علت عرق کردن زیاد ، تشخیص و درمان

در

عرق کردن

عرق کردن زیاد اغلب اولین علامت یک بیماری جدی است. در پزشکی ، این اصطلاح تحت عنوان "هایپرهیدروز" شناخته می شود ، و با اختلال در عملکرد سیستم عرق کردن مشخص می شود. اختلالات هورمونی ، غدد درون ریز و بیماری های عفونی اغلب با افزایش عرق کردن همراه است. لازم است به یک دکتر مراجعه کنید و دریابید که چه بیماری منبع عرق کردن بیش از حد است.سوال مربوط است به عرق کردن زیاد  ... یا حداقل اینقدر عرق نکردن . و پاسخ آن به عنوان یک کل در اطلاعات داده شده در این مقاله موجود است.

 

 

عرق کردن پاتولوژیک

در بعضی موارد ، عرق کردن هیچ خطری برای زندگی و سلامتی انسان ایجاد نمی کند ، زیرا این یک امر عادی است. این برای شرایط زیر معمول است:

 

1- فعالیت بدنی شدید.

هنگامی که بدن مجبور به صرف مقدار زیادی انرژی می شود ، دمای بدن افزایش می یابد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، قطرات عرق از طریق منافذ پوست خارج می شوند. بنابراین ، سطح بدن خنک می شود ، دما در سطح طبیعی باقی می ماند.


2- دمای بالا در فضای باز یا داخل منزل.

همه می دانند که در تابستان ، در گرما یا در حمام ، شخص عرق زیادی می کند. این به دلیل فعالیت فعال غدد عرق است ، با یک هدف - جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن.


3- ملحفه نامناسب.

در زمستان باید زیر پتو گرم ، در تابستان - زیر یک ملحفه نازک بخوابید. موادی که پارچه از آن ساخته می شود باید طبیعی باشد. در غیر این صورت ، بدن قادر به نفس کشیدن در هنگام خواب نخواهد بود. بنابراین ، بالش و ملحفه با عرق کردن مرطوب خواهد شد.


4- شرایط استرس زا.

با هیجان بیش از حد ، اضطراب ، فرد شروع به عرق کردن شدید می کند. چنین لحظاتی ممکن است غالباً اتفاق نیفتد. اگر بیش از حد عاطفی ، همراه با هیپرهیدروز ، برای مدت زمان طولانی (به عنوان مثال ، چندین هفته) طول بکشد ، این دلیل می شود که با یک متخصص مشورت کنید.


5- جوانان ، مردان.

آنها با متابولیسم تسریع شده ، افزایش فعالیت بدنی مشخص می شوند. کار غدد عرق نیز از این قاعده مستثنی نیست. خشکی پوست بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

 

اگر با هیجان شدید ، ترس یا افسردگی ، نواحی محلی از بدن شروع به عرق کردن شدید می کنند (کف دست ، زیر بغل ، مثلث نازولابیال روی صورت ، پاها ، پشت) ، دلیل آن سیستم عصبی بسیار تحریک پذیر است. زمان هایی وجود دارد که کف دست ها فقط از فکر  آینده شروع به عرق کردن می کنند.

چه کاری باید انجام دهید: یک روان درمانگر و یک متخصص مغز و اعصاب به شما کمک می کنند. ابتدا متخصصان به عوامل تحریک کننده پی خواهند برد ، سپس داروهای آرامبخش و گیاهی تجویز می کنند و جلسات روان درمانی را انجام می دهند. به عنوان کمکی می توانید از لوسیون های مخصوص خشک کن و پودر تالک مایع استفاده کنید


6- چاقی بدن.

هرچه وزن هر شخص بیشتر باشد ، انرژی بیشتری را باید برای انجام هر عملی صرف کند. انرژی آزاد شده به گرما تبدیل می شود. یک وظیفه مهم بدن خنک کردن بدن است. بنابراین ، عرق کردن همراه با هر نوع حرکت یک فرد بزرگ است. علاوه بر این ، چین های چربی زیر پوستی قادر به ذخیره گرما برای مدت طولانی است ، بنابراین افرادی که چاق هستند حتی در حالت استراحت می توانند عرق کنند.


7- استعداد ارثی.

غالباً فرد نمی فهمد که هایپرهیدروز با چه مواردی همراه است. به نظر می رسد که او از چاقی رنج نمی برد و حالت عاطفی او طبیعی است ، محیط نیز مساعد است. پاسخ ممکن است در وراثت نهفته باشد. کافی است به یاد داشته باشید که کدام یک از والدین یا سایر بستگان نزدیک با مشکلات مشابهی روبرو شده اند.

در برخی شرایط ، عرق کردن زیاد می تواند نشان دهنده سوء عملکرد در سیستم های داخلی بدن باشد. هایپرهیدروزیس ، که توسط یک بیماری خاص ایجاد می شود ، ثانویه نامیده می شود. با توجه به ماهیت قطره های عرق ، حتی می توان در ابتدا ناحیه ای از بدن را که مشکلات در آن آغاز شده است ، تصور کرد. با این حال ، تعیین تشخیص نهایی از اختیارات یک متخصص پزشکی است.

 

 

بیماری کلیوی

عرق کردن در بیماری التهابی کلیه همراه با تب یا درد اتفاق می افتد:

- ورم سنگ در حین تشدید ؛
- پیلونفریت (عفونت کلیه)
- برای نارسایی مزمن کلیه ، گلومرولونفریت ، برعکس ، خشکی پوست مشخص است.

سیستم به دلایل مختلف می تواند از کار بیفتد. بسته به علائم همزمان ، اختلالات در کار اندام های غدد درون ریز وجود دارد:

- اختلال عملکرد تیروئید - پرکاری تیروئید. هورمون های بیش از حد تولید می شود. آنها فرآیندهای متابولیکی را تسریع می کنند ، باعث آزاد شدن گرمای بیش از حد می شوند که منجر به بروز هایپریدروز می شود.
- افزایش قند خون - دیابت. مشخصه آن خشکی پوست است. عرق کردن ناگهانی در دیابتی نشانه افت قند خون است. این یک افت شدید در سطح قند خون است که با توسعه کما همراه است. عرق کردن در حین کاهش قند خون ، ریختن عرق. هنگامی که چنین علامتی در بیمار دیابتی ظاهر می شود ، پزشک بلافاصله محلول گلوکز را به او تزریق می کند.
- بی نظمی در فرآیندهای متابولیکی ، تغییر در کار غدد غالباً در افراد چاق ردیابی می شود. در این حالت ، نه تنها با سوء تغذیه ، بلکه با آسیب های غدد درون ریز نیز در ارتباط است.

 

عفونت ها

عرق کردن زیاد برای افرادی که بیماری های عفونی دارند ، بسیار معمول است. وارد شدن ویروس ها و باکتری های سرماخوردگی ، بیماری زا باعث التهاب و تب می شود. دمای بدن انسان به سرعت افزایش می یابد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، غدد عرق شروع به فعالیت فعال می کنند. بنابراین ، فرد می تواند همزمان بیمار شود و عرق کند.

 

بیماری هایی که باعث هایپرهیدروز(عرق کردن) می شوند عبارتند از:

ARVI ، انواع مختلف آنفلوانزا ؛
برونشیت ، حنجره ، ذات الریه
هپاتیت ویروسی؛
سل - عرق کردن بیش از حد عمدتا در شب رخ می دهد.
تب مالت - عرق به دلیل تب طولانی مدت رخ می دهد.
مالاریا
سپتی سمی - عفونت خون با باکتری هایی مانند استافیلوکوک ، استرپتوکوک ؛
سیفلیس

 

آنکولوژی

اشکال مختلف نئوپلاسم ها غالباً با هایپر هیدروز همراه است. این عامل در نتیجه مبارزه بدن با بیماری ، ترشح هورمون در تومورهای سیستم غدد درون ریز در نظر گرفته می شود. از جمله بیماری هایی که باعث عرق کردن بیش از حد می شوند ، ذکر شده است:

آکرومگالی یک نئوپلاسم خوش خیم در ناحیه مغز است. این بیماری با رشد بافت استخوانی و فیبرهای عضلانی مشخص می شود. فعالیت طبیعی غدد عرق مختل می شود ، آنها با سرعت بیشتری شروع به تولید رطوبت می کنند.
لنفوگرانولوماتوز ضایعه بدخیم غدد لنفاوی است. با هایپرهیدروز شبانه همراه است.
انواع مختلف لنفوم. عرق کردن در شب بدتر است.
Pheochromocytoma - آسیب به غدد فوق کلیوی. بیماران به طور دوره ای افزایش فشار خون ، کاهش وزن ، هایپرهیدروز را دارند.
کارسینوئید یک نئوپلاسم عصبی و غدد درون ریز است. سرطان می تواند بر ریه ها ، معده و کبد تأثیر بگذارد. بیماران از سردردهای مداوم شکایت دارند ، به سرعت خسته می شوند ، به طور مداوم عرق می کنند.
در طول درمان ، عرق کردن ممکن است حتی بیشتر شود. دلیل آن این است که بدن در تلاش است تا به سرعت سلولهای سرطانی  را از بین ببرد. عرق کردن همچنین به دلیل عارضه جانبی شیمی درمانی است.

با آسیب شناسی های قلبی ، علائم مکرر آن فشار خون پایین یا بالا ، ضربان قلب سریع ، کمبود هوا ، ضعف است. در نتیجه ، تشنج بیمار با ترس غیر قابل توضیح ، تنگی نفس ، سرگیجه و افزایش عرق کردن همراه است.

آسیب شناسی های سیستم قلبی عروقی ، که با افزایش عرق کردن همراه است:

فشار خون؛
تاکی کاردی ؛
سکته قلبی ؛
ترومبوفلبیت ؛
روماتیسم
آنژین سینه ای.
همه این بیماری ها ، علاوه بر علائم اصلی ، با هایپرهیدروز مشخص می شوند.

 

 

مسمومیت

در صورت مسمومیت ناشی از محصولات خاص ، عناصر شیمیایی مضر یا گزش حشرات سمی ، مسمومیت در بدن ایجاد می شود. همین امر در علائم ترک و هنگامی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد از الکل یا مواد مخدر استفاده می کند  . عرق کردن معمولاً هنگام صبح بدتر است ، به عبارت دیگر ، با خماری. غدد عرق  کار اضافی دارند. این امر به منظور دفع سموم از بدن در اسرع وقت و ضروری است.

 

عرق کردن ناگهانی به دلایل مختلفی رخ می دهد که غالباً ماهیتی بیمارگونه دارند. اگر عرق به تمام بدن ریخته شود ، ممکن است اختلالات غدد درون ریز در بدن انسان باشد. دلیل عرق کردن شدیدممکن است در دیابت شیرین و سایر بیماری های سیستم غدد درون ریز باشد:

تیروتوکسیکوز بیمار به طور فعال از طریق غدد عرق آب را ترک می کند ، عصبی ، کاهش شدید وزن ، ضعف وجود دارد.
افت قند خون. عرق کردن شدید و مداوم در هنگام کاهش قند خون همراه با غش ، ضربان قلب مکرر و لرزش اندام و کل بدن است.
سندرم کارسینوئید فرد به شدت عرق می کند ، تومورها روی پوست ایجاد می شوند ، به رنگ نقره ای رنگ می شوند. تاول صورت ، گردن و کف دست را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

افزایش عملکرد تیروئید

شناخته شده است که افراد دارای اضافه وزن ، بیشتر عرق می کنند. توده بدنی بزرگ تر گرمای زیاد تری تولید می کند و یک لایه ضخیم چربی اجازه نمی دهد گرما از بین برود ، این بدان معنی است که تنها راه برای خنک شدن - عرق کردن است.

چه کاری باید انجام شود: کاهش وزن ، اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد ، حداقل دو بار در روز دوش بگیرید و از ضد عرق کردن ها و داروهای محلی (جوشانده  بلوط و توسکا) استفاده کنید.

به این بیماری تیروتوکسیکوز گفته می شود و اولین علائم آن عرق کردن شدید و احساس گرما حتی در هوای سرد است. سپس بی خوابی ، تحریک پذیری شدید ، ضعف عمومی و علائم دیگر به هم می پیوندند.

چه کاری باید انجام دهید؟ به متخصص غدد مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

چرا در صورت عدم آسیب شناسی عرق می کنید؟
ژن ها زندگی و گاه وجود ما را تعیین می کنند.

عرق کردن شدید نیز اغلب در افراد سالم ، عمدتاً در مردان دیده می شود. دوره آندروپوز ، که طی آن تولید تستوسترون کاهش می یابد ، می تواند بر ایجاد عرق کردن شدید در مردان تأثیر بگذارد. اگر بیمار توجه داشته باشد که عرق در شب جریان دارد ، ممکن است منبع عرق کردن زیاد ، درجه حرارت اشتباه در اتاق یا ملحفه های غیر طبیعی باشد.

 

 

یائسگی یا بلوغ

این دو دوره با تغییر در سطح هورمونی مشخص می شود. به همین دلیل ، مغز یک سیگنال نادرست در مورد وضعیت محیط و بدن منتقل می کند ، حتی در هوای گرم ،  رگ های خونی را گشاد می کند تا گرم شود.

چه باید کرد: یک زن در یائسگی نیاز به مصرف داروهایی دارد که علائم یائسگی را کاهش می دهد.

 

 

عرق کردن زیاد: ویژگی های تجلی

در صورت نقض این طبیعت ، بیمار عرق زیادی را خارج می کند که بوی و رنگ آن متفاوت است: مایل به آبی ، مایل به قرمز ، مایل به زرد ، که همچنین می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد. بیمار مبتلا به عرق کردن فراوان به طور مداوم احساس لرز ، ضعف و سرگیجه دارد.

برای جلوگیری از عرق کردن چه باید کرد
از بین بردن عرق فراوان به تنهایی و بدون یافتن منبع آن بسیار دشوار است. با یک مشکل ، آنها به یک پزشک مراجعه می کنند ، که پس از اقدامات تشخیصی ، درمان لازم برای عرق کردن زیاد را تجویز می کند. ارزش تماس با یک درمانگر ، نفرولوژیست ، متخصص غدد ، انکولوژیست ، قلب و سایر پزشکان را دارد. در این جدول روش های تشخیصی مشخص شده است که علت عرق کردن زیاد را مشخص می کند.

 

 

روشهای تشخیصی عرق کردن زیاد

- بررسی اندام های داخلی توسط سونوگرافی
- عکسبرداری از سینه
- نوار قلب
- سی تی و ام آر آی
- معاینه آزمایشگاهی عمومی خون و ادرار
- اهدای خون برای بیوشیمی
- آزمایش هورمون ها و گلوکز
- کشت باکتری شناسی برای تعیین عفونت

 

شما قادر به خلاص شدن از شر عرق نخواهید بود: به هر حال حداقل نیم لیتر بصورت طبیعی باید هر روز از پوست شما تبخیر شود. با گرما ، فعالیت بدنی فعال ، بیماری های عفونی ، میزان رطوبت به طور طبیعی رشد می کند: تبخیر عرق باعث می شود بدن شما در یک رژیم دمایی طبیعی کار کند. تنها چیزی که مصرف آن در این شرایط مهم است نوشیدن آب بیشتر برای هیدراته ماندن است.

در غیر این صورت ، مدیریت عرق کردن ، اول از همه ، اصلاح شیوه زندگی و عادات روزانه است:

- لباسی که بدن تنفس کند را بپوشید که گرم نشود.
- از استرس و واکنشهای عاطفی بیش از حد خودداری کنید.
- غذاها و نوشیدنی هایی را که باعث فعالیت غدد عرق می شوند از رژیم غذایی حذف کنید.
- سیگار کشیدن را ترک کنید.
- اگر عرق کردن شمابعلت داروها یا شرایط پزشکی موجود است ، در مورد سایر روش های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.
- از ضد عرق ها استفاده کنید و آن را درست انجام دهید.
و به یاد داشته باشید ، عرق کردن دوست شما است ، نه دشمن شما. این ویژگی فیزیولوژیکی را با دقت و سپاسگزاری درمان کنید.

 

 

چگونه می توان از مشکل عرق کردن زیاد  خلاص شد

برای درمان باید به توصیه های دکتر پایبند باشید.

پس از نتایج معاینات تشخیصی ، پزشک ابزار لازم را برای کمک به از بین بردن عرق کردن زیاد تجویز می کند. آنها براساس بیماری زمینه ای تعیین می شوند. اگر بیمار اختلال هورمونی داشته باشد ، یک دوره مصرف داروهای هورمونی مورد نیاز است که وضعیت را تثبیت می کند. علاوه بر این ، چنین داروهایی برای عرق کردن شدید تجویز می شود:

عوامل آرامش بخش. داروهای این گروه برای بیماران با اختلالات روانی لازم است. علاوه بر این برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی توصیه می شود.
ضد ویروس. اگر عرق کردن ناشی از ویروس ها ، قارچ ها و سایر بیماری های عفونی باشد ، مورد نیاز است.
ویتامین ها این داروها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند ، در نتیجه وضعیت بیمار بهتر می شود و عرق کردن سریعتر از بین می رود.
اگر اختلالات پاتولوژیک وجود نداشته باشد ، و مشکل همچنان بیمار را آزار دهد ، در این صورت پزشک یک دئودورانت مخصوص برای عرق کردن شدید تجویز می کند. مهم است که به طور مداوم از قوانین بهداشتی پیروی کنید و بیشتر با استفاده از محصولات خاص شستشو دهید. لازم است مرتباً ملافه ها را عوض کنید و از چیزهای ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید که جریان هوا را تبادل می کنند و آلرژی ایجاد نمی کنند. 

 

 

بارداری

در طول سه ماهه اول بارداری ، بدن فقط "با پس زمینه هورمونی تغییر یافته" سازگار می شود و این ممکن است با عرق کردن بیش از حد همراه باشد. اما در سه ماهه دوم و سوم ، حجم خون در گردش خون به طور مداوم افزایش می یابد (30-40) ، که با چسبیدن به پوست ، می تواند باعث عرق کردن نیز شود ، اگرچه نه چندان زیاد.

