انگلی که مغز انسان را به همه غذاهای خوشمزه ترجیح می دهد

در

آمیب مغزخوار یا نگلیریا فاولری 


هنگام شنا در یک روز خوب در هر جای دنیا ، خطر ملاقات با آنها را دارید - انگل هایی که از ایجاد ضیافت در سلولهای مغز شما خوشحال می شوند.در سال های اخیر ، بیشتر و بیشتر مخازن مصنوعی در جهان ظاهر شده اند: در هوای گرم ، استخرهای ساخته شده توسط انسان به یک مکان واقعی برای  مسافران و گردشگران در جهان تبدیل می شوند. مسلماً ، در جاهایی که افراد زیادی با آب تماس پیدا می کنند ، همیشه خطر ابتلا به عفونت باکتریایی یا این بیماری وجود دارد. اما حتی اگر مخازن آبی  "ایمن و بهداشتی" شناخته شود ، نباید بی توجه باشید - در غیاب رقبا ، انگل های خطرناک حتی در آب به ظاهر تمیز شروع به تکثیر می کنند.

آمیب مغزخوار یا نگلیریا فاولری 

نمی توان حس شوخ طبعی را از طبیعت انکار کرد: انگل مغز با لبخند مارک تجاری جوکر "به ما لبخند می زند".

 

با افزایش سطح گرم شدن کره زمین و گرم شدن لایه های بالایی آب های اقیانوس ، میکروارگانیسم های ساکن در آنها هر ساله میزان تولید مثل را افزایش دهید. متخصصان محیط زیست قبلاً توجه جامعه جهانی را به این واقعیت معطوف کرده اند که در آب گرمتر فیتوپلانکتونی که ماهی از آن تغذیه می کند سمی تر می شود ، به همین دلیل تعداد مسمومیت های غذایی توسط غذاهای دریایی نیز به طور مداوم در سراسر جهان در حال افزایش است. اما این از خطر اصلی به دور است: گرم شدن آب همچنین افزایش بی سابقه ای در تعداد باکتری های گرمادوست  ایجاد کرد.


در میان بستگان آن ، آمیب Naegleria fowleri نگلیریا فاولری یا «آمیب مغزخوار» به ویژه برجسته است. نگلیریا فاولری در آبهای شیرین در سراسر جهان یافت می شود: به دلیل حساسیت به سطح pH ، برخلاف بسیاری از آمیب های دیگر ، در آب نمک زنده نمی ماند. یک میکروارگانیسم کوچک قادر است تا دمای 45 درجه سانتیگراد را تحمل کند ، آب به زیستگاه آن تبدیل می شود ، در  آبهای شیرین هیچ شکارچی به اندازه کافی بزرگ وجود ندارد که تهدیدی برای آمیب باشد.

 
آمیب مغزخوار یا نگلیریا فاولری 

آمیب مغزخوار یا نگلیریا فاولری 

Naegleria fowleri در زیر میکروسکوپ

 

چرا این موجود بسیار خطرناک است؟ همراه با جریان آب ، به مجرای بینی انسان وارد می شود و از آنجا با کمک عصب بویایی به مغز می خزد و در آنجا به تمام قسمت های آن سرایت می کند. Naegleria fowleri که در اطراف رگهای خونی قرار دارد ، شروع به تکثیر فعال و مصرف اپیتلیوم عروقی و سلولهای مدولا می کند ، که منجر به خونریزی ، نکروز بافت و ایجاد بیماری معروف به مننژانس انسفالیت آمیب می شود. در روند تولید مثل ، آمیب تركیب پروتئینی ویژه ای ترشح می كند كه باعث پوسیدگی حتی سلول های سالم می شود.


در پاسخ به تخریب بافت ، سیستم ایمنی بدن تعداد زیادی سلول ایمنی را به مناطق آسیب دیده می فرستد. چنین پاسخی وضعیت سخت را تشدید می کند ، باعث واکنش های التهابی گسترده و تحریک ادم(تورم) می شود. در طی این بیماری ، فرد دچار سردردهای شدید ، صرع ، توهم می شود و با احتمال زیاد نابینا می شود. در نتیجه ، فرد یا در اثر نکروز گسترده و یا در اثر ادم مغزی ناشی از سیستم ایمنی بدن خود می میرد.

نتیجه

برای جلوگیری از ورود انگلی به بدن ، فقط کافی است استخرهای تایید شده ای را انتخاب کنید که با رعایت استانداردهای بهداشتی ضد عفونی شوند. با وجود این واقعیت که اغلب بیماران یک هفته پس از آغاز نشانه‌ها، می‌میرند و عده انگشت شماری از بیماران که از این عفونت کشنده نجات یافته‌اند با «آمفوتریسین بی» اینتراتکال (تزریق درون کانال نخاعی)،«فلوکونازول»، «میکونازول»، «ریفامپین» و «دگزامتازون» درمان شده بودند  و داروهایی در جهان برای درمان انسفالیت آمیب وجود ندارد ، آنها همیشه نمی توانند بهبودی را تضمین کنند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا بدن زن در برابر عفونت مقاوم تر از مرد عمل می کند

در
سیستم ایمنی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، سیستم ایمنی بدن مردان به اندازه زنان قوی نیست. هورمون استروژن در زنان به آنها قدرت بیشتری برای مقابله با عفونت داده است.هورمون استروژن با آنزیم ( Caspase-12 ) که به روند تورم و عفونت کمک می نماید در تقابل می باشد.به این ترتیب بدن زنان قادرند در مقابل ویروس و باکتری مقاوم تر عمل نمایند. هورمون استروژن که به صورت طبیعی در بدن زنان تولید می گردد، مانع از فعالیت ژن تولید کننده این آنزیم ( Caspase-12 ) می گردد.

