سبزی چریش کوهی

در

 

چریش چیست

چریش نوعی گیاه خوراکی کوهی در خراسان شمالی که در فصل بهار در دامنه کوه ها سبز می شود.
هر بوته گياه چریش دارای چندين برگ ، مانند تره می باشد که قسمت انتهايی آن در غلافی سفيدرنگ جمع شده است. گیاه چریش کوهی در فصل بهار در همه سبزی فروشی ها بفروش می رسد  مردم خراسان شمالی با چریش بجنورد بخصوص روستاييان با استفاده از اين گياه آشی موسوم به آش چريش، آش یارمه و  نانی به نام نان چريشی تهیه می نمایند.

آش چريشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گياه چريش می باشد و نان چريشی را با استفاده از خمير، زردچوبه، سيب زمينی، پياز، روغن حيوانی و گياه چریش کوهی در تنور پخته می پزند.

طرز پخت سبزی کوهی چریش مانند سبزی آش است اما بهتر است سبزی چریش در اواسط پخت به آش اضافه شود چون سبزی چریش کمی دیر پز تر از سبزی آش است.

گياه چريش از گیاهان دارویی در خراسان شمالی به لحاظ شرايط اقليمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شيروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و كوه شاه جهان اسفراين، سالوك، كوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقي از شهرستان مانه و سملقان (SEMELGHAN )سبز می شود 

كارشناسان منابع طبيعي خراسان شمالی، برای جلوگیری از تخریب مراتع و پیشگیری از نابودی سبزی کوهی چریش، آموزش بهره‌برداران در شناسايي گونه‌هاي قابل بهره برداري، زمان گلدهي، زمان رسيدگي و بهترين زمان برداشت ريشه‌ها را حايز اهميت مي دانند .

ريشه‌های غده‌ای برخي از اين گونه‌ها چسبناك است كه موارد استفاده از آن در مناطق مختلفی از جمله ايران، تركمنستان و افغانستان به عنوان چسب طبيعي مشاهده می شود.

این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی ، دارای  قابلیت دارویی نیز می باشد .

علاوه بر مصرف دارویی چریش به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان ارزش آن مضاعف می‌گردد و در طب سنتی از این داروی گیاهی برای مداوای عوارض لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری ‌از ریزش مو و تقویت پیازمو نیز به کار می رود .

کارشناسان با تاکید بر اینکه هنگام برداشت، فقط باید برگ این گیاه جدا شود و از ریشه کندن آن خودداری گردد زیرا قطع گیاه چریش از ریشه موجب کاهش رویش آن در سال آتی می شود.

لازم به ذکر است که سبزی چریش بوته است و با درخت neem یا درخت چریش متفاوت است. 

 

خواص چریش

خواص ضدباکتریایی چریش

با مصرف خوراکی گیاه چریش، درست کردن غذا با سبزی چریش و استفاده  موضعی چریش  باکتری‌ها را کنترل کرده و زمینه رشد فزاینده آنها را از بین می برید و بدین ترتیب مجبور نمی باشید تا انرژی بدن را صرف مقابله با آنها کنید . اگر روزانه میزان معینی چریش مصرف کنید، باکتری‌های مضر روده‌ای را نابود کرده و به طور کلی روده شما پاک و عاری از هرگونه عفونت می شود.

خواص سبزی چریش

معمولا در نقاطی از بدن که بوی نامطبوعی به مشام می رسد نشانه  میزان فعالیت  زیاد باکتری‌ها در آن نقطه می باشد. تقریبا همه به نوعی متحمل مشکلات پوستی خفیفی می باشند. اگر مقداری برگ چریش را پیش از استحمام روی پوست خود بمالید و بگذارید تا مدتی  مانده و خشک گردد و سپس با آب شستشو دهید ، باکتری های آن منطقه را پاکسازی می نماید.

 

شیوه دیگری از کاربرد موضعی چریش

استفاده از سبزی کوهی چریش :
چند برگ چریش را به مدت یک شب در آب خیس نمایید و صبح با این آببدن خود را بشویید .بعد از استحمام با این آب پوستی پاک و درخشان خواهید داشت.

 

عوارض در صورت مصرف بیش از حد چریش

در صورت مصرف بیش از حد، چریش موجب نابودی نطفه می‌ شود . خانم‌های باردار در چهار تا پنج ماه اول بارداری که جنین در حال رشد می باشد نباید چریش مصرف نمایند. چریش صدمه‌ای به تخمدان نمی زند اما دمای مضاعفی در آن ناحیه بوجود می آورد و درهنگام بارداری که دمای بدن به طور طبیعی بالا می رود، این گرمای مضاعف ممکن است باعث صدمه به نطفه شود.

 

خانم‌هایی که قصد باردار شدن  را دارند نباید سبزی چریش کوهی مصرف نمایند زیرا موجب گرمای مضاعف شده و این امر تهدیدی مشابه با یک جسم خارجی برای جنین به حساب می آید .اگر دمای بدن بالا رود تغییرات خاصی در دستگاه‌های بدن بوجود می آید، که زنان بیش از مردان متوجه این موضوع می شوند. بعد از آغاز مصرف روزانه چریش، فواصل چرخه قاعدگی برخی از خانم‌ها کوتاه‌تر می‌گردد.

 

در این موارد فقط کافیست آب بیشتری بیاشامید. اگر آشامیدن آب به تنهایی برای کاهش دمای بدن کافی نبود، یک برش کوچک لیمو یا کمی آب لیمو به آب مصرفی خود اضافه کنید و اگر باز هم مثمر ثمر نبود، آب gourd بنوشید که از خواص خنک‌کنندگی برخوردار می باشد. گزینه‌ دیگر مصرف روغن کرچک می باشد. اگر مقدار کمی از آن را به داخل ناف، اطراف چاکرای قلب، چال گردن و پشت گوش خود مالش دهید، بی‌درنگ احساس خنکی می کنید.

 

استفاده از چریش تره کوهی به صورت داخلی در موارد عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی، واکنش های آلرژیک مثل آسم، دیابت، مشکلات گوارشی مانند زخم معده و اختلالات کبدی مرسوم می باشد. این داروی قوی و مؤثر معمولا بی خطر به نظر می رآید ولی برای مصرف داخلی آن بعد از مشورت با یک پزشک گیاهی اقدام کنید. چریش اثر ضدبارداری و پیشگیری از آن را دارا می باشد  و زنانی که قصددارند  باردار شوند از مصرف آن خودداری نمایند.

سوال کاربران

نام دیگر گیاه چریش چیست

شکل ظاهری سبزی چریش شبیه به تره است برای همین به تره کوهی چریش هم معروف است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چریش (Neem)

در

چریش

 

در قرن 21 ميليون ها دلار در زمينه مبارزه با آفات و بیماری ها برای حل مشكلات جهاني سرمايه ‌گذاری می شود , به ويژه در زمينه ساخت وتوسعه تجاری آفت‌كش‌‌ها بنابر این توجه جها نيان در آینده به اين درخت معجزه‌آسا با توان تجاری بالا بیشتر معطوف شده است .

 

neem چیست

دربرخی از منابع مذهبی و تاريخی هند باستان، برای مثال, Agni-puranam(300 تا 750 قبل از ميلاد) به خواص درمانی اين گياه دارویی برای درمان جذام و نیز در padma-puranam به خواص طول عمر انسان اشاره کرده اند. در ريگ ودا Rigveda از درخت چریش Neem به عنوان عامل كنترل آفات آورده شده است . نام اين درخت در سانسكريت Sarvaroganivarini و Arishta مي‌باشد كه معنا و مفهوم آن "تسكين دهنده و يا التيام بخش هر نوع بیماری می باشد“. درخت Neem "Kalpavriksh" يا درخت برآورنده حاجات و آرزوها ناميده می شود. در محوطه بیشتر معابد و بناهای مذهبی هند حداقل یک درخت Neem یا   چریش به فارسی   دیده می شود.

چریش چیست

معنی neem به فارسی (چریش) است که البته با گیاه چریش یا سبزی چریش متفاوت است.

چریش (Neem) درختی هميشه سبز به ارتفاع 15 الي 20 متر كه گاهي به 40 مترنیز مي‌رسد. شبيه درخت بلوط ,  عمر درخت چریش حدود 100 تا 150 سال و دارای گلها خوشه‌اي است که در هر خوشه 150 تا 250 گل می روید. طول  هر برگ حدود 20 تا 40 سانتيمتر است . گلها سفيد تا زرد كم رنگ و دو جنسی.

 

درخت چریش (Neem) از سال چهارم و پنجم به گل مي‌نشیند و تا پس از صد سالگی گل می دهد. گلهای اين درخت معطّر و عطری شبيه  بوی عسل می دهند، بنابراین درختی شهدزا  می باشد و مناسب برای زنبور عسل.ميو‌ه‌ها شبيه زيتون و به طول دو سانتيمتر. رنگ ميوه ها ابتدا سبز و سپس به رنگ سبز متمايل به زرد هستند. در شرايط جنوب هند فصل گل دهی از ژانويه تا می است . فصل رسيدن ميوه‌ها از می تا اگوست می باشد .    

 

چریش         

 

خواص درخت Neem چریش

استفاده از تركيبات بيولوژيك Neem در طب سنتی

خاصيت Anticeptic :برگ درخت چریش. برخي از افراد به منظور جلوگيری از بروز بیماری‌ها برگ اين درخت را در آب خیس کرده  و صبح روز بعد عصاره آنرا می خورند.
استفاده از خمير برگ اين درخت برای درمان بیماری‌های پوستي مانند جرب.
قرار دادن برگ اين درخت در بستر بيماراني كه به بیماری ‌های آبله و سرخك مبتلا شده اند.
جوشانده برگ چریش برای درمان بیماری يرقان و مالاريا نوشیده می شود.
استفاده از برگ درخت چریش برای درمان روماتيسم، بیماری‌های قلبي و تصفيه خون.
مصرف جوشانده برگ درخت برای درمان توبركولوز، ديابت، اسهال و تهوع.
بسياري از روستائيان در فصل شروع بیماری مالاريا برای جلوگيری از ابتلاء  به مالاریا زير درخت چریش میخوابند تا از حمله پشه‌ها در امان بمانند.
در شمال و مركز شبه قاره هند از ساقه‌های نرم اين درخت برای مسواك زدن استفاده می کنند.
برای جلوگيری از حاملگی از پوست درخت به صورت خوراكی استفاده می کنند.
برگ درخت چریش به عنوان چاشنی در غذا کاربرد دارد.

neem oil چیست، روغن چریش به فارسی
روغن مغز دانه درخت چریش به عنوان نوشدارو و پادزهر در مقابل گزش مار و عقرب استفاده می شود.
برای دفع كرم‌های گرد از جوشانده گیاه درخت چریش استفاده می شود.  

 
قوی ترین ضد عفونی کننده، دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی، ضد باکتریایی، قابض، ترمیم کننده زخم، یک داروی بسیار موثر برای درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی، پاکسازی خون، افزایش ایمنی، یک ضد بارداری طبیعی بدون عوارض جانبی، یک داروی قوی مرطوب کننده پوست، سفید کننده پوست، پایه صابون، داروی موثر برای تقویت و ترمیم مو، در برابر ریزش مو، از بین بردن شوره سر و رفع شپش
 
چریش

روغن چریش چیست

روغن چریش به انگلیسی  Neem oil

روغن چریش  از دانه های چریش موجود در میوه درخت که شبیه زیتون است به دست می آید. هر میوه حاوی یک دانه است و درون آن چندین هسته وجود دارد. بهترین روغن با پرس سرد به دست می آید. دانه های میوه چریش حاوی 40 تا 50 درصد روغن چرب هستند. 
 
در حال حاضر، تمام درختان چریش در هند حدود 3.5 میلیون تن هسته در سال تولید می کنند. از این میزان می توان 700 هزار تن روغن تولید کرد در حالی که حداکثر 150 هزار تن تولید می شود، بنابراین هند پتانسیل خوبی برای افزایش تولید روغن چریش دارد. 
 
روغن چریش حاوی بیش از 140 جزء مختلف است و به دلیل دارا بودن بالاترین محتوای آزادیراکتین در آن، حتی نسبت به عصاره پوست و برگ گیاه، خواص درمانی قوی‌تری دارد . 
 
ترکیبات اصلی روغن چریش عبارتند از: اولئیک، پالمیتیک، استئاریک، لینولئیک، اسیدهای آراشیدونیک، مواد تلخ، ترکیبات حاوی گوگرد، آنتی بیوتیک های طبیعی، مس، آلکالوئید مارگوزین، استرول ها، اسیدهای آمینه، ویتامین های E، A و C، لیمونوئیدها نیمبین. ، آزادیراکتین و غیره ...
 
