ویتامین سی - Vitamin C

اسید اسکوربیک یا ویتامین C  اکسیر زندگی است که در همه جا ارزشمند است. تقریبا هر کسی شنیده که ویتامین C موجب پیشگیری از سرماخوردگی می شود، بنابراین در زمستان، همه مردم نارنگی، پرتقال و مرکبات را استفاده می کنند و یا از داروخانه ها مکمل Vitamin C را می خرند.

 

چرا ویتامین C  بسیار مشهور و مهم است؟

دانشمندان در اواسط قرن نوزدهم حدس زدند که یک ویتامین، آماده مبارزه با اسکوربیت (خونریزی شدید از لثه ها) است.در میان ناوبرها و پزشکان یک قانون نانوشته وجود داشت: رژیم معمولی را با سیب زمینی و مرکبات همراه کنید . با توجه به مقدار کافی ویتامین C، بدن از عفونت های ویروسی محافظت و سیستم ایمنی بدن به طور مستقل در مقابل ویروس ها و عفونت ها مبارزه می کند.
 
پس از چند دهه، پژوهشگر Zelva شروع به مطالعه ترکیب ویتامین C کرد و به زودی موفق به استخراج اسید اسکوربیک از آب لیمو تازه شده شد. با این حال، در دهه 1920، مبنای مادی و فنی پیشرفت های بیشتری در مطالعات امکان پذیر نبود. بعد از مدتی، آلبرت جورجی و چارلز کینگ توانستند فرمول شیمیایی این ماده را تفسیر و یک سنتز مصنوعی ایجاد کنند. از آن به بعد، صدها دانشمند به مطالعه خواص ویتامین C اختصاص یافته اند. امروزه این ماده به طور منظم در صنعت پزشکی و زیبایی استفاده می شود.
 
پس از کشف اسید اسکوربیت، در کشورهای اروپایی استفاده از آن به میزان رکوردی رسید. دولت توصیه کرد که ساکنین از این عنصر سه بار در روز استفاده کنند بدون درک اینکه عنصر جدید مفید است. به زودی، موسسات پزشکی شروع به شکایت در مورد هیپرتونیتامین اسید اسکوربیک، نشانه هایی که برای زندگی انسان خطرناک است کردند. در آلمان و نروژ محدودیت های تولید، ارتقاء و فروش ویتامین C را اعمال کرد، که این امر موجب شد که وضعیت را کنترل کند. مردم از ماده ای که اخیرا به عنوان معجزه برای همه بیماری ها مورد توجه بوده، آگاه شدند.
 
محدودیت اسید اسکوربیک تا کنون ادامه دارد. پزشکان متعهد به تنظیم دوز عنصر جهت اجتناب از عوارض ناخواسته هستند.
علیرغم وجود موارد منع مصرف توصیه شده، نقش بیولوژیک ویتامین C در عملکرد بدن بسیار زیاد است. رژیم غذایی باید با دقت برای اطمینان از مصرف مقدار کافی ماده با مواد غذایی و ویتامین ها، مورد توجه قرار گیرد.
 

مفهوم اسید اسکوربیک

فرمول شیمیایی اسید اسکوربیک C6H8O6 است. پودر از ویتامین های دیگر متفاوت نیست: محلول در آب، مقاوم در برابر چربی است، دارای طعم ترش است.
 

 

در چه درجه حرارتی ویتامین C تخریب می شود؟

فرآیند مخرب در 60 درجه شروع می شود و ذرات در 100 درجه تجزیه می شود.
شیمیدان ها ثابت کرده اند که مولکول های ویتامین  با بلور های شکر شبیه هستند، اما تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. ویتامین C مشتق شده از مصنوعی در صنایع غذایی ظاهر شد و بلافاصله به عنوان یک افزودنی مواد غذایی محبوب تحت شماره E315 تبدیل شد. این افزودنی دارای خواص مفید همانند اصل نیست.
 
نقش ویتامین سی در بدن
نقش اصلی اسید اسکوربیک در بدن انسان مبارزه با رادیکال ها و خواص آنتی اکسیدانی است. قوی ترین آنتی اکسیدان است، زیرا اندام ها و بافت های داخلی را از آسیب های احتمالی، توسعه سرطان محافظت می کند.
 

