تورم در بیماری کلیوی

در

بیماری کلیوی

ادم در بیماری کلیوی یکی از شایع ترین علائم این نوع آسیب شناسی محسوب می شود. علاوه بر این ، آنها خود را به همان اندازه اغلب در دوره مزمن بیماری و در مرحله رشد حاد احساس می کنند. به محض اینکه کلیه ها از بین می روند ، بدن مجبور است با شکل گیری بیش از حد مواد مختلف در خون ، با پیامدهای آن مقابله کند. عدم تعادل به دلیل ایجاد پف و چربی می شود ، که نه تنها در اندام فوقانی یا تحتانی تحت تأثیر قرار می گیرد بلکه بیضی صورت را نیز تغییر می دهد. برای جلوگیری از چنین نتیجه ای ، پزشکان توصیه می کنند وقتی اولین علائم هشدار دهنده ظاهر شد ، سریعاً به کمک واجد شرایط مراجعه کنید. خود درمانی نیز مانند نادیده گرفتن مشکل ، می تواند با تحریک فرآیندهای برگشت ناپذیر در بدن ، به بهزیستی عمومی آسیب برساند. 

 

دلایل اصلی پف کردن در بیماری کلیوی 

بصورت شماتیک ، کلیه ی شرایطی که نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه در پس زمینه ورم است ، می تواند به دو گروه تقسیم شود. حالت اول شامل یک مکانیسم مستقیم آسیب شناسی است که باعث می شود مایعات برای ریختن درون فضای بین سلولی تحریک شوند. گروه دوم بیماری هایی را که منجر به تورم می شوند ، پوشانده اند. از جمله شایع ترین دلایل ادم به دلیل مشکلات کلیوی ،افزایش تصفیه خون است. تمیز کردن از طریق غشای گلومرولی کلیوی  انجام می شود.

 

به محض ورود پروتئین ها به ادرار اولیه ، مقدار کمی آب را با خود می گیرند که این یک نتیجه مستقیم فشار اسمزی است. تشخیص و به دنبال آن درمان جذب مجدد پروتئین در سطح حلقه هنلی ثابت نیست ، زیرا مولکولهای آنها خیلی بزرگ هستند. با توجه به اندازه برجسته آنها ، آنها نمی توانند از دیواره های لوله ها عبور کنند. کاهش پروتئین در خون یکی دیگر از دلایل کیسه های زیر چشم با احساس نفخ در بدن است.

 

این اتفاق به دلیل از بین رفتن پروتئین در طول هر دفع ادرار رخ می دهد. گاهی اوقات ، سایر آسیب شناسی ها ، که مرتبه ای از بزرگی در تمرین پزشکی است ، منجر به چنین نتیجه ای می شوند. همچنین ، اغلب دلیل این تغییر شکل ظاهری ، کاهش توانایی کلیه ها در تهیه عملکرد تصفیه کافی است. حتی فشار خون پایین ، که در بین افراد عادی نسبتاً بی ضرر محسوب می شود ، می تواند منجر به نقض مکانیسم طبیعی تصفیه ادرار شود. این به نوبه خود ، سیستم هورمونی را فعال می کند ، که با مسدود کردن جریان استاندارد مایعات زباله پاسخ می دهد. کمی کمتر ، افزایش غلظت یون های سدیم یا افزایش نفوذپذیری مویرگی به مرکز ادم تبدیل می شود.

 

در حالت اول ، این مورد در مورد بیمارانی که غذاهای پر نمک غذا مصرف می کنند ، صدق می کند. در نسخه دوم ، آزاد سازی آسان اجزای خون به فضای بین سلولی را تسهیل می کند. اما شایع ترین دلیل هنوز مصرف مایعات کنترل نشده باقی مانده است ، که اغلب در دوره های گرم اتفاق می افتد. اگر به این امر توانایی گلومرولهای کلیوی را برای عبور تنها مقدار مشخصی از مایعات دریافتی اضافه کنیم ، با وجود بیش از حد آن ، کلیه ها به سادگی وقت کافی برای مقابله با کار ندارند. جدی ترین علل آن بیماری ها در کودکان و بزرگسالان است که مکانیسم های منجر به از بین رفتن عملکرد گلومرولی را فعال می کند. این ویژگی التهاب یا اسکلروز است ، در زمانی که بیمار دارای رشد بیش از حد بافت پیوندی است که عملکرد تصفیه را ارائه نمی دهد. 

 

شایع ترین بیماری هایی که  منجر به تورم می شوند

اعتقاد بر این است که بیماری هایی که به دلیل مشکلات کلیوی باعث پف پا در کل بدن می شوند ، فقط به نارسایی کلیه محدود می شوند. اما لیست در واقع بسیار گسترده تر است ،

گلومرولونفریت آمیلوئیدوز؛

تومورها

مسمومیت

این گلومرولونفریت است که مقصر اصلی شکست دستگاه گلومرولی است. صدمه به سیستم تصفیه به دلیل ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن به یک کاتالیزور پاتولوژی تبدیل می شود. اما همه افرادی که از نظر پزشکی فاصله ندارند ، نمی دانند که چه دلایلی باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر بدن خود کار کند.

 

موارد اصلی شامل موارد زیر است:

عفونت ها ، از جمله استرپتوکوک ها ، باعث گلودرد ، که می تواند چنین عارضه ای را ایجاد کند.

بیماری های خود ایمنی .

بیماری که به طور کامل درمان نشده است می تواند به عنوان انگیزه ای برای جایگزینی بافت کلیه با بافت همبند ، که قادر به انجام وظایف اصلی اختصاص یافته به فیلتر طبیعی بدن نیست. با گذشت زمان ، بهزیستی بیمار ممکن است به حدی بدتر شود که فقط بستری شدن در اورژانس به وی کمک می کند.

 

آمیلوئیدوز با تجمع همان پروتئین ، آمیلوئید ، در دیواره رگ های کلیوی مشخص می شود. هنگامی که از سد تمیز کردن عبور نمی کند ، شروع به رسوب در گلومرول ها می کند و هم آنها و هم نزدیکترین مویرگ ها را می بندد. هنگامی که غشاء گرفتگی می شود ، به سادگی متوقف می شود ، که منجر به تشکیل یک مانع مکانیکی برای جریان خون طبیعی می شود. پف کردن در اینجا به این دلیل است که باقیمانده سموم در خون جمع می شوند و مایعات اضافی نمی توانند راهی برای خروج پیدا کنند و فضای آزاد را در هر جایی که مکانی برای آن وجود داشته باشد پر می کند.

 

مسمومیت در تعدادی از بیماریها منجر به ورم با شدتهای مختلف جایگاه مهمی را به خود اختصاص می دهد. ما در مورد مسمومیت با نمک فلزات سنگین صحبت می کنیم ، که می تواند در موارد زیر رخ دهد: فعالیت کارگری در شرایط کار مضر؛ اقامت طولانی مدت در یک محیط زیست محیطی نامطلوب. برخی نمک های فلزات سنگین دقیقاً در غشای کلیوی بومی می شوند. با تجمع طولانی مدت مواد سمی ، مکانیسم تبدیل بافت طبیعی به بافت همبند بدون توانایی مقابله با وظیفه فیلتر ادرار ایجاد می شود.

 

تصویر بالینی نارسایی کلیوی کلاسیک دوره مزمن به پایان می رسد. علائم سنتی چنین پاتولوژی ، اختلالات حاد یا مزمن عملکرد طبیعی اندام ها را تعیین می کند. و نه تنها گلومرول ها ، بلکه لوله ها نیز دیده می شوند که کلیه ها را خیلی سریع از بین می برد. بیماری دیگر از لیست شایع ترین ، تومور انکولوژیکی از نوع بدخیم یا خوش خیم است. برای تعیین نوع نئوپلاسم در بیمار خاص ، فقط تشخیص دقیق و دقیق انجام می شود. در اینجا ، شیوع ورم اندام ، گردن ، صورت به طور مستقیم با مرحله توسعه بیماری و همچنین اندازه تومور ارتباط دارد و آیا متاستاز وجود دارد. میزان شیوع این بیماری نیز در نظر گرفته شده است. هرچه تغییرات پاتولوژیک برجسته تر باشد ، علائم خارجی آسیب شناسی روشن تر خواهد شد. این رابطه با فشرده سازی رگ های خونی ، لوله ها و گلومرولی ها توضیح داده می شود که با پیشرفت بیماری به سرعت توانایی های پاکسازی خود را از دست می دهند. 

 

چگونه ورم کلیه را تشخیص دهیم

دلایل زیادی برای ایجاد ادم با هرگونه موضعی وجود دارد ، از جمله تروما ، واکنش های آلرژیک ، واکنش بدن به نیش حشرات. در بین این همه تنوع ، پزشکان آموخته اند علائمی را تشخیص دهند که دقیقاً منشأ کلیوی ادم را نشان می دهد. افراد معمولی معمولاً ادم کلیوی و قلبی را اشتباه می گیرند. اما یک پزشک باتجربه قادر خواهد بود حتی در معاینه اولیه منبع بیماری را با احتمال زیاد مشخص کند.

برای این منظور ، متخصصان از تشخیص افتراقی استفاده می کنند و بر اساس معیارهای خاص ارزیابی می کنند.

 

شکایات همراه معمولی عبارتند از:

درد؛

مشکل در ادرار کردن؛

تظاهرات عصبی بیماران

 

درد را در مرحله رشد حاد فرایند التهابی تجربه می کنند و درد می تواند در طول و شدت آن متفاوت باشد. در عمل بالینی ، شروع درد حتی قبل از شروع بیمار متوجه می شود که به دلیل جریان مایع به فضای بین سلولی ، متوجه ظهور ادم می شود. اما مواردی وجود دارد که ورم ناگهان رخ داده است ، بدون اینکه با درد مشخصی در منطقه همراه باشد:

کمر؛

 دنده های پایین هنگامی که کولیک کلیوی وجود دارد ، در آن صورت در ناحیه کشاله ران وجود دارد ، اندام تحتانی که در طرف آن کلیه دیده می شود. موارد مکرر وجود دارد که این بیماری همراه است:

حالت تهوع؛

استفراغ .

دلایل وخیم شدن شدید وضعیت در اینجا حرکت سنگ ها ، یا انسداد مجرای ادرار با یک روند عفونی همزمان است. اگر کولیک رخ داده باشد ، حدوداً یک روز پس از اولین حمله ، ورم با شدتهای مختلف بروز می کند. مشکلات ادرار نیز به چندین دسته تقسیم می شود که بسته به ویژگی های بیماری زمینه ای که باعث ایجاد آنها شده است متفاوت است. اما اگر تعمیم یابد ، می توان آن را با تأخیر در محلی سازی متفاوت نتیجه تأخیر در مایعاتی که وارد بدن شده است ، نامید.

حجم کلی ادرار روزانه کاهش می یابد.

اگر همه چیز در مورد شخص خوب باشد ، بدن حدود 70٪ از کل مایعات جذب شده در روز را حذف می کند ، یعنی کمی بیش از یک لیتر. اما به محض اینکه بی ثبات سازی فعالیت تصفیه همراه با پر کردن فضای سلول مشاهده شد ، دفع ادرار به رکورد کم می رسد. با الیگوریا ، ضایعات ادرار به مقدار بیش از نیم لیتر ردیابی می شود و با آنوری به هیچ وجه نیست. هرچه ادرار بیشتر باقی بماند ، آسیب شناسی بیمار و وضعیت وی جدی تر خواهد بود.

 

از دیگر تغییرات ادرار با ورم کلیوی ، تغییر رنگ آن تا یک رنگ سفید یا زرد روشن مشاهده می شود. این با وجود چرک در طول توسعه التهاب در مرحله حاد توضیح داده می شود. اگر تعداد زیادی از گلبولهای قرمز - گلبولهای قرمز - در ادرار مشاهده شود ، می توان در تغییر رنگ ادرار مشاهده کرد. آنها از طریق کپسول Shumlyansky-Bowman وارد ادرار می شوند.

تظاهرات مختلفی از قویترین مسمومیت بدن یک ویژگی بالینی مهم است. به محض شروع به تجمع سموم ، آنها بلافاصله به محرک های بافت عصبی تبدیل می شوند و علائم عصبی ناخوشایند را بیدار می کنند. شایع ترین آنها سردردهایی هستند که با قرص های معمولی درد ، خواب آلودگی و اختلال خواب نمی توانند خنثی شوند.

درد عضلانی ، مفصلی ، استخوانی نیز با ادم کلیوی به سرعت در حال توسعه است ، که اغلب با خارش همراه است. در مراحل پیشرفته ، عدم تعادل الکترولیت امکان پذیر است ، که بر فعالیتهای قلبی تأثیر منفی می گذارد. با کمبود یون های سدیم ، کلر ، پتاسیم ، عضله قلب سخت تر و منقبض می شود. که منجر به آریتمی ، غش و حتی ایست قلبی می شود.

 

تشخیص و به دنبال آن درمان

اولین آزمایش که بیمار باید انجام دهد ، آزمایش خون عمومی و بیوشیمیایی است . همچنین باید فاکتور روماتوئید را تعیین کنید. تشخیص کامل بدون آنالیز بیوشیمیایی کلی ادرار کاملاً کامل نیست. برای از بین بردن فشار روانی روی کلیه ، باید آزمایشات عملکردی کلیه را انجام دهید. اما تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی و همچنین تشخیص رایانه به همراه معاینه سونوگرافی طبق شرایط انجام می شود.

 

دوره درمانی می تواند مدت زیادی طول بکشد ، بنابراین ارزش دارد که برای این واقعیت آماده شود که با وجود ورم گسترده ، به همراه آسیب شناسی سریع در حال رشد ، ممکن است بیمار حتی در بیمارستان بستری شود. درمان استاندارد براساس تجویز داروها برای تسکین بیماری زمینه ای ، دیورتیک ها و داروها برای تقویت دیواره عروق انجام می شود. علاوه بر این ، شما باید قوانین حفظ تعادل آب و الکترولیت ها را دنبال کنید ، رژیم غذایی را دنبال کنید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

5 ماده ی غذایی که زنان با افزایش سن بیشتر نیاز پیدا می کنند

در

(سیارک) : در زنان خطر مبتلا شدن به مشکلاتی مانند حمله قلبی و سکته با افزایش سن زیاد خواهد شد،مخصوصا پس از یائسگی.دکتر نیریدا کوریا متخصص بیماری های زنان در دانشکده پزشکی شهر نیویورک میگوید: "هربار که زنان دچار قاعدگی میشوند،میزان محدودی از استروژن در بدنشان تولید میشود.وقتی بدنشان دچار کمبود استروژن شود،خطر سکته قلبی در آنها افزایش مییابد".

بر اساس آمار دولت،بیماری های قلبی،که میتواند شامل حمله یا ایست قلبی باشد،دلیل اصلی مرگ زنان و سکته سومین دلیل مهم برای این موضوع است.در این پست 5 ماده مغذی که میتواند به زنان در پیشگیری از بیماری های قلبی و همچنین بیماری های حاد مثل پوکی استخوان،سرطان سینه،دیابت و فشار خون کمک کند را معرفی میکنیم:

ویتامین D

زنانی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمیکنند ممکن است دچار شکنندگی استخوان یا حتی بدتر،پوکی استخوان شوند.طبق مطالعه ای که در ژولای در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد بیان میکند که دریافت مقادیر زیاد این ویتامین (800 واحد بین المللی) میتواند خطر شکستگی استخوان در زنان در سنین بالا را 30 درصد کاهش دهد.

سه راه برای دریافت ویتامین D  وجود دارد: از طریق پوست،از طریق تغذیه و از طریق مصرف مستقیم ویتامین.

متاسفانه با افزایش سن میزانی که این ویتامین با تابش آفتاب در پوست تولید میشود کاهش میابد اما زنان میتوانند یا مصرف 8 اونس لبنیات کم چرب بصورت روزانه مقدار مورد نیاز را دریافت کنند.این مقدار برابر مصرف سه لیوان شیر 1 درصد خواهد بود.

کوریا میگوید: "زنان شیر زیادی نمینوشند". او توصیه میکند که زنان مولتی ویتامین،ماست کم چرب و پنیر محلی بخورند.همچنین در یک رژیم روزانه پنیر پرورده،آب پرتقال غنی و لپه جات مصرف کنند.ویتامین D به جذب کلسیم کمک میکند که باعث میشود استخوان های افراد با سن بالا محکم بماند.

 

کلسیم

کوریا میگوید: "کلسیم باعث ساخته شدن سلول های خونی تازه میشود.وقتی که یائسگی در زنان رخ میدهد قابلیت بدن آن ها برای ساختن سلول های  خونی جدید کاهش میابد".کوریا اضافه میکند که نوشیدن شیر برای تامین کلسیم بدن کافی نیست.او توصیه میکند که علاوه بر مصرف یک رژیم غذایی غنی از کلسیم،زنان باید دو وعده 600 میلی گرمی از کلسیم را دو بار در روز مصرف کنند.دو نوع رایج کلسیم،کلسیم کربنات و کلسیم سیترات هستند.طبق اظهارات مرکز ملی سلامت،کلسیم کربنات ارزان است در حالی که برای جذب باید با غذا مصرف شود،در حالی که کلسیم سیترات گران تر است ولی میتواند در معده خالی هم جذب شود.

کلسیم علاوه بر لبنیات در مواد غذایی از جمله سویا،سبوس،حبوبات،دانه های برنج،سبزیجاتی مثل کلم پیچ،کلم چینی و ماهی های نرم استخوان مثل قزل آلا و ساردین هم یافت میشود.

 

امگا3 و اسید های چرب

براساس تحقیقاتی که در سال 2002 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد امگا3 و اسید های چرب میتوانند باعث کاهش خطر بیماری های قلبی در زنان شوند.بر اساس آمار این انجمن امگا 3 و اسید های چرب که از جمله چربی های اشباع نشده هستند میتوانند باعث کاهش ساخته شدن پلاک در شاهرگ های قلبی و کاهش فشارخون شوند.(سیارک)  

کوریا میگوید: "این اسیدها میتوانند باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش نوع بد آن در بدن شوند".چند تحقیق در این زمینه نشان داده اند که مصرف روزانه 1تا 4 گرم چربی ماهی میتواند میزان تری گلیسیرید بدن را بین 20 تا 50 درصد کاهش دهد.AHA مصرف هفتگی حداقل 2 بار ماهی های دارای چربی مثل قزل آلا تیلاپیا و کدفیش را توصیه میکند.

همچنین مصرف روغن زیتون که شامل تک چربی های اشباع نشده است هم میتواند مفید باشد.

 

ویتامین B12

بر اساس تحقیقات امروزه زنانی که هنوز یائسه نشده اند و میزان B12 کمی در رژیم روزانه دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم خونی هستند.دانشمندان بر 7300 زنی که هنوز یائسه نشده بودند در یک برنامه 9 ساله آغازین سلامت تحقیق کردند.از میان زنانی که در این پروژه شرکت کردند،5.5 درصد آنها کم خون بودند.دانشمندان متوجه شدند که این زنان کم خون مصرف پروتئین،فولیک اسید(همان ویتامین B9) ،آهن،ویتامین C و B12 کمتری داشته اند.(سیارک)  

کمبود B12  با افزایش سن در زنان رخ میدهد.بقیه افراد بخاطر هیدروکلریک اسید کمتری که در معده دارند جذب بیشتری برای این ویتامین دارند.

زنانی که میزان مناسب B12  ندارند ممکن است دچار خستگی عصلانی،کاهش وزن،ضعیف شدن حافظه؛جنون و افسردگی شوند.اگرچه مصرف B12  برای درمان از دست رفتگی حافظه،افزایش تمرکز و انرژی توصیه نشده است این موارد از لحاظ علمی هنوز اثبات شده نیستند.آن ها مصرف روزانه 2.4 میکروگرم B12  را برای افراد بالغ توصیه میکنند.این ویتامین میتواند در گوشت ماهی،گوشت قرمزتخم مرغ،شیر،گوشت ماکیان و غله جات غنی صبحانه یافت شود.برای زنانی که گیاهخوار هستند یک رژیم ویتامینی مناسب ضروری است.کوریا در اینمورد تزریق این ویتامین را توصیه میکند که بهترین راه جذب آن در بدن است.

فولیک اسید (ویتامین B9)

اگرچه فولیک اسید بیشتر از ویتامین های ضروری برای زنان باردار شناخته شده است،همچنین برای زنان در سنین بالاتر هم ضروری است.کوریا میگوید: " فولیک اسید باعث حفاظت از قلب میشود که در نتیجه باعث ساخته شدن نسج های تازه میشود.میشود گفت که به طور کلی بسیار کمک کننده است".(سیارک)  

فولیک اسید یک نوع ویتامین B-Complex است که به ساخته شدن سلول های خونی جدید کمک میکند.نشانه های کمبود B9 سردرد،از دست دادن وزن،ضعف جسمانی و افزایش هوموسیستین در خون است که فاکتوری برای افزایش خطر بیماری های قلبی میباشد.بر اساس تحقیقی که انجمن سلامت آمریکا در سال 2005 انجام داده است میتوان گفت در حقیقت مصرف فولیک اسید خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش میدهد.

دانشمندان در این پروژه به بررسی 94000 زن در سنین بین 27 تا 44 و حدود 62000 زن در سنین بین 43تا 70 سال که هیچ سابقه ای بای فشار خون بالا نداشتند پرداختند.

محققان در این تحقیق زنانی که مصرف روزانه بالای 1000 میکروگرم فولیک اسید و کسانی که پایین 200 میکروگرم روزانه  داشتند را مقایسه کردند.آن ها نتیجه گرفتند که 12347 زن با سن بالا بیماری فشار خون داشتند و کسانی که مصرف فولیک اسید بالاتری داشتند 18 درصد کمتر به این شرایط دچار شده بودند.به بیان دیگر،د رمقیاس سالانه ازهر 1000 زنی که مصرف روزانه 1000 میکروگرم فولیک اسید به بالا داشتند،6 مورد کمتر دچار فشار خون بالا شده بودند.طبق گفته ی محققان این بدان معنی نیست که زنان باید روزانه بش ار 1000 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند بلکه باید تلاش کنند که میزان توصیه شده ی 400 میکروگرم را حتما رعایت نمایند.

فولیک اسید در مرکبات،گیاهان سبز برگ،نارنج؛خانواده توت و روغن زیتون یافت میشود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸مادرم روزی 4 لیوان شیر می خوره با هفته ای یک عدد قرص فوزامکس فقط جلو پیشرفتش گرفنه شده تا جوان هستی باید پیشگیری کنی

۱۳۹۵/۱۲/۷با سپاس از شما

۱۳۹۵/۱۲/۶مطالب خیلی مفید و کاربردی هستند ،سپاسگزارم.

در ادامه بخوانید...

علائم اختلالات و نارسایی های کلیوی

در

کلیه ها، یکی از مهمترین اُرگان های داخلی بدن انسان هستند و نقش بسیار مهمی در سلامت انسان ایفا می کنند. از جمله کارهایی که کلیه ها در بدن انجام می دهند، می توان به این موارد اشاره کرد: دفع مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن، تولید گلبول های قرمز لازم برای خون، حفظ استحکام و قدرت استخوان های بدن و ... . با وجود نقش حیاتی کلیه ها در بدن انسان، بسیاری از ما، از مشکلات احتمالی ای که برای کلیه پیش می آید و در عملکردشان اختلال ایجاد می کند، آگاهی نداریم و نداشتن اطلاعات کافی در این خصوص، بعضاً باعث می شود که کار از پیشگیری و درمان اولیه گذشته و به اختلال و بیماری جدی تری در خصوص کارکرد کلیه ها دچار شویم. مسئله ای که قصد عنوان کردن آن را داریم این است که با داشتن شناختی بهتر و دقیق تر از این که کدامین دردها و اختلالات بدن، نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند، قادر خواهیم بود پیش از آن که این مسئله بدل به بیماری جدی تری شود، با ترتیب دادن اقدامات اولیه و لازم، از پیشروی آن جلوگیری کنیم. به همین خاطر است که در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از دردها و اختلالاتی آشنا کنیم که نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند و می توانید با دانستن این اختلالات، از بروز بیماری های جدی تر کلیوی جلوگیری کنید. با سیارک همراه باشید.

درد در ناحیه کمر

یکی از شایع ترین و متداول ترین دردهایی که افراد مختلف به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه ها احساس می کنند، درد ناحیه کمر است. کلیه ها بر خلاف آن چه اکثریت فکر می کنند، کمی بالا تر از ناحیه شکم، در بدن انسان قرار گرفته اند (نزدیک به قسمت پایین تر دنده ها) و در صورت بروز هر گونه بیماری عفونی در آن ها، درد شدیدی در ناحیه کمر خود احساس خواهید کرد. این درد به طور معمول در میانه کمر متمرکز می شود و در صورتی که عفونت موجود در کلیه ها به قسمت های دیگری چون مثانه، انتقال پیدا کند، در نهایت درد موجود در کمر هم به قسمت های پایین تر کمر که به پاها نزدیک تر می شود، منتقل خواهد شد. به همین خاطر است که توصیه می شود اگر برای مدتی طولانی به درد در ناحیه کمر خود دچار شده اید، فوراً آن را مربوط به طرز خوابیدن، دیسک کمر، و یا مسائل و اختلالاتی این چنینی ندانید و بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید. اگر مسئله مربوط به کلیه ها باشد، بهتر آن است که در همین مرحله از پیشرفت آن جلوگیری کرده و اجازه انتقال عفونت به قسمت ها و اُرگان های دیگر بدن داده نشود.

خستگی مفرط و مداوم

ممکن است در طول شب به اندازه کافی استراحت کرده بوده باشید و صبح نیز، قهوه خود را نوش جان کرده، با این وجود باز هم احساس خستگی بکنید. اگر این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا کند، ممکن است جدی تر از آنی باشد که می اندیشید و ممکن است همه چیز به خستگی و بی حوصلگی ختم نشود. پیش تر نیز عنوان شد که یکی از وظایف بسیار مهم کلیه ها در بدن انسان، تصفیه خون بدن از مواد و ترکیباتی است که مضر هستند و در صورت باقی ماندن در جریان خون، در نهایت آسیب رسان به اُرگان های دیگر خواهند بود. زمانی که کلیه ها قادر به انجام دادن وظایف خود به طور کامل و صحیح نباشند، اتفاقی که می افتد این است (البته این یکی از اتفاقات است) که خون بدن انسان به طور کامل تصفیه نشده و به همین خاطر در نهایت فرد احساس خستگی مفرط خواهد داشت. به همین خاطر است که در صورت تداوم احساس خستگی، بهتر آن است که به جای نوشیدن پشت سر هم قهوه، به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت این اختلال را از او جویا شوید.

5 دلیل که ممکن است عفونتهای ادراری به عفونتهای کلیه منجر شود

عفونت ادراری در دوره ی بارداری 

احساس سرگیجه

البته، سرگیجه ممکن است به خاطر نخوردن یک صبحانه کامل و ضعف های ناشی از آن باشد، با این وجود، به همان اندازه هم (در صورت تکرار) احتمال دارد که مسئله به این سادگی نباشد و خبر از وجود اختلالی در کلیه ها دهد. یکی از اختلالات شایع در کسانی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، کم خونی است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه هایش، قادر به تولید هرمون ای پی اُ نخواهد بود. این هرمونی است که توسط کلیه ترشح شده و نقش و وظیفه اصلی آن، افزایش تولید گلبول های قرمز لازم برای خون است. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد می شود، به طور طبیعی، گلبول قرمز کافی در جریان خون راه نخواهد یافت و همین مسئله می تواند در نهایت سبب بروز کم خونی شود. کم خونی باعث می شود فرد دچار سرگیجه شده  و به طور کلی احساس خوبی نداشته باشد.

مشکلات و اختلالات احساسی

اگر خیلی سر حال نیستید و از لحاظ روحی و ذهنی احساس ناخوشایندی دارد، ممکن است این احساس، ریشه در عدم کارکرد صحیح کلیه ها باشد. بنا به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تِمپل آمریکا، وجود اختلال در کارکرد کلیه ها می تواند ارتباط مستقیمی با این گونه احساسات داشته باشد. البته تحقیقات در این خصوص هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و هنوز مشخص نشده است که علت اصلی این اتفاق از لحاظ کارکرد اُرگان های داخلی بدن چیست. با این وجود، این یکی از اختلالات شایع در میان کسانی است که از بیماری های کلیوی رنج می برند و در صورت تداوم این گونه احساسات بهتر آن است که علت را جویا شده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

خارش شدید

زمانی که پوست بدن تان بیش از اندازه خشک شده و مرتب احساس خارش شدید پیدا می کنید و این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا می کند، ممکن است مسئله تنها محدود به قرار گرفتن پوست در معرض تابش آفتاب و آلودگی هوا، بدون استفاده از مواد و محصولات نگه دارنده نباشد. حقیقت این است که بسیاری از افرادی که دچار نارسایی ها و اختلالات کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان به واسطه این اختلال افزایش پیدا کرده و در نهایت همین مسئله است که خارش های شدید در سطح پوست به وجود می آورد. حال بسته به این که این نارسایی یا اختلال چقدر شدید باشد، میزان خارش هم به همان اندازه شدید تر خواهد بود و فرد برای دفعات بیشتری دچار این گونه خارش ها خواهد شد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که نزدیک به چهل درصد از کل افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان بیشتر شده و احساس خارش بهشان دست می دهد.

احساس سرما کردن

ممکن است هوای مکانی که در آن هستید کاملاً عادی و خوب باشد، با این وجود، مرتب این احساس به شما دست بدهد که بهتر است یک لباس گرم تر بپوشید؛ این نشانه هم ممکن است خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه بدهد. پیش تر از این عنوان شد که یکی از اختلالات ناشی از نارسایی های کلیوی، کم خونی است. حال باید عنوان کرد که عامل اصلی این احساس سرما در شرایط و هوای معمولی نیز، ناشی از همان کم خونی می شود. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که تنها در صورتی فرد احساس سرما می کند که این کم خونی خیلی شدت گرفته باشد. به همین خاطر در صورتی که چنین احساسی به طور مرتب به شما دست می دهد، حتماً باید به پزشک خود مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

ورم کردن انگشتان

ممکن است حلقه ای که روز گذشته به راحتی در انگشت دستتان حرکت می کرد، حالا به واسطه ورم کردن انگشتان، محکم و غیر قابل حرکت باشد. این اتفاق هم اگر به طور مکرر بیفتد، می تواند خبر از وجود نارسایی یا اختلالی در کارکرد کلیه دهد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که اگر در کارکرد کلیه اختلالی ایجاد شود، قادر به دفع مواد و جریان های اضافه ای که به خون راه پیدا می کنند نخواهد بود. همین مسئله است که باعث می شود این مواد یا جریان ها در نقاطی مانند انگشتان دست جمع شده و سبب ورم کردن آن شوند.

بوی بد دهان

پیش از این هم عنوان شد که یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات موجود در بدن است و زمانی که در کارکرد آن اختلال ایجاد شود، آن گونه که باید و شاید قادر به دفع این ضایعات نخواهد بود و در نهایت به جای این که دفع شوند، سر از قسمت هایی در بدن در می آورند که به هیچ عنوان انتظارش را نداریم. از جمله این قسمت ها می توان به آن هایی اشاره کرد که وظیفه تنفس کردن به عهده آن ها است و بوی بد دهان نیز به خاطر همین ضایعاتی است که به این قسمت ها راه می یابد. بنابر این اگر به طور مکرر از این مسئله رنج می برید، بهتر است با پزشک متخصص در باره آن مشورت کنید، چرا که علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، ممکن است در آیند بدل به بیماری جدی تری شود.

افزایش دفعات استفاده از سرویس بهداشتی

اگر تعداد دفعاتی که در روز مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی می شود، بیشتر از حالت عادی است و شما را کلافه کرده است، ممکن است این مسئله ریشه از اختلالی بگیرد که در کلیه به وجود آمده است. دکتر رنی متیوز در این خصوص عنوان کرد: «اگر آن قسمت هایی از کلیه که وظیفه پالایش مواد آلوده موجود در جریان خون را به عهده دارند، در کارکردشان اختلالی ایجاد شود، می تواند در نهایت سبب افزایش تعداد دفعاتی شود که مجبور به رفتن به سرویس بهداشتی خواهید بود. تأثیر این مسئله شب هنگام بیشتر هم خواهد شد.». ذکر این نکته حائز اهیمت است که افزایش این تعداد دفعات، علاوه بر اختلالات کلیوی، ممکن است نشانه ای از بارداری، دیابت و یا بسیاری مسائل و مشکلات دیگر باشد؛ به همین خاطر است که توصیه می شود حتماً در این صورت به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت را از او جویا شوید.

عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی 

عفونت های ادراری

تنگی نفس

ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی که صرف ورزش کردن و فعالیت های بدنی می کنید، متوجه شوید که در فرایند تنفستان مشکل به وجود آمده است؛ این مسئله نیز می تواند ارتباطی با عدم کارکرد صحیح کلیه ها داشته باشد. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد شود، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، قادر به دفع ضایعات موجود در جریان خون و سایر ترکیبات شیمیایی نخواهند بود. حال اگر این ضایعات و ترکیب های شیمیایی به ریه ها راه پیدا کنند، در فرایند تنفس نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

حالت تهوع

اگر فرد به طور مکرر حالت تهوع پیدا کند، به احتمال بسیار زیاد، مسئله فرا تر از یک مسمومیت ساده غذایی خواهد بود. در حقیقت، حالت تهوع از آن نشانه هایی است که خبر از اختلالی بسیار جدی در کلیه ها می دهد. زمانی که فرد دچار بیماری مزمنی مرتبت با کارکرد کلیه ها می شود، که در بیشتر موارد با اختلالات دیگری هم همراه است، بدن با پیدا شدن حالت تهوع آن را نشان می دهد. عفونت های کلیوی و نیز در برخی موارد سنگ کلیه از اختلالات و نارسایی های عمده ای هستند که به طور معمول با بروز حالت تهوع در فرد تشخیص داده می شوند.

ورم کردن شکم

اگر متوجه شدید که به طور ناگهانی به وزنتان اضافه شده است و قادر به این نیستید که لباس خود را به راحتی همیشه به تن کنید، ممکن است مشکلی در کارکرد کلیه شما به وجود آمده باشد. اتفاقی که در این خصوص می افتد هم، همانند همان مسئله ای است که در خصوص تنفس عنوان شد. این جا هم، ضایعات و ترکیب های شیمیایی که کلیه به واسطه اختلالی که در کارکردش به وجود آمده است، قادر به دفع آن ها نبوده است، در ناحیه شکم جمع شده و در نهایت باعث می شوند، ورمی در آن قسمت به وجود بیاید و شکل بگیرد. بنابراین افزایش ناگهانی سایز شکم را باید جدی گرفت و در صورت بروز، با پزشک متخصص در باره آن صحبت کرد.

کاهش وزن

به طور معمول کاهش وزن نشانه خوبی نیست، به خصوص اگر فرد، هیچ قصدی برای کاهش وزن خود نداشته باشد و ناگهان و به طور اتفاقی وزنش کاهش یابد. کسانی که در کارکرد کلیه ها شان اختلال و نارسایی به وجود می آید، دچار کم خونی می شوند و این مسئله به این خاطر رخ می دهد که کلیه قادر به تولید گلبول های قرمز کافی برای خون نمی باشد. این کم خونی، مشکلات زیادی با خود همراه دارد و یکی از آن ها، کاهش وزن فرد است.

باد کردن صورت

گاهی ممکن است شخصی در طول شب فرصت کافی برای پاک کردن مواد آرایشی بهداشتی که بر صورت خود زده بوده را نداشته باشد و صبح که از خواب بیدار می شود، متوجه شود که کمی صورتش باد کرده است. این مسئله کاملاً عادی است. اما گاهی به طور مکرر و به ظاهر بدون هیچ علت به خصوصی، ممکن است صورت فرد باد کند. در این صورت هم امکان این وجود دارد که در کارکرد کلیه ها اختلالی به وجود آمده باشد. این بار هم همانند دو موردی که در خصوص ورم شکم و تنفس عنوان شد، مواد شیمیایی و ضایعاتی که کلیه نتوانسته دفع کند راه به قسمت ها مربوط به صورت یافته و زیر پوست آن جمع شده اند.

از حال رفتن

البته این مورد از آن مشکلاتی است که به طور معمول، افراد پس از آن به دکتر مراجعه می کنند، با این حال، بسیاری ممکن است از این که این اتفاق احتمال ارتباط با نارسایی های کلیوی داشته باشد، آگاهی ندارند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که در برخی موارد، اختلالات و نارسایی های کلیوی موجب افزایش فشار خون می شوند و همین افزایش فشار خون است که در نهایت باعث غش کردن یا از حال رفتن فرد می شود. البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اختلالاتی چون سنگ کلیه هم (حتی بدون وجود فشار خون بالا) به تنهایی می توانند باعث سرگیجه و در مواردی غش کردن و از حال رفتن فرد شوند

احساس کردن مزه آهن در دهان

اگر بدون وجود هیچ گونه مشکل به خصوص و عامل بیرونی، در دهان خود مزه ای شبیه به طعم فلز یا آهن احساس می کنید، ممکن است که مشکلی در کلیه وجود داشته که باعث رخ دادن این اتفاق می شود. یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات و ترکیبات شیمیایی است و در صورت ایجاد اختلال در کارکرد آن، این ترکیبات ممکن است به قسمت های مربوط به دهان هم راه پیدا کرده که در نهایت سبب حس کردن طعمی فلز مانند در دهان خواهند شد و در این صورت حتی غذاهایی که مورد علاقه تان هستند را نیز، کمی ناخوشایند احساس خواهید کرد و اشتهای خود را در بعضی موارد از دست خواهید داد.

وجود خون در ادرار

بنا به آن چه دکتر متیو در این خصوص عنوان می کند، وجود خون در ادرار یکی از نشانه های شایعی است که خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها می دهد. حتی کافی است رنگ ادرار از حالت طبیعی خود به زنگی مایل به قرمز یا قهوه ای تغییر کند که در این صورت هم باید ریشه این نشانه را در اختلالی در کلیه ها جستجو کرد. به همین خاطر در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها، توصیه می شود پیش از آن که مسئله جدی تر از آنی شود که در حال حاضر است، به دکتر مختصص مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید.

ورم کردن پاها

این مورد هم دقیقاً مشابه با سایر مواردی است که در خصوص ورم کردن عنوان شد و یکی از نخستین نشانه هایی که افراد مبتلا به اختلالات کلیوی با آن رو به رو می شوند، این است که احساس می کنند قادر به پوشیدن کفش های سایز خود به راحتی گذشته نمی باشند.

شکم درد

همان گونه که پیش از این هم عنوان شد، کلیه ها در قسمت پایینی قفسه سینه قرار گرفته اند، بنا براین، تعجبی ندارد اگر بدانیم که دردهای ناحیه شکم و نواحی نزدیک به آن، نشانه ای از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها باشد. در اغلب موارد، زمانی که اختلالی در کارکرد کلیه به وجود می آید، درد در همان ناحیه کلیه متمرکز نخواهد بود و به وسیله عفونت یا هر عامل دیگری که وجود داشته باشد، قادر به منتقل شدن به نواحی دیگر بدن را خواهد داشت. به همین خاطر نباید متعجب شد اگر به واسطه اختلال کلیوی، ناحیه دیگری در بدن دچار درد شود.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه می توانم از سنگ کلیه جلوگیری کنم؟

در

هر وقت که بیمار می شویم، فکر می کنیم این بد ترین بیماری دنیا است که ممکن است وجود داشته باشد. کسی که دندان درد می گیرد فکر می کند که بدتر از آن وجود ندارد، برای سردرد، زخم معده و ... هم به همین صورت است. اما می توان گفت در این میان سنگ کلیه یکی از بدترین و دردناک ترین بیماری ها است که آرامش زندگی شما را بر هم می زند.

سنگ کلیه همان گونه که از نام آن پیداست، سنگ هایی است که در مجاری کلیه تشکیل می شوند و با فشار آوردن به بافت ها و مسدود کردن این مجاری موجب درد و بیماری می شوند. اگر خوش شانس باشید این سنگ ها از مجاری ادراری دفع می شوند. اما همه این قدر شانس ندارند پس بهتر است یاد بگیریم، از سنگ کلیه جلوگیری کنیم.

این بیماری هم در اثر محیط و هم شاید بتوان گفت در اثر وراثت به وجود می آید. البته از نظر وراثت منظور این است که اگر در خانواده شما یا قبل از شما کسی به این بیماری دچار بوده است بیشتر احتمال دارد این بیماری را بگیرید، پس مواظب باشید. از نظر محیطی هم با موادی که وارد بدن می کنیم مانند: آب های آلوده به برخی مواد یا با وارد کردن موادی مانند اگزالات باعث ایجاد سنگ کلیه می شویم.

سنگ های کلیه مواد مرکب بلوری هستند که در درون مجاری ادراری وقتی تشکیل می شوند که کلسیم با کانی های مشخصی که در درون ادرار حضور دارند ترکیب می شود.

رایج ترین این مواد که با کلسیم ترکیب می شود و سنگ کلیه را به وجود می آورد اگزالات است. این ماده به طور طبیعی در مواد غذایی مشخصی مانند پوست گوجه فرنگی یافت می شود.

طبق گفته ی نشریه ی جهانی مجاری ادراری، سنگ های کلسیم اگزالات از رایج ترین شکل سنگ های کلیه هستند.

این سنگ ها ترکیب کلسیم با اگزالات هستند که در مجاری کلیه تشکیل می شوند. در ایالات متحده نزدیک به حدود 80 درصد از همه ی موارد سنگ کلیه مربوط به سنگ کلسیم اگزالات است. البته به این دلیل از ایالات متحده نام برده شده است که این تحقیقات در آن جا صورت گرفته است و شاید در کشور ما به گونه ای دیگر باشد.

جدول کلسیم مصرفی توصیه شده در روز بر اساس سن

میوه های غنی از کلسیم 17 مورد 

چه کسی در معرض خطر بیشتر برای گرفتن سنگ کلیه است؟

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

هر کسی که در خانواده ی خود قبلا سنگ کلیه داشته اند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

هر کسی که قبلا سنگ کلیه داشته است بیشتر احتمال دارد دوباره به سنگ کلیه دچار شود.

کسانی که چاق هستند و شاخص جرم بدن آن ها بیشتر از 30 باشد.

کسانی که بیماری التهاب روده مانند: بیماری کرون دارند.

بیماران دارای جراحی بای پس معده (پس از روند بای پس معده بدن کلسم کمتری را جذب می کند.)

در این جا  چگونگی جلوگیری از شکل گیری سنگ کلیه ی کلسیم اگزالات توضیح داده می شود:

در طول روز مایعات کافی بنوشید.

این کار مخصوصا در طول تابستان بسیار مهم است، زیرا به علت کم شدن آب بدن، سنگ های کلیه بیشتر تمایل به گسترش یافتن دارند.

وقتی که بدن آب کافی داشته باشد مواد زائد موجود در بدن را همراه با آب جمع می کند و به بدن اجازه می دهد تا به راحتی از طریق مجاری ادراری آن را دفع کند. همچنین نوشیدن مایعات کافی کمک می کند تا ادرار رقیق باشد که در این شرایط برای مواد موجود در ادرار خیلی سخت می شود تا با کلسیم ترکیب شوند و سنگ های مجاری ادراری را به وجود بیاورند.

فواید نوشیدن آب گرم 14 مورد 

من توصیه می کنم، بزرگسالان به ازای دو پوند (تقریبا 1 کیلوگرم) از جرم بدن خود در روز یک انس (تقریبا مساوی با 28 گرم که هر گرم تقریبا یک سی سی است.) مایعات مصرف کنند. برای مثال کسی که 140 پوند وزن دارد مثلا یک خانم در روز باید 70 اونس مایعات مصرف کند. با تبدیل کردن این اعداد به گرم و کیلو گرم در می یابیم، کسی که 70 کیلو گرم وزن دارد تقریبا باید 2 کیلوگرم در روز یا دو لیتر آب مصرف کند.

به یاد داشته باشید که همه ی مایعات مانند هم نیستند. قهوه، چای و نوشیدنی های شیرین و پر کالری مانند نوشابه، اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود می توانند موجب کم شدن آب بدن شوند.

نوشیدنی های سودا مانند نوشابه، در شکل گیری کلسیم اگزالات سهیم هستند. پس بهتر است اگر این موضوع ما را نگران می کند، از خوردن آن ها خود داری کنیم.

عادت نمک خوردن خود را تغییر دهید:

مصرف نمک اضافی از طریق نمک دان در سر سفره، غذاهای فست فود یا آماده یا مصرف روزانه ی محصولات کنسرو شده یا گوشت های موجود در غذاهای آماده میزان کلسیم موجود در ادرار را افزایش می دهد که همین سبب می شود اگزالات با کلسیم اضافی در ادرار ترکیب شود و کلسیم اگزالات به وجود بیاید. بزرگسالان دارای فشار خون بالا، فشار خون پایین یا کسانی که سابقه ی سنگ کلیه داشته اند باید میزان مصرف سدیم خود در روز را به 1.500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

خوردن غذاهای دارای اگزالات زیاد را محدود کنید:

غذاهایی مانند: اسفناج، ریواس، سیب زمینی شیرین، چغندر، شکلات، کلم پیچ و بادام زمینی سطح بالایی از اگزالات را دارند.

به علاوه مصرف پروتئین های حیوانی مانند: گوشت گاو، پنیر، تخم مرغ، گوشت خوک و گراز و ماهی اگر بیش از حد مصرف شوند امکان دارد در متبلور شدن اوریک اسید شرکت کنند که به علت محتویات پورین آن ها است. تا 30 درصد مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید. من توصیه می کنم، دو بار در هر هفته برای جایگزینی برخی از پروتئین های حیوانی که اساسا مهم است بخورید، رژیم غذایی گیاهی توسط غذاهایی مانند: حبوبات، نخود فرنگی خشک و عدس و همه ی غذاهایی که گیاهی هستند و پروتئین زیاد و اگزالات کم دارند، بگیرید.

یک برنامه ی کنترلی برای شکر اضافی داشته باشید:

شکر های اضافی مخصوصا در صورتی که فروکتوز بالا داشته باشند مانند شربت دانه ها در متبلور شدن اوریک اسید مشارکت می کنند.

شکر های طبیعی که در میوه ها هستند برای مصرف روزانه کاملا سالم هستند.

انجمن قلب آمریکا به خانم ها پیشنهاد می کند، شکر مصرف شده را به کمتر از 6 قاشق چای خوری (24 گرم) در روز کاهش دهند. به مرد ها پیشنهاد می شود، شکر مصرفی را به کمتر از 9 قاشق چای خوری (36 گرم) در روز کاهش دهند.

 

علائمی که بدن با خوردن قند زیاد نشان می دهد 9 مورد 

از خوردن مکمل های ویتامین C خودداری کنید:

از خوردن مکمل های ویتامین C خودداری کنید مگر اینکه ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی یا متخصصین تغذیه خلاف آن را به شما توصیه کرده باشند. مقدار اضافی ویتامین C (بیشتر از 500 میلی گرم در روز) ممکن است سبب ایجاد مقدار زیادی از اگزالات شود.

از آن جایی که ویتامین C می تواند به طور طبیعی از رژیم های غذایی به دست بیاید پس استفاده از اکثر مکمل ها ضروری نمی باشد.

از کلسیم نترسید:

رژیم حاوی کلسیم کم، در حقیقت خود یکی از عواملی است که ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه شود.

پس کلسیم دریافتی بدن خود را کاهش ندهید. به جای آن تلاش کنید تا در یک وعده غذاهای حاوی کلسیم و اگزالات را با هم بخورید یا بنوشید. با انجام این کار، کلسیم و اگزالات بیشتر احتمال دارد در معده و روده، قبل از این که به کلیه برسند و در آن جا با هم ترکیب شوند و قبل از این که کلیه کار خود را شروع کند، با هم ترکیب شوند و این کار احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

تلاش برای کاهش وزن را در نظر داشته باشید:

مدیریت مشاوره (management  counseling). یک مرکز قوی برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی مفرط وجود دارد که ارتباط بین این موارد و شیوع سنگ ها کلیه را بررسی می کند. متخصصان تغذیه ای که در جلوگیری از سنگ کلیه تخصص دارند می توانند به شما در طرح ریزی وعده های غذایی برای کاهش شیوع سنگ کلیه کمک کنند.

زمان ایده آل برای ورزش روزانه جهت چربی سوزی بیشتر

7 فعالیت روزانه که به کاهش وزن کمک می کند

در کشور ما هم با مراجعه به متخصصان تغذیه می توانید در زمینه ی کاهش وزن، برنامه های رژیمی مناسبی را دریافت کنید. البته اینکه آیا به این صورت، ارتباط آن با سایر بیماری ها بررسی می شود یا خیر از آن آگاه نیستم. امیدوارم این مقاله به افزایش سلامت شما کمک کند. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین مواد غذایی برای سلامتی کلیه

در

کلیه ها این الماس های بدن بدون وقفه کار می کنند. در حقیقت، آنها به طور کلی مسئول سلامتی تمام بدن هستند،کوچکترین کم کاری در کلیه ها منجر به این واقعیت می شود که سموم به طور کامل دفع نشود و در این صورت تمام بدن رنج می برد.حال چگونه بدون مصرف دارو سلامتی کلیه ها را تامین کنیم؟  متخصصان تغذیه بهترین مواد غذایی برای سلامتی کلیه ها توصیه می کنند.

به طور کلی سبزی ها و به طور خاص شوید را پزشکان توصیه می کنند. شوید حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که اثر مفیدی بر روی کار کلیه ها دارد.

ماهی شامل بسیاری از عناصر رقیق، اسید های سودمند، ویتامین ها و پروتئین است. پتاسیم، کبالت، منیزیم، کلسیم، بور، منگنز، برم، آهن، مس، فسفر همه این ها تأثیری چشمگیر بر عملکرد کلیه دارند. برای سلامت کلیه ها ماهی را با حداقل مقدار نمک طبخ کنید.

زغال اخته به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی شناخته شده است. ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها در ترکیب این نواع توت به حذف التهاب خفیف کلیه ها کمک می کند و به طور کلی بر کلیه و سیستم ادراری تاثیر می گذارد.

بلوبری و زغال اخته به روش مشابه عمل می کنند. علاوه بر این، این توت ها به دفع نسبتا سریع سنگ بسیار ریز وسنگ کلیه کمک می کنند.

به طور کلی، سلامت کلیه ها نه تنها از طریق محصولات خاص ، بلکه با شیوه زندگی صحیح نیز تامین می شود. مصرف کمتر غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز، حداقل مقدار الکل و یک شیوه زندگی فعال  همه به کلیه ها کمک می کند تا بدون اختلال کار کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مشکلات ادراری که نادیده گرفتن آنها خطرناک است

در
مشکلات ادراری
چند بار رفتن به توالت هنجار محسوب می شود؟ چه زمانی، زمان به صدا درآوردن زنگ خطر و زمان مراجعه به پزشک رسیده است؟
به طور متوسط ​​تعداد دفعاتی که در هر روز به صورت جداگانه برای توالت رفتن انجام می شود، چند بار است؟ هنجار تخلیه مثانه از چهار تا ده بار در روز است. اما اگر این تعداد به شدت کاهش یافته یا افزایش یافته است ، باید به دنبال دلایلی برای مشکلات ادراری باشیم.
 

ادرار کمتر شده است

به دلیل کمبود آب یا جذب نامناسب ناشی از اسهال ، ممکن است دچار کمبود آب بدن شوید. یکی دیگر از دلایل ممکن است بیماری کلیوی از جمله urolithiasis باشد.(اصطلاحی است که برای توصیف محاسبات یا سنگهای تشکیل دهنده دستگاه ادراری به کار می رود) به عنوان یک قاعده ، این می تواند با التهاب همراه باشد. اگر هیچ یک از دلایل فوق تایید نشده است ، از طریق تشخیص سرطان بروید.
 

تکرر ادرار

این بیماری می تواند به دلایل آسیب شناختی و غیر آسیب شناختی ایجاد شود. اگر باردار هستید یا در اواخر دوره قاعدگی هستید ، دارو هایی یا دارو های ادرار آور نوشیده اید ، اگر فعالیت بدنی را افزایش داده اید یا بدن شما خیلی سرد شد ، اما ادرار تغییر رنگ و بویی ندارد و روند تکرر ادرار با احساسات ناخوشایند همراه نیست ، این طبیعی است. دیگر نیازی به صدا در آوردن زنگ خطر نیست.

هشدار برای تغییر ادرار 

ما متوجه شده ایم که ادرار تغییر کرده است ، روند ادرار باعث سوزش یا درد می شود. این بیماری می تواند از جمله بیماری های التهابی عفونی باشد: سیستیت ، حالب و همچنین پیلونفریت (عفونت ناگهانی و شدید کلیه است)  و urolithiasis(اصطلاحی است که برای توصیف محاسبات یا سنگهای تشکیل دهنده دستگاه ادراری به کار می رود) باشد. دلایل دیگر ممکن است. برخی از اختلالات سیستم غدد درون ریز و مشکلات زنان نیز با افزایش ادرار همراه است. در مردان ، آسیب شناسی پروستات مشکوک است.
 
اگر متوجه تغییر در ریتم طبیعی خود در تخلیه مثانه شده اید و هیچ دلیلی را که برای سلامتی روشن یا بی ضرر باشد پیدا نکردید ، با یک متخصص تماس بگیرید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نفرولوژیست در مورد خطرات ویتامین D هشدار داد

در
خطرات ویتامین D
نفرولوژیست ها، متخصصان  بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری) توضیح دادند که: ویتامین D را فقط هنگام نظارت بر سطح کلسیم و فسفر خون باید مصرف کرد. آنها تأکید کردند که این ویتامین دارای سمیت کلیوی است.
 
متاسفانه ما در شرایط جوی زندگی می کنیم که خورشید بسیار کمی حتی در تابستان داریم. اما با این وجود ، مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین D می تواند بر کلیه ها تأثیر بگذارد. این پزشکان تأکید کردند ، بنابراین ، میزان مصرف این داروها باید به شدت از نظر میزان کلسیم و فسفر کنترل شود.
 
نفروکسیتی بودن توانایی برخی مواد شیمیایی از جمله داروها برای داشتن اثر سمی است که در آسیب کلیوی آشکار می شود.   
 
ویتامین D گروهی از مواد بیولوژیکی فعال است که تحت عمل پرتوهای فرابنفش در پوست تشکیل می شود و همراه با غذا وارد بدن می شود. از جمله موارد دیگر ، رشد طبیعی استخوان را تضمین می کند ، از ایجاد راش و پوکی استخوان جلوگیری می کند ، باعث تقویت عضله می شود ، به بدن کمک می کند تا غشاهای محافظ اطراف اعصاب را ترمیم کند و همچنین از رشد سرطان در سلول ها جلوگیری می کند.
 
پزشکان تأکید می کنند با توجه به اینکه بدن مقدار کافی از اشعه ماوراء بنفش را دریافت می کند ، نیاز به ویتامین D کاملاً جبران می شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...