10 خودرو که در دنیا به عنوان تاکسی استفاده می شود بخش دوم

در

نکته ای که در مورد تاکسی ها وجود دارد این است که اهمیت شان بیش از آن چیزی است که در ظاهر اولیه ممکن است به نظر برسد. در حقیقت، تاکسی ها معمولا در خیابان های اصلی شهرهای بزرگ و مهم مرتب در حال رفت و آمد هستند و به همین خاطر تأثیر بسیار مهمی بر ظاهر شهر می گذارند. بیش از هر چیز دیگری محیط و نیز مردمی که از تاکسی ها استفاده می کنند هستند که تعیین کننده اصلی شکل و شمایل خودرو مورد استفاده به عنوان تاکسی خواهند بود، به همین خاطر است که در هر کشوری مدل خودرو  مورد استفاده برای تاکسیرانی آن کشور متفاوت از دیگر کشور ها است.
در این مقاله می خوانیم:

 

 

تاکسی هند

سفیر هندوستان Hindustan Ambassador

البته نام اصلی این مدل خودروی طراحی انگلستان، موریس آکسفورد است، که آن گونه که باید و شاید، در خود انگلیس با استقبال مواجه نشد و در بخش پیشین مقاله به خودروی مورد علاقه انگلیسی ها برای استفاده به عنوان تاکسی در صنعت تاکسیرانی اشاره شد. با این حال، هندوستان جایی بود که علاقه بیشتری به این مدل نشان داده شد و پس از تغییر نام آن به «سفیر هندوستان»، بدل به تاکسی مورد استفاده شان شد. طراحی موریس به گونه ای انجام گرفته بود که خودرو علاوه بر تند و تیز بودن، به سادگی قابل تعمیر بود و نیز فضای داخلی آن نسبتا بزرگ بود، یک راننده تاکسی دیگر چه انتظاری از یک خودرو می تواند داشته باشد؟ زمانی که انگلیسی ها این خودرو را به هند صادر کردن، در تبلیغات شان این عبارت عنوان شده بود که «خودرویی است ایده آل برای کسانی که می خواهند برای گذران زندگی خود از آن استفاده کنند» و راننده تاکسی های هندی قلبا این گفته را پذیرفتند. در نهایت در سال 2014 و پس از پنجاه و شش سال متمادی بود که روند طراحی و ساخت این خودرو خاتمه یافت. البته هنوز هزاران تاکسی از مدل سفیر هندوستان در این کشور مشاهده می شود، به خصوص در شهر کلکته، با این حال، خودروهای جدید ساخت شرکت های خودرو سازی میهاندرا، تویوتا و تاتا، به مرور زمان در حال جایگزین شدن تاکسی های قدیمی هستند.

 

 

تاکسی ژاپن تویوتا کامفورت

تویوتا کامفورت/ کراون کامفورت/ Toyota Comfort/Crown Comfort
شرکت خودرو سازی تویوتا، مدل کامفورت خود را صرفا به منظور استفاده به عنوان تاکسی در ژاپن طراحی کرد (و نیز مدل کراون کامفورت را که تنها تفاوت اش نسبت به مدل اصلی این بود که محور چرخ های بلندتری داشت). همانگونه که از نام این خودرو بر می آید (comfort به معنی راحتی است)، طراحان و متخصصان شاغل در شرکت تویوتا، به هنگام طراحی خودرو تمامی تمرکزشان بر این بود که پیش از هر چیز دیگر، هم راننده و هم مسافران کاملا احساس راحتی و آسودگی کنند. برای این منظور طراحی محور چرخ های عقب معماری به خصوصی دارد که در مدل هایی چون لکسوس آی اس هم می توان شاهد آن بود (البته دو نسل اولیه طراحی شده از این مدل).

در سال 2003 بود که مسئولان شرکت تویوتا، برای این که نشان دهند این مدل طراحی شده توسط شرکت شان چه قابلیت هایی دارد، یک مدل اسپورت چهار در از آن را رونمایی کردند که در آن از یک موتور سوپر شارژ قدرتمند چهار سیلندری استفاده شده بود. البته، حتی خود مسئولان شرکت تویوتا هم چندان انتظار به فروش رساندن این مدل جدیدتر را نداشتند، با این حال، بر خلاف انتظار همگان، در مدت زمان نسبتا کوتاهی تمامی خودروهای ساخته شده از این مدل به فروش رسید. سال جاری، شاهد تولید آخرین نمونه های مدل کامفورت بودیم و پس از آن فعالیت در خط تولید آن خاتمه یافت. مدلی که به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته شده است، جی پی ان تاکسی است که سال آینده تولید آن آغاز می شود. البته دیگر انتظار بدل شدن این مدل به یک خودروی اسپورت، انتظاری بی جا است.

 

 

تاکسی ژاپن تویوتا جی پی ان


تویوتا جی پی ان تاکسی/ Toyota JPN Taxi
طراحان شرکت خودروسازی تویوتا، پیش از این، مدل کراون را طراحی کرده بودند که یادآور شکل و شمایل خودروهای چهاردرب دهه 1980 بود، اما مدل جدید جی پی ان تاکسی آن ها بسیار متفاوت از مدل های پیشین است و همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید، خودرویی نسبتا مرتفع و کاملا مشکی رنگ است و در طراحی آن به اندازه ای به راحتی سرنشینان توجه شده است که تا کنون سابقه نداشته است. طراحان این شرکت خودرو سازی تمامی جزئیات کوچک خودرو را مد نظر قرار داده اند و حتی طراحی دستگیره های باز و بسته کردن در خودرو نیز منحصر به فرد است و بر روی آن کار شده است. مسئولان شرکت تویوتا عنوان کرده اند که مدل جدید شان به آخرین امکانات روز مجهز خواهد بود و صرف نظر از سن و سال افراد، برای تمامی آن ها کارآمد خواهد بود.

قرار است در این مدل جدید از یک موتور هیبریدی بهره گرفته شود که برای تأمین قدرت از الکتریسیته و گاز نفت مایع شده (ال پی جی) (گاز نفت مایع شده ترکیبی از هیدروکربن های C3 و C4 است که در فرآیند پالایش نفت پدید می آیند) استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، شش ایر بگ در نقاط مختلف اتاقک خودرو متصل شده است و نیز سایر امکانات الکتریکی ای که برای افزایش ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده اند.