آنها همچنین جایگاه تلاقی استروژن با این ژن را پیدا کرده و به این نتیجه رسیده اند که این هورمون چگونه فعالیت ژن را کم می کند درنتیجه زنان عکس العمل شدیدتری در برابر عفونت،  از مردان نشان می دهند.

به گفته محققان ، سیستم دفاعی زنان به دلیل نقش مهمی که در تولید مثل و پرورش کودکان ایفا می کنند، از سیر تکاملی بهتری برخوردار می باشند.شواهد زیادی موجود است که سیستم دفاعی زنان به مراتب از مردان قوی تر عمل می کند و زنان در صورت ابتلا به بیماری های عفونی، سریعتر بهبود می یابند.

در این تحقیقات ، امکان بهبود بخشیدن به سیستم ایمنی بدن از طریق دستکاری ژنتیکی فراهم شده است .اما آیا مردان حاضرند با هورمونی کاملا زنانه مسیر بهبودی بیماری را در بدن خود کوتاهتر کرده و سریعتر معالجه شوند؟

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه ناخن های خود را سالم نگه داریم

در

مراقبت منظم از ناخن منجر به داشتن ناخن های سالم می شود که با این کار می توانید به خود افتخار کنید.برنامه مراقبت از ناخن می تواند سالم و ارزان باشد.در حقیقت، متخصصان پوست  معتقد ند تمیز کردن ناخن ها شب هنگام ناخن های قوی شما را در معرض عفونت باکتریایی قرار می دهد.جهت حفظ ناخن های خود نیاز به مانیکور ناخن ندارید اگر این هشت نکته ساده را رعایت کنید.

استفاده از بیوتین

تا زمانی که دارای رژیم غذایی سالم و متنوعی هستید، جهت حفظ ناخن های خود نیاز به مکمل غذایی ندارید.اما، به گفته دکتر کلین اسمیت، مردمی که دارای ناخن های ضعیفی هستند ممکن است از مکمل بیوتین، ویتامین B بهره مند بشوند.او معتقد است "بیوتین برای تقویت و رشد ناخن های ما مفید است".او اذعان می دارد که از زمان تولید دارای ناخن های قوی نبوده است، و با استفاده از بیوتین به صورت روزانه موفق به داشتن ناخن های قوی شده است.

از لاک زدن لذت ببرید

لاک زدن برای سلامتی ناخن های شما مضر نمی باشد، اگرچه شما احتمالا باید به صورت دوره ای به ناخن های خود استراحت بدهید.به عنوان بخشی از مانیکور خانگی ، مطمئن بشوید که از لاک پاک کن مناسبی استفاده می کنید.برای مراقبت بهتر از ناخن از دستکش استفاده نمائید زمانی که با دستان خود مشغول انجام کاری هستید، از قبیل زمانی که مشغول باغبانی یا تمیز کردن خانه هستید، جهت مراقبت از لاک و دور نگه داشتن ناخن ها از گرد و خاک.

لایه های شاخی را مرطوب نمائید

لایه های شاخی را مانند درزگیر محافظ دور وان حمام تصور نمائید. اگر آن ها را ببرید یا به آن ها فشار وارد آورید، به آن ها صدمه می زنید.با این کار ناخن خود را در معرض عفونت قرار می دهید.به عنوان بخشی از مراقبت منظم ناخن جهت داشتن ناخن های سالم، کلین اسمیت مرطوب نمودن لایه های شاخی را توصیه می نماید.مراقبت علائم عفونت باشید، از قبیل قرمزی، درد، تورم، و حتی چرک در لایه های شاخی و نزدیک پوست.جهت درمان به پزشک مراجعه کنید.(سیارک)

ناخن ها را کوتاه کنید

کلین اسمیت(متخصص پوست) متذکر می شود که "ناخن باید تمیز بوده، طبیعی تر به نظر برسد، ناخن های کوتاه تر نه چنگال".کوتاه نمودن ناخن ها به صورت مرتب در حفظ ناخن های سالم به شما کمک نموده مانع شکنندگی ناخن می شود.میزان کوتاه کردن شما بستگی به میزان رشد ناخن هی شما دارد.از سوهان مناسب جهت صاف کردن لبه های ناخن استفاده نمائید.به عنوان بخشی از مانیکور، همچنین می توانید سطح ناخن های خود را تا حدودی صاف نمائید، به خصوص اگر برآمدگی وجود دارد.

