شب یلدا: ایرانی ها طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند

در

شب یلدا

هر ساله، در 21 دسامبر، ایرانیان در سراسر جهان ورود زمستان، و پیروزی نور بر تاریکی را در شب یلدا، یا شب چله که یکی از قدیمی ترین آیین های ایرانی است، را جشن می گیرند. این جشن زمانی آغاز شده است که اکثر ایرانیان، پیروان زرتشت در قبل از ظهور اسلام بودند.

 تاریخ شب یلدا 1397، شب یلدا سال 1397

تاریخ شب یلدا 1397، شب چله سال 1397، یلدا 1397، برابر است با جمعه 30 آذر آخرین شب پاییز و اولین روز زمستان مصادف با 21 دسامبر 2018 است.

شب یلدا چیست؟

یلدا، یعنی تولد، یک کلمه سوری است که به زبان فارسی وارد شده است.در بیشتر فرهنگ های باستانی، از جمله ایران، آغاز سال خورشیدی با پیروزی نور بر تاریکی و تجدید نور مشخص شده است و این مراسم بسیار باستانی ایرانی را به متیرا، الهه نور نسبت می دهند.

از آنجا که یلدا طولانی ترین و تاریک ترین شب سال است، بصورت نماد های زیادی در شعر فارسی آمده است؛ جدایی از یک عزیز، تنهایی و انتظار. پس از شب یلدا، یک تحول اتفاق می افتد، انتظار می رود، روشنایی، نور، غرور و شکوفایی پیروز شود.

در میان فارسی و بسیاری دیگر از فرهنگ های باستانی، نور، روز و خورشید نشانه هایی از خدا بود، در حالی که شب و تاریکی شرارت را نشان می دادند. مردم اعتقاد داشتند که نور و تاریکی در درگیری دائم با هم هستند. روزهای طولانی روزهای نور و پیروزی پروردگار عقل، اهورا مزدا و شب های طولانی نشانه هایی از پیروزی شر است. یلدا، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال، با پیروزی نور در سپیده دم با تولد میترا، پایان می یابد. این نقطه عطفی در سال است و در ماه های آینده، روزها بلندتر می شود و شب ها کوتاهتر خواهند شد.

علاوه بر ایران، کشورهای آسیای مرکزی از قبیل افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و برخی از کشورهای قفقاز مانند آذربایجان و ارمنستان سنت مشابهی دارند و جشن می گیرند.

رسم و رسوم در شب یلدا

رسم و رسوم در شب یلدا

شب یلدا شبی است که دوستان و خانواده برای خوردن آجیل و میوه و شام شب یلدا همراه با خواندن شعر (به ویژه حافظ و فال حافظ) تا بعد از نیمه شب جمع می شوند را می گویند.انار و هندوانه از میوه های مخصوص شب یلدا می باشند. متون قدیمی می گویند که رنگ قرمز در این میوه ها نمادهای سحر و جادو از زندگی را به تصویر می کشد و می توان به شکوفایی میترا پی برد.

غذا در شب یلدا

غذا در شب یلدا

غذا نقش مهمی در هر نوع جشن در ایران دارد. در اکثر نقاط کشور، خانواده ها در کنار هم از یک شام خوب لذت می برند.

غذای اصلی شب، فسنجان  است،  مرغ با گردو و انار که از میوه ها و آجیل مخصوص جشن شب یلدا Yalda است. با این حال، هر شهر در ایران سنت های خود را در مورد نوع غذا برای شام در شب یلدا  دارد.

غذای شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

گیلان در بخش شمالی ایران، سبزی پلو با ماهی سفید، و ماهی دودی را در طول شب یلدا سرو می کند.

اما در شیراز، غذای ویژه هویج پلو است. این غذا با زعفران و مرغ و آب لیمو مرغ درست می شود

انار پلو در قزوین، خشیل تبریز، خاگینه خرما در زنجان، کلم پلو در شیراز و ناردون در استان مازندران از جمله انواع دیگر غذاهای شب یلدا در بخش های مختلف ایران در طی طولانی ترین شب سال است.

آجیل

آجیل، به شکل آجیل شیرین همراه با توت خشک و کشمش است. گفته می شود که خوردن آجیل در چند روز آینده منجر به رونق می شود.

میوه های قرمز رنگ مانند انار و هندوانه

داستان های قدیمی می گویند که میوه های قرمز رنگ نمادهای قرمز رنگ سحر و جادویی از زندگی را به نمایش می گذارند. طیف گسترده ای از میوه ها و شیرینی ها مخصوصا برای این شب آماده یا نگهداری می شود. میوه های معمولی برای جشن شامل هندوانه و انار می باشد.