 

 

تاکسی مکزیک

فولکس واگن بیتل/ Volkswagen Beetle
در سال 1972 بود که مدل بیتل ساخت شرکت فولکس واگن، بدل به خودروی استاندارد مورد استفاده راننده تاکسی ها در این کشور شد. دلیل انتخاب این مدل به عنوان تاکسی این بود که در مقایسه با خودروهای نسبتا بزرگ و قدرتمند چهار در آمریکایی که در آن زمان تولید می شدند (که معمولا از موتورهای هشت سیلندری در آن ها استفاده می شد)، مقرون به صرفه تر بود. همین مسئله سبب شد تا با سرعت باور نکردنی ای صدها هزار خودروی بیتل ساخت کارخانه های داخلی ایالات متحده آمریکا روانه مکزیک شده و به سرعت بدل به منظره ای معمول در شهرهای این کشور شود. علاوه بر تمامی مزایای این خودروی مقرون به صرفه، حجم نسبتا کوچک و سرعت خوب اش این اجازه را به رانندگان تاکسی می داد تا بتوانند از ترافیک شلوغ شهر عبور کنند و خود را خلاص کنند.

البته حکومت بی رقیب بیتل و استفاده از آن به عنوان تاکسی در سال 2002، و به واسطه قانون جدیدی که توسط دولت مردان مکزیکی وضع شد، رو به افول نهاد؛ این قانون جدید از این قرار بود که تمامی رانندگان تاکسی پس از تاریخ ذکر شده موظف به استفاده از خودرویی بودند که حتما باید چهار در داشته باشد (برای ایمنی مسافران و نیز مسائل کاربردی دیگر). وضع این قانون، تقریبا همزمان شد با پایان یافتن روند طراحی و ساخت خودروی بیتل. آخرین مدل های بیتلی که در مکزیک هنوز به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گرفتند هم در نهایت در سال 2012 و با پایان اعتبار کاری شان کنار رفتند. در حال حاضر در مکزیک از مدل تسورو ساخت شرکت نیسان به عنوان تاکسی استفاده می شود.

 

 

تاکسی مالزی

پروتون ساگا/ Proton Saga
اگر شکل و شمایل و ظاهر خودرو را به تنهایی مد نظر قرار دهیم، مطمئنا پروتون ساگا در هیچ رقابتی پیروز نخواهد شد، با این حال، زمانی که خودرویی قرار است به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گیرد، صرفا نباید ظاهری زیبا داشته باشد تا مسافران را از نقطه ای به نقطه بی ببرد. در دهه های 1900 و 2000 میلادی، پروتون ساگا به واسطه فضای نسبتا بزرگ اتاقک داخلی و صندوق عقب اش، محبوبیت ویژه ای در میان رانندگان تاکسی پیدا کرد. راننده تاکسی های مالزیایی برای بسیاری از خودروهای خود این قابلیت را هم فراهم کردند که بتوان از گاز طبیعی به عنوان سوخت آن استفاده کرد.

با تمام این تفاسیر اما اگر شما هم به مالزی سفر کرده یا در این کشور زندگی کرده باشید، مطمئنا احساس کرده اید که ظاهر این خودرو جلوه ناخوشایندی به شهر می دهد. علاوه بر این، راننده تاکسی های مالزیایی در طول چند ساله اخیر شهرت بدی پیدا کرده اند و بسیاری افراد، از آن ها بد می گویند (که کارشان را درست انجام نمی دهند و از این گونه مسائل) و این گونه مسائل سبب شده است تا دولت فکری به حال تاکسی های کشور خود کرده و اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که تا چند سال آینده مدل اوبر به عنوان جایگزینی برای مدل پیشین به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

تاکسی مراکش

مرسدس بنز دبلیو 123/ Mercedes Benz W123
در میانه های دهه 1990 بود که دیگر مدل دبلیو 1233 ساخت شرکت مرسدس بنز، چندان فروش خوبی را در بازارهای اروپایی تجربه نمی کرد. راننده تاکسی های مراکشی از این فرصت کمال استفاده را برده و اقدام به خرید نمونه های باقی مانده از آن کردند. مدل 240 دی، به طور قابل توجهی عمری طولانی داشت و همین مسئله سبب شد تا در کشورهای کرانه مدیترانه، هواخواهان بسیاری پیدا کند. این مدل قابلیت جا دادن هفت سرنشین در اتاقک داخلی خودرو  را داشت علاوه بر راننده، دو سرنشین دیگر می توانستند جلوی خودرو بنشینند و چهار نفر هم بر روی صندلی عقب خودرو. راننده تاکسی های محلی از طراحان و مهندسان خودرو درخواست کردند که سیستم دنده مدل 190 دی را بر روی مدل 240 دی قرار داده و نیز سیستم تعلیق آن را به روز کنند تا امکان حمل بار بیشتری را داشته باشد.

البته طی چند سال اخیر، و به دلایلی همچون کاهش آلودگی هوا و نیز افزایش ایمنی سرنشینان تاکسی، دولت مراکش قوانین جدیدی وضع کرده و در حال جمع آوری مدل دبلیو 123 از خیابان های این کشور است. مقامات رسمی مدل جایگزینی را هم البته برای دبلیو 123 در نظر گرفته اند این مدل داسیا لاجی نام دارد که امکان جا دادن هفت سر نشین در آن وجود دارد، آلودگی به مراتب کمتری را متوجه هوا می کند و در نهایت ساخت کارخانه های داخلی مراکش است.

 

 

تاکسی پرو

داوو تیکو/ Daewoo Tico
داوو تیکو که به عنوان مدل اصلی مورد استفاده راننده تاکسی ها شناخته می شود، باورها و قواعد مرسوم درباره این که یک خودروی تاکسی چگونه باید باشد را تا حدود زیادی به چالش می کشد. همانگونه که در تصویر هم مشاهده می کنید، در این خودرو، محور چرخ های عقب تا حد امکان به سمت پشت خودرو رفته است و هدف از این کار، افزایش فضای داخلی اتاقک خودرو بوده است. تنها مسئله ای که درباره داوو تیکو وجود دارد و کمی آن را از چشم می اندازد، این است که راحتی سرنشینان در داخل اتاقک خودرو چندان قابل توجه نیست. رنگ مورد استفاده بر تاکسی های پرو همانند تاکسی های ایالات متحده آمریکا، زرد است.

 

 

تاکسی سوئد

ولووز/ Volvos
ولووز، خودرویی است که در سوئد محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و هیچ مدل دیگری در سوئد به اندازه آن قابل مشاهده نیست. علاوه بر این که ساکنین این کشور برای حمل و نقل از این خودروی سواری محبوب استفاده می کنند، خودروهای پلیس، آمبولانس و تاکسی های سوئد نیز همین مدل هستند. در حقیقت همه چیز از اوایل سال 1930 آغاز شد، یعنی زمانی که شرکت خودروسازی ولووز اقدام به طراحی و ساخت مدل هایی کرد که صرفا برای استفاده راننده تاکسی ها در نظر گرفته شده بود. محبوبیت خودروهای ساخت این شرکت خودرو سازی سبب شد که فعالیت آن ادامه پیدا کند و در حال حاضر نیز جدیدترین مدل ساخت این شرکت وی 90 نام دارد که از سوی مراکز تست و بررسی خودروها نیز امتیازهای قابل قبولی دریافت کرده است. البته ناگفته نماند که همانند تمامی کشورهای اروپایی دیگر، سوئدی ها نیز به طور روز افزونی طی چند سال اخیر به خودروهای اس یو وی علاقه پیدا کرده اند و در کنار مدل های پیشین، از مدل های اس یو وی نیز استفاده می کنند.

 

 

تاکسی امارات متحده عربی

تویوتا کمری/ Toyota Camry
تعداد خودروهای مدل کمری ساخت شرکت تویوتا به اندازه ای در میان راننده تاکسی های اماراتی محبوب بوده است که مسئولان فروش خودرو در این کشور دیگر از انتقال مدل کمری به امارات تا اندازه ای خسته شده اند. نزدیک به هزار عدد از خودروهای کمری موجود در امارات، از موتورهای هیبریدی بهره می گیرند.

 

 

تاکسی اوبر

Uber

محدودیت مکانی برای استفاده از آن وجود ندارد
اوبر، مسئله ای بود که صنعت تاکسی رانی و ساز و کار معمول آن را تا حدود زیادی تغییر داد، حال این که این تغییرات مثبت بوده اند یا نه، جای بحث دارد و نمی توان با قطعیت در مورد اش صحبت کرد. اگر بخواهیم به طور کلی به طرز کار باب شده توسط این برنامه اشاره کنیم، باید عنوان کنیم که هر کسی با دانلود کردن اپلیکیشن مرتبط با آن و گذراندن دوره های مربوط به رانندگی، قادر خواهد بود به عنوان راننده تاکسی فعالیت خود را آغاز کند (هم می توانند تمام وقت کار کنند و هم پاره وقت، بسته به تصمیم خودشان). البته قوانینی هم هست که این افراد ملزم به رعایت کردن اش می باشند.

پیش از هر چیز، رانندگان برای این که واجد شرایط لازم باشند، باید خودروی چهار دری در اختیار داشته باشند که از سال 2008 به بعد ساخته شده باشد و علاوه بر این، آزمایشی برای خودرو در نظر گرفته شده است که از لحاظ فنی باید مهر تأییدی بر آن قرار گیرد. البته این قوانین چندان سخت گیرانه و دقیق نیستند و زمانی که به وسیله این برنامه اقدام به درخواست تاکسی می کنید، امکان دارد هر مدل خودروی چهار دری برای جابجایی شما به سمت تان بیاید، از مدل هیلوکس تویوتا گرفته تا مدل آسترای واکسهال. البته همه این ها در شرایطی است که استفاده از اوبر در کشور شما ممنوعیت نداشته باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خودرو هایی که در کشورهای مختلف به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند بخش اول

در

 

در شهرها و کشورهای مختلف جهان،  رنگ ها و مدل های گوناگون و متنوعی از خودرو در تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر نقاط دنیا و شهرهای بزرگی چون نیویورک، تاکسی مورد استفاده زرد رنگ هستند، حال آن که در سوی دیگر، در شهرهایی چون لندن از تاکسی های مشکی رنگ استفاده می شود.  در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از مدل های خودروهایی آشنا کنیم که در کشورهای مختلف به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند (البته مدل هایی هم در مقاله ذکر شده اند که مربوط به زمان گذشته شده و حال جایگزینی برای شان در نظر گرفته شده است). با سیارک همراه باشید. 
در این مقاله می خوانیم:

 

 

تاکسی آمریکا چکر ماراتون

چکر ماراتون/ Checker Marathon

تاکسی نیویورک
یکی از شناخته شده ترین مدل های خودرویی که تا کنون به عنوان تاکسی امریکا مورد استفاده قرار گرفته است، همین چکر ماراتونی است که برای نخستین بار در میشیگان آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که ساخت این خودرو به طور کلی در سال 1982 متوقف شد، با این حال، نمونه های متعددی را از آن در کلکسیون افراد مختلف می توان دید و بعضا برای طراحی پوستر و سایر فعالیت های تزئینی این چنینی مورد استفاد قرار می گیرد. 

نکته دیگری که سبب محبوبیت روز افزون این تاکسی شد و بیش از پیش آن را مشهور کرد، این بود که فیلم ها و سریال های مختلف تلوزیونی به مرور زمان آن را به عنوان تاکسی زیبای زرد رنگ نمادین نیویورک معرفی کردند. علاوه بر  تاکسی نیویورک  ، در همان سال های ابتدایی در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا نیز به سرعت محبوبیت پیدا کرده و به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفت؛ از جمله این شهرها شیکاگو بود. در سال 2015 هم شرکت خودرو سازی چکر، طی اقدامی علاقه مندان به این خودرو را شگفت زده کرد مسئولان این شرکت طی خبری رسمی عنوان کردند که قصد دارند در همین چند سال آینده، مدل جدیدی را ساخته و روانه بازار کنند و گویا اقدامات اولیه برای دست یابی به این مهم از سوی آن ها انجام شده است. البته انتظار نداشته باشید که دقیقا همان تاکسی زرد رنگ سال های دور را شاهد باشیم.

 

 

تاکسی آمریکا فورد کراون

فورد تاکسی

فورد کراون ویکتوریا/ Ford Crown Victoria

تاکسی های آمریکا 
کراون ویکتوریا، ساخت شرکت خودرو سازی فورد، به عنوان جایگزینی برای مدل ماراتون پیشین در نظر گرفته شده و به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفت. نکته مهمی که درباره این مدل وجود داشت، این بود که طراحی بدنه و قالب اصلی آن، تا حدود بسیار زیادی شبیه به ماشین شهری لینکولن بود که معمولا به عنوان لیموزین مورد استفاده قرار می گرفت. نکته مهمی که درباره این بدنه و قالب مورد استفاده وجود داشت این بود که بسیار مستحکم و قابل اطمینان بود و تدابیر در نظر گرفته شده توسط متخصصان شرکت فورد، باعث شد تا در کنار این استحکام، سرعت و کنترل خودرو نیز بسیار رضایت بخش باشد و همین مسائل بود که کراون ویکتوریا را بدل به جایگزینی ایده آل برای ماراتون کرد. جالب است بدانید که از این مدل، تقریبا در تمامی نقاط ایالات متحده آمریکا، به عنوان خودروی پلیس نیز استفاده شد.

تاکسی آمریکا

کراون ویکتوریا، آخرین خودروی چهار دری بود که در آمریکای شمالی برای  تاکسی آمریکا  ساخته شد و بدنه خودرو از قالب زیرین آن جدا بوده و سپس این دو تکه به یکدیگر متصل می شدند. در نهایت هم در سال 2011 بود که روند طراحی و تولید خودرو به طور کلی متوقف شد و دیگر به عنوان مدل اصلی مورد استفاده در آمریکا به عنوان تاکسی شناخته نمی شود، با این حال، در شهرهایی چون نیویورک و فیلادلفیا، هنوز هم می توان تعداد زیادی از این  تاکسی های آمریکا   محبوب را دید.

 

 

تاکسی آمریکا تویوتا پریوس

تاکسی های نیویورک

 تویوتا پریوس/ Toyota Prius

رنگ اصلی تاکسی های شهر نیویورک
در چند ساله اخیر، سلیقه و انتظار مردم و راننده ها تا حدود زیادی تغییر کرد و همین مسئله سبب شد تا به دنبال مدلی متفاوت تر برای استفاده به عنوان تاکسی باشند. نتیجه این جستجوها، مدل پریوس، ساخت شرکت خودرو سازی تویوتا بود. دو نکته قابل توجه درباره این مدل وجود دارد که سبب محبوبیت آن شده است اول این که از لحاظ اقتصادی و مصرف سوخت بسیار به صرفه است و کمتر از مدل های پیشین هوا را آلوده می کند، و نکته دیگر این که حتی طراحی های هاچ بک آن نیز بسیار جادار هستند و علاوه بر این که مسافران قادر خواهند بود به راحتی در آن جا بگیرند، فضای کافی برای اسباب و چمدان های شان نیز وجود خواهد داشت. همین مسائل بود که سبب شد مشاهده پریوس تویوتای زرد رنگ با آرم تاکسی ای که بر روی سقف آن دیده می شود، بدل به منظره ای طبیعی در نیویورک و برخی شهرهای بزرگ دیگر آمریکا شود. این ها همه در حالی است که شرکت خودرو سازی تویوتا قصد دارد تا چند ماه آینده ساخت این مدل را به طور کلی در آمریکا متوقف کند. 

 

 

تاکسی استرالیا

فورد فالکون/ Ford Falcon
برای سال های متمادی مدل فالکون ساخت شرکت خودرو سازی فورد، یکه تاز صنعت خودرو سازی در این کشور بود و نمی شد رقیبی برای آن متصور شد. یکی از این رقبا، مدل هولدن کمودور بود و رانندگان تاکسی استرالیایی به همان مدل فالکون اقبال بیشتری نشان داده و اکثریت آن ها از همان فالکون برای رانندگی بهره می گرفتند. در نهایت اواخر سال گذشته بود که شرکت خودرو سازی فورد به طور کلی ساخت این مدل در استرالیا را خاتمه داده و حتی کارخانه های استرالیای خود را به کلی تعطیل کرد؛ از عواقب این کار آن می توان به تأثیری که بر شرکت های بزرگ دیگری چون هولدن و تویوتا گذاشت اشاره کرد، چرا که پس از این اتفاق آن ها هم مجبور به تعطیل کردن کارخانه های خود در استرالیا شدند. در حال حاضر راننده تاکسی های استرالیایی در بازار رو به استفاده از مدل هایی چون کمری تویوتا آورده اند.

 

 

تاکسی چین

 فولکس واگن جتا/ China Volkswagen Jetta
جای تعجبی نیست اگر بدانیم مدل جتای شرکت خودرو سازی فولکس واگن علاوه بر این که کمک شایانی به بازارهای فروش خودرو در چین کرده است، تاکسیرانی را نیز در این کشور تا حدود زیادی بهبود بخشیده است. مدل جتا، هنوز هم در شهرهای بزرگی نظیر شانگهای و بجینگ چین به عنوان مدل اصلی مورد استفاده به عنوان تاکسی شناخته می شوند و دلیل این محبوبیت آن است که نسل دوم خودروهای جتا، به واسطه جا دار بودن، قابل اتکا بودن و نیز طراحی ساده و اساسی شان، به عنوان مدلی ایده آل برای استفاده های حمل و نقل و تاکسی رانی شناخته می شوند.

هنوز چند ماه هم از توقف ساخت و تولید نسل دوم مدل جتا نمی گذرد (برای نخستین بار هم در سال 1984 بود که از آن رونمایی شد)، با این حال، راننده تاکسی های شهرهای بزرگ چین، هنوز هم از طراحی چهار در این مدل استفاده می کنند. البته دو شرکت خودرو سازی هیوندای و کیا، اخیرا مدل هایی برای استفاده راننده تاکسی های چین معرفی کرده اند و این گونه به نظر می رسد که تا چند سال آینده بر رقیب آلمانی خود چیره خواهند شد.

 

 

تاکسی جمهوری چک

 اسکودا اکتاویا/ Skoda Octavia
بیشتر راننده تاکسی های جمهوری چک، از خودروهایی استفاده می کنند که توسط شرکت خودرو سازی کشور خودشان ساخته می شود؛ خودروهایی نظیر مدل سوپرب (Superb) که ساخت شرکت خودرو سازی اسکودا است. علاوه بر این طراحی های چهار در و واگن مدل اکتاویا، که نسبت به مدل یاد شده کمی کوچک تر است نیز در میان آن ها محبوبیت دارد.

 

 

تاکسی انگلستان هکنی کریج

تاکسی های انگلیس

هکنی کریج/ Hackney Carriage
مدل هکنی کریج که در انگلستان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد، همانند تاکسی های زرد رنگ نیویورک، بدل به خودرویی نمادین برای انگلیسی ها شده است. از این مدل با نام «تاکسی مشکی رنگ» نیز یاد می شود و شکل و شمایل منحصر به فرد و به خصوص آن سبب شده است تا از شهرت جهانی برخوردار شود. این تاکسی های مشکی رنگ کوچک و جمع و جور انگلیسی دقیقا شهرتی چون اتوبوس های دو طبقه انگلیس، برج بیگ بن، و یا کیوسک های قرمز رنگ تلفن شان پیدا کرده اند. البته باید خاطر نشان کرد که در طول مدت زمان نسبتا زیادی که از استفاده این مدل به عنوان تاکسی می گذرد، تغییرات و بهبودهای بسیاری برای آن در نظر گرفته شده و مرتب به روز شده است، با این حال، طراحی قالب اصلی و شکل و شمایل منحصر به فرد آن، برای دهه ها دست نخورده باقی مانده است. حال که صحبت از تاکسی و تاکسی رانی است، شاید ذکر این نکته هم خالی از لطف نباشد که راننده تاکسی های انگلیسی در مقایسه با سایر کشورها، از قوانین بسیار سخت تری باید پیروی کنند برای نمونه حتما فضای داخلی ای که در اختیار مسافران قرار می گیرد (در اتاقک خودرو)، باید از قسمت راننده به وسیله ای جدا شده باشد، و یا این که راننده تاکسی های انگلیسی، باید به خوبی با مکان جغرافیایی تمامی خیابان های شهر محل فعالیت شان آشنایی داشته و آن را از بر باشند (برای این که دشواری این کار را بهتر درک کنید، برای نمونه می توان به لندن اشاره کرد که بیست و پنج هزار خیابان دارد).

 

 

تاکسی انگلستان ال تی سی تی ایکس فایو

ال تی سی تی ایکس فایو/ LTC TX5
جدیدترین مدل خودرو که در انگلستان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد، ال تی سی ایکس فایور است که با همیاری جزئی متخصصان چینی ساخته شده است. طراحی خودرو کاملا جدید و به روز است و در آن از یک موتور قدرتمند هیبریدی استفاده شده است که امکان رانندگی با خودرو برای هشتاد مایل، تنها به واسطه قدرت الکتریکی را فراهم می کند. این خودروی جدید، اخیر توسط افرادی مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار گرفت و بازخورد مثبتی از سوی آن ها داشت. علاوه بر این، نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که از لحاظ ظاهری، ال تی سی تی ایکس فایو، بسیار بهتر از مدل انگلون تی ایکس ان، که در سال 2010 از آن رونمایی شد، طراحی شده است.

مدل پیش از این خودرو، یعنی تی ایکس 4، نزدیک به پانزده سال از زمان عرضه اولیه اش به بازار می گذرد و طبق قوانین دولت انگلستان دیگر امکان تولید آن در سال جاری نخواهد بود، به همین خاطر است که مدل تی ایکس فایو جایگزین آن خواهد شد. شرکت سازنده خودرو، که جیلی نام دارد (صاحب امتیاز شرکت ولوو نیز هست و شرکت لوتوس را هم کنترل می کند) برنامه ای بلند مدت دارد به منظور صادر کردن این خودرو به بازارهای جهانی (از جمله چین) و علاوه بر این، مسئولان این شرکت قصد دارند از قالب اصلی تی ایکس فایو، برای ساخت یک خودروی تجاری سبک وزن جدید هم بهره بگیرند.

 

 

تاکسی فرانسه

 

فرانسه، از معدود کشورهایی است که در آن، راننده های تاکسی برای انتخاب خودروی خود گزینه های متعددی پیش رو دارند و محدود به انتخاب یک یا دو مدل به خصوص نمی شوند. این البته تنها آزادی عمل آن ها نیست و از لحاظ رنگ خودروی خود نیز، راننده های تاکسی محدودیتی ندارند؛ در حقیقت تنها قانونی که پیش روی راننده های تاکسی است، این است که الزاما خودروی شان نباید بیشتر از نه صندلی داشته باشد. بسیاری از راننده های تاکسی در فرانسه، مدل پریوس وی، ساخت شرکت تویوتا را انتخاب می کنند، چرا که خودرویی کارآمد و جا دار است، اما جالب است بدانید که بخش نسبتا بزرگ تری از دسته نخست راننده های تاکسی فرانسوی، خودروهای چهار در لوکس را برای کار خود انتخاب می کنند خودروهایی نظیر سری پنجم بی ام و، یا کلاس ای مرسدس بنز. حتی بعضا دیده شده است که از مدل اس تسلا هم به عنوان تاکسی در فرانسه استفاده شده است.

 

 

تاکسی آلمان

8cd4187febd8d1487879956de646f367-1024x683.jpg

کلاس ای/ Mercedes Benz E Class
دهه ها است که راننده های تاکسی آلمانی کلاس ای مرسدس بنز را به سایر مدل ها ترجیح داده و از آن برای کار خود استفاده می کنند. تاکسی های مورد استفاده در آلمان، همیشه با رنگ بژ منحصر به فرد و به خصوصی روانه بازار شده اند و در ساخت آن ها از یک موتور قدرتمند توربو دیزلی استفاده شده است. امکانات به کار گرفته در خودرو به اندازه ای محبوب است که مسئولان شرکت خودرو سازی مرسدس بنز، نام «پکیج مخصوص تاکسی رانی» را برای این ها انتخاب کرده و در همان کارخانه امکانات را بر خودرو سوار می کنند به این معنا که راننده تاکسی زمانی که خودروی خود را خریداری می کند، دیگر احتیاجی به این نخواهد داشت که آن را مجددا رنگ کند، و علاوه بر این، امکاناتی نظیر تاکسی متر و این گونه چیزها هم در همان زمان ساخت خودرو بر آن قرار می گیرند.

 زمان زیادی از شروع فعالیت های تاکسی رانی در آلمان نمی گذرد و این گونه به نظر می رسد که در سال های آینده دیگر شاهد استفاده از کلاس ای مرسدس بنزبه عنوان تاکسی نخواهیم بود و احتمال می رود که مدل جدید تری جایگزین آن شود.

این مقاله ادامه دارد... ۱۰ خودرو که در دنیا به عنوان تاکسی استفاده می شود بخش دوم

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

در

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌های هدلایت: هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل در مقابله با هم

در

(سیارک) : آنچه که اکنون برای ما چیزهای رایج و معمولی است زمانی دستاوردهای عمدۀ تکنولوژی و فناوری بودند. زمانی بود که اضافه کردن یک پیچ ساده و یا تغییر شکل اجزای خاص منجر به نوآوری‌های قابل  توجهی می‌شد که سالها بعد این نوآوری‌ها خودشان پایه‌ای برای پروژه‌های پیشرفته‌تر شدند.بیایید در این پست نگاهی به چراغ‌ های جلو خودرو بیندازیم.

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اگرچه کل صنعت خودرو سازی از ال‌ای‌دی استفاده می‌کند اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آنها از لامپ‌های ساده استیلنی در دهه 1880 تکامل یافته و بردهای ال‌ای‌دی بسیار پیچیده امروزی تبدیل شدند. علاوه بر این محققان دائما بر روی ایده "چراغ جلو" کار می‌کنند و تلاش می‌کنند که به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند که به وضوح باعث برتری محصولات آنها نسبت به رقبا شود. چراغهای لیزری نیز از همین نمونه هستند اما قبل از بحث در مورد آنها باید سیستم‌های رایج که به وفور استفاده می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

قصد نداریم که در مورد تاریخچه چراغ جلو صحبت کنیم چرا که قبلا این کار را انجام داده‌ایم، در عوض تلاش می‌کنیم بر روی چهار نوع تنظیمات عمده که امروزه به کار می‌روند تمرکز کنیم و ببینیم آنها چه هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت کنیم، اگرچه مردم به طور کلی اعتقاد دارند که همیشه جدیدتر بهتر هم است، که اغلب هم همین طور است. ممکن است برخی از شما با این ایده موافق باشید و برخی نیز مخالف باشید، بهر حال هر یک از این چهار نوع چراغ جلو خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

چراغ‌ های جلو هالوژنی

چراغ‌ های هالوژنی در حال حاضر در جهان خودرو ها بیشترین کاربرد را دارند و همانطور که می‌دانید این بخاطر مزیت اصلی آنها است: نصب آسان و ارزان.(سیارک)

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اساسا یک لامپ هالوژن در شرایط عالی عمری حدود 1000 ساعت دارد و هزینه جایگزینی آن در مقایسه با سایر انواع دیگر بسیار پایین است (حدود  دلار30 برای یک مجموعه مناسب). با این حال لامپ‌های هالوژن کم کم در حال تبدیل شدن به گزینه دوم برای شرکت‌های خودرویی در سرتاسر جهان هستند. اما چرا؟ هالوژن دقیقا هم‌معنی با بهره‌وری نیست و برای درک بهتر توضیح خواهیم داد که یک لامپ هالوژن چگونه کار می‌کند.

اول اینکه از یک شیشه ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم است، بعلاوه یک گاز که معمولا ترکیبی از آرگون و نیتروژن است و یک عدد رشته تنگستن. به منظور تولید نور، رشته تنگستن از طریق باتری خودرو جریان برق دریافت کرده و تا دمایی حدود 2500 درجه سلسیوس گرم می‌شود و شروع به درخشش می‌کند (فرآیند تابش یا دماشیدگی).

زمانی که لامپ هالوژن به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود تنگستن بخار می‌شود و بر روی شیشه آن رسوب می‌گیرد و باعث پارگی رشته تنگستن می‌شود و قابلیت عملکرد آن از بین می‌رود .

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اما این زیاد مسئله مهمی نیست، بزرگترین مشکل این است که در حین تولید نور، این لامپ همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که اساسا به صورت انرژی هدر می‌رود.(سیارک)

یک مشکل بزرگ دیگر که اغلب لامپ‌های هالوژن دارند نحوه واکنش آنها با مواد مختلف است. به عنوان مثال زمانی که لامپ معیوب را تعویض می‌کنید، مراقب باشید که به شیشه لامپ جدید دست نزنید! روغن و چربی روی انگشتان دست شما به شیشه کوارتز می‌چسبد و باعث می‌شود که گرما به طور یکنواخت پخش نشود و عمر لامپ به شدت کاهش می‌یابد.

با این حال لامپ‌های هالوژنی مزایایی دارند که باعث می‌شود تبدیل به گزینه اول برای اکثر خودرو سازان شوند: با حداقل میزان هزینه نور مناسبی تولید می‌کنند، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که بدین معنی است که می‌توان این لامپ‌ها را در مدل‌های مختلف خودرو نصب کرد، همچنین خودروسازان می‌توانند نسخه‌های چندتایی از انها بسته به نوع و ابعاد بدنه خودرو تولید کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم می‌توانیم جوانب مثبت و منفی لامپ‌های هالوژن را به شکل زیر بیان کنیم:

مزایا:

- تعویض آسان

- تولید ساده

- ابعاد مختلف

- مقرون به صرفه

معایب:

- به هدر رفتن انرژی

- نیاز به مراقبت اضافی

ادامه در پست  های آینده

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت :چراغ‌ های HID (زنون)

در

زنون یا هدلایت ؟زنون بهتر است یا هدلایت ؟در این مقاله سعی داریم با مقایسه تکنولوژی چراغ‌ های هدلایت ، چراغ های زنون و هدلایت به این سوال ها پاسخ دهیم . 
چراغ های زنون یا لامپ‌های زنون که به شکل رسمی به عنوان چراغ‌ های تخلیه با شدت بالا چراغ های HIDS خوانده می‌شوند، معمولا به عنوان یک گزینه کارآمدتر برای چراغ های خودرو شناخته می‌شوند که عمدتا به خاطر گرمای رنگ و حجم نور تولید شده توسط انها است. 



 

چراغ های زنون

 

 

اولین نسل از چراغ‌ های زنون

اولین نسل از چراغ‌ های زنون در خودروی BMW سری 7 در سال 1991 ظهور یافتند و به آرامی تبدیل به گزینه شماره یک برای بسیاری از کمپانی‌های خودرو سازی شدند، اگرچه از اعلام آن به عنوان یک تجهیزات استاندارد اجتناب شده است.چراغ‌ های HID بسیار شبیه لامپ‌های نئون هستند. یک لوله محصور پر از گاز که در هر انتهای آن یک الکترود برای عبور جریان الکتریکی وجود دارد.

در زمینه‌های کاربرد در خودرو، لامپ HID، با استفاده از یک کوارتز شفاف، الکترودهای تنگستن و مخلوطی از گازها که توسط ولتاژ بالای جریان الکتریکی عبوری بین دو الکترود تحریک می‌شوند.علیرغم نام معمول مورد استفاده برای آنها، HIDها از یک مخلوط متال-هالید استفاده می‌کنند و در حین راه‌اندازی فقط متکی به زنون هستند. دلیل آن این است که یکی از مشکلات اصلی در لامپ‌های HID مقدار زمان لازم برای گازهای موجود برای رسیدن به دمای عملیاتی و ارائه نور قوی است.

فرآیند تابش نور در لامپ‌های HID در سه مرحله رخ می‌دهد: ابتدا فاز احتراق، یک پالس ولتاژ بالا تولید یک جرقه می‌کند که گاز زنون را یونیزه کرده و یک تونل از جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود، سپس درجه حرارت لامپ به سرعت بالا می‌رود که باعث تبخیر نمک‌های فلزی می‌شود که باعث کاهش مقاومت بین دو الکترود می‌شود؛ در نهایت بالاست به عملیات مداوم سوئیچ کرده و میزانی توان مداوم ارائه می‌کند به نحوی که قوس الکتریکی سوسو نمی‌زند.در ادامه مقاله به تفاوت هدلایت و زنون از نطر مزایا و معایب هدلایت می پردازیم.

 

 

مزایا

اول اینکه چراغ‌ های زنون از نظر حجم نور تولیدی در مقایسه با چراغ‌ های هالوژن کارآیی بیشتری دارند. البته اگر زاویه نور به درستی تنظیم نشود می‌تواند به عنوان یک شکست بخصوص از نقطه نظر ترافیک ورودی بزرگ در نظر گرفته شود، (اغلب زمانی که کیت‌های موجود در بازار به شکل اشتباه نصب شوند یا از کاسه‌ چراغ‌ هایی استفاده شود که برای HIDها طراحی نشده‌اند).

طبق آمار رسمی، یک لامپ زنون 3000 لومن و mcd/m2 90 تولید می‌کند، در حالی که یک لامپ هالوژن 1400 لومن و mcd/m2 30 تولید می‌کند.البته لامپ‌های زنون کم کم در اندازه‌ها و نسخه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند، به خصوص به منظور استفاده در مدلهای مختلف خودرو.

 یکی دیگر از نکات مثبت چراغ‌ های زنون این است که عمر نسبتا طولانی دارند که بسیار بیشتر از لامپ‌های قبلی یعنی لامپ‌های هالوژن هستند: تخمین زده می‌شود که در شرایط عادی عمر عملیاتی آنها حدود 2000 ساعت است.

بهره‌وری می‌تواند یکی دیگر از مزایا در هنگام انتخاب HID به جای چراغ‌ های هالوژن باشد. اگرچه این چراغ‌ ها به توان بیشتری در شروع نوردهی نیاز دارند اما پس از آنکه به دمای عملیاتی رسیدند، بسیار کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های استاندارد هستند؛ که این به معنی تحمیل بار کمتر به دینام و همچنین گشتاور کمتر موتور جهت تامین برق است. با این حال به سختی می‌توانید تفاوتی در مصرف سوخت مشاهده کنید (شاید یک اونس سوخت در هر ساعت)، اما اگر طرفدار محیط زیست هستید آگاهی از این موضوع نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

 

چراغ های زنون

 

چراغ های زنون

چراغ های زنون

 

 

معایب

 خوب بدیهی است که هزینه بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن (شامل نگهداری) دارند و همچنین پیچیده‌تر نیز هستند، چرا که به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که یک در واقع یک خازن است که ولتاژ بالای مورد نیاز برای عملکرد HIDها را ایجاد و تنظیم می‌کند.

فراموش نکنید که این چراغ‌ ها به چند ثانیه زمان برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز دارند، و به همین دلیل است که به عنوان نور بالای جداگانه مناسب نیستند. در برخی از خودروها از HID به عنوان نور پایین و لامپ‌های استاندارد جداگانه برای نور بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های بالاتر واحد HID به هر دو شکل کار می‌کند (که به اشتباه زنون خوانده می‌شود) و از یک سایه مکانیکی درون رفلکتور به منظور تغییر جهت پرتوی نور استفاده می‌شود.

برخی‌ از چراغ‌ های زنون می‌توانند اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشند، چرا که برخی از آنها حاوی مواد سمی مانند جیوه فلزی هستند. برخی از کشورها اقدامات ویژه‌ای برای منع استفاده از آنها اعمال کرده‌اند، اما این فقط منجر به هزینه‌های تولید و تعمیر بالاتر خواهد شد.

نهایتا اینکه میزان تابش خیره‌کننده تولید شده توسط چراغ جلو ممکن است برای سایر رانندگان حاضر در مسیر آزار دهنده باشد (بخصوص ترافیک روبرو)، بنابراین باعث افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر جدای از سرعت زیاد و مشکلات فنی می‌شود.(سیارک)

 

 

مزایا و معایب چراغ‌های زنون

مزایا:

- طول عمر بیشتر نسبت به چراغ‌ های هالوژن

- کارآمدتر از چراغ‌ های هالوژن هستند زیرا توان کمتری مصرف کرده و نور بیشتری تولید می‌کنند.

