فرایندیادگیری در کلاس معکوس

در


اگرچه مدل آموزشی کلاس معکوس(Flipped Learning) ایده ای آسان است ، ولی پیاده سازی آن برای می تواند برای آموزگاران پیچیده باشد. به نظر خوب میرسد که به دانش آموزان گفته شود که ویدیویی ببینند و بعد به کلاس بیایند تا عمیق تر یاد بگیرند، اما اگر دانش آموزان ویدیو را نبینند چه؟ اگر دانش آموزان به فناوری لازم دسترسی نداشته باشند چه؟ آموزگار آن موقع چه باید بکند؟
چهار مانع عمده بر سر راه معکوس کردن وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنید:
• معکوس کردن فکرتان
• موانع مربوط به فن آوری
• یافتن زمان
• آموزش دادن به دانش آموزان، والدین و خودتان
شاید غلبه  بر معکوس کردن فکرتان مهمترین مانع باشد. اما چرا این مانعی بزرگ است؟ شاید به این خاطر که بسیاری از ما "مدرسه رفتنمان" برای سالیان متمادی یک شکل بوده و تغییر دادن آن را مشکل بیابیم. جان، ده سال را به عنوان آموزگار تدریسی/ بحثی گذراند. شیوه ای بود که او به خوبی می دانست چگونه با آن تدریس کند. در حقیقت، او به نقطه ای رسیده بود که اگر به او می گفتید چه عنوانی را آن روز باید درس بدهد، او بدون هیچ یادداشتی و از روی سالها تجربه شروع به تدریس می کرد. در سال 2017، هنگامی که تصمیم گرفتیم که از ویدیو به عنوان وسیله ی اصلی ِآموزش مستقیم استفاده کنیم، جان، فرد مرددی بود. او نمی خواست زمان تدریسش را از دست بدهد به این خاطر که سخنران خوبی بود (یا حداقل فکر می کرد که سخنران خوبیست).
او دوست داشت که در مرکز توجه باشد و از دخیل بودن در آموزش یک گروه جمعی دانش آموز لذت می برد. در کلاس درس سازمان یافته اش، علاقه داشت که هر آنچه را اتفاق می افتاد کنترل کند. هنگامی که کلاسش را معکوس کرد، مجبور شد از کنترل کردن آموزش شاگردانش دست بکشد. این آسان نبود اما بهترین کاری بود که در تمام طول مدت کاری اش می توانست انجام دهد. هر کس قبل از دهه ی 1950 در دنیای کمبود اطلاعات رشد کرده. برای دسترسی به برخی اطلاعات، مجبور بودیم لابلای کارت های فهرست (در کتابخانه ها) و میکروفیش ها را بگردیم. اطلاعات در ساختمان مدارس، دفترچه ها و کتابخانه ها و در سر آموزگارانمان جا کرده بود. امروزه، دانش آموزان می توانند بطور مجازی با استفاده از وسیله ای که احتمال قریب به یقین در جیبشان دارند، به هر اطلاعاتی به آسانی دسترسی داشته باشند. در سایه ی این تغییر، باید در این که چگونه دانش آموزانمان را آموزش دهیم بازاندیشی کنیم. هر عنوانی را که در حال حاضر درس می دهید در نظر بگیرید. فرض کنید که با استفاده از یک قطب نما ، نقاله، طرز نگارش خلاقانه، تاریخ دولت یا شناسایی استخوان ها در بدن، در حال درس دادن عمل ضرب ریاضی هستید. جستجویی کوتاه در یوتیوب یک سری از ویدیوهای موجود که این مفاهیم را شرح می دهد، نشان می دهد. پس سؤال بزرگتر این است: چگونه می توانیم درس بدهیم هنگامی که دانش آموزانمان از قبل به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی دارند؟ در این دنیای غنی از اطلاعات، سؤال بهتر این است: چگونه به آنها یاد دهیم که این اطلاعات را تشخیص دهند و پالایش کنند؟
آنگلا بوراتکو، معلم ریاضیات پایه ی ششم و هفتم در کانکتیکت عنوان کرد که هم دانش آموزان و هم والدینشان به او اصرار کردند که از برنامه آموزشی معکوس استفاده کند. او برای کمک به آن نیازها و ارتقای محیط آموزشی بهتر، یادگیری معکوسی اتخاذ کرد، و بیان کرد، " یاد دادن به دانش آموزانم که چگونه یاد بگیرند مهمتر از یاد دادن محتوا به آنهاست."
بر اساس نظر آنگلا، مدل معکوس بخوبی با فرهنگ امروزی دانش آموزان جوان جواب می دهد، به این خاطر که به اینترنت برای بیشتر منابعشان می نگرند. به این خاطر، آنها بسیار راحت هستند تا برای ویدیوهای تدریسی او آنلاین شوند. در حقیقت، بسیار طبیعی است که او می داند که دانش آموزان در کلاسهای دیگر هم به دنبال ویدیوهای او هستند. آنگلا می گوید که در نتیجه ی معکوس کردن کلاس درسش، که دانش آموزانش محتوای بیشتری را از قبل یاد می گیرند.

موانع مربوط به فناوری در کلاس معکوس

علاوه بر حرفه ی آموزشی اش، جان همچنین به عنوان یک فرد پیشگام در سهولت بخشیدن به استفاده از فناوری در یک دبستان کار می کرد. او و آرون می دانند که بسیاری از مدرسان مدل معکوس را تنها به عنوان یک راه حل تکنولوژیک برای آموزش دسته بندی کرده اند. اکثر پچ پچ کردن ها درباره ی معکوس کردن، مربوط به استفاده از ویدیو به عنوان یک ابزار آموزشی است که مسلما شامل یک مولفه ی تکنولوژیک می شود.
اگرچه ما با آنهایی که یادگیری معکوس را به عنوان یک شیوه ی آموزشی فناوری- محور می بینند، مخالفیم. اما ما یادگیری معکوس را به عنوان یک راه حل آموزشی با یک مولفه ی زیربنایی تکنولوژیک می دانیم. پس چه ابزار تکنولوژیکی شما نیاز دارید که برای معکوس کردن کلاس ابتدایی تان ماهر شوید؟ آموزگاران اغلب از ما می پرسند، "بهترین ابزار برای معکوس کردن کلاس ما چیست؟" ما پاسخ این سؤال را اینگونه می دهیم،" چیزی که تو در حقیقت از آن استفاده کنی." جواب ما تا اندازه ی زیادی به شما و نیازهایتان مربوط است. چه نوع رایانه ای دارید؟ ایا تبلت دارید؟ آیا دانش آموزانتان این وسایل را دارند؟ درجه ی راحتی تان با رایانه چقدر است؟
ما می دانیم که تعداد انبوهی از ابزار تکنولوژیک برای آموزگار مدرسه ی ابتدایی موجود است. برخی ویژگی های محدود دارند و برای استفاده آسان هستند، در حالی که دیگر ابزار پیچیده تر هستند و ویژگی های قدرتمند بیشتری را به ارزش محتوای محصولی که تولید می کنید، اضافه می کنند. ما درک می کنیم که آموزگاران افراد ماهر در تکنولوژی نیستند، بنابراین ابزاری که شما ممکن است استفاده کنید درجه ی بالایی از تغییر پذیری دارد. ما به طور قطع، دسته های اندکی از ابزار تکنولوژیک که آموزگاران باید برای معکوس کردن مؤثر کلاس در آنها استاد شوند را می دانیم اما قبل ازینکه در مورد آنها به بحث بپردازیم، باید سؤالی کلیدی را مد نظر قرار دهیم.

چه کسی باید ویدیوها را بسازد؟

آیا شما باید ویدیوها را بسازید در حالی که از قبل در مورد هر عنوان قابل تصوری در اینترنت ویدیو وجود دارد؟ بدون سؤال، هر آنچه که شما درس می دهید احتمالا در موردش مطلب فرستاده شده، اما ما اعتقاد داریم که ضمانت یک کلاس درس موفق معکوس، استفاده از ویدیوهای ساخخته شده توسط آموزگار یا تیمی از آموزگاران ِ مدرسه ی محلی است. هنگامیکه ما سری به کلاس های درس معکوس مشکل دار می رویم، اغلب می بینیم که آموزگار براحتی محتوای ویدیوی ساخته شده ی تبلیغاتی یا توسط آموزگاران در بیرون از شبکه ی بی واسطه را ارایه می دهند تا ساختن ویدیوی خودشان. بالعکس، هنگامی که وارد کلاس های معکوس موفق می شویم، در معمولاً در می یابیم که خود آموزگار سازنده ی ویدیو است. ما فکر می کنیم که ویدیوهای ساخته شده توسط آموزگاران موفق تر هستند زیرا آنها یکی از ویژگی های خوب آموزش را درون آن گنجانده اند: روابط بین بچه ها و آموزگارشان! فرد تصادفی داخل اینترنت به آن اندازه آشنا نیست. دانش آموزان از طریق محتوایی که تولید می کنید، سرمایه گذاریتان را روی خودشان می شناسند. آنها می بینند که کسی که دخالت مستقیمی در زندگی آنها دارد محتوایی سفارشی برای آنها خلق کرده است. بر خلاف مزیت های آشکار ویدیوهای آموزگار ساخته، این امر خیلی حیاتی نیست که برای معکوس کردن کلاستان خودتان ویدیو بسازید. اگر این اولین اقدامتان برای ساختن ویدیو است، یا زمان یا مهاراتهای تکنولوژیکی برای ساختن ویدیو ندارید، باید برای استفاده از ویدیوهایی که دیگر آموزگاران و اساتید توانا ساخته اند، احساس راحتی کنید.
اگرچه ما می دانیم که دانش آموزان واقعا به ویدیوهایی که بطور ویژه برای آنها ساخته شده جواب می دهند اما ما آموزگاران مدارس ابتدایی ای را دیده ایم که بطور مؤثری از ویدیوهای دیگران استفاده می کنند، خواه به عنوان منبع اصلی یا به عنوان مکمل کار خودشان. مقاله ادامه دارد................. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...