چرا عرق می کنیم؟

در


عضلات ورزشکاری گرما تولید می کنند، اما درجه حرارت بدن را باید در محدوده ایمن حدود 37تا 38درجه نگه داشته شود. بدین منظور ما در روشی مشابه به موتور خودرو عمل می کنیم، ما از رادیاتور برای خنک کردن آب استفاده می کنیم. عرق کردن یکی از عمده ترین راه های خلاص شدن از گرما برای بدن (با تبخیر) است.
برخلاف سیستم ماشین که محکم محفظه را بسته و آب خنک را دوباره به گردش در می آورد ،بدن ما اجازه می دهد تا مایع به بخارتبدیل شود و بنابراین با حفظ عملکرد بطور عالی کار می کند.
میزان عرق کردن به عوامل متعددی بستگی دارد:

میزان تمرین

اگر شما در تمرین فیزیکی افراط کنید، انرژی بیشتری را مصرف می کنید و حرارت بیشتری ایجاد می شود، بنابراین خنک کننده ی بیشتر, نیازمند عرق بیشتر است.

درجه حرارت محیط زیست

اگر هوا گرم باشد، بدن شما نیازی به تمرین سخت برای حفظ درجه حرارت آن ندارد. اگر سخت تمرین می کند، آن نیاز به خنک کننده بیشتر دارد از جایی که محیط های خنک کننده در حال همکاری با مراحل خنک کننده هستند. باد و سرما در همان راستا عمل می کنند. در این مرحله دوچرخه سوار که به همان اندازه با دونده نیرو مصرف می کند, خنک می شود زیرا آنها سریعتر مسافت می پیمایند که باعث می شود جریان هوای زیادی به بدن عرق کرده وی برسد.

رطوبت

محتوای رطوبت یا نم هوا تاثیر می گذارد که چگونه به راحتی عرق می توانید از پوست به هوا تبخیرشود. در رطوبت زیاد, عرق زیاد موثر نیست زیرا انتقال از فضایی نم به خشک سخت است.

سطح بدن

این قسمت جالب است و نیاز به کمی ریاضی دارد. شما ممکن است فکرکنید که فرد بزرگ و چاق سطح بدن برزگتری دارد، بنابراین باید نسبت به فرد کوچک عرق بیشتری کند و سریع تر خنک شود. متاسفانه هم چنین آنها سطح بزرگتر برای تنظیم درجه حرارت دارند و دلیل افزایش اندازه هسته در حدود 3 برابر سرعت مساحت سطح فرد بدن, بدن فرد چاق نیاز به تمرین بسیار سخت تر دارد تا آنها را خنک نگه دارد. از طرف دیگر, افراد کوچک بسیار بیشتر در معرض هیپوترمیا هستند وقتی خنک می شوند

وضعیت آب بدن

اگر شما دچار کم آبی شوید، بدن شما برای انجام عمل تعادل بین اجتناب از احتمالات خطرناک و کم آبی و گرم شدن زیاد (همچنین احتمالا خطرناک) اقدام می کند. یکی از راه های انجام این کار

برای تحریک کردن گرفتگی عضلانی است, بنابراین اگر شما از انرژی بیش از حد استفاده نکنید ونیاز به خنک کننده هم نخواهید داشت.

وضعیت تمرین 

ورزشکار تمرین کننده (با اقتباس از عضلات, قلب و ریه ها) بیشتر موثر خواهد بود ودر نتیجه از لحاظ اقتصادی بهتر ازشخص بی تمرین است. این بدین معنی است که آنها نیازی به عرق بسیار برای رسیدن به سطح مورد نظر ندارند زیرا موتور آنها خود بهتر تنظیم خواهد شد.

نظرات

۱۳۹۷/۷/۱۱امیدوارم بعد از تمرینات ورزشی حتما دوش بگیرند و لباساشونو عوض کنن

در ادامه بخوانید...

علائم کم آبی بدن

در

یکی از مهمترین عواملی که باید در خصوص بدن خود مد نظر داشته باشیم، توجه به علائم ظاهری ای است که خبر از کمبود آب بدن می دهند، به ویژه آن که در فصل گرما و تابستان، به واسطه فرایند های مربوط به تعریق بدن، میزان قابل توجهی از آب بدن دفع می شود. در حقیقت نوشیدن آب کافی یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر سلامت انسان است و باید توجه ویژه ای به علائم ظاهری ناشی از کمبود آب بدن داشته باشیم. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در خصوص این علائم در اختیارتان قرار دهیم.

خشکی دهان

ممکن است فرد احساس تشنگی نداشته باشد و با این وجود سطح زبان و دهان اش خشک بوده و حالتی چسبناک پیدا کرده باشند؛ این یکی از علائم مشخص کمبود آب بدن است و فرد در صورت احساس کردن آن باید اقدام به نوشیدن آب کند.

خواب آلودگی

البته تابستان و گرمای هوا کمی احساس شادابی را از فرد گرفته و خواب آلودگی و بی حوصلگی معمولاً در میان افراد مشاهده می شود، اما اگر همیشه این احساس خواب آلودگی و بی حوصلگی را داشته باشید، دیگر مسئله تنها مربوط به تابستان و گرمای هوا نخواهد بود. یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن، خواب آلودگی و بی حوصلگی است و در صورت داشتن این حالت باید آب مصرفی خود در طول روز را افزایش دهید، آن گاه اگر مشکل خواب آلودگی برطرف نشود، اختلالی دیگر در بدن شما وجود دارد که باید با مشورت با پزشک متخصص اقدام به برطرف کردن آن کنید.

اختلال در کارکرد مثانه

نکته ای که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که در طول روز باید بین شش تا هشت بار از سرویس بهداشتی استفاده کنید و این تعداد بعضاً تا ده بار هم می تواند افزایش پیدا کند (بسته به نوشیدنی هایی که فرد در طول روز مصرف می کند)، در غیر این صورت می تواند نشانه ای بر آن باشد که آب کافی در بدن موجود نیست.

ادرار زرد تیره رنگ

زمانی که ادرار رنگ زرد تیره به خود می گیرد و فرد هیچ گونه اختلال و یا بیماری مرتبط با سلامتی اش ندارد، به احتمال زیاد دچار کمبود آب شده است. در فصل تابستان و زمانی که افراد اقدام به مسافرت می کنند، معمولا امکان دسترسی به سرویس های بهداشتی کمی دشوار تر می شود، با این وجود نباید این مسئله باعث شود تا آب مصرفی خود در طول روز را کاهش دهیم، چرا که می تواند اختلالات جدی تری را متوجه سلامتی کند.

سردرد

یکی دیگر از علائم شایع در میان افرادی که آب مصرفی شان در طول روز کم است، سردرد های موضعی است. بنا بر این اگر از این گونه سردرد ها رنج می برید، پیش از آن که به سراغ دارو های مسکن رفته و یا این که فکر کنید مسئله جدی تری در پس این سردرد ها وجود دارد، بهتر است مصرف آب خود در طول روز را افزایش داده تا پس از چند روز متوجه شوید که سردرد ها به واسطه کمبود آب رخ می داده اند و یا این که پای مسئله ای دیگر در میان است.

کاهش قابلیت ارتجاعی پوست

بسته به این که در کدام نقطه از کره زمین زندگی می کنید و شرایط جوی و آب و هوایی در محل سکونت شما چگونه باشد، حرارت می تواند باعث ایجاد زائده هایی بر سطح پوست شده و آن را خشک و قابلیت ارتجاعی اش را کاهش دهد. بنا بر این این گونه نشانه های پوستی نیز از علائم مشخص کمبود آب بدن به شمار می روند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز سلامت جهانی، زمانی که پوست قسمتی از بدن خود را می کشید، اگر برای مدتی به همان حالت مانده و کمی زمان ببرد تا به حالت اولیه خود بازگردد، می تواند نشانه این باشد که آب کافی در بدن وجود ندارد.

سرگیجه

مرکز سلامت جهانی، سرگیجه را نیز به عنوان یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن تشخیص داده است. زمانی که مایعات موجود در قسمت های داخلی بدن به اندازه کافی نباشد، فعالیت های مغزی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند (علاوه بر برخی از اعضای دیگر داخلی بدن) و همین مسئله است که موجب سرگیجه می شود. این مسئله در میان کودکان و افراد مسنی که در طول روز آب کافی نمی نوشند، شایع تر است. بنا بر این هنگامی که روی پای خود می ایستید و احساس سرگیجه و نا متعادل بودن می کنید، به اولین نکته ای که باید بیندیشید این است که آیا آب کافی نوشیده اید یا خیر.

گریه بدون اشک

یکی از علائم شایع کمبود آب در میان کودکان و نوزادان کم سن و سال، گریه ای است که با آمدن اشک از چشمان همراه نباشد. کودکان کم سن و سال، معمولاً فعالیت بیشتری در طول روز دارند و اگر به این مسئله حرارت ناشی از هوای تابستان را نیز بیفزاییم، مطمئناً میزان آبی که از بدن شان دفع خواهد شد، بسیار زیاد خواهد بود. بنا بر این بهتر است از سنین پایین به کودکان خود آموزش دهیم که مصرف آب و نوشیدنی ها را در طول روز بیشتر کنند.

کاهش فشار خون

از دیگر علائم شایع کمبود آب می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد که ارتباط مستقیمی با بی حوصلگی و خواب آلودگی ای دارد که پیش تر از این عنوان شد. به بیان دقیق تر، زمانی که احساس ضعف شدید به فرد دست می دهد و قادر به ایستادن برای مدتی طولانی سر پای خود نباشد، فشار خون او کاهش یافته است و این کاهش می تواند از اثرات مستقیم کمبود آب بدن باشد.

