روش هایی برای متقاعد کردن کودکان

در

(سیارک) : از استراتژیهای no-nag (بدون نق) استفاده کنید تا آنها را از خواب بیدار کنید، به انجام تکالیف، زدن مسواک و غیره ترغیب کنید.
متقاعد کردن کودکان به انجام کاری که نمی خواهند انجام دهند، می تواند کار چالش برانگیزی باشد. و توقف آنها از انجام کاری که نمی خواهید انجام دهند نیز سخت تر است.
ما از متخصصین خواستیم تا دانش خود را به اشتراک بگذارند، آنها رمز اینکه چه چیزی کودکان را به بهبود رفتارشان ترغیب می کند (یا نه)، بدست آورده اند.
1- تجدید پاداشها
زمانی که دوست من جف به دخترش الکس رفتن به دستشویی را آموزش می داد، هر بار که دخترش در توالت دفع می کرد، تکه کوچک شکلات می داد. یک روز که شکلات تمام شده بود، جف به الکس گفت که مجبور است برای پاداش وی، از شکلات الکی استفاده کند. الکس با لبخند از روی توالت بلند شد، اما چیزی آنجا نبود. جف گفت: موضوع چیست؟ الکس پاسخ داد که من هم الکی کردم.
Eileen Kennedy-Moore ، روانشناس، مشاور والدین و یکی از نویسندگان "والدین باهوش برای کودکان تیز" می گوید که کودکان با هوش اغلب کارهای خود را حول سیستم جایزه انجام می دهند. مطالعات نیز نشان می دهند که اثرات مثبت جایزه و پاداش، کوتاه مدت خواهد بود.
البته، دادن پاداش به کودکان، گاهی اوقات برای حل مشکلاتی همچون یادگیری ریاضی، موقتا مفید می باشد. دکتر Edward Deci ، استاد روانشناسی در دانشگاه Rochester می گوید، درست است که پاداش افراد را به انجام فعالیت ها ترغیب می کند اما آنچه اتفاق می افتد این است که رفتار وابسته به پاداش می شود و زمانی که پاداش متوقف شود، آن نیز متوقف می شود. بزرگسالان برای دریافت حقوق به سرکار می روند، هر زمان که حقوق متوقف شود، آنها نیز کار را متوقف خواهند کرد.
این کار حتی در مورد فعالیت لذت بخش نیز صحیح است. محققین در دانشگاه استنفورد دریافتند که وقتی کودکی از کشیدن نقاشی لذت می برد و برای این کار پول دریافت کرد، زمانیکه دیگر پولی دریافت نکرد، از این کار دست کشید. بعبارت دیگر، پاداش علاقه آنها را از بین برد.
در حالیکه استفاده از پاداش در کوتاه مدت، برای چیزهایی مثل اوقات تلخی نکردن کودک در هواپیما مضر نیست، پاداشهای خارجی شخصیت کودک شما را نخواهند ساخت و یا برای مرتب نگه داشتن اتاق و رفتن به موقع برای خواب ارزشی نخواهند داشت. پس چه می کند؟ کودک را به پیروی از آنچه که باعث حس درونی خوب می شود ترغیب می کند – همچون رضایت از مهارت تازه یادگرفته یا کار تازه انجام داده. او نه تنها در طولانی مدت موفق است، بلکه خوشحال است و از این کار الهام می گیرد. دکتر Kennedy-Moore می گوید: زمانیکه کودکی دوچرخه سواری را یاد می گیرد، معمولا هیجان زده است و مشتاق به انجام این کار است، در اینصورت توقف اجباری او از این کار سخت است. حس مهارت، بسیار ترغیب کننده است.
2. داشتن صحبت های معنی دار
دکتر Deci می گوید، داشتن صحبت های رو در رو با کودک خود، برای ترغیب درونی کودکان ضروری است. کودکان طبیعتا کنجکاو هستند و دعوت آنها به درک علت چیزی که برای آنها معنی دار است، برای هوش آنها جاذب است.