روغن چریش سنگین، چسبناک، تیره، سبز مایل به قهوه ای، طعم تلخی دارد که به آن لیمونوئیدهای موجود در آن می دهد.
 
روغن چریش طبیعی بوی نامطبوعی دارد که یادآور مخلوط سیر و کره بادام زمینی ترش است. این بو توسط اجزای گوگردی به او داده می شود. در این راستا، استفاده از آن عمدتا به تولید صابون محدود می شود، جایی که بوی آن اغلب توسط روغن های دیگر، به عنوان مثال، روغن شمعدانی، یلانگ یلانگ، اسطوخودوس پوشانده می شود. 
 
امروزه روغن چریش در بازار یافت می شود که عطر خوش گل رز یا چوب صندل دارد. با این حال، چنین روغن بی‌رنگ تصفیه‌شده خاصیت درمانی خود را از دست می‌دهد، زیرا این اجزایی هستند که باعث ایجاد این بوی قوی می‌شوند که ویژگی‌های معجزه آسای چریش را تعیین می‌کنند.
 
در شرایط عادی، بدون نظر پزشک، فقط می توان از آن به صورت خارجی استفاده کرد. روغن چریش نباید قبل از بچه دار شدن توسط یک زن یا مرد به صورت داخلی یا خارجی استفاده شود، زیرا این یک روش پیشگیری از بارداری بسیار موثر است. 
 
چریش
 
روغن چریش یک عامل بسیار موثر، قدرتمند و سریع الاثر است که می تواند به معنای واقعی کلمه بلافاصله مشکلاتی را که برای حل آن استفاده می شود برطرف کند. بسیاری از مشکلات به ظاهر غیرقابل حل که مردم سال ها از آن رنج می بردند، بلافاصله با استفاده از چریش برطرف شد. روغن چریش حتی از عصاره برگ، پوست، میوه و گل آن نیز موثرتر است.
  
روغن چریش در موارد زیر استفاده می شود: 
- برای کنترل آفات در باغ
- به عنوان کود
- حشرات را دفع  می کند
- برای حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه در مبارزه با انگل های پوستی
- به عنوان یک ضد بارداری موثر
- به عنوان یک دارو در پزشکی (برای استفاده داخلی و خارجی)
- در تولید صابون
- در زیبایی برای رفع مشکلات پوست و مو
- به عنوان روغن روان کننده در صنعت و برای تولید متان استفاده می شود 
 
در چهار مورد اول استفاده از چریش بوی نامطبوع چریش مشکلی ندارد زیرا به محض خشک شدن روغن عملا از بین می رود. برای سمپاشی باغ یا محیط داخلی، روغن اغلب به صورت اسپری های مخصوص تولید می شود که استفاده از آن را راحت می کند. برای حیوانات خانگی در صابون ها، شامپوها و اسپری ها یافت می شود. 
 
 چریش

روغن چریش در پزشکی 

خواص جادویی چریش از زمان های قدیم در آیورودا استفاده می شده است . 
روغن چریش قوی ترین خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد التهاب، تب بر، ضد درد آنتی اکسیدانی، ضد قارچ، مرطوب کننده، نرم کننده، سفید کننده، قابض، ترمیم کننده زخم ها را دارد. 

کاربردهای دارویی روغن چریش به شرح زیر است: 

- روغن چریش داروی بسیار موثر در برابر طیف وسیعی از بیماری های پوستی، از جمله بسیار جدی (جذام، پسوریازیس، کرم حلقوی، اگزما، کهیر)، بثورات پوستی، آکنه، آبسه، تاول، کورک، عفونت های انگلی 
- تصفیه کننده قوی خون 
- سموم را از بدن دفع می کند، در پاکسازی درمانی و در صورت لزوم کاهش وزن استفاده می شود
 - قوی ترین ضد بارداری طبیعی 
- تب را کاهش می دهد، برای بیماری های التهابی، سرماخوردگی، تب، مالاریا استفاده می شود 
- به درد مفاصل و عضلات، روماتیسم، آرتریت، رگ به رگ شدن کمک می کند 
- به گوش درد کمک می کند 
- برای سردرد استفاده می شود 
- به بیماری های تنفسی و سرفه کمک می کند 
- ضد استفراغ 
- عامل ضد تومور، عامل ضد سرطان 
- در درمان دیابت استفاده می شود، قند خون را کاهش می دهد 
- به بیماری های کبدی، هپاتیت، به عنوان مقوی کبد کمک می کند 
- ایمنی بدن را افزایش می دهد 
چریش

روغن چریش به عنوان یک ضد بارداری طبیعی 

چریش یک ضد بارداری بسیار موثر است. برای این منظور از روغن چریش استفاده می شود. عوارض جانبی منفی ایجاد نمی کند و همچنین از بیماری های منتقل شده در حین مقاربت محافظت می کند. برای کشورهای در حال توسعه، این یک راه حل واقعی برای مسئله کنترل تولد است. ایمن، ارزان و به طور کلی در دسترس است.
تحقیقات در این زمینه از دهه 80 و 90 قرن بیستم آغاز شد و هنوز ادامه دارد، این امکان وجود دارد که در مقیاس جهانی برای این اهداف مورد استفاده قرار گیرد.
روغن چریش می تواند به عنوان یک ضد بارداری برای مردان و زنان استفاده شود.
خانم ها قبل و بعد از رابطه جنسی از آن استفاده می کنند. نتایج کارآزمایی‌های بالینی 100% موثر بوده است. روغن چریش اسپرم را در 20-30 ثانیه خنثی کرد.
همین نتایج در قرن اول قبل از میلاد توسط پزشک هندی چاراکا به تفصیل شرح داده شد. او می نویسد که پشم پنبه آغشته به روغن چریش را به مدت 15 دقیقه قبل از مقاربت وارد واژن می کردند و این کار اسپرم را از بین می برد.
 
تحقیقات جدید این حقایق را تایید کرده و دریافته است که اثر روغن چریش پس از آن 5 ساعت بدون ایجاد هیچ گونه تحریک یا ناراحتی باقی می ماند. علاوه بر این، روغن به عنوان یک اثر روان کننده و ضد باکتری اضافی عمل می کند. تنها نکته منفی بوی نامطبوع روغن است.
 
این خاصیت روغن چریش نه با اثر مستقیم آن بر اسپرم، بلکه با قوی ترین اثر بر روی سیستم ایمنی بدن توضیح داده می شود که به حدی بسیج می شود که اسپرم را خنثی می کند. در این مورد، یک زن می تواند برای مدتی استریل بماند - تا 10-12 ماه، پس از آن بدن بدون هیچ عواقب منفی یا عوارض جانبی به حالت عادی باز می گردد.
روغن چریش که به صورت داخلی مصرف می شود، پس از 10 روز حاملگی را خاتمه می دهد، با چرخه بعدی تمام عملکردها بازسازی می شوند.
در سال 1992 آزمایشی با 20 سرباز متاهل هندی انجام شد. مردان به طور منظم دوز کمی از روغن چریش را در یک کپسول ژلاتین در طول سال مصرف می کردند. در حال حاضر پس از 6 هفته استفاده، همه مردان، 100٪ قادر به لقاح نبودند، پس از مقاربت، حتی یک زن باردار نشد. سربازان هیچ عارضه جانبی، تغییر در قدرت یا میل جنسی را تجربه نکردند. 6 هفته پس از قطع مصرف کپسول، تمام عملکردهای قبلی بازیابی شدند.
 
متعاقباً، مطالعات نشان داده است که عصاره برگ چریش همین خواص را دارد.
کرم های ضد بارداری حاوی چریش در حال حاضر در هند تولید می شود، اما تولید و استفاده از آنها محدود است. برای اینکه بتوان آن را به یک ابزار پیشگیری از بارداری پرکاربرد تبدیل کرد، تحقیقات بسیار جدی‌تر و در مقیاس بزرگ‌تری مورد نیاز است.
 
چریش

روغن چریش در زیبایی 

روغن چریش به طور گسترده ای در زیبایی استفاده می شود. این ترکیبی از تمام ویژگی های مفید آلوئه و روغن درخت چای - مرطوب کننده طبیعی معروف و ضد عفونی کننده طبیعی معروف است. 
 
روغن چریش می تواند بخشی از لوازم آرایشی مختلف باشد - محصولات بهداشتی دهان، کرم های مراقبت از صورت و دست، روغن ها، تونیک ها، لوسیون ها، ژل های شستشو، ماسک ها، محصولات مراقبت از مو - روغن ها، شامپوها، ماسک ها  و ...  با این حال، به دلیل بوی نامطبوع روغن در آرایشی و بهداشتی آیورودا، به طور سنتی با عصاره برگ یا پوست درخت چریش جایگزین می شود. 
 
روغن چریش بیشتر در لوازم آرایشی و بهداشتی دارویی - برای رفع مشکلات پوستی - در کرم ها و پمادهای ضد عفونی کننده، روغن های دارویی، ماسک ها، پاک کننده ها، محصولات ضد ریزش مو، شوره سر، شپش و انواع قارچ ها و انگل ها استفاده می شود. علاوه بر این، روغن چریش، به جای عصاره برگ، در صابون های چریش گنجانده شده است.  
 
- قوی ترین خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی در روغن چریش 
روغن چریش  بیماری های پوستی را با موفقیت درمان می کند - پسوریازیس، اگزما، جذام، کرم حلقوی، بثورات پوستی، آکنه، تومورها، آبسه ها، جوش ها و بسیاری دیگر، خارش، قرمزی، سوزش را تسکین می دهد، خارش، قرمزی، سوزش، موثر برای اگزما، آکنه، روزاسیس، و بیماری های دیگر پوست را عمیقا تمیز می کند، چربی و آلودگی اضافی را از بین می برد، منافذ را باز می کند، فعالیت غدد چربی را تنظیم می کند. محافظت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی به پوست سالم می دهد.
 
روغن چریش در کرم های ضد عفونی کننده آکنه، آبسه، بثورات، آکنه، اغلب در ترکیب با زردچوبه گنجانده شده است، که در این مورد اثر ضد باکتریایی چریش، پاک کننده های صورت - ژل های شستشو، شیر پاک کننده، ماسک ها و همچنین در کرم های مختلف را افزایش می دهد. به عنوان مثال، کرم های مغذی به عنوان یک جزء ضد عفونی کننده، در ژل های دوش، فوم و نمک های حمام، دهان شویه ها. 
چریش
با افزودن چند قطره روغن خالص با کیفیت بالا به کرم‌ها و سایر محصولات آرایشی، اثر آن‌ها را تقویت و افزایش دهید و اگر روغن چریش را به روغن پایه یا مخلوطی از روغن‌های پایه اضافه کنید، می‌توانید یک محصول آرایشی عالی به دست آورید، نه بدتر از آن. نسبت به کرم های شناخته شده گران قیمت 
 
خواص فوق چریش آن را به یک داروی ضروری برای مراقبت از پوست چرب و مشکل دار و همچنین یک جزء موثر در لوازم آرایشی برای جوانانی که اغلب از آکنه، بثورات پوستی و سایر مشکلات مرتبط با افزایش سن رنج می برند ، تبدیل می کند.
  
- خاصیت ضد قارچی روغن چریش 
روغن چریش به شکل خالص خود را می توان برای درمان قارچ پا و ناخن استفاده کرد، این روغن به طور کامل جایگزین مواد ضد قارچی گران قیمت به خصوص در مراحل اولیه بیماری خواهد شد. رشد قارچ را متوقف می کند و تولید سموم بیماری زا توسط آن را کاهش و متوقف می کند. 
شامل کرم های ضد قارچ، کرم های ضد عفونی کننده پا، روغن و لاک ناخن. 
 
- خاصیت قابض و ترمیم کننده زخم 
 
زخم ها، بریدگی ها، سوختگی ها، زخم ها را بهبود می بخشد، برای درمان زخم هایی که برای مدت طولانی خوب نمی شوند بسیار موثر است. منافذ را کمی سفت می کند، پوست را سفت و شاداب می کند. بخشی از ماسک ها و تونیک های لیفت کننده و تقویت کننده است.
  
- خاصیت آنتی اکسیدانی 
چریش حاوی آنتی اکسیدان ویتامین E است که به دلیل اثرات ضد پیری آن بر روی پوست شناخته شده است. رادیکال های آزاد و سموم را از بین می برد، سلول ها را بازسازی می کند، پوست را تقویت می کند، گردش خون و رنگ چهره را بهبود می بخشد، ظاهر و درخشندگی تازه و سالمی به آن می بخشد. 
- خاصیت مرطوب کنندگی 
پوست را با رطوبت اشباع می کند، چین و چروک ها را صاف می کند، تعادل رطوبت، سفتی و کشسانی پوست را باز می گرداند. خاصیت مرطوب کنندگی روغن همراه با خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی آن بسیار مهم است، پس از پاکسازی، پوست هیدراته باقی می ماند و استرس ندارد.
 
مناسب برای مراقبت از پوست خشک و خیلی خشک. 
بخشی از کرم های مرطوب کننده، شیر صورت، پاک کننده های آرایش است. 
 
چریش
- خاصیت تسکین دهنده و نرم کنندگی روغن چریش
پوست خشک، ترک خورده، آسیب دیده را تسکین می دهد، آرامش می بخشد، استرس، سوزش، قرمزی، خارش را کاهش می دهد. ترک ها به خصوص در آرنج و پاشنه و کف پا را بهبود می بخشد. 
 
روغن چریش در محصولات بهداشتی مختلف کودکان - در ضد عفونی کننده، کرم های مرطوب کننده، ژل های شستشوی بدن کودکان گنجانده شده است . 
 
- خاصیت لایه برداری و سفید کنندگی روغن چریش
به دلیل اسیدهایی که دارد خاصیت لایه برداری دارد. لایه برداری و حذف ذرات مرده پوست، باز کردن منافذ مسدود شده، کمی سفید کردن پوست و لکه های تیره. این یک لایه برداری طبیعی موثر اما نسبتاً ملایم است که در بسیاری از اسکراب ها گنجانده شده است. 
 
به درمان زگیل، جذب اسکار و از بین بردن علائم کشش کمک می کند. 
روغن چریش دیواره رگ های خونی را تقویت می کند، بنابراین در درمان روزاسه استفاده می شود. 
روغن چریش برای انواع پوست مناسب است .
محافظت می کند و پوست طبیعی را سالم نگه می دارد و هیچ شانسی برای باکتری ها و میکروب ها باقی نمی گذارد.
ایده آل برای مراقبت از پوست خشک و پیر - آن را با رطوبت، ویتامین ها اشباع می کند و محافظت ضد عفونی می کند.
 
دارویی عالی برای رفع مشکلات پوست چرب - منافذ مسدود شده را پاک می کند، چربی اضافی را از بین می برد، آکنه و جوش های پوستی، آکنه و آبسه را درمان می کند. 
برای ماساژ ، روغن چریش به روغن های گیاهی دیگر به نسبت 1:10 اضافه می شود، برای درمان نواحی دردناک پوست - به نسبت 1: 1، و همچنین می تواند به شکل خالص آن استفاده شود. 
 
پس از مالیدن روغن خالص چریش به پوست، بوی نامطبوع آن برای مدت طولانی باقی می ماند. این در درمان مشکلات جدی بی ربط است، در غیر این صورت می توان آن را به لوسیون ها یا روغن های دیگری که این بو را پنهان می کنند اضافه کرد. 
 
معمولاً استفاده از روغن چریش به صورت خالص روی پوست توصیه نمی شود، به جز نواحی جداگانه آن، اگرچه در صورت استفاده خارجی سمی نیست و عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این وجود، ممکن است یک آلرژی فردی به آن رخ دهد، بنابراین، ابتدا باید روغن را با دقت، در ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید.
 
چریش

صابون روغن چریش 

80 درصد از روغن چریش تولید شده برای تولید صابون استفاده می شود . صابون چریش یک شکل بسیار ساده، راحت و در عین حال موثر برای استفاده از خواص ارزشمند چریش، یک هدیه عالی و یک سعادت واقعی برای پوست است. 
 
ویژگی خاص صابون چریش این است که روغن چریش یک روغن اضافی نیست، بلکه جزء اصلی تشکیل دهنده پایه صابون است. 
صابون چریش باید حداقل 20 درصد روغن چریش داشته باشد. هنجار صابون با کیفیت 30-40٪ محتوای روغن چریش است. اگر محتوای آن زیر 20٪ باشد، این بدان معنا نیست که صابون بد است، اما اثربخشی عمل چریش در چنین صابونی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. 
 
صابون های چریش همچنین می توانند حاوی عصاره برگ چریش و سایر مواد باشند. ترکیب کلاسیک آن با زردچوبه، دومین ضد عفونی کننده مهم آیورودا است. به طور معمول دو سوم یا سه چهارم چریش و یک سوم و یک چهارم زردچوبه در غذاهای مختلف حاوی چریش و زردچوبه استفاده می شود. 
 
هنگام حل مشکلات خاص صابون چریش، لازم است صابون باکیفیت و نه ارزان قیمت را انتخاب کنید، جایی که از روغن چریش سرد فشرده استفاده می شود، یعنی بدون مواد شیمیایی تولید شده است که می تواند در صابون باقی بماند و اثر منفی داشته باشد. 
 
بوی صابون چریش نباید خوشایند باشد ، در هر صورت رایحه پایه چریش را باید به وضوح در آن احساس کرد که اگر درصد روغن چریش را در صابون مشاهده کنید، به راحتی از بین نمی رود. با این حال، بو در این مورد مشکلی ندارد، زیرا پس از استفاده از صابون بلافاصله شسته می شود. 
 
صابون چریش را می توان هر روز برای انواع پوست به عنوان محصولی استفاده کرد که پوست را کاملا تمیز می کند، مرطوب کننده و تسکین می دهد و به ویژه در مورد پوست های چرب محافظت ضد عفونی می کند . خارش، سوزش، قرمزی، پوسته پوسته شدن را از بین می برد، زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد. 
 
صابون چریش برای صورت، دست ها و بدن و همچنین موها عالی است. 
تاثیر استفاده از صابون از همان اولین استفاده مشهود است و استفاده منظم به تمیزی مداوم پوست و فراموشی قارچ ها و عفونت های احتمالی کمک می کند. 
 
استفاده مداوم از آن برای پوست مشکل دار و آسیب دیده در ترکیب با سایر محصولات حاوی آن و سایر اجزای بسیار موثر ضروری است. 
مزیت استفاده از صابون چریش این است که به عنوان یک وسیله قوی و موثر برای پاکسازی پوست، آن را خشک نمی کند، بلکه آن را نرم و مرطوب می کند و به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی قوی، به طور ایده آل از پوست بسیار خشک، کم آب و خشک مراقبت می کند. پوست خشک. 
 
صابون چریش برای درمان نواحی خاص مانند نواحی صمیمی، زیر بغل، فاصله بین انگشتان پا، پا و پاشنه پا، در طول دوره قاعدگی، با افزایش تعریق، هوای گرم، هوای گرد و غبار و کثیف ایده آل است. 
 
چنین صابونی را می توان هنگام دوش گرفتن قبل و بعد از بازدید از استخر، و همچنین همراه داشتن آن در سفر، در تعطیلات، در هتل، در استراحتگاه استفاده کرد - در برابر قارچ ها محافظت می کند، که به راحتی به دست می آیند. در مکان های عمومی و همچنین از دیگران آلوده می شود. 
 
استفاده از صابون چریش هنگام مراقبت از بیماران برای از بین بردن جوش های پوشک، استفاده از صابون چریش در بخش بیمارستان و استفاده از آن پس از ویزیت خوب است. 
 
این ماده شوینده ای عالی برای شستن یا بازسازی لباس هایی مانند جوراب، لباس زیر، تی شرت زیر بغل و پیراهن است. همچنین می توان از آن به عنوان یکی از ابزارهای درمان لباس افرادی که تحت درمان قارچ پا و ناخن هستند استفاده کرد. صابون های چریش درشت تر و ارزان تر برای این کار مناسب هستند. صابون چریش مخصوص نگهداری از حیوانات تولید می شود. 
 
چریش

روغن چریش برای مراقبت از مو 

روغن چریش یک محصول ایده آل و بسیار موثر نه تنها برای مراقبت از هر نوع مو، بلکه برای درمان و ترمیم خط مو نیز می باشد. خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش، انواع بیماری های پوستی و قارچ ها، شوره سر را از بین می برد، اپیدرم سر و فولیکول های مو را بهبود می بخشد. هر کاری که روغن چریش با پوست صورت و بدن انجام می دهد، روی پوست سر نیز اعمال می شود.
 
روغن چریش موهای نازک، نازک و خشک، موهایی که به دلیل رنگ کردن یا تأثیرات منفی خارجی رطوبت خود را از دست داده اند را احیا می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند. موها را تقویت می کند، ظاهر سالم، درخشندگی و ابریشمی آن را باز می گرداند. به خصوص برای موهای نازک، خشک و شکننده و همچنین موهای چرب توصیه می شود . 
 
با این حال، هنگامی که روغن روی موها مالیده می شود، بوی نامطبوع آن کاملاً به شدت احساس می شود. در این صورت مقدار کمی روغن با بوی مطبوع به شامپوی مورد علاقه شما اضافه می شود و یا موها پس از روغن با شامپویی با بوی قوی شسته و با نرم کننده درمان می شوند. 
 
اگرچه عصاره برگ چریش به طور سنتی به بیشتر محصولات مو اضافه می شود، اما وقتی صحبت از یک مشکل جدی خاص می شود، روغن چریش به آنها اضافه می شود. این ماده ضروری، ضروری و کلیدی در محصولات ضد ریزش مو و ترمیم مو، ضد شوره سر است و بخشی از ماسک ها، روغن ها، شامپوهای دارویی و مومیایی کننده ها و آبکش ها است. 
 
روغن چریش خیلی سریع عمل می‌کند، نتیجه آن بعد از اولین استفاده احساس می‌شود و بعد از دوره مصرف، موها تغییر شکل می‌دهند و بیماری‌هایی که با روش‌های دیگر درمان نشده‌اند، درمان می‌شوند. 
 
روغن چریش یک داروی بسیار موثر و موثر برای از بین بردن شپش است، در این مورد توصیه می شود از روغن چریش به شکل خالص آن یا مخلوط کردن آن به نسبت مساوی با روغن گیاهی دیگری مانند روغن کنجد یا نارگیل استفاده کنید. در اینجا روغن چریش در عمل خود جایگزین چیزی نمی شود و بوی آن نقش بسزایی ندارد.
 
این ترکیب شامل: صابون Neem Aasha Herbals، صابون HerbalMix 24 herbs، کرم پای Veda Vedika برای پوست خشک و ترک خورده، روغن شفابخش Veda Vedika است.
 

نظرات

۱۴۰۰/۹/۲۳روغن چریش از دانه های چریش موجود در میوه درخت که شبیه زیتون است به دست می آید. هر میوه حاوی یک دانه است و درون آن چندین هسته وجود دارد. بهترین روغن با پرس سرد به دست می آید. دانه های میوه چریش حاوی 40 تا 50 درصد روغن چرب هستند.

۱۴۰۰/۹/۲۳در حال حاضر، تمام درختان چریش در هند حدود 3.5 میلیون تن هسته در سال تولید می کنند. از این میزان می توان 700 هزار تن روغن تولید کرد، در حالی که حداکثر 150 هزار تن تولید می شود، بنابراین هند پتانسیل خوبی برای افزایش تولید روغن چریش دارد.

۱۴۰۰/۹/۲۳روغن چریش حاوی بیش از 140 جزء مختلف است و به دلیل دارا بودن بالاترین میزان آزادیراکتین در آن، خواص درمانی قوی تری نسبت به عصاره پوست و برگ گیاه دارد .

۱۴۰۰/۹/۲۳ ترکیبات اصلی روغن چریش عبارتند از: اولئیک، پالمیتیک، استئاریک، لینولئیک، اسیدهای آراشیدونیک، مواد تلخ، ترکیبات حاوی گوگرد، آنتی بیوتیک های طبیعی، مس، آلکالوئید مارگوزین، استرول ها، اسیدهای آمینه، ویتامین های E، A و C، لیمونوئیدها نیمبین. ، آزادیراکتین و غیره ...

۱۴۰۰/۹/۲۳روغن چریش سنگین، چسبناک، تیره، سبز مایل به قهوه ای، طعم تلخی دارد که به آن لیمونوئیدهای موجود در آن می دهد. روغن طبیعی چریش بوی نامطبوعی دارد که یادآور مخلوط سیر و کره بادام زمینی ترش است. چنین بویی توسط اجزای سولفوریک به او داده می شود. از این نظر، استفاده از آن عمدتاً به تولید صابون‌ها محدود می‌شود، جایی که بوی آن اغلب توسط روغن‌های دیگر، به عنوان مثال، شمعدانی، یلانگ یلانگ، اسطوخودوس پوشانده می‌شود.

۱۴۰۰/۹/۲۳امروزه روغن چریش در بازار یافت می شود که بوی خوش گل رز یا چوب صندل دارد. با این حال، چنین روغن بی‌رنگ تصفیه‌شده‌ای خواص درمانی خود را از دست می‌دهد، زیرا این اجزایی هستند که باعث ایجاد این بوی قوی می‌شوند که ویژگی‌های معجزه آسای چریش را تعیین می‌کنند.

۱۴۰۰/۹/۲۳در شرایط عادی، بدون نظر پزشک، فقط می توان از آن به صورت خارجی استفاده کرد. روغن چریش نباید قبل از بچه دار شدن توسط یک زن یا مرد به صورت داخلی یا خارجی استفاده شود، زیرا این یک روش پیشگیری از بارداری بسیار موثر است.

۱۴۰۰/۹/۲۳روغن چریش یک عامل بسیار موثر، قدرتمند و سریع الاثر است که می تواند به معنای واقعی کلمه بلافاصله مشکلاتی را که برای حل آن استفاده می شود برطرف کند. بسیاری از مشکلات ظاهراً حل نشدنی که مردم سال ها از آن رنج می بردند، بلافاصله با استفاده از چریش برطرف شد. روغن چریش حتی از عصاره برگ، پوست، میوه و گل آن نیز قوی تر است.

۱۴۰۰/۹/۲۳روغن چریش در موارد زیر استفاده می شود: - برای کنترل آفات در باغ - به عنوان کود - حشرات را دور می کند و دفع می کند - برای حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه در مبارزه با انگل های پوستی - به عنوان یک ضد بارداری موثر - به عنوان یک دارو در پزشکی (برای استفاده داخلی و خارجی) - در تولید صابون - در زیبایی برای رفع مشکلات پوست و مو - به عنوان روغن روان کننده در صنعت و برای تولید متان استفاده می شود در چهار مورد اول استفاده از چریش بوی نامطبوع چریش مشکلی ندارد زیرا به محض خشک شدن روغن عملا از بین می رود. برای سمپاشی باغ یا محیط داخلی، روغن اغلب به صورت اسپری های مخصوص تولید می شود که استفاده از آن را راحت می کند. برای حیوانات خانگی، در صابون ها، شامپوها و اسپری ها یافت می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۳خواص جادویی چریش از زمان های قدیم در آیورودا استفاده می شده است . روغن چریش دارای قوی ترین خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد التهاب، تب بر، ضد درد آنتی اکسیدانی، ضد قارچ، مرطوب کننده، نرم کننده، سفید کننده، قابض، ترمیم کننده زخم است.

۱۴۰۰/۹/۲۳کاربردهای دارویی روغن چریش به شرح زیر است: - یک داروی بسیار موثر در برابر طیف وسیعی از بیماری های پوستی، از جمله بسیار جدی (جذام، پسوریازیس، کرم حلقوی، اگزما، کهیر)، روغن چریش بثورات پوستی، آکنه، آبسه، تاول، کورک، عفونت های انگلی - روغن چریش تصفیه کننده قوی خون - روغن چریش سموم را از بدن دفع می کند، در پاکسازی درمانی و در صورت لزوم کاهش وزن استفاده می شود - روغن چریش قوی ترین ضد بارداری طبیعی - روغن چریش تب را کاهش می دهد، برای بیماری های التهابی، سرماخوردگی، تب، مالاریا استفاده می شود - روغن چریش به درد مفاصل و عضلات، روماتیسم، آرتریت، رگ به رگ شدن کمک می کند - روغن چریش به گوش درد کمک می کند - روغن چریش برای سردرد استفاده می شود - روغن چریش به بیماری های تنفسی و سرفه کمک می کند -روغن چریش ضد استفراغ - روغن چریش عامل ضد تومور، عامل ضد سرطان - روغن چریش در درمان دیابت استفاده می شود، قند خون را کاهش می دهد - روغن چریش به بیماری های کبدی، هپاتیت، به عنوان مقوی کبد کمک می کند - روغن چریش ایمنی بدن را افزایش می دهد

۱۴۰۰/۹/۲۳چریش یک ضد بارداری بسیار موثر است. برای این منظور از روغن چریش استفاده می شود. عوارض جانبی منفی ایجاد نمی کند و همچنین از بیماری های منتقل شده در حین مقاربت محافظت می کند. برای کشورهای در حال توسعه، این یک راه حل واقعی برای مسئله کنترل تولد است. ایمن، ارزان و به طور کلی در دسترس است. تحقیقات در این زمینه از دهه 80 و 90 قرن بیستم آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد، این امکان وجود دارد که در مقیاس جهانی برای این اهداف مورد استفاده قرار گیرد. روغن چریش می تواند به عنوان یک ضد بارداری برای مردان و زنان استفاده شود.

۱۴۰۰/۹/۲۳خانم ها قبل و بعد از رابطه جنسی از آن استفاده می کنند. نتایج کارآزمایی‌های بالینی 100% مؤثر بوده است. روغن چریش اسپرم را در 20-30 ثانیه خنثی کرد. همین نتایج در قرن اول قبل از میلاد توسط پزشک هندی چاراکا به تفصیل شرح داده شد. او می نویسد که پشم پنبه آغشته به روغن چریش را به مدت 15 دقیقه قبل از مقاربت وارد واژن می کردند و این کار اسپرم را از بین می برد.تحقیقات جدید این حقایق را تایید کرده و دریافته است که اثر روغن چریش پس از آن 5 ساعت بدون ایجاد هیچ گونه تحریک یا ناراحتی باقی می ماند. علاوه بر این، روغن به عنوان یک اثر روان کننده و ضد باکتری اضافی عمل می کند. تنها نکته منفی بوی نامطبوع روغن است.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش به عنوان یک ضد بارداری طبیعی این خاصیت روغن چریش نه به دلیل تأثیر مستقیم آن بر اسپرم، بلکه به دلیل قوی ترین تأثیر آن بر روی سیستم ایمنی است که به حدی بسیج می شود که اسپرم را خنثی می کند. در این مورد، یک زن می تواند برای مدتی استریل بماند - تا 10-12 ماه، پس از آن بدن بدون هیچ عواقب منفی یا عوارض جانبی به حالت عادی باز می گردد. روغن چریش که به صورت داخلی مصرف می شود، پس از 10 روز بارداری را خاتمه می دهد، با چرخه بعدی تمام عملکردها بازسازی می شوند.

۱۴۰۰/۹/۲۴در سال 1992 آزمایشی با 20 سرباز متاهل ارتش هند انجام شد. مردان به طور منظم دوز کمی از روغن چریش را در یک کپسول ژلاتین در طول سال مصرف می کردند. پس از 6 هفته استفاده، همه مردان، 100٪ قادر به لقاح نبودند، پس از مقاربت، حتی یک زن باردار نشد. سربازان هیچ عارضه جانبی، تغییر در قدرت یا میل جنسی را تجربه نکردند. 6 هفته پس از قطع مصرف کپسول، تمام عملکردهای قبلی بازیابی شدند. متعاقباً مطالعات نشان داده است که عصاره برگ چریش نیز همین خواص را دارد. کرم های ضد بارداری حاوی چریش در حال حاضر در هند تولید می شود، اما تولید و استفاده از آنها محدود است. برای اینکه بتوان آن را به یک ابزار پیشگیری از بارداری پرکاربرد تبدیل کرد، تحقیقات بسیار جدی‌تر و در مقیاس وسیع‌تری مورد نیاز است.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش در زیبایی روغن چریش به طور گسترده در زیبایی استفاده می شود. این ترکیبی از تمام ویژگی های مفید آلوئه و روغن درخت چای - مرطوب کننده طبیعی معروف و ضد عفونی کننده طبیعی معروف است. روغن چریش می تواند بخشی از لوازم آرایشی مختلف باشد - محصولات بهداشت دهان، کرم های مراقبت از صورت و دست، روغن ها، تونیک ها، لوسیون ها، ژل های شستشو، ماسک ها، محصولات مراقبت از مو - روغن ها، شامپوها، ماسک ها، موم ها و ... با این حال، به دلیل بوی نامطبوع روغن در آرایشی و بهداشتی آیورودا، به طور سنتی با عصاره برگ یا پوست درخت چریش جایگزین می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش بیشتر در لوازم آرایشی و بهداشتی دارویی - برای رفع مشکلات پوستی - در کرم ها و پمادهای ضد عفونی کننده، روغن های دارویی، ماسک ها، پاک کننده ها، محصولات ضد ریزش مو، شوره سر، شپش و انواع قارچ ها و انگل ها استفاده می شود. علاوه بر این، روغن چریش، به جای عصاره برگ، در صابون های چریش یافت می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش قوی ترین خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی را دارد روغن چریش با موفقیت بیماری های پوستی - پسوریازیس، اگزما، جذام، کرم حلقوی، بثورات پوستی، آکنه، تومورها، آبسه ها، جوش ها و بسیاری دیگر را درمان می کند، خارش، قرمزی، سوزش را تسکین می دهد، خارش، قرمزی، سوزش، موثر برای اگزما، آکنه، روزاسیس، و بیماری های دیگر پوست را عمیقا تمیز می کند، چربی و آلودگی اضافی را از بین می برد، منافذ را باز می کند، فعالیت غدد چربی را تنظیم می کند. محافظت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی به پوست سالم می دهد.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش در کرم های ضد عفونی کننده آکنه، آبسه، بثورات، آکنه، اغلب در ترکیب با زردچوبه گنجانده شده است، که در این مورد اثر ضد باکتریایی چریش، پاک کننده های صورت - ژل های شستشو، شیر پاک کننده، ماسک ها و همچنین در کرم های مختلف را افزایش می دهد. به عنوان مثال، کرم های مغذی به عنوان یک جزء ضد عفونی کننده، در ژل های دوش، فوم و نمک های حمام، دهان شویه ها. با افزودن چند قطره روغن خالص با کیفیت بالا به کرم ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی، اثر آنها را تقویت و افزایش دهید و اگر روغن چریش را به روغن پایه یا مخلوطی از روغن های پایه اضافه کنید، می توانید یک محصول آرایشی عالی، نه بدتر از آن، به دست آورید. نسبت به کرم های شناخته شده گران قیمت

۱۴۰۰/۹/۲۴خواص چریش آن را به یک داروی غیرقابل جایگزین برای مراقبت از پوست چرب و مشکل دار و همچنین جزء موثر لوازم آرایشی برای جوانانی که اغلب از آکنه، بثورات پوستی و سایر مشکلات مرتبط با افزایش سن رنج می برند تبدیل می کند.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش به شکل خالص را می توان برای درمان قارچ پا و ناخن استفاده کرد، به ویژه در مراحل اولیه بیماری کاملاً جایگزین داروهای گران قیمت ضد قارچی می شود. رشد قارچ را متوقف می کند و تولید سموم بیماری زا توسط آن را کاهش داده و متوقف می کند. شامل کرم های ضد قارچ، کرم های ضد عفونی کننده پا، روغن و لاک ناخن.

۱۴۰۰/۹/۲۴خاصیت قابض و ترمیم کننده زخم روغن چریش زخم ها، بریدگی ها، سوختگی ها، زخم ها را بهبود می بخشد، روغن چریش برای درمان زخم هایی که برای مدت طولانی خوب نمی شوند بسیار موثر است. کمی منافذ را سفت می کند، پوست را بالا می برد و رنگ می کند. بخشی از ماسک ها و تونیک های لیفت کننده و تقویت کننده است.

۱۴۰۰/۹/۲۴خاصیت آنتی اکسیدانی روغن چریش چریش حاوی آنتی اکسیدان ویتامین E است که به دلیل اثرات ضد پیری آن بر روی پوست شناخته شده است. رادیکال های آزاد و سموم را از بین می برد، سلول ها را بازسازی می کند، پوست را رنگ می کند، گردش خون و رنگ چهره را بهبود می بخشد، ظاهر و درخشندگی تازه و سالمی به آن می بخشد.

