آیا بادمجان را پوست کنیم + نحوه خلاص شدن از شر ماده مضر و مخرب موجود در آن

در

بادمجان


می توانید غذاهای خوشمزه و اصلی را از بادمجان بپزید و از آنها به عنوان یکی از مواد اولیه در دستور پخت غذاهای مختلف استفاده کنید. با این حال، علاوه بر طعم، این بادمجان به دلیل فواید بسیار ارزشمندی که برای بدن دارد نیز برای تغذیه سالم ارزشمند است. پزشکان بادمجان را برای تغذیه رژیمی توصیه می کنند. آنها تأثیر مثبتی بر سیستم گوارشی دارند، کلسترول را حذف می کنند و وزن را عادی می کنند. و "بادمجان" برای استخوان ها، پوست و مو، سیستم عصبی، گردش خون، قلب و عروق و دستگاه تناسلی مفید است.

 

آیا  بادمجان را پوست کنیم و نحوه درست انجام آن

آشپز تازه کار، با خرید "بادمجان ها"، تعجب می کند که آیا بادمجان ها باید پوست گرفته شوند یا با پوست پخته شوند. پوست گرفتن، بادمجان را از اکثر خواص مفید خود محروم می کند؟ بیایید بفهمیم چرا و علت چیست؟

 

برای ظروف بادمجان که قوام باید یکنواخت باشد، بادمجان ها را همیشه تمیز می کنند و در صورت لزوم هسته با دانه ها را نیز جدا می کنند (اگر  تازه نباشد). دانه های بادمجان که دیر از بوته جدا شده ، غذا را خراب می کند، به خصوص هنگام خورش. خورش، پوره سیب زمینیو بادمجان خورشتی، هم به صورت جداگانه و هم همراه با سبزیجات دیگر نیاز به بافت لطیفی دارند.

 

چه زمانی بادمجان را پوست نکنیم

در بعضی از غذاها، بادمجان ها باید بعد از پختن فرم خود را حفظ کنند. این پوست است که به حفظ ظاهر محصول نهایی کمک می کند. بادمجان ها نیز با پوست و دانه ها باقی می مانند یا زمانی که بخواهند تندی به طعم آن اضافه کنند، پوست آن ها را تا حدی جدا می کنند. این غذاها شامل رول بادمجان و سبزیجات پخته، سرخ شده، شکم پر و کبابی است.

 

گرفتن تلخی بادمجان

هنگامی که در دستور غذا باید پوست یک بادمجان حفظ شود، اما خطر تلخ شدن آن وجود دارد، بادمجان نیاز به ترفند گرفتن تلخی دارد. پس از شستن، بادمجان ها را خشک کرده، به صورت دایره یا مکعب برش داده و در آب نمک (1 لیتر / 2 قاشق غذاخوری) به مدت 25-30 دقیقه خیس می کنند . همچنین می توانید به مدت نیم ساعت با کمی فشار در شیر تازه خیس کنید. کل بادمجان ها باید حداقل دو ساعت خیس شود. سپس بادمجان با آب تمیز شسته می شود. حالا بادمجان را می توان پخت و تلخ نمی شود.

 

 آیا می دانستید که تلخی بادمجان در پوست نیست، بلکه تلخی در مغز یا دانه آن است؟ به همین دلیل است که برای از بین بردن تلخی، بادمجان را قبل از خیساندن برش می دهند.

پوست بادمجان پر از نیترات است  به بدن آسیب نمی رساند؟ 

پوست یک بادمجان با کیفیت و پر از نیترات به بدن آسیب نمی رساند؟ بنابراین، این سؤال که آیا می توان آن را با پوست خورد، ارزش آن را دارد. برعکس، پوست حاوی حداکثر مواد مفید است . با این حال، گاهی اوقات پوست باید دور ریخته شود.

بنابراین، اگر بادمجان میانسال باشد، همیشه پوست کنده می شود: بادمجان های کهنه پوست سفت دارند و تلخی آن ها بیشتر می شود. اگر از سبزیجات برای غذای رژیمی یا در ظروف مخصوص کودکان استفاده می شود، بهتر است پوست آن نیز جدا شود. این امر به ویژه در شرایطی صادق است که سبزیجاتی را که در مزارع بزرگ کشت می‌شوند خریداری می‌کنید و نمی‌دانید که آیا نیترات‌ها و در چه مقداری استفاده شده است یا خیر. اگر این شک وجود دارد که میوه با استفاده از مواد شیمیایی رشد کرده است، بهتر است پوست آن را بگیرید، زیرا تمایل به تجمع سموم مضر دارد.

 

بادمجان

نحوه پوست کندن بادمجان

اگر دستور پخت نیاز به پوست گیری دارد، یا اگر خودتان بادمجان پوست کنده را ترجیح می دهید، راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. سه نوع تمیز کردن وجود دارد:

- پوست کندن کامل بادمجان.
- پوست کندن جزئی بادمجان.
- پوست کندن بادمجان بعد از پخت.
قبل از پختن، بادمجان به خوبی در زیر آب جاری شسته می شود، پایه ساقه و قسمت پایین آن همیشه جدا می شود - آنها سخت و تلخ هستند. آنها بدون توجه به روش تمیز کردن و تازگی یا کهنگی بادمجان قطع می شوند.

پوست کندن کامل بادمجان

برای این کار پوست را با چاقو یا پوست کن سبزیجات جدا کنید. لایه پوست نباید خیلی ضخیم باشد. بادمجان را به صورت عمودی با شیب کمی روی تخته قرار دهید. پوست را به صورت نواری از بالا به پایین جدا کنید تا زمانی که کل بادمجان پوست کنده شود.

 پوست کندن جزئی بادمجان

این نوع تمیز کردن ظاهر و طعم غذاهای آماده را متنوع می کند. این به شما امکان می دهد مفید بودن سبزیجات و شکل آن را حفظ کنید. منظور از این روش این است که پوست را به همان روش قبلی، فقط نه به طور کامل، بلکه به صورت نوارهایی به عرض 2-3 سانتی متر برش می دهند. به نظر می رسد نوعی بادمجان "گورخری".

پوست کندن بادمجان بعد از پخت

تمیز کردن بادمجان تمام شده پس از عملیات حرارتی آن انجام می شود. با یک میوه کامل پخته شده یا کبابی، وقتی خنک شد، یک لایه نازک پوست را با چاقو، دست، چنگال یا قاشق به دقت جدا کنید.

 

بادمجان


اگر نمی دانید بادمجان باید پوست کنده شود یا نه، باید بدانید که دانه ها به بادمجان تلخی می دهند. خود گوشت بادمجان نیز می تواند تلخ باشد. سولانین موجود در میوه ها مسئول این تلخی هستند - ماده ای که در مقادیر زیاد تأثیر مضری بر بدن دارد. و هنگام سرخ کردن بادمجان، نه تنها طعم ظرف را خراب می کند، بلکه می تواند باعث مسمومیت شود. زنان خانه دار و آشپزهای باتجربه همیشه می توانند تعیین کنند که آیا بادمجان ها بعد از پخت ها تلخ خواهند بود یا نه؟

برای درک اینکه آیا مقدار زیادی سولانین در بادمجان وجود دارد و بر این اساس، آیا نیاز به گرفتن تلخی دارد یا خیر، کافی است یک تکه کوچک بادمجان را قطع کنید و نیم دقیقه صبر کنید. گوشت بادمجان، که در آن سولانین وجود ندارد یا بسیار کم رنگ است و روشن باقی می ماند یا ممکن است رنگ کمی زرد پیدا کند. بادمجان حاوی سولانین روی قسمت برش خورده تیره و قهوه ای می شوند.

 

برای از بین بردن کامل تلخی، که به معنای خلاص شدن از شر سولانین است، باید "بادمجان ها" را به درستی پردازش کنید:

بادمجان را طبق دستور غذا برش دهید (در صورت لزوم می توانید کل آن را پردازش کنید).
در آب نمک یا شیر خیس کنید (30 دقیقه برای بادمجان های خرد شده، دو ساعت برای بادمجان های کامل ).
بادمجان را از دانه ها جدا کنید و پوست آن را (به طور کامل یا جزئی) بکنید.


اکنون بیشتر بادمجان ها تلخ نیستند.  متشکریم از همه پرورش دهندگان: آنها انواعی را امتحان کردند و به ارمغان آوردند که به سادگی تلخ نیستند.


 اکنون می دانید که چگونه بادمجان را از نظر سولانین آزمایش کنید و از شر یک ماده مضر و مخرب طعم خلاص شوید. این به شما این امکان را می دهد که "بادمجان ها" را همانطور که می خواهید و طبق دستور العمل های مورد علاقه خود بپزید و نگران طعم ظروف و سلامت خود نباشید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه میرزا قاسمی

در

طرز تهیه میرزا قاسمی معروف ترین غذای محلی استانگیلان در این پست آورده شده اگر گیلانی های عزیز در طرز تهیه این غذای خوشمزه ایرادی دیدند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند تا اصلاح شود.میرزا قاسمی را می توانید در وعده ناهار ، میان وعده ، شام و پیش غذا میل بفرمایید .

مواد لازم برای 4 نفر

- بادمجان / 5 عدد متوسط
- گوجه فرنگی تازه / 2 عدد
- سیر / یک بوته
- تخم مرغ / 3 عدد
- روغن و فلفل و نمک / به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی

- اول بادمجان ها را کباب کرده (  بادمجان ها را داخل فر و یا روی آتش کباب نمایید ) بعد از سرد شدن  پوست آنها را جدانمایید

- سرهای بادمجان ها را  به خاطر سفت بودن جدا نمایید(در این غذا استفاده نکنید) 

 -  بادمجان ها را ساطوری کنید یا کاملا بکوبید تا له شوند.
-گوجه فرنگی ها را در آب جوش بریزید و  بلافاصله در آبکش ریخته در آب سرد قرار دهید تا پوستش راحت جدا شود. سپس گوجه فرنگی ها را خرد کنید .معمولا خودم رنده می کنیم.

- بادمجان ها را در روغن داغ که از قبل درتابه و روی اجاق آماده کرده اید بریزید و سرخ کنید .

- سیرکوبیده و گوجه های آماده شده را به همان تابه اضافه و سرخ کنید ؛ این کار را تا زمانی که آب آنها کشیده شودو به روغن بیفتد ادامه دهید. (در بعضی از دستور پخت ها سیر را اول در روغن داغ می ریزند و بعد از سرخ شدن سیرها بادمجان و گوجه را اضافه می کنند. اما اضافه کردن سیر بصورت خام عطر بیشتری به میرزا قاسنی می دهد.) 
- کمی نمک و فلفل وزردجوبه به مواد داخل تابه اضافه کنید تمام مواد را در یک طرف تابه جمع نمایید و در طرف دیگر خالی تابه تخم مرغ ها را بشکنید و داخل روغن ریخته وهم بزنید تا زمانی که تخم مرغ ها ببندد و بصورت گلوله گلوله کوچک در آید.
- حال بادمجان ها و تخم مرغ ها  را با هم مخلوط کنید و بگذارید کمی بهم مزه بدهند.(در بعضی مواقع میرزا قاسمی را بدون تخم مرغ درست می کنم که باز هم خوشمزه می شود.)
- میرزا قاسمی آماده است  آنرا در دیس بکشید .

- نوش جان

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ آیا شما آشپزی می کنید؟در صورتی که غذایی را بصورت خاص تهیه می کنید طرز تهیه آن را در قسمت نظر ها بگذارید تا بنام شما در پست جدید گذاشته شود.لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

 

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹عاشقشم...مرسی از شما و سایت عالی تون

۱۳۹۵/۱۰/۲۸کیه که میرزا قاسمی دوست نداشته باشه؟!!

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه کشک بادمجان

در

(سیارک)  : کشک بادمجان یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی ها می باشد .دستور تهیه کشک بادمجانی که در اینجا آمده به نوعی مجلسی می باشد و در صورتی که کشک بادمجان کم چرب تهیه می کنید بجای سرخ کردن با روغن  بادمجان ها را کبابی یا اب پز نمایید . کشک بادمجان بعنوان  پیش غذا و  غذای اصلی سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان:

بادمجان 5 عدد
پیاز 2 عدد
سیر 5 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
کشک 5 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده 3 قاشق غذاخوری (به میزان دلخواه)
نمک و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه کشک بادمجان : بادمجان ها را بعد از پوست گرفتن از طول برش بزنید ، سپس نمک زده و 15 دقیقه صبر کنید تا بادمجان ها آب بیندازند تا در زمان سرخ نمودن ، روغن کمتری جذب بادمجان شود. پس از این مدت زمان بادمجان ها راشسته و با پارچه خشک کنید ، بعد از سرخ کردن بادمجان در روغن داغ ، بادمجان ها را با سیر رنده شده کاملا مخلوط و له کنید. بهتر است از میکسر برقی استفاده نکنید 
نعنای خشک را 10 دقیقه در اب خیس کرده و آب آن را با فشار پشت قاشق بگیرید. سپس درون مقداری روغن با حرارت ملایم تفت دهید . سیر و پیازها را نیز خرد کرده و با مقداری روغن بصورت جداگانه تفت بدهید. (سیر نسبت به پیاز خیلی سریع تر آماده می شود .) حالا از نعناع داغ و سیر و پیاز سرخ شده مقداری را برای تزیین کنار بگذارید .
نعنا داغ ، و بادمجان های له شده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت بدهید. کشک را با 1/4 لیوان آب سرد رقیق نمایید می توانید به بادمجان ها اضافه کنید و روی حرارتملایم بگذارید تا اب اضافی غذا کشیده شود.و یا کشک رقیق شده را جداگانه 20 دقیقه بجوشانید ، مقداری را برای تزیین روی غذا نگه دارید و مابقی را در 5 دقیقه مانده به سرو غذا به مخلوط بادمجان های له شده و سیر و پیاز اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذاریدتا به  روغن بیفتد.کشک بادمجان را در ظرفی که در نظر دارید سرو کرده و رویش را با گردوی چرخ شده ،پیاز داغ، سیر داغ ، نعنا داغ  و کشک تزئین کنید.

طرز تهیه گراتن بادمجان

طرز تهیه بادمجان پلو، غذای محلی قزوینی

طرز تهیه میتلف گوشت

کرفس شکم پر

نان زیتون و ژامبون

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷This is the perfect way to break down this initomarfon.

در ادامه بخوانید...

مضر بودن گلوتن برای بعضی از افراد ۳ دلیل

در

گلوتن جز پروتئين‌ها محسوب مي‌شود و در غلات وجود دارد. در بين غلاتي که داراي گلوتن گندم بيشتر مصرف مي‌شود. دو پروتئين به نام گلوتنين و گليادين در گلوتن وجود دارد که گلوديان بر سلامتي تاثير منفي مي‌گذارد.

هنگامي که آرد را با آب مخلوط مي‌کنيم این ماده يک شبکه‌ي محکم پروتئيني تشکيل مي‌‌دهد و به دليل اينکه اين استحکام شبيه چسب است به آن گلوتن مي‌گويند. گلوتن به نان بافت خوبي مي‌دهد و به دليل خاصيت کشساني که در آن ايجاد مي‌کند باعث مي‌شود که نان در زمان پخت پف کند.

گلوتن و ضرر آن برای بعضی افراد؛ موضوعی که این روزها خیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند! اما بهتر است قبل از اينکه از مضرات گلوتن بگوييم با اين ماده آشنا شويم و بدانيم گلوتن چيست؟

دليل مضر بودن گلوتن براي بعضي از افراد

هنگامي که این ماده به دستگاه گوارش وارد مي‌شود و در معرض سلول‌هاي سيستم ايمني بدن قرار مي‌گيرد و آنها به اشتباه تصور مي‌کنند که يک مهاجم خارجي مانند باکتري وارد بدن شده. بعضي از افراد به این ماده حساسيت دارند و اين باعث مي‌شود سيستم ايمني به آن واکنش نشان دهد اما خيلي از افراد با خوردن گندم به مشکل بر نميخورند.

بيماري سلياک:

اين بيماري ۱ درصد از افراد را تهديد مي‌کند اما در سالمندان مقدار آن حدود ۲ درصد است. بسياري از افرادي که به بيماري سلياک دچار مي‌شوند ممکن است حتي علائم گوارشي نداشته باشند و تشخيص اين بيماري کمي سخت است و تحقيقات نشان داده حدود ۸۰% افرادي که دچار اين بيماري شده بودند در جريان بيماريشان قرار نداشتند.

بدن گلوتن را يک موجود خارجي و متجاوز در نظر بگيرد و در نتيجه سيستم ايمني به گلوتن و همچنين ديواره روده حمله مي‌کند و به همين دليل سلياک بيماري اختلال خود ايمني محسوب مي‌شود. واکنش ايمني باعث انحطاط ديواره روده مي‌شود و منجر به کمبود مواد مغذي، احساس خستگي، مشکلات گوارشي و کم خوني مي‌شود و احتمال ابتلا به بساري از بيماري‌هاي خطرناک را افزايش مي‌دهد.

حساسيت گلوتن:

حتما نبايد دچار بيماري سلياک باشيد تا به گلوتن حساسيت داشته باشيد و اين نوع از حساسيت گندم در بين افراد بيشتر رايج است. هيچ تعريف مشخصي از اين حساسيت وجود ندارد اما بعضي افراد بعد از مصرف گندم دچار عوارض جانبي مي‌شوند و با رعايت برنامه غذايي بدون گلوتن اين عوارض از بين مي‌روند.

اگر عوارض ناشي از استفاده از این ماده داريد و مطمئن شده‌ايد که سلياک نيست پس احتمالا دچار اين حساسيت هستيد. در حساسيت غير سلياکي بافت‌هاي بدن در امان هستند. بسياري از علائم آن همچون بيماري سلياک است از جمله: نفخ، درد معده، خستگي، اسهال، و همچنين درد در استخوان‌ها و مفاصل.

متاسفانه هيچ راهي براي تشخيص حساسيت گندم وجود ندارد. تحقيقات مختلف بر اساس آنتي بادي‌هاي ضد گلاييدين موجود در خون نشان داده بين 6-8 درصد مردم به این ماده حساسيت دارند. تنها راه درست تشخيص اين مشکل اين است که به طور موقت این ماده را از برنامه غذاييتان حذف کنيد و سپس آن را دوباره برگردانيد و ببينيد علائم نيز برمي‌گردند يا خير.

حساسيت به این ماده بسيار شايع‌تر از بيماري سلياک است، همچنين منجر به عوارض جانبي متعدد مي‌شود.

سندروم روده تحريک پذير:

گروهي از رژيم غذايي حاوي این ماده داراي درد بيشتري بودند. مطالعات نشان مي دهد که گلوتن مي تواند باعث التهاب در روده و روده متورم و فرد دچار سندروم روده تحريک پذير شود. و مشکلاتي را در روده به وجود مي‌آورد و اجازه مي دهد مواد ناخواسته از طريق جريان خون نشت کنند. مشکلاتي مانند درد شکم، گرفتگي، نفخ و گاز معده و اسهال پيش مي‌آيد.

براي يک درصد از افراد ممکن است حساسيت گلوتن منجر به مشکلات گوارشي شود.

رژيم غذايي بدون گندم براي کساني که دچار شيزوفرني، اوتيسم و آتاکسي ، مي‌تواند مفيد باشد. براي بسياري از مردم ضرورتي ندارد. اما براي افرادي که رژيم غذايي خاصي دارند حذف این ماده مي‌تواند بسيار موثر باشد.

رژيم غذايي بدون گندم معمولا خطري ندارد و مواد مغذي‌اي که در غلات است را مي‌توانيد از طريق مواد غذايي ديگر تامين کنيد. فقط مطمئن باشيد غذايي که جايگزين آنها مي‌کنيد سالم باشد و فقط برچسب فاقد گندم به معناي سالم بودن نيست.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تغذیه در دوران بارداری

در


داشتن تغذیه سالم و متعادل در طول بارداری از شما و کودک در حال رشدتان مواظبت می‌کند.  انتخاب غذاهای درست با داشتن ترکیب کاملی از مواد مغذی مورد نیاز به زنان باردار در داشتن کودکی سالم کمک خواهد کرد. هدف از  تغذیه سالم ، خوردن غذاهایی با این مواد ضروری است:

کلسیم

مزایا برای بچه: تشکیل استخوان‌ها و دندان. (بچه در حال رشد شما، کلسیم مورد نیازش را از بدن شما می‌گیرد. بنابراین برای قوی ماندن استخوان‌ها و دندانتان باید کلسیم کافی دریافت کنید تا جایگزین میزان از دست رفته شود.)
مزایا برای خودتان: حفظ تراکم استخوان. آن همچنین می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا در طول بارداری کمک کند.
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 1000 میلی گرم؛ از 2500 میلی‌گرم بیشتر نشود.
بهترین منابع غذایی:
• ماست ساده کم چرب، 1 فنجان (415 میلی‌گرم)
• ماست کم چرب با طعم میوه، 1 فنجان (345 میلی‌گرم)
• شیر ساده یا طعم دار، 1 فنجان (حدود 300 میلی‌گرم)
• آب پرتقال غنی شده با کلسیم، 1 فنجان (300 میلی‌گرم)
• پنیر چدار، 1 اونس (204 میلی‌گرم)
• توفوی سفت آماده شده با کلسیم سولفات و منیزیم کلرید، ربع قالب (163 میلی‌گرم)
• پنیر کوتاژ با 2 درصد چربی شیر، 1 فنجان (156 میلی‌گرم)

کولین

مزایا برای بچه: کمک به جلوگیری از مشکل در نخاع و مغز، موسوم به نقص لوله عصبی، و نیز کمک به بهبود رشد مغز
مزایا برای خودتان: ساخته شدن استخوان‌های قوی و کمک به جلوگیری از فشار خون بالا.
مقدار مجاز توصیه شده برای رژیم بارداری: 450 میلی گرم؛ از 3500 میلی‌گرم بیشتر نشود.
بهترین منابع غذایی:
• تخم مرغ پخته شده، 1 عدد (272 میلی‌گرم)
• فیله خوک، 3 اونس پخته شده (103 میلی‌گرم)
• روغن‌ماهی اطلسی 3 اونس پخته شده (84 میلی‌گرم)
• گوشت چرخ کرده گاو 3 اونس پخته شده (83 میلی‌گرم)
• ماهی سالمون 3 اونس پخته شده (65 میلی‌گرم)
• گوشت مرغ، 3 اونس پخته شده (65 میلی‌گرم)
• بروکلی یا گل کلم، یک و ربع فنجان پخته شده (40 میلی‌گرم)

بایدها و نبایدهای تغذیه ی مادران باردار 

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

DHA یکی از اسیدهای چرب امگا-3 است.
مزایا برای بچه: کمک به تقویت رشد مغز و بینایی
مزایا برای خودتان: می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده کمک کند.
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 300 میلی‌گرم
بهترین منابع غذایی:
• ماهی سالمون کوهو، پرورش یافته، 3 اونس پخته شده (740 میلی‌گرم)
• خرچنگ آبی، 3 اونس پخته شده (196 میلی‌گرم)
• کنسرو ماهی تون لایت، خشک شده، 3 اونس (190 میلی‌گرم)
• گربه ماهی، 3 اونس پخته شده (116 میلی‌گرم)
• تخم مرغ تقویت شده (85 میلی‌گرم تا 200 میلی‌گرم)

فولیک اسید

مزایا برای بچه: کمک به محافظت در برابر نقص مادرزادی نخاع در 30 روز اول بارداری، کمک به جلوگیری از سقط زودهنگام و زایمان زودرس
مزایا برای خودتان: جلوگیری از کم خونی
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 600 میکرو گرم (mcg)
بهترین منابع غذایی:
• عدس، 1 فنجان پخته شده (mcg 358)
• اسفناج، 1 فنجان پخته شده (mcg 263)
• برنج سفید غنی شده، 1 فنجان پخته شده (mcg 195)
• اسپاگتی غنی شده، 1 فنجان پخته شده (mcg 172)
• بروکلی، 1 فنجان پخته شده (mcg 168)
• آب پرتقال، 1 فنجان پخته شده (mcg 110)
• نان غنی شده، 2 تکه (mcg 34)

ید

مزایا برای بچه: مورد نیاز برای رشد سیستم مغز و اعصاب؛ مهم برای جلوگیری از عقب ماندگی رشدی، معلولیت ذهنی شدید و ناشنوایی؛ مهم در جلوگیری از سقط و مرده زایی.
مزایا برای خودتان: مهم برای تیروئید سالم
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 250 میکرو گرم (mcg)، از 1100 میکروگرم بیشتر نشود
بهترین منابع غذایی:
• ماهی روغن، 3 اونس (mcg 99)
• ماست ساده، سه ربع فنجان (mcg 58)
• پنیر کوتاژ، 1 فنجان (mcg 65)
• سیب زمینی پخته شده با پوست (mcg 60)
• شیر گاو، 1 فنجان (mcg 56)
• ماهی سوخاری انگشتی، 2 عدد (mcg 35)
• سینه بوقلمون پخته شده، 3 اونس (mcg 34)
• لوبیا سفید، نصف فنجان پخته شده (mcg 32)

۱۲ نکته عالی برای تجربه یک بارداری شاد و سالم 

آهن

مزایا برای بچه: کمک به جلوگیری از زایمان زودرس
مزایا برای خودتان: جلوگیری از کم خونی در زنان باردار
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 27 میلی گرم (mg)، از 45 میلی‌گرم بیشتر نشود
بهترین منابع غذایی:
• غلات تهیه شده از دانه‌های کامل، سه ربع فنجان (22 میلی‌گرم)
• غلات صبحانه برند Cheerois، 1 فنجان؛ (10 میلی‌گرم)
• برنج غنی شده، 1 فنجان (8 میلی‌گرم)
• کنسرو لوبیا سفید، 1 فنجان (8 میلی‌گرم)
• گوشت گاو، 3 اونس پخته شده (3 میلی‌گرم)
• گوشت بره، 3 اونس پخته شده (2 میلی‌گرم)
• مرغ گوشت سفید، 3 اونس پخته شده (1 میلی‌گرم)

پتاسیم

مزایا برای خودتان: کمک به حفظ فشار خون و حفظ تعادل مایعات بدن؛ لازم برای ضربان طبیعی قلب و انرژی بدن.
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 4700 میلی گرم (mg)
بهترین منابع غذایی:
• لوبیا سفید، 1 فنجان کنسرو شده (1189 میلی‌گرم)
• کدو حلوایی، 1 فنجان (896 میلی‌گرم)
• اسفناج، 1 فنجان پخته شده (839 میلی‌گرم)
• عدس، 1 فنجان پخته شده (731 میلی‌گرم)
• سیب زمینی شیرین، 1 عدد متوسط پخته شده (694 میلی‌گرم)
• ماست بدون چربی، 1 فنجان (759 میلی‌گرم)
• آب پرتقال، 1 فنجان (496 میلی‌گرم)
• بروکلی، 1 فنجان پخته شده (457 میلی‌گرم)
• طالبی، 1 فنجان (431 میلی‌گرم)
• کشمش، 1 فنجان (250 میلی‌گرم)

ریبوفلاوین

مزایا برای خودتان: ضروری برای تولید انرژی؛ کمک به استفاده بدنتان از پروتئین غذا
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 1.4 میلی گرم (mg)
بهترین منابع غذایی:
• غلات سبوس دار کشمشی، 1 فنجان (1.7 میلی‌گرم)
• ماست ساده، 1 فنجان (0.5 میلی‌گرم)
• قارچ، 1 فنجان پخته شده (0.5 میلی‌گرم)
• شیر 1% چربی، 1 فنجان (0.5 میلی‌گرم)
• غلات صبحانه برند Frosted Mini Wheats، 1 فنجان (0.5 میلی‌گرم)
• پنیر کوتاژ کم چربی، 1 فنجان (0.4 میلی‌گرم)

ویتامین B6

مزایا برای خودتان: کمک به تولید پروتئین برای سلول‌های جدید، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به تشکیل سلول‌های قرمز خون
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 1.9 میلی گرم (mg)
بهترین منابع غذایی:
• غلات صبحانه برند Product 19، 1 فنجان (2 میلی‌گرم)
• کنسرو نخود، 1 فنجان (1.1 میلی‌گرم)
• سیب زمین پخته با گوشت و پوست، 1 عدد متوسط (0.6 میلی‌گرم)
• گوشت گاو، راسته، 3 اونس پخته شده (0.5 میلی‌گرم)
• سینه مرغ، 3 اونس پخته شده (0.5 میلی‌گرم)
• فیله خوک، 3 اونس پخته شده (0.4 میلی‌گرم)
• لوزی‌ماهی، 3 اونس پخته شده (0.3 میلی‌گرم)

نشانه بارداری دو قلو چیست؟ 

ویتامین B12

مزایا برای خودتان: کمک به تولید سلول‌های قرمز خون و کمک به بدن برای استفاده از چربی و کربوهیدرات‌ها برای تولید انرژی.
مقدار مجاز توصیه شده در تغذیه بارداری: 2.6 میکرو گرم (mcg)
بهترین منابع غذایی:
• ماهی سالمون، 3 اونس پخته شده ( mcg5)
• قزل‌آلای رنگین کمان،3 اونس پخته شده ( mcg4)
• کنسرو ماهی تون لایت، خشک شده، 3 اونس ( mcg3)
• گوشت گاو، 3 اونس پخته شده ( mcg2)
• غلات صبحانه برند Wheat Chex، 1 فنجان ( mcg1)

ویتامین C

مزایا برای خودتان: تسهیل جذب آهن از غذاهای گیاهی؛ استحکام استخوان‌ها و دندان؛ تقویت ایمنی؛ حفظ استحکام رگ‌های خون و سلامت سلول‌های قرمز خون
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 85 میلی گرم (mg)؛ از 2000 میلی‌گرم بیشتر نشود.
بهترین منابع غذایی:
• فلفل قرمز شیرین، 1 فنجان خام (283 میلی‌گرم)
• آب پرتقال، 1 فنجان (124 میلی‌گرم)
• توت فرنگی، 1 فنجان (106 میلی‌گرم)
• آب گریپ‌فروت، 1 فنجان (94 میلی‌گرم)
• بروکلی، 1 فنجان پخته شده (74 میلی‌گرم)
• پرتقال، 1 عدد متوسط (70 میلی‌گرم)
• گوجه فرنگی، 1 عدد متوسط (32 میلی‌گرم)

ویتامین D

مزایا برای بچه: کمک به استفاده بدن بچه از کلسیم برای تشکیل استخوان‌ها و دندان
مزایا برای خودتان: کمک به بدن برای جذب کلسیم از غذا و استفاده از آن برای تشکیل استخوان‌ها و دندان
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 600 واحد بین‌المللی (UI)؛ از UI 4000 بیشتر نشود.
بهترین منابع غذایی:
• شیر ساده یا طعم دار، 1 فنجان ( UI1000)
• آب پرتقال غنی شده، 1 فنجان ( UI137)
• غلات صبحانه غنی شده، 1 فنجان ( UI40 تا 50)
• تخم مرغ، 1 عدد بزرگ (ویتامین D در زرده تخم مرغ موجود است) ( UI18)

روی

مزایا برای بچه: رشد مغز
مزایا برای خودتان: ضروری برای رشد و ترمیم سلول‌ها و تولید انرژی
مقدار مجاز توصیه شده رژیم بارداری: 11 میلی گرم (mg)؛ از 40 میلی‌گرم بیشتر نشود.
بهترین منابع غذایی:
• صدف خوراکی پخته شده، 3 اونس (76 میلی‌گرم)
• غلات تهیه شده از دانه‌های کامل، سه ربع فنجان (17 میلی‌گرم)
• گوشت گاو، 3 اونس پخته شده (9 میلی‌گرم)
• خرچنگ، 3 اونس پخته شده (5 میلی‌گرم)
• خوک، 3 اونس پخته شده (4 میلی‌گرم)
• لوبیا سفید، 1 فنجان کنسرو (3 میلی‌گرم)
• ماست ساده بدون چربی، 1 فنجان (2 میلی‌گرم)

در سیارک بخوانیم:

تهوع صبحگاهی در زنان باردار

التهاب مثانه در زنان باردار 

عفونت ادراری در دوره ی بارداری

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی 

برای افزایش هوش کودکان باید از دوران بارداری اقدامات لازم را شروع کنید

ویار بارداری، مفید است یا نه؟ 

ارتباط بی خوابی در3 ماه آخر بارداری با افسردگی پس از زایمان 

ایده هایی برای پوشیدن پیراهن بارداری برای میهمانی 

آنچه باید درباره ورزش در دوران بارداری بدانید 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

توصیه های تابستانه

در

سبزی تند و هوای داغ ظهر ها، هندوانه خنک و یخ در بهشت هایی که تا مغز استخوان را منجمد می کندو این ها ارمغان تابستان هستند. فصلی که با آمدنش من همواره به خود می گویم چه می شد اگر تمام سال تابستان می بود؟ اما خوب هیچ فصلی دائمی نیست. پس تنها کار این است که خود را برای آن آماده کنیم. آفتاب گرم باعث آفتاب سوختگی می شود، لباس ها همواره از عرق خیس هستند و هزاران مشکل دیگری که در کنار این موهبت ها وجود دارد. اما هر مشکلی نیز راه حلی دارد. اگر می خواهید خودتان را برای تابستان تجهیز کنید، با من تا انتها همراه باشید.

یکی از مشکلات تابستان آفتاب داغ آن است که موجب می شود همواره احساس داغی کنیم.

برخی از افراد با تابش مستقیم نور خورشید بر روی سرشان دچار سر درد و خون دماغ شدن می شوند. اما چاره ی کار چیست؟ چاره ی کار یک کلاه است. بله به همین سادگی یک کلاه می تواند مشکل شما را حل کند. اول از همه اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در نور شدید خورشید خون دماغ می شوید یا دچار سر درد می شوید پیشنهاد می کنم که تا حد امکان از رفتن به بیرون از خانه و رفتن  جلوی نور مستقیم خورشید از ساعت 11 ظهر تا 4 بعد از ظهر خود داری کنید زیرا این زمان بیشترین نور با قدرت به زمین می رسد. اگر هم مجبور بودید که در این ساعت به بیرون از خانه بروید حتما با خود کلاهی همراه ببرید که لبه های پهنی داشته باشد و قسمت بالایی سر را نیز بپوشاند. تا حد امکان از جنس حصیری آن استفاده کنید. می توانید آن را کمی با آب خنک خیس کنید تا خنک بماند و از سر شما در برابر حرارت مستقیم جلوگیری کند.

ضد آفتاب مناسب استفاده کنید:

این مورد یکی از ضروریات است در هنگام استفاده از ضد آفتاب حتما به نوع پوست خود توجه کنید و با توجه به پوست خود که می تواند چرب، مختلط یا خشک باشد آن را انتخاب کنید. دقت کنید که حتما SPF آن برای فصل تابستان بالای 50 باشد. این نوع ضد آفتاب برای فصل تابستان مناسب است. به یاد داشته باشید که هر سه الی چهار ساعت نیز ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

انتخاب لباس مناسب:

همان طور که می دانیم رنگ های تیره رنگ را در خود جذب می کنند و حرارت را بالا تر از حدی که هست می برند. پوشیدن لباس های رنگ تیره برای فصل های پاییز و زمستان مناسب تر است. اما رنگ های انتخابی این فصل صورتی، سفید، شیری، کرم، و رنگ های دیگری که ملایم هستند بسیار مناسب است. جنس نخی برای این فصل نیز بسیار عالی به نظر می رسد. لباس های نخی رنگ روشن هرچند که امکان دارد به سرعت کثیف شوند اما احساس سبکی و خنکی با خود به همراه دارند. پس لذت حس خنکی آن به کثیف شدنشان در

کفش مناسب:

حتما اکنون با خود می گویید خب معلوم است دیگر صندل ها و کفش های جلو باز بهترین انتخاب ها هستند. اما من به شما می گویم اگر نمی خواهید دچار قارچ های پوستی و سوختگی در پاهایتان شوید از پوشیدن این نوع کفش ها خود داری کنید. می توانید از کفش هایی استفاده کنید که در قسمت بالایی یا از قسمت کناره های آن باز است. به یاد داشته باشید که حتما از جوراب استفاده کنید. زیرا نپوشیدن جوراب باعث ابتلا به قارچ پوستی و یا میخچه در کف پا می شود.

هر چند با این کار ها تا حدودی خود را از شر گرما رها می کنید اما برخی اقدامات جانبی دیگر نیز هست که می تواند به شما کمک کند و استفاده از عینک دودی یکی از این کار ها است. در فصل بهار و تابستان از عینک دودی با شیشه های بزرگتر استفاده کنید. و البته حتما باید استاندارد باشند. در مغازه های عینک فروشی میزان قدرت دفع اشعه ی ماورای بنفش آن را با دستگاه های مخصوص اندازه گیری می کنند. یکی دیگر از کار هایی که برای جلوگیری از مضرات نور خورشید می توانید انجام دهید نیز این است که از دست کش های سفید نخی استفاده کنید. این دست کش ها از تابش مستقیم نور خورشید به دست های شما و ایجاد لکه های پوستی جلو گیری می کند. از جمله راه کار های خوب دیگر نیز این است که آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می شود که اندام های داخلی شما سموم را دفع کنند و از بالا رفتن اوره ی خون شما جلوگیری می کند. دوش آب گرم نیز می تواند به کاهش حرارت بدن کمک کند. دوش آب گرم باعث می شود که بدن تعریع کرده و خون به جریان دربیاید و جریان خون به نوبه ی خود باعث کاهش حرارت بدن می شود.

این راه کار ها که به شما پیشنهاد شد جزو پیشنهاد شده ترین راه کار ها توسط پزشکان است که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر شما هم راه کارهایی سراغ دارید که می تواند توصیه های مفید تابستانه برای ما باشد، خوش حال می شویم که آن ها را با ما در میان بگذارید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 غذا که با معده خالی خورده نشود

در

10 غذا که با معده خالی خورده نشود

در این پست کوتاه 10 خوردنی و نوشیدنی که معمولا برای تغذیه در رژیم های لاغری پیشنهاد می شود اما، نباید با معده خالی و در صبحانه مصرف کنید را به شما معرفی می کنیم.

1. موز

موز

- خوردن غذای اسیدی با معده خالی در زمان صرف صبحانه می تواند مشکلات روده ای ایجاد کند و افزایش شکر در صبح می تواند موجب خواب آلودگی و کاهش انرژی پس از چند ساعت شود.

2. ماست

ماست میوه ای

- با وجود این که ایده خوردن ماست با میوه یا ماست میوه ای برای صبحانه ، ایده تغذیه سالم می باشد و سبب کاهش وزن و لاغری می شود، اما همه ی ماست ها گزینه خوبی نیستند.

 3. بلغور جو دوسر قبل از مخلوط

بلغور جو دوسر

- به بسته های یخ زده و فوری مقدار زیادی شکر، نمک و رنگ مصنوعی اضافه می کنند.

 4. سبزیجات سبز خام

 سبزیجات سبز خام

- سبزیجات حاوی فیبر زیادی است که باید به طور خاص توسط افرادی که با سبزیجات مشکلی ندارند مصرف شود.

 5. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

- گوجه فرنگی نباید با معده خالی مصرف شود، زیرا می تواند باعث درد معده و ناراحتی عمومی شود.

 6. مرکبات

مرکبات

- مرکبات مانند پرتقال، لیمو، لیمو و گریپ فروت می توانند با فزایش اسید معده باعث   تحریک، سوزش و مشکلات معده شوند.

 7. نوشیدنی های سرد

آب یخ

- نوشیدنی های سرد از هر نوع با معده خالی می تواند باعث تحریک معده و روده شود.

8. گلابی

گلابی لاغری

- گلابی حاوی فیبر خام زیادی است که می تواند در هنگام خالی بودن معده به غدد مخاطی ظریف معده آسیب برساند. این مسئله به خصوص در گلابی های سفت تر و نارس بیشتر است.

 9. غلات

غلات لاغری

- صبحانه پروتئین دار مثلا تخم مرغ مناسب تر از انواع دیگر است.

10. اسموتی

اسموتی لاغری

- اجتناب از شیرین کردن اسموتی خود و پیدا کردن راه هایی برای اضافه کردن پروتئین و چربی به آن مانند ماست یا آووکادو. برای انرژی بیشتر می توانید،از تخم مرغ در صبحانه استفاده کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...