مردها از چگونه زن‌هایی دوری می‌کنند؟

در

مردها از چگونه زن‌هایی دوری می‌کنند؟ آیا در فکر آن هستید که همواره در قلب همسرتان جایگاه ویژه خود را حفظ کنید؟ اگر یکی از خصوصیات زیر را دارید از امروز آن را تغییر دهید.

این دسته از زنان مردان را فراری می دهند

مردان تا حد زیادی به قوه بینایی خود متکی هستند؛ پس بهتر است خود را برای همسرتان بیارایید. مهربان، شاد، صبور، راستگو، باصفا، قدرشناس و صادق باشید. مردها از چگونه زن‌هایی دوری می‌کنند؟ آیا در فکر آن هستید که همواره در قلب همسرتان جایگاه ویژه خود را حفظ کنید؟ آیا دوست دارید همان احساس نخستین روزهای ازدواج بین شما وجود داشته باشد؟ این کار چندان دشوار نیست فقط باید به حالات و رفتارهای خودتان دقیق‌تر فکر کنید و اگر یکی از خصوصیات زیر را دارید از امروز آن را تغییر دهید.

مردها از زنان پر حرف و وراج خوش‌شان نمی‌آید

مردها دوست ندارند در قبال هر سوالی که از زن خود می‌پرسند، یک سخنرانی طولانی مدت بشنوند. زنان معمولاً عاشق حرف زدن هستند. مردان دوست دارند که با همسرشان صحبت کنند، اما تمایلی به شنیدن تمام جزئیات موضوع ندارند.

مردها از زنانی که بیش از حد احساساتی می‌شوند، خوش‌شان نمی‌آید

برخی از زنان با دیدن هر صحنه‌ای شروع به گریه کردن می‌کنند و توقع دارند که همیشه همسرشان آنها را درک کند. مردان قبول دارند که زنان موجوداتی حساس، زودرنج و دل نازک هستند؛ ولی تحمل اشک‌های مداوم یک زن در خانه کار ساده‌ای نیست.

مردها از زنانی که زیاد نق می‌زنند و شکوه و شکایت می‌کنند، خوش‌شان نمی‌آید

زنان دوست دارند به مردان تکیه کنند و از جانب آنها مورد حمایت قرار بگیرند؛ ولی مردان زنان سرسخت و مقاوم و مستقل را دوست دارند.

مردها به دنبال زنانی هستند که تشنه عشق و محبت باشند

اغلب مردها دوست دارند مورد محبت و علاقه قرار بگیرند و بی‌احساسی و سردی زن‌ها آنها را به شدت آزار می‌دهد.

مردان دوست ندارند همسرشان به حریم خصوصی‌شان تجاوز کند

شاید حس کنجکاوی خانم‌ها باعث شود که به حریم خصوصی همسرشان تجاوز کنند. زنانی که نقش جاسوس را در مقابل همسرشان ایفا می‌کنند، همواره مورد نفرت همسر خود قرار می‌گیرند.

مردان از زنانی که مدام در حال خرید کردن هستند، خوش‌شان نمی‌آید

تقریباً تمام خانم‌ها عاشق خرید کردن هستند و در این کار بیش از اندازه افراط می‌کنند. برخی مواقع زنان به اجبار همسر خود را نیز همراه می‌برند تا با هم خرید کنند.

مردان از زنانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، خوش‌شان نمی‌آید

زن‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند، مردها را فراری می‌دهند. مردها دوست دارند در اطراف زن‌هایی باشند که دردسر کمتری دارند. آنها از گریه کردن و دردسر ساز بودن زنان متنفرند.

مردان از زنانی که دائماً به آنها می‌چسبند، خوش‌شان نمی‌آید

بعضی از زن‌ها مثل چسب به مرد می‌چسبند. این کار مردها را از اطراف آنها دور می‌کند. مردها نیاز دارند گاهی اوقات بدون مزاحمت زن‌ها با دوستان خود بیرون بروند.

قدرت رایحه خوش

بوی خوش یکی از قدرتمندترین روش‌ها برای تأثیرگذاشتن روی همسرتان است. براساس پژوهش‌های به عمل آمده 89 درصد از مردان اعتراف کرده‌اند که بوی خوش همسرانشان آنها را جذب می‌کند.
برای جذب همسرتان از یک عطر خوشبو استفاده کنید؛ ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. عطر راا پشت گوش‌ها، روی مچ دست، بین زانوها و روی قوزک پا بمالید. بهتر است همواره از یک عطر ثابت استفاده کنید تا بوی آشنایی برای همسر خود داشته باشید.

مطمئن و بااعتماد به نفس باشید

زنی باشید که می‌داند چه می‌خواهد و می‌داند چگونه باید به آن برسد. این کار را آگاهانه انجام دهید، چرا که در داشتن اطمینان یک خطر قرمز نیز وجود دارد و نباید در بروز آن زیاده‌روی کرد. گاهی اوقات مطمئن بودن با متکبر بودن اشتباه گرفته می‌شود. هیچ کس افراد گردن فراز و متکبر را دوست ندارد. با ایجاد تغییراتی در ظاهر خود شروع کنید.
موهای‌تان را کوتاه کنید، لباس‌های‌تان را تغییر داده و سعی کنید کمی وزن‌تان را کاهش دهید. به هنگام نشستن و ایستادن، ژست راست و محکمی بگیرید و هر کار دیگری که می‌تواند شما را مطمئن‌تر و بااعتماد به نفس بیشتر نشان دهد، انجام دهید.
گاهی اوقات با هم شام را آماده کنید.

خوشبین و مثبت‌نگر باشید.

داشتن نگاه خوشبینانه به زندگی و اطرافیان باعث ایجاد آرامش و بذل محبت و عاطفه می‌شود. به رفتارهای خوب همسرتان بیشتر بیندیشید و جنبه‌های خوب زندگی را فراموش نکنید.

متفاوت باشید

تمام مردان از جذابیت تعریف یکسانی ندارند. چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، سبب جذابیت بیشترتان می‌شود.

غافلگیر‌کننده باشید

غافلگیری برای مردانی که اهل ماجراجویی هستند، بهترین روش است. آنها از چنین کارهایی لذت می‌برند. با برخی کارهای دور از ذهن و انتظار برای همسرتان کاری کنید که همیشه در ذهنش بمانید.

شنونده خوبی باشید

مردان معتقدند که زن‌ها دائما در حال حرف زدن هستند. باید به آنها اطمینان دهید که به اندازه کافی گوش می‌دهید.

دلپذیر باشید

همه ما انسان‌های دلپذیر و دوست داشتنی را دوست داریم. از بحث و مجادله بی‌مورد، خصوصاً وقتی که عقایدتان با هم فرق دارد، بپرهیزید. همسرتان را براساس عقایدش مورد ارزیابی قرار ندهید و او را خجالت‌زده نکنید.

مواظب حسادت‌های همسرتان باشید

برای داشتن حس تفاهم باید بدانید که همسرتان چه روحیه‌ای دارد. اگر می‌‌خواهید در قلب او همیشه جای داشته باشید، بیش از حد از مردی تعریف و تمجید نکنید. برخی مردها حسادت خود را پنهان می‌کنند و قدرت ابراز آن را ندارند، اما این حسادت عواقبی در پی خواهد داشت که برای شما خوشایند نیست.

از سکوت همسرتان نهراسید

برخی از زنان با سکوت شوهر در خانه آشفته و نگران می‌شوند و پیش خود فکر می‌کنند که چه چیزی باعث این سکوت شده است؛ اما مردها دوست ندارند تمام مشغله‌های کاری و فکری خود را با همسرشان در میان بگذارند. گاهی اوقات لازم است به همسرتان فرصت دهید که تنها باشد و آرامش خود را به دست بیاورد.

بدخلقی نکنید

شاید بیشتر حرف‌های شما منطقی و درست باشد، اما در نحوه بیان حرف‌های‌تان اشتباه می‌کنید. غرولند کردن، بدخلقی و رنجورنمایی باعث فراری شدن همسرتان از محیط خانه می‌شود. او می‌خواهد در خانه به آرامش و آسایش برسد و شما این فرصت را از او می‌گیرید. مطمئن باشید با گوشه و کنایه حرف زدن، زخم زبان و حرف‌های نیشدار به مقصودتان نمی‌رسید. تا به حال این کار را انجام می‌دادید، احتمالاً هر بار وضع‌ بدتر از قبل می‌شود؛ پس بهتر است شیوه خود را عوض کنید.

