حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش اول

در

بسیاری هستند که برای همیشه در خاطر ما نقش می بندند و  نیز اشخاص زیادی را ملاقات می کنیم که شاید ترجیح دهیم نقشی از آن ها در خاطرمان باقی نماند. در حقیقت بیش از هرچیز دیگری همین خاطراتی که در ذهن انسان باقی می ماند، شخصیت او را شکل می دهد. اگر ذهنیتی از گذشته در خاطر ما نمی ماند، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نمی شدیم، در کار خود پیشرفت نمی کردیم و حتی راجع به مسائل ساده ای چون غذای مورد علاقه خود ذهنیتی پیدا نمی کردیم. بسیاری بر این باور اند که حافظه، کلیدی است که قفل های بسیاری را در زندگی باز می کند.

با وجود نقش عمده خاطرات و حافظه انسان، بسیاری از ما اطلاعات ناچیزی در خصوص آن ها داریم و از چگونگی کارکرد حافظه و این گونه مسائل شاید بتوان گفت، بی اطلاع هستیم. با این وجود، بر خلاف تمامی آن کلاس های خسته کننده زیست شناسی که همه ما در مدرسه گذرانده ایم، آن چه در مراکز حفظ و نگه داری خاطرات در مغز انسان می گذرد، بسیار جالب توجه است. برای نمونه یکی از حقایق جالبی که در خصوص مغز ما وجود دارد این است که نظریه ای وجود دارد در این خصوص که مغز انسان قادر به ذخیره اطلاعاتی است که میزان آن از مجموع اطلاعات چهار هزار گوشی موبایل آیفون بیشتر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم شما را با حقایق جالبی آشنا کنیم که در خصوص حافظه و مغز انسان وجود دارد و به احتمال زیاد، این حقایق برایتان جدید و قابل توجه خواهد بود. با سیارک همراه باشید.

در همان دوران کودکی، فرایند فراموش کردن خاطرات آن دوران شروع می شود

آیا کسی را سراغ دارید که زمانی را که برای نخستین بار روی پاهای خود ایستاده و شروع به راه رفتن کرده را به خاطر داشته باشد؟ و یا کسی که نخستین تجربه رفتن به مهد کودک را به یاد داشته باشد؟ مطمئناً پاسخ به این سؤال منفی خواهد بود و حتی خود ما نیز قادر به یادآوری این اتفاقات دوران کودکی نیستیم. اما سؤال اینجا است که از چه زمانی فراموش کردن خاطرات دوران کودکی آغاز می شود؟ جالب است بدانید که روان شناسان و محققان دانشگاه اِموری هم این سؤال برایشان پیش آمده و به همین خاطر بود که تحقیقات و اقدامات خود را آغاز کرده تا در یابند دقیقاً از چه زمانی فرایندی که تحت عنوان «فراموشی کودکی» شناخته شده، آغاز می شود. نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که کودکان بین پنج تا هفت سال، چیزی حدود شصت درصد از خاطرات دوران کم سن و سال تر خود را به خاطر داشتند و این در حالی بود که این میزان برای کودکان بین هشت و نه سال، تا چیزی حدود چهل درصد کاهش پیدا کرد. بنا براین فرایند فراموشی از سنین پایین تر آغاز شده و به مرور تقریباً هیچ خاطره ای از سال های ابتداییِ زندگی در ذهن کودک باقی نخواهد ماند.

خواب کافی در طول شب، به بهبود فرایند نگه داری و حفظ مطالب در مغز کمک خواهد کرد

التبه این مسئله به هیچ عنوان جای تعجبی ندارد، اما باید بدانیم که خواب کافی در طول شب، باعث می شود مغز کارکرد بهتری به طور کلی داشته باشد. تحقیقاتی در این خصوص انجام شد و گروهی از افراد در نظر گرفته شده و پس از این که به آن ها آموزش داده شد چگونه انگشتان خود را روی پیانو حرکت دهند تا صدای مشخصی تولید شود، گروهی که دوازده ساعت استراحت کرده بودند، عملکرد بهتری از خود نشان داده و به خوبی به خاطر داشتند که چگونه باید انگشتان خود را حرکت دهند. متیو واکر، مدیر مسئول لابراتوار بی آی دی، در این خصوص عنوان کرد: «زمانی که خواب هستید، این گونه به نظر می رسد که مطالب و مسائلی که در طول بیداری آموزش دیده و یا خوانده و شنیده اید، به سمت آن قسمت هایی از مغز می روند که در حفظ و نگاه داری خاطرات، عملکرد مؤثرتری از خود نشان می دهند.».

عبور کردن از چهار چوب در می تواند باعث فراموش شدن مطالب شود

گابریل رادوانسکی که روانشناس است در گفتگویی که با او در این خصوص انجام شده بود عنوان کرد: «وارد یا خارج شدن از چهار چوب یک در، نقش نوعی محدوده را در ذهن انسان ایفا می کند. این محدوده، فعالیت هایی که توسط انسان انجام گرفته است را از سایر فعالیت ها جدا کرده و در قسمت دیگری از مغز ذخیره می کند.». گابریل به همراه تیم تحقیقاتی اش آزمایشی در این خصوص انجام داد که با هم نگاهی به جزئیات آن خواهیم انداخت: برای این منظور گابریل، دو گروه از افراد را در نظر گرفت. گروه اول باید وسایلی را در یک اتاق جا به جا می کردند و به گروه دوم این وظیفه محول شده بود که وسایلی را از اتاقی به اتاق دیگر ببرند؛ به این معنی که در مسیر خود باید از چهار چوب درهایی که اتاق ها را از یکدیگر جدا می کرد، عبور کنند. نتایج تحقیقات در نهایت حاکی از آن بود که افرادی که وسایل را میان اتاق ها جا به جا می کردند، تا چیزی حدود سه برابر افراد گروه دیگر، امکان داشت که فراموش کنند کدام شیء را باید بردارند.

