بهترین بازی ها که در سال 2018 عرضه خواهند شد بخش اول
محمد رضا عاشوریدر۱۴۰۳/۲/۱۸سال 2017 برای هواداران بازی های ویدئویی سال بسیار خوب و لذت بخشی بود و بازی های بسیار خوبی بر روی کنسول های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، سوییچ و نیز بر روی کامپیوتر های شخصی روانه بازار شد.
این در حالی است که سال 2018 نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازی های فوق العاده ای قرار است در سال جاری منتشر شوند. از جمله این بازی ها که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند به این موارد می توان اشاره کرد: Red Dead Redemption 2، Super Smash Bros، Kingdom Hearts III، Crackdown 3 (سرکوب 3)، God of War (خدای جنگ)، Octopath Traveller و بازی های بسیار دیگر.
از میان خیل بازی هایی که قرار است در سال جاری منتشر شوند، آن هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند انتخاب شده و در این مقاله قصد داریم توضیحات بیشتری در خصوص جزئیات هر یک در اختیار تان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.
- بازی A Way Out
- بازی Crackdown 3 (سرکوب 3)
- بازی Become Human
- بازی Dragon Ball FighterZ
- بازی Far Cry 5
- بازی Ghost of Tsushima
بازی A Way Out
«راهی برای خروج» بازی دیگری است که جوزف فیرز نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده گرفته است؛ او یکی از تأثیر گذار ترین کسانی است که در ساخت بازی فوق العاده «Brothers: A Tale of Two Sons (برادران: داستان دو پسر)» نقش مهمی ایفا کرد. برای کسانی که تجربه انجام این بازی بی نظیر را نداشته اند می توان این توضیح را عنوان کرد که در آن بازی می شد کنترل دو شخصیت اصلی بازی را به عهده گرفت؛ شخصیت هایی که هم زمان و به طور مستقل از یکدیگر کنترل می شدند.
نتیجه این خلاقیت فوق العاده در گیم پلی بازی به وجود آمدن چالش های بسیار زیادی برای بازی کنان بود؛ بازی کنانی که می بایست به معما ها و رمز و راز های بازی پی برده و به هدف شان دست یابند. علاوه بر این داستان بازی نیز فوق العاده گیرا و جذاب بود.
همانند بازی «برادران»، «راهی برای خروج» نیز بیش از هر چیز دیگری متمرکز بر روایت داستانی است که دو شخصیت اصلی بازی تجربه می کنند و باز هم کنترل هر دو شخصیت بازی به صورت هم زمان در اختیار بازی کنان خواهد بود. البته تفاوتی که در خصوص این بازی جدید وجود دارد این است که دو شخصیت بازی زندانیانی هستند که قصد فرار کردن دارند و پس از این که به هدف شان دست پیدا می کنند، مجبور خواهند شد سال های باقی مانده از عمر خود را به فرار کردن و مخفی نگاه داشتن خود بگذرانند.
برای این که دو شخصیت بازی بتوانند به طور موفقیت آمیزی مأموریت خود را به انجام برسانند، باید با یکدیگر همکاری مؤثر و مفیدی داشته باشند؛ برای نمونه در قسمتی از بازی یکی از شخصیت ها باید حواس محافظ و نگهبان زندان را پرت کند تا دیگری قادر باشد به وسیله ای که برای فرار مورد نیاز شان است دست یابد (و همکاری های این چنینی دیگر). استودیوی بازی سازی هیز لایت (Hazelight) تا کنون در خصوص بازی عنوان کرده است که شخصیت های مختلفی در بازی حضور خواهند داشت که راه حل هایی که برای مشکلات شان باید یافت شود، مطمئنا متفاوت از یکدیگر و برای هر یک منحصر به فرد است، اما اطلاعات بیشتری در این خصوص عنوان نشده است.
این مسئله دو بازی کنی که با یکدیگر در حال پیش بردن داستان بازی هستند را (دو بازی کنی که در کنار یکدیگر رو به روی کنسول شان نشسته اند و یا این که از طریق اینترنت با یکدیگر بازی می کنند) تشویق می کند که ارتباط مؤثر تری با یکدیگر برقرار کرده تا از پس حل کردن مشکلات متفاوت بازی بر آیند. اگر بازی را از لحاظ گیم پلی مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کرد که بازی فوق العاده خلاقانه ای خواهد بود، اما داستان بازی نیز به همان اندازه برای همگان جالب است که هنوز اطلاعات دقیق تری در خصوص آن عنوان نشده است.
بازی Crackdown 3 (سرکوب 3)
«سرکوب 3» برای نخستین بار در نمایشگاه E3 سال 2014 بود که در معرض نمایش همگان قرار گرفته و از آن پرده برداری شد. در آن زمان قرار بر آن شد که بازی در سال 2016 به طور رسمی عرضه و روانه بازار شود، اما تاریخ عرضه بازی با تاخیر مواجه شد و تاریخ انتشار بازی تا نوامبر 2017 به تعویق افتاد. پس از آن بازی در نمایشگاه E3 2017 بود که تریلر های جدیدی از بازی به نمایش درآمد؛ تریلر هایی که همگان را شیفته این قسمت جدید از سری بازی سرکوب کرد، اما خبر ناراحت کننده برای طرفداران این سری بازی این بود که باز هم تاریخ عرضه آن به تعویق افتاد و در حال حاضر قرار است در تاریخ نامشخصی در فصل بهار سال جاری روانه بازار شود.
«سرکوب 3» به عنوان بهترین بازی انحصاری کنسول ایکس باکس وان به شمار می رود که قرار است در سال جاری به طور رسمی عرضه و روانه بازار شود (اگر دوباره به تعویق نیفتد)؛ بازی اوپن وردی که قابلیت تخریب محیط اطراف در بازی به طور قابل ملاحظه ای بالا است و قرار است این قسمت از سری بازی، پیشرفت چشم گیری از همه لحاظ نسبت به دو قسمت پیشین داشته باشد.
البته بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازندگان بازی، تفاوت هایی میان بخش های تک نفره و چند نفره بازی وجود خواهد داشت. قابلیت تخریب محیط اطراف در بخش چند نفره بازی به طور گسترده ای بستگی به سروری که بازی کن در آن قرار گرفته و تکنولوژی های جدید به کار گرفته شده در این گونه سرور ها است.
این در حالی است که میزان تخریب در بخش تک نفره بازی به مراتب کمتر خواهد بود و شاید بتوان از این حیث بازی را با عنوان دیگری شبیه به «Just Cause» قیاس کرد. روایت داستان این بازی اکشن اوپن ورد نیز بیشتر حول محور از بین بردن سندیکا های (اتحادیه، ائتلاف) موجود در محیط بازی است؛ داستانی که قسمت های پیشین نیز روایت گر اش بودند.
اطلاعاتی که تا کنون به دست رسیده اند حاکی از آن است که قابلیت های ابر انسانی بسیاری برای افزایش قدرت و سرعت شخصیت ها وجود خواهند داشت. علاوه بر این تعداد زیادی از اسلحه های متنوع و وسایل نقلیه گوناگون نیز برای بازی کنان در نظر گرفته شده است. تا حدودی می توان بازی سرکوب را با عناوینی چون GTA (سرقت بزرگ اتومبیل) و یا Saints Row (صف فرشتگان) مقایسه کرد، اما نکته ای که سرکوب را متمایز از این دو عنوان بزرگ اوپن ورد می کند این است که بازی کنان در آن احساس یک ابر انسان واقعی را خواهند داشت.
بازی Become Human
بازی دیترویت: انسان شدن بازی دیگری است که نقطه قوت اصلی آن داستان بسیار گیرا و جذاب آن است. کارگردان اصلی بازی دیوید کیج است و استودیوی بازی سازی کوانتیک دریم (Quantic Dream) ساخت و تهیه آن را به عهده گرفته است. استودیویی که ساخت و عرضه بازی های فوق العاده ای چون Heavy Rain (باران شدید) و فارنهایت را در کارنامه خود دارد.
بنا به اطلاعات به دست رسیده چیزی حدود دو سال زمان برده است تا دیوید کیج نوشتن داستان اصلی بازی را به پایان برساند و همان گونه که از نام بازی بر می آید، لوکیشن اصلی بازی حالتی آینده گونه از شهر دیترویت خواهد بود. داستان بازی روایت گر زندگی و تلاش های سه شخصیت متفاوت است (شخصیت ها انسان نیست اند و بیشتر ربات گونه بوده و ظاهر انسان دارند).
کارا نام یکی از شخصیت ها است که احساسات انسانی پیدا کرده و از کارخانه ای که در آن ساخته شده بوده است فرار می کند. این در حالی است که شخصیتی به نام کونور، به گونه ای طراحی شده است که افراد سرکشی چون کارا را یافته و به محل اصلی شان باز گرداند. در نهایت آخرین قهرمان داستان بازی مارکوس نام دارد که برای آزادی جنگیده و زندگی خود را وقف نجات دادن سایر کسانی می کند که در کارخانه ساخته می شوند.
