تقویت کننده سیستم ایمنی بدن 15 غذا

تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن

آیا به محض این که در مقابل یک باد قرار می گیرید دچار بیماری می شوید؟ اگر یک نفر عطسه کند شما سرما خورده اید؟ پس باید به شما بگویم که بدن شما دارای سیستم ایمنی ضعیفی است. البته نگران نباشید، در این مقاله  15 ماده تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی می کنیم که به طرز معجزه آسایی شما را از شر سرما خوردگی های پی در پی و سیستم ایمنی ضعیف بدنی رها می کند.

  1. مرکبات

بیشتر مردم بعد از این که دچار سرماخوردگی می شوند ویتامین سی مصرف می کنند. این کار نیز بدان علت است که ویتامین سی به بازسازی سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین سی همچنین تولید سلول های سفید را افزایش می دهد. این ها کلید های اصلی هستند که می توانند شما را در برابر بیماری ها محافظت کنند.

چند مورد از متداول ترین میوه های مرکبات شامل:گریپ فروت؛ پرتقال؛ نارنگی؛ لیمو ترش؛ لیمو شیرین و یافا است.

به این علت که بدن شما نمی تواند ویتامین سی را تولید یا ذخیره کند لازم است که برای حفظ سلامتی خود روزانه ویتامین سی را وارد بدن خود کنید. البته بدیهی است که تمام مرکبات سرشار از ویتامین سی هستند پس در مصرف آن دچار مشکل نخواهید شد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی به آسانی صورت می گیرد.

  1. فلفل دلمه ای قرمز

اگر فکر می کنید که مرکبات بیشتر از هر میوه یا سبزی حاوی ویتامین سی است باید بگویم که لازم است کمی بیشتر فکر کنید.

یک اونس از فلفل قرمز دلمه ای دو برابر بیشتر از یک اونس از هر مرکبات دیگری دارای ویتامین سی است.

همچنین فلفل دلمه ای قرمز سرشار از بتا کاروتن نیز هست. ویتامین سی تنها می تواند پوست شما را سلامت نگه دارد در حالی که بتا کاروتن هم پوست و هم چشمان شما را سالم نگه می دارد.

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی خود سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این نوع از کلم سرشار از ویتامین های آ، سی و ای است. همچنین علاوه بر این ویتامین ها، کلم بروکلی حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر نیز هست. به طور خلاصه کلم بروکلی یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که شما می توانید به جدول مواد غذایی خود وارد کنید. البته برای این که این سبزی بیشترین سود را به شما برساند آن را یا به صورت خام مصرف کنید یا آن را خیلی کم آب پز کنید.

  1. سیر

سیر یکی از آن موادی است که در تمام نقاط دنیا می توان آن را پیدا کرد. سیر کمی تندی به غذای شما اضافه می کند و البته مقدار آن نیز برای سلامتی شما نیز مفید هست. جالب است بدانید که در همان ابتدای شهر نشینی های اولیه مردم برای جلوگیری از بیماری ها از سیر استفاده می کردند. با توجه به گفته ی سازمان بین المللی مرکز سلامت، سیر به پایین آمدن فشار خون و پایین آمدن فشار درون رگ های خونی کمک می کند. اما ماده ای که در سیر باعث تقویت ایمنی بدن می شود ترکیبات سولفور دار آن مانند آلیسین است.

  1. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از آن مواد پر طرفداری است که به سرعت بعد از بیماری به سراغ آن می رویم.

زنجبیل می تواند التهاب های ناشی از زخم ها و بریدگی ها و هر نوع التهاب دیگر حتی التهاب گلو در هنگام سرماخوردگی را درمان کند.

زنجبیل همچنین به کاهش حالت تهوع نیز کمک می کند. همچنین زنجبیل به علت این که دارای کاپسایسین است می تواند درد های مزمن را کاهش دهد و البته با کاهش کلسترول خون نیز به بدن کمک می کند.  

  1. اسفناج

اسفناج خود را درون مواد غذایی ما جا کرده است البته این تنها به علت این نیست که سرشار از ویتامین سی است. بلکه اسفناج علاوه بر ویتامین سی سرشار از آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن است که قابلیت مقابله ی بدن با بیماری ها را افزایش می دهد. مانند بروکلی، اسفناج اگر به مقدار بسیار کم پخته شود سالم تر است اما باید مراقب باشید که آنقدر آن را نپزید که مواد مغذی خود را از دست بدهد. با این وجود، کمی پختن آن باعث آزاد شدن ویتامین آی آن شده و به نوبه ی خود به آزاد شدن مواد مغذی دیگر مانند اوگسالیک اسید کمک  می کند.

  1. ماست

همواره از ماست های پروبیوتیک استفاده کنید.