افزایش ضربان قلب و فشار خون

البته این مسئله ممکن است برای تان کمی عجیب به نظر  برسد که کمبود آب بدن فرد بتواند در آن واحد هم سبب افزایش و هم سبب کاهش فشار خون شود، باری به هر حال این مسئله صحت دارد و بسته به شرایط بدنی فرد، کمبود آب بدن می تواند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب نیز بشود. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که به هنگام عدم آبرسانی کافی به سلول ها و گلبول های موجود در جریان خون، پیامی به غده هیپوفیز صادر می شود مبنی بر این که باید وازوپرسین ترشح کند (هرمونی است که سبب کاهش ادرار می شود) و این ترشح در نهایت باعث می شود تا رگ های حامل جریان خون تنگ تر شوند و همین مسئله است که سبب افزایش فشار خون می شود.

تب

تب و بعضاً لرز، از علائم دیگری است که نشانگر کمبود آب موجود در بدن می باشد، با این وجود، کمتر در میان افراد شایع است. به هر عنوان در صورت مشاهده چنین علائمی باید با پزشک متخصص مشاوره کرد.

خشکی پوست

خشکی و ترک خوردن پوست (به خصوص پوست لب ها) و نیز ناراحتی های پوستی می توانند از دیگر علائم کمبود آب بدن باشند. در حقیقت یکی از نخستین قسمت هایی که در صورت کمبود آب بدن، در کارکرد اش اختلال ایجاد می شود، پوست بدن است. به هنگام کمبود آب البته فرایند چربی سازی در سطح پوست ادامه پیدا می کند، با این حال، به واسطه نبود آب در این چربی ها، به مرور زمان سبب ایجاد ترک و خشکی بیش از اندازه پوست می شود. بنا بر این بهتر است برای جلوگیری از این گونه اختلالات پوستی و نیز سایر علائمی که تا کنون عنوان شده اند، حداقل هشت لیوان آب در طول روز بنوشید.

بی حوصلگی و کمبود انرژی، گیجی و کما

اگر برای مدتی طولانی از نوشیدن آب خودداری شود و یا این که فرد برای مدتی طولانی به آب دسترسی نداشته باشد (کسانی که در واحه و بیابان سرگردان می شوند و یا بیماران روانی که حاضر به نوشیدن آب نمی شوند)، در نهایت احساس گیجی به او دست خواهد داد و حتی برای یک نشست و برخاست ساده انرژی کافی نخواهد داشت، علاوه بر این به مرور زمان دچار توهم خواهد شد و در نهایت اگر این روند ادامه پیدا کند، می تواند سبب به کما رفتن فرد شود.

تشنج

همانند مورد قبلی، تشنج نیز از موارد بسیار نادر است که به واسطه کمبود آب برای مدتی طولانی امکان رخ دادن آن به وجود می آید. در حقیقت اتفاقی که در این مورد رخ می دهد، ایجاد اختلال در کارکرد طبیعی مغز و عدم ارسال سیگنال های الکترولیت به طور صحیح به مغز است که در صورت تداوم می تواند منجر به تشنج شود.

شوک عصبی

همانند دو مورد قبلی، شوک عصبی نیز تنها در صورتی رخ می دهد که برای مدتی طولانی فرد آب ننوشیده باشد. این شوک عصبی، از پیامد های مستقیم کاهش سرعت خون رسانی به ارگان های مختلف بدن و عدم دسترسی آن ها به اکسیژن کافی است و یکی از خطرناک ترین پیامد های کم آبی مداوم است؛ تا جایی که حتی می تواند به قیمت جان فرد به پایان برسد.

عدم دفع مایعات در نوزادان

یکی از نکاتی که بعضا والدین پر مشغله در خصوص نوزدان خود فراموش می کنند، نرسیدن مایعات کافی به نوزاد شان است؛ صرف نظر از این که این مایعات چه باشد (آب، شیر مادر یا سایر نوشیدنی های مناسب برای نوزادان)، نوزاد باید در طول روز حداقل شش بار پوشکش به واسطه دفع مایعاتی که انجام می دهد عوض شود و اگر برای هشت ساعت پیاپی پوشک نوزاد خشک باقی مانده باشد، نشانه این است که مایعات کافی در اختیارش قرار نگرفته و در نهایت می تواند برای اش خطر ساز باشد.

پر کاری مثانه و دفع بیش از اندازه ادرار

پر کاری مثانه البته بیش از آن که نشانه ای بر کمبود آب بدن باشد، علت آن است و به مرور زمان سبب می شود فرد دچار کمبود آب شود. البته زمانی که فرد دچار این گونه مشکل ها و اختلالات می شود، کمتر تمایل به خوردن و نوشیدن پیدا خواهد کرد، با این وجود توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا حد امکان به هنگام رخ دادن این اختلال، مایعات بنوشید و هر چند نا خوشایند باشد، کمبود آب ناشی از پر کاری مثانه را تا حدودی جبران خواهد کرد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

خلاص شدن از بوی دهان و بدن 11 محصول

در
هیدراتاسیون بیش از حد، و یا عرق کردن بیش از حد، باعث احساس شرمندگی می شود.بعضی از غذاها مانند گوجه فرنگی، کلم، قهوه باعث افزایش بوی عرق می شوند. اما محصولاتی هستند که می توانند این ویژگی بدن انسان را به حداقل برسانند.
 
sayarak.com محصولاتی را که با اضافه کردن به تغذیه و رژیم غذایی باعث خلاص شدن از بوی بد دهان و بوی بد بدن می شود و احساس اعتماد به نفس شما را بیشتر می کند در این پست معرفی می کند.
 