با برس ناخن، ناخن ها را تمیز کنید

بسیاری از خانم ها به دلیل تمیز نمودن زیر ناخن با ابزار تیز، هم در خانه و هم در طول مانیکور در معرض ابتلاء به عفونت هستند.به گفته کلین اسمیت، "خانم ها یا مانیکور زن ها باید زیر ناخن را تمیز نمایند تا شکافی بین ناخن و بستر ناخن وجود نداشته باشد".این نوع مراقبت از ناخن دریچه ای باز به سوی عفونت های باکتریایی یا قارچی می باشد. در عوض، برس کشیدن ناخن با برس مناسب برای ناخن ها سودمند می باشد.

از دستکش ظرفشویی استفاده کنید

غوطه ور بودن دست ها در آب داغ، صابونی جهت شستن ظروف می تواند ناخن های قوی را ضعیف نماید، عمدتا به این دلیل که این فرآیند  با خشک نمودن پوست دست ناخن ها را خشک می کند.مراقبت از ناخن ها توسط دستکش های ظرفشویی منجر به محافظت از دستان شما می شود.به گفته کلین اسمیت، جالب توجه است که، شناگرانی که معمولا در آب سرد شنا می کنند با یک نوع چالش برای ناخن های قوی خود روبرو نمی باشند.(سیارک)

مانیکور نمودن را به حداقل برسانید

جهت حفظ سلامتی ناخن های خود مانیکور نمودن را ساده نمائید.به گفته کلین اسمیت، "چند دلار پس انداز کنید". "لاک ناخن خود را پاک کنید، لاکی که به ناخن های شما شکل داده اند- یک پوشش جدید بکشید، و این کار را ادامه بدهید".از ناخن های اکریلیک صرف نظر کنید، که در نهایت عفونت بسیاری را به دنبال دارد، و آگاه باشید که با توجه به نور UV که به ناخن های خورشیدی اضافه می گردد احتمال ابتلاء به سرطان پوست وجود دارد.به پوست دست خود ضد آفتاب بمالید اگر قرار است آن ها را زیر آفتاب قرار بدهید.

عفونت ها را جدی بگیرید

صاف نمودن لبه ها و قرار دادن ناخن شکسته در چسب زخم توصیه می گردد، اما در صورتی که علائمی از عفونت را مشاهده کردید، با دکتر مشاور نمائید.احتمالا نشانه هایی از عفونت باکتریایی مشاهده خواهید کرد، اما ممکن است علائم اولیه عفونت قارچی ناخن را مشاهده نکنید، از قبیل، تورم، پوست قرمز و تحریک شده اطراف بستر ناخن.عفونت های قارچی با درمان ضد قارچ بهبود می یابد، اما آن ها برخی اوقات نیاز به داروهای تجویزی دارند- برای مراقبت بهینه ناخن، مارقبت های پزشکی را دریافت نمائید زمانی که ناخن های سالم در خطر هستند.(سیارک)

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کمپیلوباکتر چیست؟

در


کمپیلوباکتر شایع ترین علت باکتریایی عفونت ناشی از غذا در ایالات متحده شناخته شده است. سندرم گویان باره و ورم مفاصل عوارض مرتبط با عفونت کمپیلوباکتر هستند. علاوه بر این، برخی از عفونت های انسانی ناشی از کمپیلوباکتر ژژونی در برابر درمان ضد میکروبی مقاوم هستند.

آلودگی در گوشت مرغ خام و مصرف مرغ نیم پخته عوامل عمده ی خطر کمپیلوباکتر انسانی هستند.

مکانیسم های مختلف بیماری زایی یعنی، تحرک، دفاع فشار اکسایشی، تولید سم، خواص تهاجمی، کسب آهن و مرحله زیست پذیری اما غیرقابل کشت آهن را در بدن انسان تکثیر می کند. از آنجا که بیشتر در زنجیره غذایی موجود می باشند، تلاش برای پیشگیری از بیماری های کمپیلوباکتر در انسان لازم است.
کمپیلوباکترها میل یاخته های منحنی مارپیچ به شکل S ، باریک، جنبنده، گرم منفی می باشند. عرض و طول سلول ها به ترتیب از 2/0 تا 9/0 میکرومتر 5/0 تا 5 میکرومتر متفاوت است. تحرک کمپیلوباکتر ژژونی با واسطه تاژک تک قطبی انجام می شود. آن ها اکسیژن خواه هستند ، قندها را سوخت و ساز نمی کنند و از واسطه های چرخه TCA به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. به 5 تا 7٪ اکسیژن و 10٪ دی اکسید کربن با دمای رشد بهینه 37-42 درجه سانتیگراد نیاز دارند. کمپیلوباکتر ژژونی در سراسر جهان به عنوان یک پاتوژن مهم ناشی غذا شناخته شده است. اسهال و استفراغ انسان ناشی از این موجود زنده اغلب مربوط به مصرف گوشت قرمز و ماکیان است. زیستگاه طبیعی برای گونه کمپیلوباکتر، روده پرندگان و حیوانات خونگرم از جمله مرغان دریایی و دیگر حیوانات وحشی است. کمپیلوباکترها ممکن است از طریق مدفوع حیوانات، پرندگان و یا انسان های آلوده وارد محیط زیست شوند.

بررسی عوامل واگیری

حیوانات میزبان کمپیلوباکتر اس.پی.پی به عنوان یک منبع آلودگی مشخص شده اند و با بقای این موجود زنده در طبیعت مرتبط می باشند، زیرا مواد دفعی به طور مستقیم به محیط آبی ریخته می شود. این میکروارگانیسم باعث اسهال و استفراغ می شود، که اغلب منجر به بیماری جدی عصبی مانند سندرم گیان باره و در نهایت مرگ می شود. عوامل بیماری زای مختلف در کمپیلوباکترها به بقا و استقرار بیماری در میزبان کمک می کند.

 تحرک و شیمی گرائی

نشان داده شده که تحرک و شیمی گرائی نقش مهمی در استقرار باکتریایی محیط های مختلف ایفا می کنند. شیمی گرائی به سمت ادرار در اچریچیا کلی، یک پاتوژن شایع مجاری ادراری، یافت شده است که نشان می دهد شیمی گرائی باکتریایی در بیماری زایی عفونت های دستگاه ادراری نقش دارد.
اثبات شده است که تاژک نقش حیاتی در چسبندگی به سلول های مخاطی ایفا می کند. کمپیلوباکتر ژژونی با کمک تاژک ساز به صورت یک همچسبی به سلول های مخاطی می چسبد و در روده خرگوش ها، موش های شیرخوار، همسترها و غیره مستقر می شود. ژن های رمزگذاری برای تاژک ساز از گونه های کمپیلوباکتر ژژونی جدا شده اند. مطالعات دسته بندی ژن Fla Aعموما برای شناسایی گونه های کمپیلوباکتر ژژونی و کمپیلوباکتر کولی جدا شده از محیط زیست انجام می شود.
شیمی گرائی باکتریایی یک سیستم انتقال سیگنال پیچیده است که به وسیله آن باکتری ها قادر به حس محرک زیست محیطی بوده و با چرخش تاژک به آنها پاسخ می دهند. در سال 1986، پاستر و گیبونز با روش کمیتی، نقش شیمی گرائی در کلونی دهانی در کمپیلوباکتر انتخابی و گونه های ولینلای جدا شده از پلاک لثه را مورد مطالعه قرار دادند. مطالعات نشان داد که سلول های کمپیلوباکتر کانسیسوس به سمت فرمات و نه ترکیبات دیگر تست شده (لاکتات ها، اسیدهای آمینه و قندها) جذب شدند.
شیمی گرائی مثبت برای فرمات ممکن است کمپیلوباکتر را قادر به مستقر شدن درحفره دهان و همچنین کلون کردن درفرو رفتگی های لثوی گرداند. شیمی گرائی کمپیلوباکتر به سمت مواد شیمیایی مانند، صفرا و بزاق، که توسط کیسه صفرا و دستگاه گوارش ترشح می شوند (محل اصلی سرایت کمپیلوباکتر در میزبان) مورد مطالعه قرار گرفت. دیگر مواد شیمیایی که با آنها آزمایش انجام شد عبارتند از کربوهیدرات، یون های غیرآلی، اسیدهای آمینه و اسیدهای آلی. این مواد شیمیایی به صورت کیفی با استفاده از روش پلاگ سخت آگار تست شدند. مناطق متراکم تجمع باکتری در اطراف پلاگهای آگار حاوی جذب کننده ها مشاهده شدند. بزاق تنها جاذب شیمیایی قوی در مورد کمپیلوباکتر ژژونی بود و در مطالعات مربوط به چرخش تاژک بررسی شد. واسطه های اسید آلی چرخه اسیدی تری کربوکسیلیک جاذب شیمیایی کمپیلوباکتر، سالمونلا تیفی موریوم و سودوموناس آئروژینوزا بودند که همه آنها دارای یک سیستم جذب چرخه اسید کربوکسیلیک هستند. جذب شیمیائی کمپیلوباکتر به سمت صفرا، بزاق و ال-فوکوز، توانایی آن برای تجمع در روده و صفرای حیوانات را ثابت می کند.

تهاجم و چسبندگی
یکی از مهم ترین جنبه های واگیری درکمپیلوباکتر ماهیت تعامل آن با سلول های روده است. نفوذ مخاط روده نقش مهمی در پاتوژنز اسهال و استفراغ حاصل از کمپیلوباکتر ایفا می کند. کمپیلوباکتر به پوشش سلول روده انسان می چسبد و سپس وارد سلول ها می شود. انتقال کمپیلوباکتر ژژونی از مانع سلول روپوشه ای منعکس کننده مکانیسم بدخیمی است که باکتری از طریق آن به زیربافت مخاطی دسترسی می یابد و باعث آسیب و التهاب بافت و در نتیجه اسهال و استفراغ می شود............این مقاله ادامه دارد  ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تقویت سیستم ایمنی بدن هفت روش

در

(سیارک) سیستم ایمنی بدن انسان به طور طبیعی در برابر بیماریها از بدن محافظت می کند. اما این کافی نیست و با فراهم کردن آنچه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و کنار گذاشتن فعالیتهایی که موجب ضعف این سیستم می شود، می توانید اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کنید و در برابر بیماریها مقاوم باشید. تحقیقاتی که طی چند سال اخیر توسط دانشمندان صورت گرفته می تواند یارای رسیدن شما به این هدف باشد. در این مطلب قصد داریم به توضیح و بررسی چند مورد از نتایج این تحقیقات بپردازیم:

فواید ورزش کردن؛ تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیاری از مردم از فواید ورزش کردن و تأثیرات خوبی که روی سیستم قلبی عروقی، ماهیچه ها و استخوان ها دارد مطلع هستند. اما کمتر کسی می داند که ورزش کردن در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش کلیدی دارد، بخصوص هرچه سنمان بالاتر می رود این نقش پررنگ تر می شود. هرچه سن ما بالاتر می رود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود، بدین صورت که گلبولهای سفید، در زمانی تشخیص عوامل بیماری زا، فعالیت کمتری نسبت به سنین پایین تر انجام داده و اثر کمتری در دفاع از ایمنی بدن خواهند داشت. حال تحقیقاتی توسط جمعی از دانشمندان روی دوچرخه سوارانی که بین 55 تا 79 سال سن داشتند صورت گرفته، و نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن این افراد نسبت به سایر هم سن و سالانشان، عملکرد بهتری دارد و با کمی اغراق می توان گفت که تولید گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن آنها برابر همان تعدادی است که در بدن یک فرد بالغ تولید می شود. علاوه براین این تحقیقات نشان داده که ورزش کردن بیماریهای عفونی مربوط به سیستم تنفسی را نیز به شدت کاهش می دهد؛ سرماخوردگی یکی از این بیماریهاست.

اهمیت خواب در تجدید گلبولهای سفید

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تقویت و تجدید سیستم ایمنی بدن، خواب مناسب است. بنا به تحقیقات صورت گرفته روی جمعی از افراد که 65 سال به بالا سن داشته اند، مشخص شده است که کسانی که کمتر از شش ساعت در روز استراحت می کنند، به نسبت سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، چراکه خواب کافی برای تجدید گلبولهای سفید خود ندارند و در نتیجه آن سیستم ایمنی بدنشان آنگونه که باید کارکرد ندارد. لازم به ذکر است که عدم خواب کافی خطر ابتلا به بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز افزایش می دهد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

شاید کمی عجیب به نظرتان بیاید اما میکروبها و باکتریهایی که در روده های کوچک و بزرگ ما هستند نقشی کلیدی در کارکرد سیستم ایمنی بدن دارند. برای مثال این باکتریها اقدام به تحریک گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن کرده و بدین صورت با فعالیت بیشتر این گلبولها، سیستم ایمنی بدن نیز قوی تر خواهد شد. حال اگر قصد دارید تعداد این باکتریها را بیشتر کنید باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بهترین رژیم غذایی برای افزایش این باکتریها شامل غذاهای کم چرب و با فیبر بالا، به علاوه انواع سبزیجات می شود. ناگفته نماند که بهتر است رژیم غذایی شما متنوع باشد تا با وارد کردن باکتریهای مختلف به بدن، فعالیت گلبولهای سفید را بیشتر کرده که در نتیجه اینها سیستم ایمنی بدن به طور کلی تقویت خواهد شد و در برابر بیماریها مصون خواهید بود.

استفاده از باکتریهای مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

محصولات پروبیوتیک شامل باکتریهای زنده یا مخمرهایی می شوند که (برای مثال این باکتریها یا مخمرهارا به محصولاتی چون ماست اضافه می کنند) می تواند به عنوان مکمل استفاده شود. این باکتریها سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های گوارشی که بر اثر استعمال آنتی بیوتیکها به وجود می آید مقاوم می کند و نیز از مشکلاتی چون زخم معده جلوگیری می کند. البته تحقیقات انجام شده هنوز به طور کامل فواید استفاده از این محصولات را تأیید نکرده است و به همین خاطر اگر در این رابطه تردید دارید می توانید به جای محصولات پروبیوتیک از سایر فرآورده های آن استفاده کنید (شامل قرصهای مکمل و ...) که تأثیری مشابه خواهد داشت و با وارد کردن باکتریهای مفید به بدن شما در تقویت سیستم ایمنی بدن نقشی مؤثر خواهد داشت. محققان براین باورند که هنوز تأثیرات این گونه محصولات بر سلامتی بدن در مراحل اولیه آزمون و خطای خود به سر می برد و به کمی زمان نیاز است تا مشکلات احتمالی برطرف شود.

ضرر استفاده از مشروبات الکلی

استعمال بیش از اندازه مشروبات الکلی می تواند تأثیراتی زیان بار بر سیستم ایمنی بدن بگذارد. بنا به تحقیقات صورت گرفته، تا پنج ساعت بعد از استعمال بیش از حد مشروبات الکلی، درکار آن دسته از گلبولهای سفید که از بدن شما در برابر بیماریهای عفونی و بیماریهای دیگری چون سرطان مقاوم می کند، وقفه ایجاد می شود و این مسئله در بلند مدت می تواند برای شما مشکل ساز شود.

استعمال دخانیات

کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر در معرض بیماریهای التهابی و عفونی مانند ذات الریه و آنفولانزا قرار دارند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این مسئله بیشتر ناشی از تأثیر نیکوتین موجود در دخانیات است. نیکوتین در کارکرد گلبولهای سفید اختلال ایجاد می کند و باعث می شود آنها نتوانند به درستی از پس میکروبهای خطرناک برای سلامتی بدن بربیایند. همین مسئله شمارا در معرض اینگونه بیماریها قرار خواهد داد. علاوه براین باکتریهایی که برای بدن مفید هستند و در بخشهای قبلی اشاره ای به آنها کردیم، در بدن کسانی که مصرف دخانیات دارند کمتر است. بیماریهای مربوط به قسمتهای بالایی گلو و نیز حنجره، به علاوه بیماریهای عفونی و پوستی از سایر زیانهاییست که متوجه این افراد خواهد بود.

تأثیرات مثبت نور خورشید

همانگونه که می دانید زمانی که پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین دی تولید می شود. این ویتامین نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مؤثری دارد و به کارکرد گلبولهای سفید کمک می کند تا آنها بدن را در مقابل بیماریهای التهابی مقاوم کنند.

بنا به آنچه گفته شد امروزه با توجه به مسائل مربوط به آلودگی هوا و کمبود مواد ارگانیک لازم برای بدن میانگین سن انسان از همیشه کمتر شده است. بهتر است در برنامه روزانه خود جایی برای ورزش کردن کنار بگذارید. اگر شاغل هستید، می توانید صبح ها کمی زودتر بیدار شده و کمی فعالیت ورزشی داشته باشید. فراموش نکنید که در کنار ورزش کردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند ایده آل باشد. با اضافه کردن باکتریهای مفید برای بدن کارکرد سیستم ایمنی خود بهبود داده و در برابر بسیاری بیماریها مقاوم می شوید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

آنتی بیوتیک و موارد مصرف

در
آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که به توقف عفونت ناشی از باکتری کمک می کنند. آنها این کار را با کشتن باکتری ها یا جلوگیری آنها از خود تکثیر یا بازتولید انجام می دهند.
 
کلمه آنتی بیوتیک به معنای "علیه زندگی" است. هر دارو که میکروب را در بدن شما می کشد، از نظر فنی یک آنتی بیوتیک است. اما اکثر مردم زمانی از این اصطلاح استفاده می کنندکه هدف آن کشتن باکتری ها است.
 آنتی بیوتیک

 

آنتی بیوتیک ها در بدن چه کاری انجام می دهند

قبل از اینکه دانشمندان برای اولین بار آنتی بیوتیک ها را در دهه 1920 کشف کنند، بسیاری از افراد از عفونت های باکتریایی کوچک مانند گلودرد می مردند . انجام جراحی به علت عفونت نیز خطرناک بود. اما پس از آن که آنتی بیوتیک ها در دهه 1940 در دسترس قرار گرفتند، امید به زندگی افزایش یافت، جراحی ایمن تر شد، و مردم توانستند از آنچه که عفونت های مرگبار نامیده می شد، جان سالم بدر برند.
اکثر باکتری هایی که در بدن شما زندگی می کنند بی ضرر هستند. برخی از آنها حتی مفید هستند. با این حال، باکتریها می توانند تقریبا هر عضو را آلوده کنند. خوشبختانه معمولا آنتی بیوتیک ها کمک می کنند.

 

عفونت هایی که با آنتی بیوتیک درمان می شوند

برخی از عفونت گوش و سینوس
عفونت های دندانی
عفونت پوست
مننژیت (تورم مغز و نخاع)
گلو استراپ(عفونت در گلو و لوزه)
عفونت مثانه و کلیه و عفونت ادراری
پنومونی باکتریایی
سرفه مزمن

جوش و آکنه
برونشیت
کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه
عفونت گوش
عفونت های جنسی و مقاربتی
گلودرد استرپتوکوک

 

نام آنتی بیوتیک های پر مصرف

آموکسی سیلین
داکسی سایکلین
سفالکسین
سیپروفلوکساسین
کلیندامایسین
مترونیدازول
آزیترومایسین
آموکسی سیلین
سولفامتوکسازول / تری متوریم
لووفلوکساسین

 

نام گروه های آنتی بیوتیک

پنیسیلین ها
تتراسیکلین ها
سفالوسپورین ها
کینولونز
لینکووایسین ها
ماکرولیدها
سولفونامید ها
گلیکوپپتید
آمینوگلیکوزید ها
کارباپنم 

 

فقط باکتری ها می توانند با آنتی بیوتیک ها کشته شوند. سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سرفه ، برخی از برونشیت عفونت هاوگلو درد همه توسط ویروس ها ایجاد می شود. آنتی بیوتیک ها برای درمان آنها کار نخواهند کرد. پزشک به شما می گوید که این بیماری ها در طول زمان خوب می شوند یا داروهای ضد ویروسی تجویز کنید تا از آنها خلاص شوید.
 
همیشه آشکار نیست که آیا عفونت ویروسی یا باکتری است. گاهی اوقات پزشک قبل از تصمیم به درمانی که نیاز دارید، آزمایشاتی انجام خواهد داد.
 
برخی از آنتی بیوتیک ها بر روی بسیاری از انواع باکتری ها کار می کنند. آنها "طیف گسترده " نامیده می شوند. بعضی دیگر تنها باکتری های خاص را هدف قرار می دهند.