 

چه باید کرد: این یک پدیده کاملاً ایمن است و نیازی به درمان ندارد. اقدامات بهداشتی معمول کافی است. یک درمان بسیار ساده اما موثر می تواند توصیه شود: یک قاشق غذاخوری سرکه 9٪ و نمک را به 0.5 لیتر آب جوشیده سرد اضافه کنید. مانند لوسیون به مناطق عرق اسپری کرده  و پاک کنید. محلول آماده شده را در یخچال نگهداری کنید.

و باز هم 

 

 

5 حالت با عرق کردن زیاد نشان داده می شود

عرق کردن نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر گرما دارد. غدد عرق در کل سطح بدن قرار دارند ، کار آنها با تقسیم سمپاتیک سیستم عصبی خودمختار تنظیم می شود. میزان ترشح طبیعی مایعات توسط غدد عرق در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین ، فقط در مورد عرق کردن زیاد (هایپرهیدروز) صحبت می شود که عرق کردن شدید باعث ناراحتی مداوم شود ، که به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

امروز ما در مورد آن شرایطی که باعث هایپرهیدروز می شوند صحبت خواهیم کرد.

 

تغییر در سطح هورمون های جنسی زنانه

هایپرهیدروز اغلب یکی از تظاهرات سندرم اوضاع است.زن به طور دوره ای گرگرفتگی در صورت ، گردن و بالای قفسه سینه را تجربه می کند که همراه با افزایش ضربان قلب و عرق کردن است. این می تواند در هر زمان از شبانه روز اتفاق بیفتد. اگر حملات بیش از 20 بار در روز رخ ندهد ، وضعیت طبیعی تلقی می شود و نیازی به مداخله پزشکی ندارد. هنگامی که سایر علائم ناخوشایند به هایپرهیدروز (درد در ناحیه سر یا ناحیه قفسه سینه ، افزایش فشار خون ، بی حسی دست ، بی اختیاری ادرار ، خشک شدن غشای مخاطی و غیره) پیوست ، زن باید در مورد درمان جبرانی با یک متخصص زنان مشورت کند.

 

عرق کردن بیش از حد کل بدن در دو سه ماهه اول بارداری معمول است. این در برابر تغییرات هورمونی رخ می دهد و طبیعی به نظر می رسد. هایپرهیدروز در سه ماهه سوم با تسریع در متابولیسم ، تجمع مقدار زیادی مایعات در بدن یا افزایش وزن همراه است. علائم نگران کننده ممکن است بوی عرقی آمونیاک و علائم سفید روی لباس باشد ، که نشان دهنده مشکلات کلیوی است.

 

آسیب شناسی تیروئید

هایپرهیدروز یکی از علائم تولید غیر طبیعی زیاد هورمون های تیروئید (پرکاری تیروئید) است. این بیماری با بیماری های زیر رخ می دهد:

- گواتر سمی ندولار؛
بیماری گریوز (گواتر منتشر) ؛
تیروئیدیت تحت حاد
عرق کردن زیاد ناشی از سوء عملکرد غده تیروئید ، گاهی با تومورهای هیپوفیز خود را نشان می دهد. اگر هایپرهیدروز همراه با کاهش شدید وزن در برابر افزایش اشتها ، لرزش دست ، اختلالات ریتم قلب ، تحریک پذیری و اضطراب باشد ، لازم است فورا با یک متخصص غدد داخلی مشورت کنید.

 

نوسانات گلوکز خون

عرق کردن زیاد اغلب با دیابت شیرین اتفاق می افتد. در این حالت ، با نقض تنظیم حرارت همراه است. دیابت از هر نوع منجر به تخریب انتهای عصب می شود ، در نتیجه انتقال کافی سیگنال ها به غدد عرق غیر ممکن می شود. در بیماران دیابتی ، هایپرهیدروز بیشتر در نیمه بالایی بدن تأثیر می گذارد: صورت ، گردن ، قفسه سینه و شکم. با افزایش ترشح مایعات در شب مشخص می شود.

 

هایپرهیدروز ممکن است نشان دهنده ناکافی بودن گلوکز خون (هیپوگلیسمی) باشد. در بیماران مبتلا به دیابت شیرین ، علت این مشکل معمولاً نقض رژیم غذایی یا مصرف بیش از حد داروهای افت قند خون است. افراد سالم گاهی اوقات پس از ورزش سنگین فاقد گلوکز هستند. در افت قند خون ، عرق سرد و خنک به طور عمده در پشت سر و پشت گردن ظاهر می شود. این حمله ممکن است با سرگیجه ، حالت تهوع ، لرزش و تاری دید همراه باشد. برای خلاص شدن سریع از بیماری ، باید چیزی شیرین (موز ، آب نبات و غیره) بخورید.

 

مشکلات قلبی و عروقی

تقریباً همه بیماری های سیستم قلبی عروقی تا حدودی با هایپریدروز همراه است. افزایش عرق کردن ذاتی در آسیب شناسی های زیر است:

بیماری هیپرتونیک ؛
تصلب شرایین
نابودی آندرتریت ؛
آنژین سینه؛
حمله ایسکمی گذرا؛
ترومبوز عروقی

علاوه بر این ، غدد عرق با افزایش استرس در افراد مبتلا به پریکاردیت یا میوکاردیت کار می کند.

 

احساسات استرس زا

در یک موقعیت استرس زا ، متابولیسم تسریع می شود - بدن اینگونه بسیج می شود. با احساسات شدید (مثبت و منفی) ، دوزهای شوک هورمونهای نوراپی نفرین و آدرنالین در خون ترشح می شوند. عرق کردن زیاد یکی از پیامدهای این فرآیندها است.

هایپرهیدروز احساسی یا استرس زا در درجه اول غدد عرق واقع در پا ، کف دست ، صورت و زیر بغل را تحت تأثیر قرار می دهد. دانشمندان بر این باورند که عرق کردن پا و کف دست تحت فشار ، مظهر مکانیسم بیولوژیکی اجداد دور ما است. 

 

در بسیاری از افراد ، هایپرهیدروز هنگامی ایجاد می شود که درد شدید باشد و کل بدن با عرق سرد پوشانده شود.

در افرادی که مشکلات جدی بهداشتی ندارند ، عرق کردن زیاد نتیجه خوردن برخی غذاها است. هایپرهیدروز می تواند ناشی از قهوه ، شکلات ، ادویه های گرم ، سیر ، نوشابه ، الکل و غذاهای حاوی چربی های همگن باشد. شدت عرق کردن در افراد سیگاری نیز افزایش می یابد.

عرق کردن را می توان با مصرف برخی از داروها ایجاد کرد: داروهای ضد استفراغ ، تب بر ، تسکین دهنده های درد ، آنتی هیستامین ها ، آرام بخش ها ، داروهای ضد تشنج و فشار خون و همچنین داروهای کلسیم. واکنش بدن به داروها فردی است ، این امر همچنین در مورد بروز عارضه جانبی مانند عرق کردن نیز صدق می کند.

هایپرهیدروز می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی باشد. اگر عرق کردن زیاد به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد یا با علائم ناخوشایند دیگری همراه است ، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

بیماری هایی که باعث عرق کردن زیاد می شوند

اگر عرق کردن در بیماری های مختلف مشاهده شود ، پزشکان در مورد هایپرهیدروز ثانویه صحبت می کنند. برای از بین بردن آن ، لازم است مستقیماً بر بیماری زمینه ای تأثیر بگذاریم. عرق کردن در برابر پس زمینه عفونت های عفونی ، سل ، آسیب های غدد درون ریز رخ می دهد. همچنین عرق کردن زیاد می تواند به دلیل دارو درمانی رخ دهد که در این صورت نیاز به جایگزینی دارو است.

 

- عرق کردن زیاد اولین علامت ابتلا به سرطان در انواع مختلف و مکان ها است.

- بیماری های غدد درون ریز که باعث عرق کردن شدید می شوند
- در بیشتر مواقع ، عرق کردن شدید به دلیل اختلال در عملکرد سیستم غدد درون ریز ایجاد می شود. دیابت شایع ترین منبع عرق کردن در طول شبانه روز است. در دیابت نوع 1 و 2 ، به 3 شکل خود را نشان می دهد که در جدول ارائه شده است:


بی دلیل عرق کردن با هیچ گونه تظاهرات پاتولوژیک همراه نیست
با تب همراه نیست
  پس از مصرف یک محصول خود را نشان می دهد
عرق کردن استثنایی در صورت و گردن مشاهده می شود
عرق کردن در شب تحریک شده بهعلت کاهش سطح انسولین در شب
بیشتر اوقات ، هایپرهیدروز به عنوان علامت یک بیماری جدی رخ می دهد.

سایر بیماری های سیستم غدد درون ریز نیز می توانند بر افزایش عرق کردن تأثیر بگذارند:

- آکرومگالی این بیماری با تشکیل یک تشکیل خوش خیم در غده هیپوفیز در مغز مشخص می شود. در فرد مبتلا به آکرومگالی علاوه بر افزایش تولید عرق ، علائم رشد نامتناسب عضلات و استخوان ها نیز مشاهده می شود.
- دوره یائسگی در زنان ، یائسگی اغلب با افزایش عرق کردن رخ می دهد. بیش از نیمی از زنان یائسه از این علامت رنج می برند. این مشکل به دلیل اختلال در سطح استروژن در بدن ایجاد می شود.
- تیروتوکسیکوز با این بیماری ، تولید هورمونهای تیروئید افزایش می یابد. علائم اضافی در مراحل بعدی بیماری بارزتر است.
کم خونی این بیماری با کاهش هموگلوبین در مایع خون مشخص می شود. در کم خونی ، عرق کردن بیش از حد و تنگی نفس پس از ورزش یا کار سخت وجود دارد.
- هپاتیت غالباً ، هپاتیت ویروسی با افزایش عملکرد غدد عرق همراه است.
- بیماری های عفونی منبع اصلی عرق کردن هستند
این علامت اغلب نشان دهنده نفوذ عفونت در بدن انسان است. تولید بیشتر عرق ناشی از بیماریهایی با منشأ عفونی است:

- بیماری سل. علاوه بر افزایش عرق کردن ، سرفه کردن خون ، تب شدید ، درد در جناغ نیز بیمار را آزار خواهد داد. عرق کردن به ویژه در خواب شبانه بروز می کند.
- ARVI عفونت های حاد ویروسی تنفسی ، همراه با تب ، اغلب باعث عرق کردن بیش از حد در بیمار می شوند.عفونت ویروسی با عرق کردن زیاد شبانه آغاز می شود. این می تواند با درجه حرارت بالا همراه باشد یا بدون آن ادامه یابد. در این حالت ، همه علائم فوق وجود دارد ، اما سردرد و بدن درد اضافه می شود
- التهاب نایژه ها. با برونشیت ، فرد دائماً درجه حرارت بالایی دارد ، که این امر منبع افزایش عرق کردن می شود.
- آلودگی مالاریا. با این بیماری ، علائمی مانند تب ، عرق سرد ، لرز ظاهر می شود.
- فرآیندهای چرکی ، از جمله سیفلیس. با سیفلیس ، فیبرهای عصبی آسیب می بینند ، که عملکرد مختل شده در سیستم عرق را تحریک می کند.
- سپتی سمی این خاصیت برای نفوذ استافیلوکوک ها و استرپتوکوک ها در خون است. علاوه بر افزایش عرق کردن ، علائمی مانند لرز ، جهش دما نیز نگران کننده است.
- تب مالت این بیماری را می توان از طریق حیوان مبتلا شد. با تب مالت ، فرد با یک حالت تب دار ، عرق کردن بیشتر آشفته می شود.
- عرق کردن اولین علامت تومور است
- عرق کردن یک عملکرد محافظتی در بدن است که با دفع سموم  مرتبط است.

- بعضی اوقات عرق کردن زیاد اولین علامت نئوپلاسم بدخیم یا خوش خیم در بدن است. بیشتر اوقات ، عرق مداوم به مقدار زیاد سیگنال چنین نئوپلاسم هایی را می دهد:

- فئوکروموسیتوم. این یک تشکیل پاتولوژیک در غدد فوق کلیوی است که در حضور آن تولید آدرنالین افزایش می یابد و عرق کردن افزایش می یابد. علائم اضافی: افزایش ضربان قلب ، ادم ، فشار خون بالا.
- تومورهای سیستم عصبی. نئوپلاسم های خوش خیم و بدخیم تشکیل شده در رشته های عصبی منجر به افزایش تولید آدرنالین و ظهور عرق می شود.
- سندرم کارسینوئید با چنین بیماری ، توموری در فرد ایجاد می شود که موادی را ایجاد می کند که رگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت نقض ، علائمی مانند قرمزی قسمتهای خاصی از بدن ، عرق کردن ، کاهش شاخص های فشار خون و بدتر شدن وضعیت رفاه ظاهر می شود.
- تومورهای سرطانی. لنفوم ، لوسمی ، مزوتریوما ، انکولوژی کلیه ، کبد و سایر سرطان ها باعث افزایش عرق کردن می شوند. تا پایان ، پزشکان نتوانسته اند ماهیت چنین علامتی را در سرطان تشخیص دهند.

- در بیماری های عصبی ، هایپرهیدروز ثانویه است.

همچنین در صورت مشاهده بیماری های عصبی ، فرد عرق زیادی می کند. در این حالت ، افزایش تحریک اعصاب سمپاتیک اتفاق می افتد. یک علامت مشابه در افرادی که بیماری های عصبی زیر دارند ، عرق کردن زیاد خود را نشان می دهد:

- پارکینسون یا بیماری پارکینسون. با این بیماری ، عملکرد برخی از قسمت های مغز آسیب می بیند ، در نتیجه روند عرق کردن افزایش می یابد.
- نقض حاد گردش خون مغزی. با سکته ، عروق مغز باریک می شوند ، به همین دلیل کار برخی از سیستم های بدن ، از جمله سیستم عرق کرده ، مختل می شود. با جریان ناکافی خون در قسمت های خاصی از مغز ، هایپرهیدروز مداوم مشاهده می شود.
- سندرم رایلی دی. این بیماری ارثی است 
- عرق کردن زیاد گاهی با سندرم دیانسفالیک نوزادی ایجاد می شود که در آن تومورهایی در مغز ایجاد می شوند. علاوه بر افزایش عملکرد غدد عرق ، تخلیه کل بدن و اختلال در عملکرد بینایی وجود دارد.

- مسمومیت حاد بدن
اگر مسمومیت شدید با شیمی یا مواد سمی تشخیص داده شود ، با علائم زیر بیمار ناراحت می شود:

تورم؛
فشار خون بالا؛
افزایش ضربان قلب
عرق کردن بیش از حد.

 
این وضعیت در بیماران با مصرف بیش از حد کافئین ، سوء استفاده از کوکائین ، الکل و برخی داروها مشاهده می شود. برخی از داروها سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می کنند و در نتیجه عرق کردن زیاد بیشتری ایجاد می شود. بیمار مبتلا به عرق کردن زیاد بیش از حد به دلیل مسمومیت به کمک فوری نیاز دارد.

 

 

عرق کردن زیاد در هر بیماری شکل خاصی دارد

در بیشتر موارد ، افزایش عرق کردن زیاد مضر نیست. اگر علائم جانبی دیگری ندارید و این در فعالیت های عادی روزمره شما تداخل ایجاد نمی کند ، پس با انتخاب یک پارچه قابل تنفس و ضد عرق کردن زیاد می توانید مشکل را حل کنید.

با این حال ، در موارد نادر ، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. علائم مختلفی وجود دارد که عرق کردن زیاد نشان دهنده یک مشکل در سلامتی است.

 

1. شما به طور ناگهانی و غیرمنتظره ای زیاد عرق کردید

عرق کردن زیاد ناگهانی می تواند نشانه آن باشد که شما دچار استرس یا اضطراب شده اید. این نوع عرق با آنچه که بدن شما سعی در خنک شدن دارد ، متفاوت است زیرا در اثر هجوم آدرنالین ایجاد می شود.

عرق کردن زیاد ناگهانی همچنین می تواند اولین علامت حمله قلبی یا مشکلات قلبی باشد. اگر به حمله قلبی مشکوک هستید ، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

در عین حال ، عرق کردن زیاد ناگهانی همیشه دلیل وحشت نیست. این امر اغلب با شرایط خاصی مانند تب ، غذای پرادویه ، ورزش یا استرس در ارتباط است.

 

2. احساس سرگیجه و سبکی سر می کنید.

هنگامی که عرق کردن زیاد همراه با سرگیجه یا ضعف است ، ممکن است سیگنالی از بدن شما باشد که نشانگر افت قند خون  است که ممکن است در اثر افت فشار خون ایجاد شود.

اگرچه این شرایط به خودی خود تهدید کننده زندگی نیستند ، اما باید مطمئن شوید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

3. عرق کردن زیاد همراه با بی خوابی ، گرگرفتگی صورت ، درد قفسه سینه ، خستگی ، تشنگی شدید و تکرر ادرار است.

همیشه به سلامت کلی خود نگاه کنید تا ببینید آیا عرق کردن زیاد بخشی از یک بیماری جدی تر است یا خیر.

به عنوان مثال ، بی خوابی همراه با عرق کردن زیاد ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد.

عرق کردن زیاد همراه با گرگرفتگی صورت و قفسه سینه ، می تواند نشانگر سندرم کارسینوئید باشد ، توموری نادر که در آن مواد خاصی در جریان خون آزاد می شود.

اگر عرق می کنید و درد قفسه سینه دارید ، این می تواند نشانه یک مشکل جدی قلبی باشد و شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خستگی همراه با عرق کردن زیاد می تواند عفونت یا فشار خون پایین را نشان دهد.

سرانجام ، تشنگی و ادرار شدید اغلب با دیابت و سطح قند خون همراه است. در این حالت ، فرد در صورت افت قند خون عرق می کند و این نشان دهنده استرس یا تنش است.

 

4- علائم شبیه آنفولانزا مانند تب و سرفه دارید

در بعضی موارد ، عرق کردن زیاد همراه با تب شدید ممکن است نشانه ای از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد ، مانند مالاریا یا سل.

دما نتیجه تغییر دمای بدن است. مغز شما برای مقابله با عفونت به طور خودکار دما را افزایش می دهد ، که باعث می شود احساس تب کنید و گرما ایجاد کنید. به همین دلیل مهم است که دما را پایین بیاورید و عرق خوبی بخورید.

 

5. شما بثورات پوستی دارید

اگر عرق روی پوست شما بماند ، ممکن است دچار خارش یا تحریک پوستی شوید که به محض قطع عرق کردن زیاد و تغییر لباس خشک و تمیز ، از بین می رود. با این حال ، مشکلاتی مانند بثورات پوستی یا کهیر می تواند نشان دهنده عفونت قارچی پوستی یا بیماری دیگر باشد.

اختلالات پوستی وجود دارد که با افزایش عرق کردن زیاد همراه است. به عنوان مثال ، کهیر ناشی از استرس کولینرژیک ، که در آن هنگام بدن بیش از حد گرم یا عرق می کند ، بثورات ظاهر می شود. در صورت عرق کردن زیاد در محیط گرم یا مرطوب ، بثورات پوستی می تواند ایجاد شود ، باعث ایجاد بثورات گرمایی یا گرمای خارش دار شود.

 

6. شما دچار استرس شدید یا حملات وحشت هستید

بسیاری از افراد در شرایط استرس زا مانند سخنرانی در جمع عرق می کنند. اما ، اگر عرق کردن زیاد همراه با علائم دیگر وحشت یا اضطراب باشد ، این ممکن است نشان دهنده یک مشکل روانی باشد.

عرق کردن زیاد مربوط به اضطراب می تواند به یک حلقه معیوب تبدیل شود که در آن شما فقط از انتظار برای عرق کردن شروع به عرق کردن زیاد می کنید. با یادگیری نحوه کنار آمدن با اضطراب می توانید این چرخه نامحلول را بشکنید. اگر نمی توانید اضطراب خود را به تنهایی مدیریت کنید ، از متخصص کمک بگیرید.

 

7. سریع شروع به لاغر شدن کردید

کاهش سریع وزن و عرق کردن زیاد شدید ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد. چنین علائمی همچنین مشخصه سل و مونونوکلئوز و همچنین برخی از انواع سرطان است.

اگر زیاد عرق می کنید و وزن شما به سرعت در حال کاهش است ، ممکن است منطقی باشد که به پزشک مراجعه کنید.

 

8- شما در تمام بدن خود عرق می کنید ، نه در مکان های خاص

هایپرهیدروز دو نوع است.

هایپرهیدروز اولیه عرق کردن زیاد  در بعضی مناطق خاص مانند زیر بغل ، صورت یا کف دست است.

در همان زمان ، افزایش عرق کردن زیاد در بدن با انواع مختلف هایپرهیدروز ثانویه اتفاق می افتد .

با این نوع عرق کردن زیاد ، علت آن اغلب مصرف برخی داروها یا بیماری دیگری است. چاقی ، نقرس ، یائسگی ، تورم ، دیابت ، مسمومیت با جیوه ، دیابت و هایپرهیدروز می تواند منجر به عرق کردن زیاد و شدید شود.

گرچه در بیشتر اوقات ، عرق کردن زیاد در تمام بدن پاسخ طبیعی به گرما ، استرس و ورزش است.

 

9. شما فقط شب ها عرق می کنید

بسیاری از افراد وقتی بیرون از خانه گرم است یا دمای اتاق زیاد می شود ، عرق شبانه را تجربه می کنند. اما ، اگر خانه خود را خنک نگه دارید ، از پارچه ها و تختخواب های قابل تنفس استفاده کنید و همچنان   از شما عرق بریزید ، سلامتی شما در معرض خطر است.

عرق کردن زیاد شبانه با عفونت هایی مانند سل یا آنفولانزا شایع است و گاهی اوقات می تواند نشانه نوعی سرطان مانند لنفوم باشد.

همچنین ممکن است شب ها به دلیل تغییرات هورمونی در دوران یائسگی یا به دلیل داروهای خاص ، بیشتر اوقات عرق کنید.

 

10. فقط در یک طرف بدن خود عرق می کنید.

اگر متوجه شدید که عرق فقط در یک طرف بدن شما ظاهر شده است ، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

عرق کردن زیاد ناهموار می تواند یک اختلال نادر سیستم عصبی به نام سندرم هارلکین و همچنین اختلالات مانند تومور مغزی ، آبسه یا سکته را نشان دهد. در موارد نادر ، علت می تواند سرطان ریه و اختلال در سیستم عصبی - سندرم هورنر باشد.

اگرچه عرق کردن زیاد باعث ناراحتی زیادی می شود ، اما به یاد داشته باشید که عرق کردن زیاد برای فرد کاملاً طبیعی است.

بدون دلیل عرق می کنید

اگر همه بیماری های احتمالی و دلایل دیگر ، مانند غذای پرادویه یا فعالیت بدنی را رد کرده باشید ، به احتمال زیاد عرق کردن زیاد فعال به دلیل غدد عرق فعال است.

برخی از افراد غدد عرق بیش از حد فعال دارند که در آنها حتی کوچکترین محرک باعث عرق کردن زیاد آنها می شود و این مسئله مشکلی را نشان نمی دهد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بیماری پوست مرغی

در

بیماری پوست مرغی

Keratosis pilaris

پوست بدن کراتین سازی می کند و وقتی لایه برداری نشود کنار فولیکول های مو تجمع می کند و روزنه های خروج مو را مسدود می کند در نتیجه سفت می شود و تشکیل کراتوسیس پیلاریس می دهد که بیشتر در ناحیه بازو دیده می شود.در فصل زمستان خشک شده و خارش می گیرد.این بیماری نوعی اگزماست و ارثی می باشد.برای درمان بعد از لایه برداری ابتدا با سرکه سیب شستشو دهید و بعد با روغن نارگیل ماساژ دهید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

12 علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت اول)

در

برای برطرف شدن این علايم هرگز منتظر نمانید،این علايم جدی هستند...
زمانیکه به عنوان پدر و مادر هستید، نشان لیاقت پزشکی می گیرید. زمانیکه بینی کودک خود را تمیز می کنید یا دندان لق کودک خود را خارج می سازید. اما گاهی اوقات، سخت است بگوییم که چه زمانی با پزشک تماس بگیرید:کدام دمای بدن را تب شدید باید در نظر گرفت؟
یک پزشک متخصص اطفال در شیکاگو، و سخنگوی آکادمی اطفال می گوید: والدین باید همیشه احتیاط کنند وزمانیکه نگران هستند، بدنبال درمان فوری باشند. با این حال، برای راهنمایی شما، 12 علائم را دراینجا ارائه می دهیم که همیشه باید توجه داشت.(سیارک


علامت #1 : تب شدید


تبی که 100.4 فارنهایت یا بالاتر در کودک کمتر از 3 ماه است؛ بالاتر از 101 فارنهایت در کودک 3 تا 6 ماه است؛ یا بالاتر از 103 فارنهایت در کودک 6 ماه تا 2 سال است.
متخصصین اطفال تاکید دارند که وقتی تب زیاد می شود، ارقام دما سنج به اندازه حال کودک شما مهم نیستند. یک استثناء: وقتی که تب به 100 درجه فارنهایت رسید، کودکان زیر 3 ماه نیازمند درمان فوری است.یک متخصص اطفال و مشاور والدین، محقق برخورد با کودک تازه متولد: از تولد تا تحقق می گوید: اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی همچون عفونت مجاری ادراری باشد، بسرعت به بدن منتشر می شود. این تب معمولا ناشی از یک ویروس متداول باش اما مجبوریم از آن مطمئن شویم. بهتر است که فورا به پزشک خود زنگ بزنید؛ اگر بعد از ساعات اداری بود، مستقیما به E.R. بروید. در کودکان بالای 2 سال، تا زمانیکه کودک شما آب جذب می کند و بصورت نرمال عمل می کند، نگرانی زیادی وجود ندارد. برای راهنمایی با متخصص اطفال تماس بگیرید.(سیارک


علامت #2: تب طولانی

طبی که با درمان کاهش نیابد یا بیش از 5 روز طول بکشد. اگر به کودک خود داروی کاهش طب می دهید از جمله استامینوفن یا ایبوبروفن، و ارقام دماسنج کاهش نمی یابد، فورا با پزشک خود تماس حاصل کنید. این نشان عفونت شدید کودکتان است و احتمالا دکتر نیازمند معاینه کودک شما باشد. تب ناشی از ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در عرض 5 روز برطرف می شود. تبی که طول می کشد حتی زمانیکه میزان تب پایین باشد (100.4 درجه فارنهایت)، احتمالا ناشی از عفونت باکتری پنومونیا باشد که نیازمند درمان انتی بیوتیک است.


علامت #3: تب همراه با سردرد

تبی که همراه با درد گردن یا سردرد باشد یا همراه با دانه های قرمز در پوست باشد.
به پزشک خود زنگ بزنید- اینها علائم مننژیت بوده و نیازمند مداخله فوری است.


علامت #4: دانه های قرمز دایره مانند

دانه های قرمزی که شبیه چشمان گاو است یا شامل دانه های قرمز رنگ می باشد و تا زمانیکه فشار ندهید دیده نمی شوند
دانه های قرمز حلقه مانند با نکته رنگ پریده در وسط آن، نشانه بیماری لایم است. در صورتیکه نقاط تیزی را زیر پوست می بینید، فورا کمک بگیرید که نشانه بیماری جدی است. هر نوع کبودی وسیع می تواند نشانه اختلال در خون باشد. بعلاوه، نقاط قرمز لکه مانند می تواند نشانه واکنش الرژیک باشد. اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد یا آشفته و بی حال است، باید فورا توسط پزشک معاینه شود.(سیارک


علامت #5: خال غیرعادی

خالی که تازه یا متغیر است
متخصص کودکان در اوستین و نویسنده Baby 411 می گوید: خالهای کودکتان را کنترل کنید، بویژه هر خالی که از زمان تولد داشته است چون احتمالا بدخیم شوند. اگر متوجه خالی می شوید که بطور نامنظم شکل گرفته است، دارای کناره های خاص است، تک رنگ نیست یا بلند شده است، به پزشک خود خبر دهید. تمام اینها نشانه سرطان پوست می باشند.


علامت #6: درد ناگهانی شکم

درد شکم که در قسمت سمت راست و پایین است یا دردی که ناگهانی و کرامپی می باشد و می آید و می رود
اگر کودک شما در قسمت سمت راست و پایین شکم درد دارد از او بخواهید بالا بپرد و بیافتد- اگر این کار برایش سخت است، می تواند نشانه آپاندیس باشد. اگرچه آپاندیس در قسمت سمت راست و پایین شکم است، درد ناشی از آپاندیس از پایین کمر شروع شده و به راست می رود. دکتر براون می گوید: ویروس عادی شکم باعث تب، تهوع و سپس درد شکم و اسهال می شود. در مورد آپاندیس ابتدا با اسهال شروع می شود، سپس استفراغ، درد و بعد تب می کند. دکتر لوین می گوید: اگر این علایم را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس حاصل کنید- اپاندیس فورا پیشرفت می کند و باید فورا درمان شود. (سیارک
اگر کودک شما زیر 4 سال است و درد شکمی دارد که یک دقیقه می گیرد و یک دقیقه ارام است، می تواند نشانه intussusceptions باشد، اختلال شدیدی که معمولا باعث می شود تا روده های کودک گره بخورند. درد در عرض 20 تا 60 دقیقه شدید می شود و همراه با تهوع، تب، خون در مدفوع و حرکات ژله ای روده است. اگر درد کودک شدید است به پزشک زنگ بزنید. اگر علائم کرامپی وجود دارد، فورا به بیمارستان ببرید.

مترجم itrans.ir  

نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این پست با ما به اشتراک بگذارید...

 

12 علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شود(قسمت دوم)

نظرات

در ادامه بخوانید...

ساختار شانه و عملکرد آن چگونه می باشد

در

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری، نزدیک به 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده در سال 2010 برای مشکلات مربوط به شانه به اورژانس مراجعه کرده اند.

ساختار شانه و عملکرد آن چگونه می باشد؟

برای درک بهتر از بیماری مشکلات شانه و اینکه چگونه اتفاق می افتند، شرح ساختار شانه و عملکرد آن مفید خواهد بود. مفاصل شانه از سه استخوان تشکیل می شود: ترقوه، کتف (استخوان پهن شانه)، و استخوان بازو (استخوان بالای زانو) دو مفصل حرکت شانه را مهیا می سازند.

مفصل آکرومیوکلاویکولر (یا AC) بین آکرومن (بخشی از کتف که در بالاترین نقطه از شانه قرار گرفته است) و ترقوه واقع شده است. مفصل گلنوهومرال، که معمولا مفصل شانه نامیده می شود، مفصلی از نوع گوی و کاسه است که به حرکت جلو و عقب شانه کمک می کند، به بازو این اجازه را می دهد تا در حالت دایره وار یا لولا به سمت بیرون و بالای بدن حرکت کند. («گوی» ‌یا استخوان بازو، بالا، بخش گرد از بالای استخوان بازو می باشد؛ «سوکت» یا گلنوئید بخش بشقاب شکل از لبه بیرونی کتف که گوی آن را پر می کند.) کپسول، پوششی با بافت نرم است که گرداگرد مفصل گلونرال می باشد. توسط غشاء صاف نازک سینوویال پوشانده شده است. (سیارک

در مقابل مفصل ران که تقریبا یک مفصل گوی و کاسه ای واقعی است، مفصل شانه می تواند با توپ و میله گلف مقایسه شود که در آن توپ براحتی می تواند روی میله تخت بلغزد. از‌ آنجایی که استخوانها، ثبات ذاتی کمی برای مفصل شانه مهیا می سازند، این ثبات به شدت به بافت نرم اطراف از جمله رباط کسپول و عضلات اطراف روتاتور کاف بستگی دارد تا توپ در مکان خود نگه داشته شود. در حالی که مفصل ران به دلیل محاصره آناتومی استخوانی، ذاتا کاملا پایدار می باشد، از طرف دیگر نیز نسبتا بی‌حرکت میباشد. از سوی دیگر شانه، نسبتا ناپایدار می باشد اما تحرک بالا به فرد این اجازه را می دهد تا دست را در موقعیت های متعدد قرار دهد. در واقع این یکی از متحرک ترین مفاصل در بدن انسان می باشد. (سیارک
استخوان های شانه در موقعیت خود توسط عضلات، تاندون ها و رباط ها نگه داشته می شوند. تاندون ها، کابل های سخت بافتی هستند که عضلات شانه را به استخوان متصل کرده و به عضلات در حرکت دادن شانه کمک می کنند. رباط ها با ایجاد پایداری، استخوان های شانه را به همدیگر وصل می کنند. برای مثال، جلوی کپسول مفصل توسط سه رباط گلنوهومرال محکم شده است. روتاتور کاف ساختاری مرکب از تاندون هایی است که همراه با عضلات مرتبط جهت نگه داشتن گوی در بالای استخوان بازو در کاسه گلنوئید کار می کند و تحرک و قدرت مفصل شانه را مهیا می سازد. دو ساختار کیسه نیمه شفاف مانند که بورس نامیده می شود، به نرمی لغزیدن بین استخوان ها، عضلات و تاندون ها را مهیا می سازند. آنها از روتاتور کاف از قوس استخوانی آکرومیون ضربه گیری و پشتیبانی می کنند.

پست های مرتبط :

- شایع ترین مشکلات شانه (شانه یخ زده  - دررفتگی شانه - جداشدگی شانه - شکستگی شانه -آرتریت  شانه - التهاب تاندون ها و ) چه می باشد؟‌
ساختار شانه و عملکرد‌آن چگونه می باشد؟‌
 - ریشه و علل مشکلات شانه چه می باشد؟
 - مشکلات شانه چگونه تشخیص داده می شود؟‌
چگونه می توانم درباره مشکلات خاص مربوط به شانه از جمله علائم و درمان آن اطلاعات کسب نمایم؟
 - چه تحقیقاتی در زمینه مشکلات مربوط به شانه انجام شده است؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

کرمک و راه های درمان کرمک واژن

در

اگرچه بزرگسالان اغلب با فکر کردن به کرمک هراس دارند، بیشتر بچه ها ، چنین واکنش مشابهی نشان نمی دهند. در هر صورت، بیشتر کرمک ها  در افراد در هر گروه و فرهنگ اجتماعی و اقتصادی ساکن می شوند.حال ببینم کرمک چیست ، علائم کرمک ، علائم کرمک واژن ، درمان کرمک و درمان کرمک واژن چگونه است. 

 

enterobius-vermicularis.jpg

عکس کرمک 

 کرمک چیست

 

کرمک چیست

کرمک یا آنتروبیوس ورمیکو لاریس، یکی از شایع ترین عفونت های انگلی انسان است. چیزی حدود بین 10 تا 40 درصد از کودکان کرمک را در هر زمان معینی دارند.

 

وجود کرم سفید در مدفوع بزرگسالان

کرمک بزرگسالان سفید هستند و طول کمتر از نیم اینچ، و قطر یک رشته نخ را دارند. این کرم های گرد کوچک بسیار پیچیده هستند. مثل ما، آنها دهان، گلو، و دستگاه گوارش دارند. مثل ما، آنها سیستم عصبی دارند. ماده ها واژن، رحم و تخمدان دارند. نرها یک بیضه، مجرای دفع، کیسه منی، و مجرای انزالی دارند. آنها می خورند، مینوشند، ادرار می کنند، مدفوع می کنند، و تولید مثل جنسی دارند.

 

هنگامی که کرم ها نر و ماده مقاربت جنسی دارند، هر کرمک ماده حدود 10000 تخم بارور تولید می کند. در شب، کرمک ماده باردار، از روده بزرگ مهاجرت کرده، از طریق مقعد کودک خارج شده و به روی پوست باسن می رود. کرم ماده سپس تخم ریزی می کند، و می میرد. برخی از تخم ها بوسیله هوا منتقل شده، جایی در اتاق کودک به زمین می نشینند، اما اکثریت بزرگی از تخم های بارورشده بر روی پوست باسن کودک باقی می مانند. تخم ها در ظرف شش ساعت بعد از تخم گذاری، بالغ می شوند.

 

Enterobius+vermicularis..jpg

کرمک چیست


کرم های بالغ و تخم های روی پوست باسن می توانند سبب خارش شدیدی در کودک شوند. وقتی که کودک خوابیده، آن محل را خارانده، تخم ها اغلب بر روی انگشتان دست و زیر ناخن می روند. اگر کودک انگشت شست خود را بمکد یا در غیر این صورت دست خود را به طرف دهانش بیاورد (شاید در حال خوردن صبحانه)، تخم های کرمک بلعیده می-شوند. آنها معمولا در روده کوچک از تخم بیرون آمده و همانجا بالغ می شوند. هنگامیکه آنها بالغ می شوند، به روده بزرگ می روند و در آنجا سکونت خود را آغاز می کنند. کل چرخه زندگی آنها، چهار تا شش هفته طول می کشد.


گاهی اوقات داستان کمی متفاوت می شود. گاهی اوقات یک کودک می تواند تخم های موجود در هوا را استنشاق و به این طریق آلوده شود. گاهی تخم ها بر روی پوست باسن از تخم خارج شده، و لاروی نابالغ با خزیدن از طریق مقعد وارد شده و در نهایت به روده بزرگ می رسند. همچنین، تخم ها می توانند بر روی پوست دختران از تخم خارج شوند و لارو بجای مقعد داخل واژن وارد شوند. که این در بیش از 20٪ از دختران برای کرمک ها، اتفاق میافتد. 

 

چه کسانی کرمک می گیرند

کرمک ها در سراسر جهان یافت می شوند و می توانند مردم را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهند، اگر چه اکثریت موارد، قبل از سن 12 سالگی رخ می دهند. کرمک در همه گروه های اجتماعی اقتصادی رخ می دهد اما هر کجا که کودکان در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، کرمک شایع تر است.

 

علائم کرمک چیست

بیشتر کودکان مبتلا به کرمک بدون علائم  هستند. به همان شکلی که بسیاری از باکتری ها در روده ما، بدون مریض کردن ما، زندگی می کنند، کرمک ها به راحتی می توانند در روده ما بدون ایجاد هر گونه مشکلی زندگی کنند. چونکه کرمک ها تقریبا همیشه در دستگاه گوارش (یا واژن) باقی می مانند، معمولا هیچ بیماریِ همستی ای (سیستمیک) وجود ندارد.با این حال، در برخی از کودکان، خارش شبانه ی پوست اطراف مقعد وجود دارد. برای تعداد کمی از این کودکان، خارش می تواند بسیار شدید باشد.دخترانی که دچار عفونت کرمک واژن می شوند معمولا خارش واژن و گاهی اوقات ترشحات واژن، در آنها گسترش می یابد.
تلاش ها برای ربط دادن عفونت کرمک به شب ادراری یا دندان قرچه، ناموفق بوده اند، اما هجوم کرمک می تواند در خواب اختلال بوجود آورد.

  

آیا کرمک مسری است

کرمک ها مسری هستند. تخم ها بارور معمولا در صورت رعایت نکردن بهداشت روی ناخن گسترش می یابد، اما همچنین می تواند روی لباس، ملحفه، و یا حتی در گرد و غبار خانه پخش شود. تخم های بارور می توانند به مدت 20 روز زنده باقی بمانند، در انتظار بلعیده شدن یا استنشاق باشند.

 

کرمک ها چه مدت زنده می مانند

چرخه زندگی یک کرمک 4 تا 6 هفته است. بدون درمان، آلودگی تا زمانیکه تخم های تازه بلعیده شوند ادامه خواهد یافت، مگر اینکه یک فرد نسبت به کرمک، ایمن شده باشد، که قبل از سن 15 سالگی غیرمعمول است.

 

کرمک راچگونه تشخیص دهیم

کرم سفید کوچک در دستشویی (مدفوع)

آزمایش مدفوع و خون در تشخیص کرمک خیلی مفید نیستند. دیدن یک کرم، تشخیص را قطعی می کند. پوست کودک خود را در طول شب با یک چراغ قوه و اول صبح چک کنید. به دنبال، نخ های لرزان و سفید باشید. اگر آن ها تکان نمی خورند، احتمالا فقط پارچه یا پرز هستند. گاهی اوقات یک کرم لرزان بر روی سطح مدفوع دیده می شود. کرمک ها  آنقدر رواج دارند که کودکانی که خارش مقعد شبانه دارند اغلب بدون هیچ تست آزمایشگاهی ای آنرا نشان می دهند.

 

ابزار تشخیصی کلاسیک، استفاده از یک تکه نوار شفاف برای پوست نزدیک مقعد، در اول صبح است. این نوار می تواند به یک تیغه ی شیشه ای متصل شود و در زیر میکروسکوپ، از نظر وجود تخم مورد بررسی قرار گیرد. پزشک شما در صورت لزوم می تواند یک کیت آزمایشگاهی کرمک به شما بدهد. به یاد داشته باشید، بهرجهت، که این تخم ها عفونی هستند!

 

adults-in-feces-l.jpg

عکس کرمک در مدفوع 

عکس کرم سفید در مدفوع : کرم های بالغ در روده بزرگ کودک انسان زندگی می کنند و ظاهرا از مدفوع انسان تغذیه می کنند.

 

درمان کرمک

درمان شامل دو دوز داروی ضد کرمک است. دوز دوم 2 هفته پس از اولین دوز، داده می شود.
پزشکان در مورد اینکه آیا تمام اعضای خانواده درمان شوند، اختلاف نظر دارند. درمان کودک مبتلا، اغلب به تنهایی شر آلودگی را کم خواهد کرد. هر کسی که با کودک می خوابد، و یا هر عضو خانواده یا دوستی که خارش دارد، باید درمان شود. در موارد سخت، درمان اعضای خانواده و به ویژه کودکان دیگر، می تواند یک ایده خوب باشد.شستن ملحفه ها در روز درمان، می تواند کمک کند و اغلب توصیه می شود.

 

چگونه از کرمک جلوگیری کنیم

این عفونت که براحتی انتقال داده می شود، در کودکان بسیار رایج است. که این نشانه بهداشت ضعیف نیست. می تواند براحتی در خانه، مدرسه، و یا مراقبت در روز، گسترش یابند. 

 

maxresdefault.jpg

 

 

کرمک در واژن

انگل در واژن: کرم های گرد ، کرم های واژن در دختران

همانطور که می دانید انگل ها توانایی تحرک بیشتری دارند و در صورت لزوم می توانند در سراسر بدن حرکت کنند. به همین دلیل ، زنان معمولاً تعجب می کنند که آیا ممکن است کرم هایی در واژن وجود داشته باشد.

این تصور غلط در بین مردم وجود دارد که کلمینت های نشان داده شده در عکس تنها در افرادی که از رعایت اصول اولیه بهداشت شخصی امتناع ورزیده و نظافت را کنترل نمی کنند ، دیده می شود. در همین حال ، چنین نیست ، عفونت با کرم ها می تواند در هنگام گزش حشره مکنده خون ، هنگام شنا در مخازن عمومی رخ دهد ، و حیوانات خانگی نیز ناقل عفونت هستند.

کرم رحم

انگل ها ممکن است به مدت طولانی در بدن علائمی گزارش نکنند. در این زمان ، آنها از طریق اندام های داخلی پخش می شوند ، به رگ های خونی و بافت ها آسیب می رسانند و متابولیسم بدن را مختل می کنند. از جمله گاهی اوقات کرم در رحم زنان ( کرم رحم) قابل تشخیص است.

 

268188.jpg

 

علائم کرمک واژن

شناسایی کرم ها در واژن

با حمله هلمینتیک ، زنان ممکن است بلافاصله وجود عفونت در بدن را تشخیص ندهند. اگر کرم ها در مرحله اولیه بیماری شناسایی نشوند ، تعداد آنها می تواند به شدت افزایش یابد ، که منجر به حمله جمعی می شود.

در این حالت ، اولین علائم کرمک واژن ( علائم هلمینتیازیس)  به صورت حالت تهوع ، استفراغ ، از دست دادن اشتها ، ضعف مداوم و مشکلات گوارشی ظاهر می شود.

بیشتر اوقات ، کرم های موجود در ناحیه واژن در کودکان تشخیص داده می شود ، کرم ها با خزیدن به داخل واژن از مقعد هنگام خواب کودک ، در دختر ظاهر می شوند.

 

انگل ها کرمهای سفید کوچکی به طول 0.5-1.5 سانتی متر دارند. تشخیص کرم ها والدین را بسیار شوکه می کند و آنها شروع به تعجب می کنند که آیا کرم ها می توانند در واژن بخزند و به طور دائمی زندگی کنند؟

 

هنگامی که بدن کودک تحت تأثیر قرار می گیرد ، از علائم کرمک واژن  التهاب اندام های تناسلی است و باعث ایجاد یک دنباله خونین شود. برای شناسایی دقیق علت ترشحات دختر ، پزشک یک نوار چسب مخصوص به پرینه(قسمت سطحی بین مقعد و ورودی واژن)  می چسباند. علاوه بر این ، نوار به روش آزمایشگاهی زیر میکروسکوپ بررسی می شود ، وجود کلمینتیاز و عفونت دستگاه تناسلی مشخص می شود .


در صورت یافتن کرم در ترشحات ، یک دوره درمان خاص تجویز می شود. از آنجا که کلمینت ها در کودک سیستم ایمنی بدن را بسیار ضعیف می کنند ، مواد سمی را در روند زندگی آزاد می کنند ، اغلب پس از یک وقفه کوتاه ، درمان مکرر انجام می شود.


توجه به این نکته مهم است که کرم های موجود در واژن در دختران می توانند منجر به ایجاد بیماری مزمن اندام های تولید مثل شوند ، بنابراین برای جلوگیری از عوارض باید سریعاً با پزشک مشورت کنید.


معمولاً متخصص زنان در حین معاینه بیمار کرم ها را در زنان تشخیص می دهند. با این حال ، برای مدت زمان طولانی ، کلمینت ها در دستگاه تناسلی یافت نمی شوند. واقعیت این است که دستگاه تناسلی محل دائمی کرم های انگلی نیست.

 

در طبیعت ، کلمینت های شیستوزومی وجود دارد که به عنوان ترماتود طبقه بندی می شوند. آنها در حفره عروق لگن کوچک زندگی می کنند و تکثیر می شوند ، که منجر به مشکلات جدی زنان می شود. اما حتی چنین کرم هایی نمی توانند به طور مداوم در دستگاه تناسلی انگلی شوند.

 

کرم های گرد ، کرم های حلزونی یا سایر کرم ها دوست ندارند به مدت طولانی در دستگاه تناسلی قرار بگیرند. این به این دلیل است که:

انگلها فقط در صورتي كه در محيط قليايي داخل روده باشند مي توانند احساس خوبي داشته باشند. هنگامی که در واژن قرار می گیرند ، آنها در یک محیط اسیدی خصمانه قرار می گیرند ، جایی که نمی توانند به طور کامل رشد کنند و زندگی کنند.
در واژن و رحم ، کرم ها بدون دفاع هستند ، آنها نمی توانند غذای مورد نیاز خود را دریافت کنند. در دستگاه تناسلی هیچ پرز وجود ندارد ، امکان جذب روده وجود ندارد ، بنابراین انگل  ها گرسنه هستند.
بنابراین ، اگر کرم ها حتی وارد ناحیه واژن شوند ، مدت طولانی در آنجا نمی مانند و به سرعت مکان خود را تغییر می دهند.

در همین حال ، حتی ماندن موقت کرم ها در اندام های تناسلی زنان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

 

threadworm-1560245461.jpg

 

درمان کرمک واژن

از آنجا که امید به زندگی کرمک فقط چند هفته است ، روش اصلی درمان این انگل  نظارت بر رعایت قوانین بهداشت شخصی توسط بیمار است. نشان داده شده است كه رعايت دقيق اقدامات بهداشتی شخصی برای از بين بردن كامل کرمک كافی است. لباس زیر باید روزانه عوض شود ، حتماً پس از شستن (در آب داغ) هم شلوار و یا دامن را با اتوی داغ اتو بزنید ، ملحفه باید هر دو تا سه روز اتو شود. حتماً دو بار در روز با صابون بشویید و پس از آن باید دستان خود را کاملا بشویید.

 

در کل دوره بیماری ، باید ناخن های خود را کوتاه کرده و از خاراندن نواحی خارش دار خودداری کنید. محل با استفاده از محلول های ضد عفونی کننده روزانه تمیز می شود. پس از تمیز کردن ، پارچه ها با جوشاندن ضد عفونی می شوند. رژیم درمانی زندگی و بهداشت برای 3-4 هفته حفظ می شود. در این مدت ، اگر عفونت جدیدی نبود ، تمام کرمک در  بیمار باید از بین می رفتند.
بزرگسالان مراقبت از کودکان مبتلا به کرمک نیز باید اقدامات بهداشتی مشابه را دنبال کنند.
با یک دوره طولانی و شدید ، استفاده از داروهایی مانند مبندازول ، قرص یا شربت پیپرازین   ضروری است . داروها مطابق با علائم سنی و براساس وزن بدن بیمار انتخاب می شوند. در حال حاضر ، یكی از موثرترین روش های درمانی  ، داروی لوامیزول است. با توجه به عفونت زیاد کرمک ، توصیه می شود که همه اعضای خانواده تحت درمان با داروهای ضد هلمینتیک(درمان عفونت های کرم انگلی در دستگاه گوارش)  قرار بگیرند .

توصیه می کنیم که ناخن ها پیرایش و پاکیزه شوند، دست ها تمیز شوند (بعد از بیداری، قبل از غذا - به خصوص صبحانه - و بعد از توالت). هرگز ثابت نشده است که این اقدامات بتوانند اصلا کمکی بکنند، اما آنها هنوزهم، برای من مانند یک ایده خوب به نظر می رسند.وقتی کرمک ها یک مشکل ثابت هستند، هر 3 ماه یکبار درمان می تواند به جلوگیری از هجوم مجدد آنها کمک کند.

انتروبیازیس چیست 

یک بیماری انگلی نسبتاً گسترده در جهان است که مربوط به بیماری کرم است. علت آن کرمهای گروه نماتد معروف به کرمک ( کرم نخی یا کرم سنجاقی) است. انتروبیازیس یکی از گسترده ترین بیماری های انگلی در جهان است. شما می توانید در هر سنی با این کرم مریض شوید ، زیرا حساسیت به حمله در طول سالها تغییر نمی کند. گروه خطر عمدتا کودکان خردسال هستند که با قوانین اساسی بهداشت شخصی آشنا نیستند. منشأ این بیماری فقط می تواند فردی باشد که به کرم آلوده باشد. هنگامی که بیمار به رختخواب می رود ، و اسفنکتر مقعدی او تا حد ممکن شل می شود ، کرم های ماده از طریق مقعد بیرون می ریزند و بر روی پوست منطقه پری آنال تخم گذاری می کنند. ماده می تواند همزمان از ۵ تا ۱۷ هزار تخم تخم بگذارد! سپس کرم ماده می میرد.
از آنجا که بیمار همزمان احساس خارش غیرقابل تحمل می کند ، ناحیه آسیب دیده را می خراشد. تخمها زیر ناخنها و روی پوست دستها رفته، که با رعایت نکردن سطح بهداشت فردی ، باعث عفونت مجدد (خودکار یا تزریق مجدد) و گسترش انگل از طریق وسایل خانه می شود.
 
لطفا توجه داشته باشید: ماده های لقاح یافته قادر به تخمگذاری مستقیم در روده ها نیستند ، زیرا در این محیط بی اکسیژن اندام های تولید مثل آنها در حالت اسپاسم قرار دارد.
 
متوسط ​​طول عمر کرم های بزرگسال کمی بیشتر از 5 هفته است. آنها بر روی دیواره های روده ، به طور عمده ماده ها انگلی می شوند و عملکرد نر ها فقط در لقاح است و پس از آن نر می میرد.
 
 
تخم های کرم توسط حشرات خانگی و حتی با ذرات گرد و غبار جابجا می شوند. برای رشد موفقیت آمیز لارو از تخم ، دمای حدود 34 درجه سانتی گراد تا 36 درجه سانتی گراد و سطح بالایی از رطوبت (تا 90 درصد) مورد نیاز است. زمان رسیدن فقط 4-6 ساعت است. لارو تخمها تحت عمل آنزیمهای گوارشی به دستگاه گوارش انسان رهاسازی می شوند.
 
در روده کوچک انسان ، آنها طی 10-20 روز به کرم بالغ از نظر جنسی تبدیل می شوند و پس از آن جفت گیری اتفاق می افتد.
 
نرهایی که هدف خود را برآورده کرده اند مرده و با مدفوع بیرون آورده می شوند و ماده به قسمت های پایین روده کوچک مهاجرت می کند ، خود را به دیواره آنجا می چسباند و به زندگی و تغذیه خود ادامه می دهد تا زمانی که تخم های بزرگ شده در داخل بدن او شروع به فشار دادن کنند.
با جدا شدن از دیواره روده کوچک ، ماده به روده بزرگ و راست روده نازل می شود و سپس آن را برای تخمگذاری رها می کند و بدین ترتیب چرخه جدیدی از رشد نسل بعدی کلمینت ها آغاز می شود.کرمک با درجه پایداری نسبتاً بالایی در محیط خارجی مشخص می شوند. در شرایط مساعد ، تخمها می توانند تا 3 هفته در خارج از بدن انسان تهاجمی باقی بمانند!
 

محیط خشک و نور ماوربنفش خورشید برای تخم های این انگل مضر و نامناسب است.