۱۴۰۰/۹/۲۴خاصیت مرطوب کنندگی روغن چریش پوست را با رطوبت اشباع می کند، چین و چروک ها را صاف می کند، تعادل رطوبت، سفتی و کشسانی پوست را باز می گرداند. خاصیت مرطوب کنندگی روغن همراه با خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی آن بسیار مهم است، پس از پاکسازی، پوست هیدراته باقی می ماند و استرس ندارد. مناسب برای مراقبت از پوست خشک و خیلی خشک. بخشی از کرم های مرطوب کننده، شیر صورت، پاک کننده های آرایش است.

۱۴۰۰/۹/۲۴خاصیت تسکین دهنده و نرم کنندگی روغن چریش پوست خشک، ترک خورده، آسیب دیده را تسکین می دهد، آرامش می بخشد، استرس، سوزش، قرمزی، خارش را کاهش می دهد. ترک ها به خصوص در آرنج و پاشنه و کف پا را بهبود می بخشد. روغن چریش در انواع محصولات بهداشتی کودکان - در کرم های ضد عفونی کننده، مرطوب کننده و ژل های شستشوی بدن کودکان گنجانده شده است .

۱۴۰۰/۹/۲۴خاصیت لایه برداری و سفید کنندگی روغن چریش به دلیل اسیدهایی که دارد خاصیت لایه برداری دارد. لایه برداری می کند و ذرات مرده پوست را از بین می برد، منافذ مسدود شده را باز می کند، پوست و لکه های تیره را کمی سفید می کند. این یک لایه برداری طبیعی موثر، اما نسبتاً ملایم است؛ در بسیاری از اسکراب ها گنجانده شده است. به درمان زگیل، جذب اسکار و از بین بردن علائم کشش کمک می کند. روغن چریش دیواره رگ های خونی را تقویت می کند، بنابراین در درمان روزاسه استفاده می شود. روغن چریش برای انواع پوست مناسب است . محافظت می کند و پوست طبیعی را سالم نگه می دارد و هیچ شانسی برای باکتری ها و میکروب ها باقی نمی گذارد. ایده آل برای مراقبت از پوست خشک و پیر - آن را با رطوبت، ویتامین ها اشباع می کند، محافظت ضد عفونی می کند. یک داروی عالی برای رفع مشکلات پوست چرب - منافذ مسدود شده را پاک می کند، چربی اضافی را از بین می برد، آکنه و جوش های پوستی، آکنه و آبسه را درمان می کند. برای ماساژ ، روغن چریش به روغن های گیاهی دیگر به نسبت 1:10 اضافه می شود، برای درمان نواحی دردناک پوست - به نسبت 1: 1، و همچنین می تواند به شکل خالص آن استفاده شود. پس از مالیدن روغن خالص چریش به پوست، بوی نامطبوع آن برای مدت طولانی باقی می ماند. هنگام درمان مشکلات جدی مهم نیست، در غیر این صورت می توان آن را به لوسیون ها یا روغن های دیگر اضافه کرد تا این بو را بپوشاند. معمولاً استفاده از روغن چریش به صورت خالص روی پوست توصیه نمی شود، به جز نواحی جداگانه آن، اگرچه در صورت استفاده خارجی سمی نیست و عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این وجود، ممکن است یک آلرژی فردی برای آن ایجاد شود، بنابراین، ابتدا باید روغن را با دقت در ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون روغن چریش 80 درصد از روغن چریش تولید شده برای تولید صابون استفاده می شود . صابون چریش یک شکل بسیار ساده، راحت و در عین حال موثر برای استفاده از خواص ارزشمند چریش، یک هدیه عالی و یک سعادت واقعی برای پوست است. ویژگی خاص صابون چریش این است که روغن چریش یک روغن اضافی نیست، بلکه جزء اصلی تشکیل دهنده پایه صابون است.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون چریش باید حداقل 20 درصد روغن چریش داشته باشد. هنجار صابون با کیفیت 30-40٪ محتوای روغن چریش است. اگر محتوای آن زیر 20٪ باشد، این بدان معنا نیست که صابون بد است، اما اثر چریش در چنین صابونی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. صابون چریش همچنین می تواند حاوی عصاره برگ چریش و سایر مواد باشد. ترکیب کلاسیک آن با زردچوبه، دومین ضد عفونی کننده مهم آیورودا است. به طور معمول دو سوم یا سه چهارم چریش و یک سوم و یک چهارم زردچوبه در غذاهای مختلف حاوی چریش و زردچوبه استفاده می شود. هنگام حل مشکلات خاص صابون چریش، باید صابون های باکیفیت و نه ارزان را انتخاب کرد، جایی که از روغن چریش سرد فشرده استفاده می شود، یعنی بدون مواد شیمیایی تولید می شود که می تواند در صابون باقی بماند و اثر منفی بگذارد.

۱۴۰۰/۹/۲۴بوی صابون چریش نباید خوشایند باشد ، در هر صورت رایحه پایه چریش را باید به وضوح در آن احساس کرد که اگر درصد روغن چریش را در صابون مشاهده کنید، به راحتی از بین نمی رود. با این حال، بو در این مورد مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا بلافاصله پس از استفاده از صابون شسته می شود. صابون چریش را می توان هر روز برای انواع پوست به عنوان محصولی استفاده کرد که پوست را کاملا تمیز می کند، مرطوب کننده و تسکین می دهد و محافظت ضد عفونی کننده به خصوص در مورد پوست های چرب دارد . خارش، تحریک، قرمزی، پوسته پوسته شدن را از بین می برد، زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد. صابون چریش برای صورت، دست ها و بدن و همچنین موها عالی است. تاثیر استفاده از صابون از همان اولین استفاده مشهود است و استفاده منظم به تمیزی مداوم پوست و فراموشی قارچ ها و عفونت های احتمالی کمک می کند. استفاده مداوم از آن برای پوست مشکل دار و آسیب دیده در ترکیب با سایر محصولات حاوی آن و سایر اجزای بسیار موثر ضروری است. مزیت استفاده از صابون چریش این است که به عنوان یک وسیله قوی و موثر برای پاکسازی پوست، آن را خشک نمی کند، بلکه آن را نرم و مرطوب می کند و به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی قوی، از پوست بسیار خشک، کم آب و کم آب مراقبت می کند. پوست خشک.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون چریش برای درمان نواحی خاص مانند نواحی صمیمی، زیر بغل، فاصله بین انگشتان پا، پا و پاشنه در طول دوره قاعدگی، با افزایش تعریق، در هوای گرم، گرد و غبار زیاد و آلودگی هوا ایده آل است. چنین صابونی را می توان هنگام دوش گرفتن قبل و بعد از استخر، و همچنین همراه داشتن آن هنگام مسافرت، در تعطیلات، در هتل یا استراحتگاه استفاده کرد - این صابون را در برابر قارچ ها محافظت می کند، که بسیار آسان است. در مکان های عمومی و همچنین از دیگران آلوده شوید.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون با چریش هنگام مراقبت از بیماران برای از بین بردن جوش های پوشک، استفاده از آن در بخش بیمارستان و پس از مراجعه استفاده می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون چریش یک شوینده عالی برای شستن یا تکمیل اقلام لباس مانند جوراب، لباس زیر، تی شرت زیر بغل و پیراهن است. همچنین می توان از آن به عنوان یکی از ابزارها برای درمان لباس های فردی که تحت درمان قارچ پا و ناخن است استفاده کرد. صابون‌های درشت‌تر و ارزان‌تر برای این کار مناسب هستند.

۱۴۰۰/۹/۲۴صابون چریش مخصوص نگهداری از حیوانات تولید می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش برای مراقبت از مو روغن چریش یک محصول ایده آل و بسیار موثر نه تنها برای مراقبت از هر نوع مو، بلکه برای درمان و ترمیم خط مو نیز می باشد. خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش، انواع بیماری ها و قارچ های پوستی، شوره سر را از بین می برد، اپیدرم پوست سر و فولیکول های مو را بهبود می بخشد. هر کاری که روغن چریش با پوست صورت و بدن انجام می دهد، روی پوست سر نیز اعمال می شود. روغن چریش موهای نازک، نازک و خشک، موهایی که به دلیل رنگ کردن یا تأثیرات منفی خارجی رطوبت خود را از دست داده اند را احیا می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند. موها را تقویت می کند، ظاهر سالم، درخشندگی و ابریشمی آن را بازیابی می کند. مخصوصا برای موهای نازک، خشک و شکننده و موهای چرب توصیه می شود .

۱۴۰۰/۹/۲۴با این حال، هنگامی که روغن چریش روی موها مالیده می شود، بوی نامطبوع آن کاملاً به شدت احساس می شود. در این صورت مقدار کمی روغن با بوی مطبوع به شامپوی مورد علاقه شما اضافه می شود و یا موها پس از روغن با شامپویی با رایحه قوی و مطبوع شسته شده و با نرم کننده درمان می شوند.

۱۴۰۰/۹/۲۴اگرچه عصاره برگ چریش به طور سنتی به اکثر محصولات مو اضافه می شود، اما وقتی صحبت از یک مشکل جدی خاص می شود، روغن چریش به آنها اضافه می شود. این ماده ضروری، ضروری و کلیدی در محصولات ضد ریزش مو و ترمیم مو، ضد شوره سر است و بخشی از ماسک ها، روغن ها، شامپوهای دارویی و مومیایی کننده ها و آبکش ها است.

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش خیلی سریع عمل می کند، نتیجه آن پس از اولین استفاده احساس می شود و پس از یک دوره استفاده، موها دگرگون می شوند و بیماری هایی که با روش های دیگر درمان نشده اند، درمان می شوند

۱۴۰۰/۹/۲۴روغن چریش یک داروی بسیار مؤثر برای از بین بردن شپش است، در این مورد توصیه می‌شود از روغن چریش به شکل خالص یا مخلوط کردن آن به نسبت مساوی با روغن گیاهی دیگری مانند روغن کنجد یا نارگیل استفاده کنید. در اینجا روغن چریش در عمل خود با چیزی جایگزین نمی شود و بوی آن نقش بسزایی نخواهد داشت.

در ادامه بخوانید...

خواص چغندر

در

 

چغندر

تا به امروز، چغندر، گیاهی است که تقریبا در سراسر سیاره ما توزیع شده است. اولین اشاره به چغندر در منابعی یافت می شود که به قرن چهارم قبل از میلاد می رسد.
با این حال، استفاده از چغندر به اندازه کافی عجیب و غریب بود زیرا اجداد ما چغندر را برای تولید ریشه نمی کاشتند . آنها به برگ این گیاه علاقه مند بودند و برگ ها بخش اصلی خوراکی برای آنان بود.
تنوع خارجی برگ با دم برگ چشمگیر است. صاف و موجدار هستند، شکل برگ ها می تواند مثل مثلثی باشد یا شبیه یک قلب باشد. برگ چغندر ، بسیار گوشتی و آبدار است. طیف رنگی چغندر قابل توجه است - سایه های آن از انواع سبز با ورقه های نازک از قرمز مایل به قرمز و بنفش است.
ترکیب شیمیایی قطعات هوایی گیاه ترکیبی از یک مجموعه از ویتامین ها، و همچنین یک لیست قابل توجه از عناصر میکرو و ماکرو است .
بنابراین، چغندر ها می توانند منبع عالی ویتامین C باشند(6 میلی گرم در هر 100 گرم محصول) باشند. این آنتی اکسیدان قوی توانایی افزایش مقاومت بدن به ویروس ها و باکتری ها را دارد و باعث می شود مقاومت بیشتری در برابر بیماری های مختلف ایجاد شود. علاوه بر این، ویتامین C در تولید کلاژن دخیل است، که به حفظ پوست و موی سالم کمک می کند و همچنین مسئولیت انعطاف پذیری عروق خونی را بر عهده دارد.
 
همچنین تاپ های چغندر شامل ویتامین K  می باشد. ویتامین K مسئولیت لخته شدن خون را برعهده دارد و همچنین با کلسیم همکاری می کند و قدرت بافت استخوانی را افزایش می دهد و به جلوگیری از ایجاد بیماری جدی مانند پوکی استخوان کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین K از شروع و توسعه بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. 
 
21 میکروگرم ویتامین A  موجود در ترکیب شیمیایی محصول به طور موثر با رادیکال های  آزاد مبارزه می کند، برای جلوگیری از بیماری های قلبی استفاده می شود، برای حفظ حالت نرمال مخاط دهان ضروری است.
 
علاوه بر این، برگ چغندر شامل ویتامین های گروه B می باشد.( B6 ، B3،B2، B1 و B9 ) که بر روند فرایند متابولیسم در سلولهای بدن تأثیر می گذارد، به فعالیت عادی سیستم عصبی کمک می کند، به انتقال فشارهای عاطفی و فکری، حفظ پوست و عضلات در حالت سالم کمک می کند.
 
علاوه بر این، ارزشمند ترین ماکرو و میکرو الکترون در ترکیب شیمیایی چغندر وجود دارد.
پتاسیم (239 میلی گرم) یک مولفه ضروری است که به تنظیم تعادل مایع بدن کمک می کند که عامل مهمی برای نظارت بر ضربان قلب و شاخص های فشار خون است. همچنین به کاهش ادم(تورم) کمک می کند و اکسیژن رسانی به مغز را بهبود می بخشد.
 
کلر (45 میلی گرم) ماده ای است که پروسه هضم را تحریک می کند، فرمول طبیعی خون را تنظیم می کند، میزان گلبول های قرمز را تنظیم می کند و به حذف مایع اضافی از بدن کمک می کند.
 
سدیم (20 میلی گرم) در تنظیم متابولیسم آب-نمک دخالت دارد، در فرایند تولید آب معده دخالت دارد، اثر واستادولاتیک دارد و به آنزیم های گوناگون غدد درون ریز کمک می کند .
 
گوگرد (15 میلی گرم) در فرایند سنتز کلاژن دخیل است، که مسئولیت شرایط پوست و مو ما است، روند پیری را کند می کند، و همچنین دارای خواص آنتی هیستامین می باشد. همچنین بدون آن، سنتز هموگلوبین غیرممکن است - جزء اصلی فرمول خون است.
 
فسفر (34 میلی گرم) - مولکولی است که به طور فعال در متابولیسم انرژی وارد شده است، به تقویت استخوان و بافت دندان کمک می کند، توانایی های شناختی را بهبود می بخشد.
 
علاوه بر این، ترکیب شیمیایی برگ چغندر شامل 814 میکروگرم آلومینیوم ، 134 میکروگرم مس ، 100 میکروگرم بور ، 2 میکروگرم ید ، 15 میکروگرم فلور ، 15 میلی گرم کلسیم ، 10 میلی گرم منیزیم ، 0.5 میلی گرم آهن ، 0.3 میلی گرم روی ، 0 ، 22 میلی گرم منگنز است.
 
در نهایت، فیبر ، که بخشی از چغندر است، به عنوان یک اسکراب روشی طبیعی عمل می کند. الیاف رژیم غذایی بدن را درگیر می کنند و به طور طبیعی سموم و مواد سمی را از بدن دفع می کنند.
 
همانطور که در مورد میزان کالری برگ چغندر، 100 گرم این محصول فقط 21.1 کیلوکالری است. ترکیب مواد مغذی به شرح زیر است: پروتئین ندارد ، کربوهیدرات ها - 4.2 گرم و چربی ها - 2.1 گرم .

 

 

خواص چغندر

خواص درمانی چغندر در دوران باستان شناخته شده بود. بیماران توصیه می کنند که آن را به منو خود اضافه کنند تا سلامتی خود را حفظ کنند. دلایل این امر واضح است - با توجه به ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد دارای طیف گسترده ای از خواص مفید است.
 
1- چغندر یک منبع طبیعی کاروتنوئیدها است. این مواد برای چشم بسیار مفید هستند. یکی از مهمترین کاروتنوئید ها، زئاکسانتین است که در مکانیزم فیلتراسیون نور دخیل است و همچنین به پیشگیری از تغییرات دژنراتیو در شبکیه کمک می کند. علاوه بر این، کاروتنوئیدها خطر ابتلا به تومورهای بدخیم را کاهش می دهند.
 
2- سالاد چغندر به منظور جلوگیری از بیماری های سیستم قلبی عروقی به دلیل محتوای بالای ماده ای به نام بتائین کمک می کند. سطح هوموسستین در خون را کاهش می دهد که باعث ایجاد پلاک های آترواسکلروز و لخته های خون می شود. در نتیجه، خطر حملات قلبی، سکته مغزی و تغییرات پاتولوژیک در عروق کاهش می یابد.
 
3- فیبر و پکتین موجود در برگ چغندر یک اثر تحریک کننده بر اندام های دستگاه گوارش دارند. بنابراین، آنها از رشد فلور بیماریزا ، که می تواند فرآیندهای پوسیدگی و تخمیر در روده را تحریک کند، جلوگیری می کنند. علاوه بر این، وجود فیبر ها اغلب در رژیم های غذایی برای کاهش وزن به دلیل این واقعیت است که به طور طبیعی سموم بدن را از دفع می کنند.
 
4- محتوای آنتی هیستامین های موجود در برگ چغندر یک دلیل عالی برای افزودن به سالاد در رژیم غذایی بهار است، زمانی که بسیاری از درختان و گیاهان شروع به شکوفه دادن می کنند که می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.
 
5- کولین موجود در قسمت های هوایی چغندر باعث جلوگیری از انسداد چربی در کبد می شود و تأثیر مثبتی بر عملکرد آن دارد.
 
6- غذاهای حاوی چغندر در رژیم مادران آینده  بخاطر مقدار بالای اسید فولیک از مشکلات در هنگام رشد جنین جلوگیری می کند.
 
7- غذاهای حاوی چغندر برای افراد مبتلا به بیماری های سیستم غدد درون ریز توصیه می شود، به ویژه کسانی که مشکلات تیروئید و دیابت دارند. با توجه به ترکیب شیمیایی آن، سبزیجات چغندر به «سرعت» سوخت و ساز بدن کمک می کنند و سطح قند خون را نرمال می کنند.
 
8- محتوای آهن در سبزی چغندر بالاتر از اسفناج است . به همین دلیل است که غذاهای محتوی ایت سبزی باید در منو برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند و همچنین افرادی که اغلب سرگیجه دارند و از اضافه وزن فیزیکی و فکری رنج می برند، گنجانده شده است.
 
9- محتوای بالای ید و کبالت باعث بهبود حافظه و تمرکز می شود و همچنین عملکرد شناختی و توانایی تمرکز را بهبود می بخشد.

 

 

چگونگی انتخاب و نگهداری چغندر

برای اینکه یک ظرف ساخته شده از سبزی چغندر نه تنها خوشمزه بلکه مفید نیز باشد، شما باید یاد بگیرید که چگونه این محصول را به درستی انتخاب کنید. هنگام خرید چغندر  باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم.
 
اول از همه، طراوت برگ است. آنها باید الاستیک باشند، و دمبرگ ها - متراکم و آبدار هستند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، در مورد رنگ، طیف رنگی چغندر با توجه به تنوع متفاوت است. با این حال، در هر صورت، رنگ برگ های تازه باید روشن باشد. هر چه سبز تر باشد ، این احتمال تازه نبودن آن بیشتر است.
 
چغندر در بازارها می توانند در قالب "اصلی"، همراه با محصول ریشه، و به صورت جداگانه فروخته شوند. به عنوان یک قاعده، بسیاری از فروشندگان برگ را از ریشه جدا می کنند. با این حال، اگر شما سبزی را همراه با محصول ریشه بخرید احتمال بیشتری برای خرید یک محصول واقعا تازه دارید.
 
اگر شما چغندر را با سبزیجات خریداری کردید، در خانه، برگها و قلمه ها را در فاصله حدود یک و نیم سانتی متر از غده، ببرید. آنها را به دقت بررسی کنید، هر گونه خراشیدگی، زردی یا آسیب را جدا و پاک کنید. در صورتی که قلمه ها بقایای ماسه یا پر از خاک زمین هستند آنها را تمیز کنید.
 
برگ چغندر را در کیسه یا ظرف درب دار، در محفظه سبزیجات یا در قفسه پایین یخچال قرار دهید.متاسفانه، سبزی چغندر خیلی زود فاسد می شود، بنابر این بیشتر از سه تا چهار روز نمی توانید نگهداری کنید.
 
با این حال،سبزی را می توان یخ زده کرد. برای انجام این کار، بعد از شستن و رفتن آب آن سبزی را ریز کنید و  سپس آنها رادر کیسه فریزی بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید. به این صورت سبزی چغندر خواص سودمند خود را برای چند ماه حفظ می کند.

 

 

استفاده از چغندر در آشپزی

راه های زیادی برای استفاده از چغندر در آشپزی وجود دارد.
اول از همه، برگ های جوان چغندر به عنوان یک عنصر برای ساخت سالاد یا ساندویچ ها مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از اینکه شما از مواد غذایی استفاده کنید، باید کاملا شستشو داده شود. علاوه بر این، برای پاک کردن طعم تلخ نسبتا قابل توجه و ایجاد برگ های نرم تر، آنها باید پخته شوند.آب لیمو یا انار ، سرکه سیب ، خامه ترش یا سس مایونز به عنوان سس سالاد چغندر استفاده می شود .
 
استفاده از چغندر و پخت و پز دوره اول. می توان آن را به آش و سوپ اضافه کرد.
 
در مورد غذاهای اصلی، می توان چغندر را به سبزیجات و کوکو های خوراکی اضافه کرد.  یکی از معروف ترین غذاهای تهیه شده بر پایه چغندر ، مثل دلمه است. پر کردن آن از برگ چغندر، پیاز سرخ شده و پنیر  است.به منظور روشن نگه داشتن رنگ برگ، آب لیمو به آن اضافه کنید.
علاوه بر این، ساقه های برگ چغندر در گرجستان بر اساس یک دستور ویژه ترشی می شود و به عنوان یک میان وعده جداگانه سرو می شود.
 
ترکیب محصول چیست؟
چغندر در سالاد با سایر گیاهان و سبزیجات خوب می شود. این سبزیجات می تواند اسفناج، خیار تازه ، کرفس ، کلم، تربچه یا پیاز باشد. برای تأکید بر طعم و مزه طعم جوانه های جوان، می توانید گردو و آب لیمو را به سالاد اضافه کنید .
 
چغندر پخته با کدو تنبل و فلفل ترکیب می شود . همچنین می توانید با ظرف غذای سیب زمینی ، پاستا و یا ظروف برنج  استفاده کنید . ترکیبی بسیار جالب از برگ سبز چغندر با سیب زمینی یا پنیر تند.
 
اگر برگ چغندر برای ساندویچ استفاده می شود، طعم و مزه آن را می توان با سس تند چیلی یا سیر مزه دار کرد .

 

 

استفاده از چغندر در طب گیاهی

ترکیب شیمیایی منحصر به فرد از چغندر، فرصت استفاده از آن به عنوان یک داروی گیاهی  سنتی در دسته گیاهان دارویی برای بیماری های مختلف را می دهد. طب سنتی می داند که بسیاری از دستور العمل ها، که عنصر اصلی آن برگ و چغندر است.
 
بنابراین، برای روده ای که تمایل به یبوست دارد، 20 گرم برگ چغندر خرد شده باید با آب جوش (یک فنجان) دم شود. پس ازصاف کردن، آب سرد شده ، باید در طول روز تقریبا در چهار دوز مصرف شود.
 
برای ترک های زشت بر روی پاشنه ها و برای سردرد شدید، برگهای چغندر را برای مدت سه دقیقه بجوشانید، سپس آنها را له کنید و آن را به مدت حداقل سی دقیقه  پیشانی بمالید.
 
 
برای خلاص شدن از شر آکنه، ماسکی از برگ چغندر که با دقت پخته شده، مورد استفاده قرار گیرد، از گذاشتن ماسک در مناطق اطراف چشم اجتناب کنید.
 
برگ ها نیز در مبارزه علیه کک مک و لکه های سنی بسیار عالی عمل می کنند. در مناطقی که مشکل وجود دارد، برگ های چغندر را به صورت ماسک استفاده کنید.

 

 

عوارض و منع مصرف چغندر

با وجود تمام خصوصیات سودمند چغندر، استفاده از آن باید با احتیاط انجام شود. واقعیت این است که، چون برگ های ریشه بسیار بیولوژیکی هستند، می توانند به بدن آسیب برسانند.
 
کنتراست برای مصرف چغندر سبز عبارتند از:
 
بیماری کلیوی این محصول حاوی اسکولیک اسید (0.67 میلی گرم در هر 100 گرم) است. به عنوان مثال، پس از تعامل با مواد معدنی، با کلسیم و فسفر، این اسید، کریستال هایی را تشکیل می دهد که از بدن به خوبی حذف نمی شوند. 
بیماری های دستگاه صفراوی و کیسه صفرا اگر شما سالاد چغندر مصرف می کنید، اسید اگزالیک می تواند باعث التهاب و تشکیل سنگ ها شود. اجتناب از این به حالت بهبود نوشیدن کمک می کند (یک و نیم تا دو لیتر آب پاک در روز).
دریافت ضد انعقاد .واقعیت این است که برگ دارای مقدار زیادی از ویتامین K است، که دارای خواص ضد انعقادی مشابه است.
اسهال . پکتین هایی که بخشی از سبزیجات چغندر هستند، دارای اثر ملین هستند.
بیماران پانکراتیت، کسانی که از مواد مخدر که حاوی اسکالس اسید است، منع مصرف دارند.
بیماران هپاتیت، سیروز کبدی، هر پروسه التهابی در این ارگان(کبد) منع مصرف دارند زیرا برگ های ریشه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و باعث افزایش بار در کبد می شود.
چغندر می تواند فشار خون را کاهش دهد.
 

 

برای کدام بیماران خوردن چغندر کاملاً ممنوع است

چغندر می تواند برخی بیماری ها را تشدید کند.قبل از هر چیز برای افرادی که از گاستریت رنج می برند منع مصرف دارد.
- مسئله این است که با گاستریت با اسیدیته زیاد ، چغندرها حتی در هنگام جوشاندن میزان اسید هیدروکلریک موجود در آب معده را افزایش می دهند. و این در حالیست که حاوی مقدار زیادی قند هم است. و به شکل خام چغندر می تواند صدمات جدی و حتی جبران ناپذیری به همراه آورد. به بیمار درد معده و معالجه طولانی مدت داده می شود و مداخله جراحی نیز از این امر مستثنی نیست . بنابراین ، تا زمانی که شما به طور کامل بیماری را درمان نکنید ، مصرف چغندر کاملاً ممنوع است. "
 
افراد دیابتی نیز باید از خوردن چغندر خودداری کنند ، زیرا حاوی مقادیر زیادی قند است.
 
پزشک خوردن چغندر را به بیماران مبتلا به urolithiasis توصیه نمی کند ، زیرا می تواند باعث تورم و تقویت فرآیندهای التهابی در مفاصل شود.
 
چغندر همچنین روی مشکلات کلیوی تأثیر منفی خواهد گذاشت. پزشکان این موضوع را به این واقعیت نسبت می دهند که مواد موجود در آن منجر به تشکیل سنگ می شود که این امر فقط بیماری های موجود را تشدید می کند.
به طور کلی چغندر تأثیر مفیدی بر عملکرد قلب و رگ های خونی ، کمک به کاهش خطر کلسترول بالا و جلوگیری از تصلب شرایین دارد. این محصول کم کالری است.
 

 

آشپزی با چغندر

پخالی ، که گاهی اوقات نیز مکی نامیده می شود، یک نوع خاص از غذا در گرجستان است. این غذای گرجستانی از سبزیجات تهیه شده است. در این مورد، جزء اصلی گردو است، و مواد باقی مانده متفاوت هستند.
 
در مورد سبزیجات، اغلب گرجستان از چغندر استفاده می کند تا پخالی را تهیه کند.
 
طرز تهیه پخالی اسفناج و چغندر ( Spinach Pkhali)
این غذا با اسفناج، لبو و گردو، برگ چغندر و … تهیه می شود و می توان از کلم، بادمجان، اسفناج، لوبیا، چغندر ،گردو، سرکه، پیاز، سیر و سبزیجات معطر در تهیه آن استفاده کرد.
سبزیجات را بعد از شستن خرد کنید، سپس آنها را در یک ظرف بخارپز با آب جوش بسیار کم قرار دهید. پس از پنج دقیقه، سبزی ها را در آبکش بریزید تا آب اضافی جدا شود.
با یک چرخ گوشت گردو، سیب زمینی آب پز شده، سیر و پیاز را چرخ کنید. تمام ادویه ها را مخلوط و همچنین نمک و فلفل را اضافه کنید. با یک قاشق، یا با دست تمام مواد را مخلوط کنید.
سبزی های را با چرخ گوشت چرخ کنید، سپس با تمام مواد قبلی مخلوط کنید و چند قطره سرکه را به آن اضافه کنید.
حال به صورت گلوله در آورید و وسط هر کدام را کمی فشار دهید و چند دانه انار داخل آن بگذارید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه و چه زمانی گیاهان دارویی را جمع آوری کنیم

در
چگونه گیاهان دارویی را  جمع آوری کنیم
برای جمع آوری مجموعه گیاهان دارویی باید اول از همه ، شما ویژگی های گیاه شناسی آنها را در قسمتهای جداگانه مطالعه کنید.تمام گیاهان علفی با ارگانهای زیر مشخص می شوند: قسمت هوایی - ساقه ، برگ ، گل ، میوه (بذر)؛ قسمت زیرزمینی - ریزوم و ریشه (ندول).برای تعیین نوع گیاه ، معاینه دقیق تصویری از قسمتهای هوایی کافی است.

ساقه

ساقه عضو محوری گیاه است که روی آن برگ ، گل ، میوه و دانه قرار می گیرد. شکل ساقه می تواند گرد ، استوانه ای ، چند وجهی ، پر شده یا توخالی در داخل باشد. به عنوان سطح - صاف ، خشن ، پوشیده از پرز ، قابل انعطاف؛ رنگ سبز ، خاکستری ، قرمز ، قهوه ای؛ اما قوام آبدار ، گوشتی ، خشک ، چوبی است. اما به ویژگی های دیگر - برهنه (بدون برگ) ، شاخه دار ، متراکم یا به ندرت برگ ، مستقیم ، افتاده توجه کنید.

برگ

برگها توده سبز اصلی اکثر گیاهان ، سرشار از کلروفیل هستند. فرآیند فتوسنتز در برگها صورت می گیرد ، در نتیجه گیاه دی اکسید کربن موجود در جو را جذب می کند ، از زمین - آب و عناصر معدنی  گرفته، اکسیژن را آزاد می کند و رطوبت را در محیط تبخیر می کند. مواد مغذی با ارزش و مواد دارویی در برگها ترکیب می شوند.
 
برگ از یک صفحه تشکیل شده است - قسمت منبسط شده و یک دمبرگ باریک ، که از طریق آن برگ به ساقه و شاخه ها وصل می شود (دمبرگ ها می توانند طولانی و کوتاه باشند). دمبرگهای بدون برگ وجود دارد ، به عنوان مثال ، در گل راعی ، که به طور مستقیم توسط پایه برگ به ساقه وصل شده است . بعضی از گونه ها (به عنوان مثال گل رز) در پایه دمبرگ دارای یک جفت برگ کوچک ،  به نام استیپول هستند.
 
با توجه به چیدمان روی ساقه ، برگها با برگهای پی در پی مشخص می شوند - پی در پی مرتب شده یکی پس از دیگری ، برگهای مخالف - مرتب شده در جفت روبروی یکدیگر ، whorled - در حال رشد در یک دسته 3 ... 8 قطعه در یک گره ساقه دیده می شوند.
 
برگ ها از نظر شکل بسیار متنوع هستند: بیضی شکل ، گرد ، تخم مرغی ، قلبی شکل ، مورب ، خطی ، باریک شکل ، لنزی و غیره. با توجه به پیکربندی تیغه برگ ، برگها نیز لوب نامیده می شوند - برش داده شده به یک چهارم تیغه برگ (برگ بلوط) ، جداگانه - برش داده شده به نیمی از تیغه برگ ، جدا شده - برش داده شده به رگ مرکزی برگ.
با توجه به پیکربندی ، لبه های تیغه برگ ، برگهای کامل ، با دندانهای صاف - دندانه دار (برگ گزنه) ، با دندانه های مایل - دندانه دار (برگ روآن) ، با دندانهای گرد - گیاه را متمایز می کند.
 
با توجه به وضعیت سطح ، برگهای صاف ، خشن ، پوشیده از پرز ها ، احساس می شوند. با رنگ ، برگهای سبز تازه با سایه های متنوع - نور تیره زرد-سبز ، خاکستری-سبز ، خاکستری ، خاکستری-سفید. نگاهی دقیق تر به رنگ گیاهان سبز بیندازید - دو نوع یکسان روی گیاه وجود ندارند ، همه آنها از نظر تنوع رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. رنگ سبز خاکستری مایل به سبز و روشن تر مشخصه سطح پایین (پشت) برگ است.

گل

گلها اندام بالاتر گیاهان هستند که برای تولید مثل مفید هستند. این گل بر روی شکاف ، قسمت بزرگ بالای ساقه قرار گرفته است ، در زیر آن یک پشته باریک تا ساقه قرار دارد. بعضی از گلها دارای پدیکل نیستند ، انگار که روی ساقه یا در زیر برگها نشسته اند. صحت گل که به نام دورانی نامیده می شود ، از یک دایره بیرونی آبشارها و یک دایره داخلی گلبرگهای تاج تشکیل شده است. گلهای ساده از یک دایره آبشار یا فقط از گلبرگهای کرولا تشکیل شده است. گلبرگهای گل از نظر شکل و ساختار می توانند بسیار متنوع باشند ، گلبرگها  به اشکال مختلفی شکل می گیرند:  لوله‌ای ، کروی ، قیفی شکل و سنبله.
 
اندامهای اصلی تولید مثل در داخل گل قرار دارند. اندامهای اصلی تولید مثل می تواند از یک تا چند ده باشد ، آنها می توانند به صورت لوله یا فقط گرد و غبار آزاد شوند. اندام نر که در مرکز تاج قرار دارد ، از تخمدان تشکیل شده است .میوه ها تخمدان هایی هستند که پس از لقاح گل تشکیل می شوند. آنها از پوست ، خمیر و دانه تشکیل شده اند. قوام میوه ها می تواند آبدار و خشک باشد. 

 

زمان جمع آوری گیاهان دارویی

زمان جمع آوری گیاهان دارویی  لازم است همزمان با تجمع حداکثر مواد مغذی با ارزش و بیولوژیکی فعال در گیاه همزمان باشد. با جمع آوری زودرس یا دیررس ، گیاه دارویی معمولاً خواص خود را از دست می دهد و از کیفیت پایین برخوردار است و مواد اولیه دارویی کاملاً عاری از اثر درمانی هستند. شفابخشان با گیاهان دارویی که قرن ها مردم را معالجه می کردند ، و  زمان چیدن برگ به  طور واضح تقویمی برای جمع آوری گیاهان ساخته اند.شما باید با زمینه طبیعی که مشخصه یک گیاه خاص است ، با تمرکز روی مکان های رشد انبوه آشنا شوید ، تا به منطقه آسیب نرسانید. گلها و گیاهان تنهائی که در حال رشد هستند نباید چیده شوند.
 
در قدیم آنها می دانستند که چگونه منابع گیاهان وحشی خوراکی را افزایش دهند. روستائیان بذرهای وحشی را جمع می کردند و آنها را در خاک مطلوب برای همان گونه می کاشتند. در شرایط فعلی ، گیاهانی که در امتداد جاده ها ، مسیرهای ریلی ، در محدوده شهرها و روستاها در حال رشد هستند ، اغلب سمی هستند. آنها سرب را از گازهای اگزوز و سایر مواد مضر جمع می کنند. شما نمی توانید گیاهان را در نزدیکی مزارع دامداری ، مزارع کمپوست ، گورستان ها ، مکان های دفن زباله ها جمع کنید.
 
همچنین گیاهان آلوده ، گرد و غبار ، آسیب دیده در اثر حشرات و بیماری ها و همچنین گیاهان بدون رنگ طبیعی ، پژمرده ، بی رنگ و ازدست رفته را خریداری نکنید.
 
در زمان جمع آوری گیاهان دارویی و زمان برداشت برگ درخت به  شرایط آب و هوایی و زمان در روز باید در نظر گرفته شود.برای برداشت گیاهان دارویی بهترین زمان کار در روزهای خشک و روشن است که گیاهان کاملاً از آب و هوا یا باران خشک هستند. برعکس ، ریشه های دارویی در روز های بارانی راحت تر از خاک مرطوب خارج می شوند ، باید هر چه سریعتر از زمین خارج شوند و در آب سرد شسته شوند.
 
برگهای گیاهان خوراکی برداشت می شوند ، به طور معمول ، جوان و آبدار در زمان رشد و گلدهی آنها ، از بهار شروع می شوند و جمع آوری برخی از گیاهان می تواند در طول تابستان ادامه یابد. شاخه های جوان مغذی با ساقه های ظریف و سبزیجات سبز تقریباً به طور کامل خوراکی هستند. برگها معمولاً به صورت دستی جدا می شوند ، به طور انتخابی تا به ساقه آسیب نرسانند. شاخه های جوان با یک چاقو یا قیچی در فاصله 5 ... 10 سانتی متر از زمین بریده می شوند. شما باید برگ  ها و شاخه های آن را در سبد بگذارید ، از گرم شدن آنها جلوگیری کنید.
 