همان گونه که در داستان بازی باران شدید نیز شاهد آن بودیم، در این بازی نیز تصمیماتی که بازی کن می گیرد بر مشخص کننده مرگ یا زندگی سایر شخصیت های بازی خواهد بود و داستان بازی بسته به این تصمیمات است که پیش خواهد رفت و تغییر خواهد کرد. آن دسته از بازی کنانی که دوست دارند تصمیمات شان تأثیر اصلی بر روند داستان بازی را داشته باشد، باید چشم به راه عرضه دیترویت: انسان شدن باشند.
بازی Dragon Ball FighterZ
نگاه داشتن سبک ویژه و هیجان منحصر به فرد قسمت های پیشین سری بازی های توپ اژدها برای سازندگان بازی چالشی دشوار بوده است. اما این گونه به نظر می رسد که قسمت جدید این سری بازی مبارزه ای متفاوت از سایر قسمت ها باشد و آن را گسترش داده و ابعاد جدیدی از توانایی های سازندگان را به رخ بازی کنان بکشاند.
استودیوی سازنده بازی آرک سیستمز است (استودیویی که عناوینی چون Guilty Gear Xrd و BlazeBlue را در کارنامه خود دارد) و بنا به اطلاعات به دست رسیده نه تنها قرار است که بازی به قسمت های پیشین وفادار مانده و سبک و سیاق به خصوص آن ها را نگاه دارد، بلکه قرار است با نوآوری های خود بدل به یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بازی های سبک مبارزه ای سال 2018 شود.
در این بازی قرار است از بیشتر شخصیت های محوری قسمت های پیشین بهره گرفته شود و بیشتر این شخصیت ها در قسمت جدید حضور خواهند داشت و نکته ای که این بازی مبارزه ای را منحصر به فرد می کند نبرد های نفس گیر سه در مقابل سه است که بسته به موقعیت و مکانی که درگیری در آن رخ می دهد، هر یک از شخصیت ها قابلیت های خود را تا محدوده معینی گسترش تواند داد.
نکته دیگری که در خصوص این بازی وجود دارد استفاده از دوربین دو بعدی (2D) در آن است که به نظر می رسد ایده بسیار خوب و خلاقانه ای برای ساخت بازی بوده و آن را جذاب تر خواهد کرد. هر یک از شخصیت های حاضر در بازی قدرت های ویژه و منحصر به فردی دارد که به هنگام استفاده از هر یک صفحه نمایشگر دیگر چیزی جز نور یا آتش یا هر چیز دیگر حاصل از قدرت شخصیت بازی را نشان نخواهد داد
و از آن سرشار خواهد شد، علاوه بر این قابلیت به خصوصی وجود دارد که بازی کنان می توانند به واسطه آن از برخورد ضربات حریف با خود جلوگیری کنند و این گونه است که گفته شده هیچ فریم حرکتی ای در بازی بی هدف طراحی نشده است. در قسمت جدید بازی توپ اژدها، جزئیات بسیار زیادی رعایت شده اند و از این حیث پیشرفت چشم گیری در مقایسه با نسخه های پیشین داشته است.
توپ اژدهای زی (به انگلیسی Dragon Ball Z) در حقیقت نام یک انیمیشن تلوزیونی است و بازی اقتباسی است از آن و در این نسخه از بازی سعی شده تا حد امکان صحنه های حماسی انیمیشن به خوبی به نمایش در آیند. البته این تمامی اطلاعاتی که در خصوص این قسمت جدید از توپ اژدها داریم نمی باشد و شخصیت های دیگری هستند که در بازی حضور دارند
و هنوز نام و اطلاعات دقیق تری در خصوص شان داده نشده است و نیز این گونه به نظر می رسد که این قسمت از بازی روند داستانی فوق العاده جذابی دارد و هنوز در خصوص آن هم اطلاعات چندانی در دست نیست. با تمام این تفاسیر، آن چه تا کنون در خصوص این قسمت از بازی دیده و شنیده ایم، حاکی از آن است که باید چشم به راه بازی فوق العاده ای بود.
بازی Far Cry 5
وقتی موقعیت و مکان هایی را مورد بررسی قرار می دهیم که قسمت های پیشین سری بازی های فریاد دوردست در آن رخ می داده است و بازی در آن ها جریان داشت و موقعیت و مکان روستایی قاره آمریکایی را در کنار آن می گذاریم که در قسمت پنجم این بازی مورد استفاده قرار گرفته است، باید عنوان کرد که مکان تازه انتخاب بسیار خلاقانه ای از سوی سازندگان بازی در استودیوی بازی سازی یوبی سافت بوده است
و این بازی تیر اندازی اول شخص را وارد دنیایی تازه و جذاب کرده است. تمامی نقاط مختلف بازی پر است از مزرعه هایی که در جای جای نقشه قرار گرفته اند و نیز جنگل های انبوهی که مکان زندگی گونه های جانوری متفاوت است و منطقه خیالی بازی که با نام شهرستان هوپ واقع در مونتانا شناخته می شود کاملا این قابلیت را دارد تا گیم پلی و سبک بازی منحصر به فرد بازی فریاد دوردست را به نمایش بکشاند.
علاوه بر این نکته، مسئله دیگری نیز وجود دارد که در تمامی قسمت های بازی فریاد دوردست وجود داشته و آن را متمایز از سایر بازی ها می کرده است: وجود شخصیت های بد و شروری که در هیچ بازی دیگری وجود نداشته و منحصر به همین بازی اند. در این قسمت از بازی، این نقش شخصیت شرور به عهده رهبر گروه مذهبی خواهان آخرالزمانی است که نام «دروازه بهشت» بر خود نهاده اند.
این گونه به نظر می رسد که جوزف سید (رهبر گروه حاضر در قسمت پنجم) به اندازه شخصیت شرور بی دین یا پگن «مین» در قسمت چهارم حسابگر خواهد بود و به اندازه شخصیت شرور «واس» در قسمت سوم بازی متعصب و خرافاتی.
مطلبی که باعث شده است هواداران این سری بازی محبوب امید زیادی به موفقیت قسمت پنجم آن داشته باشند این است که اطلاعات به دست رسیده و منشر شده توسط سازندگان بازی حاکی از آن است که قرار است تمامی قابلیت های موفق نسخه های پیشین، همانند قابلیت بازی دو یا چند نفره و یا استفاده از حیوانات برای پیش بردن روند داستانی بازی و کمک گرفتن از آن ها استفاده شود.
با استفاده از اسلحه ها و وسایل نقلیه منحصر به فرد و جدیدی که برای این قسمت در نظر گرفته شده است و حیواناتی که تشنه به خون دشمنان شخصیت اصلی بازی هستند، می توان راه های خلاقانه و جالبی برای از پای در آوردن گروه خلافکاری «دروازه بهشت» یافت.
بازی Ghost of Tsushima
استودیوی بازی سازی ساکر پانچ (Sucker Punch) سازنده سری بازی محبوب Infamous (بدنام) است و با ساخت این بازی ابر قهرمانی نشان داد تا چه اندازه قادر است دنیایی بزرگ و جذاب در بازی های خود خلق کرده و فرصت های بی شماری برای گسترش گیم پلی در اختیار بازی کنان قرار دهد. عنوان بازی بعدی این استودیو، روح سوشیما نام دارد و این گونه به نظر می رسد که سازندگان بازی قصد دارند تمامی تجربه ای که در طی سالیان فعالیت خود به دست آورده اند را به عنوان اهرمی برای ساخت بازی ای متفاوت و منحصر به فرد استفاده کنند.
روح سوشیما، روایت گر وقایعی است که در سال 1274 در جزیره سوشیمای ژاپن رخ می دهد و بازی کن در نقش آخرین سامورایی زنده مانده باید مقابل امپراطوری بی رحم و خشن مغول از خود و مردم اش دفاع کند.
نکته ای که بیش از هر چیز دیگری بازی روح سوشیما را جالب توجه می کند به کارگیری این ایده است که برای کسب موفقیت در بازی، باید تمامی روش ها و شیوه های متفاوتی که سامورایی های واقعی در نبرد به کار می بستند را کنار گذاشته و به جای آن تمرکز خود را بر مخفی کاری و نبرد و گریز (نبرد پارتیزانی) بگذارید.
به عبارت دیگر می توان عنوان کرد که روح سوشیما بیش از هر چیز دیگری روایت گر تولد یک نینجا است و ایده خلق یک بازی اوپن ورد مخفی کاری، ایده ای است جاه طلبانه و بسیار هیجان انگیز؛ به خصوص برای کسانی که به بازی هایی چون Metal Gear Solid V علاقه مند هستند.
البته ناگفته نماند که سونی و ساکر پانچ که ساخت و عرضه بازی را به عهده دارند، هنوز خبر رسمی ای مبنی بر انتشار بازی در سال 2018 نداده اند، با این حال، اخبار ضد و نقیضی که به دست رسیده حاکی از آن است که روند ساخت بازی از سال 2014 آغاز گشته است و انتظار می رود نهایتا تا اواخر سال 2018 منتشر شده و روانه بازار گردد، چرا که سه سال زمان برای ساخت یک بازی، مدت زمان قابل توجهی است.
این مقاله ادامه دارد...