تعریف مد

در


برای قرن ها پدیده ی مدگرایی موضوع تحقیق جامعه تحلیلگران اجتماعی، تاریخ نگاران حوزه ی فرهنگ، منتقدهای اخلاقی، تئورسین های دانشگاهی، و کارآفرینان بوده است. با عوض شدن مدها در طی دهه ها و قرن ها، هزاران تفسیر مختلف از تفاوت های رفتاری مدگرایی منتشر شده است. در مجموع، این حجم زیاد از تفاسیر آماری، مد را به عنوان یک مشخصه پیچیده، ناهمسان و اغلب گیج کننده از شهروندان تعریف می کند. به هرحال، هسته ی این ادبیات، میتواند به عنوان یک سری مفاهیم مرتبط با هم درباره مدگرایی، یکپارچه شود. این مفاهیم، شامل "وضعیت هنر" در توسعه ی مد در هر عصری است.
به خصوص در اغلب دهه های اخیر، محققان بازار مصرف، از رشته های مختلف دانشگاهی، به طور فزاینده ای علاقه مند به توضیح رفتار مدگرایی مشتری در غالب یک الگوی واحد شده اند. از لحاظ توسعه ی تئوری، نتیجه ی این تلاشها به نسبت کم بوده است. با توجه به توسعه ی اصول مدگرایی مصرف کننده، تولید قابل توجه تر بوده است. به هرحال، وضعیت معاصر تئوری توسعه ی مد، یک شبکه ی بزرگ و بدون شکل از ایده های خلاقانه است نه یک مجموعه از ایده ها و اصول ساختار بندی شده و مرتبط با هم.
هدف اصلی این مقاله، تعریف سازه های اولیه و ساختاربندی شده ی ایده هاست که تئوری مد معاصر را ترسیم میکنند. 3 چارچوب مفهومی از اساس این مقاله عبارتند از:
1. ایده ی کلی مد. مد میتواند به عنوان یک پدیده ی رفتاری گسترده تعریف شود که در زمینه های مادی و غیر مادی مشاهده می شود. یک تعریف کلی از مد، ساختار ایده هایی است که نماینده ی قلمرو غیر مادی و رفتار مصرف کننده هستند.
2. مد: یک هدف و یک فرآیند. "مد" هم میتواند به عنوان یک هدف تعریف شود و هم به عنوان یک فرآیند رفتاری. مشخصات مهم یک مد، هم به عنوان یک هدف و هم به عنوان یک فرآیند، تعریف شده هستند.
3. مکانیزم فرآیند مد. فرآیند مد میتوانند به عنوان یک روند تاثیر و گسترش اجتماعی تعریف شود. اساس مفهومی فرآیند مد بر اساس دیدگاه کلاسیک و معاصر فرهنگ توسعه یافته است.
تاکید این چارچوب مفهومی، بر ساختار و تعریف مفاهیم است.

مفهوم کلی مد ، مجموعه ای از دیدگاه ها

مفهوم مد می تواند با بیان کردن مجموعه ای از تعاریف ارائه شده در نیم قرن اخیر نشان داده شود.در  دیکشنری Websters Unabridged مد را به عنوان "ساخت، فرم ، سبک، شکل، ظاهر، و یا ساختار هرچیزی، همچنین سبک و شکل عجیب و غریب" تعریف می کند.(سیارک

- روانشناسان مد را اینطور تعریف کرده اند: "مجموعه ای از تغییرات در هزینه ها در انتخاب های عده ای از مردم که ممکن است مفید هم باشند، اما بر اساس مفید بودن تعیین نمی شوند."
- اقتصاد دان  اینگونه بیان میکند: " مد چیزی بیشتر و یا کمتر از سلیقه های غالب شونده در هر زمان خاص نیست." و اقتصاددان Robinson این تعریف را از مد پیشنهاد می دهد: "مد، در اصلی ترین مفهوم آن، "دنبال کردن تازگی بخاطر خود آن" تعریف می شود. تغییرات در طراحی چیزها، با هدف تزئینی و  اقتصاد دان  Hornدر سال 1968 مد را به عنوان " یک اعلامیه از یک رفتار اجتماعی برای ترجیح دادن یک سبک محبوب، مقبول و غالب در هر زمان خاص" تعریف می کند.
- فروشنده ، مد رااینگونه بیان میکند: "مد ادراک چیزی است که در حال حاضر صحیح است"
- جامعه شناس  مد را اینگونه تعریف می کند: "یک فرم اولیه از رفتارهای جمعی، که قدرت وادار کردن آن در قضاوت های نهفته ی یک عده ی ناشناخته است" و Kingدر سال 1964 می نویسد: "تطبیق با مد یک فرآیند واگیردار اجتماعی است که مصرف کننده بعد از معرفی اقتصادی یک سبک و یا یک محصول جدید ، با آن تطابق پیدا می کند. 

این تعاریف خود به خود چهره ای متنوع و پویا از مفهوم پدیده ی مد ترسیم می کنند. هر تعریف یکتا است و ابعاد خاصی را در بر دارد که در تعاریف دیگر به چشم نمی خورند. تشابه مرکزی این تعاریف، این است که :

مد می تواند از لحاظ تئوری به صورت یک پدیده ی رفتار اجتماعی تعریف شود.

بنابراین مفهوم مد ، می تواند به صورت تئوری، می تواند با تمرکز دوباره بر روی این طبیعت اصلی مد تعریف شود. ادامه دارد.......... ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

تئوری مد

در


توضیح دادن مد به عنوان یک مفهوم رفتاری عمومی، یک قدم اساسی برای توسعه ی کامل و معاصر از تئوری مد است. در وسیع ترین معنی، اجزای چیزی که "رفتار مد" خوانده می شود، در یک محیط کلی از پدیده های مادی و غیر مادی نمایش داده می شوند. مد کلاسیک، از لحاظ تاریخی محدود به مفاهیم محدود به پوشاک آقایان، لباس زنانه و زینت های شخصی بوده است. با این حال، عناصر مد تاثیر زیادی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان در زمینه ی تولیداتی همچون اتومبیل، اساس خانه، مبلمان، طراحی معماری خانه، غذاها و انتخاب های غیر سنتی دارند. حتی در برد وسیع زمینه های غیر مادی. مانند ابعاد و مقبولیت حرکات ایدئولوژیک، تمرین های درسی، تحقیقات علمی، عوض شدن سبک های زندگی، نیرو های مد می توانند به صورت مستقیم بر روی مقبولیت فرآیند تاثیر بگذارند. با اینکه زمینه هایی که مد در آنها عمل می کند ممکن است تفاوت زیادی داشته باشند، ولی قوانینی که مقبولیت آنها را تعیین می کند شباهتهای زیادی دارند.

تعریف مد

مد نمی تواند بدون رسانه زنده بماند

به عنوان یک مفهوم رفتاری عمومی، پدیده ی مد می تواند تعاریف وسیعی داشته باشد:
یک مد، بیانی است که از لحاظ فرهنگی مورد تایید جامعه است، در یک پدیده ی مادی یا غیر مادی، که در هر زمان و با هر تغییراتی در طول زمان، در یک سیستم اجتماعی و یا گروهی از افراد مرتبط با هم، قابل تشخیص دادن است.

به همین ترتیب، تعریف عمومی مد در هر پدیده ی خاص مد را می توان اصلاح کرد. برای مثال، در زمینه ی کلاسیک مد لباس، تعریف عمومی مد می تواند به این صورت به دست آید:
یک مد لباس، یک سبک نمایش زیبایی در لباس و زیورآلات است که از لحاظ فرهنگی تایید شده است و در هر زمان داده شده و در طول زمان، درون یک سیستم اجتماعی و یا مجموعه ای از افراد مرتبط با هم، قابل تشخیص است.
مفهوم عمومی مد، جذابیت زیادی برای دانشمندان حوزه ی فرهنگی و علوم اجتماعی دارد، همچنین برای رفتارشناسان مصرف کننده. با این حال  تاکید اولیه بر مد به عنوان یک پدیده ی رفتاری عمومی در مصرف کنندگان خواهد بود. این توسعه تا حد زیادی از تئوری مد لباس گرفته شده است، چرا که در اینجاست که تحقیق و توسعه ی مفاهیم از همه جا فعال تر هستند. با این وجود، مفهوم آن در یک چارچوب اصلی و پایه است، و می تواند با تغییراتی محدود، برای زمینه های مختلف مد مصرف کنندگان استفاده شود.

یک ارزیابی از مفهوم کلی مد این است که مد می تواند در دو بعد مختلف تصور شود، موضوع مد و فرآیند مد. این ابعاد معانی متفاوت و جداگانه ای دارند:
1. موضوع مد، در تئوری رفتار مصرف کننده، می تواند یک سبک خاص از محصولات باشد، و در بعضی موارد می تواند یک محصول تکنولوژیکی و یا یک خدمت برای مصرف کننده باشد. به عنوان یک تولید غیر مادی از "جامعه" ، موضوع مد می تواند هرچیزی از جمله یک رفتار دوره ای خاص و یا یک فلسفه ی عقیدتی باشد.
2. فرآیند مد مکانیسمی مرحله ای است که طی آن یک موضوع بالقوه ی مد، از ایجاد شدن تا عمومی و فراگیر شدن در جامعه طی می کند. در فرآیند مد، یک موضوع بالقوه ی مد به اعضای یک سیستم اجتماعی عرضه می شود، و توسط بعضی از اشخاص با نفوذ که به آنها افراد مبتکر گفته می شود مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت، بین سایر اعضای جامعه پخش می شود تا به سطح مشخصی از پدیدار شدن در جامعه برسد. فرآیند مد یک مکانیسم پویا است که در آن موضوع مد به یک مد مقبول و یا مردود شده تبدیل می شود.
مد هم به عنوان یک موضوع و هم به عنوان یک فرآیند، مشخصات یکتایی دارد که از سایر پدیده های رفتاری مشتق می شوند. یک خلاصه ار برخی مشخصات و اجزای مهم مد، نشان خواهد داد که چگونه پدیده ی مد میتواند از پدیده های رفتاری خاصی مشتق شود.

مشخصات موضوع مد

موضوع مد، به خصوص در مسائل فیزیکی، می تواند مشخصات یکتایی داشته باشد:
1. موضوع مد باید یک موضوع غیر دائمی باشد که تحت تغییر، کهنگی، و در نهایت تعویض با موضوعات جدیدتر قرار می گیرد. موضوع مد می تواند قبل از شیء فیزیکی و یا کابرد آن کهنه شود.
2. موضوع مد می تواند مشخصات کاربردی هم داشته باشد، اما در اصل مقبولیت یک موضوع بیش از مشخصات کاربردی، به کیفیت آن بستگی دارد. کیفیت های خاص موضوع مد می تواند شامل سبک، زیبایی، مقبولیت اجتماعی، خویش پسندی، سمبل وضعیت، و سایر مشخصات فیزیکی و اجتماعی باشد.
3. در هر دوره ی زمانی داده شده، موضوعات مد "موجود" و "قابل قبول"، توسط "ذائقه" ی جمعی تعریف می شوند و از آن پیروی می کنند.
4. موضوع مد وقتی در ابتدا معرفی می شود، با تازگی و ابتکار انگشت نمای آن توصیف می شود، و به این ترتیب وقتی با مد های پذیرفته شده ی موجود مقایسه می شود، "خاص" می شود. وقتی موضوع مد توسط عده ای از مردم پذیرفته شود، به کارگیری شود، و یا توسط عده ای از مردم پیروی شود، این خاص بودن مطلوب را از دست می دهد.
5. موضوع مد می تواند به طور مستقیم دارای خصوصیات روانشناسی اجتماعی باشد، مانند زیاد در چشم بودن و یا انگشت نما بودن، و یا د اشتن خاطره ی شخصی از آن موضوع. خصوصیات اجتماعی موضوع مد می تواند انگیزه ی اصلی پذیرش موضوع مد باشد.(سیارک)
6. مد می تواند به جای محصولات تجاری و یا ضروری، محصولات "لوکس" ارائه کند. به خصوص در تولیدات فیزیکی، وقتی که هزینه ی بیشتری برای طراحی "مطلوب"، یا طرحی که جدیدتر باشد، طرحی ابتکاری تر، زیباتر و در کل جذاب تر باشد پرداخت شود، آن موضوع مد "لوکس" خوانده می شود.
7. موضوع مد از لحاظ اجتماعی، از کاربردهای اجتماعی مختلفی مشتق می شود، مانند ایجاد تمایل به رابطه ی جنسی، عملکرد جایگاه اجتماعی، موقعیت در چرخه ی زندگی، محل سکونت، جایگاه شخصیتی، و سایر توابع سبک زندگی.
وقتی بیشتر یا اکثر این خصوصیات در یک محصول فیزیکی و یا یک سرویس باشند، آن موضوع می تواند به طور خاص به یک موضوع مد تبدیل شود. این خصوصیات اکثرا در مخارج مصرف کننده در لباس، اتومبیل، و اساس منزل وجود دارند. در سایر محدوده های بزرگ تصمیم گیری مصرف کننده، شامل خانه، غذا، انتخاب های مواد غذایی، تفریحات و سرگرمی و خدمات، مضخصات مد تاثیر زیادی بر تصمیم گیری مصرف کننده دارند. این مقاله ادامه دارد......ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...