شب یلدا طولانی ترین شب سال + عکس سفره یلدا

در
امروز طولانی ترین شب سال، یلدا است.همانطور که ممکن است از قبل بدانید، ایرانیان از زمان های باستان (زرتشت)، ورود به زمستان را جشن می گیرند که به آن شب  یلدا گفته می شود ، آنها این جشن را با شادی فراوان در همه خانه ها بر پا می کنند.
21 دسامبر در ایران از زمان های بسیار قدیم یک تاریخ خاص است ، زیرا طولانی ترین شب سال و ایستگاه زمستانی است. شب و روز ، نور و سایه از نظر سنتی برای فرهنگ ایرانی مهم است. ایرانیان این تاریخ را از زمان زرتشتیان، جشن می گیرند. در این شب، دوستان و نزدیکان جمع می شوند و تا صبح به رختخواب نمی روند:
آنها صحبت می کنند ، شعر می خوانند بخصوص حافظ ، آجیل می خورند ، هندوانه ، انار ، داستان ها و افسانه های قدیمی را بازگو می کنند. در کل فرهنگ ما ، مرسوم است که از هر فرصتی استفاده شود تا بستگان و دوستان بتوانند در کنار هم جمع شوند ، معاشرت کرده و روابط خود را تقویت کنند. در طولانی ترین و سردترین شب سال ، خانواده ها گرد هم می آیند ، "از یکدیگر محافظت می کنند، تا اینکه اولین پرتوهای نور ظاهر شود.اگرچه به نظر می رسد ، این شب تنها چند ثانیه بیشتر از شب گذشته است!
از قبل برای جشن شب یلدا آماده می شوند ، با مهمانان و اقوام تماس می گیرند. قسمت جدایی ناپذیر این شب یک مهمانی ویژه با تدارک دیدن برای سفره یلدا است:خرید هندوانه ، انار ، آجیل ، میوه خشک ، (بازارها یک هفته قبل از تعطیلات پر از خریداران هستند).
 
تا صبح خانواده ها وقت خود را در کنار هم می گذرانند: اشعار را نقل می کنند ، حافظ می خوانند ، آلات موسیقی می نوازندد ، بزرگان در خانواده داستانهای مختلفی را بازگو می کنند و کودکان از این فرصت استفاده می کنند که شیطنت کنند و نخوابند. یلدا بر همگی مبارک
اگر امروز نیز می خواهید از طریق حافظ به ایرانیان بپیوندید از این لینک حافظ استفاده کنید .

نظرات

در ادامه بخوانید...

نوشیدنی سم‌ زدای کلم پیچ و انار

در

 طرز تهیه نوشیدنی سم‌زدای کلم پیچ و انار 
مواد لازم:
• یک دسته برگ کلم
• انار
• کمی نمک
• فلفل سیاه

نحوه آماده سازی
1. برگ کلم را بهمراه انار داخل پردازنده مواد غذایی بریزید.
2. کمی نمک و پودر فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.
3. آن را کاملا چرخ کنید.
4. بهنگام مصرف مقداری یخ به آن اضافه کنید.
فواید
• کلم پیچ سرشار از فیبر، فیتوکمیکال ها و پروتئین است. این گیاه به کاهش کلسترول خون، و جلوگیری از سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه و سرطان پروستات کمک می کند. با توجه به حضور کامفرول و کوئرستین، در کلم پیچ، این گیاه آنتی اکسیدان و عامل ضد التهابی فوق العاده است. همچنین کلم پیچ در کاهش چربی بدن و حفظ سلامتی قلب و عروق موثر می باشد.
• انار حاوی ویتامین C، ویتامین K، فولات، پروتئین، فیبر و پتاسیم است. پونیکالاجین انار یک آنتی اکسیدان است و ایمنی کلی بدن را افزایش می دهد. انار مانع از ابتلا به دیابت نوع دوم، سرطان (پروستات و سینه)، و بیماری های قلبی است. همچنین برای کسانی که از ورم مفاصل، فشار خون، بیمار‌ی های پوستی و اختلالات شناختی رنج می برند مفید می باشد. حافظه و گردش خون را بهبود می بخشد. (سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

دفع سموم بدن با هندوانه و خیار

در

مواد لازم
• هندوانه
• خیار خورد شده
• برگ گشنیز
• برگ نعناع
• فلفل سیاه



طرز تهیه
1. هندوانه را قاچ کرده بهمراه خیار خرد شده در پردازنده مواد غذایی بریزید.
2. چند برگ نعناع و گشنیز به آن اضافه کنید.
3. آنها را چرخ کنید.
4. قبل از مصرف مقداری فلفل سیاه و یخ به آن اضافه کنید.
فواید
• خیار به دفع سموم و بازپس‌گیری آب توسط سلول ها کمک می کند.
• نعناع طبع سرد دارد. و به حرکت صفرا از کبد به روده کوچک کمک می کند و نیز در دفع چربی مفید می باشد. همچنین نعناع موجب شل شدن عضلات معده و معطر شدن آن می گردد.
• سیترولین هندوانه (یا خیار) به کلیه ها در دفع آمونیاک که برای بدن بسیار سمی است کمک می کند.
• برگ گشنیز دارای ویتامین A و ویتامین K می‌باشد. همچنین غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. در درمان سوء هاضمه، درمان بیماری های پوستی و اختلالات قاعدگی، حفظ سطح قند خون و سطح کلسترول و بهبود بینایی مفید است.
• فلفل سیاه باعث بهبود هضم غذا شده و منبع خوبی برای ویتامین E است. (سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

دستور سوپرخوراکی خنکی که شما را برای تابستان آماده می کند

در

دیگر تحمل انتظار تابستان را ندارید ؟ من هم همین طور ! متخصص تغذیه ی با سابقه ای به شما کمک می کند که این فصل را با خوراکی های خنک بدون مشکل، شروع کنید.

در اینجا سه نوشیدنی با ارزش و سرشار از قدرت آنتی اکسیدان از لیموترش ، دانه ی انار و بلوبری های وحشی زیبا وجود دارد. بیایید مواد مغذی را در یک نوشیدنی خنک بررسی کنیم .

بلوربری وحشی :

یک دوم فنجان بلوبری وحشی بسیار کوچک سرشار از آنتی اکسیدان و پروآنتی اکسیدان با قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به میوه های دیگر است! تحقیقات ، ارتباط سازگار این گوهرهای کوچک را با سلامت کامل مغز به همراه کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، انواع سرطان ها و علائم سندرم متابولیسمی نشان می دهد. بلوبری ، راه درمان کم کالری آگاهانه ی تابستانی با بیش از 400 نوع از این خانواده هستند که فقط 45 کالری دارند!

انار:

انار "سوپرغذاهای " اصلی با آنتی اکسیدانی ( به نام پونی کالیین) بیشتر از چای سبز هستند. مطالعات اولیه روی فراورده های انار ، ارتباط آنها را به کاهش خطر تورم معدی-روده ای ، رشد سرطان پروستات و بیماری قلبی نشان داد. نیمی از یک فنجان آریل ( واژه ی مناسب غلاف ضمیه ی بذر) فقط 72 کالری و 3 1/2 گرم فیبر دارد.

لیمو ترش :

لیمو ترش سرشار از ویتامین C است ، یک آنتی اکسیدان مهم در ساخت کولاژن برای تاندون ، لیگامنت (رباط) ، پوست و استخوان سالم است. آنها نیز سرشار از فلانوئید هستند که با کاهش خطر سرطان ، حمله ی قلبی و التهاب ارتباط دارند. لیمونادهایی را که در فروشگاه فروخته می شود ، کنار بگذارید که عملا فقط آب شکر با اسانس لیمو است ، چونکه مجموعه ی عظیمی از نوشیدنی های تازه ی ما وجود دارد.

این آیس پای ها به زیبایی مزه شان هستند ولی چند مرحله زمان می برد تا آنها را به درستی و ورقه ورقه درست کنید. 

مواد تشکیل دهنده

1/2 فنجان بلوبری های وحشی منجمد

قاشق چایخوری آبلیمو

1/2‌ قاشق سوپخوری عسل

3/4‌فنجان آبلیمو

1/2 فنجان آب

3 قاشق سوپخوری عسل

1‌ انار ، آریل های آن جدا شده باشد

دستور تهیه:

بلوبری های را گرم کنید ، یک قاشق چایخوری آبلیمو ، یک و یک دوم قاشق سوپخوری عسل را در ماهیتابه ی کوچکی روی گرمای متوسط به بالا قرار دهید تا زمانی که بجوشد ،‌غلیظ شود و به مربا تبدیل گردد. پوره کنید اگر شما بافت روانتری را ترجیح می دهید می توانید در صورت تمایل کمی تکه های بزرگ در آن باقی بگذارید. سپس بلوبری را بین 8 قالب آیس پاپ تقسیم کنید. یک تا سه ساعت آن را در فریزر بگذارید.
علاوه براین ، سه چهارم فنجان آبلیمو ، یکی و یک دوم فنجان آب و سه قاشق سوپخوری عسل را در ماهیتابه ی کوچک روی گرمای بالای متوسط قرار دهیدو بگذارید این ترکیب خنک شود.
زمانی که ورقه ی بلوبری در فریزر سفت شد ، لیموناد را روی ورقه ی بلوبری بریزید. دو قاشق چایخوری دانه ی انار را به هر قالب اضافه کنید. یک میله ی چوبی در هر قالب بگذارید و کل مواد را یک شبانه روز در فریزر بگذارید تا از خوردن آن لذت ببرید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص هندوانه

در

خواص هندوانه

- بهترین آنتی ‌اکسیدان‌ها در هندوانه موجود است.