 

عوارض جانبی آنتی بیوتیک

از آنجا که روده شما پر از باکتری است - هم باکتری خوب و هم بد - آنتی بیوتیک اغلب بر سیستم گوارش شما تاثیر می گذارد در حالی که آنها در معرض عفونت هستند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:
استفراغ
حالت تهوع
اسهال
پوسیدگی یا سوء هاضمه
درد شکم
از دست دادن اشتها
گاهی اوقات ممکن است علائم دیگری مانند:
 
خارش پوستی خفیف و پوستی
سرفه
به سختی نفس کشیدن
این علائم می تواند به این معنی باشد که شما به آنتی بیوتیک حساسیت دارید، بنابراین اگر دچار این مشکل هستید، پزشک خود را بلافاصله در جریان بگذارید
 
اگر قرص های ضدسرطانی مصرف می کنید ، آنتی بیوتیک ها ممکن است از اثر این قرص ها جلوگیری کنند، بنابراین با پزشک خود در مورد روش های کنترل جایگزین صحبت کنید. زنان همچنین می توانند در هنگام مصرف آنتی بیوتیک عفونت های واژینال را دریافت کنند که علائم آن  تورم ، خارش ، سوزش، ترشحات واژن (به نظر می رسد مشابه پنیر) و درد در هنگام رابطه جنسی است . این با یک کرم ضد قارچی درمان می شود.

 

مقاومت به آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها هنگامی که به دقت و با خیال راحت استفاده می شوند، یک ابزار قدرتمند مبارزه با قارچ می باشد.استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها منجر به مقاومت ضد باکتریایی شده است. باکتری ها با گذشت زمان با آنتی بیوتیک ها انطباق پیدا کرده اند و تبدیل به "باکتری فوق العاده" و یا "superbugs" شده اند.تغییر آنها به صورتی است که آنتی بیوتیک ها بر روی آنها اثر نمی کنند. این باکتری ها تهدید بزرگی هستند، زیرا هیچ داروئی برای کشتن آنها وجود ندارد.
 
بهترین راه برای کاهش سرعت گسترش باکتری های فوق العاده آن است که با آنتی بیوتیک ها هوشمند شوید. چگونه:
 
اگر دکتر می گوید شما به آنتی بیوتیک نیاز ندارید، به دکتر خود اعتماد کنید.
آنها را برای عفونت ویروسی نگیرید.
فقط مواردی را که پزشک شما برای شما تجویز کرده است را انجام دهید.
آنتی بیوتیک را بهدر زمان معین مصرف کنید.
دوزهای خود را از دست ندهید.
آنتی بیوتیک را برای تعداد روزهایی که دکتر شما تجویز می کند، استفاده کنید.
اضافه آنتی بیوتیک را ذخیره نکنید.

سوال و جواب در باره آنتی بیوتیک

آیا آنتی بیوتیک ها عفونت را درمان می کنند:
آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند یا از رشد آنها جلوگیری می کنند. آنها با ویروس ها مانند آنهایی که موجب سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوند، مبارزه نمی کنند. اگر شما آنها را به درستی مصرف نکنید، این داروها ممکن است باعث تغییر باکتری شوند، که احتمالا باعث کم شدن اثر آنتی بیوتیک می شود. این حالت مقاومت به آنتی بیوتیک نامیده می شود.
 
آیا درمان آکنه می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود.
بله
پزشکان اغلب آنتی بیوتیک ها را برای درمان آکنه تجویز می کنند. هر آنتی بیوتیکی که شما مصرف می کنید - بدون توجه به آنچه که هست - می تواند باعث مقاومت شود. برای پیدا کردن بهترین درمان برای شما با پزشک خود مشورت کنید.
 
آیا در بیماری گلو استراپ همیشه به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟
 
گلو استراپ گلودرد ناشی از باکتری است. شما نیاز به آزمایش آزمایشگاهی دارید تا مطمئن شوید که آیا گلو استراپ دارید.
عفونت های سینوسی، که همچنین سینوزیت نامیده می شود، به علت ویروس در اکثر موارد و یا تحریک هوا ایجاد می شود. عفونت بدون آنتی بیوتیک به خودی خود بهتر می شود. برخی از عفونت های سینوس، با این وجود، بوسیله باکتری ها ایجاد می شود. اگر علائم شما بیش از 10 روز پس از دیدن یک پزشک طول بکشد، پیگیری توسط پزشک را برنامه ریزی کنید.
 
آیا بهتر است بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها به محض اینکه احساس کردیم بهتر شده ایم آنتی بیوتیک را قطع کنیم؟
خیر
دقیقا همانطور که دکتر به شما می گوید، آنها را مصرف کنید. دوزها را از دست ندهید و تمام دارو را مصرف کنید. اگر دارو را زود قطع کنید، بعضی از باکتری ها ممکن است زنده بمانند و دوباره شما را بیمار کنند.
 