جمع آوری در کیسه های پلاستیکی نامطلوب است ، زیرا گیاهان می توانند به سرعت بخار کنند. برای از بین نرفتن گیاه ، شما نمی توانید تمام برگها را به طور کامل از گیاه جدا کنید، برگهای کوچک و جوان را همیشه روی ساقه باقی بگذارید. هنگام جمع آوری برگ ها ، گیاهان را با ریشه جمع نکنید .

 

قانون جمع آوری گیاهان دارویی

یک قانون وجود دارد که در طول جمع آوری انبوه ، شما باید حداقل دو عدد از بهترین گیاه   را در 1 متر مربع زمین بگذارید: دانه ها برای رسیدن محصول جدید سال آینده روی آنها رسیده می شوند. حتی بهتر است اگر بذر ها رسیده، آن ها را در زمین های جداگانه ای از زمین که برای این گونه مطلوب است پراکنده کرده و در نتیجه به بازگرداندن منابع طبیعی کمک کنید.
گیاهان مواد اولیه دارویی را نمی توان صبح زود جمع کرد ، هنگامی که هنوز شبنم کم نشده است ، یا بلافاصله پس از باران ، وقتی رطوبت هنوز خشک نشده است. گیاه مرطوب شده به آرامی خشک می شود و تیره می شود و خاصیت درمانی خود را از دست می دهد.
 
انواع مختلفی از گیاهان باید بطور جداگانه جمع آوری شوند ، از مخلوط شدن آنها جلوگیری و حتی بیشتر از این از مخلوط شدن با علف های هرز جلوگیری کنید
گل ها و گل آذین در طی شکوفه های کامل ، برای استفاده های دارویی - در ابتدای گلدهی برای اهداف غذایی جمع می شوند: اعتقاد بر این است که در مرحله اولیه گلدهی آنها از نظر مواد فعال بیولوژیکی غنی تر هستند. جمع کننده ها گلها را با دست انتخاب می کنند ، هر گل را با دست جدا می کنند ، یا با دستمال های مخصوصی می پوشند. برای رشد بیشتر گیاه در سال های آینده بخشی از گل ها و  گل آذین باید روی گیاهان گذاشته شود.
 
میوه های آبدار در اوایل صبح یا عصر برداشت می شوند ، فقط میوه هایی جمع می شوند که شکل و رنگ اکامل رسیده ، آسیب ندیده و ترک نخورده دارند. میوه ها در سبد روی هم گذاشته نشوند ، باید هر لایه از میوه را با شاخه و برگ همان گیاه جدا کنید.
 
از برخی درختان و درختچه ها ، پوست درخت برای مصارف خانگی و داروی گیاهی برداشت می شود. قبل از باز شدن جوانه ها ، پوست در بهار و در دوره افزایش جریان آب بهتر از تنه و شاخه ها جدا می شود. تکه های کوچک پوست از هم جدا می شوند. برای انجام این کار ، روی یک بخش انتخابی تنه با یک چاقوی تیز دو برش عرضی نیمه حلقوی با فاصله 20 ... 30 سانتی متر و چندین برش طولی که آنها را به هم متصل می کند ، بسازید. نوارهای حاصل با دست پاره می شوند. در این حالت ، برای این که به جریان آب آسیب نرسانید ، یک نوار طولی قشر را که به صورت های عرضی پوسته وصل می شود ، بگذارید. در اوایل بهار ، پوست قابل رشد به راحتی برداشته می شود. 
 
ریشه و ریزوم گیاهان وحشی تا پاییز ذخایر مواد مغذی را جمع می کند ، بنابراین آنها در دوره بعدی برداشت می شوند. ریشه ها هنگامی برداشت می شوند که اندام های سبز سطح زیرین خشک شده باشند ، اما هنوز می توانید نوع گیاه را از آنها تعیین کنید. ریشه ها و ریزوم که بزرگترین و مغذی ترین آنها هستند، در پاییز جمع می شوند. ریشه و ریزوم برخی گیاهان را می توان در اوایل بهار برداشت کرد. با گذشتن یک زمستان و در زیر لایه ای ضخیم از برف ، خاصیت تغذیه ای و دارویی را حفظ می کنند. برای جلوگیری از، از بین رفتن کامل گیاه در هنگام برداشت در بهار ، در هنگام برداشت ، باید برخی از ریشه ها و ریزوم ها برای ترمیم گیاه در آینده باقی بماند.
 
برای در آوردن ریشه ، بیل یا چنگال مخصوص استفاده کنید. پس از استخراج ریشه ، گودال باید با خاک پوشانیده شود تا گیاهان باقی مانده در این نزدیکی خشک نشوند و بمیرند.
 
هنگام برداشت گیاهان وحشی ، بسیار مهم است که گزینه تناوب آنها را رعایت کنید ، سعی کنید هر سال در همان مکان های پارسال گیاهان دارویی را جمع آوری نکنید. توصیه می شود در یک سال  برگ ها را در یک مکان جمع آوری کنید ، ریشه و ریزوم را در 2 ... 3 سال بعد در آن مکان و بعضی از گیاهان در 5 ... 6 سال یا بیشتر انجام دهید تا به طبیعت فرصتی برای بازگرداندن ذخایر از دست رفته داده شود.
 
یک قانون مهم دیگر: مواد اولیه داروی گیاهی  جمع آوری شده در اسرع وقت برای استفاده در مواد غذایی و داروی گیاهی، برای خشک کردن یا سایر روشهای پردازش ارسال و انجام شود. گیاهان دارویی که بیش از 3-4 ساعت در سبد بماند ،  پس از جمع آوری، با تنفس و گرما پلاسیده می شوند. در همین زمان ، ویتامین ها و سایر مواد بیولوژیکی فعال به سرعت از بین می روند ، خواص تغذیه ای از بین می رود ، طعم و عطر آن خراب می شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص میخک

در

 

 میخک ادویه ای فوق العاده با ارزش غذایی و آنتی اکسیدانی بسیار بالا می باشد. 

بوی میخک پشه ها را فراری می دهد.برای رهایی از نیش پشها مقداری از این ادویه را نزدیک محل خوابیدن قرار دهید.

میخک دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد قارچ و ضد میکروبی می باشد و باعث از بین بردن باکتری ها و میکروب های بد دهان ، بوی بد دهان و همچنین رفع بسیاری از مشکلات گوارشی میگردد.(سیارک

داروی گیاهی میخک ضد نفخ می باشد و بسیاری از مشکلات حرکتی روده از جمله یبوست را برطرف مینماید.

میخک یک درمان عالی برای مشکلات انگلی می باشد.

میخک را می توان به عنوان یک مسکن بسیار قوی برای رفع درد دندان استفاده کرد.

میخک از دو بخش نر و ماده تشکیل شده است.بخش نر همان ساقه و بخش ماده ی آن توپ مانند است.

آقایان برای مصرف میخک فقط ساقه را استفاده کنند ولی خانم ها هر دو بخش را می توانند به عنوان آدامس  برای بر طرف کردن بوی بد دهان بجوند! (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

گياه Maca ماکا یا مکا

در

گیاه ماکا یا گیاه مکا (ریشه): گياه Maca به عنوان غذا و داروی گیاهی استفاده می شود و غدد درون ریز، حجم عضلات، مدیریت استرس ، عملکرد جنسی و باروری در زنان و مردان را بهبود می بخشد.

گياه Maca ( جینسینگ پرويی) ، در مناطق کوهستانی پرو کشت می شود. ريشه خوردنی اين گياه که شبيه تربچه است يکی از غذاهای اساسی مردم آن منطقه می باشد. تحقيقات روی ريشه گياه ماکا نشان داده که خوردن آن در تغذیه روزانه افزايش ميل و قدرت جنسی و ساخت موادی که در سيستم عصبی برای ارسال سيگنالها به کار می روند بسيار مفيد است. همچنين کارايی بدن را در طول عمل جنسی و باروری افزايش می دهد.

 

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸کسی می دونه از کجا میشه خرید؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۸از کجا بخریم؟؟؟؟؟؟

۱۳۹۷/۵/۲۹فکر کنم بیشتر بصورت مکمل موجود باشد.

۱۳۹۷/۵/۲۸چطوری میشه این گیاه رو خرید از کجا؟

در ادامه بخوانید...

عوارض جانبی زیره

در

(سیارک) : مانند هر چیز دیگری، دانه های زیره نیز برخی اثرات جانبی را دارند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

  1. سوزش سر دل

داروی گیاهی زیره با خاصیت تسکین دهنده گاز معده شناخته می شود اما می تواند سبب برخی مشکلات گوارشی شایع، مثل سوزش سردل نیز بشود! کتاب «راهنمای جیبی طب گیاهی» بیان می کند که دانه های زیره، از دستگاه گوارش گاز بیشتری را خالی می کنند.(سیارک

  1. آروغ زدن

اثر ضد نفخ زیره می تواند سبب اروغ زدن بیشتر شود. گاها آروغ زدن با عنوان ructus یا burping (همان معنی آروغ زدن می دهد) را دارد که نفخ و گاز بیش از حدی از روده و شکم از طریق دهان خارج می شود. آروغ زدن گاهی بوی بد و صدای بدی دارد. هرچند در معنای واقعی مسئله ساز نیست اما آروغ زدن قطعا موجب خجالت انسان می شود!

  1. آسیب به کبد

روغن موجود در دانه زیره بسیار بخارشونده می باشد و در صورتی که فردی دوره طولانی مدتی از آن استفاده کند می تواند سبب آسیب به کبد و کلیه شود. روغن زیره برای حیوانات استفاده می شود تا از اسپاسم عضلانی آنها جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

  1. اثرات سقط جنینی

زیره می تواند اثر سقط جنینی روی زنان باردار داشته باشد. این بدین معنی است که مصرف زیاد دانه های زیره سبز می تواند منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس گردد.

  1. اعتیادآور

زیره خواص اعتیادآور دارد. زیره بایستی محتاطانه استفاده گردد چرا که می تواند اعتیادآور باشد. عوارض جانبی دیگر زیره اختلال روانی، خواب آلودگی و تهوع می باشد.

  1. دوره قاعدگی سخت

زیره می تواند منجر به خونریزی شدید دوره قاعدگی گردد. اگر زیره در مقادیر زیاد مصرف گردد در این صورت دوره قاعدگی سخت تر از دوره های قبل تجربه خواهید کرد!(سیارک

  1. کاهش قند خون

استفاده از مقدار زیاد زیره می تواند زبدنتان را کاهش دهد. در صورتی که در آینده ای نزدیک عمل جراحی خواهید داشت، دقت به این نکته مهم خواهد بود. در طول جراحی حفظ سطح قند خون مهم می باشد. بنابراین احتمالا دکترتان توصیه خواهد نمود که از خوردن زیره حداقل 2 هفته قبل از  جراحی خودداری کنید چرا که سطح قند خون تان نیاز به کنترل در طول جراحی و بعد از آن دارد.

  1. برای مبتلایان به دیابت خوب نیست

بیماران مبتلا به دیابت بایستی سطح قند خون خود را کنترل نمایند. بایستی سطح قند خون نرمالی داشته باشند تا سالم بمانند. در اکثر بیماران دیابتی، اکیدا نباید نوسان سطح قند خون وجود داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، زیره می تواند سطح قند خونتان را به سرعت کاهش دهد و سبب پایین آمدن سطح قند خونتان شود. بنابراین افراد  دیابتی بایستی از مصرف زیره خودداری کرده و بایستی بعد از مصرف آن، سطح قند خون را متعادل نمایند.

  1. آلرژی

مصرف زیره سبب خارش و آلرژی پوست نیز می شود. بنابراین افرادی که پوست حساس دارند در صورت نیاز به مصرف زیره، آن را در مقادیر کم مصرف نمایند.

نگران نباشید! زیره چیز سالمی است! فقط وقتی در مقادیر فراوان استفاده می گردد منجر به عوارض جانبی جدی می گردد. لذا به به استفاده از این ادویه نگران نباشید! زیره چیز سالمی است! فقط وقتی در مقادیر فراوان استفاده می گردد منجر به عوارض جانبی جدی می گردد. لذا به استفاده از این ادویه که داروی گیاهی هم به شمار می آید، در آشپزخانه ادامه دهید!

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ چگونه از زیره استفاده می کنید؟ آیا تا به حال عوارض جانبی آن را تجربه کرده اید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.(سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...