1. روغن نارگیل برای از بین بردن بوی بد دهان

روغن نارگیل یکی از مؤثرترین محصولات است که می تواند به بدن یک عطر خوشایند بدهد. خواص ضد میکروبی آن رشد باکتری ها را محدود می کند و اسید لوریک در ترکیب آن بوی تند را از بین می برد. البته عرق ناپدید نخواهد شد.
توصیه می شود که روغن را به ناحیه زیر بغل 1-2 بار در روز بعد از شستشو بمالید یا اسپری کنید. در میان چیزهای دیگر، روغن نارگیل تاثیری مثبت بر روی بدن و همچنین به خصوص در تنفس،در صورت خوردن دارد.
 

2. لیمو و دیگر مرکبات برای از بین بردن بوی بد دهان

خواص ضد عفونی کننده لیمو نه تنها به ضد عفونی کردن زیر بغل کمک می کند بلکه بوی بد عرق را از بین میبرد. درست مثل روغن نارگیل، آب لیمو می تواند تنفس بدبو توسط باکتری های مضر را کنترل کند. یک لیوان آب لیمو در صبح بخورید (اگر معده شما مشکلی نداشته باشد). یک گزینه دیگر این است که 1/2 لیمو را به زیر بغل و  پاها مالش دهید،  بعد از خشک شدن دوش بگیرید.

3. دانه نارگیل برای بوی بد دهان

دانه های این گیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان کار می کنند. آنها نه تنها توکسین ها را از بدن دفع می کنند، بلکه  باعث گسترش عفونت های بیماریزا نیز می شوند که باعث ظهور بو می شوند. برای رسیدن به اثر مورد نظر، 1 قاشق چایخوری از دانه را در آب جوش بریزید  و آن را دم کنید. پس از 6-8 ساعت، عصاره بدست آمده را مصرف شود. دانه ها را نیز می توان به چای اضافه کرد.
 

4. برگ نئم یا برگ چریش برای بوی بد دهان

Neem (یا Melia Persian) dh چریش،  یک گیاه دارویی با ارزش است که مدتها در پزشکی آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. برگ های آن دارای اثرات ضد قارچی، ضد باکتری و ضد عفونی کننده هستند. به همین دلیل، آنها به حذف کامل باکتری ها و سموم کمک می کنند که باعث بوی ناخوشایند و افزایش عرق می شوند.
پودر تهیه شده از برگ چریش را با آب مخلوط کنید، به زير بغل بمالید و چند دقيقه بگذارید بماند، و بعد شستشو دهید. برای رسیدن به اثر مطلوب، این روش را سه بار در هفته انجام دهید.

5. پودر Wheatgrass برای از بین بردن بوی بدن

آب میوه ی Wheatgrass شامل مقدار زیادی پروتئین، ویتامین C، B12، B6، اسید فولیک است. علاوه بر این، آنتی اکسیدان طبیعی و قوی می باشد که باعث می شود یک ابزار موثر در مبارزه با بوی های ناخوشایند بدن باشند. برای مصرف می توانید بصورت تازه (40 گرم در روز) و به صورت پودر خشک شده (3 گرم در روز) استفاده کنید.
 

6. جعفری برای بوی دهان 

جعفری یک درمان سنتی برای بوی ناخوشایند است. محتوای بالایی از کلروفیل و عطر تازه باعث می شود تا اثر ضدعفونی کننده داشته باشد و بدن را پاک کند. جعفری باکتری هایی را می کشد که باعث بوجود آمدن بوی نامطبوع بدن می شود.
 
تحقیقات (انجام شده در انسانها) نشان داد : جعفری با مبارزه با ترکیبات گوگرد می تواند موفقیت آمیز باشد. برای از بین بردن رایحه های ناخوشایند، می توانید از جعفری در سالاد یا غذاهای گرم استفاده کنید یا سرخ کرده و برگ های خشک شده را دم کنید.
 

7. سیج یا گیاه مریم گلی برای بوی بد دهان

 
سیج  یا مریم گلی شامل فلاونوئیدهایی مانند آپی ژنین، دیئستمین و لووتولین است. علاوه بر این، گیاه حاوی ویتامین ها، فیتسیندا و سایر ترکیبات است. با توجه به این غلظت مواد مفید، سیج دارای خواص متعددی است: hemostatic، expectorant، diuretic، choleretic، ضد التهابی، رطوبت و ضد باکتری.
گل ها، میوه ها و برگ گیاه به غلبه بر عرق کمک می کند. آنها را می توان بصورت جوشانده، و همچنین اضافه کردن به آب وان در حمام و یا پاک کردن بدن استفاده کرد. مراقب باشید: غلظت بالایی از مواد فعال بیولوژیکی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
 

8. نعنا برای از بین بردن بوی بد دهان

نعنا یک داروی آرامش بخش دارد . استفاده از آن، تعداد پالس های ارسال شده به غدد عرق را کاهش می دهد، بنابراین، غدد عرق ترشح کمتری دارند. نعنا را می توان تازه، خشک، و یا به عنوان اسانس روغن نعناع ، بصورت دمنوش  و یا بصورت موضعی در خارج از بدن استفاده کرد. در مورد دوم،دارای اثر ضد التهابی با عطر دلپذیر است.
 