- دید بهتر برای راننده

معایب هدلایت 

- تابش خیره‌کننده بیش از حد و در نتیجه ایجاد مشکلات بالقوه برای ترافیک روبرو

- هزینه‌ بالا

- سیستم پیچیده نسبت به لامپ‌های هالوژن

- مواد مضر که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد

- به منظور رسیدن به روشنایی کامل به چند ثانیه زمان نیاز دارند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

در
چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

آخرین فناوری‌ های پیشرفته در خدمت خودرو های قدیمی تر :کیت‌ تبدیل چراغ‌ خودرو

در

 

 

 

کیت تبدیل چراغ خودرو چیست

ممکن است عده‌ای هنوز هم خودرو قدیمی‌تر داشته باشند که بدیهی است آخرین تکنولوژی های پیشرفته بر روی آنها نصب نشده است، از جمله چراغ‌های مدرن. از آنجا که همه توانایی یا تمایل به خرید خودرو ی جدید ندارند، بازار لوازم یدکی به کمک آنها آمده و کیت تبدیل چراغ خودرو برای آنها فراهم کرده است.

مسلما اجماع عمومی در مورد چراغ‌های جلوی موجود در بازار لوازم یدکی در جهان متمدن این است که معمولا توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تنها هدف آنها در زندگی این است که زندگی سایر استفاده‌کنندگان از جاده را تیره و سیاه کنند! اگرچه ممکن است این ادعا بخصوص در مورد چراغ‌های (زنون یا LED‌) تا حدی صحت داشته باشد اما همیشه چنین است، با این حال استفاده از آنها در بسیاری از کشورها غیرقانونی می‌باشد.(سیارک)

این بدین معنی نیست که تمامی آنها بد هستند، هر چند اگر بخواهید خودروی خود را از طریق بروزرسانی ایمن‌تر سازید، گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای داشتن یک جفت چراغ جلوی بهتر آن فناوری‌ را انتخاب کنید.

رایج‌ترین کیت تبدیل موجود کیت زنون/HID هستند. توجه داشته باشید که اگر پروژکتور نداشته باشند نه تنها غیرقانونی هستند بلکه خطرناک نیز هستند (هم برای خودتان و هم برای افراد حاضر در جاده)؛ چرا که نور آنها نه تنها درخشنده‌تر از نور خورشید است بلکه به شکل دانه دانه نیز پراکنده می‌شود.

اگر می‌خواهید این مسیر را انتخاب کنید بسیار مراقب باشید و فقط دنبال کیت بروید که شامل لامپ‌هایی واقعی، بالاست، هرنسس و پروژکتور باشند. همچنین فقط در صورتی که در منطقه شما قانونی هستند از آنها استفاده کنید (همه آنها قانونی نیستند حتی اگر یک تولید کننده معتبر آنها را تولید کرده باشد) و نصب آن را به متخصص بسپارید.

نصب برخی از کیتها بسیار ساده است اما بسیاری از آنها نیاز به تغییرات گسترده در چراغ‌های جلو دارند و ترجیحا پس از شستشو و تمیز کردن چراغ‌های جلو نصب می‌شوند. وجود هر گونه ناخالصی بر روی چراغ‌های جلو می‌تواند به شدت باعث اختلال در نحوه ساطع شدن نور زنون شود و در نتیجه ایمنی بیشتر را به خطر شدید تبدیل می‌کند.

اخیرا، تعداد زیادی کیت نورپردازی LED نیز به بازار آمده است و مزایایی در مقایسه با لامپ‌های هالوژن قدیمی و لامپ‌های زنون/HID دارند.

نخست

اینکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و احتمالا باعث کاهش مقدار کمی مصرف سوخت می‌شود (البته نه زیاد).

دوم

اینکه آنها معمولا با دوام‌تر از سایر چراغ‌های جلو هستند (حتی اگر فابریک کارخانه نباشند)، البته باید در نظر داشت که هر چه کیفیت بالاتر باشد هزینه نیز بالاتر است.

سوم

اینکه نیاز به سرهم‌بندی یا مونتاژ زیاد با چراغ‌های استاندارد ندارند، اما نصب آنها باید توسط یک متخصص انجام شود بخصوص به این خاطر که در هنگام روشن شدن حرارت زیادی از آنها پراکنده می‌شود.(سیارک)

تا کنون هیچ کس یک سیستم چراغ جلوی لیزری غیرفابریک برای نصب و استفاده در خودرو های قدیمی نساخته است، اما با توجه به نرخ پیشرفت فناوری و کاهش هزینه‌ها بعید نیست که در چند سال آینده تولید شوند.

پس از گفتن تمامی این موارد مجددا تکرار می‌کنیم که انتخاب مسیر چیزی است که بستگی به شما دارد. اگر تصمیم به بروزرسانی اتومبیل کهنه یا قدیمی خود دارید تا آن را به چراغ‌های LED یا زنون مجهز کنید ابتدا باید ببینید که آیا در منطقه شما قانونی است یا خیر. سپس احتمالا باید به کتابچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید و ببینید که آیا سیستم برق آن به شما این امکان را می‌دهد که بدون زحمت لوازم اضافی به آن بیفزایید یا خیر. اگر همه چیز مناسب بود به دنبال ارزانترین کیتی که در بازار موجود است ، نروید و حتما برای خرید کیت با یک متخصص مشورت کنید.

 

مزایا کیت تبدیل چراغ خودرو

- هزینه آنها بسیار کمتر از هزینه درخواستی از سوی خودرو سازان به منظور نصب آنها به صورت یک آپشن روی خودرو است

- به طور قابل توجهی دید شما را در شب در مقایسه با چراغ‌های هالوژن ضعیف و معمولی افزایش می‌دهند.

- نیاز نیست که یک خودروی جدید خریداری کنید فقط کافی است چراغ‌های جلو را بهتر کنید.

 

معایب کیت تبدیل چراغ خودرو

- ممکن است در برخی از مناطق و ایالت‌ها ممنوع باشد

- اگر به شکل درست نصب نشوند یا اگر کیفیت آنها پایین باشد یا کیت آنها کامل نباشد، می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

۱۴۰۳/۴/۳باسلام الان دوسال ماشین خود را گرفتم ولی هر موقع زنگ می زنم برای مابتفاوت پول خود هنوز توی نوبت هستم همش جواب دروغ می دهند چرا دروغ از اول بگید نمی دهیم دیگه دروغ نگید

در ادامه بخوانید...