خود را برای همسرتان آراسته کنید

مردان تا حد زیادی به قوه بینایی خود متکی هستند؛ پس بهتر است خود را برای همسرتان بیارایید. مهربان، شاد، صبور، راستگو، باصفا، قدرشناس و صادق باشید. هیچ‌گاه در پی مقابله به مثل و رفتارهای تلافی‌جویانه نباشید و با رفتارهای مناسب به او نیز بیاموزید که چگونه باید رفتار کندمنبع:سیمرغ

نظرات

در ادامه بخوانید...

نشانه های اعتماد به نفس پایین

در

آیا تا به حال فردی را دیده اید که جمله ای را به زبان بیاورد و بلافاصله بارها بابت گفتن آن عذرخواهی کند؟ چنین افرادی بدون شک دچار کمبود اعتماد به نفس می باشند. بعضی از جملاتی که به زبان آورده می شود نشان دهنده درجه اعتماد به نفس‌ فرد است. (سیارک)

تکرار کلمه «ببخشید»

بعضی افرادمعتقدند که باعث هر مشکل و اشتباهی آنها می باشند و باید معذرت خواهی نمایند.

راه حل: اگر شما هم چنین هستید قبل از عذرخواهی موقعیت را ارزیابی نمایید و فکر کنید که آیا واقعا کار اشتباهی از شما سر زده است  که باید عذرخواهی کنید؟

فقط یه شانس بود

بعضی ها در زندگی به موفقیت هایی دست می یابنداما در جواب تبریک دیگران از کلماتی مثل  شانس بود یا یهویی بود استفاده می کنند. آن ها تلاش هایی که برای آن موفقیت نموده اند رابه خاطر نمی سپارند ومدعی شانس برای این موفقیتمی شوند. به این وضعیت اعتماد به نفس نامعقول یا نادرست گفته می شود.

راه حل چیست؟ به خود بگویید  که عالی می باشید و وقتی دیگران بابت موفقیت به شما تبریک می گویند به جای عذر و بهانه فقط  تشکر کنید.

دیگران درباره من چه فکری  می‌کنن

یکی دیگر از نشانه های اعتماد به نفس پایین این است که دیگران درباره من چه فکری  می‌کنن

معمولا روی دیدگاه و نظرات دیگرانزیادی فکر می کنند وقادر به تحمل  ناسازگاری‌ها نیستند.  ترجیحا با انسان‌های منفی و ناراضی ارتباط بیشتری دارند.

راه حل: ابتدا این موضوع  را درک نمایید که همه آدم ها اول به فکر خودشان می باشند سعی کنیدآدم‌های ناسازگار و متناقض را که دائم نسبت به شما نظر منفی ابراز می کنند از زندگی خود دور کنید.

خواب آلودگی بی دلیل

افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند  تنها در رفتار بروز نمی دهند بلکه عوارض جسمی هم  مثل خستگی و خواب آلودگی بی دلیلبرای فراراز مشکلات و نگرانی هادارند.

راه حل: اگر  چنین مشکلی دارید با مشاور صحبت نمایید تا علت این خستگی های مفرط را بیابید.

جملات ناخوشایند درباره خود

این گونه افراد دائم خودشان را مسخره می نمایند و هنگامی که درباره خودشان صحبت می کنند از جملات ناخوشایندی استفاده می کنند.به تصورآن ها  دیگران فقط معایب آن ها را می بینند پس بهتر می بینند که خودشان این معایب را مسخره کنند تا دیگران آنها را .

راه حل: این شما هستید که معایب خود را به دیگران مشان می دهید در صورتی که  دیگران هرگز متوجه آن ها نشده اند.

شاید شاید

جملاتی مثل: شاید، اگه اشتباه نکنم، یه جورایی و… بهانه هاییمی باشند برای این که شاید چیزی که می گویند اشتباه است.

راه حل: قبل از صحبت کردن روی جملاتی که می خواهید بیان کنید کمی فکر کنید و این را بدانید که همه آدم ها حرف های شان ۱۰۰ درصد درست نمی باشد.

همه اینو میگن

بیشتر مردم اینجوری فکر میکنن، بیشتر مردم چنین چیزی رو میخوان و مواردی از این قبیل نشان می‌دهد که نمی‌خواهید عقیده خودتان را به زبان بیاورید.

راه حل: این را بدانید که تنها نظر شخصی شکل گرفته شماست که به شما شخصیت می دهد.

نظرم متفاوت بود اما موافقم

آنها هیچ‌وقت  واردبحث نمی شوند و همیشه موافق می باشند. آن ها بهیجوجه افراد آسان گیر نمی باشند اما از اشتباه و شکست می ترسند.

راه حل: این را بدانید که دیگران قادر به  تشخیص دهند نیاز های  شما بهتر نیستند پس با چیزی که مخالف هستید موافقت نکنید. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

شش راه ساده برای ایجاد اعتماد به نفس در دختران

در

آیا نگران این هستید که سپری کردن مدت زمان طولانی پشت گوش‌های هوشمند و لپتاپ برای اعتماد به نفس و روح و روان دخترتان مضر باشد؟ آیا به دنبال راهی برای تشویق او برای رها کردن یا حداقل فاصله گرفتن از فناوری و استراحت و لذت بردن از تابستان هستید؟


شاید به خاطر دارید که زمانی که شهر را ترک می‌کردید و به کمپ‌های تابستانی می‌رفتید چقدر لذت می‌بردید. خوب، دنیا عوض شده است و این روزها کودکان و فرزندان شما به سختی می‌توانند از فناوری و تکنولوژی دل بکنند. اما شاید ارزش تلاش کردن داشته باشد.
رسانه‌های اجتماعی و سیل تصاویر و پیام‌های پر زرق و برق که دختران ما را از طریق گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها بمباران کرده است می‌تواند باعث آسیب زدن به تصور آنها از خود شود. و تصویر "دختر متوسط" و لحظات آنلاین فقط آن را بدتر می‌کند.
ماه مه ماه اعتماد به نفس ملی نوجوانان و جوانان است و زمان مناسبی است که با دخترتان در مورد احساس وی نسبت به خودش صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که 53 درصد از دختران 13 ساله آمریکایی نسبت به اندام خود ناراضی هستند و 78 درصد از دختران 17 ساله از دیدن تصویر خود در آینه ناراحت می‌شوند.
اگر فکر می‌کنید که به نفع دختر شماست که مدتی از دوستان مجازی و فضای مجازی دور باشد، ممکن است به این فکر بیفتید که او را به کمپ‌های تابستانی بفرستید یا ماجراجویی‌های دیگری ترتیب ببینید. مثلا یک اردوگاه بیابانی، یک اردوگاه تفریحی در نزدیکی، یک مسافرت خانوادگی به اروپا یا یک سفر به آمریکای جنوبی. شاید هم او مسئولیت مشاور کمپ را دوست داشته باشد.(سیارک)  
کارشناسان در بنیاد کمپینگ و آموزش و پرورش معتقدند که اردوهای تابستانی می‌تواند به دختران نوجوان مهارت‌های زندگی را بیاموزد و به آنها کمک کند که نه تنها از نظر بدنی آماده‌تر شوند بلکه احساس قوی‌تر و بهتری نسبت به خود داشته باشند. بنظر می‌رسد که این بهتر از تماشای تلویزیون، پیگیری جشن‌های آنلاین و عکس‌های سلفی است، درست است؟
اگر کمپ و اردوگاه مد نظر شما نیست، می‌توانید به دختر خود در ایجاد تجربه اعتماد به نفس در خانه کمک کنید و او را تشویق کنید که این نکات ارائه شده از سوی این بنیاد را اجام دهد:
یک زمان بازتاب روزانه ایجاد کنید. تکنولوژی حواس ما را در تمام طول روز بمباران می‌کند. دختر خود را ملزم سازید که 30 دقیقه از روز از فناوری و تکنولوژی فاصله بگیرد و احساس خود، نیازهای خود و چگونگی مقابله با آنها را بیان کند. بسته به شخصیتش می‌تواند مجله بخواند، یوگا تمرین کند، پیاده‌روی کند یا بی سر و صدا در اتاق بدون وجود تلفن و سایر فناوری‌ها بماند.
به طبیعت بروید. بسیاری از تجارب بیادماندنی در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها مربوط به زمان‌هایی هستند که در فضای بیرون سپری شده‌اند نشستن در اطراف آتش هنگام شب، پیاده‌روی تا بالای یک کوه در طلوع آفتاب، شنا کردن در اقیانوس و یا شناسایی گل‌های وحشی در هنگام یک گشت در طبیعت. حتی اگر در یک منطقه شهری زندگی می‌کنید، دختر خود را تشویق کنید که در ایوان خانه یا نیمکت پارک بنشیند و طبیعت را مشاهده کند. واقعا به طبیعت توجه کند بدون هیچ گونه حواس پرتی.(سیارک)  
یادگیری یک مهارت جدید. فرصت‌هایی برای او ایجاد کنید تا چیزی یاد بگیرد که بتواند برای ایجاد توانایی‌ها و اعتماد به نفس او کمک کند. خواه این کار چمن‌زنی، بازی تنیس، دوخت دامن، تعویض تایر، تعمیر شیر آب که چکه می‌کند، و یا اداره CPR باشد، فرصتی برای وی ایجاد کنید که یک کاری انجام دهد که به نظر چالش برانگیز می‌آید.
داوطلب. فقط چند ساعت کار دواطلبانه در هفته می‌تواند منجر به ایجاد احساس نیاز شود. نوجوانان به این احساس نیاز دارند. سایر داوطلبان و همچنین افراد دیگری که در حال خدمت هستند به منظور تکمیل اهداف مشترک به دختر شما متکی خواهند بود.
تبدیل شدن به یک مدل نقشی. نگهداری از کودکان یا پرورش فرزندان جوان‌تر می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. کودکان جوان‌تر ویژگی‌های دختر شما را تحسین می‌کنند که ممکن است خودش برای آنها ارزشی قائل نباشد، و کودکان جوان‌تر ترسی ندارند که به دختر شما بگویند که چه احساس خوبی در مورد او دارند.
عدم اتصال برای یک روز. با ایجاد یک چالش عدم اتصال خانوادگی از دختر خود حمایت کنید. یک روز در هفته تمامی تلفن‌ها، تبلت‌ها، کامپیوترها و سایر تکنولوژی‌ها را خاموش کنید.

یک ماجراجویی خانوادگی مانند قدم زدن در پارک محلی، یک بازی رقابتی خانوادگی در حایط پشتی، یا تهیه یک وعده غذایی با وظایف تقسیم‌ شده برای هر فرد برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر بچه‌ها اعتراض کردند اصرار کنید که همه شرکت کنند. اگر یک روز کامل به نظر غیرممکن می‌رسد از زمان‌های کوچکتر مثل صبح شنبه یا یکشنبه شروع کنید. همزمان که پیشرفت می‌کنید، یک تفرج را برنامه‌ریزی کنید که به همه شما این امکان را می‌دهد که بر روی ماجراجویی تمرکز کنی نه تلفن پیاده‌روی و پیک‌نیک یک روزه، سفر به ساحل یا بازدید از یک موزه. به شکل خانوادگی تصمیم بگیرید اما توافق کنید که همه تلفن‌ها در کل روز خاموش باشد!
این تغییرات به کودکان کمک می‌کند که از جهان‌بینی طبیعی خود فراتر بروند و متوجه شوند که مدل مو، لباس و دیگر جنبه‌های مادی زندگی که خودشان و دوستانشان برای آنها ارزش قائل هستند آنچنان هم که به نظر می‌رسد حیاتی و ضروری نیستند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸چطوری اعتماد بنفس کاذب رو در بعضی ها بیاریم پایین؟؟؟

در ادامه بخوانید...

اهداف آموزش

در


هدف نهایی تمام آموزش و تعلیم، با استناد به سوامی ویوکانادا، انسان سازی است و او همچنین پیروی از اهداف اصلی آموزش را توصیه می کند.

1. خلق اعتماد به نفس و خودشکوفایی

انسان روحی نامیرا دارد که گنجینۀ قدرت نامحدود است. بنابراین انسان باید به خود اعتماد کامل داشته باشد و بکوشد تا به عالی ترین هدف زندگی خود برسد، اعتماد به نفس به خودشکوفایی ختم می شود. از قول سوامی : "ایمان در ما و ایمان به خدا که این راز بزرگی است." هدف آموزش از نوع صحیح باید برداشتن نقاب جهالت از ذهن ما باشد و ما را وادار به درک آن چه ما واقعا هستیم کند.(سیارک

2. شکل گیری کاراکتر

کاراکتر مجموع گرایشات انسان است، مجموع خمیدگی ذهن او. ما همان چیزی هستیم که افکار ما از ما ساخته اند. بنابراین هدف آموزش باید تزکیۀ تمایلات شریرانۀ ذهن ما باشد. سوامی می گوید:

 ما آموزشی را می خواهیم که کاراکتر توسط آن شکل می گیرد، قدرت ذهن افزایش می یابد، اندیشه گسترش می یابد، و با آن فرد می تواند بر روی پای خود بایستد. "آموزش باید کاراکتر را بنا کند و سرشت واقعی ما را متجلی کند.

"اگر واقعا بخواهید کاراکتر انسان را قضاوت کنید، به عملکرد عالی او نگاه نکند، او را در حال انجام عادی ترین کارها تماشا کند. آن ها واقعا چیزهایی هستند که به شما کاراکتر آن مرد بزرگ را خواهند گفت ." "معنویت" بالاترین فضیلت نیست. "اخلاق" و "معنویت" چیزهایی هستند که ما برای آن ها تلاش می کنیم. "زنان ما چندان تحصیلکرده نیستند، اما آن ها خالص تر هستند." اگر کسی صرفا بتواند برخی آزمون ها را پشت سر بگذارد و سخنران های خوبی ارائه دهد، وی این فرد را یک انسان تحصیلکرده قلمداد نمی کند. اساس تمام این سیستم، اجتماعی و سیاسی، به خوب بون انسان بستگی دارد. هیچ ملتی به این دلیل عالی یا خوب نیست که پارلمان آن این قانون یا آن قانون را تصویب می کند، بلکه به این دلیل که مردمانی عالی یا خوب دارد.

3. رشد و توسعۀ شخصیت

شخصیت تاثیر و برداشتی است که فرد در دیگران ایجاد می کند. این شخصیت یک انسان است که به شمار می آید. "با استناد به ویوکانادا، در خلق انسان واقعی سهم شخصیت دو سوم و اندیشه و سخن تنها یک سوم است." ایده آل تمام آموزش و تعلیمات باید انسان سازی باشد.

4. خدمت ذهن

یک هدف مهم دیگر آموزش خدمت به خداوند در قالب انسان است. این خداوند است که در بیماران، فقرا، ضعفا، و مظلومین است که آن چیزی است که ما باید پرستش کنیم. از زبان خود سوامی "اگر می خواهید خدا را پیدا کنید به انسان خدمت کنید." او از مشاهدۀ فقر شدید هم وطنان خود درد می کشید. بنابراین، او می خواست که آموزش به همه امکان ایستادن بر روی پای خود و تامین نیازها اولیۀ خود را بدهد.(سیارک

5. ارتقاء برادری جهانی

عشق سوامی ویوکانادا نسبت به نوع بشر هیچ مرز جغرافیایی نمی شناخت. او همواره در طلب هماهنگی و روابط خوب بین تمام کشورها بود. او می گوید: "از طریق آموزش، ما باید با فرو ریختن دیوارهای جدایی و نابرابری به تدریج به ایدۀ برادری جهانی دست بیابیم. در هر انسان، هر حیوان، هرچند ضعیف و بیچاره، بزرگ یا کوچک، همان روح حی و حاضر و عالم ساکن است. تفاوت در روح نیست، بلکه در تجلی است." وی اصرار داشت که آموزش باید این قدرت را در همۀ افراد به پیش ببرد و چنان آن را گسترش دهد که همۀ جهان را فرا بگیرد.

6. هدف حفظ دیدگاه جنبه های عملی حیات

از نظر سوامی ویوکانادا، جنبه های عملی زندگی نباید در هیچ برنامۀ آموزشی نادیده گرفته شود. تنها در این صورت است که می توان فرد را مستقل و کشور را موفق نمود: "تنها با گوش فرا دادن به اصول عالی این مهم محقق نمی شود. شما باید آن ها را در زمنۀ عملی به کار برده، آن ها را به اقدامات مداوم تبدیل کنید." بنابراین او بر اهمیت آموزش در زمینۀ کشاورزی و سایر هنرهای عملی تاکید نموده است.

7. هدف از رشد و تکامل فیزیکی و ذهنی

هدف دوم آموزش این است که کودک باید بتواند رشد و پیشرفت ملی را به عنوان یک شهروند آتی بی باک و با رشد فیزکی خوب ارتقا دهد. با تاکید بر رشد کودک، سوامی آرزو داشت که آموزش به کودک امکان دهد بر روی پاهای خود بایستد تا انگلی برای دیگران نباشد.

8. رشد و تکامل اخلاقی و معنوی

با استناد به سوامی ویوکانادا، بزرگی یک ملت تنها با نهادها و فعالت های پارلمانی آن اندازه گیر نمی شود، بلکه با بزرگی شهروندان آن سنجیده می شود. البته بزرگی شهروندان تنها از طریق رشد اخلاق و معنوی آن ها میسر است که آموزش باید آن را پرورش دهد.

9. هدف از جستجوی وحدت در کثرت

هدف حقیقی آموزش ایجاد بینشی در افراد است تا آن ها بتوانند وحدت را در کثرت جستجو کرده و آن را محقق کنند. سوامی ویوکانادا بیشتر ابراز داشته است که جهان های فیزیکی و معنوی یکی هستند: تمایز آن ها یک توهم است (مایا). آموزش باید این حس را که وحدت را در کثرت می یابد، ایجاد کند.

10. هدف از رشد و توسعۀ مذهبی

از نظر سوامی، هر فرد باید بتواند دانۀ مذهبی درون خویش را جستجو کرده و رشد دهد و در نتیجه حقیقت یا وافعیت مطلق را بیابد. بنابراین او مدافع احساسات و عواطف بود تا کل زندگی تصفیه و تزکیه شود. تنها در این صورت، ظرفیت های اطاعت، خدمت اجتماع، و پذیرش آموزه ها و موعظه های قدیسین و منجیان بزرگ در فرد ایجاد می شوند. آموزش باید این رشد را پرورش دهد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

روانشناسی فعالیت بدنی و تندرستی

در


(سیارک) فعالیت بدنی (پی ای) و روانشناسی مثبت یک ترکیب کامل هستند، یکی بر شاد ساختن افراد با عملکردی کامل (روانشناسی مثبت) تمرکز دارد، و دیگری راهی امتحان شده و آزمایش شده برای ایجاد چنین افراد مثبتی (فعالیت بدنی) است. بدون شک درگیر شدن در فعالیت بدنی،اگر مهم ترین کار نباشد، یکی از مهم ترین کارهاست که یک فرد برای ارتقا عملکرد مطلوب می تواند انجام دهد. فعالیت بدنی نه تنها باعث افزایش عملکرد بدنی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریها می شود بلکه باعث می شود ما شادتر شده، با انرژی و با اعتماد به نفس بوده ، افرادی منظم بوده و حتی ما را باهوش تر می سازد.


با وجود آگاهی از این که ورزش برای ما خوب است، نوع بشرآن عملکرد اصلی را که برای آن ساخته شده است را ندارد. بدن های ما در گذشته و اکنون برای شکار و جمع آوری ساخته شده است.  اما گزارشها نشان می دهد که ما در حال حاضر از لحاظ بدنی تنها یک سوم عملکرد ١٠٠ سال گذشته و بطور قابل توجهی کمتر از ١٠٠٠٠ سال پیش خود را داریم .

یکی از موانع اصلی برای انجام ورزش این تصور غلط است که فعالیت ورزشی باید دردناک و گسترده باشد و فقط برای "افراد ورزشکار" است. خوشبختانه لازم نیست که برای به دست آوردن منافع فعالیتهای ورزشی به مانند ورزشکاران نخبه تمرین کنیم.

فعالیت بدنی اشاره به هر نوع حرکت که منجر به مصرف انرژی میشود دارد (برای مثال، پیاده روی، بالا رفتن از پله ها، باغبانی و یا یوگا). توصیه روزانه در انگلستان در حال حاضر از ٣٠ دقیقه فعالیت بدنی ملایم تا فعالیت بدنی بسیار شدید حداقل پنج بار در هفته است.

خبر خوب این است که فعالیت بدنی را می توان به زمان های کوتاه در طول روز (هر دفعه ٣ تا ١٠ دقیقه) تقسیم کرد که باعث افزایش همیشگی خلق و خوی خوش و نشاط در ما می شود. نکته مهم این است که ضربان قلبتان به بالاتر ازضربان در زمان استراحت برسد (شما لازم است که بین ٦٠ و ٧٥ درصد از حداکثر ضربان قلب خود عمل کنید)٨. فعالیت بدنی نباید با تمرین ورزش که آگاهانه تر و سازمان یافته تر است و تمرکزی آشکار بر پیشرفت تناسب اندام دارد، اشتباه گرفته شود. بنابراین، کلاس ایروبیک، آموزش دو، و یا هر چیزدیگری در امتداد این خط سنتی فعالیت ورزشی در زیر مجموعه این دسته قرار می گیرد. به همین منظور در این مقاله ، ما فعالیت بدنی و ورزش را به جای یکدیگر به کار می بریم.

کمی به جملات پایین  فکر کنید...

آیا شما تمرین می کنید؟ بله یا خیر؟ وقتی شروع می کنید چه اتفاقی می افتد؟ وقتی می ایستید چه اتفاقی می افتد؟

بنابراین تمرین از لحاظ ارتقا عملکرد مطلوب چه می تواند برای ما انجام دهد؟

در سطح بدنی، افرادی که در فعالیتهای بدنی شرکت می کنند خطر ابتلا به بیماری های متعدد از جمله چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری عروق کرونر قلب، سکته ، دیابت (نوع ٢)، پوکی استخوان، برخی از اختلالات خواب، فشار خون بالا، سرطان های خاص(کولون، پستان، رکتوم، ریه، پروستات، آندومتر) و حتی مرگ زودرس در آنها کاهش می یابد.

خوشبختانه، هیچ وقت برای شروع خیلی دیر نیست.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که افرادی که قبلا بی تحرک بودند، اما پس از آن در زندگی خود شروع به ورزش میکنند از کسانی که هرگز ورزش نمی کنند بیشتر عمر می کنند. 
مزایای روانشناختی شامل سلامت عمومی بالا، تصویر بدن، عزت نفس و خودادراکی  ؛ عملکرد شناختی کلی پیشرفته در میان سالمندان، کاهش ناراحتی عاطفی ؛ کاهش اضطراب و کاهش افسردگی میباشد . توجه به این نکته مهم است که فعالیت بدنی به سادگی باعث دور ریختن و یا کاهش بیماری نمی شود بلکه باعث بهبود سلامت مثبت دردرون افراد می شود. به عنوان مثال، بسیاری از افراد افزایش عاطفه مثبت و تندرستی را پس از شرکت در فعالیت ها تجربه میکنند. "عامل احساس خوب" یا "سرخوشی دویدن" یک واکنش رایج است از اینکه چرا مردم ورزش می کنند و این احساسات مثبت قوی می تواند در اشکال تند و شدید تجربه شود. با در نظر گرفتن نظریه توسعه و ساخت احساسات مثبت ، فعالیت فیزیکی باعث افزایش سطح احساس مثبت می شود، در نتیجه افراد را قادر به ساخت منابع روان شناختی، اجتماعی، فکری و بدنی می نماید. 
شواهد علمی از فواید ورزش بر سلامت روان از مطالعات تحقیقاتی انجام شده توسط بلومنتال و همکاران در١٩٩٩ و بابیاک و همکاراندر٢٠٠٠ نشات می گیرد. شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه گروه زیر قرار گرفتند:
■ ورزش (٣٠ دقیقه کلاس های ایروبیک سه بار در هفته)؛ ■ دارو (زولوفت، اس اس آر آی داروی ضد افسردگی)؛ و ■ ورزش بعلاوه دارو.
بعد از ١٦ هفته داخله، نتایج حاکی از بهبود هر سه گروه بود. علاوه بر این، اختلاف معنی داری بین گروه ها وجود نداشت، جز این که گروه دارویی سریع تر بهبود یافت. اما نتایجی که ١٠ ماه بعد از مداخله بدست آمد واقعا ما را شگفت زده کرد. از نظر عود بیماری، ٣٨ درصد از شرکت کنندگانی که در گروه دارویی بودند بیماریشان عود کرده بود و به همین صورت ٣١درصد از شرکت کنندگانی که در گروه ترکیبی ورزشی دارویی بودند بیماریشان عود کرد. اما تنها ٩ درصد از شرکت کنندگان در گروه ورزش بیماریشان عود کرد ، که یافته هایی باور نکردنی برای تحقیقات ورزش بوجود آورد.

 درمیان جمعیت بالینی، اکنون می دانیم که در واقع، "استراحت بهترین نیست!

تحقیقات بر روی جمعیت سرطانی نشان می دهد که مشارکت در فعالیت ورزشی می تواند باعث کیفیت بالای بدنی و روانی در زندگی شود
در بیماران مبتلا به اچ آی وی، مشارکت در فعالیتهای ورزشی می تواند پیشرفت اچ آی وی را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش تعداد سلول های CD4 T شود . با توجه به عوارض جانبی خطرناک شیمی درمانی و درمان ضد ویروسی اچ آی وی ، فعالیت ورزشی می تواند کمک به مبارزه با تغییراتی نماید که در ترکیبات بدن بوجود می آید. حتی انجام ورزش یوگا ،چیزی که ضد فعالیت نیمه سنگین است، دارای مزایایی مانند بازگرداندن کنترل بدنی و افزایش اثر بخشی و امید در افراد مبتلا به بیماری بدنی می باشد.
و این فقط فرد نیست که از فعالیت بدنی نفع می برد. درگیر شدن در فعالیتهای بدنی گروهی می تواند باعث ایجاد یک هویت قوی و حس انسجام شود. برنامه های فعالیت بدنی عمومی همچنین می تواند در دسترس افرادی که به لحاظ اجتماعی از اجتماع کنار گذاشته شده اند قرار بگیرد مانند افراد مسن و یا بیمارهای روانی و آنها را قادر به تعامل با افراد دیگر در موقعیتهای مشابه، در طول یک فعالیت پر بارنماید. بنابراین، شرکت درفعالیتها، و محیطی که بوجود می آورد، می تواند موءلفه های مدل سلامت روانی ریف (استقلال، تسلط محیطی، رشد شخصی، روابط مثبت، هدفمند بودن در زندگی، پذیرش خود) را تسهیل کند. اجتماعات همچنین منافع اقتصادی زیادی در ترک کردن مردم از رختخواب وخارج شدن از شیوه زندگی بی تحرک دارد. هزینه عدم فعالیت بدنی در انگلستان در سال ٢٠٠٢ تقریبا ٢.٨ میلیارد پوند برآورد شده است. امروزه، این رقم بسیار بزرگتر است و پیش بینی می شود که این افزایش ادامه یابد.مداخلات اجتماع محور در حال حاضر در مکانهای انگلستان شامل دسترسی به پارک ها، مسیرهای پیاده روی، و مراکز و طرح های دوچرخه سواری مانند خطوط چرخه و دوچرخه رایگان، ترویج سبزترو سفر سالم میباشد.
مسلما شگفت آور ترین تحقیقات در دهه گذشته در حیطه کشف تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر عملکرد شناختی هم در دانش آموزان و هم در بزرگسالان بوده است. یک پژوهش در مدارسی که در آنها برنامه های تربیت بدنی منظم روزانه (پی ای) انجام میشود صورت گرفت، به طور مستمر حاکی از کاهش غیبت، کاهش رفتار پرخاشگرانه، رفتارهای انضباطی و همچنین افزایش پیشرفت تحصیلی وارتقا رفتار کلاسی و توجه بیشتر میباشد . متاسفانه، مرگ تربیت بدنی به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است، کمتر از ٨.٣ درصد از دانش آموزان در ایالات متحده به طور منظم درگیر فعالیتهای تربیت بدنی هستند. این مرگ متوجه افزایش آزمون های استاندارد، کمبود بودجه برای معلمان با تجربه و تاثیر بالقوه بر عملکرد تحصیلی است.به طورطعنه آمیز، نظام های آموزشی در حال نادیده گرفتن تحقیقات عصب شناسی جدید است که این تحقیقات نشان می دهد شرکت در فعالیتها باعث تحریک توانایی های یادگیری می شود. ورزش به خودی خود شما را باهوش تر نمی کند، اما ذهن شما را آماده می سازد که اطلاعات داده شده بیشتری را جذب نماید. نروپلاستیسیتى توانایی مغز برای شکل گیری و تغییر تجربیات است. سلولها توانایی تغییر داشته و تغییر می کنند و شرکت در فعالیتها به ما درتغییر سلولهای مغزمان کمک می کند. ورزش باعث افزایش غلظت سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین می شود . علاوه بر این، دانشمندان بر این باورند که یک پروتئین خاص وجود دارد که فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز است (بی دی ان اف) که باعث توسعه مغز می شود . ورزش میزان بی دی ان اف را در مغز افزایش می دهد ، در نتیجه باعث افزایش راندمان یادگیری و حافظه می شود.
در مجموع، مشارکت در فعالیت بدنی می تواند سلامت میان افراد و جوامع را تسهیل نماید. نه تنها بدن ما را سالم نگه می دارد بلکه همچنین ذهن ما را تندرست و شاد نگه می دارد.

پس در مورد آن فکر کنید...

فعالیت بدنی برای فعالیت و رشد مغزمفید است. پس در این مرحله، کتاب ، موبایل یا تبلت خود را کنار گذاشته، و ١٠ دقیقه پیاده روی* آرام و نیمه سنگین انجام دهید، چه در خارج و یا در داخل خانه. هیچ زمانی مانند الان مناسب نیست، و وقتی که بازگردید شما امیدوارنه خواهید دید که تواناییتان برای دریافت اطلاعات جدید بهبود یافته است . (سیارک)

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟تجربیات خود رادر قسمت نظرات با کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

عادات رفتاری انسان های موفق

در

اینکه بخواهیم موفقیت را توصیف کنیم، می تواند به اندازه دست یابی و رسیدن به موفقیت چالش بر انگیز و دشوار باشد. برای مشخص کردن اینکه آیا تا کنون به موفقیت رسیده ایم یا خیر، و اینکه دقیقاً موفقیت چیست، باید تعریف مشخصی برای آن بیابیم. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعریف موفقیت یک مقوله جهانی نیست و برای هر فرد به طور بخصوص و ویژه است و متفاوت از سایرین. موفقیت تنها محدود به آنچه به دست می آوریم نمی شود و برای داشتن تعریفی دقیق تر از آن باید بگوییم که موفقیت آن چیزی است که هستیم و آن چه که بدان بدل می شویم. خبر خوب برای خوانندگان این مقاله این است که با مشاهده و بررسی دقیق عادات رفتاری و نظرات افراد موفق و به کار بستن آن ها می توان ایده ای کلی از موفقیت به دست آورده و به سمت آن حرکت کرد. با سیارک همراه باشید تا شما را با چندی از این مطالب آشنا کنیم.

از دست ندادن فرصت ها

برخی از افراد و در واقع تعداد زیادی از افراد هستند که به شدت از شکست در مسیری که قصد گام برداشتن در آن را دارند می ترسند و همین ترس است که سبب سکون آن ها شده و آن ها را از پیشرفت باز می دارد. در حقیقت این ترس از شکست، تأثیرات به مراتب بدتر و منفی تری از خود شکست می تواند داشته باشد. بیایید نگاهی به نظر زاکربرگ، مؤسس فیس بوک در این خصوص بیندازیم: «بزرگترین ریسکی که انسان می تواند بکند، در واقع این است که هیچ ریسک و خطری را پذیرا نباشد... در جهانی که روز به روز تغییرات گسترده ای را به خود می بیند و به سرعت در حال پیشرفت است، تنها برنامه ریزی بلند مدتی که منتج به شکست می شود و در آن هیچ شکی نیست، این است که ریسک نکنیم.»

به عهده گرفتن مسئولیت زندگی شخصی

زمانی هست که شروع به سرزنش کردن دیگران به خاطر موقعیتی که در آن گرفتار شده ایم می کنیم و جالب است بدانید که تنها کسی که در این مورد ضرر می کند خود ما هستیم، چرا که با این رویکرد خود را از قدرت و استعداد هایی که در درونمان نهفته است محروم می کنیم که در نهایت منجر به این می شود که قدرت کنترل حال و آینده خود را از دست بدهیم. یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشیم به عهده گرفتن کامل مسئولیت زندگی در دستانمان است و برای تک تک اعمال و رفتار مان خود را مسئول بدانیم. تنها به این صورت است که در بلند مدت قادر خواهیم بود به هر چه که آرزوی رسیدن به آن را داریم، دست یابیم. لس برون که یک سخنگوی قهار در زمینه مهارت های اجتماعی است در این خصوص می گوید: «مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید. همیشه و همیشه این مسئله را به خاطر داشته باشید که تنها خود شما هستید که می توانید امکانات و شرایط لازم برای دست یابی به هدفی مشخص را فراهم کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.»

دنبال کردن بی وقفه علائق

دوست داشتن و علاقه مند بودن به چیزی، احساسی بسیار قدرتمند است که می تواند همانند موتور محرکی در وجود ما عمل کرده و ما را به سمت هر آن چه که در ذهن داریم و رؤیای دست یابی به آن را در سر می پرورانیم، هدایت گر باشد. نکته جالب توجه در این خصوص این است که زمانی که کاری را انتخاب می کنیم که به انجام آن علاقه مند هستیم، راحت تر می توانیم با خود کنار آمده و تمامی تلاش خود را برای بهتر انجام دادن آن کار به خصوص به کار بندیم. مارک کوبان که یک کار آفرین موفق است در این خصوص عنوان می کند: «کاری را پیدا کنید که عاشق انجام دادنش هستید و در حقیقت از انجام دادن آن کار لذت می برید. این کار باید به قدری مورد علاقه شما باشد که حتی اگر بدانید برای مدتی در آمدی برای شما نخواهد داشت، باز هم از روی علاقه به کار خود ادامه خواهید داد.»

تمرکز کردن بر روی اهدافی کاملاً مشخص و از پیش تأیین شده

باید برای خود برنامه ای طرح ریزی کنیم و هدف از این طرح ریزی، رسیدن به برنامه و اهدافی کاملاً مشخص باشد و امکان دسترسی به این اهداف ممکن باشد. اگر اهدافی را برای آینده خود در نظر بگیریم که نا مشخص و مبهم بوده و تعریف دقیقی برای آن ها نتوانیم بیابیم، و یا اینکه چند وقت یکبار اهداف خود را عوض کرده و تغییر دهیم، در نهایت اتفاقی که می افتد این است که توجه و انرژی ما به طور دقیق بر روی آن هدف متمرکز نخواهد شد؛ به همین خاطر است که باید یک حوزه مشخص را که علاقه مند به آن بوده و در آن مهارت داریم  را برگزینیم و تمامی تلاش و انرژی خود را معطوف به رسیدن به هدفمان در آن حوزه مشخص کنیم. مایکل جوردن، بازیکن اسطوره ای بسکتبال آمریکا در این خصوص گفته است: «تمرکز بر روی هدف باید همانند لیزر باشد، نه چراغ قوه». با این تعریف مایکل جوردن می توانیم به مفهومی دقیق تر از آنچه که عنوان شد دست یابیم.

فراتر رفتن از آنچه که با نام محدودیت شناخته می شود

برای زمینه سازی شرایطی که منجر به موفقیت شده و ما را به دست یابی به هدفی که در سر می پرورانیم نزدیک تر می کند، باید از محدود کردن خود بر حذر باشیم و نیز از عقایدی که سبب نابودی انسان می شود دوری کنیم. همینطور عادات رفتاری که منجر به اینگونه عقاید می شود را نیز باید کنار گذاشت. باید با تمام توان و انرژی با ترس های خود مواجه شده و از سد آن ها عبور کنیم. مردد بودن و نداشتن اعتماد به نفس از دیگر نکات منفی است که در بلند مدت سبب کاهش توان انسان شده و او را از دست یابی به اهدافش و پیمودن مسیری رو به جلو باز می دارد. موگول ریچارد برانسون در این خصوص پیشنهادی دارد که بسیار جالب توجه است: «من بر این باور هستم که صرف نظر از اینکه چه هدفی در زندگی برای خود در نظر گرفته اید و قصد انجام دادن چه کاری را دارید، باید پا را از آنچه که شما را محدود کرده و سبب محدودیت شما شده فرا تر نهاده، و با پذیرفتن ریسک های بزرگ تر خود را بدل به انسانی کامل تر کنید که قادر به فائق آمدن بر هر مانع و دشواری ای خواهد بود.»

تلاش بی وقفه برای پیشرفت

افرادی که در زندگی خود موفق هستند و حداقل به بخشی از اهدافی که در سر می پرورانده اند، دست یافته اند، از تلاش کردن باز نمی ایستند و مداوم در تلاش هستند که کارهایی را انجام دهند که سبب بهتر شدنشان و پیشرفت در کارشان می شود. آن ها به خوبی این موضوع را درک کرده اند که موفقیت یک مقصد نیست و در حقیقت باید به آن به چشم یک مسیر و یک سفر نگاه کرد که دائماً باید در این سفر در تکاپو باشند. دارن هاردی ناشر پیشین نشریه «موفقیت» در این خصوص عنوان کرده است: «زمانی بود که امپراطوری های بسیار بزرگی تنها به این خاطر شکست خورده و تمامی دار و ندارشان را به دیگری سپردند که پس از دست یابی به افتخاراتی بزرگ، احساس آسودگی پیدا کرده و فکر کردند که اینجا است که دیگر می توانند بر تخت سلطنت تکیه زده و با آسودگی خاطر زندگیشان را بگذرانند.»

برآورده کردن نیاز های دیگران

یکی از عادات رفتاری که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده و در مسیرش گام می نهند این است که تنها به احتیاجات و خواسته های خود فکر نمی کنند و در کنار این موضوع، به دنبال این نیز هستند که برای مشکلاتی که سد راه دیگران شده است، راه حلی یافته و کمک حال آنان باشند. در حقیقت این افراد از کمک کردن به دیگران، با به کار گیری تخصص و مهارتی که دارند لذت می برند. سرمایه ای که در اختیار دارند نیز در این مسیر به کمک شان خواهد آمد. میشل اوبامای مشهور در این خصوص عنوان کرده است: «موفقیت تنها محدود به این موضوع نمی شود که در آمد شما چقدر است و در ماه و یا در سال چقدر پول در می آورید. موفقیت واقعی در حقیقت با تغییراتی تعریف می شود که در زندگی دیگران به وجود می آورید و اینکه چقدر به بهتر شدن زندگی این افراد کمک کرده اید.»

صرف هزینه و سرمایه گذاری روی دیگران

یکی از نکاتی که سبب لذت بردن افراد موفق می شود و بسیار علاقه به آن دارند، این است که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، به دیگران نیز انگیزه دهند و سبب شوند، توان این افراد نیز افزایش پیدا کند. قرار دادن منابعشان در اختیار این افراد و بدل شدن به الگویی برای آنها، احساسی است که هر کسی تجربه نخواهد کرد و برایشان بسیار رضایت بخش خواهد بود. خواننده و بازیگر آمریکایی، کری آندروود در این خصوص عنوان کرد: «یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد موفق دارند این است که دنیا را بدل به مکانی بهتر برای زندگی کنند و این تنها کافی نیست که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، خودشان از زندگی و امکاناتش بهره بگیرند.».

 قدر شناس بودن

یکی از مهمترین مسائلی که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده اند این است که از قدرت قدر شناس بودن کاملاً آگاهی داشته و برای آن ارزش قائل هستند. بدین گونه قادر خواهیم بود که بر روی نکات مثبت زندگی تمرکز کنیم و خود را از هر آنچه که سبب نا امیدی می شود بر حذر داریم.  قدر شناسی سبب می شود که امکانات بیشتری در اختیارمان قرار بگیرد و نیز از مسائل دیگری که سبب پیشرفتمان می شود و ما از آن ها آگاهی نداریم، مطلع شویم. اوپراه وینفری در این خصوص می گوید: «هرچه بیشتر برای زندگی خود ارزش قائل باشید و قدر آن را بدانید و هر چه بیشتر به خاطر نعمت هایی که در اختیار شما قرار گرفته خوشحال باشید، این نعمت ها و امکانات بیشتر خواهد شد.».

هیچ گاه نا امید نشوید

این عبارت برای بسیاری از افراد موفق بدل به عبارت مورد علاقه شان شده است. شاید در نگاه اول کمی کلیشه ای به نظر برسد اما با بررسی گفته ها و تجربه های بسیاری از افراد موفق متوجه این موضوع می شویم که در بسیاری از موارد اگر به پشنهادی به خاطر نا امیدی جواب منفی می دادند، از پیشرفت در مسیرشان باز می ماندند. البته لازم به ذکر است که این مورد، یکی از مشکل ترین و دشوارترین مواردی است که در این لیست حضور دارد و عملی کردن آن کار هر کسی نیست. برای عملی کردن آن گاهی باید به صورت کاملاً مؤدبانه، با جدیت رفتار کرد و بر ترس های خود غلبه کرد. برخی از افراد موفق چنین مفهومی با گفتن این عبارت به ذهنشان متبادر می شود؛ اینکه دیوار سنگین و بزرگی در برابرشان قرار گرفته و حال این وظیفه آن ها است که از سد این دیوار گذر کنند. باید این دیوار را از منظر های متفاوت مورد بررسی دقیق قرار داد و در کنار آن از ابزار و قدرت لازم برای غلبه بر این سد محکم بهره گرفت.

دور و بر خود را پر از کسانی کنید که اندیشه و رویکردی مثبت و ثمر بخش دارند

در این روز ها شبکه های اجتماعی پر از افرادی شده است که آن را به منظور نشان دادن خشم و نفرت خود به دیگران استفاده می کنند، الفاظ رکیکی که گاه به گاه در شبکه های اجتماعی توسط افراد گوناگون استفاده می شود گواهی بر این ادعا است. اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت است و نباید اجازه دهید سد راه شما شود، همین نظرات منفی و افراد بدبینی است که همه جا حضور دارند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که ذهنیت منفی این گونه افراد تنها به این خاطر است که در زندگی شخصی خود شاد و خوشحال نیستند و به هر آن چه که در سر می پرورانده اند، دست نیافته اند. همین مسئله است که سبب شده به شما حسادت کرده و اینگونه رویکردی را در پیش بگیرند. افراد موفق و خوشحال هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند که دیگران را نا امید کنند و با گفتن جملاتی به آن ها و یا با نشان دادن رفتاری آن ها را از انجام کاری که دوست دارند، باز دارند. بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که با تمام توان تلاش کنید که دور و بر خود را پر از افرادی کنید که با انگیزه، جاه طلب و خوش بین هستند و رویکردی کاملاً مثبت در رفتارهای خود به کار می گیرند. جهانی که در آن زندگی می کنیم پر از نکات منفی و خشونت و چیزهای دیگری است که سبب نا امیدی می شود، اما هنر شما این است که این نکات منفی را کنار زده و به دنبال آن چیزی باشید که به شما انگیزه برای بهتر بودن می دهد. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول

در

تحقیقات بسیاری در خصوص اعتماد به نفس افراد صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که چیزی حدود هشتاد و پنج درصد از افراد، با مشکلاتی در این خصوص دست و پنجه نرم می کنند. البته این به این معنی نیست که به کلی دچار عدم اعتماد به نفس باشند، بلکه زمانی که این افراد در شرایط به خصوصی قرار می گیرند، به احتمال زیاد دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و در شرایط دیگر اعتماد به نفس دارند. برای مثال ممکن است فردی در دفتر کار خود و در ارتباط با همکاران خود از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشد، و یا زمانی که با برخی از اعضای خانواده خود صحبت می کند. حقیقت این است که بسیاری از افراد، در شرایط مختلف دچار مشکل عدم یا کمبود اعتماد به نفس می گیرند و این مسئله ریشه در احساساتی دارد که به گونه ای در وجود این افراد نهادینه شده است. هشتاد و پنج درصد به هیچ عنوان میزان کمی نیست و این مسئله جای بسی نگرانی دارد. البته خبر خوب این است که این مشکل چیزی نیست که نتوان آن را حل کرد. تنها به کمی زمان نیاز است و کمی تلاش از جانب فرد. اما برای دست یابی به این مهم چه کاری باید انجام داد و چه رویه ای باید در پیش گرفت؟ با سیارک همراه باشید تا شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با به کار بستن آن ها قادر به داشتن اعتماد به نفس بالا خواهید بود.

قهوه صبح را فراموش نکنید

قهوه از آن دسته نوشیدنی هایی است که تأثیرات بسیار خوبی بر روی حالت روحی ما می گذارد و آستانه تحمل ما را افزایش می دهد. هنگام صبح، زمانی است که انسان به طور به خصوصی احساس خستگی و بی حوصلگی می کند و یک فنجان قهوه، می تواند انرژی لازم برای برطرف کردن این خستگی را فراهم کرده و این مسئله نیز خود باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. این گونه دیگر از آشنا شدن و صحبت کردن با انسان های جدید و نیز امتحان کردن کارهای خلاقانه، واهمه ای نخواهید داشت و تنها در این صورت است که قادر به صحبت کردن در خصوص عقیده های خود راجع به کار یا هر چیز دیگری خواهید بود.

قرار دادن گلدان بر روی میز اتاق خواب

شاید این مورد برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما وجود گلدان بر روی میز اتاق خواب، به شما کمک خواهد کرد خواب بهتری را تجربه کرده و روز بعد نیز سر حال تر از خواب بیدار شوید. البته مهمترین عامل برای داشتن اعتماد به نفس، این است که از لحاظ روحی شرایط خوبی داشته باشید و این مسئله تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که به اندازه کافی استراحت کرده باشید و انرژی کافی داشته باشید.

درست کردن یک تابلو متشکل از تصاویر مربوط به ایده آل ها

هر کسی در ذهن خود ایده آلی از شخصیتش دارد و برای آن ایده آل کارها و شرایطی را در نظر می گیرد و بر این باور است که در صورت دست یابی به شخصیت ایده آلش، اعتماد به نفس بسیار بیشتری خواهد داشت. یه همین خاطر است که پیشنهاد می شود که قسمتی از دیوار اتاق خود را به یک تابلوی کاملاً شخصی اختصاص دهید و روی آن، تصاویری را قرار دهید که مربوط به شخصیت ایده آل شما می شود. حال این تصویر می تواند عکس شخصی باشد که در حال بالا رفتن از کوه است یا هر چیز دیگری که به آن فکر می کنید. قرار دادن وسایلی که به شما احساس خوبی می دهند بر روی این تابلو می تواند نتیجه بخش باشد. این گونه قادر خواهید بود هر روز صبح، تصاویری را ببینید که آرزوی دست یابی به آن ها را دارید و این به مرور زمان کمک می کند بیشتر در خصوص آن ها فکر کرده و راهکاری برای عملی کردنشان بیابید. جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران بزرگ دنیا، زمان زیادی را صرف رؤیا پردازی می کنند و این که جام قهرمانی را به دست آورده و همگان در حال تشویق کردن آن ها هستند. شاید همین نکته باشد که در بسیاری از شرایط سخت و تمرین های دشوار، انگیزه کافی را در اختیار آن ها قرار می دهد تا رو به جلو حرکت کرده و در برابر موانع سر خم نکنند.

در طول روز جملات مثبتی را خطاب به خود ادا کنید

از دیگر راه هایی که به واسطه آن می توان از کمبود اعتماد به نفس جلوگیری کرد، گفتن جملاتی مثبت به خودمان است. این جملات مثبت باید شامل کلمه ها و عباراتی باشند که هر انسان موفقی باید آن ها را داشته باشد. آیا دچار کمبود یا عدم اعتماد به نفس شده اید؟ آیا دیگر از دیدن خود در آینه خوشحال نمی شوید؟ به خود در آینه نگاه کنید و جملاتی شبیه به این ها ادا کنید: من به خود اطمینان دارم. من قدرتمند هستم. من زیبا هستم و... . فراموش نکنید که این کار را باید روزانه و طی روندی مشخص انجام دهید تا به مرور زمان تأثیرات آن بر شخصیت خود را احساس کنید.

هر فکر منفی ای که به ذهن تان می رسد را یادداشت کنید

اگر بدانید هر انسان عادی در طول روز تا چه اندازه به مسائل منفی فکر می کند، مطمئنا تعجب خواهید کرد: در حقیقت به طور متوسط و تنها در طول یک روز چیزی میان دوازده تا شصت هزار فکر منفی به سراغ یک فرد عادی می آید و این رقم در نوع خود بسیار قابل توجه است. اما تأثیر نوشتن این گونه افکار چه خواهد بود؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که با نوشتن این گونه افکار علاوه بر این که شناخت کامل تری از خود پیدا خواهید کرد و متوجه خواهید شد تا چه اندازه از لحاظ فکری انسانی منفی نگر هستید، قادر خواهید بود به مرور زمان برخی از این گونه افکار را کنار بگذارید و در نهایت اعتماد به نفس وشادابی بیشتری پیدا کنید.

برای یک مدت کوتاه هفت دقیقه ای ورزش کنید

یکی دیگر از مسائل مهمی که به داشتن اعتماد به نفس کمک می کند، ورزش کردن طی روندی روزانه است. در حقیقت زمانی که فرد در حال ورزش کردن است و خود را در آینه نگاه می کند، بیشتر از حالت معمولی به نظر خود جذاب به نظر می رسد. به همین خاطر است که یکی از راهکارهای بسیار مؤثر و تقریباً کوتاه مدتی که در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد، این است که حداقل سه روز در هفته را به ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی اختصاص دهید. این را به هم به خاطر داشته باشید که کسی از شما انتظار تبدیل شدن به یک دونده ماراتون را ندارد و مدت زمان کوتاهی هم که در طول روز به این کار اختصاص دهید، تأثیر گذار خواهد بود و در تغییر روحیه نقش مهمی خواهد داشت.

لباسی که به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد را پیدا کنید

برای هر کسی نوع به خصوصی از لباس وجود دارد که با پوشیدن آن احساس بهتری خواهد داشت و بیشتر به خود اطمینان پیدا خواهد کرد. باید با امتحان کردن لباس هایی با رنگ ها و مدل های متنوع این لباس به خصوص را پیدا کرد و هر زمان که قرار بود در شرایطی قرار بگیرید که به اعتماد به نفس تان، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز پیدا کنید، آن را به تن کنید.

سرعت صحبت کردن خود را کمتر کنید

این مورد نیز از جمله مواردی است که در نگاه اول ممکن است برای همه قابل درک نباشد. نکته ای که در خصوص کم کردن سرعت ادا کردن کلمات به هنگام صحبت کردن وجود دارد این است که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. اما چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ حقیقت این است که فرد، زمانی که کند تر از حالت معمول صحبت می کند، زمان بیشتری برای فکر کردن به گفته های خود پیدا می کند و کلمه هایی که گاهاً انسان به صورت اتفاقی بیان می کند، کمتر در این گونه افراد مشاهده می شود. به مرور زمان این فکر کردن بیشتر در خصوص گفته ها باعث می شود فرد برای صحبت های خود ارزش بیشتری قائل شود که در نهایت اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهد کرد.

انجام دادن چند حرکت یوگا در طول روز

یوگا از آن دسته ورزش هایی است که فواید بسیاری دارد. این فواید محدود به شکل ظاهری و حالت فیزیکی بدن نمی شوند (هدفی که بیشتر یا تقریباً تمام ورزش های دیگر به دنبال تحقق آن هستند) و از لحاظ روحی و روانی نیز فرد را دستخوش تغییراتی مثبت می کند. به طور کلی می توان با قطعیت عنوان کرد که یوگا یکی از بهترین راهکارهایی است که در مقابله با کمبود یا عدم اعتماد به نفس می توان به آن متوسل شد. با انجام تمرینات مختص این ورزش، به مرور زمان فرد آگاهی کامل و جامع تری از قدرت های بالقوه بدن انسان پیدا خواهد کرد و برای این قدرت ها ارزش بیشتری قائل خواهد بود. همین مسئله است که باعث می شود فرد دیگر خود را سرزنش نکند (یا این که کمتر سرزنش کند) و از این که در این دنیا زندگی می کند و این گونه آفریده شده است، احساس خشنودی داشته باشد.

به حالت بدن خود بیشتر دقت داشته باشید

بهتر است این را به خاطر داشته باشید که یکی از عواملی که یک مدیر موفق را شکل می دهد، حالت ظاهری او است و کسی به هنگام راه رفتن و ایستادن، کمر خود را خم می کند، یکی از مهمترین خصوصیات یک مدیر موفق را نادیده گرفته است. به همین خاطر است که توصیه می شود تا جایی که برایتان مقدور است، این را تمرین کنید که هم در هنگام نشستن و هم در هنگام ایستادن، کمر خود را صاف نگاه دارید. این گونه قادر خواهید بود با اطمینان و صلابت بیشتری صحبت کنید و تأثیر بیشتری بر شنونده های خود بگذارید. جالب است بدانید که صاف نگاه داشتن کمر در هنگام ایستادن و نشستن، علاوه بر آن چه که عنوان شد، باعث افزایش شادابی نیز می شود.

تهیه لیستی از آن چیز هایی که تا کنون با تلاش به آن ها دست یافته اید

دستاورد های هر انسان در طول زندگی اش، چیزی است که به مرور از ذهنش می رود و دیگر رنگ و بویی که در گذشته برایش داشت را به همراه نخواهد داشت. اما می توان با یادآوری به خود از این عامل مهم برای افزایش اعتماد به نفس بهره گرفت. تنها کافی است تکه کاغذی برداشته و شروع به نوشتن آن چیز هایی کنید که تا کنون در زندگی خود قادر به دست یابی به آن ها بوده اید. این یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس است که تأثیری آنی و سریع خواهد داشت.

برقراری ارتباط چشمی

شاید تا کنون دقت کرده باشید که زمانی که فردی در شرایطی قرار می گیرد که راحت نیست و اعتماد به نفس کافی ندارد، قادر به نگاه کردن به یک محل ثابت را ندارد و مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. این قضیه برای افرادی که خیلی از صحبت های خود مطمئن نیستند هم صدق می کند و اگر دقت کرده باشید، این گونه افراد هم به چشمان مخاطب خود خیلی نگاه نمی کنند و به جای آن به نقطه ای روی سقف یا کف زمین خیره می شوند. کسانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نگاه کردن به چشمان مخاطب خود واهمه ای ندارند و در تمام زمانی که در حال صحبت کردن هستند ارتباط چشمی خود با مخاطب شان را حفظ می کنند و این در حالی است که افراد با اعتماد به نفس کمتر، این رویه را در پیش نگرفته و به جاهای دیگر نگاه می اندازند.

شرکت در کارهای خیریه و داوطلبانه

شاید با مشاهده این مورد به این فکر بیفتید که این مسئله چگونه می تواند با اعتماد به نفس و افزایش آن ارتباط پیدا کند؟ در پاسخ باید گفت که زمانی که فرد به شخصی کمک می کند که نیازمند آن است، علاوه بر این که کار خوبی انجام داده است، راجع به خود نیز احساس بهتری پیدا خواهد کرد و این احساس موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.

مرتب کردن اسناد و مدارک

زمانی که همه چیز سر جای خودش باشد و زمانی که به مقاله یا مدرکی نیاز پیدا می کنید، دقیقاً بدانید آن را کجا قرار داده اید، مطمئنا با تنش و اضطراب کمتری رو به رو خواهید شد و اطمینان بیشتری به خود پیدا خواهید کرد. در حقیقت کاغذ یکی از آن مواردی است که معمولاً کمتر به آن توجه می شود و افراد در بیشتر مواقع خیلی حوصله سازمان دهی کردن و مرتب کردن آن ها بر اساس موضوع و کارایی شان را ندارند. بنا براین اگر در حال حاضر زمانی که به دور و بر خود نگاه می کنید، مشاهده می کنید که کاغذ ها و مدارک مهمی مانند قرارداد ها، قبض های خانه، چک هایی که امروز دریافت کرده اید و سایر مدارک این چنینی، در گوشه و کنار اتاق تان پخش شده اند، بهتر است به گونه ای آن ها را مرتب و دسته بندی کنید که به هنگام نیاز به سادگی قادر به پیدا کردن آن ها باشید. این گونه دیگر در زمان نیاز به هر یک از این مدارک دچار استرس نشده و با اعتماد به نفس بیشتری هر یک را خواهید یافت.

لبخند بزنید

لبخند زدن کار بسیار کوچک و راحتی است که نتایج و ثمرات بزرگ و تأثیر گذاری به همراه دارد. در حقیقت زمانی که لبخند می زنید، اتفاقی که رخ می دهد این است که انتقال پیام های مبتنی بر شادی به مغز افزایش پیدا می کند، بنا براین هر چه بیشتر لبخند بزنید شاد تر خواهید بود. این مسئله در نهایت باعث می شود احساس شادابی بیشتری پیدا کنید.ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...