9. دارچین برای بوی بد دهان

افزودن دارچین به غذا یک عادت خوب است. طعم معطر باعث از بین بردن بوی های ناخوشایند در دهان می شود. اگر شما آن را روزانه بخورید، عرق بیش از حد نمی تواند مشکل ساز باشد.

10. چای سبز برای رفع بوی بد دهان

چای سبز حاوی اسیدهای آلی و تانن است. به همین دلیل، مانند سیج یا مریم گلی، دارای خواص مرطوب کنندگی فوق العاده است که در مبارزه با عرق کردن بیش از حد کمک می کند و از رشد باکتری جلوگیری می کند. چای سبز برای بوی پا، بوی بدن و حتی بوی دهان مفید است. برای رسیدن به نتیجه، هر روز چای سبز بخورید. علاوه بر کاهش عرق کردن، استفاده از این چای تاثیر مثبتی بر متابولیسم دارد و برای کسانی که مایل به لاغر شدن هستند مفید است.
 

11. رزماری برای رفع بوی بد دهان

رزماری قادر به توقف رشد باکتری هایی است که باعث بوی ناخوشایند بدن و بوی بد دهان می شوند. رزماری حاوی کلروفیل و منول است که دارای اثر ضدعفونی کننده هستند. کمبود روی در بدن منجر به عرق فعال می شود. روی در رزماری وجود دارد، بنابر این گیاه رزماری فقدان این عنصر شیمیایی را جبران می کند. شما می توانید حمام رزماری بگیرید، گزینه دیگر این است که چند قطره روغن اسانس با 100 گرم آب رقیق کنید و با آن زیر بغل و پاها را بشویید.
 
و شما چه محصولاتی می توانید به لیست ما اضافه کنید؟

نظرات

۱۴۰۰/۹/۱۷فرد مبتلا به سرطان چه بویی دارد؟ به گفته متخصص پوست ، فردی که در بدن او یک فرآیند سرطانی ایجاد می شود را می توان با بوی خاصی تشخیص داد. واقعیت این است که بیماران سرطانی ممکن است دچار هیپرهیدروزیس شوند، یعنی تعریق بیش از حد که با بوی گوشت کهنه همراه است. این متخصص خاطرنشان می کند: وقتی بدن با سرطان مبارزه می کند فاکتور نکروز تومور تولید می کند. این یک پروتئین مهم در سیستم ایمنی است که در تعدادی از بیماری ها خاصیت بیماری زایی دارد. علاوه بر این، دمای بالا برای مدت طولانی ممکن است نشان دهنده پیشرفت سرطان باشد. با بوی عرق، به طور کلی می توان یک بیماری جدی و نه فقط سرطان را تشخیص داد. بنابراین، با کلیه ها و کبد بیمار، شخص بوی آمونیاک می دهد و از بیماران دیابتی بوی استون یا سیب های گندیده می آید. بسیاری از بیماران دیابتی بوی عجیب و شیرین از دهان را گزارش می دهند. برخی دیگر آن را به عنوان بوی استون توصیف می کنند. در بدن بیمار در کبد در نتیجه تجزیه سلول های چربی تولید می شود.

در ادامه بخوانید...

علت عرق کردن زیاد کف دست

در

 

عرق کردن زیاد کف دست از چه مشکلات بهداشتی می گوید

در طول روز، بیشتر افراد 800 تا 1000 میلی لیتر از مایعات را در بدن به صورت عرق از دست می دهند. گاهی اوقات این مقدار به 3 لیتر افزایش می یابد و در شرایط شدید بدن انسان می تواند حدود 10 لیتر عرق تولید کند.عرق کردن یک فرایند طبیعی است که از طریق آن تنظیم حرارت اتفاق می افتد. به هر حال، ارگانیسم های مردانه با آستانه گرمایی پایین تر مشخص می شوند، بنابراین، در مقایسه با زنان، مقدار عرق کردن در مردان بیشتر است.
اگر دست های شما در آب و هوای گرم یا تحت فشار عرق کنند، طبیعی است. با این حال، اگر کف دست ها به طور مداوم و شدید، یا به طور مداوم مرطوب شود، این حداقل باعث ناراحتی می شود و گاهی اوقات مشکلات جدی سلامتی را نشان می دهد.
 
 
عرق کردن در بدن انسان نقش ترموستات را بازی می کند. بنابراین ترشح عرق هنگامی فعال می شود که درجه حرارت بدن بالاتر از حد نرمال باشد. این می تواند در هوای گرم و یا بیماری های ویروسی، عفونی یا التهابی رخ دهد. با این حال، گاهی اوقات غدد عرق مقدار زیادی مایع را بدون دلایل آشکار می کنند.
 