ماست یونانی نیز اتخاب خوبی به نظر می رسد. ماست های پروبیوتیک دارای باکتری های مفیدی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر کنند و به بدن شما در هنگام مبارزه با بیماری ها کمک کنند. تنها ماست هایی را که پروبیوتیک هستند مصرف کنید سعی کنید از ماست هایی که با شکر شیرین شده اند دوری کنید. شما می توانید ماست خود را با میوه ها شیرین کرده و از خواص خود میوه نیز بهره مند شوید. ماست منبع غنی از ویتامین دی است همچنین اگر ماست تهیه کردید از ماست هایی استفاده کنید که با ویتامین دی غنی شده اند. ویتامین دی به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را به طور طبیعی در مقابل بیماری ها ایمن می سازد.

  1. بادام

بادام یکی از موادی است که سرشار از ویتامین های ایی و سی است که مصرف آن به هنگام سرماخوردگی به بهبود سریع تر بدن کمک می کند. با این وجود، ویتامین ای کلید دست یابی به سیستم ایمنی قوی بدن است. علاوه بر این بادام و دیگر مغز ها سرشار از چربی های مفید نیز هست. نصف فنجان بادام حدود 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ایی را به راحتی تامین می کند.

  1. زردچوبه

این ادویه ی زرد خوش رنگ یکی از ادویه هایی است که علاوه بر این که از دیر باز برای تهیه ی غذا استفاده شده است، از آن به عنوان یک آنتی بیوتیک و یک تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدنی نیز استفاده شده است. این خواص زردچوبه باعث شده است که ما آن را در لیست مواردی قرار دهیم که مصرف روزانه ی آن می تواند به بالابردن قدرت ایمنی بدن کمک کند.

در سیارک بخوانیم: 

40 خاصیت برای زردچوبه

40 خاصیت برای زردچوبه بخش دوم

  1. چای سبز

هم چای سبز و هم چای سیاه هر دو دارای فلانوئویید هستند.

همچنین چای سبز دارای سطوح بالای EGCG است که یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی است. این آنتی اکسیدان بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر گذار است.

  1. پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه هایی است که سرشار از ویتامین سی است. شا می توانید در یک پاپایا 224 درصد نیاز روزانه ی بدن به ویتامین سی را بیابید. پاپایا همچنین دارای یک آنزیم است که بر روی کار روده تاثیر می گذارد. هچنین پاپایا سر شار از پتاسیم و ویتامین های گروه بی است که برای سلامت و سیستم ایمنی بدن بسیار لازم هستند.

  1. کیوی

مانند پاپایا، کیوی نیز سرشار از مواد مغذی حیاتی مانند پتاسیم، ویتامین کا و ویتامین سی است. ویتامین سی سلول های سفید خون را برای مبارزه با بیماری ها تقویت می کند و در همان حال دیگر عملکرد های بدن را نیز تقویت می کند.

  1. مرغ و بوقلمون

زمانی که شما بیمار می شوید، سوپ مرغ می تواند بهترین غذایی باشد که به شما احساس بهتر شدن را القا می کند. سوپ مرغ به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند و همچنین از دوباره بیمار شدن شما جلوگیری می کند. ماکیانی مانند مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین بی 6 هستند. حدود 3 اونس از گوشت مرغ یا بوقلمون حدود 40 الی 50 درصد نیاز روزانه ی شما به ویتامین بی 6 را تامین می کند. ویتامین بی 6 نقش مهمی در واکنش های شیمیایی که در بدن اتفاق می افتد، ایفا می کند. همچنین این ویتامین برای شکل گیری سلول های قرمز خون حیاتی است.

  1. دانه های گل آفتابگردان

دانه های گل آفتاب گردان سرشار از فسفر، منیزیمو ویتامین بی 6 است.

همچنین به طور قابل توجهی حاوی ویتامین ای است. نصف فنجان دانه های گل آفتابگردان حدود 82 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ای بدن را تامین می کند. ویتامین ای یک آنتی اکیسدان بسیار قوی است. این ویتامین همچنین نقش بسزایی در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. دیگر مواد غذایی که دارای ویتامین ای بالایی هستند شامل آوکادو سبزی هایی با رنگ سبز تیره می باشد.

  1. سخت پوستان

سخت پوستان جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که به ذهن کمتر کسی خطور می کند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن از آن استفاده کند اما حقیقت این است که برخی از سخت پوستان سرشار از زینک هستند. زینک برخلاف دیگر ویتامین ها و مواد معدنی زیاد جلب توجه نکرده است اما بدن ما برای این که بتواند به درستی ایمنی ما را تامین کند به آن نیازمند است. تنوع در سخت پوستان زیاد است اما برخی از آن ها از بقیه زینک بیشتری دارند که شامل:

خرچنگ

صدف خوراکی

خرچنگ دریایی

صدف رودخانه ای

در نظر داشته باشید که شما نمی خواهید بیشتر از نیاز روزانه ی خود زینک مصرف کنید. برای مردان بزرگسال، این نیاز 11 میلی گرم و برای زنان بزرگسال 8 میلی گرم است. زینک بیش از حد در واقع می تواند مانع عملکرد صحیح  سیستم ایمنی بدن شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید