کف دست قرمز از علائم کدام بیماری است

در

کف دست قرمز
کف دست قرمز
 

چرا سیروز کبدی  (LC) ایجاد می شود؟

 بعلت آسیب به سلولهای کبدی ، بعضی از آنها می میرند و بافت همبند در جای آنها ظاهر می شود. سلولهای محافظت شده را احاطه می کند ، اما نمی تواند عملکرد آنها را انجام دهد. در نتیجه ، نارسایی کبدی ایجاد می شود.سیروز کبدی آخرین مرحله از بسیاری از بیماری های این اندام است ، از جمله هپاتیت ، بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی (NAFLD).

 علائم سیروز کبدی چیست

مرحله اولیه LC تقریباً بدون علامت است و این بسیار خطرناک است ، زیرا بیماری معمولاً در مراحل بعدی شناخته می شود. سنگینی در هیپوکندریوم راست معمولاً پس از خوردن غذا یا ورزش ظاهر می شود. طعم تلخ در دهان امکان پذیر است. بیماران از کاهش عملکرد , خواب آلودگی شکایت دارند.

 

کف دست های قرمز (اصطلاحاً کف دست کبدی) و نوک انگشتان هشدار دهنده است.   این نشان می دهد که بیلی روبین در خون بالا رفته است.

بیماران احساس خارش شدید ، بثورات پوستی و تعداد زیادی کبودی در بدن دارند. بدون دلیل ممکن است درجه حرارت تا 38 درجه افزایش یابد. روی شکم ، الگویی از عروق وجود دارد که بهم می آمیزند. ادرار قهوه ای می شود و مدفوع سبک(روی آب می ماند) است.

 

اگر الکل نخوردید ، اما غذاهای چرب و پر ادویه مصرف کنید ، این بدان معنا نیست که هیچ خطری وجود ندارد. NAFLD ، یک بیماری کبد چرب غیر الکلی ، می تواند منجر به سیروز شود. غذاهای چرب ، بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده ، مصرف زیاد فروکتوز ، چربی های ترانس "قاتلان" بالقوه کبد هستند.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۵چه علائم ساده ای می تواند نشان دهنده بیماری کبد باشد؟ دشمنان اصلی کبد چربی، الکل و مواد مخدر هستند. هر چه معده چربی بیشتری برای هضم داشته باشد، بار کبد بیشتر می شود . بیماری های کبدی گروه بزرگی از بیماری ها هستند. عفونی: هپاتیت ویروسی و سیروز؛ خود ایمنی: هپاتیت خود ایمنی، سیروز صفراوی اولیه، کلانژیت اسکلروزان اولیه. ضایعات الکلی، از جمله سیروز؛ ضایعات سمی؛ بیماری های ذخیره سازی: هموکروماتوز، بیماری ویلسون؛ کرم ها ؛ تومورهای خوش خیم و بدخیم. علائمی که نشان دهنده بیماری کبدی است : رنگ زرد صلبیه، پوست ادرار تیره ("رنگ آبجو")، مدفوع تغییر رنگ (سفید). خارش پوست. اغلب دلیل آن تجمع اسیدهای صفراوی در زیر پوست است (آنها گیرنده ها را تحریک می کنند و خارش پوست شروع می شود). تغییرات پوستی - رگهای عنکبوتی، گزانتلاسما - پلاکهای زرد رنگ روی پلکها. پلاک روی زبان، تلخی در دهان. بو. یکی از نشانه های بیماری کبد بوی سیب پخته شده از دهان است. کف دست های قرمز. کف دست قرمز (اریتم کف دست) می تواند به عنوان یکی از تظاهرات بیماری کبد باشد. کبودی، افزایش خونریزی. افزایش حجم شکم. این یکی از علائم بعدی مشکلات کبدی است - آسیت (جمع شدن مایع در حفره شکم). بدتر شدن حافظه، توجه، بینایی.

در ادامه بخوانید...

مصرف زیاد آجیل می تواند منجر به سرطان کبد شود

در
بسیاری از میکروارگانیسم های انگلی در آجیل وجود دارند که می توانند فرآیندهای بیماری زا را در بدن ایجاد کنند. آنها برای بیماران مبتلا به هپاتیت B بسیار خطرناک هستند.
 
متخصصان تغذیه در آمریکا اثر منفی غیرمنتظره از خوردن مقدار زیادی از آجیل را پیدا کرده اند. همانطور که معلوم شد، این می تواند منجر به بیماری های کبدی، از جمله سرطان کبد شود.
 
آجیل برای بدن بسیار مفید هستند - آنها حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین، فیبر، اسیدهای آمینه و چربی های مفید هستند. اما همچنین در آجیل می تواند قارچ های خطرناکی باشد که از خاک وارد آنها شده است. به عنوان مثال، Aspergillus آسپرژیلوس را می توان در بسیاری از حبوبات، دانه ها و آجیل پیدا کرد. بسیاری از مواد سمی و سرطان زا در زمان آلوده شدن یک محصول با قارچ   ایجاد می شوند.
 
قارچ ها می توانند بیماری های کبدی را تحریک کنند، زیرا این عضو بدن مسئول خنثی سازی سموم است. جهش هایی که سرطان کبد را تهدید می کنند ممکن است وجود داشته باشد. برای بیماران مبتلا به هپاتیت B به خصوص برای افرادی که مشکلات کبدی دارند، خطرناک است. برای مثال، ممکن است دچار عوارض دیگری شوند، مثلا وقتی که اسپور قارچ  وارد بدن آنها می شود، اگر بدن آنها ضعیف شود، در مواجهه با ریه ها شروع به اختلالدر عملکرد می کنند.
 
برای اجتناب از خطر، کارشناسان توصیه می کنند که آجیل را به دقت انتخاب کنید - آنها نباید هیچ علامتی و خراشی داشته باشند. اگر بسته ای را باز کنید و بوی شدیدی بدهد بهتر است از چنین آجیلی استفاده نکنید. همچنین مقدار زیادی آجیل را نباید در تغذیه روزانه استفاده کرد - توصیه می شود 30 گرم در روز بخورید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه لکه قهوه ای، سیاه یا قرمز با عملکرد کبد در ارتباط است

در

بیش از حد قرار گرفتن در معرض آفتاب، سبب ایجاد لکه های خورشیدی می شود و می توان آنرا به بهترین نحو با سرمادرمانی و لیزر از بین برد.

اخیرا، وقتی که من در پراویدنس رودآیلند بودم، پدر زنم با سراسیمگی به لکه های قهوه ای بر روی پوست در پشت دست خود اشاره کرد، و پرسید"آیا این لکه ها با بیماری کبد در ارتباط هستند؟"
آنها لکه های کبد یا لکه های پیری نیستند. لکه های قهوه ای پشت دست شما، لکه های خورشیدیِ ناشی از بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند، و هیچ ربطی به بیماری ندارند. (سیارک)
آنها معمولا روی پشت دست، صورت، و ساعدتان ظاهر می شوند و اغلب خوش خیم هستند. بهترین پیشگیری در برابر توسعه لکه های خورشیدی، کرم های ضد آفتاب و لباس هستند.
بهترین درمان برای از بین بردن لکه های خورشید سرما درمانی (کرایوتراپی ((یک متخصص پوست آنها را با نیتروژن مایع منجمد می کند) یا درمان با لیزر است. کرم های سفیدکننده و رتین A کمک کمی به حذف لکه های خورشید می کنند، این درحالی است که درمان های خانگی مانند آب لیمو و اسکراب های جوش شیرین هیچ کاری انجام نمی دهند. هنگامی که لکه ها برداشته شوند، شما باید کرم ضد آفتاب بزنید وگرنه آنها دوباره برمی گردند.

 

نظرات

۱۴۰۳/۴/۱۴

در ادامه بخوانید...

علائم کبد چرب

در

در این پست علاوه بر اشاره به علائم «کبد چرب»، دستور رژیم غذایی برای درمان کبد چرب داده می شود.

علائم ابتلا به بیماری کبد و در صورت ابتلا به کبد چرب، دستور رژیم غذایی مناسب برای کنترل بیماری چه می باشد؟ 

 

علائم ابتلا به کبد چرب

 درد درناحیه مرکز شکم 

سفیدرنگ شدن زبان 

 عرق کردن زیاد 

سیاه شدن اطراف چشم در بعضی مواقع با  خارش و سوزش همراه است.

 

پیشگیری و درمان کبد چرب

برای پیشگیری و درمان کبد چرب این اقدامات را انجام دهید:

از مصرف روغن صنعتی و نباتی به‌ شدت پرهیز نمایید و به‌جای آن از روغن‌های گیاهی مانند زیتون، کنجد، روغن ارده کنجد، استفاده کنید.

از مصرف آب سرد و نوشیدنی سرد و گازدار خودداری نمایید مخصوصاً بعد از ورزش و عرق کردن زیادو  ناشتا قبل از غذا و حین غذا و بعد از غذا تا یک ساعت (پایان هضم اول: عبور غذا از معده)  آب ننوشید. (سیارک

برای کاهش تشنگی،  عرق کاسنی یا عرق شاتره یا عرق خارشتر یا عرق بید و نیز لیمو، آبلیمو، میوه و سبزیجات ترش و گس مانند خیار، کاهو، هویج، سیب ترش، هندوانه، طالبی، کیوی، انار ترش، زرشک، سماق بیشتر میل نمایید.

ازمصرف غذاهای سرخ شده، تف‌ داده شده، بودادنی، سیر داغ، پیازداغ، تنقلات شور و غذاهای نمک‌سود مانند ماهی‌شور، چیپس، پفک، یخمک، ترشیجات و سس خودداری نمایید.

گوشت ها را بصورت آب‌ پز و کبابی مصرف نمایید.

گوشت گوساله، مرغ، گوشت فریزری، سوسیس، کالباس، و کنسرو مصرف نکنید.

گوشت‌های لطیف و گرم ماننده بره، بوقلمون، شتر، کبوتر، خروس، و بز استفاده نمایید.

ناشتا یک عدد سیب (ترش نباشد) بخورید.

در وعده صبحانه  زیتون مصرف نمایید.

عصرانه  شربت سکنجبین بنوشید.

 زعفران با عسل را با آب جوشیده مخلوط و مصرف کنید.

روی ماست کمی  زنجبیل بپاشید و میل کنید.

شبه ها بادام  را آهسته مثل آدامس  چند دقیقه بجوید.

سعی کنید غذا را زیاد بجوید تا بزاق دهانی بیشتری به معده بفرستید.

اگر ناهار نخورید، سریع‌تر درمان می‌شوید.

برای عدم‌تمایل به غذا در طول روز، صبحانه مقوی  بخورید و اگر در طول روز ضعف کردید، یک مشت تنقلات گرم و طبیعی مانند نخودچی، کشمش، بادام، فندق و پسته بخورید. (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب

در


دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی اظهار کرد: «سبک زندگی اشتباه امروزی، عامل ابتلا به کبد چرب است و معمولا این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فرد در قسمت راست شکم، احساس سنگینی و درد خفیف کند. درنتیجه آن را خیلی جدی نگیرد و در پی اقدامات پزشکی نرود. به این ترتیب چون کبد چرب علامت مهمی ندارد ممکن است ناشناخته هم باقی بماند.»(سیارک)  

وی در ادامه با اشاره به اینکه کبد چرب در عین حال که یک بیماری بی‌سروصداست ولی می‌تواند به مرور زمان پیشرفت کند، عنوان کرد:

تجمع چربی‌ در کبد به مرور زمان باعث ایجاد التهاب و تشکیل باندهای فیبروز می‌شود و آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود، در صورت عدم درمان و بهبودی کبد چرب می‌تواند به سمت نارسایی کبد و سیروز کبدی پیشروی کند.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد حتی بعد از مدت زمان کوتاهی مثلا طی هفت یا هشت سال هم دیده شده که کبد چرب به سیروز کبدی ختم شود.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام درمانی برای کبد چرب، در صورت اضافه وزن، رژیم کاهش وزن است که باید براساس الگوی درست خوردن طراحی شده باشد، گفت: «سرعت کاهش وزن در مبتلایان به کبد چرب حتما باید حساب شده و دقیق باشد تا به کبد آسیب بیشتری نرساند. بنابراین این رژیم غذایی کاهش وزن حتما باید تحت‌نظر متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ارائه شود چراکه این نوع رژیم بسیار تخصصی است و هر روز فرد باید از همه گروه‌های اصلی غذایی در حجم کم اما وعده‌های متعدد استفاده کند تا وزنش پایین بیاید و این بیماری درمان شود. کاهش کالری دریافتی روزانه به صورت اصولی می‌تواند به کاهش وزن و بهبود وضعیت کبد کمک کند.»(سیارک)  

دکتر فرح‌بخش در نهایت خاطرنشان کرد: «بیماران مبتلا به کبد چرب در کنار تغذیه اصولی، باید روزانه فعالیت ورزشی داشته باشند زیرا مطالعات نشان می‌دهد انجام فعالیت ورزشی‌ای که حتی منجر به کاهش وزن هم نشده باشد، در درمان کبد چرب مفید و موثر است. بنابراین از تاثیر ورزش و تحرک بدنی نیز در درمان کبد چرب نباید غافل شد.»

نظرات

در ادامه بخوانید...

درمان کبد چرب با اصلاح رژیم‌ غذایی

در

درمان کبد چرب بدون اصلاح رژیم‌ غذایی ممکن نیست. معمولا به مبتلایان به بیماری کبد چرب توصیه می‌شود از کالری مصرفی خود در تغذیه روزانه و رژیم غذایی بکاهند و در عوض به مصرف موادغذایی پرفیبر و حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده روی بیاورند.مصرف موادغذایی کاهنده التهاب و ترمیم‌کننده سلول‌های بدن نیز در درمان این بیماری توصیه ‌شده است.
علاوه‌بر این توصیه‌های کلی، برخی مواد غذایی که به‌طور خاص در درمان کبد چرب مؤثر است، عبارتند از:

سیر

سیر ازجمله موادغذایی اصلی در بسیاری از رژیم‌های غذایی است و به نظر می‌رسد در بهبود مبتلایان به کبد چرب نیز بی‌تأثیر نباشد. نتایج یک پژوهش نشان داده مکمل‌ پودر سیر در برخی مبتلایان به این بیماری موجب کاهش وزن بدن و چربی‌ کبد می‌شود.

اسیدهای چرب امگا 3

نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که اسیدهای چرب امگا 3 موجب اصلاح میزان چربی کبد و کلسترول HDL در مبتلایان به کبد چرب می‌شود. البته، اثبات کامل این نتایج هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتر است. با این‌حال، پژوهشگران تأکید دارند مصرف موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، ساردین، گردو و تخم کتان به کاهش چربی‌ کبد کمک می‌کند.

قهوه

قهوه حاوی کلروژنیک اسید است. این ترکیب خاص را سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی می‌دانند که بویژه در کاهش کلسترول و تنظیم فشارخون نیز مفید است. قهوه همچنین از بدن در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت می‌کند.

چای

مصرف چای به‌منظور درمان بیماری‌ها به هزاران سال پیش برمی‌گردد. در نتایج یک پژوهش مشاهده شد چای سبز موجب کاهش درصد چربی بدن و چربی خون می‌شود. هرچه میزان آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز بیشتر باشد، بر تاثیر درمانی این گیاه افزوده خواهد شد.

گردو

گردو سرشار از امگا 3 است. شواهد از این قرارند مصرف منظم گردو موجب بهبود عملکرد کبد در مبتلایان به بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شود.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های مفید، مواد مغذی ضدالتهابی و فیبرهای محلول است و در کاهش قندخون و استرس اکسیداتیو در بدن مؤثر است.

بروکلی

مطالعات نشان داده مصرف بلندمدت بروکلی از انباشتگی چربی در کبد موش‌های آزمایشگاهی جلوگیری کرد.این مطالعات هنوز ادامه دارد، اما هنوز وارد فاز آزمایش بالینی روی انسان‌ها نشده است.منبع: جام‌جم

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویروس هپاتیت B و C

در

عفونت مزمن ویروس هپاتیت (B (HBV و ویروس هپاتیت(C (HCV مشکلاتی برای بهداشت جهانی هستند که در سراسر جهان حدود 600 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهند. در واقع، HBV و HCV ویروس های هپاتوتروپیک هستند که می توانند بیماری های حاد و مزمن کبدی ایجاد کنند که ممکن است به سیروز کبدی و حتی سرطان کبدی تبدیل شوند. به علاوه، عفونت های همزمان HBV و HCV با HIV در سراسر جهان در حال ظهور هستند. این عفونت های همزمان حتی احتمال ابتلا به عفونت های پایدار را افزایش می دهند و درمان آنها دشوار است. شواهد روز افزونی وجود دارند که پاسخ های خاص-ویروس سلول T و نقشی مهمی در نتیجه و بیماری زایی عفونت HBV و HCV ایفا می کنند. در حالی که پاسخ های خاص-ویروس سلول T قادر به از بین بردن موفقیت آمیز ویروس در زیرجامعه های بیماران هستند، شکست این پاسخ های سلول T با توسعه مقاومت ویروسی همراه است. 
 دلیل عمده مرگ حدود یک میلیون نفر در سال، HBV و HCV هستند و این نشان دهنده لزوم پیوند کبد می باشد. بیش از 90 درصد از نوزادان که در هنگام تولد در معرض HBV هستند، به طور مداوم به آن آلوده می شوند؛ با این حال، عفونت های HBV که در بزرگسالی شروع می شوند عموماً خود محدود هستند و حدود 95 درصد از بیماران بهبود یافتند. در مقابل، تنها یک اقلیت (حدود 30%) از بزرگسالان مبتلا به HCV قادر به پاک کردن خود به خود ویروس هستند.

پاسخ های ایمنی میزبان ذاتی و اکتسابی، نقشی مهم در حذف موفقیت آمیز هر دو ویروس ایفا می کنند. ایمنی ذاتی در برابر HBV و HCV شامل رهایی از سیتوکین های ضدویروسی مانند اینترفرون نوع اول (IFN-α و IFN-β) و فعال شدن سلول های ایمنی ذاتی مانند سلول های کشنده طبیعی است. حتی اگر چه نشان داده شده است که پاسخ های ایمنی ذاتی در نتیجه عفونت کمک می کند، یک پاسخ ایمنی تطبیقی پایدار، نشان دهنده حذف موفقیت آمیز ویروس است.

به ویژه، نشان داده شده است که پاسخ های سلول T و نقشی عمده در نتیجه عفونت ایفا می کنند. همچنین، ظهور ابتلای همزمان به HBV و HCV با HIV تبدیل به یک مشکل بهداشتی قابل توجه تر شده است. این موضوع عمدتاً به دلیل احتمال زیاد عفونت های همزمان به عفونت های مداوم است.
در حالی که یک واکسن مؤثر بر علیه عفونت به HBV وجود دارد که در سی سال اخیر در دسترس بوده است، هیچ واکسنی بر علیه عفونت HCV وجود ندارد. به علاوه، مداوای عفونت های HBV و HCV مزمن محدود است. در واقع، در حالی که داروهای زیادی، مانند آنالوگ نوکلئوزیدی / نوکلئوتیدی (NUCها) و پگیلیتد اینترفرون آلفا (PegIFN-α) برای مداوای عفونت HBV وجود دارند، پاسخ های ویروسی پایدار و ریشه کن کردن ویروس به ندرت اتفاق می افتد. مداوای HCV بر اساس یک ترکیب جدید از مهار کننده های پروتئاز ویروسی، PegIFN-α و ریباویرین است، که منجر به پاسخ های ویروسی پایدار تا 70% می شوند.  با این حال، اثرات جانبی قابل توجه و هزینه های بالا، درمان های ضدویروسی را برای گروه نسبتاً کمی از بیماران محدود می کند. به منظور توسعه امکانات ایمنی جدید و پیشگیری کننده و گزینه های درمانی برای عفونت های HBV و HCV، درک بهتری از فعل و انفعالات ویروس-میزبان، و همچنین مکانیسم های زیربنایی برای شکست ایمنی و مقاومت ویروسی دارای اهمیت عمده هستند. ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم:

چه کسانی حتما باید بر علیه هپاتیت B واکسینه شوند

تی ال آر 4 و عفونت هپاتیت B

نشانه‌های ابتلا به هپاتیت

مصرف بیش از اندازه‌ی نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطر ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد

آیا می دانستید که اکتبر، ماه اطلاع رسانی سلامت کبد است

درمان های موثر خانگی برای هپاتیت C

وقتی کبد با مشکلی بزرگ مواجه است

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

نظرات

در ادامه بخوانید...