همین مسئله عبور از چهار چوب در، از لحاظ ذهنی هم صادق است

جالب است بدانید که اگر قصد حفظ کردن مطلبی را داشته باشید، بهتر است راجع به چهار چوب در فکر نکنید. این مسئله هم در ادامه تحقیقات گابریل رادوانسکی و تیم اش مشخص شد. در انجام این تحقیقات از افراد خواسته می شد که مطلبی را به خاطر بسپارند و این در حالی بود که از گروهی از این افراد خواسته شد که در حال به خاطر سپردن مطلب به چهار چوب در فکر کنند. نتایج حاکی از آن بود که کسانی که به چهار چوب در فکر می کردند، کمتر از گروه دیگر قادر به به خاطر سپردن  مطالب بودند. این مسئله به احتمال بسیار زیاد،  از نقشی که درب ها در ذهن انسان به خود گرفته اند نشأت می گیرد؛ نقش محدود کننده و نقش جدا کننده درب ها.

توانایی در به خاطر سپردن صدا ها در انسان به مراتب کمتر است

شاید ارزش صرف هزینه برای شرکت در کلاس هایی که با بهره گیری از وسایل دیجیتال کمک آموزشی کلاس های خود را برگزار می کنند، فکر بدی نباشد. جالب است بدانید که چیزی حدود شصت و پنج درصد از کل جمعیت آمریکا، به اصطلاح، دانش آموزان بصری هستند؛ در واقع برای این که مطلبی را به خوبی یاد بگیرند، باید حتماً چیزی که به آن ها آموزش داده می شود را مشاهده کنند و تنها شنیدن صدای معلم برای فرد کافی نخواهد بود. نزدیک به یک چهارم مطالبی که می شنویم از یاد ما خواهند رفت و جلوه های بصری و به کار گیری وسایل دیجیتال برای این منظور، در نهایت سبب می شود فرایند یادگیری با پیشرفتی چهار صد درصدی به نسبت حالت عادی رو به رو شود.

سن و سالی وجود دارد که به طور معمول انسان در آن به بهترین شکل ممکن قادر به تشخیص افراد از روی چهره آن ها خواهد بود

تحقیقاتی به صورت مشترک میان محققان دانشگاه های دارموث و هاروارد صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که پس از گذر از مرز سی سالگی، قابلیت تشخیص دیگران با توجه به چهره آن ها رو به افول می نهد. اگ بخواهیم به طور دقیق تر به این مطلب نظری بیندازیم، باید عنوان کنیم که به طور تقریبی، بین سی تا سی و چهار سالگی، زمانی است که انسان از لحاظ تشخیص دیگران از روی چهره در شرایط ایده آل ذهنی خود به سر می برد و پس از سی و چهار سالگی، این قابلیت به مرور زمان کاهش پیدا می کند. این کاهش تا جایی ادامه پیدا می کند که یک فرد هفتاد ساله، تقریباً چیزی حدود هفتاد و پنج درصد از کسانی را که می بیند، تنها به واسطه چهره شان به یاد خواهد داشت و چهره دیگران را فراموش خواهد کرد.

برخی دروغ ها را ساده تر از دیگر دروغ ها می توان به خاطر سپرد

حقیقتی وجود دارد که انکار آن غیر ممکن است: همه انسان ها کم و بیش، دروغ می گویند. اما چگونگی عنوان کردن این دروغ ها است که در نهایت مهمترین تأثیر را در به خاطر آوردن (یا نیاوردن) داستان هایی که سرِ هم کرده ایم خواهد داشت. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که توضیحاتی که به دروغ ادا می کنیم (گسترش دادن مطالب و مسائلی که تنها زاییده خیال ما بوده و دروغ هستند و وجود خارجی ندارند) بعد ها ساده تر به یاد فردی خواهد آمد که آن ها را عنوان کرده است و این روند در مقام مقایسه با انکار های به دروغ قرار می گرفت (انکار به دروغ به این معنی است که چیزی را انکار کنید که در حقیقت وجود دارد و درست است). کسی که عهده دار این آزمایش شده بود، شان لِین نام داشت و در این خصوص عنوان کرد: «اگر قرار باشد در خصوص چیزی که اتفاق نیفتاده و وجود خارجی ندارد به شما توضیحاتی دهم و یا این که به عبارت دیگر دروغی در خصوص آن اتفاق نیفتاده بگویم، باید تجزیه و تحلیل های بسیاری در مغز خود انجام دهم تا چیزی از قلم نیفتد. به همین خاطر است که در نهایت فراموش کردن این گونه مطالب کمی دشوار تر است از حالت دیگر.».

عشق در نگاه اول، تنها ساخته ذهن انسان است

تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایجش حاکی از آن است که احساسی که با نام عشق در نگاه اول شناخته می شود، در حقیقت وجود خارجی ندارد و تنها ذهن انسان است که این باور را به وجود می آورد که دو فردی که با یکدیگر رابطه دارند، در نگاه اول عاشق یکدیگر شده اند. شخصی را در نظر بگیرید که عاشق همسر خود است و این باور در او وجود دارد که در همان نگاه اول عاشق همسر خود شده است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص برای این فرد می افتد این است که خاطرات خود از نخستین دیدارش با شریک زندگی اش را با احساسات حال حاضر خود مورد سنجش قرار می دهد و همین مسئله است که باعث می شود این باور در او به وجود بیاید. در حقیقت احساس شخص در همان زمان نخستین آشنایی با همسرش متفاوت از احساسات حال حاضرش بوده است، تنها دیگر آن را به خاطر نمی آورد. دُنا جو بریج کسی بود که مسئولت انجام این تحقیقات را به عهده گرفته بود و در این خصوص عنوان کرد: «انسان به طور غریزی خاطرات خود را تغییر شکل می دهد و داستان هایی باور پذیر در خصوص آن ها به وجود می آورد به گونه ای که با شرایط زندگی حال حاضر او سنخیت و سازگاری داشته باشند.».

حافظه های کوتاه و بلند مدت وجود دارد و این دو ساز و کاری متفاوت از یکدیگر دارند

بنا به تحقیقاتی که تا کنون در این خصوص صورت گرفته است، میان پنج تا نه مطلب و مسئله گوناگون را می توان در حافظه کوتاه مدت نگه داشت و این مطالب یا مسائل تنها برای مدتی حدود بیست تا سی ثانیه در ذهن فرد و حافظه کوتاه مدت او باقی خواهند ماند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که تنها مطالبی در ذهن انسان باقی خواهند ماند و فرد آن ها را بعد ها به خاطر خواهد آورد، که در حافظه بلند مدت او جای گرفته باشند. البته ارقامی که در خصوص حافظه کوتاه مدت عنوان شد، کاملاً دقیق نمی باشند و هنوز تحقیقات در این خصوص ادامه دارد، با این وجود، این مسئله مسلم است که مطالبی که در حافظه کوتاه مدت جای می گیرند، بعد ها از ذهن انسان خواهند رفت.