Jodi Golden از Baton Rougeمی گوید، او می گوید، اغلب زمانیکه در فروشگاه سوپرمارکت هستم برای اینکه درست رفتار کند، وعده خرید عروسک را به او می دهم، چون اثربخش است. اما او اعتراف کرد که همسرش Brett رفتار بهتری با کودکان دارد، او به آنها رشوه نمی دهد، بلکه درس زندگی می دهد. Jodi می گوید، بعد از اینکه کودکان اتاق خود را تمیز کردند، Brett همیشه می گوید که چقدر اتاقشان تمیز دیده می شود؛ چقدر مهم است که بزرگسالان هم نحوه تمیز و مرتب نگه داشتن چیزها را بدانند. (سیارک)
دکتر Deci می گوید اگر کودک شما از انجام وظیفه خود طفره می رود، والدین بهتر است آن را ابتدا از دیدگاه کودک ببینند. سپس درباره اهمیت فعالیت صحبت کنید طوری که قابل احترام باشد. اگر کودک شما نمی خواهد اتاق خود را تمیز کند، به این علت است که از تمرین فوتبال خسته شده است. به او بگویید، چرا استراحت نمی کنی، و بعد از شام اتاق را مرتب نمی کنی تا هر چیزی را سرجای خود پیدا کنی. دکتر Deci می گوید از بکارگیری کلماتی همچون "باید" اجتناب کنید و به کودکتان بگویید که هر وقت لازم باشد برای کمک هستید.
سوال کردن درباره اینکه کودکتان از مشارکت در کاری چه حسی دارند، جو شادی ایجاد می کند که آنها را به مشارکت ترغیب می کند. سوالی همچون، نظرت چیه که تکلیف را خودت انجام دهی؟ و یا نظرت چیه که تکلیفت رو الان تموم کنی؟ باعث م شود تا کودک حس کند که برای انجام تکالیف اجباری ندارد. استراتژی موثر دیگر برای ترک عادت بد کودکان: با سوال در باره اینکه چگونه می توانید کمک کنید، نشان دهیدکه او را درک می کنید. دکتر . Kennedy-Moore می گوید: این کار باعث می شود که پدر و مادر نسبت به رفتار مشکل زا در یک طرف قرار می گیرند، به جای اینکه رو در روی هم قرار گیرند.
دکتر Kennedy-Moore می گوید زمانیکه دخترم در کلاس اول بود، بعد از کلاس عادت مشابهی داشت: به خانه می آمد، برادرش را می زد و استراحت می کرد. وقتی دکتر Kennedy-Moore از دخترش خواست تا راه حلی ارائه دهد، او در طول راه مدرسه تا خانه، درخواست غذا کرد. دکتر می گوید: من نمی دانم که آیا واقعا گرسنه بود، یا اینکه غذا برایش آرام بخش بود یا این کار برایش آرامش داشت، چون کمک کرد. راه حل کودکان برای رفتارهای مشکل زا، اغلب بهتر از راه حلهای والدین جواب می دهد چون طبق تحقیقات، راه حل کودکان نتیجه بهتری دارد.
دادن بازخورد به کودکان در طول صحبت درباره روش قبول مسئولیت هایشان نیز به آنها انگیزه می دهد. به جای اینکه به خاطر انجام تکلیف او را به پارک ببرید، برای انجام زودتر تکالیفش او را به پارک ببرید. و زمانیکه به آنجا بردید به او بگویید که نتیجه انجام به موقع تکالیف، داشتن زمان برای تفریح است.
3. قبول عیوب آنها