 
 
دستهای آلوده و اشیا آلوده منبع اصلی عفونت هستند. با سطح بهداشتی پایین ، تخم های کرمک ( کرم نخی یا کرم سنجاقی) از طریق دهان وارد بدن یک میزبان جدید می شوند و در روده انگلی و تکثیر می شوند. شایعترین موارد بیماری کرمک کودکان ، به ویژه کسانی که در موسسات پیش دبستانی تحصیل می کنند ، است. شیوع بیماری کرمک در کودکستان ها به هیچ وجه غیر معمول نیست.
 
از زمان عفونت تا اولین تظاهرات بالینی معمولاً 3 تا 6 هفته طول می کشد.
 
با یک فرم خفیف از این کلمینتیاز ، به مدت 1 تا 3 روز ، بیمار دچار خارش است که برای مدتی خود به خود از بین می رود.
 
بعد از 2-3 هفته به دلیل عفونت مکرر  بروز می کند. اگر کرمک زیادی وجود داشته باشد ، خارش غیر قابل تحمل می شود و تقریباً دائما بیمار را آزار می دهد.
 
مهم:  تعداد کل انگلی در بدن میزبان می تواند به ده ها برسد ، و در صورت عفونت مجدد ، تعداد این تعداد به هزاران کرم می رسد (ما فقط در مورد کرم های بالغ صحبت می کنیم)!
 

مهمترین علائم کرمک 

خارش در ناحیه مقعد
نفخ شکم
درد شکم (نه همیشه) ؛
غر زدن در معده ؛
مخلوط خون در مدفوع (نسبتاً نادر).
لطفا توجه داشته باشید: علائم در مرحله حاد (در هفته اول) برجسته می شوند. در مرحله مزمن کرمک یا انتروبیازیس (35-70 روز) ، علامت اصلی بیماری هلمینتیاز خارش در منطقه پریانال است.
 
کودکان مبتلا به کرمک ممکن است علائم عصبی داشته باشند:
تغییرات ناگهانی خلق و خوی؛
گریه
عصبی بودن
کاهش اشتها ؛
افزایش خستگی ؛
خواب کم
سردرد
خراشیدن اغلب باعث سایش می شود ، در نتیجه آن ممکن است عوارض باکتریایی ثانویه ایجاد شود. درماتیت و اگزما نیز می توانند روند بیماری را پیچیده کنند.
 
با یک دوره خاصیت شدید و طولانی مدت کرمک، عوارض زیر ممکن است:
سوزش صفاق ؛
پودرما
پاراپروکتیت ؛
اسفنکتریت
آندومتریت انتروبیوتیک (وقتی کرم های ماده وارد دستگاه تناسلی زنان می شوند).
 
مهم:  موارد تشکیل گرانولومای اطراف کرمک ، که عمیقا در ضخامت مخاط روده غوطه ور شده اند ، و همچنین توسعه پریتونیت به دلیل سوراخ شدن لایه عضلانی دیواره و آزاد شدن هلمینت ها در شکم شرح داده شده است. حفره!
 
تحریک توسط هلمینت های دیواره روده منجر به اختلالات رفلکس پریستالیست و فعالیت غدد ترشحی می شود. ایجاد التهاب معده و روده می تواند نتیجه تأثیر منفی کرمک باشد.
 
ذکر شد که کرمک به طور قابل توجهی میکروبیوسنوز روده را تغییر می دهند ، در نتیجه آن دیس بیوزیس (عدم تعادل میکروارگانیسم ها در بدن) در بیشتر افراد آلوده ایجاد می شود.
در بیماران زن ، صرف نظر از سن ، آسیب های التهابی اندام های دستگاه ادراری (سیستیت) و التهاب دستگاه تولید مثل (ولووواژینیت) می تواند به عنوان عوارض انتروبیازیس ایجاد شود.
مهم:  انتروبیازیس از انتقال برخی دیگر از بیماری های انگلی انگلی - هایمنولپیازیس و ژیاردیاز پشتیبانی می کند.
هلمینت ها در فرآیند فعالیت حیاتی مقدار زیادی از محصولات متابولیک سمی را آزاد می کنند که دلیل مسمومیت کلی بدن میزبان می شود. از این نظر ، بیماری انتروبیازیس در کودکان به ویژه دشوار است.
 
در دوران بارداری ، انتروبیازیس می تواند به یکی از دلایل سمیت شدید تبدیل شود.
 
مهم:  مطالعات نشان داده است که کرمک قادر به تأثیر سرکوب کننده سیستم ایمنی بر روی بدن کودک هستند و باعث ایجاد سرکوب ایمنی پس از واکسیناسیون (به ویژه پس از تزریق واکسن ضد دیفتری) می شوند. در 18٪ موارد ، آنتی بادی بعد از DPT تشکیل نمی شود و در 14٪ موارد ، مقدار آنها بسیار کم است.
 

تجزیه و تحلیل برای انتروبیازیس

چگونه می توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد استفاده کرد؟
برای اهداف تشخیصی ، نمونه برداری از چین های perianal انجام می شود ، که برای آن از یک نوار چسب مخصوص استریل استفاده می شود.
در طی آزمایش خون آزمایشگاهی ، لکوسیتوز متوسط ​​و همچنین ائوزینوفیلی (اوج در روز شانزدهم از ابتدای بیماری می افتد) ثبت می شود.
به عنوان یک دارو ، داروهای ضد التهابی برای بیمار تجویز می شود. موثرترین داروهای این گروه در درمان انتروبیازیس عبارتند از:
مبندازول (ورموکس) - 10 میلی گرم یک بار ؛
Kombantrin (pyrantel pamoat) - به میزان 5-10 میلی گرم در هر 1 کیلوگرم وزن بیمار یک بار بعد از وعده غذایی صبحانه ؛
پیرازین (3 گرم در روز برای 3 دوز ، البته - 5 روز) ؛
آلبندازول (400 میلی گرم) به عنوان یک دوز واحد ؛
کاربنداسیم (10 میلی گرم در روز در 3 دوز تقسیم می شود).
برای جلوگیری از خارش شبانه که خواب طبیعی را مختل می کند ، کرمک را می توان با استفاده از یک تنقیه پاک کننده از روده خارج کرد (0.5 قاشق چایخوری جوش شیرین به ازای هر 200 میلی لیتر آب گرم و جوشانده و خنک شده)
 
به عنوان یک عامل خارجی ، توصیه می شود از پماد بی حس کننده موضعی در ناحیه مقعد (شب) استفاده کنید.
 

درمان و پیشگیری از انتروبیازیس

، تعدادی از قوانین اساسی باید رعایت شود. بیمار باید قطعاً پس از هر بار مراجعه به توالت - با آب گرم و صابون و ترجیحاً با برس - دست های خود را کاملاً بشویید.
 
بهتر است ناخن های انگشت خود را تا جایی که ممکن است کوتاه کنید. لباس زیر فرد آلوده باید حداقل دو بار در روز عوض شود و تختخواب روزانه باید عوض شود. عصر و صبح پس از بیدار شدن از خواب ، ناحیه پریانال باید کاملاً با آب گرم و صابون شسته شود.
 
لباس زیر و ملحفه تختخواب شسته شده باید کاملاً با اتوی داغ اتو شود تا از بین رفتن تخمهای کلمینت اطمینان حاصل شود.
 
تخم کرمک از طریق مبلمان ملحفه ، توالت و حمام قابل انتقال است.
 
در اتاقی که بیمار در آن قرار دارد و همچنین در سراسر آپارتمان ، توصیه می شود روزانه با افزودن صابون و مواد ضد عفونی کننده به آب (به عنوان مثال محلول صابون معمولی و بی کربنات سدیم) تمیزکاری مرطوب انجام شود.
 
رعایت یک رژیم بهداشتی خاص حداقل برای 2-3 هفته پس از تشخیص اولین علائم و شروع درمان ضروری است.
 
به بیمار توصیه می شود از پنبه های مخصوص پنبه که به صورت رکتال قرار داده می شوند استفاده کند و یا زیرپوشهایی با نوارهای الاستیک روی ران بپوشد. این اقدامات باعث از بین رفتن پراکندگی تخمهای کرمک ( کرم نخی یا کرم سنجاقی) می شود.
حتی اگر فقط یک عضو در خانواده دارای علائم انتروبیازیس باشد ، همه باید تحت درمان قرار گیرند.
 
در صورت شیوع بیماری انتروبیازیس در یک کودکستان ، همه کودکان و همچنین کارکنان تحت درمان قرار می گیرند.
15 روز پس از اتمام دوره درمان ، نظارت بر اثربخشی آن ضروری است.
درمان کرمک

تشخیص کرمک در آزمایشگاه

استفاده از سواب پنبه
متخصص ظرفی را با یک درپوش پیچ تهیه می کند که یک چوب بلند درون آن قرار می گیرد. در انتهای میله ،  پنبه آغشته به گلیسیرین یا نمک زخم می شود. برای تکمیل مراحل ، دستور زیر لازم است:


دهانه ظرف با دقت و با دستکش باز می شود.
بیمار به جلو خم می شود ، و باسن را به طرفین گسترش می دهد.
متخصص میله را برداشته ، با کمک آن حرکات دایره ای اطراف مقعد ایجاد می شود.
پس از گرفتن مواد ، چوب دوباره درون ظرف قرار می گیرد و درب محکم بسته می شود.
ظرف بلافاصله برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود ، زیرا مواد 8 ساعت اعتبار دارد.
علاوه بر این ، ممکن است برای یک نتیجه مطمئن مطالعه مدفوع یا خون بیمار لازم باشد.
با نوار چسب
روش دیگر شامل استفاده از نوار چسب مخصوص است که از شیشه جدا شده است. گرفتن مواد با روش قبلی تفاوتی ندارد:

بیمار باسن را باز کرده و با بدن به جلو خم می شود.
تکنسین نوار را محکم به سطح مقعد فشار می دهد.
پس از اتمام مراحل ، نوار چسب دوباره روی لیوان چسبانده شده و به آزمایشگاه ارسال می شود.
برای به دست آوردن داده های دقیق ، تجزیه و تحلیل محتوای نونه در همان روز انجام می شود. بیشتر اوقات ، اسمیر در صبح انجام می شود ، به این دلیل که کرم های ماده شب تخم می گذارند.
انتروبیازیس را می توان با روش های دیگری که همراه با اسمیر استفاده می شود ، تشخیص داد. در صورت تردید ناشی از نتیجه منفی برای انتروبیازیس ، از این روش ها استفاده می شود.

از تحلیل های زیر استفاده می شود:

تجزیه و تحلیل مدفوع برای تخم های کرم. دقت این روش کمتر از نمونه برداری است ، با این حال ، انگل های مختلف روده و همچنین لاروها و تخمهای آنها را تشخیص می دهد. معاینه نیازی به آماده سازی اضافی ندارد و مجموعه مدفوع در یک مخزن مخصوص با درپوش پیچی است. مواد حاصله نباید بیش از چند ساعت نگهداری شود.
سنجش جذب کننده سیستم ایمنی خون مرتبط با آنزیم یک روش نسبتاً گران قیمت اما موثر است که دقت بالایی را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل نه تنها مرحله عفونت ، نوع انگل  ، بلکه تعداد آنها را در بدن تعیین می کند. خون از ورید گرفته می شود ، نتیجه در مدت زمان کوتاهی آماده می شود.

درمان انتروبیازیس در کودکان

کرم سفید کوچک در دستشویی

انتروبیازیس نوعی بیماری عفونی حاد است که کودکان خردسال بخصوص به آن حساس هستند و در جمعی از کودکان که با روشهای تماس با خانه آلوده می شوند بسیار شیوع دارد.
 
عوامل بیماری زای آن کرم  نخی سفید ، کرم های سفید کوچک مربوط به نماتدها و اندازه نرها تا 3 میلی متر و ماده ها تا 12 میلی متر است. از ویژگی های این کرم ها این است که ماده در محل زندگی خود تخم نمی گذارد (روده بزرگ و کوچک) ، بلکه از طریق مقعد به بیرون می خزد و در چین های اطراف مقعد تخم می گذارد.
 

علائم و نشانه ها در کودکان

علائم کرمک و علائم کرمک واژن

غالباً ، با بیماری انتروبیازیس ، هیچ علائم مشخصی مشاهده نمی شود و فقط با نمونه برداری بعدی تشخیص داده می شود. مشخصه ترین علامت انتروبیازیس خارش در ناحیه مقعد است ، جایی که ماده تخمگذاری می کند ، به همین دلیل کودک دائما خارش دارد. در دختران ، به دلیل نفوذ تخم  کرم به پرینه ، خارش نیز اغلب در این مکان رخ می دهد.
علاوه بر خارش ، علائم دیگری نیز مشاهده می شود:
 
ظهور علائم روی پوست از خراش مداوم ؛
کودک عصبی و بی قرار می شود.
خواب او آشفته است
کاهش اشتها ؛
کودک از درد شکم شکایت دارد.
مدفوع مایع می شود.
دختران ممکن است به علت التهاب دهانه واژن (کرمک در واژن) به دلیل خراش مداوم ، دچار ولووواژینیت شوند.
ظاهر بثورات آلرژیک به دلیل مسمومیت بدن کودک با مواد زائد سمی کرم ها امکان پذیر است.

درمان کرمک

درمان کرمک واژن
کرمک شرم آور و ترسناک نیستند. تخم های آنها حتی در حین حفاری در مصر باستان پیدا شده ، یعنی همیشه "با یک شخص" بوده اند!
تنها روش تشخیصی کافی نمونه برداری از مقعد است ، تجزیه و تحلیل مدفوع بسیار کم است ، زیرا کرم ماده نه در روده بلکه در خارج ، در چین و چروک پوست نزدیک مقعد تخمگذاری می کند ، زیرا تخمک ها برای تکامل به هوا نیاز دارند. هر تخمگذاری حدود 15 هزار تخم است ، در حالی که ماده پس از آن می میرد.
در مورد تشخیص انتروبیازیس ، دکتر معتقد است که تنها تجزیه و تحلیل قابل اعتماد نمونه برداری از مقعد است و تجزیه و تحلیل مدفوع و خون در این زمینه عملا هیچ چیزی نمی دهد. نمونه برداری از مقعد آسان است که خودتان با نوار چسب انجام دهید. تخم کرمک در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده خواهد بود.
 
تخمها به سرعت در سراسر منطقه اطراف پخش می شوند. آنها حداقل در مدت 2 ماه قادر به زنده ماندن در شرایط عادی هستند.
 
بنابراین ، همانطور که دکتر خاطرنشان کرد ، کرمک یک فاجعه بهداشتی در زندگی یک زن است که باید با مواد شوینده نظافت کامل خانه را انجام دهد ، زیرا تخم کرم را می توان در همه جا یافت: روی تخت ، لباس ، کفش ، اسباب بازی و مبلمان ، کف ، دیوار ، پرده و غیره
شما باید روزانه لباس زیر و ملحفه کودک خود را عوض کرده و در دمای 85-90 درجه سانتیگراد بشویید و بهتر است آن را در زیر آفتاب یا در سرما خشک کنید.
دکتر توجه ویژه ای به بهداشت شخصی و ناخن ها داشت که کودکان باید تا آنجا که ممکن است کوتاه کنند. مطالعات نشان داده است که حداکثر 300 تخم کرم  می تواند در زیر ناخن جمع شود.
فقط افراد مبتلا به کرم هستند ، آنها همچنین منبع اصلی انتشار تخم کرم هستند - حیوانات منبع عفونت نیستند. با این حال ، همانطور که توسط نتایج مطالعات در سال 2004 نشان داده شده است ، کرمک می توانند در سوسک زندگی کنند!
 
دکتر مطمئن است که درمان انتروبیازیس در کودکان با داروهای ضد التهابی ، که در مورد سمیت آن بسیار صحبت شده است ، با دوز صحیح تجویز شده توسط پزشک بی خطر خواهد بود ، اما درمان های مردمی در مبارزه با کرمک کاملاً بی فایده است .
 
به گفته دکتر ، والدین نباید کودک خود را شرمنده و سرزنش کنند ، در صورتی که کودک کوچک آنها از بیماری انتروبیازیس رنج می برد ، بلکه باید با پزشک مشورت کرده و درمان های تجویز شده را انجام دهند. لازم به یادآوری است که اگر ایمنی در برابر کرمک ( کرم نخی یا کرم سنجاقی) ایجاد نشده باشد ، بنابراین کودک ممکن است دوباره به آنها آلوده شود.
 

آیا لازم است دوباره دارو مصرف کنم

به عنوان یک قاعده ، اکثر داروهای ضد التهابی پس از مدتی خاص به طور مکرر مصرف می شوند ، زیرا آنها معمولاً به طور موثر بر روی کرم های بزرگسال کار می کنند ، اما نه روی تخمها و لاروها.
 
در طی مدت زمان مصرف اول ، انگلهای بالغ از تخم و لارو ایجاد می شوند که باید از بین بروند. همانطور که می دانید کرمک ( کرم نخی یا کرم سنجاقی) ها تخمها را بیرون می گذارند ، بنابراین چرخه زندگی آنها کمی متفاوت است. به همین دلیل است که مسئله پذیرش مکرر باید با پزشک توافق شود.
 
درمان کرمک

چگونه یک شکل پیچیده از بیماری را درمان کنیم

شکل پیچیده بیماری با انتروبیازیس معمولاً به دلیل بی توجهی به بیماری رخ می دهد و می تواند عواقب بسیار ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد:
عفونت های سیستم ادراری تناسلی ، به ویژه در دختران ، با ایجاد در واژن ، مجرای ادراری و غیره.
اختلال در عملکرد دستگاه گوارش تا ورم معده ، ورم معده ، التهاب روده و غیره.
دیس بیوز روده ؛
بدتر شدن رفاه عمومی به دلیل مسمومیت  بدن با کلمینت.
در این حالت ، رژیم درمانی فقط به مصرف داروهای ضد التهابی محدود نمی شود ، جاذب ها ، آنتی هیستامین ها نیز برای خراش استفاده می شوند - پماد ضد باکتری ، تعدیل کننده سیستم ایمنی ، وسیله ای برای عادی سازی میکرو فلور روده.
 
اغلب ، مشاوره با سایر متخصصان باریک تجویز می شود: متخصص زنان ، آلرژی ، متخصص پوست ، ایمونولوژیست ، متخصص گوارش ، اورولوژیست.
 
تنقیه

درمان کرمک با داروهای خانگی

موثرترین و در عین حال روش ملایم داروهای خانگی تنقیه است:
جوش شیرین - 0.5 قاشق چایخوری  با یک لیوان آب رقیق می شود.
سیر - یک سیرکامل تمیز شده را در شیر در حال جوش قرار می دهند ، سپس اجازه می دهند تا دم بکشد و فیلتر شود.
از گل کاسنی (tansy )و افسنطین - 6 گرم مخلوط گیاهان خشک با یک لیوان آب جوش ریخته می شود ،دم کشیده و خنک شده
هنگام تهیه تنقیه ، باید به یاد داشته باشید که باید خنک باشد ، گرم نباشد ، در غیر این صورت مایع همراه با تمام محصولات پوسیدگی داخل روده جذب می شود.
 
یکی دیگر از داروهای خوب که به کاهش خارش و جلوگیری از گسترش کرمک کمک می کند ، یک سواب پنبه ای است که با وازلین یا روغن آفتابگردان معمولی آغشته می شود و در مقعد قرار می گیرد.
 

پیشگیری از کرمک

پیشگیری از عفونت کرمک شامل رعایت مواردی است که در بالا نشان داده شد ، و بیش از همه ، بهداشت شخصی است. به دلایل واضح ، کودکان کوچک هنوز به تنهایی قادر به انجام این کار نیستند ، بنابراین والدین باید مرتباً از تمیز بودن کودک و ناخن های کوتاه کوتاه مطمئن شوند.
 

تصویر بالینی انتروبیازیس

فعالیت کرمک بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد ، بنابراین رفتار و رشد فکری کودک تغییر خواهد کرد. شدت علائم انتروبیازیس به میزان حمله و درک فردی کرم ها توسط بدن بستگی دارد.
علائم زیر به شک به انتروبیازیس در کودکان کمک می کند:
 
شکایت از شکم درد و سردرد
مدفوع مکرر ، اما به شکل شل
اختلال خواب همراه با خارش شدید مقعد ؛
هوی و هوس ، اشک ریزش ، تحریک پذیری بیشتر کودک ؛
عدم دستشویی رفتن از ناراحتی در مقعد ؛
خراش و قرمزی به دلیل این واقعیت است که مقعد کودک به طور مداوم خارش می یابد.
علائم انتروبیازیس در کودکان زیر 1 سال با تغییر در رفتار و بثورات آلرژیک غیر منطقی بیان می شود. کودک دائماً در حال چرخش است ، بی قرار می خوابد و به محض اینکه برهنه بماند ، بازوها را به سمت عوض عقب می کشد. ناراحتی در ناحیه صمیمی او را مجبور به خراش پوست می کند.
 

ویژگی های درمان برای انتروبیازیس کودکان

در نوزادان و کودکان زیر 5 سال ، انتروبیازیس بدون قرص قابل درمان است ، فقط اقدامات بهداشتی انجام می شود. درمان غیر دارویی برای کودکانی که از عدم تحمل داروهای ضد هلمینیت رنج می برند موثر است. کرمک مدت طولانی تری دفع می شوند ، اما بدن داروی شیمیایی دریافت نمی کند.
اصول اصلی رویکرد محافظه کارانه عبارتند از:
 
استحمام و شستشوی روزانه کودک با صابون 2 بار در روز
ایجاد عادت شستن دستها پس از توالت و مکانهای عمومی ، خیابان ها ؛
سرکوب تلاش برای مکیدن انگشتان و جویدن ناخن ها.
تعویض روزانه ملحفه و تختخواب (عملیات بخار با وسایل اتو مورد نیاز است) ؛
تنظیم تنقیه جوش شیرین در شب. محلول از یک لیوان آب و 0.5 قاشق چایخوری تهیه می شود. سدیم بیکربنات. به روش دیگر با استفاده از پنبه آغشته به ژل وازلین به مقعد ، از خارش جلوگیری می شود. این ماده از شیوع کرم ها جلوگیری می کند.
 
درمان کرمک

نمونه گیری تخم کرمک در کودکان

نمونه گیری انتروبیازیس در کودکان
روش تجزیه و تحلیل برای انتروبیازیس در کودکان هیچ تفاوتی با بزرگسالان ندارد. قبل از شروع روش ، پزشک لزوم استفاده از اسمیر و روش انجام آن را توضیح می دهد. همچنین دو روش برای انجام آزمایش وجود دارد: استفاده از پنبه یا نوار چسب.


کودکان کوچک را باید در کنار خود قرار داد.
متخصص دستکش می پوشد ، یک پنبه را با گلیسیرین مرطوب می کند یا نوار چسب را از شیشه جدا می کند.
بعد ، باسن کودک از هم باز شده و یک نمونه با دقت در نزدیکی مقعد گرفته می شود.
پس از اتمام مراحل ، تامپون را در یک ظرف قرار داده و نوار را روی لیوان می چسبانند.
پس از استفاده از نمونه ، مواد در همان روز به آزمایشگاه ارسال می شود.
کودکان بزرگتر می توانند به تنهایی خم شوند و باسن خود را پهن کنند.


آمادگی برای تجزیه و تحلیل
باید درک شود که نتایج صحیح تجزیه و تحلیل برای بیماری انتروبیازیس به آماده سازی صحیح برای نمونه بستگی دارد. بنابراین ، قبل از انجام این روش ، لازم است که درمان بهداشتی مقعد را حذف کنید: به این ترتیب می توانید تخمهای کلمینت را بشویید.
همچنین ، قبل از نمونه گیری ، نباید به توالت بروید "برای شمار 2". لازم است صبح به آزمایشگاه بیایید ، زیرا تخمهای کلمینت توسط  کرم های ماده در شب تخمگذاری می شود. روز قبل از نمونه گیری از داروهای ملین استفاده نکنید.

قبل از اهدای خون برای هلمینتیاز ، لازم است از خوردن غذا تا تجزیه و تحلیل ، و همچنین نوشیدن داروهایی که به طور قابل توجهی بر سلامتی ، نوشیدنی های الکلی ، غذاهای چرب و سرخ شده تأثیر می گذارند ، خودداری شود.

مواد به دست آمده در اثر نمونه گیری ، حداکثر 8 ساعت پس از آزمایش در یک ظرف تمیز قرار می گیرد و به یک موسسه پزشکی ارسال می شود.

 

نمونه گیری تخم کرمک در کودکان در خانه

به دلیل برخی شرایط ،نمونه گیری برای تشخیص انتروبیازیس می تواند به طور مستقل ، در خانه ، به عنوان مثال ، هنگام معاینه کودکان انجام شود.

نمونه گیری در صبح انجام می شود ، بدون شستشوی اولیه مقعدی.

برای انجام نمونه گیری، باید یک پنبه تمیز آغشته به گلیسیرین یا آب  و لیوان که با الکل ضدعفونی شده باشد ، تهیه کنید.
با یک حرکت دایره ای یک سواب پنبه ، چین های اطراف مجرای مقعدی پردازش می شوند ، در یک ظرف قرار می گیرند. یک قطعه نوار به چین های اطراف محیط کشیده می شود ، روی یک لیوان شفاف قرار می گیرد. ظرف 8 ساعت اول ، مواد باید به آزمایشگاه ارسال شود.

به طور معمول ، تجزیه و تحلیل نباید حاوی هیچ اثری از انگل  باشد. با توجه به این واقعیت که کرمک اغلب تغییر می کنند و با فرکانس مشخص تخم گذاری می کنند ، برای بدست آوردن داده های صحیح ، لازم است که آنالیز را 3 بار و با فاصله 1-3 روز انجام دهید. اغلب ، یک تجزیه و تحلیل مثبت به شرح زیر ذکر شده است:


درجه ضعیف تهاجم. هنگامی که لاروهای کرم منفرد شناسایی می شوند ، نتیجه با علامت + نشان داده می شود.
در یک درجه متوسط ​​عفونت ، چندین تخم انگل در نمونه گیری وجود دارد. این نتیجه با ++ مشخص شده است.
درجه بالایی از تهاجم هنگامی ایجاد می شود که تعداد زیادی کرم شناسایی شده و با +++ مشخص شده باشد.
یک نتیجه مثبت نیاز به درمان اجباری دارد که اغلب نتیجه مطلوبی دارد.

تجزیه و تحلیل منفی برای تشخیص انگل روده می تواند در صورت عدم وجود کرم باشد. یک نتیجه منفی کاذب با یک نمونه برداری از ماده بیولوژیکی ظاهر می شود و در حدود 50٪ موارد رخ می دهد.

بعضی اوقات سیستم ایمنی بدن فعالیت حیاتی کرم ها را سرکوب می کند و وجود آنها را فقط می توان با علائم محلی ایجاد شده قضاوت کرد. در چنین مواردی ، پزشک می تواند به طور مستقل در مورد تعیین درمان مناسب تصمیم بگیرد.

نتایج قابل اعتماد با نمونه گیری برای 6 بار پشت سر هم نشان داده می شود.

 

درمان کرمک

درمان انتروبیازیس با قرص

حذف کرم ها با دارو احتمال مرگ سریع انگل  ها را افزایش می دهد. متخصصان اطفال و متخصصان بیماری های عفونی به کودکان چنین داروهایی را برای کرمک تجویز می کنند:
آلبندازول برای نوزادان.
نموزول - برای کودکان 2 سال اول زندگی ، تعلیق یک بار در روز به مقدار 10 میلی لیتر تجویز می شود. از سال 3 زندگی ، دارو در یک دوز 20 میلی لیتری تجویز می شود.
Pirantel - دوز با استفاده از فرمول 10 میلی گرم / 1 کیلوگرم وزن محاسبه می شود. این دارو به صورت قرص و مایع (شربت) موجود است.
ورموکس - برای  زیر 2 سال هیچ دارویی تجویز نمی شود. به کودکان بزرگتر یک بار 1 قرص داده می شود.
درمان در 2 دوره با فاصله 14 روز انجام می شود. داروهای ضد هلمینیت انگل  ها را "از بین می برد" اما آنها در روده ها باقی می مانند. برای تسریع در از بین بردن آنها ، به کودکان همچنین Smecta ، Polyphepan ، Lactofiltrum تجویز می شود.
 
درمان پیچیده کودکان از بیماری انتروبیازیس به صورت شماتیک انجام می شود:
 
3 روز اول - جاذب لاکتوفیلتروم ؛
در روز 4 - یک تنقیه پاک کننده ؛
در روز 5 - ماده ضد التهابی نموزول ؛
روز 6 - دوباره تنقیه پاک کننده.
درمان مجدد پس از 2 هفته انجام می شود. پس از 7 روز دیگر ، یک اسمیر کنترل برای بیماری روده گرفته می شود.
 
درمان کرمک

طب سنتی و درمان کرمک

برخی از متخصصان توصیه نمی کنند که کودکان مبتلا به انتروبیازیس را با داروهای طب سنتی درمان کنند ، زیرا آنها را در رابطه با کرمک بی اثر می دانند.
با این وجود ، قبل از اختراع داروهای مدرن ، مردم با استفاده از مواد غذایی و گیاهان موفق به مقابله با انگل ها شدند. چه عواملی در صورت عفونت با کرمک کودک شما موثرتر خواهد بود ، تصمیم گیری در این باره به عهده پزشک است.
اگر پزشک ضروری بداند ، استفاده از دستور العمل های محلی را به عنوان یک درمان کمکی تجویز می کند.
انما (اماله یا تنقیه) سیر. از 2 حبه و 250 میلی لیتر آب گرم تهیه می شود. انما قبل از خواب به مدت یک هفته تجویز می شود.
 
جوشانده دانه کدو تنبل. از 100 گرم محصول خرد شده با جوشاندن 20 دقیقه در نیم لیتر آب تهیه می شود. این مایع صبح با معده خالی به کودک داده می شود. درمان جوشانده به مدت 7 روز متوالی انجام می شود.
مخلوطی از دانه کدو تنبل و روغن زیتون. این دارو از مواد اولیه پوست کنده و خرد شده (100 گرم) و 100 میلی لیتر روغن تهیه می شود. کودک صبح ها به مقدار کم و با معده خالی تغذیه می شود. غذای معمولی بعد از 3 ساعت داده می شود. درمان به مدت 3 روز انجام می شود.
تزریق افسنطین. 1 قاشق چایخوری گیاهان تلخ در 0.5 لیتر آب در دمای اتاق اصرار دارند. بعد از 4 ساعت ، عامل فیلتر شده و سه بار در روز قبل از غذا با دوز 15 میلی لیتر داده می شود.
درمان کودکان در ارتباط با انتروبیازیس به صورت محافظه کارانه و پزشکی انجام می شود. داروهای کرمک به مدت 2 هفته تجویز می شود. پس از 14 روز دیگر ، درمان تکرار شده و یک نمونه گیری از دور مقعد انجام می شود.
 
کرم نواری
کرم نواری

کرم نواری چیست 

آلودگی به انگل کرم نواری بخصوص در خانوارهایی که حیوانات خانگی دارند بسیار گسترده است. کرم های نواری با طیف گسترده ای از گونه ها متمایز می شوند. آنها همچنین خطرناک ترین موجوداتی هستند که بدن انسان را انگلی می کنند.
 
نتیجه فعالیت حیاتی کرم های نواری می تواند ظهور بیماری های جدی باشد که گاهی منجر به مرگ می شود. درمان حمله هلمینتیک نیاز به یک رویکرد صبر و حوصله دارد.
 
هنگام انتخاب دارو برای کرم های نواری در انسان ، کمک به خلاص شدن از شر انگل کرم  نواری ، داشتن ایده در مورد انواع کرم ها ، فرایندهای زندگی ضروری است.
 
باید در نظر داشت که تقریباً تمام داروهای ضد التهابی بسیار سمی هستند و می توانند عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند.
 

انواع کرم نواری

با علائم خارجی ، کرم های این خانواده به راحتی از کرم های گرد ، کرمک و انواع دیگر انگلی که در بدن انسان ساکن هستند ، قابل تشخیص هستند. بدنه کرم نواری شبیه نوار طولانی و چند بخشی است.
 
روی سر کوچکی که در انتهای آن قرار دارد ، مکنده ها و شاخک هایی وجود دارد که برای اتصال کرم به دیواره های اندام های داخلی طراحی شده است. اسکولکس مهمترین قسمت است که باید در طی درمان از بین برود.
 
تولید مثل انگلی بطور مداوم در رحم موجود در هر بخش اتفاق می افتد که قادر به تشکیل تعداد زیادی تخمک است.(در هر بند هم دستگاه تناسلی نر و هم دستگاه تناسلی ماده وجود دارد)
 
از میان بسیاری از اعضای خانواده کرم نواری ، بیشترین موارد تشخیص داده می شود:
 
کرم گاوی. در اندازه غول پیکر متفاوت است - طول بعضی  می تواند به 10 متر برسد! افراد با خوردن گوشت و ماهی که تحت فرآیند با کیفیت بالا قرار نگرفته اند ، آلوده می شوند. فرآورده های دامی خام ممکن است حاوی لارو کرم گاوی باشند. چشیدن گوشت چرخ کرده در فرآیند پخت و پز می تواند منجر به بیماری کرم روده شود.
کرم گوشت خوک به همین ترتیب وارد بدن انسان می شود. بیشترین خطر سلامتی را به همراه دارد.
کرم کوتاه با توجیه نام خود ، کمترین اندازه را در مقایسه با سایر کرم های نواری دارد - حداکثر طول یک بزرگسال 6 سانتی متر است.
کرم  نواری عریض لارو از طریق ماهی و غذاهای دریایی منتقل می شود.
مکان اصلی محلی سازی انگلی ، روده کوچک است ، اما به دلیل توانایی مهاجرت ، می توانند در هر ارگانی مستقر شوند.
 
کرم نواری

علائم  کرم نواری

وجود تعدادی از کلمینت ها در بدن را می توان با تعدادی ویژگی مشخص کرد. سلامت عمومی بدتر می شود - اسپاسم عضلانی مشاهده می شود ، حالت تهوع ، استفراغ ، واکنش های آلرژیک ظاهر می شود ، وزن بدن کاهش می یابد.
 
هر نوع کرم نواری قادر به ایجاد بیماری خاصی است که همراه با فرآیندهای آسیب شناختی خاصی است.

 تنیوز 

آلودگی کرم ناشی از کرم گوشت خوک(تریشین). علائم مشخصه اختلالات عملکرد دستگاه گوارش است. عدم درمان می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری در شکل کیستیسرکوز مغز شود.
 

تنیارینوز 

علائم این بیماری شبیه تنیازیس است. این بیماری با عفونت کرم گاوی همراه است. در کرم هایی که روی روده فوقانی تأثیر می گذارند متفاوت است. یک علامت مشخصه یک واکنش آلرژیک شدید است.
 

هایمنولپازیس

به زنجیر کوتوله صدا می شود. در نتیجه عفونت ، عوارض شدیدی در اندام های دستگاه گوارش ایجاد می شود. عامل بیماری زا از طریق تماس مستقیم با حامل عفونت انگلی منتقل می شود.
 

دیفیلوبوتریازیس

منبع این بیماری کرم پهن است. بیمار دارای اختلالات سیستم گوارشی است ، که می تواند منجر به انسداد روده شود ، که نیاز به مداخله جراحی دارد.خلاص شدن از شر انگلهای نواری در مرحله لارو بسیار راحت تر است.
 
هنگامی که علائمی مانند اختلالات مداوم روده ، طعم تلخ در دهان ، اختلالات مدفوع ، ضعف عمومی ظاهر می شود ، لازم است که وجود کرم ها مورد بررسی قرار گیرد تا درمان در اسرع وقت آغاز شود.
در یک مرحله پیشرفته ، این بیماری منجر به آسیب جدی به اندام های داخلی می شود .
 

درمان کرم نواری 

از لحظه عفونت تا زمان ظهور اولین علائم ، دوره خاصی می گذرد ، در نتیجه تشخیص بیماری به موقع عملاً غیرممکن است.
 
به محض مشکوک به کرم نواری باید سریعاً با پزشک مشورت کنید. پس از معاینه ، که به ایجاد تشخیص کمک می کند ، درمان مناسب تجویز می شود.همه انواع انگلی به اثر داروهای ضد التهاب حساس نیستند.به دلیل مقاومت بالای کرم ها در برابر برخی داروها ، درمان ممکن است موثر نباشد. در چنین مواردی ، جراحی تجویز می شود. خصوصاً غالباً از روش جراحی علیه انگلی های زیر جلدی استفاده می شود.
 

مکانیسم اثر داروها بر کرم نواری

انتخاب زیادی از داروهای ضد التهابی وجود دارد. هر یک از آنها با در نظر گرفتن نوع کرم ها ، تأثیر خاصی بر انگل انتخاب می شود:
ماده فعال موجود در ترکیب دارو بر روی عضلات کرم تأثیر می گذارد و باعث فلج می شود ، در نتیجه آن هلمینت می میرد.
با مهار تولید تابولین سلولی ، دارو روند تغذیه انگلی را مختل می کند.
با جلوگیری از استفاده از گلوکز ، مواد فعال در عملکرد طبیعی سلولهای کانال روده کرم ها اختلال ایجاد می کنند که منجر به مرگ انگلی می شود.
این دارو کوتیکول کرم را مختل کرده و حساسیت آن را در برابر نفوذ کلسیم افزایش می دهد. به دلیل عدم مقاومت در برابر محیط نامناسب روده ، انگلها به طور کامل در بدن هضم می شوند.
یک داروی ضد التهابی خوب انتخاب شده به سرعت کرم ها را از بین می برد و پس از آن بدون تغییر یا هضم از مدفوع دفع می شود.
 

عوارض جانبی ، موارد منع مصرف داروهای کرم های نواری 

به دلیل سمی بودن زیاد ، تقریباً همه داروهای کرم های نواری در انسان می توانند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کنند. آنها خود را به صورت علائم سمیت ، اختلالات عملکرد دستگاه گوارش و کاهش ایمنی نشان می دهند.
بیمار واکنشهای آلرژیک ، اختلالات خواب ، ضعف عمومی دارد. بیشتر از همه ، اثر منفی یک ماده سمی توسط کبد و سلول های خونی تجربه می شود.
برای کاهش خطر اثرات منفی هنگام مصرف دارو ، باید دوزهای تجویز شده توسط پزشک را کاملاً دنبال کنید.
بیشتر داروهای ضد التهابی در برخی از دسته بیماران منع مصرف دارند - در دوران بارداری ، شیردهی ، در حضور عفونت های روده ای و بیماری های ویروسی.
 
کرم نواری

داروهای موثر علیه کرم های نواری

موقعیت های پیشرو در لیست قرص های ضد هلمینتیک که علیه انگل های نواری عمل می کنند توسط:

پرازیکوانتل

با کاهش عضلات تنفسی کرم ، باعث فلج و سپس مرگ می شود و پس از آن بقایای بدن کرم با مدفوع بدن را ترک می کند. حداکثر غلظت دارو در خون ظرف یک ساعت پس از تجویز حاصل می شود. حداکثر 90 درصد از ترکیب دارو در یک روز دفع می شود.
Praziquantel متعلق به عوامل مصنوعی با طیف وسیعی از عملکرد است ، بنابراین بسته به نوع کلمینتیاز دوزها توسط پزشک تجویز می شود.
یک رژیم درمانی که به اشتباه تنظیم شده باشد می تواند عوارض جانبی را تحریک کرده و به انتقال بیماری به مرحله مزمن کمک کند.
 

آلبندازول

مکانیسم عملکرد ایجاد اختلال در فرآیندهای بیوشیمیایی ، سرکوب استفاده از گلوکز است که در نتیجه آن کرم ها می میرند. بیشترین غلظت در خون به 2 ساعت پس از مصرف می رسد.
این در سراسر بدن گسترش می یابد ، به کبد ، ادرار ، مایع مغزی نخاعی وارد می شود. عمدتا از طریق صفرا دفع می شود.
به منظور افزایش جذب دارو از دستگاه گوارش ، مصرف آن همراه با غذاهای چرب توصیه می شود.

نیتوزوکسانید

با جذب آنزیم های لازم برای عملکرد طبیعی کلمینت ها ، در مرگ آنها نقش دارد. عوارض جانبی ممکن است - درد شکم ، اسهال ، استفراغ.
این وجوه را می توان جهانی نامید - به دلیل طیف وسیعی از عملکرد ، در برابر بسیاری از انگلی ها موثر هستند. ضروری است هنگامی که فرد به طور همزمان تحت تأثیر چندین نوع از کلمینت قرار گیرد.
گروه داروهای جهانی همچنین شامل Dekaris ، Vormil ، Pirantel ، Nemozol است. هر یک از آنها باید فقط طبق دستور پزشک و مطابق با دوز مشخص شده توسط وی استفاده شود.
 

درمان کرم های نواری در کودکان

سمیت داروهای ضد التهابی برای درمان عفونت های انگلی در کودکان نیاز به استفاده بسیار دقیق دارد. به نوزادانی که از شش ماهگی شروع می شوند توصیه می شود که به آنها پیپرازین ، نموسید ، آلدازول بدهند. بعد از یک سال می توانید از Praziquantel ، Pirantel استفاده کنید. آلبندازول از دو سالگی ، Vormil - بعد از سه سالگی و دی اتیل کابامازین برای کودکان بالای شش سال تجویز می شود.
 
هرگونه درمان برای کودکان زیر 4 سال بهتر است به صورت تعلیق در نظر گرفته شود. دوز دارو با در نظر گرفتن سن کودک و میزان حمله توسط پزشک محاسبه می شود. برای درمان ، دستورالعمل های طب سنتی مفید است. کودکان بعد از یک سال ، به کودکان آب هویج می دهند - یک قاشق غذاخوری با معده خالی به مدت چند روز.
 
یک داروی موثر و خوش طعم در مبارزه با انگل ها:  نصف لیوان شکر ، 200 گرم عسل ، 2 قاشق غذاخوری karkade (چای ترش) در یک لیتر آب هم زده می شوند. زنجبیل ، دارچین ، میخک به عنوان ادویه مناسب است. مخلوط را روی حرارت کم قرار دهید و پس از جوش آمدن آن را بردارید.قبل از استفاده ، سبیتن در نصف قاشق غذاخوری در 100 میلی لیتر آب رقیق می شود. قبل از غذا 2 بار در روز به کودک نوشیدنی بدهید.(گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا به نام چای سودانی و در مصر به نام کرکده Karkade مشهور است)
 

داروهای ضد کرم  در دوران بارداری

داروهای ضد کرم بسیار سمی هستند و روی جنین تأثیر منفی دارند. تقریباً تمام قرص ها در دوران بارداری ممنوع است.
در موارد استثنایی ، وقتی پزشک متقاعد می شود که منافع مورد انتظار برای بدن مادر به طور قابل توجهی بیشتر از آسیب احتمالی به جنین خواهد بود ، پیرانتل تجویز می شود.برای درمان هلمینتیاز (بیماری در نتیجه فعالیت انگل )، زنان باردار باید به داروهای سنتی ایمن توجه کنند.
 

پیشگیری از کرم نواری   

روند خلاص شدن از انگل های نواری بسیار طولانی است. برای پاکسازی کامل بدن ، شما باید دوره خاصی از درمان را طی کنید ، که علاوه بر مصرف داروها ، پایبندی به رژیم غذایی خاص را نیز شامل می شود ، غذاهای خاصی را از رژیم حذف می کند. جلوگیری از عفونت با هلمینتیاز بسیار آسانتر است. برای انجام این کار ، کافی است اقدامات پیشگیرانه ساده را دنبال کنید:
گوشت و ماهی را فقط پس از عملیات حرارتی با کیفیت بخورید.
آب جوشانده یا آبی که درجه تصفیه لازم را پشت سر گذاشته است بنوشید.
قبل از غذا خوردن ، پس از استفاده از توالت دست ها را بشویید.
سبزیجات و میوه ها را کاملاً بشویید و روی آنها آب جوش بریزید.
در آبهای مشکوک شنا نکنید.
سالانه از نظر کرم خود را بررسی کنید.
از بین داروهایی که می توانند به عنوان پیشگیری کننده در برابر کرم های نواری استفاده شوند ، اکثر پزشکان آلبندازول را توصیه می کنند.

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

 

نظرات

۱۴۰۰/۴/۲التهاب لابیا (ولویت) و لابیا با واژن (ولووواژینیت) - در وهله دوم در میان بیماری های زنان و زایمان کودکان. اغلب آنها در مقابل کاهش ایمنی موضعی در یک دختر اتفاق می افتد. میکروب های اصلی که مسئول ایجاد التهاب هستند ، معمولاً استرپتوکوک ، انتروکوک ، استافیلوکوک و اشریشیا کلی - یعنی فلور بیماری زا کودک است. ولووواژینیت بر وضعیت جسمی و عاطفی کودک تأثیر می گذارد ، با درمان نادرست یا عدم وجود آن ، می تواند سیر مداوم و مزمن را طی کند ، که می تواند انتقال به اندام های داخلی دستگاه تناسلی را تهدید کند.(کرمک در واژن ) و کرم رحم دلایل عواملی که مقاومت بدن را کاهش می دهند - بیماری های مکرر گلو و بینی ، عفونت های دوران کودکی و سایر عوامل. میکروارگانیسم ها را می توان با مدفوع با شستشوی نامناسب ، دستهای کثیف ، لباس شخص دیگری ، آب از مخازن باز به بدن آورد. عفونتهای مقاربتی (تریکوموناس ، کلامیدیا). اغلب ، عوامل بیماری زا از مادر می آیند - در رحم یا هنگام زایمان ؛ برخی از آنها می توانند در زندگی روزمره منتقل شوند - از طریق پارچه های دستشویی ، حوله های مشترک. کرم های سوزنی کرم های کوچکی هستند که باعث انتروبیازیس می شوند. در نتیجه خزیدن کرم های ماده به شکاف دستگاه تناسلی یا خراشیدن ناحیه پریانال توسط خود کودک ، آسیب مخاط و التهاب ایجاد می شود. استرس های زیاد و کاهش ایمنی محلی (حضور در مهد کودک یا دبستان). همه عوامل شرایط مساعدی را برای سرکوب محافظت از واژن و ولو و تولید مثل میکروب در آنها ایجاد می کنند. علائم تورم پوست اندام های دستگاه تناسلی خارجی و قرمزی آنها. خارش ، لایه برداری از پوست. تخلیه با شدت و رنگ متفاوت ، با یا بدون بو. در تماس ادرار با پوست ، خارش و سوزش در اثر تحریک تشدید می شود. اشتهای ضعیف ، تحریک پذیری ، خواب بی قرار. برای تشخیص پزشک معاینه پزشک لازم است. اگر سو ظن به عفونت وجود داشته باشد در صورت لزوم ، کشت با حساسیت آنتی بیوتیکی نیز می تواند انجام شود. علاوه بر این ، یک مطالعه از خراشیدن perianal به منظور جلوگیری از انتروبیازیس (کرم پین) انجام می شود ، سطح گلوکز در خون تعیین می شود و آزمایش ادرار عمومی تجویز می شود. اگر ولوو واژینیت عود کند ، این دلیل می شود که توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص آلرژی ، متخصص پوست ، معاینه شود تا کانون عفونت مزمن و آلرژی از بین برود. پیشگیری لباس زیر را اغلب عوض کنید ، کودک را هر روز بشویید. فقط از جلو به عقب بشویید ، در صورت امکان بدون استفاده از صابون بشویید. اگر دختری از پوشک های یکبار مصرف استفاده می کند ، باید مرتباً عوض شود و در صورت لزوم از آنها استفاده نشود. وسائل دختر باید (حوله ، پارچه دستشویی ، ملافه ) جدا از وسایل بزرگسالان شسته شود. تعادل سالم میکرو فلور روده را حفظ کنید. استفاده از آماده سازی های مولتی ویتامین و روش های مقاوم شدن. از بین بردن کانون های عفونت مزمن - لوزه ، آدنوئید ، پوسیدگی. مشاوره به موقع با متخصص زنان در کودکان.

۱۴۰۰/۴/۲شایعترین علامت کرمک در کودک ، خارش ناحیه پریانال است. آنجاست که کرم ها تخم های خود را می گذارند. فرد این محل را خراشیده و سپس می تواند تخمها را روی پوست دست و زیر ناخن به دهان رسانده و این باعث عفونت مجدد می شود. کرمک بالغ پس از مدفوع در مدفوع کودک یافت می شود. اینها کرمهای سفید کوچکی هستند که به طور مشخص یکی از انتهای آنها مشخص است. به طور معمول طول آنها بیش از 5-6 میلی متر نیست. مثل نخ سفید هستند

۱۴۰۰/۴/۲درمان کرمک واژن دارو های ضد کرم - برای از بین بردن انگلی و مواد زائد آنها از بدن تجویز می شود. پروبیوتیک ها - برای اختلالات عملکردی روده ناشی از کرم ها توصیه می شود. آنتی هیستامین - اگر انتروبیازیس یا همان کرمک همراه با واکنش های آلرژیک باشد ، تجویز می شود.

۱۴۰۰/۴/۲وجود کرم سفید در مدفوع بزرگسالان و کرمک ها در کجا زندگی می کنند؟ کرمک ها یکی از رایج ترین کرم های روده ای است. کرمک ها نماتدهای انگلی کمی (2 تا 14 میلی متر) هستند که در روده ها زندگی می کنند و روی پوست اطراف مقعد تخمگذاری می کنند. عفونت کرمک ها به نام انتروبیازیس نیز شناخته می شود.

۱۴۰۰/۴/۲برای درمان کرمک مبندازول، آلبندازول، یا پیرانتل ارزان ترین و موثرترین دارو Vormin یا Vermox (مبندازول ) است. برای یک بزرگسال کافی است فقط یک قرص بخورد (برای کودکان ، مقدار مصرف متفاوت است: به کودکان زیر سه سال یک چهارم قرص و از 3 تا 6 سال - نصف قرص ورمین یا ورموکس). هر دارویی با تجویز پزشک مصرف شود.اگر فرزندتان زیر دو سال سن دارد و یا اگر خود شما باردار هستید درباره سایر درمانهای موجود با پزشک صحبت نمایید.

۱۴۰۰/۴/۲کرمک چیست کرمک یا کرم های نخی یا سنجاقی کرم های حفره اولیه هستند که اندازه آنها از 2 تا 12 میلی متر است و اغلب در روده های کودک زندگی می کنند و آسیب قابل توجهی به بدن کودک وارد می کنند. تشخیص و درمان این بیماری توسط متخصص اطفال ، متخصص گوارش و متخصص بیماری های عفونی انجام می شود .شکست بدن انسان با کرمک یا کرم های نخی یا سنجاقی انتروبیازیس نامیده می شود. این شایعترین بیماری انگلی در دوران کودکی است. با نفوذ به داخل بدن ، کرم ها در قسمت های تحتانی کوچک ، سکوم و روده بزرگ قرار دارند. ماده های بالغ که به سن بلوغ رسیده اند می توانند از طریق مقعد خارج شده و بین چین های پوست اطراف مقعد تخم بگذارند. کرمک از خصوصیات متمایز ساختار خارجی برخوردارند. ماده ها "دم" دارند ، یعنی انتهای نوک تیز (از این رو نام کرم ها - کرم های سوزنی) است. این ماده می تواند به مخاط روده آسیب برساند و باعث خارش شدید در ناحیه پریانال شود. نرها کوچکتر از ماده ها هستند ، "دم" آنها به صورت مارپیچ خم می شود. این بیماری ناراحتی قابل توجهی به کودک می دهد. خارش مداوم (در شب و شب شدت می یابد) فرصتی برای خواب آرام نمی دهد ، مواد زائد کرم های سوزنی بدن را مسموم می کند و دستگاه گوارش را مختل می کند. کودک اشتهای خود را از دست می دهد ، کاهش شدید وزن بدن شروع می شود. اگر شک دارید که کودکی به بیماری انتروبیازیس مبتلا است ، والدین باید سریعاً با یک متخصص گوارش یا متخصص بیماری های عفونی مشورت کنند. متخصصان ذیصلاح قادر به تعیین وجود کرمک در کودک هستند و به مقابله سریع و موثر با درمان کرمک واژن (در صورتی که کودک دختر باشد کرمک وارد واژن می شود) کمک می کنند.

۱۴۰۰/۴/۲علائم کرمک و علائم کرمک واژن تصویر بالینی بیماری 10-14 روز پس از عفونت با عفونت انگلی ظاهر می شود. شکایت اصلی بیمار خارش شدید در مقعد است که در شب تشدید می شود. احساسات ناخوشایند در اثر خروج ماده به راست روده برای تخمگذاری ایجاد می شود. پس از چند روز ، ممکن است علائم متوقف شود و پس از 3-4 هفته ممکن است دوباره ظاهر شود (مربوط به دوره های خاصی از دوره عفونت است چرخه تبدیل تخم ها به کرم بالغ ). علاوه بر خارش ، هنگام بررسی ناحیه پریانال در کودک ، می توانید قرمزی پوست ، بروز تحریک و خراش شدید را پیدا کنید. در برخی موارد ، درماتیت یا اگزما به دلیل ضربه مداوم به پوست اطراف حلقه مقعد رخ می دهد. سایر تظاهرات انتروبیازیس: خواب ناآرام؛ تحریک ، گریه ؛ احساسات دردناک در حفره شکم نقض قوام مدفوع ؛ حالت تهوع و / یا استفراغ ؛ نفخ شکم اصرار کاذب برای مدفوع شب ادراری شبانه کاهش اشتها ؛ کاهش وزن؛ سردرد ضعف عمومی ، خستگی کاهش تمرکز توجه. به دلیل خراش مداوم ناحیه مقعد ، یک عفونت ثانویه می تواند بوجود بیاید ، به عنوان مثال ، ولوو واژینیت (در دختران) ، اسفنکتریت ، پاراپروکتیت یا درماتیت. علاوه بر این ، واکنش های آلرژیک نیز ممکن است رخ دهد.

۱۴۰۰/۴/۳علل کرمک دلیل اصلی وقوع بیماری انتروبیازیس شیوع گسترده لارو و تخم کرمک در محیط کودک و عدم رعایت قوانین بهداشت شخصی است. عفونت انگلی از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود. کودکان به نواحی خارش دار آسیب می زنند و طی آن تخمهای کرمها روی دستها و زیر ناخن می روند. در صورت عدم اقدامات بعدی بهداشتی ، کلیه اشیایی که بیمار با آنها تماس دارد در معرض عفونت قرار می گیرند. در همان زمان ، تخم های کرمک بسیار کوچک و تقریباً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند ، که به آنها امکان می دهد روی اسباب بازی ها ، لباس ها ، ملافه ها و سایر وسایل روزمره پراکنده و مستقر شوند. کودکان مبتلا به انتروبیازیس مستعد خود عفونی هستند. این وضعیت هنگام خاراندن خارش پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. بنابراین عفونت روی پوست دست ها قرار می گیرد و از طریق دهان دوباره وارد روده می شود. عواملی وجود دارد که خطرات انتروبیازیس را افزایش می دهد: بازدید از مکان های شلوغ (عفونت اغلب در کودکستان ها ، مدارس ، زمین های بازی و غیره رخ می دهد) ؛ عدم رعایت قوانین بهداشت شخصی ؛ داشتن عادت هایی مثل جویدن ناخن با دندان یا مکیدن انگشتان. عدم تمیزی در خانه و موسسات کودکان ؛ خوردن سبزیجات و میوه های شسته نشده

۱۴۰۰/۴/۳روش تشخیص کرمک برای تأیید وجود کرمک یا عفونت انتروبیازیس ، کودک باید تشخیص های خاصی را انجام دهد. از آنجا که تخم های کرمک در چینهای مقعد قرار دارند ، روش اصلی برای مطالعه بیماری نمونه برداری دور مقعد است که متعاقباً با دقت در زیر میکروسکوپ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. لازم به ذکر است که برای دستیابی به یک تشخیص قابل اعتماد ، مطالعه باید چندین بار و با فاصله 3-5 روز انجام شود. روش نوار چسب نیز انجام می شود. در حین معاینه ، یک نوار مخصوص به ناحیه پریانال اعمال می شود و پس از آن نوار تحت بزرگنمایی نوری بررسی می شود. روشهای دیگری برای مطالعه تهاجم کرمک وجود دارد: شمارش کامل خون . افزایش سطح ائوزینوفیل ها ممکن است وجود کرمک را در بدن نشان دهد. تجزیه و تحلیل Scatological - مطالعه مدفوع می تواند به شناسایی کرم ها و تعیین نوع آنها کمک کند ، با این حال ، این روش همیشه قابل اعتماد نیست (کرمک در موقعیت ثابت نیستند ، اما آزادانه از طریق روده حرکت می کنند ، که روند تشخیص را پیچیده می کند).

۱۴۰۰/۴/۳هنگامی که کرمک در بدن یافت می شود ، پزشک با توجه به ویژگی های فردی کودک ، سن ، وزن بدن و همچنین حجم و محلی سازی ضایعه ، درمان کرمک و درمان کرمک واژن را انتخاب می کند. هدف از این روش درمانی باید مبارزه با انگلی در تمام مراحل رشد (تخم ، لارو ، بزرگسالان) ، از بین بردن عواقب کرمک و همچنین تسکین خارش و سایر علائم ناخوشایند بیماری باشد. برای این ، اول از همه ، داروهای ضد التهابی انتخاب می شوند. داروها می توانند انواع مختلفی داشته باشند (قرص ، سوسپانسیون ، شیاف) ، که به آنها امکان می دهد برای درمان کودکان در هر سنی استفاده شوند. متخصصان کلینیک برای کودکان و نوجوانان به شدت توصیه می کنند بدون مشورت با یک متخصص ، داروی ضد التهاب را انتخاب نکنید. این می تواند منجر به سمیت و سایر عوارض جانبی شود. مصرف یک ماده ضد انگل به تنهایی کافی نیست. برای از بین بردن عواقب موجود در بدن از کرمک ، به گروه های دارویی زیر نیاز است: ماده ضد انگل - برای از بین بردن انگلی و مواد زائد آنها از بدن تجویز می شود. پروبیوتیک ها - برای اختلالات عملکردی روده ناشی از کرم ها توصیه می شود. آنتی هیستامین - اگر انتروبیازیس همراه با واکنش های آلرژیک باشد ، تجویز می شود. لازم به یادآوری است که برای جلوگیری از عفونت مجدد ، همه اعضای خانواده بیمار باید تحت درمان قرار گیرند. تعدادی از اقدامات بهداشتی نیز لازم است: تغییر ملحفه و شستشو و پردازش با اتوی داغ. عملیات حرارتی با اسباب بازی ها و سایر اشیایی که کودک با آنها تماس گرفته است. نظافت منظم اتاق. برای تأیید واقعیت بهبودی کودک ، لازم است 2 هفته پس از درمان مجدداً از نظر وجود کرمک بررسی شود.

۱۴۰۰/۴/۳اقدامات پیشگیرانه علیه کرمک کاهش خطر ابتلا به عفونت ثانویه توسط کرمک اجازه پیشگیری ساده را می دهد. این کار با شستن کامل دستان خود با صابون قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از توالت شروع می شود. والدین باید کودک را از کشیدن اشیا و دستهای مختلف به دهان وی ، جویدن ناخن های او جدا کنند (بشقاب ها باید به موقع شسته شوند). شورت کودک باید صبح و قبل از خواب عوض شود. شستشوی پیشگیرانه پارچه در آب گرم انجام می شود. درمان با اتو کردن کامل می شود. این پودر تخم های کلمینت را از بین نمی برد و دستگاه اتو قادر به انجام این کار است. برای سلامتی کودکان و بزرگسالان توصیه می شود هر روز اتاق ها را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید. در پایان کار ، پارچه ها باید جوشانده شوند. در حالی که کودک تحت معالجه است ، والدین همچنین باید از داروهای ضد کرم استفاده کنند. بی توجهی به این اقدامات ، درمان انتروبیازیس را بی فایده می کند. خطر توسعه مجدد انتروبیازیس همیشه زیاد است. عوارض انتروبیازیس معمولاً موثر نیست ، اما کرمک می توانند به دستگاه تناسلی دختران منتقل شده و ناراحتی جدیدی ایجاد کنند. مادران می توانند با ترشحات روی شورت مشکوک باشند که مشکلی پیش آمده است. نیاز فوری به خلاص شدن از شر کرمک به این دلیل است که کرم ها تحرک و ترشح روده را مختل می کنند. تهاجم باعث التهاب اندام های گوارشی ، ورم معده ، انتریت ، ورم معده و روده می شود. مهاجرت انگلی به داخل ریه ها ، بینی ، چشم ها ، کبد و مجاری صفراوی یک اتفاق نادر تلقی می شود. اما چنین خطری وجود دارد ، بنابراین شما باید در اسرع وقت بیماری کرمک را درمان کنید. انتروبیازیس یک بیماری است و باید درمان شود

۱۴۰۰/۴/۳تجزیه و تحلیل ، نمونه برداری برای انتروبیازیس انتروبیازیس یک حمله هلمینتیک به تخمهای کرمک است ، کرمهایی که انتهای آنها نوک تیز است و نام خود را از این رو دریافت کرده اند. آسیب شناسی بیماری دستان کثیف است که به دلیل بی توجهی به قوانین بهداشت شخصی رخ می دهد. کودکان زیر 12 سال بیشتر در معرض عفونت هستند. فعالیت حیاتی هلمینت ها در بدن انسان می تواند روند هضم را بدتر کند ، سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد ، بنابراین ، در اولین علائم بیماری ، لازم است با یک دکتر مشورت کنید و تحت درمان مناسب قرار بگیرید. وجود کرم سفید در مدفوع بزرگسالان و کودکان پس از اجابت مزاج و همچنین شب هنگام بیرون آمدن از مقعد دیده می شوند. همچنین می توان ردپای کرم ها را روی لباس زیر و تخت تشخیص داد. این ماده فقط برای 8 ساعت برای تجزیه و تحلیل مناسب است. نمونه برداری روشی برای مصرف ماده بیولوژیکی در اطراف مقعد است. این تجزیه و تحلیل به شما امکان می دهد وجود انگل ها در راست روده را با دقت 99٪ تشخیص دهید.  غالباً ، این روش طبق روش گراهام ، به مدت 3 روز متوالی انجام می شود. به این ترتیب می توانید کرم های مختلف را به راحتی تشخیص دهید: کرمک اسکاریس؛ کرم های شلاقی کرم های نواری گسترده کرم های خوک و گاو ؛ شیستوزوما برای انجام این روش ، از چین های perianal یک نمونه استفاده می شود: گوش پاک کن؛ چسب نواری؛ کاردک چوبی برای بدست آوردن نتایج قابل اعتماد ، بیمار باید از قوانین خاصی برای عمل پیروی کند. در چه مواردی اختصاص داده شده است شکایت بیمار از ناراحتی در مقعد اغلب این موارد است. : خارش ، تحریک التهاب و قرمزی کاندیدیازیس در زنان ؛ مجرای ادراری ولوو واژینیت در دختران ؛ نفخ شکم نقض مدفوع. بعضی اوقات حمله طولانی مدت هلمینتیک می تواند آسیب های جدی در بدن ایجاد کند که عبارتند از: در افزایش تولید گاز ؛ در تغییر میکرو فلور روده ؛ در وخامت سیستم گوارشی ؛ در هضم ضعیف غذا ؛ در بثورات پوستی در اختلالات روده ؛ در سردردهای طولانی مدت در وخامت وضعیت عمومی بهداشت ؛ در اختلال خواب. در بیشتر مواقع ، کودکانی که تحت تأثیر کرم ها قرار دارند ، به سختی به خواب می روند ، آنها اغلب شیطان هستند. تجزیه و تحلیل انتروبیازیس با استفاده از اسمیر یک روش اجباری برای کودکانی است که برای اولین بار در موسسات کودکان - مدرسه یا مهد کودک حضور می یابند. همچنین ، نمونه برداری از افرادی که وارد بیمارستان می شوند ، هنگام مراجعه به استخر ، درخواست کار در مراقبت از کودکان ، پذیرایی و تجارت استفاده می شود. کودکان قبل از رفتن به اردوگاه معاینات سالانه را انجام می دهند.

۱۴۰۰/۴/۳اگر بیمار نتیجه منفی در برابر علائم بالینی دریافت کند ، باید چندین بار دیگر دوباره تشخیص داده شود. با تجزیه و تحلیل سه برابر انجام شده با فاصله 1 روز ، قابلیت اطمینان به 99 می رسد. هنگام عبور از تجزیه و تحلیل ، تنها زمانی که نتیجه می تواند در حدود 50٪ موارد مثبت باشد. در صورت نتیجه منفی و علائم ، پزشک ممکن است بدون تایید آزمایشگاهی ، درمانی را تجویز کند. کرم سفید کوچک در دستشویی معاینه مدفوع برای وجود تخمهای کلمینت نیز دارای دقت کمی در نتیجه است ، بنابراین ، بلکه یک روش کمکی برای شناسایی انگل ها است که همراه با نمونه گیری انجام می شود. با استفاده از آزمایش جاذب سیستم ایمنی خون متصل به آنزیم ، اطمینان از تجزیه و تحلیل تقریبا 100 است. آنالیز انتروبیازیس به مدت 10 روز معتبر است. برای اینکه نیازی به گرفتن نمونه گیریاز مقعد برای وجود انگل ها نباشید ، باید اقدامات اساسی بهداشتی را دنبال کنید ، دستان خود را بیشتر بشویید ، خود را بشویید ، سبزیجات و میوه ها را با آب روان بشویید.

در ادامه بخوانید...

چگونه لکه قهوه ای، سیاه یا قرمز با عملکرد کبد در ارتباط است

در

بیش از حد قرار گرفتن در معرض آفتاب، سبب ایجاد لکه های خورشیدی می شود و می توان آنرا به بهترین نحو با سرمادرمانی و لیزر از بین برد.

اخیرا، وقتی که من در پراویدنس رودآیلند بودم، پدر زنم با سراسیمگی به لکه های قهوه ای بر روی پوست در پشت دست خود اشاره کرد، و پرسید"آیا این لکه ها با بیماری کبد در ارتباط هستند؟"
آنها لکه های کبد یا لکه های پیری نیستند. لکه های قهوه ای پشت دست شما، لکه های خورشیدیِ ناشی از بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند، و هیچ ربطی به بیماری ندارند. (سیارک)
آنها معمولا روی پشت دست، صورت، و ساعدتان ظاهر می شوند و اغلب خوش خیم هستند. بهترین پیشگیری در برابر توسعه لکه های خورشیدی، کرم های ضد آفتاب و لباس هستند.
بهترین درمان برای از بین بردن لکه های خورشید سرما درمانی (کرایوتراپی ((یک متخصص پوست آنها را با نیتروژن مایع منجمد می کند) یا درمان با لیزر است. کرم های سفیدکننده و رتین A کمک کمی به حذف لکه های خورشید می کنند، این درحالی است که درمان های خانگی مانند آب لیمو و اسکراب های جوش شیرین هیچ کاری انجام نمی دهند. هنگامی که لکه ها برداشته شوند، شما باید کرم ضد آفتاب بزنید وگرنه آنها دوباره برمی گردند.

 

نظرات

۱۴۰۳/۴/۱۴

در ادامه بخوانید...

برادران پاکستانی که با غروب آفتاب فلج می شوند

در

معمای پزشکی پسران خورشیدی
به گزارش (سیارک) شعیب احمد 13 ساله و برادرش عبدالرشید 9 ساله در طول روز مانند کودکان دیگر هستند بیرون میروند، راه میروند، با دوستانشان بازی میکنند.اما با غروب آفتاب، این برادران پاکستانی فلج میشوند و تا وقتی آفتاب طلوع نکند قادر به حرکت کردن یا صحبت کردن نیستد. نشانه های این بیماری اولین بار است که دیده میشود و پزشکان ایده ای در مورد علت وقوع این بیماری و درمان آن ندارند.


جاوید اکرم، استاد پزشکی در موسسه علوم پزشکی پاکستان به نشریه آسوشیتد پرس (Associated Press) گفت: این مورد برای ما یک چالش است."پزشکان ما آزمایشاتی انجام دادند تا متوجه شوند که چرا این کودکان در طول روز فعال هستند اما با غروب آفتاب دیگر نمیتوانند چشمهایشان را باز کنند، صحبت کنند یا غذا بخورند.(سیارک
این برادران لقب "برادران خورشیدی" را گرفته اند، و از ابتدای امسال آنها در بیمارستان اسلام آباد پاکستان تحت نظارت هستند. مراقبت از آنها رایگان است، و تا کنون بیش از 300 آزمایش روی آنها انجام شده است.
اولین چیزی که پزشکان باید آن را بررسی کنند این ایده است که این رویداد با نور خورشید ارتباط دارد و نه با خود روز پدر پسرها به نشریه آسوشیتد پرس گفته که به نظر او پسرانش انرژی خود را از خورشید میگیرند.
اما این فرضیه‌ (کمی عجیب) اکنون به طور رسمی رد شده است، زیرا پزشکان نشان دادند که این پسرها میتوانند در طول روز در یک اتاق تاریک و بسته حرکت کنند.همچنین نشان دادند که این پسرها دچار فلج دائمی ناشی از آسیب عصبی نیستند، یا همان فلج خواب، که در آن بدن در طول خواب REM فلج میشود درحالیکه مغز بیدار است.
این احتمال وجود دارد که این شرایط منحصر به فرد ژنتیکی باشد . مادر و پدر این پسرها، دخترخاله و پسرخاله هستند، رسمی که در پاکستان رایج است.اما پزشکان مطمئن نیستند که کدام ژن میتواند چنین تاثیر سخت و منحصر به فردی روی رفتار پسرها داشته باشد.دو برادر دیگر در خانواده نیز که قبلا فوت کرده اند ظاهرا همین مشکل را داشتند، اما این پسرها خواهری دارند که دچار این مشکل نیست.(سیارک
در حال حاضر پزشکان از خاک و هوای روستایی که این خانواده در آن زندگی میکنند نمونه برداری کرده اند، و نمونه خون این دو برادر را به خارج از کشور فرستاده‌اند تا آزمایشات ژنتیک و بررسیهای بیشتر روی آن انجام شود.
عجیبترین بخش این وضعیت این است که پسرها در طول روز کاملا سالم هستند.
شعیب احمد به نشریه اسوشیتد پرس در ماه می گفته بود که "من میخواهم در آینده معلم شوم"، درحالی که برادر کوچکتر گفته میخواهد یک عالم مسلمان شود.خبرهای خوب این است که پزشکان داروهای زیادی را روی این پسرها آزمایش کرده اند تا به رهایی از این وضعیت کمک کنند و به نتایجی اندک اما مثبت نیز رسیده‌اند.
اکرم به رسانه‌ی بارکروفت گفته است که: "امیدواریم که این پسرها با کمک دارو به یک زندگی کمی معمولی برسند".امیدواریم با تحقیقات بیشتر بتوانیم نظری در مورد اینکه چه چیزی موجب بروز این علائم عجیب میشود بدهیم، تا بتوانیم مانع بروز این مشکل برای افراد دیگر شویم.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

نظرات

در ادامه بخوانید...