مدیتیشن از آن دسته فعالیت هایی است که می تواند سبب پیشرفت و بهبود کارکرد حافظه شود

آگاهی ذهنی و داشتن تسلط بر شیوه کارکرد مغز، هر دو در نتیجه مدیتیشن به دست می آیند و نقش مهمی در چگونگی حافظه فرد و کارایی آن ایفا می کنند. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا صورت گرفته است و نتایج این تحقیقات گواهی بر این ادعا است. برای انجام این تحقیقات دانشجویانی را در نظر گرفته و آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول از این دانشجویان موظف بودند که چهار جلسه در طول هفته، در کلاس های مدیتیشنی شرکت کنند که زمان هر جلسه از چهل و پنج دقیقه تجاوز نکند. گروه دیگر نیز به روند معمول زندگی خود پایبند می ماندند و کار به خصوصی نباید انجام می دادند. در نهایت و پس از دو هفته هر دو گروه در یک آزمون مشابه شفاهی شرکت کردند و دانشجویان گروه اول که این دو هفته در کلاس های مدیتیشن شرکت می کردند، توانستند به طور کلی شصت امتیاز بیشتر از دانشجویان گروه اول دریافت کنند.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

اولین خاطره شما احتمالا هرگز اتفاق نیفتاده است

در


 اولین خاطره شما چیست؟ ممکن است صحنه ی واضحی که از چشمان یک کودک نوپا دیده میشود به ذهنتان بیاید. در واقع در مطالعه ی جدیدی کشف شده است که این صحنه میتواند خیالی باشد.

نویسنده ی راهبر این مطالعه(Shazia Akhtar) در این باره میگوید: این به این خاطر است که بر اساس نوشتارهای علمی، این غیرممکن است که شما خاطره ای مربوط به قبل از 2 سالگی داشته باشید. علیرغم اینکه حدود 40 درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه ادعا کردند که اولین خاطره آنها مربوط به 2 سالگی یا سنین پایین تر از 2 سال است - که در واقع بیشتر این ادعاها مربوط به دوره 9 تا 12 ماهگی است.

این دوره در واقع قسمتی از مرحله پیش کلامی در زندگی انسان است، دوره ای که هنوز قابلیت ساختن خاطرات در انسان تکامل نیافته است. به همین خاطر دانشمندان از خاطرات این دوره عمدتا به عنوان خاطرات خیالی (fictional) یاد میکنند.

در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده بود که اولین خاطرات خود را و همچنین زمانی را که این خاطره رخ داده است، شرح دهند. محققان تاکید کرده بودند که شرکت کنندگان حتما باید مطمئن باشند که این خاطره، خاطره ی خود آنهاست. به عبارت دیگر خاطره باید تجربه مستقیم خود فرد شرکت کننده باشد و نباید این خاطره را از روی عکس ها یا داستانهای خانوادگی تعریف کنند.

در یک نظرسنجی آنلاین حدود 2500 نفر اولین خاطرات خود را به نوعی جعل کرده بودند. طبق گفته دکتر اختر (Akhtar)  این خاطرات آنچنان میتوانند عمیق و ریشه دار باشند که افراد ممکن است از قبول اینکه این  و ساختگی هستند امتناع کنند، حتی زمانی که از پایه علمی فرایند حافظه آگاه شدند.

محققان دریافتند که این خاطرات خیالی به خصوص در بین افراد میانسال و افراد مسن تر شایعترند. با این حال آنها مطمئن نیستند که کدام گروه سنی نسبت به این خاطرات خیالی مستعدترند.

مدت زمان طولانی ای چنین به نظر می آمد که اولین خاطرات در زندگی انسان، شخصیت و کل زندگی انسان را تحت تاثیر قراردهد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 1965 بیان میکند که یادآوری خاطرات اولیه میتواند دیدگاه شخص نسبت به واقعیت و خود را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.هر آنچه که پیامدهای خاطرات اولیه ما باشد، این خاطرات عمیقا با اولین احساس خودآگاهی ما عجین هستند. بنابراین، این احتمال که این خاطرات میتوانند جعلی و ساختگی باشند، فکر نگران کننده ای است.منبع: livescience.com

نظرات

در ادامه بخوانید...

دلیل اصلی که عملکرد حافظه مختل می شود

در
من با فراموشی  های جزئی شروع کردم که شما به راحتی از آن رد می شوید. کلیدهای خود را فراموش کردید، شما با نام اشتباه با کسی تماس گرفتید، کلمه مورد نظر نوک زبان شما بود ، اما کاملاً نتوانستید آن را بیان کنید. شما احساس پیرتر شدن نمی کنید ، اما این احساس را دارید که در حال تغییر هستید. محققان معتقدند كه این می تواند نشانه ای جدی باشد.
 
مطالعه ای که در ژانویه 2012 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد ، نتیجه گرفته است که کاهش شناخت مربوط به سن خیلی زودتر از آنچه پیش بینی می شود آغاز می شود: در اواسط دهه 40 زندگی. حتی ناراحت کننده تر ، این کاهش با نرخ های بسیار غیرقابل پیش بینی می تواند پیشرفت کند. دانشمندان تشخیص داده اند كه استیل كولین ، یك انتقال دهنده عصبی اصلی ، وظیفه ایجاد اتصالات جدید و تقویت مسیرهای عصبی در مغز را بر عهده دارد. به عبارت دیگر ، ذهن شما را هوشیار و آماده نگه می دارد. با این حال ، مقادیر کم این انتقال دهنده عصبی کلیدی، شما را در معرض خطر قرار می دهد. بدون سطح سالم استیل کولین ، مغز می تواند از نظر جسمی کوچک شود. در این مرحله ، ترمیم آسیب می تواند بسیار دشوار باشد.
 
و با این حال ، همه ما افرادی در سنین بالا را می شناسیم که به نظر می رسد از این کاهش شناختی مصون هستند. این افراد به اصطلاح superagers حدت ذهنی بالایی را به خوبی در سالهای بعدی خود حفظ می کنند. دانشمندان تشخیص داده اند که عملکرد ذهن superagers با مقادیر زیادی استیل کولین همراه است. بنابراین ، ذهن آنها ارتباطات عصبی قوی تر و بی شماری دارند. این یک محیط ایده آل برای یک حافظه تله استیل ایجاد می کند. متأسفانه ، برای اکثر ما ، میزان استیل کولین با افزایش سن و به سرعت پس از 45 سالگی کاهش می یابد.
 
اما این فقط سن ما نیست که مقصر است. مانند عضله ، مغز شما برای ماندن در بهترین شکل به تمرین مداوم نیاز دارد. جامعه مدرن ما را از تمرینات ذهنی اساسی محروم می کند.
 
پیش از دستیابی و مقرون به صرفه بودن این کلمه ، تاریخ شفاهی تنها راهی برای گسترش فرهنگ به نسل های جوان بود. در نتیجه ، یک حافظه قوی بخش اساسی از زندگی روزمره بود. به عنوان مثال ، شاعران یونان باستان کل شعرهای حماسی را که هزاران خط طولانی داشتند ، حفظ و تلاوت می کردند. این افراد به دلیل خواسته هایی که جامعه بر روی مغز آنها قرار داده بود ، درگیر تمرین های روزانه سخت ذهنی بودند. آنها تلفن ، تلویزیون و رایانه ای نداشتند که توجهشان را منحرف کنند و روش های پردازش مغز اطلاعاتشان را تحریف کنند. این نوع فوکوس روی موضوع به سطح مطلوب استیل کولین نیاز داشت.
 
فن آوری مدرن از دو روش مهم ، فعالیت های اساسی در مناطق خاصی از مغز ما را انکار می کند و باعث می شود که به مرور زمان مغز دچار آتروفی شود. ما در معرض منابع تحریک آمیز متعددی هستیم که به طور مداوم تولید استیل کولین را مختل می کند. به همین ترتیب ، دیگر لازم نیست شماره تلفن ، آدرس ، تاریخ و .... را به خاطر بسپاریم زیرا تلفن های ما جایگزین حافظه های ما شده اندد. هر دوی این عوامل ذهن شما را برای فراموش کردن و قرار گرفتن در معرض خطر برای آغاز زودرس کاهش شناختی قرار می دهند.
 
در خبرهای خوب ، تحقیقات جدید می گویند نیازی نیست تلفن هوشمند خود را دور بیاندازید ، اشتراك Netflix خود را لغو كنید یا شغل خود را ترك كنید تا ساعت عقب افتادگی شناختی مربوط به سن را برگردانید. تیمی از محققان در آزمایشگاه دارای گواهینامه GMP در نیویورک 5 ترکیب را شناسایی کرده اند که به طور طبیعی می توانند سطح بهینه استیل کولین را بازیابی کنند. آنها Alpha GPC ، Huperzine A ، Bacopa Monnieri ، Lion's Mane Mushroom و Ginkgo Biloba هستند. با این وجود بهتر است که از نظر بالینی با تحقیقات علمی ، این ترکیبات طبیعی حاوی مواد شیمیایی عجیب و غریب و غیرمجاز نباشند.
 
در طول 18 ماه گذشته ، این تیم تحقیقاتی این 5 ترکیب طبیعی ایمن و قدرتمند را برای افزایش سطح استیل کولین در یک فرمول ترکیب کرده اند. به آن RediMind گفته می شود.
 
RediMind سطح بهینه استیل کولین را بازیابی می کند ، شما را از کاهش شناختی مرتبط با سن محافظت می کند و اتصالات عصبی در مغز را تقویت می کند. نتیجه؟ می توانید اطلاعات را آسان تر پردازش و ذخیره کرده و خیلی سریع آن را به یاد بیاورید. RediMind یک ذهن مطمئن را به شما برگرداند.
 
برای آزمایش اثربخشی محصول ، تحقیقات مصرفی پرینستون یک کارآزمایی بالینی کنترل شده با دارونما انجام داد که در آن تست لیست خرید بین المللی در فواصل مختلف در ابتدا ، بعد از 2 هفته و بعد از 30 روز انجام شد. ISLT یک تست حافظه کوتاه مدت استاندارد است که شامل لیستی از کالاهای مواد غذایی تصادفی است که باید در یک بازه زمانی محدود حفظ و تولید شوند.
 
در حالی که RediMind تضمین نمی کند که حافظه تصویری شما تقویت شود ، این مطالعه دارای نتایج چشمگیر است. بعد از 2 هفته ، شرکت کنندگان که RediMind مصرف کردند ، نمره حافظه خود را بیش از 45٪ بهبود بخشید. در پایان مطالعه ، عملکرد حافظه بیش از 51 درصد افزایش یافته و به طور قابل توجهی از دارونما پیشی گرفته است.
 
RediMind وگان ، بدون GMO و بدون گلوتن است و در یک مرکز دارای گواهینامه GMP در نیویورک ساخته شده است تا از بالاترین استانداردهای ایمنی اطمینان حاصل شود. کل مجموعه RediMind متناسب به یک قرص با دوز کم، مواد با راندمان بالا برای حداکثر اثربخشی است. با توجه به روزانه ، RediMind اعتماد به نفس خود را در اعتماد به نفس بهبود می بخشد ، زیرا بیش از 85٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه تجربه کردند. و برخلاف اسپرسو ، باعث افزایش موقت حافظه شما و به دنبال آن کم آوردن انرژی نمی شود. RediMind حاوی هیچ کافئینی نیست و این امر را برای استفاده روزانه طولانی مدت ایمن می کند.         

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه می توانید عمرتان را طولانی تر کنید

در

محققان به دنبال کشف این مسئله هستند که چگونه می توانید به مدتی طولانی سالم بمانید   

می خواهید راز زندگی طولانی تر و سالم تر را بدانید؟ دانشمندان راه هایی برای طولانی تر کردن طول عمر سالم کرم ها، موش و حتی میمون ها یافته اند. نتیجه ی تحقیقاتشان سرنخ های جدید و هیجان انگیزی در رابطه با زیست شناسی پیر شدن را نشان داده است. اما همچنان شواهدی قطعی نشان می دهد که بهترین راه برای افزایش شانس زندگی طولانی و فعال پیروی از توصیه هایی ست که احتمالا از والدین تان شنیده اید: خوب بخورید، مرتب ورزش کنید، خواب کافی داشته باشید و از عادات نادرست دوری کنید. (سیارک

افرادی که امروزه در ایالات متحده متولد می شوند می توانند انتظار داشته باشند که به طور متوسط تا 79 سالگی عمر کنند. یک قرن پیش امید به زندگی نزدیک به 54 سال بود. " ما افزایش چشم گیر طول عمر را در قرن اخیر شاهد بودیم" دکتر ماری برنارد، معاون مدیر موسسه ی ملی پیری در موسسه ی ملی بهداشت، می گوید. " اکنون اگر به سن 65 سالگی برسید احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید تا 85 سالگی عمر کنید و اگر به 85 سالگی برسید، احتمال زیادی وجود دارد که تا 92 سالگی عمر کنید. بنابراین مردم در حال حاضر بیشتر عمر می کنند و این موضوع در سراسر جهان اتفاق می افتد."

امروزه افراد مسن تر هم تمایل دارند که سالم تر بمانند. تحقیقات نشان می دهد که عادات و رفتارهای سالم می تواند به شما کمک کند که در دهه های 60، 70 سالگی و فراتر فعال و سالم بمانید. در واقع مطالعه ی طولانی مدت ادونتیست های روز هفتم، یک گروه مذهبی با سبک زندگی به طور کلی سالم، نشان می دهد که آن ها در سنین بالا سالم تر می مانند. امید به زندگی شان نزدیک به 10 سال طولانی تر از متوسط اکثریت آمریکایی هاست. عادات و رفتارهای ادونتیست ها که موجب افزایش سن شان می شود شامل ورزش به صورت مرتب، رژیم غذایی گیاهی، پرهیز از تنباکو و الکل و حفظ وزن سالم بدن می باشد. 

" اگر قرار بود عادت ها را برحسب اولویت رتبه بندی کنم، می گفتم که ورزش کردن مهم ترین عامل مرتبط با زندگی طولانی تر و سالم تر است" دکتر لویجی فروچی، یک متخصص امراض دوران پیری در موسسه ملی بهداشت که بر تحقیقات مربوط به پیری و سلامت نظارت می کند، می گوید. " ورزش برای افزایش امید به عمر فعال اهمیت دارد که زندگی به دور از بیماری و ناتوانی های فیزیکی و ذهنی-فکری ست".

با افزایش عمر تغییراتی طبیعی در بدن رخ می دهد که می تواند منجر به از بین رفتن تدریجی ماهیچه ها، کاهش انرژی و مفاصل دردناک بشود. این تغییرات می توانند باعث شوند که شخص وسوسه شود تا کمتر حرکت کند و بیشتر بنشیند. اما انجام این کار می تواند ریسک ابتلا به بیماری، ناتوانی و حتی مرگ را بالا ببرد. بسیار مهم است که با مشورت یک پزشک نوع فعالیت فیزیکی را پیدا کنید که بتواند باعث حفظ سلامتی و تحرک تان شود. (سیارک

حتی افراد مسن و ضعیف هم می توانند از انجام فعالیت فیزیکی منظم سود ببرند. یک مطالعه با سرمایه گذاری موسسه ملی بهداشت که شامل بیش از 600 فرد از سنین 70 تا 89 سال که در معرض خط ناتوانی بودند، انجام شد. آن ها به صورت تصادفی در برنامه ی ورزش با شدت متوسط و یا گروه مقایسه ای بدون ورزش های سازمان یافته قرار داده شدند. گروه ورزشی به تدریج به 150 دقیقه ورزش کردن در هفته رسیدند که شامل پیاده روی سریع، تمرینات قدرتی و تعادل و تمرین های انعطاف پذیری بود.

" پس از گذشت بیش از 2 سال، گروهی که فعالیت های فیزیکی انجام داده بودند ناتوانی کمتری داشتند و اگر ناتوان شده بودند این ناتوانی برای زمان کوتاه تری نسبت به گروه مقایسه ای ایجاد شده بود." برنارد توضیح می دهد. "ترکیب انواع مختلفی از ورزش ها مانند ایروبیک، تمرین های قدرتی و تعادلی و انعطاف پذیری برای گذران سالم عمر اهمیت دارند. (سیارک

یک راه مطمئن دیگر برای بالا بردن شانس زندگی طولانی و سالم تر کاهش وزن است. " چاق بودن، با داشتن شاخص توده ی بدنی (BMI) بالاتر از 30، یکی از عوامل خطر برای مرگ زودهنگام است و امید به زندگی فعال را کاهش می دهد" فروچی می گوید. بی.ام.آی تخمین میزان چربی بدن تان بر اساس وزن و قدتان است. برای تعیین بی.ام.آی تان می توانید از محاسبه گیر بی.ام.ای موسسه ملی بهداشت استفاده کنید. با یک پزشک در مورد رسیدن به وزن سالم صحبت کنید.

مطالعات در حیوانات مشخص کرده که انواعی از تغییرات مشخص در رژیم غذایی، مانند رژیم هایی با کالری بسیار پایین، می تواند منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر شود. این مطالعات نشانه هایی از فرآیندهای بیولوژیکی را پیشنهاد می دهد که بر پیری سالم اثرگذارند. اما تا به امروز، رژیم هایی با کالری محدود و دیگر تغییرات رژیم غذایی نتایج مختلفی بر افزایش طول زندگی سالم مردم نشان داده اند.

" در حال حاضر شواهد غیر مستقیمی داریم که نشان می دهد تنظیمات تغذیه ای می تواند طول عمر فعال در افراد را بهبود بخشد اما این موضوع هنوز یک حیطه ی مطالعاتی شدید است." فروچی می گوید. " تا کنون، ما شواهد قطعی از محدودیت های کالری و این که آیا بر پیری انسان ها اثر مثبتی دارد یا خیر، نداریم." اکنون، محققین در حال مطالعه داروهای بالقوه و یا روش های دیگر که بتوانند مزایای محدودیت کالری را تقلید کنند، هستند.

سیگار نکشیدن یکی دیگر از راه های رسیدن به زندگی طولانی تر و سالم تر است. " هیچ شکی وجود ندارد که سیگار کشیدن عادت سختی برای ترک کردن است. اما  اطلاعات نشان می دهد از زمانی که سیگار کشیدن را متوقف می کنید مزایای مرتبط به تندرستی وجود دارد. بنابراین به تلاش کردنش می ارزد." برنارد می گوید.

ممکن است فکر کنید که برای زندگی طولانی تر به ژن های خوب نیاز دارید. اما دکتر توماس پرلس، متخصص پیری و مدیر مطالعه ی جشن صد سالگی نیوانگلند در دانشکده ی پزشکی دانشگاه بوستون، می گوید ژن ها تنها بخشی از معادله برای اکثریت ما هستند. " تحقیقات نشان می دهد ژن ها مسئول یک سوم از شانس شما برای رسیدن به سن 85 سالگی هستند. بخش عمده ی احتمالات این که ما تا چند سالگی عمر کنیم بستگی به عادات و رفتارهای سلامت ما دارد." پرلس می گوید. " ژن های ما می تواند بیشتر ما را تا سن قابل توجه 90 سالگی برساند، اگر سبک زندگی سالمی داشته باشم". (سیارک

تاثیر ژن ها برای کسانی که بسیار عمر می کنند ،مانند بیش از 95 سال، قوی تر است. پرلس افرادی که تا 100 سالگی و فراتر از آن عمر می کنند (صدساله ها) و خانواده هایشان را مطالعه می کند تا عوامل بیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی که موجب افزایش سن سالم می شود را بیاموزد.

"به نظر می رسد یک ژن به تنهایی اثر شدیدی بر توانایی رسیدن به این سنین بالا را نداشته باشد" پرلس می گوید. " در عوض احتمالا صدها ژن که به تنهایی تاثیر کمی دارند به صورت صحیحی با هم ترکیب می شوند و ترکیب این صدها ژن به خصوص تاثیر شدیدی برای رسیدن به سنین بالا که مورد مطالعه ما بوده، دارند."

ایده ی خوبیست که نسبت به ادعاهای مبنی بر رفع سریع مشکلات مرتبط با پیری شکاک باشید. پرلس در رابطه با معیارهای ضد پیری تجاری مانند " درمان با جایگزینی هورمون" که مزایای آن برای رسیدن سالم به سنین بالا چندان اثبات نشده و عوارض جانبی متعددی دارد هشدار می دهد. " مردم در گذشته می گفتند که هرچه قدر پیرتر شوی، مریض تر می شوی اما با داشتن عادات و رفتارهای سالم مانند ورزش منظم، داشتن وزن سالم، پرهیز از گوشت قرمز، سیگار نکشیدن و مدیریت اضطراب می توان گفت هرچه قدر پیرتی شوی، سالم تر می شوی". پرلس می گوید.

کلید پیری سالم اینست که زندگی کاملی داشته باشید، از نظر ذهنی، فیزیکی و اجتماعی. " رسیدن به سنین بالا به این معنی نیست که روی صندلی گهواره ای بنشینید و اجازه بدهید روزها بگذرند" برنارد می گوید. " افراد مسن تجربه های منحصر به فرد، سرمایه های فکری و درگیری های عاطفی دارند که می تواند با نسل های جوان تر به اشتراک گذاشته شود. این نوع شرکت در اجتماع می تواند به راستی کلید کمک به جامعه برای پیشرفت باشد. "

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا فراموش کار هستید پس این غذاها را بخورید

در

هر يک از ما با افزايش سن، بخشي از حافظه کوتاه مدت را از دست ميدهيم. حافظه ميتواند به دليل استرس(فشار روحي)يا خستگي به طور موقت از بين برود، هر دوي اين موارد روي تمرکز فکر اثر ميگذارد. استفاده کردن از حافظه، آن را قويتر مي‌کند، هنگامي‌که به حافظه خود اطمينان داشته باشيد، از آن بيشتر استفاده ميکنيد. اطمينان نداشتن به حافظه آن را فلج مي‌کند و اطلاعات داخل آن را قفل مي‌کند. 6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

تقويت حافظه بازدهي شما را موقع کار افزايش ميدهد. براي پرورش تواناييهاي حافظه خود، بايد توجه تان را بر کل سلامت جسماني و نيز بر آن نگرشهاي ذهني متمرکز کنيد که در موفقيت حافظه نقش دارند. تقويت تواناييهاي حافظه موجب ميشود در زندگي روزمره، کار، درس خواندن و در ورزش اعتماد به نفستان افزايش يابد، خلاقیت شما بيشتر شود و عملکردتان بهبود يابد. ذهن خود را فعال نگه داريد، تا حتي در دوران پيري نيز بتوانيد کارهاي ذهني خارق العاده انجام دهيد. تغذيه مناسب بر روي حافظه موثر است. تغذيه خوب را نبايد در افزايش قدرت عملکرد حافظه بي تاثير داشت.       با آلزایمر خداحافظی کنید

يکي از شرطهاي حفظ توانايي عملکرد حافظه، داشتن تغذيه اي مناسب است. چنانچه فرد سوخت ناکافي به مغز برساند، مغز چگونه ميتواند کار خود را انجام دهد؟ بنابراين رسيدن مواد غذايي کافي از جمله ويتامينها و موادمعدني به مغز، همانند ديگر بخشهاي بدن، از اهميت زيادي برخوردار است. مهمترين تقويت کننده هاي طبيعي مغز و حافظه عبارتند از: آنتي اکسيدانها (ويتامين C ،ويتامين E ، کراتينويدها، سلنيوم(، اسيدهاي چرب امگا3 (ماهيهاي روغني، مانند ساردين، ماهي تن، کيلکا، روغن زيتون(، ويتامينهاي B1, B,B2,B12 ،(موادمعدني (منيزيم، ))روي(. براي اين که دريافت اين مواد غذايي توسط مغز به حداکثر برسد، تا حد امکان غذاهاي تازه بخوريد و تا جايي که ميتوانيد آنها را کمتر بپزيد. "هانس ايسن"، روانشناس، در يکي از پژوهشهاي خود متوجه شد که اگر جوانان به مقدار کافي ويتامين و مواد معدني استفاده کنند، توانايي عملکرد حافظه آنها افزايش محسوسي مييابد. با ايجاد توازن در مصرف مواد معدني، ويتامينها و موادغذايي فيبردار(الياف غذايي)در برنامه غذايي، از تغذيه مناسب براي تقويت حافظه خود مطمئن باشيد.    تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

خوردن ميوه و سبزي را هرگز فراموش نکنيد مصرف مرتب و منظم ميوه و سبزيجات در برنامه غذايي نه تنها براي جسمتان مفيد است، بلکه براي مغز و حافظهتان نيز الزم است. ميوه و سبزي سرشار از آنتي اکسيدان و ويتامينها و موادشيميايي نادري مانند کاروتنويدهاست. آنتي اکسيدان و رنگدانه هاي گياهي موجود در سبزيجات حافظه شما را تقويت خواهد کرد. همچنين آنتي اکسيدانها از پيري زودرس تمام بدن جلوگيري مي‌کنند و وجود آنها در مغز بسيار مورد نياز است؛ و طبق نظرات پژوهشگران خوردن ميوه ها و سبزيجاتي که سرشار از آنتي اکسيدانهاي فراواني هستند (مانند انواع توت، مرکبات، اسفناج، کرفس، هويج، کلم بروکلي، قارچ، گوجه فرنگي، کاهو، سيبزميني شيرين، و مارچوبه)ميتوانند تا 11درصد احتمال بروز سکته را پايين بياورد. بهترين ميوه ها و سبزيهايي که مغز را مصون نگه ميدارند عبارتند از: آلو بخارا، انگور قرمز، پرتقال، توت فرنگي، گیلاس، کيوي، موز، گريپ فروت، سيب، زردآلو، هلو، گالبي، خيار، هندوانه، خربزه، طالبي، کاهو، بادمجان، کدو،ذرت، پياز، فلفل قرمز، کشمش، سير، زغال اخته، اسفناج خام، جوانه يونجه، و جوانه گندم. تحقيقات نشان داده است که آنتي اکسيدانها و پليفنول هاي موجود در زغال اخته و انگور، ميتواند توانايي ارتباط سلولهاي مغزي را با يکديگر بالا برده و خطر آسيب رسيدن به آنها را پايين بياورد. با مصرف اسفناج و توت فرنگي، از زوال مغز جلوگيري کنيد. دانشمندان ثابت کردهاند که مصرف اسفناج و توت فرنگي، تاثير عميقي بر جلوگيري از زوال اعمال مغزي وحافظه كه با کهولت به سراغ ما ميآيد، ميگذراند.

سويا محافظ سرخرگها سويا ميزان کلسترول خون (چربي خون)را کاهش ميدهد. موادي در سويا وجود دارد که از اکسيده شدن کلسترول بد خون (LDL (جلوگيري مي‌کنند و مانع از تشکيل پالک در ديواره داخلي سرخرگها ميشود. پژوهشگران اعتقاد دارند که هورمونهاي گياهي(فيتواستروژنهاي)سويا، مانند هورمون استروژن، باعث تقويت حافظه ميشوند. لسيتينن موجود در سويا در تقويت حافظه و مبارزه با فراموشي موثر است.

مواد غذايي حاوي منيزيم مصرف كنيد منيزيم يک ماده معدني ضروري است که در حدود 5 درصد از وزن بدن آدمي را تشکيل ميدهد. يک فرد بزرگسال روزانه به 400ميلي گرم منيزيم نياز دارد. آب معدني محتوي منيزيم را انتخاب کنيد. با اين کار، رودههاي خود را در وضعيت مناسبي قرار خواهيد داد. اگر منيزيم در بدن كم شود، ميتواند منجر به تشکيل لخته در مغز ميشود.

ويتامين B1 مصرف كنيد ويتامين B1 به اصطالح ”ويتامين مغز“ ناميده ميشود. ويتامين B1 از جمله مهم ترين ويتامينها در کارکرد مطلوب مغز است. اين ويتامين به دليل اثرات سودمندش و نيز ارتباط با دستگاه عصبي، در بهبود يادگيري افراد نقش موثري دارد. کمبود ويتامين B1 ، عصبهاي مغز را تضعيف ميكند و نه تنها وضع رواني انسان بلکه مغز و تواناييهاي حافظه نيز مستقيما با مقدار ويتامين B1 در بدن تحت تاثير قرار ميگيرند. تحقيقات نشان ميدهد که مصرف تيامين در ترميم اعصاب آسيب ديده موثر بوده و آنها را به کار و وظيفه صحيح خود هدايت مي‌کند.

معجزه روغن زيتون! پژوهشگران ايتاليايي دانشگاه باري ميگويند مصرف روغن زيتون و چربيهاي اشباع نشده ديگر (که در آووکادو و بادام زميني يافت ميشود(، از کاهش حافظه و اعمال شناختي و ذهني انسان که با گذشت زمان حاصل ميشود، جلوگيري مي‌کند. نکته جالب اين است که مصرف روغن زيتون، به اعمال ذهني در افراد تحصيل نکرده که بيشتر از افراد تحصيل کرده با گذشت زمان در معرض کاهش شديد حافظه قرار ميگيرند، کمک فراوان کردند. پژوهشگران بر اين باورند که روغن زيتون، همانند ماهي، به دوام ساختاري غشاي سلولهاي عصبي کمک کرده و حاوي آنتي اکسيدانهايي است که با راديکالهاي آزادِ منهدم‌کنندة سلولهاي مغزي به نبرد ميپردازد.

از ويتامينB3 غافل نشويد ويتامين B3 ويتامين اصلي براي تنفس سلولي است و مصرف اکسيژن توسط آن انجام ميگيرد. بدون وجود ويتامين B3 کافي، سوخت و ساز سلولي (متابوليسم)متوقف ميشود. نياسين بر دستگاه عصبي تاثير ميگذارد و از ناآرامي، ضعف تمرکز، افسردگي و خياالت ترسناک جلوگيري مي‌کند. ويتامين B3 براي گردش صحيح خون الزم است. اين ويتامين تقويت‌کننده حافظه است. کمبود ويتامين B3 با افسردگي عميق، اختالالت عصبي و بيخوابي همراه است.

حفظ عملکرد حافظه با ويتامين B6 ويتامين B6(پيريدوکسين)در تجزيه آمينواسيدها شرکت فعال دارد. ويتامين B6 هم بر روي سلامت جسماني و هم بر سلامت رواني تاثير ميگذارد. دستگاه عصبي به ويتامين B6 نياز دارد و براي عملکرد طبيعي مغز الزم است. ويتامين B6 در بهبود اختالالت عصبي، کنترل سرگيجه و استفراغ زمان بارداري کمک ميكند. کمبود ويتامين B6 سوخت و ساز تمام سلولها را به شدت دچار آسيب مي‌کند. ويتامين B6 به همراه آنزيمها، مجموعه دستگاه اعصاب مرکزي را ثابت و تنظيم مي‌کند. به همين دليل براي حفظ عملکرد مطلوب حافظه وجود اين ويتامين غيرقابل چشم پوشي است. کمبود ويتامين B6 موجب کم شدن حافظه ميشود. تمام موادغذايي داراي مقداري ويتامين B6 هستند. نویسنده :وحید عرفانی نویسنده وپژوهشگر درحوزه سلامت

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از آلزایمر

در

طبق اظهارات پزشکان آلزایمر بخش اجتناب ناپذیری از پیری است. "دکتر شاراد پل"  میگوید

درواقع بسیاری از علائم مشخصه آلزایمر ، مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی را میتوان جلوگیری یا کاهش داد.

یک جراح سرطان پوست، پزشک خانواده و نویسنده بهداشت ژنتیک اظهار داشته ما با رعایت برخی موارد میتوانیم از آلزایمر خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم. 

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر



1-  ترک سیگار
یکی از موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ترک سیگار میباشد. آمار بین المللی آلزایمر نشان داده احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به آلزایمر 45درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد. بنیاد کشف دارو و آلزایمز گزارش داده ترک سیگار در هر زمان میتواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حتی ترک سیگار پس از چند دهه نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. افرادی که سیگاری نیستند اما در تماس مستقیم دود سیگار هستند نسبت به افراد سیگاری بیشتر در معرض آلزایمر قرار میگیرند. تماس با دود سیگار باعث درگیری عروق مغزی و ایجاد آلزایمر ناشی از درگیری عروق میشود


2- ترک مشروبات الکلی
ترک مشروبات الکلی نیز مانند ترک سیگار میتواند خطر کلی آلزایمر را کاهش دهد. بطور کلی نوشیدن یک الی 3لیوان مشروبات الکلی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. با این حال نوشیدن مقدار متوسط آن ممکن است خطر ابتلا به سکته را کاهش دهد و با باز کردن رگهای خونی خطر لخته شدن خون و در نهایت بیماری های قلبی را کاهش میدهد. اما اگر شما مشروبات الکلی مصرف نمیکنید هیچوقت بخاطر فواید آن این کار را انجام ندهید.


3- فعالیت بدنی
فعالیت یک روش بسیار خوبی برای پیشگیری از آلزایمر است. درست است که فعالیت ها برای آلزایمر مفید است ولی سعی کنید متناسب با سن فعالیت داشته باشید. حرکات یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری در کاهش استرس و فشار خون و حفظ تعادل موثر میباشند. یک گروه از محققین دودسته 16نفری بالای 67سال را انتخاب کردند: یک دسته بمدت 6ماه، 4بار در هفته ورزش های هوازی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت داشتند و دسته دوم در مدت مشابه و به تعداد دفعات یکسان گروه ورزشی هوازی، ورزش استقامت انجام دادند، با توجه به اینکه تمامی شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شناختی خفیفی بودند، بعد از گذشت 6ماه اسکن مغزی افراد نشان داد در گروه ورزش هوازی حجم مغز افراد نسبت به گروه ورزش استقامت افزایش بیشتری یافته بود. همچنین طبق یافته محققان گروه هوازی شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه و مهارت های فکری بودند.

4- مصرف غذاهای مفید

آنچه در مصرف غذاها باید مد نظر داشته باشید نوع غذاهایی است که روزانه مصرف میکنید، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای میتواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا، دانه غلات مثل گندم و برنج، همراه با گوشت قرمز حداقل و  فرآورده های لبنی میباشند. تحقیقات نشان داده است افراد مسن تر که رژیم غذای مدیترانه ای را رعایت مینمایند نسبت به انواع دیگر رژیم های غذایی کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار میگیرند.

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

5- خواب کافی

خواب خوب و کافی ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. دانشگاه برکلی(Berkeley)  اعلام داشته افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند درصد بتاآمیلوئید خون آنها افزایش میابد که باعث بیماری آلزایمر، شایعترین نوع آلزایمر میگردند. بهترین روش برای مبارزه با بی خوابی کاهش استرس از طریق حرکات یوگا و تمرکز میباشد، سعی کنید از خوردن قرص های خواب آور وغذاهای کافئین دار و شیرین در شب بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند بعضی از افراد با وارد شدن به دوران سالمندی، توانایی لازم برای داشتن خواب عمیق را از دست میدهند. این مسئله میتواند پیامد های منفی و مخربی را برای سالمندان داشته باشد.

سالمندانی که چندین بار در شب از خواب بیدار میشوند در معرض ابتلا به آلزایمر هستند پس بهتر است از دوران میانسالی بفکر چاره باشیم.


6- یادگیری زبان جدید

یاد گیری زبان جدید با آلزایمر بی ارتباط نیست، هنگامی که یادگیری زبان جدید را شروع میکنید مغز به شروع به فعالیت کرده و عصب های آن تحریک میشوند و این عمل مغز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. اگر یادگیری زبان در سنین پیری بسیار مشکل است بهتر است بجای یادگیری زبان از جدول های سودوکو یا پازل استفاده شود.
 تجربیات خود را در مورد علائم و درمان بیماری آلزایمر با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

لاغری با خواب کافی

در


6 الی 8 ساعت در شب بخوابید.

بدون خواب کافی درشب میزان نسبی هورمون گرلین در بدن افزایش می یابد. این خود یکی از علت های افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن است.

در یک تحقیق که انجام شد به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای خواب کوتاه هستند هورمون گرلین خونشان در سطح بالایی قرار دارد. هورمون گرلین پیش از غذا خوردن بسیار سطح بالایی دارد و احساس گرسنگی را تشدید می کند ولی در افرادی که خواب کوتاهی دارند سطح این هورمون کاهش چندانی ندارد. همچنین در افرادی که خواب کافی دارند هورمون لپتین زیاد است که باعث کاهش اشتها و کاهش وزن و لاغری می شود. در نتیجه خواب کافی بر روی کاهش وزن و لاغری تاثیر می گذارد. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...