اگر شما استانداردهای انجام کارها را آسان بگیرید، اغلب کودکان از انتخاب کار لذت می برند. مشاور والدین و روانشناس، پزشک و نویسنده Blessing of a Skinned Knee.، Wendy Mogel می گوید،دیدن کودکان بین 3 و 5 سال که علاقه خود به انجام کارها را از دست می دهند اسفناک است. برای مثال، برخی دوست دارند لباسهای شسته شده را جدا کرده و جورابها را تطبیق دهند اما آنها این کار را نمی کنند چون والدینشان عجله می کننند. اگر کارهای مشخصی وجود دارند که کودکتان به آنها علاقه مند می باشند، مطمئن باشید که آنها را انجام خواهند دارد. Sandra Tyler, از Setauket, New Yorkپسری دارد که دوست دارد نقش گارسون بازی کند بنابراین، بهتر است که خانواده اش کارهایی همچون تمیز کردن میز و ظرف ها را به او دهند.
درمورد کارهایی که کودکتان دوست ندارند، با انجام کمی خلاقیت می توانند آنها را جلب کرد: با استفاده از عروسک، از او بخواهید که کفشهایش را تمیز کند یا پدربزرگش را به تخت ببرد. به او حق انتخاب مسواک زدن قبل از حمام یا بعد از حمام را بدهید؛ این کار به کودکان حس استقلال را می دهد، مولفه مهمی که باعث انگیزش درونی می شود. تلاش برای کنترل کارهای کودکان، باعث کشمکشهای غیرضرروی می شود که با عباراتی همچون نمی تونی من رو مجبور کنی (و بدنبالش: بله من می تونم) پایان می یابد. هیچکدام از ما دوست نداریم تحت کنترل باشیم، بویژه کودکان. کودکان دوست دارند که آنچه انجام می دهند، انتخاب آنها باشد نه اجبار. (سیارک)
پاسخهای دشوار درباره موفقیت
Paul Tough در کتابش با عنوان "نحوه موفقیت کودکان: کنجکاوی و قدرت پنهان شخصیت" می گوید کلید انگیزش کودکان، متفاوت تر از چیزی که همه فکر می کنند. از او خواستیم تا توضیح دهد.
تفکر اشتباه درباره کودکان و انگیزش آنها چیست؟
تا همین اواخر، محققین بر این باور بودند که عامل اصلی در موفقیت کودک، مهارتهای شناختی، نوع هوش ارزیابی شده در تست های IQ، از جمله توانایی شناسایی حروف و کلمات است. اما در بسیاری از بازدیدها از روانشناسان، پزشکان و اقتصاددانان جهان، متوجه شدم که موارد مهمی برای موفقیت شناسایی کرده اند: پشتکار، خود کنترلی، کنجکاوی، وجدان، اعتماد به نفس و خوش بینی.
چگونه می توان در یادگیری این موارد به کودکان کمک کرد؟
داشتن رابطه قوی با کودکان، مهمتر از چیزی است که فکر می کنیم. مطالعات نشان می دهند کودکانی که رابطه قوی با والدین خود دارند –حتی 3 و 4 سال-تحمل بیشتر داشته و به خود متکی هستند. باید به یاد آورد که شخصیت های قوی همچون کنجکاوی و کنترل خود را می توان آموزش داد. آنها حاصل ژنها خوب نیستند. کارهای زیادی می توان انجام داد تا بررشد آنها در کودکان تاثیر کرد.
آیا تحقیق شما بر وظیفه پدرو مادری شما تاثیر کرده است؟
در زمان گزارش این کتاب، همسرم و من پسری داشتیم که اکنون 4 سال دارد. زمانیکه متولد شد، این باور را داشتم که هر چه سریعتر مهارت خواندن و ریاضی را کسب کند، زندگی خوبی خواهد داشت. اکنون، بیشتر برای شخصیتش زمان صرف می کنم.
شما گزارش کردید که کودکتان نیازمند مواجهه با شکست است. چرا؟
آنها نیازمند تجربه فرایند اشتباه و شکست هستند تا به عقب برگشته و مجدد شروع کنند. زمانیکه بزرگ می شوند، با مشکلات بهتر مواجه می شوند. من یاد گرفتم که بهتر است اجازه دهیم کودکان شکست بخورند. توازن سختی است، اما واقعا کودکان نیازمند آن هستند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.   

