شاهکارهای دنیای گیمینگ بخش دوم
محمد رضا عاشوریدر۱۴۰۳/۲/۱۸System Shock 2
(سیارک) اسم «Shodan» را زمانی که در گفتگو با هر خوره بازی ای عنوان کنید، اشتیاق فراوانی نشان می دهد و لبخندی بر صورتش نقش می بندد. System Shock 2 که در سال 1999 تولید به بازار عرضه شد، پیشتاز سبک بازی های شوتر اول شخص بود و راه را برای آنها هموار کرد. در حقیقت این بازی بود که با طراحی فوق العاده و ایده پردازی جدیدش، این سبک شوتر اول شخص را به دنیای گیمینگ معرفی کرد. بیایید نگاهی دقیق تر به دنیای این بازی و حال و هوای آن بیندازیم؛ در ابتداری بازی شما خود را در یک ایستگاه فضایی می بینید، درحالی که به نظر می رسد هیچ موجود زنده ای به جز شما زنده نمانده است و تک و تنها هستید. کمی بعد متوجه می شوید که کسان دیگری هم در این ایستگاه فضایی حضور دارند، روگ ال شودان (Shodan) شخصیتی در داستان است که تلاش دارد شما را آزار دهد. در طول بازی با نوارهای صوتی مواجه می شوید که در آن ها اشاره ای به داستان نسخه قبلی بازی می شود و این سیستمی است که بازی های بسیار دیگری از آن بهره گرفتند. اینگونه نوآوری ها در System Shock 2 کم نبود. قابلیت های زیادی هم به عنوان گیمر در بازی در اختیار شما قرار داده شده است؛ هم قادر هستید وارد نبرد با دشمنان خود شوید و هم می توانید با استفاده از سیستم های مختلف همانند یک هکر رفتار کنید و کارهایی اینگونه انجام دهید. این بازی هوشمندانه طراحی شده و تنش زیادی را متوجه گیمر می کند. می توان گفت که فراتر از عصر خود بود.
Grand Theft Auto: Vice City
این شاهکار استودیوی بازی سازی Rockstar توانست به خوبی جا پای نسخه قبلی این بازی بگذارد و نه تنها چیزی از آن کم نداشت، بلکه در مواردی هم بهتر عمل کرد. داستان بازی در سال 1980 میلادی روایت می شود و شهری که در آن بازی می کنید، شبیه سازی شهر میامی آمریکا است با کمی تغییرات. خشونت، خلاف، ماشین های مسابقه ای، مواد مخدر و بسیاری موارد دیگر چیزهایی هستند که در این بازی اپن ورد فوق العاده با آن ها سر و کار خواهید داشت و بیشتر مراحل بر پایه این موارد طرح ریزی شده است.
این بازی برخی ایده های خود را از فیلم هایی چون «صورت زخمی» می گیرد و به زیبایی و با مهارت تمام خشونت موجود در شهر وایس را به تصویر می کشد. شخصیت اصلی داستان بازی با ریختن خون و زحمت بسیار قصد دارد تا امپراطوری خود در این شهر را بر پا کند و در رسیدن به این مهم از انجام هیچ کاری دریغ نمی کند. دهه هشتاد میلادی در این بازی به خوبی به تصویر کشیده شده است. موسیقی متن بازی که دیگر نیاز به تعریف ندارد و همین مسائل است که آن را بدل به شاهکاری کرده که هنوز که هنوزه می توان از انجامش لذت برد. جالب است بدانید که جک تامسون (که وکیل است) دو بار این بازی را به این ادعا که تصویرگر جنایاتی واقعی است به دادگاه کشانده است.
GoldenEye 007
در سال 1997 که این بازی وارد بازار شد، به قدری خوب بود که به سرعت رقبای دیگر خود را از میدان به در کرد. بخش مولتی پلیر آنلاین این بازی که در آن زمان همچون حالا زیاد شایع نبود، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و سرگرمی بسیار خوبی برای نوجوانانی که نمی دانستند چه کار کنند به حساب می آمد. بدون اغراق، این بازی با ورود به عرصه گیمینگ انقلابی به پا کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولاً بازی هایی که بر اساس فیلم ساخته می شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، حتی تا امروز هم نمی توان بازی هایی را پیدا کرد که از روی فیلم ساخته شده و شاهکار به حساب بیایند، اما این مسئله در رابطه با Golden Eye فرق می کند. این بازی بدل به یکی از بهترین بازی های شوتر کنسول شد و بخش سینگل پلیر و مراحل بازی به خوبی طراحی شده بود و شما را پای کنسول میخکوب می کرد و حس می کردید خود جیمز باند هستید. بخش مولتی پلیر بازی که با تقسیم کردن صفحه نمایشگر به دو بخش انجام می شد به سرعت در خوابگاه ها میان جوانان همه گیر شد و وقت زیادی را صرف این بازی جذاب می کردند. از دیگر نکات این بازی، به کار گرفتن قابلیتی بود که تا آن زمان در هیچ بازی ای به کار گرفته نشده بود؛ کشتن هدف از فاصله ای دور با اسلحه تک تیر انداز. با وجود این که نزدیک به دو دهه از انتشار این بازی می گذرد، باز هم می توان برای تجربه ای دلچسب به سراغ آن رفت.
The Elder Scrolls V: Skyrim
این بازی نقطه عطفی برای بازی های نقش آفرینی به حساب می آید و این سبک بازی را وارد دنیایی جدید کرد. دنیای بزرگ و زیبای بازی در کنار جزئیاتی که با مهارت تمام کار شده است شما را کنجکاو می کند تا زیر هر صخره و در هر مکان ناشناخته ای سرک بکشید و ببینید آیا می توانید یک مأموریت جدید یا یک شیء بخصوص پیدا کنید یا خیر.
یکی از نکاتی که در مورد برخی بازی ها شایع است این است که هر نسخه نسبت به نسخه قبلی کمی از ارزشش کاسته شده و جذابیت خود را از دست می دهد (البته نه در مورد شاهکارهایی چون جی تی ای و یا Witcher)، اما در مورد Skyrim هم شرایط به گونه ای دیگر بود و در این نسخه به وضوح می توان دید که تغییرات شگرفی نسبت به نسخه پیشین به وجود آمده و پیشرفت چشمگیری داشته است. داستان بازی نیز بسیار خوب از آب در آمده و روابط و تنش های میان شهر ها و کشورهای همسایه در دنیای بازی بسیار جذاب است. نکته دیگر این است که در تمام گوشه و کنار بازی می توانید چیزهای بخصوص و جالبی پیدا کنید و همین مسئله است که شما را ترغیب می کند تا جایی که زمان داشته باشید به گشت و گذار در دنیای بزرگ آن بپردازید و از پیدا کردن اسلحه های زیبا لذت ببرید. مأموریت های بازی نیز از جذابیت و گیرایی کافی برخوردار هستند. تمامی این نکات، به همراه نقاط مثبت دیگری که در حوصله این مقاله نمی گنجد، Skyrim را بدل به یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی تمام دوران کرده است.
Battlefield 1942
این بازی که در سال 2002 منتشر شد، در حقیقت پایه ریز نسخه های آینده Battlefield شد و ساخت و طراحی بازی به قدری خوب بود که در زمان انتشارش توانست بازخوردهای بسیاری خوبی دریافت کند و گیمرهای زیادی به انجام آن اشتیاق نشان دادند. علاوه بر بخش دو نفره بازی و نیز همکاری های تیمی که در بازی وجود داشت، نوآوری های بسیاری در این بازی وجود داشت که آن را بدل به یک اثر کاملاً تازه کرد. حال و هوای این بازی در کوران جنگ جهانی دوم و در سال 1942 است. مکان هایی که در آن درگیری های بازی صورت می گرفتند بسیار بزرگ و پهناور بودند و قابلیت استفاده از ادواتی که در دریا هوا و زمین کاربرد داشتند از دیگر نکات جدید این بازی بود. در این بازی می توانید هدایت یک کشتی جنگی بزرگ را به عهده گرفته و به آن فرمان دهید که مکان مشخصی را بمباران کند. یک بمباران هوشمندانه در این بازی می تواند روند جنگ را به سود شما تغییر دهد. جنگ ها و درگیری های بزرگی که در این بازی شاهد آن بودیم، در زمان خود بی سابقه بود و Battlefield 1942 به عنوان میراثی برای این سری بازی به حساب می آید که همچنان با قدرت به کار خود ادامه می دهد و نسخه های جدیدی را وارد بازار می کند. Battlefield نخستین نسخه از این سری بازی است و جالب است بدانید که تیم سازنده این بازی متشکل از چهارده نفر بیشتر نبود.
Dota 2
زمانی که آخرین قهرمان یا هیرو در بازی Dota 2 کشته می شود، بازی به پایان نمی رسد، حتی فراتر از آن زمانی که سیستم خود را خاموش می کنید و می روید، بازی همچنان ادامه دارد؛ Dota 2 یک بازی نیست، یک سبک زندگی است.
