علت مسری بودن خمیازه

در

محققان دانشگاه ناتینگهام می‌گویند بخشی از مغز که کنترل حرکت را بر عهده دارد (قشر حرکتی) مسئول پدیده "تقلید غیرارادی" است که باعث می‌شود خمیازه مسری باشد.
پدیده "تقلید غیرارادی"- پدیده‌ای که باعث می‌شود بدون اراده رفتار یا کلام فردی دیگر تقلید شود- در برخی بیماری‌ها مثل سندرم تورت و صرع و اوتیسم دیده می‌شود.
پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام از این رو سعی کردند با بررسی عملکرد مغز در هنگام سرایت خمیازه به شناختی تازه از این پدیده برسند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده کنند.
به عبارت دیگر مسری بودن خمیازه شاید سرنخی از برخی حرکات غیر ارادی ناخواسته مثل تیک به دست بدهد و ممکن است آنچه در مغز هنگام سرایت خمیازه رخ می‌دهد با آنچه باعث تیک یا حرکات غیرارادری می‌شود ارتباطی داشته باشد.
آنها از ۳۶ داوطلب خواستند شاهد خمیازه کشیدن دیگران باشند، به برخی از آنها گفته شد اگر با دیدن خمیازه، خمیازه‌شان گرفت می‌توانند خمیازه بکشند اما به برخی دیگر گفته شد سعی کنند جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیرند.
نتایج این تحقیق که در نشریه زیست شناسی امروز منتشر شده نشان داد واکنش این افراد به دیدن خمیازه به "تحریک پذیری" قشر اولیه حرکتی مغز ارتباط دارد.
محققان دریافتند با "تحریک مغناطیسی بخشی از مغز" از بیرون (TMS)، می‌توانند قشر حرکتی مغز را تحریک کرده و فرد را آماده سرایت خمیازه کنند.
به گفته پروفسور جورجینا جکسون که در این مطالعه شرکت داشته از یافته‌های این تحقیق می توان برای شناخت بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی) استفاده کرد:
"در بیماری تورت، اگر بتوانیم تحریک‌پذیری را کاهش دهیم تیک‌ها کمتر می‌شود و ما روی همین کار می‌کنیم."
پروفسور استیون جکسون هم که در این پژوهش مشارکت داشته اضافه می‌کند که "اگر ما بفهمیم چگونه تغییر تحریک پذیری قشر مغز باعث افزایش اختلال سلولهای عصبی مغز می‌شود احتمالا می‌توانیم این روند را معکوس کنیم."
"ما به دنبال درمان‌های بالقوه بدون دارو که برای هر بیمار اختصاصا طراحی شده می‌گردیم بنابراین استفاده از تی‌ام‌اس ممکن است در کنترل عدم توازن شبکه‌های مغز موثر باشد."
دکتر اندرو گالوپ روانشناس دانشگاه نیویورک که در زمینه خمیازه تحقیق کرده می‌گوید استفاده از تی ام اس در تحقیقات خمیازه‌ای "کاری نو" است:
"ما هنوز خیلی کم می‌دانیم که چرا خمیازه می‌کشیم. تحقیقات مختلف به ارتباط خمیازه و هم‌حسی (empathy) اشاره کرده‎اند" اما یافته‌های این تحقیق "ممکن است حاکی از این باشد که مسری بودن خمیازه به هم‌حسی ارتباطی ندارد."

نظرات

در ادامه بخوانید...

5 بیماری جدی با علامت ثابت خمیازه کشیدن

در
پنج بیماری جدی که علامت خمیازه در آن ثابت است.
پزشکان در مورد پیشرفت 5 بیماری خطرناک که علائم خمیازه در آن ها مشترک است گزارش داده اند.
وقتی زنگ هشدار ارزش دارد؟
دانشمندان می دانند که خمیازه بسیار مفید و ضروری است، رفلکسی که فعالیت شناختی را افزایش می دهد.اما گاهی اوقات نشانه ای از خطر است.
 
مولتیپل اسکلروزیس
همراه با یک خمیازه ثابت
علائم دیگر که مشاهده می شود: بی حسی اندام، اختلال در دید (تاری) و مشکلات با حفظ تعادل.
 

اختلالات کبدی

خستگی وحشتناک، خمیازه و اختلالات هورمونی بیماری کبد را مشخص می کنند. با این حال، اشتهای فرد کاهش می یابد یا تهوع رخ می دهد.
 

ضربان آهسته قلب

خمیازه ضربان آهسته در قلب را نشان می دهد. علائم دیگر که مشاهده می شود: حالت تهوع، اختلال در خوردن، درد قفسه سینه، کم آوردن نفس، باید با پزشک مشورت کنید.
 

سکته مغزی

هنگامی که یک سکته مغزی رخ می دهد، درجه حرارت بدن افزایش می یابد، و بنابراین فرد دائما خمیازه می کشد. علاوه بر خمیازه بیمار علائم دیگری را مشاهده می کند: تغییر در گفتار، بی حس در صورت و همچنین عدم توانایی در بالا بردن دست.
 

خستگی مزمن

احساس استرس ناشی از افزایش سطح هورمون کورتیزول است. هورمون کورتیزول در خون وارد می شود و در بعضی مواردباعث درد در سر و سینه، تنفس سریع و ضربان قلب می شود. در این مورد، خمیازه نشان دهنده نقض بدن است.

نظرات

۱۴۰۰/۹/۱۷به طور کلی خمیازه یک رفلکس طبیعی است که در طی آن ماهیچه ها شل می شوند و راه های هوایی گشاد می شوند. ما همچنین در هنگام تنش عصبی خمیازه می کشیم، که با تقاضای زیاد برای اکسیژن توضیح داده می شود. خمیازه کشیدن در اتاق های پر دود و حمل و نقل شلوغ و دوباره به دلیل کمبود اکسیژن شروع می شود. به همین دلیل، مردم قبل از رعد و برق، در فشار کم یا در شرایط ارتفاع بالا خمیازه می کشند.

۱۴۰۰/۹/۱۷خمیازه مکرر یک رفتار رایج در افرادی است که به تازگی سکته کرده اند. به گفته پزشکان، این فرآیند به تنظیم دمای بدن و مغز که در هنگام حمله گرم می شوند، کمک می کند.

۱۴۰۰/۹/۱۷خمیازه های مکرر نشانه چه بیماری های خطرناکی است؟ به گفته پزشکان، خمیازه مکرر معمولاً باعث ترس نمی شود و نشان دهنده خستگی، کمبود خواب، استرس و کسالت پیش پا افتاده است. با این حال، گاهی اوقات می تواند نشانه ای از شرایط و بیماری های خطرناک باشد. اگر خمیازه ادامه داشت، حتی اگر خوابیده اید و استراحت کرده اید، در هوای تازه هستید و چندین روز طول کشیده است، به پزشک مراجعه کنید، ممکن است نشانه بیماری باشد.

۱۴۰۰/۹/۱۷خمیازه مکرر گاهی اوقات نشانه اختلال در غده تیروئید، دیابت نوع 2، افسردگی است. می توانیم در مورد مولتیپل اسکلروزیس، آسیب شناسی قلب و عروق خونی، بیماری کبد صحبت کنیم. در طول افسردگی، خمیازه کشیدن می تواند هم به دلیل افزایش سطح کورتیزول خون و هم استفاده از داروها (ضد افسردگی) باشد.

در ادامه بخوانید...