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

در این مورد هرگز با کسی صحبت نکنید

در

در دنیایی شگفت انگیز اما دورو و زیرک زندگی می کنیم. گاهی بهتر است زبان خود را بسته نگهدارید و با مردمی که با شما صحبت می کنند فقط یک لبخند بزنید و درمورد موفقیت ها و خوشبختی خود به اندازه کافی زیرکی و زرنگی داشته باشید.
کنجکاوی، از طرف دیگر کنجکاوی بشر به سمت و سوی کشف و درک بسیاری از رازها و حقایق زندگی است همچنین شخصیت های سیاه قلبی هستند که دانش و اطلاعات درمورد سایر افراد را برای نابود کردنشان به افراد دیگر بازگو می کنند. اگر به طور طبیعی آدم پرحرفی باشید بدانید چه چیز را باید بازگو و چه چیز را باید پنهان سازید. چرا که در غیر این صورت میتوان اطمینان داشت که مشکلات زندگی شما به بزرگترین موضوع خطرناک تبدیل خواهد شد.
مشکلات شما متعلق به شماست و صحبت کردن درباره شکست هایتان ایده بدی است چرا که شما نزد دوستانتان به عنوان یک شخص منفی شناخته می شوید. افراد مثبت هیچگاه اشتیاقی برای انتشار مشکلات ندارند و می توانند مشکل و بیچارگی شما را نزد خود و خانواده اتان به سمت خوبی بچرخانند.
هر کس در زندگی ظرفیتی دارد و اگر کسی قصد دخالت درزندگی شما راداشته باشد سعی کنید چشم پوشی کرده و از مطالب طنز و خنده دار استفاده کنید. با ریشخند و خنده می توان موقعیت ها را کنترل کرد درضمن این که با افراد منفی می توان ادب را حفظ کرد.

دراینجا 5 مورد که هرگز نباید درباره آنها با دیگران صحبت کرد آورده می شود :

1 - راز ها

معنی لغت "راز" چیست؟ راز بخشی از خبر، حقیقت معلوم یا اطلاعات شناخته شده برای تعداد محدودی از افراد است. هر شخص به نوبه خود در دنیا حداقل یک راز دارد. همه می دانیم که حفظ اسرار از موضوعات چالش برانگیز است چرا که هر کسی نمی تواند بر وسوسه مطرح کردن اطلاعات درباره اشخاص و اتقاقات غلبه کند. تنها باید به عزیزترین و نزدیکترین فرد در زندگی خود رازهای کوچک و عادی را مطرح کرد و مطمئن باشیم که اعضای خانواده هرگز با این مسأله بازی نخواهند کرد. در مورد رازهای بزرگ سعی بر پنهان بودن و ممنوع بودن افشای آن باشد. هرگز زمانی که رازهای بزرگ نزد تعدادزیادی از افراد و دشمنان برملا شده باشد شبها خواب راحتی نخواهید داشت.

2 - زندگی خصوصی

زندگی خصوصی یک موضوع مقدس و با ارزش است . حتی اگر شخصی خرافاتی نباشیم اما باور داریم که قدرت احساسات اشخاص درزندگی خصوصی بی تأثیر نیست. هیچکس دوست ندارد که به واسطه علایق، گفتار و کردارش محکوم شود.
امروزه جوانان بطور ناخودآگاه همدیگر را به بحث وانتقاد درباره زندگی خصوصی اشان تحریک می کنند. اطلاعات شخصی، عکسها و فیلم های خود را در وب سایتها و رسانه های مختلف اجتماعی منتشر می کنند و این فرصت را به میلیون ها نفر می دهند تا جزییات زندگی شخصی یکدیگر را مشاهده کنند.
شبکه های اجتماعی بزرگترین منبع اطلاعات نادرست و دروغ است. دشمنان نیز از این موضوع بیشترین استفاده را خواهند داشت. می توانند از این طریق به شما یا نزدیک ترین افراد به شما تهمت و افترا بزنند و این برای روابط شما بسیار خطرناک است. حذف یا مسدود کردن حساب کاربری نیازی نیست فقط سعی کنید دراین شبکه ها عکس های کمتری که زندگی شخصی شما را برای شخصیت های خوب و بد قابل دسترس می سازد قرار دهید .

3 - درآمد

آیا دوست دارید دیگران درباره درآمدتان پرس و جو کنند؟ نه. این سؤال بیجا و بی معنی است و معمولا کسانی آن را می پرسند که دوست دارند پول دیگران را بشمارند. اگر می خواهید درآمد ثابت داشته باشید درباره آن کمتر لاف بزنید. مردم اغلب نمی توانند بر حس حسادت خود در مورد رفاه دیگران غلبه کنند. حسادت ها می توانند تاثیر منفی زیادی در تحقق شانس و بخت شما داشته باشند. اگر در یک سطح مالی خوبی هستید باید یاد بگیرید درمقابل حسادت و غبطه دیگران چگونه ایستادگی و مقاومت کنید. هنر پولدار شدن فقط به توانایی کسب درآمد نیست بلکه مهارت پس از آن و پنهان کردن درآمدتان از افراد بدخواه نیز شامل می شود. در این مواقع باید بطور طبیعی رفتار کنید و کمتر درباره دارایی و ثروت خود صحبت نمایید. این کارهمانند یک پوشش در مقابل انرژی های منفی و افراد حسود می باشد.

4 - نقاط ضعف

قلب بشر موجود بسیار شکننده و آسیب پذیری است. تنها یک واژه یا عمل بی دقت می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. پس باید به هنگام سخن گفتن با دیگران کاملا مراقب باشید. میل و آرزوی هر شخصی آن است که روحش از هر آنچه منفی است رهایی یابد و زندگی با روح ومستحکمی داشته باشد اما هرچیزی ولو جزیی و اندک به شما باز می گردد. دشمنانتان در صدد یافتن نقاط ضعف شما هستند و این مسأله اصلا خوب نیست. شکی در این نیست که رقیبان شما فرصت های مناسبی برای ریختن نمک به زخم هایتان پیدا می کنند و زندگی را برای شما مشکل تر و سخت تر می سازند.
اگر بخواهید دردهای خود را با دیگران در میان بگذارید باید مطمئن باشید که طرف صحبت شما درک بالایی داشته باشد. گشودگی و صدق و خلوص در کارها نیازمند درجه بالایی از دلگرمی و اطمینان است. هنگامی که ناراحتی ها و نگرانی ها مانند یک وزنه روی قلب شما سنگینی می کنند روح خود را باخدای خود بدون هیچ مانعی ارتباط دهید . او کسی است که هرگز زندگی ما را نقد و ما را محکوم نخواهد کرد.

5 - اهداف آینده

هر کسی دردنیا اهداف و نقشه ها و رؤیاهایی دارد. بسیاری از شخصیت های خیال پرداز درباره نقشه های آینده اشان با افرادی که دانش خوبی ندارند بحث و گفتگو میکنند. چه چیزی در بازگویی رؤیاهایتان به دیگران وجود دارد؟ بهتر است بدون اعلان کردن و اشتراک بادیگران به اهداف خود برسید.
از نظر علمی ثابت شده است که افراد پرحرف نسبت به کسانی که ایده ها و طرح های آینده اشان را همانند یک راز حفظ می کنند شانس کمتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود دارند. اهداف و ایده های شما باید شخصی باشد نه عمومی. وقتی درحال انجام وظایف خود هستید بارعایت این موارد از فرصت های مناسبی برای رسیدن به موفقیت های خود برخوردار خواهید شد.
سرکوب کردن این تمایل برای آن که دیگران را ازنقشه های خود مطلع نکنید کار سختی است. اما این بازیارزش تلاش دارد. این امر باعث تمرکز شما بر روی افکارتان شده و به اندازه کافی برای اتمام آن تحریک خواهید شد.
ارتباط با مردم خوب است اما مزایا و معایبی دارد. متأسفانه برخی افراد حیله گر و مسموم   هستند که می توانند شما را به عقب و فرصت های اولیه بکشانند. افراد باهوش سعی می کنند که این فرصت ها را به دشمنان ندهند و زندگی  را مانند یک راز حفظ می کنند و از صحبت کردن با افرادی که اعتمادی به آنها ندارند خودداری می کند. باید بدانید زبان شما می تواند دشمن شما شود. امیدواریم این نصیحت ها به شما کمک کند تا در راه پیشرفت و موفقیت ثابت قدم باشید.

حال به نظر شما  کدام یک از علائم زودیاک راز شما را حفظ می کند و چه کسی بلافاصله آن را فاش می کند؟