افزایش عرق کردن زیاد می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بدتر کند. دست های مرطوب باعث ناراحتی برای استفاده از تلفن یا کار در کامپیوتر، رانندگی ماشین یا حتی باز کردن درب می شود. با دست های مرطوب، مواردی مثل سر خوردن دست، رد انگشت روی اسناد و در هنگام دست دادن دست و پا گیر باشد.
 
علل عرق کردن بیش از حد ممکن است متفاوت باشد. برای بعضی از این ها، در لحظات ترس اتفاق می افتد، برای دیگران به علت عوامل ژنتیکی روی می دهد. اگر افزایش عرق کردن مادرزادی است، بنابراین، به طور حتم، حتی در دوران کودکی ظاهر می شود و در دوران بلوغ نیز افزایش می یابد. گاهی اوقات غده عرق در نتیجه آسیب بیش از حد فعال می شود. علاوه بر این، عرق کردن دست می تواند نشانه غیر مستقیم از اختلالات مختلف در بدن باشد. به عنوان مثال، کف دست می تواند مقدار زیادی از عرق را به علت :
استرس
آنفلوآنزا
چاقی
قند / دیابت
یائسگی
بیماری های عفونی
اکرومگالی
پرکاری تیروئید
اختلالات هورمونی
عوارض سیستم عصبی مرکزی
دیستونی عروقی
کارشناسان 4 نوع از عرق بیش از حد در دست را تشخیص داده اند. گروه اول شامل افرادی با عرق کردن بسیار شدید کف دست ها می شود، در حالی که گروه چهارم شامل افرادی می شود که عرق از انگشتان آنها می چکد.
 

 

هیپریدروئیدی کف دست

شایع ترین علت افزایش عرق کف دست ها، هیپریدروزی است. این نقض ناشی از ناهنجاری غدد عرق است. هیپر هیدروژن می تواند کلی باشد، یعنی به کلیه نقاط بدن گسترش یابد یا فقط مناطق خاصی مانند کف دست ها را شامل شود.
 
کارشناسان دقیقا علت هیپیدروزیس را نمی دانند، اما اکثرا فرض می کنند که همه چیز در مورد فعالیت بیش از اندازه سیستم عصبی سمپاتیک است. سیستم عصبی سمپاتیک آن واکنش هایی را که آدرنالین را آزاد می کند، کنترل می کند، ضربان قلب، عروق خونی و تنظیم تعریق را کنترل می کند. بسته به علل عرق بیش از حد، بیش از حد فعالیت غدد عرق می تواند علامتدار یا ایدوپاتیک باشد. در اولین حالت، عرق بیش از حد بدن، از جمله دست ، یک "اثر جانبی" بیماری یا گرمای بیش از حد در آب و هوای گرم است. هیپریدروئیدی ایدیوپاتیک (یا اولیه) بدون توجه به شرایط آب و هوایی یا بیماری ها ظاهر می شود.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد و رژیم غذایی و دارو

عرق کردن بیش از حد دست ها همچنین می تواند بر روی پس زمینه تغذیه و یک رژیم غذایی خاص رخ دهد. به عنوان مثال، کف دست های مرطوب اغلب در افرادی که بیش از حد به ادویه جات، فلفل تند و یا کافئین علاقه دارند رخ می دهد. این محصولات در بدن توسط استیل کولین انتقال دهنده عصبی فعال می شود که به نوبه خود باعث افزایش کار غدد عرق می شود. علاوه بر این، استیل کولین می تواند باعث آزاد شدن هورمون استرس شود، که موجب مسمومیت بیش از حد عرق کردن دست ها می شود. علت کف دست های مرطوب نیز ممکن است بر اثر مصرف کردن داروها یا محرک های خاصی باشد.

 

ارتباط عرق کردن زیاد با استرس

مثلا در طی یک مصاحبه شغلی و یا سخنرانی عمومی،عرق کردن زیاد، نشانه نسبتا شایع است که نباید باعث نگرانی شود . اما تنها در صورتی که علاوه بر کف دستهای عرق کرده، علائم هشدار دهنده دیگری هم وجود نداشته باشد.
 
دست های مرطوب پاسخ طبیعی بدن به احساسات، اضطراب و استرس می باشد.
 
این به دلیل انتشار هورمون استرس - کورتیزول و آدرنالین است. مطالعات نشان داده اند که این هورمون ها نه تنها به مقابله با موقعیت های استرس زا کمک می کنند، بلکه باعث افزایش دمای بدن می شوند، به همین دلیل غدد عرق فعال می شوند. اگر فرد در وضعیت استرس مزمن باشد، تعجب آور نیست که دستانش همیشه مرطوب هستند.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با اختلالات روانی

اگر در هنگام مکالمات با افراد دیگر علاوه بر عرق کردن دست، خشکی دهان ، لرزش، قرمزی پوست، ضربان قلب و ادرار مکرر روی دهد فرد میتواند مشکوک به اختلال اضطراب (یک نوع ترس از سوء استفاده اجتماعی) باشد. اگر اختلال نادیده گرفته شود، می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود. افراد مبتلا به این نوع اختلال اغلب از افسردگی ، وابستگی به الکل، خواب آلودگی یا مواد روانگردان رنج می برند . به هر حال، در میان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مضطرب، درصد خودکشی نسبتا زیادی وجود دارد.
 
