سفره هفت سین اصلی

در

این نظر درباره چرایی گستردن هفت سین اصلی را هاشم رضی در کتاب «گاه‌شماری و جشن‌های ایرانیان» نگاشته است. او آورده است که : «ایرانیان معتقد بودند که در ایام نوروز ارواح درگذشتگان از جایگاه آسمانی خود به زمین و به خانه‌های خویش برمی‌گردند. بازماندگان برای پذیرایی از آنها سفره‌ای رنگین پهن می کنند  و انواع خوراک‌ها و نوشاک‌ها را در آن می‌چینند تا ارواح درگذشتگان از پذیرایی و صفا و پاکیزگی بازماندگان، دل خوش شوند و آنان را برکت عطا نمایند. این رسم توجیهی شده است برای سفره نوروزی یا هفت سین .»

 

عکس سفره هفت سین اصلی  از خانم لادن مصطفوی

مشهورترین ارکان این سفره عبارتند از :

سیر، نشانه اهورامزد و نماد مبارزه با زشتی و پلشتی است ، همچنین نماد پاک کردن چشم زخم و بیماری.

سبزه نشانه فرشته اردیبهشت و نماد آب‌های پاک

سیب، نشانه فرشته سپندارمزد (فرشته زن) و نماد بارداری و پرستاری

 سمنو، نشانه فرشته شهریور، نماد خواربار، زایش گیاهی و بارور شدن گیاهان، فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو می باشد.

سنجد، نشانه فرشته خرداد می باشد و نماد دلبستگی، سرکه، نشانه فرشته امرداد، نماد جاودانگی و صبر، و سماق، نشانه فرشته بهمن و نماد باران.
سنجد، گام نخست سفره هفت سین به نشانه ورود به سرزمین خرد و ندای خردگرایی و دعوت به عقل می باشد.. گام دوم، سیب، راهیابی به شهر سلامتی و نماد صحت، سلامت شخص و جامعه

 سومین قدم، سبزه ، رسیدن به ساحل ایثار و مفهوم آن صلای از خودگذشتگی و ایثار می باشد.

پایه چهارم سمنو ، دست‌یابی به خانه توانایی و نیایش قدرت و مبارزه با ضعف .

گام پنجم، سیر، نماد و نشانه مناعت طبع که از انسان می خواهد همواره با قناعت بر جهان نگاه کند.

شاخه ششم، سرکه، نماد پذیرش ناملایمات و پذیرش واقعیت‌های حیات می باشد.

 

و گام هفتم، سماق، نماد و نشانه صبر، بردباری و شرط دست‌یابی به پیروزی و نشستن بر اریکه کامیابی، مبارزه و مقاومت می باشد.
اما موارد بالا تنها اعضای رسمی سفره هفت سین نمی باشند  و برای تکمیل آن عناصر دیگری هم بر این سفره می گذارند. ترکیب این عناصر هم اغلب به گونه‌ای است که کامل کننده مفاهیم روحانی و نمادین سین‌ها می باشد و باروری و رویش و ثروت را به خانه‌های ایرانیان می آورد. آینه، کتاب، شمعدان، تخم مرغ رنگی، میوه، گل، شیرینی، آجیل، نان، شیر، ماست، پنیر، گلاب، عسل، شکر، تنگ یا کاسه آب، بیدمشک، برنج و نظایر آن، بنا به عرف و سنت و اعتقاد مردمان نواحی مختلف بر سفره هفت سین نهاده می شود.


 آیینه و قرآن  بر اغلب سفره‌ها و سنت‌های ایرانی مثل سفره عقد و هنگام اسباب‌کشی به نیت پاکی و انعکاس بی‌نهایت و نمایش شفافیت گذاشته می شود و شمع که به تعداد اعضای حانواده روشن می‌گردد، باید هنگام انتظار برای تحویل سال روشن باشد. ماهی قرمز با وجود تمام بحث و جدل‌ها درباره‌ اصالت یا بی‌اصالتی حضورش بر سفره هفت سین، در تنگ آب نماد حرکت و زندگی و جنبش می باشد. گذاشتن سیب سرخ، انار یا نارنج بر آب ، برای درخواست بارش و برای برکت و روزی قطعات نان، برنج و گندم بر سفره نهاده می شود.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...