-  هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A می باشد.

-  هندوانه قرمز خوشمزه همچنین منبع قوی از آنتی ‌اکسیدان کاروتن است که لیکوپن نامیده می‌شود. این آنتی‌ اکسیدان‌ها در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موادی در بدن هستند که می‌توانند آسیب زیادی به ما وارد کنند. این مواد می‌توانند کلسترول را اکسید کرده و باعث شود که به دیواره رگ‌‌های خونی چسبیده و موجب ضخیم‌تر شدن آن شود و این عمل می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. لیکوپن که رنگ قرمز زیبا را به هندوانه می‌دهد به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.

-  جالب است بدانید که هندوانه watermelon تنها میوه‌‌ای است که نسبت به میوه‌ها و سبزی‌جات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن است. (سیارک

- هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.

-  هندوانه همچنین سرشار از ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی حیاتی هستند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم است. این میوه بخاطر میزان بالای آبی که در خود دارد که تقریباً 90 درصد آن را می گیرد و ارزش کالری آن، جزء باارزش‌ترین میوه‌‌ها دسته‌ بندی می‌شود.

 

- هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.(سیارک

- آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند. همچنین خطر سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

-  هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.

- هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند. دربرابر زوال ماکولا هم محافظ خوبی محسوب می‌شود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...

جایگاه انار در فرهنگ ایرانیان

در

انار در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه داردگرچه به درستی نمی دانیم چرا ، شاید به این علت که با لفظ بهشت همراه بوده است .
مولانا می فرماید:
             می بینمت ای نگار در خلد                         بر شاخ درخت انار خندان
و یا شاید به علت رنگ دلپذیر دانه های یاقوتی و اثر جانبخش آب آن.شناخته شده ترین غذایی که از انار تهیه می شود یعنی فسنجان به معنی جانفزا و جانبخش است.در مناطقی از ایران که این میوه کشت می شود، مانند یزد و ساوه ، انار در زندگی مردم نقش مهمی دارد. و این نه به سبب منافع مادی ، که امروزه از صادرات آن به دست می آید، بلکه به خاطر توجه خاصی است که به آن شده است. در یزد حیاط همه خانه ها درخت انار دارد و اغلب تنها گونه درخت کاشته شده است.در فصل انار رسم زیبای چیدن انار از درخت ، این میوه با زندگی روزمره مردم آمیخته است.(سیارک)


و از آن در تمام مراسم برای پذیرایی و زینت بخشی استفاده می شود.در شهرهایی که انار کشت می شود در جشن عروسی شمع هایی را در انار فرو می کنند و اتاق عروس را با آن روشن و تزیین می کنند. و چون عروس به خانه داماد وارد می شود ، مراسم انار اندازی راه می اندازند که شاید این عمل آیینی است برای باروری و زایایی عروس که آثار آن بدین شکل تا کنون باقی مانده است.

انار را بصورت قاچ، دان، آب اناروانار درسته به منظور آب لمبو کردن برای پذیرایی استفاده میکنند.در پایان فصل انار از آب انار رب تهیه می شود. انار و اقسام فرآورده های آن به ویژه آب انار خواص بهداشتی دارد. از قدیم در ایران گفته می شد آب انار تصفیه کننده خون و حاوی پتاسیم و ویتامین ث است. در پیشگیری از حملات قلبی موثر است. بقراط حکیم از انار برای دفع التهابات چشمی و تنظیم جهاز هاضمه استفاده می کرده است. گفته می شود مالیدن آب انار به پوست از چروکیدن آن جلوگیری می کند، خوردن آب انار بشره را گلگون می کند و ساییده گل آن لکه های پوستی را بر طرف می سازد.هندی ها ضرب المثلی دارند که می گوید:ابن یک میوه صد بیماری را معالجه می کند.(سیارک)

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

شب یلدا: ایده شب یلدا 1397

در

 تاریخ شب یلدا 1397

شب یلدا 1397 یا شب چله سال 97، جمعه 30 آذر آخرین شب پاییز و اولین روز زمستان مصادف با 21 دسامبر 2018 است.

شب یلدا طولانی تر شب سال است.در ایران باستان تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند. در ادیان دیگر نیز این روز جشن گرفته می شود. در مسیحیت این روز بجای 21 دسامبر در روز 25 دسامبر و روز انقلاب زمستانی و کریسمس گفته می شود.

آداب شب یلدا

در شب یلدا ایرانی ها به شاهنامه خوانی و فال حافظ می پردازند. انواع خشکبار، انار، هندوانه مهم ترین جزو ملزومات شب یلدا هستند. همچنین آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار زیادی دارد.

ایده شب یلدا، یلدا 1397

نظرات

در ادامه بخوانید...