علاوه بر این، کف دست ها یکی از نشانه های یک حمله وحشت است. با این علامت معمولا ضعف نفس ، تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع را نشان می دهد.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با مسمومیت

کف دست ها همچنین می توانند وجود مواد سمی در بدن را نشان دهند. در هر نوع مسمومیت، بدن سعی می کند مواد سمی را با عرق از بدن دفع کند، بنابراین در حضور سموم، فعالیت غدد عرق فعال می شود.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با اضافه وزن

وجود وزن اضافی دلیل دیگری برای افزایش فعالیت غدد عرق، از جمله دستها است. وزن اضافی یک بار اضافی در تمام اندام ها و سیستم های بدن است. در حالت پیشرفته، غدد عرق افراد چاق زیاد فعالیت می کنند.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با اختلالات هورمونی

هر گونه نوسان در سطح کل هورمون ها بر کار اکثر سیستم های بدن انسان تأثیر می گذارد.
غدد هورمونی می توانند عملکرد طبیعی غدد عرق را مختل کنند. در سال 2010، مجله آمریکایی متخصصین پوست، نتایج حاصل از پژوهش، اتصال اثبات علمی افزایش فعالیت غدد عرق و غده تیروئید را منتشر کرد. عرق کردن بیش از حد، به ویژه در دست ها ممکن است نشان دهنده وجود هیپرتیروئیدیسم و افزایش فعالیت هورمون تیروئید باشد.
 
در زنان، عرق کردن زیاد در طول یائسگی رایج است. این به دلیل نوسانات سطح هورمون جنسی استروژن و پروژسترون است. علاوه بر این، ممکن است به علت تغییرات در فعالیت غدد عرق در طول دوره قاعدگی و در دوران بارداری، که همچنین با نوسانات در سطوح هورمونی همراه است، باشد.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با قند خون پایین

برای حفظ عملکرد، بدن انسان به طور مداوم نیاز به کربوهیدرات دارد . اگر بدن آنها را دریافت نکند، سطح قند خون کاهش می یابد. به منظور تاخیر در این دوره بحرانی، آدرنالین در بدن آزاد می شود که باعث آزاد شدن قند می شود. این فرایند یک نوع استرس برای بدن استکه باعث عرق کردن و کف دست های مرطوب می شود.
 
اگر فرد به طور منظم و بیشتر یا کمتر به طور متعادل غذا می خورد، و در طول روز چنین حملاتی از عرق کردن هنوز هم رخ می دهد، این می تواند نشانه ای از توسعه دیابت می باشد.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با سوء مصرف الکل

از نظر علمی ثابت شده است که یک لیوان شراب خوب دارای مزایای مختلف برای بدن انسان است. اما اگر فرد به عرق بیش از حد مبتلا باشد، حتی یک دوز کم الکل می تواند مشکل را تشدید کند. الکل باعث انقباض عروق خونی می شود که به نوبه خود اثر گرمای بیشتری بر روی پوست دارد. علاوه بر این، سیستم عصبی پاراسمپاتیک در این فرآیند فعال می شود که غدد عرق را فعال می کند تا دمای بدن را کاهش دهد. به همین دلیل، افرادی که از الکل استفاده می کنند به طور مرتب از عرق مزمن کف دست رنج می برند.
 

 

ارتباط عرق کردن زیاد با علل ژنتیکی

اگر فرد به طور مداوم عرق می کند، علت را می توان در ژنتیک جستجو کرد. جالب توجه است، تمایل به عرق کردن بیش از حد می تواند از طریق چندین نسل، به عنوان مثال، از مادربزرگ، پدربزرگ یا بستگان دورتر منتقل شود.
 
با توجه به تحقیق در حدود دو سوم موارد، عرق بیش از حد کف دست، ارثی است.
 
در سال 2002، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ژنهای "بد" را کشف کردند که مسئول تعریق در ناحیه کف دست هستند. این کشف این نظریه را تایید کرد که افزایش عرق کردن دست همیشه ناشی از استرس یا اختلالات عاطفی نیست.
 

اگر عرق روی دست سرد باشد، می تواند نشانه :

هیپوترمی
کمبود وزن
کمبود ویتامین ها و مواد معدنی (به ویژه آهن و منیزیم )
اختلالات گردش خون (از جمله به علت شیوه زندگی بیحرکت و عدم هوای تازه).
عرق سرد در کف دست اغلب می تواند در افراد سیگاری و افراد مبتلا به الکل دیده شود. علاوه بر این، دست های مرطوب و سرد می تواند یکی از علائم دیابت، بیماری تیروئید یا سیستم عصبی،  دیستونی عضلانی، سندرم ریودو باشد.
 
عرق چسبنده می تواند در مورد دیابت، پانکراتیت، بیماری های جدی قلبی یا مسمومیت شدید ایجاد شود، به عنوان مثال، با مقدار زیادی از الکل کم کیفیت عرق چسبنده تولید می شود. اگر عرق چسبنده و در شب با ضعف عمومی و تب درجه پایین همراه باشد، این ممکن است یکی از نشانه های سل باشد. عرق چسبنده بر روی بدن، از جمله دستها، همراه با افزایش گرههای لنفاوی گردن و پوست رنگ پریده، گاهی اوقات نشان دهنده رشد تومور بدخیم است.
 

 

عرق کردن دست در کودکان

به طور جداگانه، باید درباره عرق کردن دست در کودکان صحبت شود. اگر کف دست کودک اغلب مرطوب است، این دلیلی برای نشان دادن نوزاد به پزشک است. گاهی اوقات این اتفاق به علت کمبود ویتامین D ، نارسایی قلبی، فعالیت بیش از حد غده تیروئید، و یا در برابر استفاده از داروهای ضد تب و یا مسکن است.
 

 

چگونه با عرق کردن زیاد دست مقابله کنیم

درمان عرق کردن زیاد

عرق کردن بیش از حد باید همیشه با یک رژیم غذایی صحیح آغاز شود. به طور خاص، مهم است که همه ادویه های تند را از منوی تغذیه حذف کنید و همچنین مصرف کافئین را محدود کنید. علاوه بر این، مهم است که به رژیم غذایی متعادل توجه داشته باشید، غذاهای غنی از ویتامین ها و میکروب های سالم را بخورید . به هر حال، رژیم اشتباه منجر به عدم تعادل در بدن - در سطح فیزیولوژیکی و ذهنی می شود.
 
هر گونه عدم تعادل، به نوبه خود منجر به بیماری های مزمن، افزایش وزن ، افزایش اضطراب می شود. در نتیجه، رژیم اشتباه می تواند یک علت غیر مستقیم عرق باشد.
 
 
درمان دیگر که ممکن است برای برخی عجیب به نظر برسد: نوشیدن مقدار زیادی آب است . بله، به منظور کاهش عرق، شما باید مایعات به بدن برسانید. نوشیدن بدن را خنک می کند و در نتیجه باعث کاهش عطش و حرارت بدن می شود.
 
لوازم آرایشی تخصصی
برای از بین بردن عرق کردن دست ها در خانه ژل ضد عرق، که شامل موادی است که سرچشمه ترشح عرق را مهار می کنند، کمک می کند. علاوه بر این، این عوامل معمولا اثر ضد باکتری دارند و به خوبی تجدید می شوند. دستمال مرطوب، تالک یا نشاسته معمولی ذرت، به حل و فصل آن مشکل برای همیشه کمک نخواهد کرد، اما با کمک آنها کف دست می تواند برای برخی از زمان ها خشک شود.
 
روش های خانگی و دارویی
برای کاهش فعالیت غده های عرق، حمام مریم گلی ، رزماری ، پوست بلوط، محلول نمک دریایی ، سرکه و سدیم کمک خواهد کرد . آنها برای استفاده در خانه مناسب هستند. اثر مشابهی از محصولات حاوی روغن چای، روغن های ضروری لیمو ، اسطوخدوس، اسید بوریک، کلرید آلومینیوم، هم مناسب است .در درمان فارماكولوژی عرق زياد ناشی از استرس يا اختلالات عصبی، از داروهايی كه شامل بلادون، فنوباربيتال يا هيدروكسيين هستند استفاده كنيد.
 
تزریق سم بوتولینوم.
تزریق سم بوتولیسم نیز می تواند مفید باشد. این دارو در ناحیه هایی که بسیار عرق می کند مصرف می شود. اصل عمل این واقعیت است که این ماده کار سلول های عصبی را که مسئول ترشح غدد عرق هستند متوقف می کند، در حالی که به غدد آسیب نمی رسانند. اثر این روش برای حدود شش ماه حفظ می شود، و سپس به تدریج کار سلول های عصبی بازسازی می شود.
 
سمپاتکتومی
اگر روش های تهاجمی و سنتی درمان عرق بیش از حد دست ها کمک نکنند، به روش عملی - سمپاتکتومی بپردازید. 
 
Iontophoresis
درمان دیگری برای عرق کردن زیاد کف دست ها می تواند در سالن های زیبایی ارائه شود. روش iontophoresis کاملا بدون درد است. این کار با استفاده از جریان الکتریکی با شدت کم انجام می شود جریان از طریق لایه بالایی بافت نرم عبور می کند، جایی که غدد عرق متمرکز می شود و فعالیت ترشحی آن محدود می شود.
روش iontophoresis حدود 30 دقیقه طول می کشد. بیمار دست خود را در یک ظرف آب قرار می دهد. Iontophoresis باعث احساسات دردناک نمی شود - فقط یک قلقلک کوچک در کف دست. این روش هر 2 روز تکرار می شود تا اثر مورد نظر را به دست آورد. ضعف این روش: نتیجه کوتاه مدت است، پس از مدتی (تقریبا 6-8 ماه)، دوره باید تکرار شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...