این بازی مولتی پلیر آنلاین استودیو بازی سازی Valve یکی از عمیق ترین و پیچیده ترین بازیهایی است که تا کنون وارد دنیای گیمینگ شده است و با وجود اینکه اساس بازی یک چیز بلاتغییر است، مرتباً امکانات جدیدی به آن اضافه می شود و تغییراتی جزئی در آن روی می دهد. به خاطر دشواری بازی، کسانی که تازه شروع به انجام آن می کنند، به زودی آن را کنار گذاشته و خسته می شوند، اما کسانی که گرفتار دنیای بی نظیر این بازی شده و در آن پیشرفت کنند، به ندرت وقت خود را صرف انجام بازی های دیگر می کنند. قابلیت استفاده از بیش از صد قهرمان یا هیرو در این بازی وجود دارد که هرکدام قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند و این توضیحی منطقی برای این مسئله است که چرا بسیاری صدها ساعت وقت پای این بازی گذاشته و می گذارند. هر استراتژی ای که با شکست مواجه می شود، هر مرگ و هر پیروزی تجربه جدیدی به حساب می آید و بازی شما را بهبود می بخشد و با نکات تازه ای آشنا می شوید. نکته جالب این است که به خاطر تنوع بی نظیر بازی، هر بار که دشمنی را از پای در می آورید، همانند اولین بار، احساس رضایت می کنید و خوشحال می شوید و این به هیچ وجه روندی نیست که شما را خسته کند. بازی در کنار چهار دوست صمیمی در تیمی متشکل از پنج نفر؛ کشتن هیروهای دشمن، جمع آوری طلای بیشتر برای خرید آیتم های متنوع بازی، به کارگیری استراتژی های جدید و جدید و درنهایت تلاش برای رسیدن به منطقه دشمن و نابودی آن، تجربه ای است که به هیچ عنوان خسته کننده نمی شود و هربار از انجام آن لذت خواهید برد.
Thief II: The Metal Age
این بازی تجربه بی نظیری از مخفی کاری را در اختیار شما می گذارد. Looking Glass استودیوی سازنده این بازی است که دنیایی باور پذیر طراحی کرد. دنیایی که تداعی گر زمانی است که تکنولوژی در راه پیشرفت قدم های اولیه خود را بر می داشت جادوی دنیای قدیم و قرون وسطی کم کم داشت طرفداران خود را از دست می داد. نکته بسیار جالب در بازی شخصیت پردازی نقش اول داستان بازی است که شما در نقش آن بازی می کنید؛ شخصیت بدی که هیچ اهمیتی به پایان دنیا نمی داد اگر خانه هایی که از آنها دزدی می کند، خراب نمی شدند. Thief II تمامی ابزار لازم برای یک بازی مخفی کاری بی نظیر را در اختیار گیمرها گذاشت. دیالوگ های خنده دار محافظان در بازی نیز از دیگر نقاط قوت این بازی است که به خوبی نوشته شده اند و لحظات لذت بخشی را برای شما فراهم می کند. راه رفتن آهسته روی پاشنه های پا بر روی سقف ساختمان ها، وارد شدن به ویلاهای بزرگ از طریق راه ها مخفی و بسیاری کاهای جالب دیگر نه تنها به شما این احساس را می داد که یک دزد واقعی هستید، بلکه حس می کردید که در کار خود استاد هستید.
Silent Hill 2
چهار قسمت نخستین بازی Silent Hill برای تمامی گیمرهای قدیمی از ارزش بخصوصی برخوردار هستند، اما دومین قسمت این سری بازی، جایگاه دیگری دارد. در این قسمت از این بازی، فضا و لوکیشن به گونه ای کاملا بخصوص طراحی شده که نقشی تأیین کننده در روند بازی پیدا کرد. بازی در ژانر وحشت حرفهای زیادی برای گفتن دارد، قاتل های روانی، زامبی ها و غریبه هایی که تشنه به خون شما هستند و دمی شما را آسوده نمی گذارند. در حقیقت تمرکز بازی برای ایجاد وحشت در دل لوکشین و اتمسفر بازی نهفته است. نکته دیگر این است که گیمر از نظر ذهنی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد و تنش زیادی برای او دارد که هدف از یک بازی ترسناک خوب نیز همین است. بازی به قدری ترسناک است که به دشواری می توان آن را با سایر بازی های ژانر وحشت قیاس کرد؛ شما انسانی را مشاهده می کنید که از همه چیز خود محروم شده است و تأثیر آن را به وضوح در محیط اطرافش مشاهده می کنید، تأثیری که کمتر در سایر بازی های ترسناک می بینیم. حتی کسانی که ادعا می کنند در برابر بازی های ترسناک مقاوم هستند و تأثیر چندانی رویشان ندارد، با انجام این بازی نظرشان تغییر خواهد کرد. حتی اگر دهه ها از انتشار آن گذشته باشد.ترجمه itrans.ir
این مقاله ادامه دارد...