 

ویتامین C چیست؟خواص ویتامین C

با مشارکت ویتامین C ، فرآیندهای بازسازی را در بدن انجام می دهد، سنتز پروتئین انجام می شود ، بافت همبند تقویت می شود. ویتامین C باعث بهبود زخم ها و تأثیر مثبتی بر بازسازی اپیتلیوم می شود.
 
برای ورزشکاران مهم است که به طور مرتب مکمل های مواد معدنی ویتامین با محتوای "اسکوربیکا" را مصرف کنند، زیرا ماده نرمال کردن فرایندهای انرژی و افزایش استقامت است. سنتز هورمون های استروئیدی، متابولیسم اسید فولیک، فلزات طبیعی بدون ویتامین C کامل نیست. در بدنسازی، یک ماده مهم در ساخت عضلات محسوب می شود، زیرا میزان جذب و پردازش پروتئین به آن بستگی دارد.
 
ویتامین ث باعث تقویت عروق خونی می شود و سطح نفوذپذیری عناصر را از طریق دیواره های خود افزایش می دهد. این دارو برای واکنش های آلرژیک تجویز می شود. در حضور ویتامین C در بدن در مقدار مناسب، فرآیندهای التهابی کاهش می یابد.
 
دلیل اصلی توسعه بیماری های قلبی عروقی، افزایش کلسترول در بدن است. اسید اسکوربیک روند سنتز و متابولیسم را عادی می کند، بنابراین کلسترول اکسید شده بر روی دیواره های رگ های خونی از بین می رود. پیشگیری از این پدیده ها سبب جلوگیری از آترواسکلروز می شود که امروزه حتی جوانان از آن رنج می برند.
 
جذب کلسیم و آهن در حضور ویتامین C به 2 برابر افزایش می یابد، خون با عامل ضد آنمی تامین می شود، سیستم عصبی و مفاصل جذب کلسیم را بهتر می کند. مزایای این ماده توسط تحقیقات تایید شده است: بهبود جذب کلسیم حتی در افراد مسن رخ داده است، زمانی که همه فرایندها چندین بار کاهش می یابد.
 
سیستم ایمنی در حضور سه ویتامین اصلی، A، C، E کار می کند. اسید اسکوربیک مسئولیت عملکرد سلول های محافظتی را بر عهده دارد.
 
انکولوژی به عنوان طاعون قرن 21 در نظر گرفته می شود، آمار نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا به سرطان بی رویه در حال رشد است. انکولوژیست ها می گویند که سطح طبیعی ویتامین C در بدن یک مبارزه طبیعی با سلول های سرطانی وجود دارد. با این حال، اگر مازاد اسکوربیت در بدن شکل بگیرد، سلول های جهش یافته، پایدارتر می شوند، حتی پرتودرمانی آنها را نمی گیرد.
 
با افزودن ماده به طور مستقیم در سرطان بدخیم، ممکن است پیشرفت یک تومور سرطانی را کاهش داد. دانشمندان هنوز هم مطالعات بالینی را برای تایید این نظریه انجام می دهند. در هر صورت،به بیماران مبتلا به انکولوژی برای حفظ ویتامین C در سطح مناسب توصیه می شود.
 
اسید اسکوربیک سموم را از کبد آزاد می کند، مس، مواد رادیواکتیو، جیوه، سرب را حذف می کند. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های دستگاه گوارش ویتامین C به یک ابزار ضروری تبدیل شده است. با کنترل سطح ماده در بدن، امکان دارد از تومورهای سرطانی در روده بزرگ و مثانه جلوگیری شود.
 
عملکرد نرمال دستگاه عصبی، مقاومت بدن در برابر استرس را ایجاد می کند، و باعث  مقاومت در برابر بیماری ها می شود. علاوه بر این به کار غدد فوق کلیه که با ترشح مقدار مناسب هورمون هایی که مسئول مبارزه با استرس هستند، کمک می کند.
کمبود آن باعث ایجاد بیماری های مزمن می شود.

 

منابع ویتامین C

بدن اسید اسکوربیک را ذخیره نمی کند، بنابراین باید برای مصرف، دقیقا تحت نظارت باشد. رژیم غذایی روزانه اغلب غذاهای غنی از ویتامین C را ارائه نمی دهد. برای پر کردن مقدار ویتامین C مورد نیاز در قالب دارویی استفاده شود. ویتامین طبیعی محلول در آب است و به راحتی گرما خواص شیمیایی مفید آن را از بین می برد. منابع ویتامین سی چه محصولاتی را شامل می شود؟
کیوی
فلفل شیرین
خربزه
توت فرنگی سیاه
پیاز
گوجه فرنگی
پرتقال
سیب
هلو
خرمالو
سیب زمینی پخته شده
کلم
سبزیجات برگ پهن
قبلا، پرتقال و نارنگی به عنوان منبع اصلی، که بیشترین ویتامین را شامل می شد، محسوب می شد. پس از مدتی، دانشمندان ثابت کردند که این مورد درست نیست، اما هیچ چیز را نمی توان با فلفل و کیوی مقایسه کرد.
 
در میان محصولات حیوانی، ویتامین C فقط در کبد، غده فوق کلیه و کلیه یافت می شود.
 
گیاهان حاوی اسید اسکوربیک که در طول پخت و پز به غذا اضافه می شوند:
نعناع
گزنه
جو
جعفری
سیب زمینی
برگ تمشک
این محصولات به راحتی قابل هضم هستند.افرادی که به رژیم غذایی پایبند هستند می توانند در مورد میزان ویتامین نگران نباشند، زیرا رژیم غذایی آنها شامل غذاهای سالم است.
توصیه می شود سبزیجات و میوه ها را قبل از غذا خوردن پوست کنده و  و برش بزنید.
دوز روزانه باید به سه قسمت یکنواخت تقسیم شود، تا غلظت ویتامین سی در بدن به طور مداوم حفظ می شود.
اسید اسکوربیک به عنوان یک داروی پزشکی
با کمبود ویتامین در بدن، توصیه می شود که این دارو را بصورت های زیر مصرف کنید
شربت
در قرص ها
در آمپول
در پودر
فرم درخواست توسط دکتر درمانی بستگی به ماهیت بیماری دارد. دستورالعمل های استفاده از هشدارها در مورد عوارض جانبی احتمالی با دوز نادرست دارو.
 
قطره Vitamin C برای کودکان تجویز می شودقرص های رایج برای ورزشکاران حرفه ای محبوب هستند. یک قرص که در یک لیوان آب رقیق شده است ، ذخایر ویتامین ها را تقویت می کند و قبل از تمرین خسته کننده انرژی را تجدید می کند. پودر Vitamin C در بسته ها هم موجود است.
 
در آمپول محلول تزریقی تولید می شود. در یک آمپول حاوی 50، 100 میلی گرم است که به شما اجازه می دهد تا دوز مورد نظر دارو را در یک زمان وارد کنید.
 
تجویز بیش از حد معده و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان باردار در معرض خطر قرار دارند زیرا متابولیسم مادر و جنین مختل می شود. در نتیجه، کودک مبتلا به آلرژی  می شود و مادر با مشکلات دستگاه گوارش روبرو می شود.
 

 

میزان مصرف روزانه Vitamin C

دانشمندان در مورد نیاز روزانه ویتامین C برای بدن انسان به توافق رسیده اند. یک گزینه معمول برای یک فرد بزرگسال  60-80 میلی گرم ماده در روز است.
 
نوزادان مجاز به مصرف تا 40 میلی گرم اسید اسکوربیک برای کودکان در سن 5 سالگی - 45 میلی گرم، در چهارده روز افزایش می یابد تا 50 میلی گرم.
 
سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند از روش متفاوتی از محاسبه استفاده کند: 2.5 میلی گرم ویتامین C برای یک کیلوگرم وزن بدن می باشد. یک مرد با وزن 90 کیلوگرم در روز باید 225 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت کند. به منظور پر کردن سطح اسید اسکوربیک برای اهداف دارویی، پزشکان سه برابر توصیه شده را افزایش می دهند.
 
برای افزایش دوز استاندارد برای برخی از دسته ها توصیه می شود ، زیرا مقدار کافی ویتامین C در بدن کافی نیست. این دسته بندی ها عبارتند از:
 
زنان باردار - 75 میلی گرم. اگر سوال دارید که آیا زنان باردار میتوانند ویتامین C مصرف کنند؟ مشورت با متخصص زنان برای نگرانی در مورد سلامت نوزاد داشته باشید. هنگام برنامه ریزی بارداری سطح اسید اسکوربیت در بدن برای مردان و زنان مهم است. نرخ روزانه 100 میلی گرم تجاوز نکند.
مادران شیرده - 90 میلی گرم.
سیگاری ها - 120 میلی گرم.
الکلی ها - 120 میلی گرم. الکل و نیکوتین موجب تخريب ويتامين C شده و باعث کمبود در بدن می شود.
افرادی که در شرایط استرس زا هستند.
افرادی که در مناطق یا محیط زیستی نامطلوب زندگی می کنند: انتشار گازهای خروجی کارخانه ها، آب آشامیدنی غیر بهداشتی و غیره به محض اینکه مواد مضر وارد بدن می شوند، اسید اسکوربیک برای دفع آنها مصرف می شود و ساکنین مناطق شمالی و جنوبی نیاز به افزایش مصرف ویتامین ث دارند.
شرایط آب و هوایی غیر استاندارد برای بدن تنش در نظر گرفته می شود، بنابراین به ساکنین توصیه می کنند که ویتامین های بیشتری از 40 درصد بیشتر از سایر مقادیر مصرف کنند.
زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند.
حتی اگر شما متعلق به یک گروه از افراد مبتلا به کمبود ویتامین C هستید، از دوز مصرفی این مدیتامین در یک زمان استفاده نکنید. دوز را به سه وعده تقسیم کنید و آنها را در طول روز مصرف کنید.
 

میزان استفاده از اسید اسکوربیک چقدر است؟

ویتامین های بدون پاتولوژی در نوزاد پس از پایان دوره شیردهی به رژیم غذایی وارد می شوند. وقتی شیردهی می کنید، کودک تمام عناصر لازم را با شیر مادر می گیرد.
 
دوز مرگبار برای انسان - 60 تا 90 قرص در یک دوره کوتاه مدت. بدن زمان کافی برای حذف ماده از طریق کانال ادراری در صورت مصرف بیش از حد ویتامین ندارد.
 

 

کمبود ویتامین C و علائم آن

به یاد بیاورید که از دوران باستان مرکبات تنها راه نجات از اسکوربوت در نظر گرفته می شد. کمک به جلوگیری از توسعه بیماری 10 میلی گرم ویتامین ث است، که در دو عدد سیب تازه یا انگورپیدا می شود. برای حفظ بهره وری از ارگانیسم، در یک جهان پر از عوامل منفی (گازهای خروجی از اگزوز، آب کثیف، و استرس مزمن) این کافی است.  
 
کمبود ویتامین ث با کاهش کار سیستم ایمنی، آسیب پذیری بدن در برابر بیماری های تنفسی و دستگاه گوارش ظاهر می شود. مطالعات نشان داده اند که با کمبود اسکوربیت در دانش آموزان، توانایی بدن برای مقاومت در برابر بیماری هایی که باعث ایجاد باکتری ها می شود، به نصف کاهش یافته است. کمبود اسید باعث بیماری جدی می شود.

نشانه های کمبود ویتامین C

حساسیت ساق پا
از دست دادن دندان
کاهش دقت بینایی
بوجود آمدن رگهای واریسی
کبودی
درمان زخم طولانی مدت
خستگی
ریزش مو
چاقی
ظاهر شدن چین و چروک های قدیمی
تحریک پذیری
بی توجهی
درد مفصلی
بی خوابی
افسردگی
بی تفاوتی
با کمبود اسید اسکوربیک، کمبود ویتامین برای دو تا سه ماه رشد می یابد.
برای تعیین سطح ویتامین C در بدن آزمون خاصی لازم نیست، به راحتی در خانه انجام می شود. بازو را با یک باند الاستیک تنگ ببندید تا نقاط کوچک روی سطح پوست ظاهر شوند. تعداد نقاط نشان دهنده سطح کمبود ویتامین است: تعداد نقاط نشان دهنده پیچیدگی وضعیت است.

 

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین C

اسید اسکوربیک برای انسان بسیار مفید است، اما در مقادیر زیاد می تواند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کند و کمبود باعث تقویت فرایندهای نامطلوب می شود که بر سلامت عمومی تأثیر می گذارد.
 

عوارض مصرف بیش از حد اسید اسکوربیک

اسهال
از بین رفتن سلول های خونی
مصرف همزمان ویتامین C و آسپرین موجب تحریک مخاطی معده و زخم می شود. آسپرین باعث افزایش مصرف اسید اسکوربیک می شود که از طریق کلیه و ادرار دفع می شود. چنین تلفاتی اولین زنگ خطر کمبود ویتامین است.
دوز شوک ویتامین C از جذب ویتامین B12 جلوگیری می کند که به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. کمبود B12 بر روی بدن تاثیر می گذارد، بنابراین سطح آن باید به طور منظم توسط یک دکتر نظارت شود.
پس از استفاده از ویتامین C، دندان ها و دهان باید تمیز شوند.
دوزهای بالا اسید اسکوربیک عملکرد پانکراس را کاهش می دهند که برای افراد دیابتی و افراد کم خون، ترومبوفلبیت و ترومبوز خطرناک می شود. ویتامین C بر تشکیل یک گروه جداگانه از هورمون ها تأثیر می گذارد که بر کار کلیه ها و شریان ها تأثیر می گذارد.
اسید اسکوربیک در فروشگاه ها، داروخانه ها آزادانه در دسترس است، بنابراین شما می توانید آن را بدون نسخه پزشک خریداری کنید.

 

مصارف ویتامین C در پزشکی

خواص سودمند اسید اسکوربیک به محبوبیت آن در پزشکی منجر شده است. آماده سازی ویتامین C برای طیف وسیعی از بیماری ها تجویز می شود:
آیتامینوزیس
هپاتیت
سیروز
کلمینتیس
زخم
شکستگی
خونریزی
دیاتیزه
بیماری های عفونی
دیستروفی
پزشکان، پس از بررسی وضعیت بیمار، دوز مصرف روزانه را به 1.5 گرم افزایش میدهند. داروهای داخل عضلانی برای کمبود شدید ویتامین معرفی می شوند، در موارد دیگر رژیم غذایی تنظیم می شود و قرص تجویز می شود.
 
لینوس پائولینگ، معروف ترین دکتر یک طرفدار شدید در استفاده از ویتامین C برای اهداف دارویی بود. لینوس پائولینگ از استفاده از این ماده در درمان بیماری های جدی و بیماری های جزئی حمایت کرد، اما این نظریه توسط مطالعات فیزیولوژیست ها پشتیبانی نمی شد. بعضی از بیماران بعد از بالا بردن عادت روزانه علائم جدی ناشی از هیپرتونیتامین را نشان دادند.
اسید اسکوربیک برای تاخیر قاعدگی و چرخه نامنظم تجویز می شود. ویتامین C در تولید استروژن و جزء اصلی ساختار لایه داخلی رحم دخیل است. اسید اسکوربیک باعث قاعدگی می شود و سلامت زنان را بهبود می بخشد.
 

 

کاربرد ویتامین C در لوازم آرایشی

اسید اسکوربیک، به عنوان آنتی اکسیدان ، در بخشی از لوازم آرایشی برای پیشگیری از پیری برای زنان در محصولات آرایشی استفاده می شود. محصولات ویتامین C باعث جلوگیری از بروز رادیکال های آزاد در پوست می شود، به همین دلیل است که در ساخت کرم های ضد پیری استفاده می شود.
 
حضور ویتامین در لیست اجزاء لوازم آرایشی، کیفیت را تضمین نمی کند، زیرا همیشه آن مقدارلازم از ویتامین C استفاده نمی شود تا اثر بخشی داشته باشد. دوز مطلوب در زیبایی از 0.3٪ تا 10٪ می باشد. محصولات حرفه ای بر روی برچسب ها حاوی اطلاعات در مورد مقدار ماده فعال و درصد اجزای تشکیل دهنده است.
 
با توجه به حساسیت ویتامین به نور و هوا، لوازم آرایشی بر اساس آن در بسته بندی غیر قابل نفوذ موجود است.
 

لوازم آرایشی صورت بر اساس ویتامین C دارای عملکرد زیر است:

محافظت از پوست در برابر اشعه مادون قرمز
سنتز کلاژن
بازگرداندن الیاف کلاژن
روند پیری را کاهش می دهد
افزایش حالت کشسانی پوست
جلوگیری از بوجود آمدن لکه های سنی
تسکین دهنده التهاب
تازه کردن و بهبود رنگ صورت
دیواره های عروقی را تقویت می کند.
 
اسید اسکوربیک برای مو مفید است، آن را جلامی دهد و باعث درخشش و ابریشمی شدن  مو می گردد. آمپول های ویتامین ث مایع به شامپو ها برای شستن مو، اضافه می شوند. 
خواص ویتامین C  با اسطوره ها و شایعاتی همراه شده است. در مورد خواص معجزه آسایی ویتامین C، افسانه هایی دور از واقعیت وجود دارد. ما پیشنهاد می کنیم که با اختراعات عامه و مشترک در مورد ویتامین C آشنا شوید.

 

سوالات رایج در باره مصرف Vitamin C

آیا اسید اسکوربیک در مقابل ODS(سندرم انسدادی مدفوع) بدن را محافظت می کند؟

کسانی که اولین نشانه های بیماری را دیده اند، باید بلافاصله ویتامین C را مصرف کند.

Vitamin C و سرماخوردگی

پزشکان ویتامین C را به بزرگسالان و کودکان اختصاص دادند، که ادعا می کردند که به زودی از سرما و سرفه خلاص می شوند. این درست نیست ویتامین تنها در صورت مصرف پیش از شروع سرماخوردگی به عنوان یک پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد. در غیر این صورت، افرادی که ویتامین C مصرف می کنند، در طول بیماری، کسالت کمتری از فرد معمولی دارند.

آیا ویتامین C بدن را از سموم محافظت می کند؟

نتایج مطالعات بالینی دانشمندان با تجربه را تحت تأثیر قرار دادند. افراد سیگاری دچار آسیب جبران ناپذیری به سلامت اعضای خانواده خود و تبدیل آنها به افراد سیگاری منفعل می شوند. اگر آنها به طور منظم اسید اسکوربیک مصرف کنند، پس از آن اثر سیگار بسیار کمتر است.

آیا ویتامین C بر تومورهای سرطانی تاثیر می گذارد؟

نظرات دانشمندان در مورد تاثیر اسید اسکوربیک در مبارزه با تومورهای سرطانی بین خودشان متفاوت است. چند سال پیش، مارکی لوین - کارمند موسسه ملی بهداشت، ثابت کرد که ویتامین C در مبارزه با سرطان کمک می کند - سلول های سرطانی را از بین می برد. با تزریق ویتامین C به بدن، میزان بقای سلول های سرطانی به نصف کاهش یافت. اثرات مثبت دارو در سرطان باید با نتایج محصولات بالینی ثابت شود، چرا که هر ارگانیسم دارای ویژگی های استثنایی است.

آیا با ویتامین C می توانید وزن خود را کاهش دهید؟

در واقع، ویتامین C باعث بهبود عملکرد بدن می شود، از دست دادن چند پوند ممکن است، اما نه بیشتر. برای کاهش وزن، شما نباید فقط مکمل ها را مصرف کنید، مهم است که کمبود کالری ایجاد کنید. تغذیه متعادل، فعالیت بدنی و خواب مناسب کلید تندرستی یک بدن سالم است. برای درک چگونگی مصرف کالری و مصرف روزانه، بایستی یک دفتر روزانه داشته باشید و هر وعده غذایی (وزن، کالری) را در آن ثبت کنید.
مصرف بیش از حد، مانند فقدان یک عنصر، منجر به پیامدهای منفی می شود. لازم نیست که یک دوز ویتامین را که قبلا توسط پزشک متخصص بررسی نشده است تجویز کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید