یا شپشک برنج از آفات مخرب محصولات غلات است. آنها فقط به غلات برنج علاقه ندارند. این سوسک ها نیز به میل خود از جو ، چاودار ، گندم ، گندم سیاه ، ارزن ، ذرت تغذیه می کنند. این گونه را نباید با شپشک انبار اشتباه گرفت . شپشکهای برنج به رنگ قهوه ای تیره هستند و خسارت بیشتری به محصولات دانه وارد می کنند. حشرات به خوبی پرواز می کنند و می توانند در مناطق وسیعی مستقر شوند. ماده ها بسیار بارور هستند - آنها در هر فصل 580 تخم می گذارند. رشد جنینی به طور متوسط ​​نه روز طول می کشد. در مرحله لارو ، حشره مانند بزرگسالان به طور فعال از غلات تغذیه می کند . آفت توسط خاک مرطوب و دانه های متورم از رطوبت به مزارع برنج جذب می شود. تلفات محصول می تواند تا 75٪ باشد. حشراتي كه درون دانه ها نفوذ كرده اند در نهايت در انبارها قرار دارند و در آنجا به تغذيه و توليد مثل ادامه مي دهند و حشرات را به سایر مواد غذایی می برند. مثلاً آرد یا ماکارونی. روش های کنترل شامل پردازش مرطوب امکانات ذخیره سازی با پاشیدن محلول های "Fufanon" ، "Decis" ، "Actellik" یا "Karbofos" است. بذرها قبل از نگهداری خشک می شوند تا رطوبت آنها کاهش یابد. حشرات نیز با سرد شدن دانه زیر -5 درجه از بین می روند.

    1400/3/18 18:16
  • طاهره مصطفوی :

    از بین بردن پروانه در خانه از میان 15000 گونه پروانه ، بیشتر اوقات در کنار یک شخص مستقر می شویم: کت خز ، فرش ، کمد لباس ، مبلمان و غذا. روش های برخورد با آنها تقریباً یکسان است و اساساً بر اساس حفظ نظافت و نظم است. ما به شما می گوییم چگونه از شر پروانه ها در خانه خلاص شوید؟ در خانه ، حشرات در تمام طول سال تولید مثل می کنند. یک آفت کوچک اما بی روح معمولاً از طریق موارد زیر وارد خانه می شود: پنجره باز موی حیوان خانگی ، لباس و اشیا ((که کمتر استفاده می شود) ، مبلمان عتیقه ، اسباب بازی و لوازم جانبی ، محصولات (به ویژه غلات) ذخیره شده. مهم: شب پره الیاف طبیعی را دوست دارد ، اما سود بردن از مواد مصنوعی را نمی پسندد. در اولین سو ظن از ظهور یک پروانه در خانه ، باید محل زندگی آن را پیدا کنید . برای انجام این کار ، شما باید: کمد لباس ها را با چراغ قوه (به خصوص گوشه های تاریک) را بررسی کنید ، تکرار و مرتب کردن همه چیز ، قسمت پایین و پشت مبلمان داخلی ، داخل پیانو یا پیانوی بزرگ را بررسی کنید ، اشیاعتیقه و اشیای قدیمی ساخته شده از الیاف طبیعی (کلاه گیس ، ملیله ، مو عروسک ، حیوانات پر شده ) را کاوش کنید ، به زیر فرش ، به مناطق تاریک زیر تخته های زیرین نگاه کنید ، ترک های دیوارهای زیر کاغذ دیواری آسیب دیده را بررسی کنید. سوراخ در لباس نه توسط پروانه ها ، بلکه توسط لارو پروانه ایجاد می شود چگونه از شر پروانه ها در خانه خلاص شویم؟ زنجیرهای کوچک سفید ، پیله ها ، بقایای تار عنکبوت و سوراخ های موجود در اشیا نشانه های واضح وجود حشره مضر است. اگر مواردی وجود دارد ، یک روش درمانی مطمئن برای پروانه های خانه تمیز کردن و شستن است: وسایل به شدت آسیب دیده را در کیسه های محکم بسته بندی کنید و دور بریزید ، بقیه لباس ها را کاملا تمیز کنید ، در آب گرم بشویید ، چیزهای بزرگ را با یک مولد بخار درمان کنید ، با جاروبرقی داخل کمد و بلافاصله ظروف را از گرد و غبار پاک کنید . قفسه ها را با پارچه ای معطر با روغن سرو یا صنوبر پاک کنید ، تکه های صابون را در گوشه کمد قرار دهید (اما برای بوی صابون آماده باشید) ، کیسه های پارچه ای را با گیاهان در کمد آویزان کنید: افسنطین ، رزماری ، آویشن ، تانسی ، شمعدانی ، میخک ، اسطوخودوس یا برگ بو. پروانه را گیاهان معطر نمی کشد ، اما پروانه ها گیاهان معطر را دوست ندارند. مواردی که توسط پروانه ها کمی آسیب دیده اند می توانند از سه طریق نجات یابند: در آفتاب و هوای تازه تهویه کنید ، آن را با ارسال به ماشین لباسشویی گرم کنید (حداقل 50 درجه سانتیگراد) ، با قرار دادن 3-4 روز در فریزر . اسپری بر روی زیستگاه لارو ، قرص و صفحه: حاوی روغنهای اساسی است که پروانه ها را دفع می کند ، با تله های فرمونی: پروانه های نر را بکشید ، از تولید مثل آنها جلوگیری کنید ، بخور گرما: در اثر تماس با هوا گرم می شود و ماده ، کشنده برای پروانه ها ، بدون ایجاد اثر و بو بر روی لباس ، تبخیر می شود. مهم: مواد دافع حشرات را با بو دفع می کنند ، و حشره کش ها را با مواد شیمیایی سم می کنند - اطلاعات روی بسته را به دقت بخوانید. تعدادی از داروهای دفع کننده پروانه می توانند باعث آلرژی شوند - دستورالعمل ها را با دقت بخوانید چگونه می توان به طور موثر با پروانه ها مقابله کرد و از بازگشت آنها جلوگیری کرد؟ اگر از شر پروانه خلاص شوید ، به این معنی نیست که دوباره ظاهر نمی شود. بنابراین ، اقدامات پیشگیرانه را فراموش نکنید: به طور منظم اتاق و کابینت را تهویه کنید ، از تجمع رطوبت و گرد و غبار جلوگیری کنید ، لباس های فصلی را به طور جداگانه در پوشش های محافظ نگه دارید. چیزهای کثیف را در گنجه ذخیره نکنید ، به طور دوره ای لباس پشمی را از نظر علائم پروانه بازرسی کنید ، قبل از نگهداری طولانی مدت لباس ها را بشویید ، از چوب لباسی های سرو برای خز و محصولات پشمی استفاده کنید ، فرشها و مبلمان را مرتبا تمیز کنید. هواگیری منظم کمد یک پیشگیری مفید در برابر پروانه ها است نتیجه گیری: پروانه بیش از همه تمیزی ، حرکت و نور را دوست ندارد ، بنابراین مرتباً چیزها را مرتب ، شستشو و هوا دهید.

    1400/3/18 18:34
  • Blue 490 :

    علت پروانه زدن برنج هنگامی که صاحبخانه متوجه یک پروانه کوچک خاکستری ناخوشایند می شود که پرواز می کند ، بلافاصله سیگنال پریشانی به گوش می رسد. برای اولین بار با دیدن یک حشره ، مثل پروانه موجود در برنج هرگز نمی توانید بگویید که می تواند باعث ایجاد سوراخ در چیزهای پشمی ، غلات ، آجیل و میوه های خشک ، تکه های خز از کتهای خز گران و کفش های خز ، تودوزی مبلمان آسیب دیده شود . به نظر می رسد که حشره شاپرک در خانه یک آفت خطرناک است و مبارزه با آن ضروری است. اما در اینجا نیز تعدادی از تفاوت های ظریف وجود دارد. کرم ریز سفید در آشپزخانه و علت وجود کرم در خانه . واقعیت این است که این موجود پرشور ، مانند همه حشرات ، مراحل خاصی از تکامل را پشت سر می گذارد ، بنابراین ما نه تنها با پروانه های پروازی ، بلکه با تخم و مکمل های آنها نیز مقابله خواهیم کرد. به نظر می رسد که پروانه ها از نظر خراب شدن غذا و چیزها کاملاً بی ضرر هستند. مسئولیت های آنها شامل تولید مثل ، اسکان و یافتن غذا برای فرزندان است. اساساً ، پروانه های پرنده نر هستند و در حالی که ما دستانمان را به شدت می کوبیم و سعی در کشتن آنها داریم ، ماده ها انبوهی از تخمها را می گذارند که خیلی زود تبدیل به کرم می شوند و صدمات قابل توجهی ایجاد می کنند. از بین بردن پروانه حبوبات و از بین بردن پروانه برنج .از بین بردن کرم آجیل برای مبارزه با پروانه ها یک رویکرد جامع لازم است. به این معنی که جنگ باید با پروانه ها و لارو انجام شود ، با استفاده از روش های مختلف ، از شناسایی مکان های مخفی پروانه ها ، استفاده از توصیه های مادر و مادربزرگ ، استفاده از آماده سازی های آماده شده توسط صنعت ، تا انجام اقدامات پیشگیرانه کار کردن کاملاً واضح است که هیچ کس علاقه ای به ظاهر شدن حشرات در آپارتمان و پروانه برنج ندارد و البته هیچ کس نمی خواهد خودش پروانه را وارد خانه کند. با این وجود ، علل ظهور آفات یک یا دو مورد نیست ، بلکه چندین مورد است. برخی از آنها در اینجا آمده است: اگر تولید کننده از شرایط نگهداری مناسب چشم پوشی کند یا بسته بندی پاره شود ، محصولات خریداری شده در فروشگاه می توانند به راحتی ناقل لارو پروانه شوند. به همین ترتیب ، محصولات خریداری شده در بازار می توانند آلوده شوند : میوه های خشک ، قارچ ، گیاهان خشک و حتی ادویه جات. چیزهای جدید (لباسهای بافتنی و پشمی ، کتهای خز ، کفشهای خزدار) ، مبلمان ، فرشهای مختلف حامل احتمالی لارو پروانه هستند ، اگر در فروشگاه به آنها آلوده باشند. اشیا یا مبلمان خریداری شده از فروشگاه های دست دوم یا از دوستان برای صرفه جویی می توانند حامل آفات حشرات باشند. حیوانات (به خصوص آنهایی که موهای بلند دارند ) به راحتی پروانه ها را وارد آپارتمان می کنند. علاوه بر این ، اولین وسیله حمل و نقل آنهاخواهد بود و نه بیشتر. مسیرهای تهویه به مسیرهای ارتباطی عالی بین آپارتمان های همسایه تبدیل می شوند ، بنابراین حشرات از کشف مناطق جدید خوشحال می شوند. حتی کتاب های موجود در کتابخانه نیز می توانند باعث بروز پروانه ها در خانه شوند.

    1400/3/18 19:11
  • ملکه :

    سلام وقت بخیر من چند روزه از این حشرات میبینم فهمیدیم منبعشون برنج هامونه(برنج شمال هستن) تا جایی که می بینیمشون میگیریمشون میندازیم بیرون . حالا میخواستم بدونم چطوری میتونیم این حشرات رو که تو برنجمون هستن از بین ببریم و اینکه اگر تخم ریزی کردن چطوری تخم هاشون رو از تو برنج خارج کنیم؟

    1400/3/26 23:23
  • Yamary 83 :

    اولین علامت آلودگی مواد غذایی ظاهر پیله و تار عنکبوت نازک در آنها و سپس کرم شب پره مایل به زرد است که می توانند در امتداد دیوار کابینت های آشپزخانه بخزند. به محض مشاهده پروانه غذایی بالغ در آشپزخانه یا یافتن آثاری از لارو شب پره یا شفیره در غلات ، ضروری است که شروع به خلاص شدن از شر آفت کنید.

    1400/4/15 9:25
  • Yamary 83 :

    انجام تمیزکاری عمومی محل نگهداری محصولات فله ای بسیار مهم است. برای این کار تمام سطح کابینت آشپزخانه را با آب و صابون بشویید. به خصوص با دقت باید تمام مکان های دور از دسترس کابینت را بشویید: گوشه های دور ، ترک های مختلف ، فرورفتگی ها ، لولاهای درب. این جایی است که پیله های پروانه غذایی (شبپره چیست ) می توانند خود را پنهان کنند که به راحتی نمی توان از آن گذشت. پس از تمیزکاری با آب صابون ، تمام سطح را با محلول سرکه کاملاً پاک کنید تا حشره ی شب پره تمایل به استقرار مجدد در این مکان را نداشته باشد. پس از این روش ، لازم است درب های کابینت را برای تهویه باز بگذارید.

    1400/4/15 9:34
  • Yamary 83 :

    همه موافقت خواهند کرد که دمپایی موثرترین راه برای خلاص شدن از پروانه های پروانه غذایی یا حشره شب پره نیست. نوارهای چسبی و تله های چسبنده مخصوصی برای این منظور وجود دارد ، مشابه نوارهایی که در برابر حشرات پرنده (مگس پشه سوسک)استفاده می شود. آنها را در کمد و سایر مناطق توزیع آفات پروانه هندی آویزان و بچسبانید. به اصطلاح تله های پروانه فرمونی وجود دارد. در زیر تله هرمی شکل طعمه ای حاوی فرمون قرار دارد که حشره ی شب پره نر را به خود جلب می کند. از طریق سوراخهای طرفین دام ، پروانه بر روی طعمه پرواز می کند و محکم به سطح آن می چسبد. حشره شب پره که به این روش گرفتار می شوند نمی توانند تخم بگذارند و به تدریج تعداد پروانه ها کاهش می یابد. از مزایای این گونه تله ها نسبت به سایر وسایل می توان به ایمنی آنها برای افراد و حیوانات خانگی ، هزینه کم و سهولت استفاده اشاره کرد.

    1400/4/15 9:37
  • Taranom :

    سلام و عرض ادب مدتی هست که این کرم ها و پروانه ها که اولش کرم هستن و بعد تبدیل به پروانه میشن در داخل پشم های گوسفند که برای لحاف و تشک دوزی ازش استفاده میکنیم پیدا میشن و ما موقع دوختن تشک اونارو دور میندازیم چطور میشه باهاشون مقابله کرد و در کل چطور میشه اونارو از بین برد من خودم بشخصه ازشون خیلی میترسم و وقتی میبینم اصلا نمیتونم بهشون دست بزنم و مامانمو صدا میکنم لطفا کمک کنید

    1400/11/15 15:39
  • Doraslasy 757 :

    روش از بین بردن پروانه آجیل .......... از بین بردن پروانه برنج در خانه ............... از بین بردن پروانه در خانه ................ از بین بردن شاپرک در خانه ............. علت پروانه در خانه ............ شاپرک در خانه نشانه چیست ........... پروانه های کوچک در خانه ........... علت وجود پروانه ریز در خانه ............ علت وجود پروانه های ریز در خانه ........... علت وجود شاپرک در خانه ............ کرم سفید روی سقف خانه ........ علت وجود کرم در سقف خانه ............ روش از بین بردن پروانه آجیل ............... سم برای کشتن پروانه ................ از بین بردن کرم در خانه ............. شاپرک در خانه نشانه چیست .............. چگونه پروانه ها را از بین ببریم ............. پروانه زدن برنج ............ کرم در خانه نشانه چیست ......... علت وجود کرم سفید در خانه ........... در مقاله توضیح داد شده است.

    1402/7/25 18:49

بیشتر بخوانید