انار

سفره شب یلدا

انار در بالای سبد میوه به عنوان نماد تولد و باروری دوباره شناخته می شود و شکستن آن لذت را برای زندگی مردم به ارمغان آورد. پوشش بیرونی بنفش انار نماد تولد و یا سپیده دم است، و دانه های قرمز روشن آن درخشش زندگی است. البته باید گفت که بیشتر میوه ها در شب یلدا در آن دوره در زندگی خود برکتی به ارمغان می آورده اند.

هندوانه

هندوانه شب یلدا

هندوانه ها به دلیل شکل کروی خود که نماد خورشید بود، بر روی میز گذاشته می شود. هندوانه بیشتر از هر میوه دیگر مصرف می شود. بعضی معتقدند اگر شما هندوانه را در شب یلدا بخورید،  از بیماری ها و سرماخوردگی زمستان آینده در امان می مانید. هندوانه با سبک های خلاق تزئین میشود تا زیبایی بیشتری را به شب یلدا اضافه کند.

دعا كردن

در شب یلدا، بزرگترین عضو خانواده  دعامی خواند و از خداوند سپاسگزاری می کند و برای سال آینده برای همه سلامتی، خوشی و رفاه آرزو می کند و دیگر اعضای خانواده دست خود را به آسمان بلند می کنند و می گویند: "آمین". پس از دعا بزرگترین عضو خانواده، هندوانه را برش می زند که نماد حذف بیماری و درد از خانواده است و بین همه تقسیم می کند.

خواندن حافظ با صدای بلند

فال حافط در شب یلدا

سعدی، شاعر بزرگ، می گوید: "صبح واقعی تا زمانی که شب یلدا نتواند برود، نمی آید."

یکی از سنت های دیگر شب یلدا، که در قرن های اخیر اضافه شده است،گرفتن "فال حافظ " از کتاب شاعر بزرگ فارسی، شمس الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر ایرانی است. هر عضو خانواده آرزویی می کند وصفحه ای از کتاب را به صورت تصادفی باز می کنند و از بزرگترین عضو خانواده خواسته می شود آن را با صدای بلند بخواند. اعتقاد بر این است که آنچه در این شعر بیان شده تفسیر آرزو است و این فال حافظ  است.

هدایا در شب یلدا 

سفره شب یلدا

در بخش های خاصی از ایران در شب چله شامل زوج های جوان می شود. در شب یلدا، خانواده داماد یک سبد تزیین شده با انواع میوه ها و هدایای مختلف برای نامزد خود می فرستد. در برخی از مناطق، خانواده دختر نیز با برگردان سبد، هدایایی برای داماد می فرستند.
شب یلدا، برای قرن ها به عنوان یک رویداد اجتماعی جشن گرفته شده است و به طور رسمی در فهرست گنجینه های ملی ایران در مراسم ویژه در سال 2008 به میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

ایده برای شب یلدا 1397

نظرات

در ادامه بخوانید...

شب یلدا: ایده شب یلدا 1397

در

 تاریخ شب یلدا 1397

شب یلدا 1397 یا شب چله سال 97، جمعه 30 آذر آخرین شب پاییز و اولین روز زمستان مصادف با 21 دسامبر 2018 است.

شب یلدا طولانی تر شب سال است.در ایران باستان تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند. در ادیان دیگر نیز این روز جشن گرفته می شود. در مسیحیت این روز بجای 21 دسامبر در روز 25 دسامبر و روز انقلاب زمستانی و کریسمس گفته می شود.

آداب شب یلدا

در شب یلدا ایرانی ها به شاهنامه خوانی و فال حافظ می پردازند. انواع خشکبار، انار، هندوانه مهم ترین جزو ملزومات شب یلدا هستند. همچنین آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار زیادی دارد.

ایده شب یلدا، یلدا 1397

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 عکس از سفره شب یلدا

در
10 سفره شب یلدا

ایرانی ها طولانی ترین شب سال را که شب یلدا یا شب چله می نامند جشن می گیرند. در سفره ای که پهن می کنند انواع آجیل و میوه بخصوص انار و هندوانه پای ثابت سفره شب یلدا می باشد.پیشاپیش شب یلدا 1397 را که مصادف با 21 دسامبر 2018، و برابر با جمعه 30 آذر آخرین شب پاییز و اولین روز زمستان است،تبریک گفته 10 عکس از سفره آرایی شب یلدا برایتان آماده کرده ام.

سفره شب یلدا

 

 

 

سفره شب یلدا

 

 

 

سفره شب یلدا

 

 سفره شب یلدا
سفره شب یلدا

 

ایده برای شب یلدا 

نظرات

در ادامه بخوانید...

پنکیک قرمز سورپرایز یلدا

در
پنکیک قرمز سورپرایز یلدا


چگونه برای شب یلدا پنکیک قرمز درست کنیم سورپرایزی شگفت انگیز و آسان. طرز تهیه پنکیک فانتزی قرمز روشن؟ پنکیک قرمز بسیار آسان است این پنکیک بسیار ظریف و خوشمزه است.بعد از تهیه پنکیک های قرمز روشن می توانید کیسه های پنکیک را آماده کنید.مواد لازم برای این سورپرایز زیبا در هر اشپزخانه ای پیدا می شود.

مواد لازم برای تهیه پنکیک قرمز 

چغندر قند : 170 تا 200 گرم 
تخم مرغ : 2 عدد
آرد :1 لیوان

شیر:200ml یک لیوان سرخالی
نشاسته : 1 قاشق غذاخوری
آب لیمو : 1 قاشق غذاخوری
شکر: 1 قاشق غذاخوری
روغن نباتی به اندازه لازم
نمک :1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه پنکیک قرمز

برای تهیه پنکیک قرمز ما کمی آب چغندر یا همان آب لبو  نیاز داریم. آب چغندر را می گیریم.مخلوط آب چغندر تازه را با تخم مرغ، آب لیمو، نمک و شکر مخلوط می کنیم

1 قاشق غذا خوری نشاسته را با یک لیوان آرد مخلوط می کنیم .آرد را به مخلوط آب چغندر، تخم مرغ، آب لیمو، نمک و شکر اضافه می کنیم . اضافه کردن آرد را  کم کم انجام می دهیم و همزمان شیر را هم اضافه می کنیم تا خمیر صورتی رقیقی بدست بیاید مانند شکل، هنگام پختن خمیر، قرمز روشن می شود.
حالا نان قرمز نازک نان را با حرات کم در تابه می پزیم . حرارت زیاد باعث پر رنگ شدن و حتی قهوه ای شدن پن کیک می شود و ما این را نمی خواهیم.

 یک قاشق خمیر را درون تابه روغن زده می ریزیم و با یک حرکت چرخشی روی تمام سطح آن را صاف می کنیم و به مدت 20 ثانیه سرخ می کنیم. تا یک پن کیک زیبا داشته باشیم.

پنکیک اول را امتحان کنید و در صورت لزوم نمک یا شکر را اضافه کنید. از این خمیر حدودا 15 تا 17 نان شیرین نازک با قطر 18 سانتیمتر آماده می شود. این پنکیک تا حد زیادی شب یلدا شما را تزئین می کند.

پنکیک قرمز سورپرایز یلدا

کیسه های پنکیک

کیسه های پنکیک یک میان وعده خوشمزه و زیبا برای هر مناسبتی است . من پیشنهاد یک نسخه از کیسه های قرمز را برای سورپرایز شب یلدا دارم.

مواد لازم برای 15 عدد کیسه پنکیک

پنکیک قرمز : 15 عدد
مواد به دلخواه برای پر کردن برای کیسه های پنکیک 
فتو چینی : 15 قطعه
خلال دندان :15 قطعه

طرز تهیه کیسه های پنکیک

برای پر کردن کیسه های پنکیک، می توانید از هر نوع سالاد یا مخلوط تخم مرغ، یا قارچ خرد شده ...  پر کنید اما مراقب باشید که آبکی نباشد، به طوری که نشت کند.

برای بچه ها می توانید کیسه های پنکیک را با تکه های میوه یا مربا یا یا شکلات خرد شده پر کنید.

به عنوان پر کننده برای کیسه های پنکیک، من گزینه های زیر را ارائه می دهم: کیسه های پنکیک
با سالاد الویه
سالاد با مرغ، آناناس و ذرت
سالاد گوشت با پنیر 
سالاد با ماهی قزل آلا، کمی شور
سالاد با آناناس و قارچ
سالاد با کالباس
سالاد هویج با پنیر و کشمش

پنکیک قرمز سورپرایز یلدا


بعد از پر کردن همه چیز ساده است. در وسط کیسه های پنکیک یک قاشق غذاخوری پر شده از مواردپیشنهادی بگذارید و لبه های کیسه های پنکیک را جمع کنید 
 بالای کیسه را با خلال دندان ببندید.حالا شما نیاز به بسته بندی کیسه ها دارید. برای این، من از رشته های بلند فتوچینی استفاده می کنم (بهتر است قبل ازپخت فتوچینی را چک کنیدتا در هنگام پخت  شکل خوبی داشته باشد). فتوچینی را باید در آب و نمک بجوشانید،آبکش کنید و با آب سرد شستشو داد و بلافاصله دور کیسه های پنکیک مثل روبان ببندید.

بفرمایید سورپرایز شب یلدا، پنکیک های شما آماده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مفهوم "زمان" در فرهنگ های مختلف

در

رفتارهای مربوط به زمان: فرهنگ های چند عادته در قیاس با فرهنگ های تک عادته
 زمان، مفهوم دیگرِ مهمِ تاثیرگرفته از فرهنگ است. در فرهنگ های چند عادته ( چند عادته در لغت به معنی دفعات بسیار است) مردم می توانند چندین کار را به طور همزمان انجام دهند. در فرهنگ های تک عادت(فرهنگ های تک زمانه) مردم در هر زمان یک کار را انجام می دهند.
این امر به این معنی نیست که افراد در فرهنگ های چند عادته در وظایف چندگانه بهترند. بلکه به این معنی است که در فرهنگ های تک عادته مانند اروپای شمالی و آمریکای شمالی، مردم مایلند که در هر زمان یک کار را برنامه ریزی کنند. برای آن ها قرار ملاقاتی که قرار است ساعت هشت آغاز شود، قرار ملاقاتی است که در ساعت هشت و یا در دیرترین حالت، در ساعت هشت و پنج دقیقه شروع می شود. از افراد انتظار می رود که سر موقع برسند، چه در یک ملاقات خارجی و چه در یک پیک نیک خانوادگی. زمان به معنی تحمیل کارها است. اغلب قرار ها قطعی و سر موقع است، اگر یک دستور کار به پایان نرسیده باشد، غیر معمول نیست که جلسه به پایان برسد و یا دستور کار در جلسه بعدی به پایان برسد.(سیارک)
در فرهنگ های چند عادته ، زمان مهم است، اما روابط و افراد مهمتر هستند. انجام یک کار مهم تر است. اگر شما یک فرد لاتین، یا مدیترانه ای یا آسیای میانه باشید، همه چیز را راجع به کارِ در زمان بندی، غیر جدی می دانید. مردم ممکن است در یک جلسه به سه مساله توجه کنند و هیچ فکری راجع به هیچکدام نکنند. آنها ممکن است به جای صف ایستادن ، به صورت نا منظم جمع شوند. در فرهنگ های چند عادته، راه رفتن در قرار ها یا دیر رفتن به سر قرار توهین محسوب نمی شود.
در فرهنگ های چند عادته، افراد کار را بخشی از تعاملات بزرگتر با جامعه می بینند. اگر یک دستور کار به پایان نرسد، مردم این فرهنگ ها دوست دارند که جلسه را تا اتمام کارِ در دست، ادامه دهند.
کسانی که در فرهنگ یک عادته قرار دارند، افراد چند عادته را بی فایده می دانند و مدیریت موثر بر آن ها را سخت می دانند. از طرف دیگر افراد چند عادته از بنده زمان شدن متنفرند و ترجیح می دهند که کارهای در دست را به اتمام برسانند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

فرهنگ: پذیرش یا تبعیت از قانون ؟

در


هارولد گافینکل (جامعه شناس) بیان می کند که متداول ترین جنبه های (مسلم) اصالت اجتماعی یک اجرای ماهرانه است. شکستن هنجارها اصالت اجتماعی منظم را درهم می شکند. به یک معنا، ماهیت فرهنگ در رسوم و هنجارهای اجتماعی یافت می شود و اگر یک نفربه این قوانین وفادار باشد، پس آنها در ساخت یک اصالت اجتماعی مناسب موفق خواهند بود. هرچند در اینجا منظور فرهنگ است تا تبعیت از آن قانون. هنجارها و قوانین بایستی در پرتو درک ما از زمینه تعریف شوند. کارل ویک فرایند چگونگی شکل دهی و ساخت اصالتهای ما را به عنوان فرایندی از پذیرش توصیف می کند. همچون منظور گارفینکل از اجرا، ویک نیز بر نقشی که ما به طور ناآگاهانه در خلق دنیای اطرافمان بازی می کنیم تاکید می نماید.
سازمانها به مثابه ساخت های اجتماعی تاکید می کنند که ما بایستی درکمان از سازمان را در فرایندهایی که سیستمهای مفهوم مشترک را ایجاد می کنند ریشه دار نماییم. مفاهیم مشترک، به طور سازمانی، از طریق رویکردها و قوانین درونی گزینه هایی را برای کنترل تهیه می کنند. همانطور که که ارزشها، اعتقادات، و سنتهای جامعه ی قبیله ای ممکن است در خویشاوندی و دیگر ساختارهای اجتماعی قرار بگیرند، همانطور هم فرهنگ سازمانی در جنبه های جاری اعمال روزمره جاگرفته است. امور جاری در درک اینکه چرا سازمانها کار می کنند وقتی که هیچ کس به واقع نظارت نمی کند و نیز چرا سازمانها در برابر تغییر مقاومت می کنند، مهم هستند.
بینش های جدید در مورد عملکرد گروه عبارتند از:
1. تکوین فرایند تبدیل شدن به بازوهای رهبری بر اساس توانایی خلق حس مشترکی از اصالت در یک گروه.
2. ما گروههای منسجمی را یافتیم که از درک مشترک برخاستند، در حالیکه گروههای از هم پاشیده تمایل دارند با اصالتهای چندگانه شناخته شوند.

نقاط قوت و ضعف استعاره ی فرهنگ
نقاط قوت:
1. این استعاره بر معنی نمادین تقریبا هرکاری که به عنوان انسان انجام می دهیم تاکید می نماید.
2. ما می آموزیم که سازمان و مفهوم مشترک یکی و مشابه هم هستند.
3. رهبران و مدیران می بینند که چطور بازوهای رهبری موفق به خلق مفاهیم مشترک می شوند
4. رهبران و مدیران به درک جدیدی از تاثیر و نقششان می رسند
5. ما سازمانها و محیط اطراف آنها را به عنوان حوزه های پذیرفته شده می بینیم
6. مدیریت استراتژیک به عنوان یک فرایند مصوب درک می شود
7. این استعاره چشم اندازی تازه از تغییر سازمانی را پیشنهاد می نماید
نقاط ضعف:
1. این استعاره می تواند برای پشتیبانی از کنترل و دغلکاری ایدئولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد
2. فرهنگ، هولوگرافی (دست نویس) است و نمی تواند به واقع مدیریت شود
3. همچون یک کوه در یخ شناور، ابعاد مهم فرهنگ همیشه ناپیدا است و آنچه دیده می شود تقریبا بی اهمیت است
4. فرهنگ معمولا بعد سیاسی عمیقی دارد که چنگ انداختن به تمام معنی فرهنگ را از طریق استعاره ی فرهنگ غیر ممکن می سازد
در اینجا بر اساس استعاره های ارگانیک و مکانیکی، با درنظر گرفتن اینکه استعاره ی فرهنگ به ابزار خلق و شکل دهی فعالیت سازمانی به وسیله ی ایدئولوژی ها، باورها، زبان، هنجارها، آداب و رسوم، و دیگر فعالیتهای اجتماعی تاثیرگذار اشاره دارد که در نهایت فعالیت سازمانی را رهبری کرده و شکل می دهند، تاکیدی بر طراحی سازمانی وجود دارد. از دهه ی 1980 در اینجا یک مفاهمه ی رو به رشدی وجود داشته است مبنی بر این که وظیفه ی بنیادینی که رهبران با آن روبرو هستند این است که سیستمهای مناسب مفهوم مشترک که می تواند تلاشهای مردم در پیگیری اهداف و مقاصد دلخواه را بسیج نماید، خلق نمایند. این مقاله ادامه دارد ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

شب یلدا 97: حکایت کباب غاز است

در

مهمانی شب یلدای امسال داستان کباب غاز است. از گرانی بیش از حد خشکبار و میوه گرفته تا هزینه های بالای زندگی، باید چشم به دست مهمان ها داشت که شاید از این سفره چیزی برای مابقی هم بماند!

کباب غاز داستان کوتاهی اثر محمدعلی جمال‌زاده است.

بخش جالبی از داستان کباب غاز در زیر آورده شده است،

میگویند انسان حیوانی است گوشتخوار، ولی این مخلوقات عجیب گویا استخوان خوار خلق شده بودند. واقعن مثل این بود كه هركدام یك معده ی یدكی هم همراه آورده باشند. هیچ باوركردنی نبود كه سر همین میز، آقایان دو ساعت تمام كارد و چنگال به دست، با یك خروار گوشت و پوست و بقولات و حبوبات، در كشمكش و تلاش بوده اند و ته بشقابها را هم لیسیده اند. هر دوازده تن، تمام و كمال و راست و حسابی از سر نو مشغول خوردن شدند و به چشم خود دیدم كه غاز گلگونم، لخت لخت و "قطعة بعد اخرى" طعمه ی این جماعت كركس صفت شده و "كان لم یكن شیئن مذكورا" در گورستان شكم آقایان ناپدید گردید.

نظرات

در ادامه بخوانید...