ع سلامت نیوز

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۲اخترشناسان می گویند که توانایی بسته نگه داشتن دهان بستگی به تعلق داشتن به یک علامت زودیاک خاص دارد.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲برج حمل برج حمل به طرز باورنکردنی تکانشی است و اغلب بدون اینکه کاملاً متوجه اعمال خود باشد رازهای خود را به اشتراک می گذارد. معمولاً در حفظ اسرار خود هم اصرار ندارند و ترجیح می دهند آشکارا در مورد خواسته های خود صحبت کنند. به همین دلیل است که اگر ناگهان راز کسی را فاش کنند، احساس گناه نمی کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲برج ثور در حفظ اسرار عالی هستند و تا حد امکان آن را جدی می گیرند. اگر آنها تصمیم بگیرند چیزی نگویند، هیچ کس آنها را در غیر این صورت متقاعد نخواهد کرد. هر چقدر هم که بگذرد این راز را برای خود نگه می دارند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲جوزا دوست دارد یاد بگیرد که چگونه اسرار را حفظ کند، اما مهم نیست که چقدر تلاش می کنند، شکست می خورند. معمولاً وقتی به طور تصادفی اجازه داده اند بلغزند، دیگر نمی توانند متوقف شوند و هر آنچه را که می دانند می گویند. در عین حال، آنها به هیچ وجه این واقعیت را پنهان نمی کنند که دیگران نباید اسرار خود را به آنها بگویند و به آنها اعتماد کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲خرچنگ...... سرطان‌ها فوق‌العاده حساس هستند و همیشه سعی می‌کنند به صحبت‌های کسانی که به کمک آنها نیاز دارند گوش دهند، اما مخفی نگه داشتن اطلاعات در لحظات هیجان خاص برای آنها سخت‌تر می‌شود. همین واقعیت که آنها باید چیزی را مخفی نگه دارند آنها را عصبی می کند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ یک شیر............ لئو ها از اهمیت حفظ اسرار دیگران آگاه هستند. برای اینکه اطلاعات غیر ضروری را به اشتراک نگذارند، همیشه سعی می کنند موضوع گفتگو را تغییر دهند. شایعات و افشای رازی که به آنها سپرده شده است را غیرمسئولانه و غیرقابل قبول می دانند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲باکره............ باکره ها در حفظ اسرار، به خصوص رازهای خودشان عالی هستند. با این حال، در صورت لزوم از ارائه کمک خود دریغ نمی کنند. در غیر این صورت، عذاب وجدان به سادگی آنها را از بین می برد.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ترازو........... ترازو قطعا با شخصی که می خواهد رازی را به او بسپارد بررسی می کند که آیا می تواند این اطلاعات را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد. با این حال، هر چه این راز جدی تر باشد، ترازو با انضباط بیشتری نسبت به این اطلاعات عمل می کند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲عقرب......... عقرب ها در حفظ اسرار خود عالی هستند و هرگز به دنبال این نیستند که کسی را به آنها اختصاص دهند. با این حال، آنها تمایل دارند در مواردی که به چیزی نیاز دارند از رازی که به آنها سپرده شده است به نفع خود استفاده کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲قوس........... افراد کمان نمی دانند چگونه اسرار خود را حفظ کنند. آنها به راحتی می توانند تمام اطلاعاتی را که به صورت خصوصی با آنها به اشتراک گذاشته شده است، منتشر کنند. در عین حال، آنها حتی متوجه نمی شوند که در مورد آنچه نباید ، صحبت می کنند. در نتیجه، احساس گناه می کنند، اما دیگر نمی توانند آن را جبران کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲برج جدی....... برج جدی هرگز رازی را که به آنها سپرده شده است به کسی نمی گویند. آنها کاملاً منظم هستند و عادت دارند دهان خود را در مورد اسرار دیگران ببندند. آنها از این اطلاعات برای جلب توجه استفاده نخواهند کرد، زیرا نمی خواهند بعداً با عواقب منفی آن مقابله کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲دلو......... دلوها اغلب این واقعیت را از دست می دهند که اطلاعاتی که به آنها سپرده می شود باید محرمانه بماند. دیر یا زود می توانند رازی را که گفته اند به خاطر بیاورند و بدون فکر کردن به عواقب آن بگویند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ماهی ها.......... به طرز باورنکردنی شهودی هستند و رازهای زیادی را حتی قبل از اینکه کسی جرات گفتن آنها را داشته باشد، یاد می گیرند. آنها بسیار مهربان هستند و هرگز نمی خواهند با زبان دراز خود به کسی آسیب برسانند. آنها رازهای درونی خود را به هنر تبدیل می کنند و آنها را در اشعار یا نقاشی های خود آشکار می کنند.

در ادامه بخوانید...