چه چیزی موجب شده است که سازمان بهداشت جهانی تغییری در دستورالعمل های درمان برای کلامیدیا، گونوره، و سیفلیس بدهد؟
آنتی بیوتیک ها ممکن است دیگر در برابر این بیماری ها کار نکند، این شرایط در همه باکتری ها ایجاد می شود که با آنتی بیوتیک ها درمان می شده اند و به طور کلی درمان می شوند. اما این در حال تغییر است آنها در حال تبدیل شدن به آنتی بیوتیک مقاوم هستند. دانشمندان چندین گونه از گونوره را کشف کرده اند که به هیچ یک از آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهند. اشکال مقاوم در برابر کلامیدیا و سیفلیس شایع نیستند، اما وجود دارد.
 
چه تعدادی از مردم هر سال عفونت های باکتریایی را دریافت می کنند؟
حداقل 2 میلیون
این عفونت ها شامل مواردی مانند سل، مشکلات پوستی و بیماری های مسری از راه ارتباط جنسی است. مردم بیشتر در خانه، مدرسه یا محل کار آلوده می شوند. اما شما می توانید در برخی از موارد از مکان های بهداشتی مانند بیمارستان ها و یا خانه های سالمندان باکتری را دریافت کنید. حتی ممکن است باکتری از سطوح بیمارستان یا از دست پزشکان یا پرستاران به شما سرایت کند.
 
آیا باکتری ها از مواد غذایی به بدن ما سرایت می کنند؟
دام هایی که آنتی بیوتیک ها را دریافت می کنند می توانند باکتری های مقاوم در بدن خود را تولید کنند. اگر از گوشت گوسفندی بخورید که به درستی طبخ نکنید باکتری ها می توانند به بدن شما وارد شوند. کود و آب مورد استفاده در محصولات نیز می توانند باکتری ها را گسترش دهند. FDA می گوید که استفاده از آنتی بیوتیک ها، به جز موارد تجویز شده توسط یک دامپزشک، در حیواناتی که برای غذا مصرف می شوند، باید به طور فزاینده ای کاهش یابد.
 
کدام باکتری ها باعث بیشترین نگرانی در مقامات بهداشتی می شوند؟
 
باعث اسهال می شود. هر سال تقریبا نیم میلیون نفر باکتری را دریافت می کنند و 15000 نفر می میرند. باکتری ها به طور طبیعی به داروهای بسیاری مقاوم هستند و به سرعت گسترش می یابند.
 
Enterobacteriaceae مقاوم به کرباپنم (CRE) نیز یک تهدید فوری محسوب می شود. این باعث عفونت هایی می شود که تقریبا به تمام آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. اینها شامل کرباپنم ها هستند که معمولا به عنوان آخرین راه حل مطرح می شوند.
 
سومین تهدید فوری Neisseria gonorrhoeae مقاوم به دارو است که باعث گونوره (سوزاک)می شود.
 
MRSA و سل مقاوم به آنتی بیوتیک در نظر گرفته می شود .

 

در صورتی که مشکلاتی مانند: 
هرگونه بیماری کلیوی
بیماری های کبدی
در صورتی که باردار هستید
در صورتی که در دوران شیردهی هستید
در صورتی که بیماری قلبی دارید
در صورتی که اعتیاد دارید
در صورتی که سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی دارید
در صورتی که به هرگونه انتی بیوتیک حساسیت دارید، قبل از تجویز آنتی بیوتیک به پزشک خود اطلاع دهید.
 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مرگ یکی از عزیزان بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد

در
غم و اندوه
چند دهه گذشته، دانشمندان در حال تحقیق در مورد اینکه آیا مرگ افراد نزدیک(داشتن روابط عاطفی با آنها) تأثیری بر سلامت و سیستم ایمنی انسان می گذارد، انجام داده است. به عنوان مثال، در پایان 80، متخصصان فنلاند متوجه شدند که میزان مرگ و میر برای همه دلایل طبیعی در هفته اول پس از آن، بیش از دو برابر افزایش می یابد.
 
و در اواسط دهه 90، مطالعه دیگری نشان داد که پس از مرگ یکی از همسران، مرگ و میر در زنان و مردان به طور قابل توجهی افزایش می یابد. اوج شاخص ها در دوره 7 تا 12 ماه پس از از دست دادن یکی از عزیزان است.
 
این و مطالعات دیگر به ما یک چیز می گویند: از دست دادن یکی از عزیزان بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. مشکل اصلی برای دانشمندان اکنون این است که دقیقا مشخص کنند کدام مکانیزم باعث تجربه از دست دادن می شود و دقیقا چه اتفاقی در بدن می افتد.
 
دانشمندان دانشگاه آریزونا در توسان دریافتند که بدن، که از استرس به علت از دست رفتن رنج می برد، میزان التهاب را افزایش می دهد، عکس العمل ژن های سلولی ایمنی را مختل می کند و پاسخ های آنتی بادی را به مشکلات ایمنی کاهش می دهد. بر طبق گفته دانشمندان، این عوامل بر توسعه بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی تأثیر می گذارد که به طور چشمگیری خطر ابتلا به مرگ را افزایش می دهد.
 
در حال حاضر تحقیقات در مورد این موضوع در حال انجام است. دانشمندان باید تعداد زیادی از سوال ها را پر کنند و به فهم نهایی فرایندهایی که در بدن ما در طول استرس ناشی از، از دست دادن عزیزان رخ می دهد، برسند.

نظرات

در ادامه بخوانید...