سه محصول مفید و بسیار ارزان قیمت برای سلامتی

در

اسموتی مفید

 طبق گفته متخصص تغذیه چینی ، این سه محصول مفید و بسیار ارزان قیمت است. این متخصص درباره موارد مورد علاقه خود در بین محصولات صحبت کرد. همه آنها ارزان و در همه جا فروخته می شوند و این فقط به مزیت های آنها می افزاید.چنگ لی ، متخصص تغذیه چینی گفت که چه غذاهایی می توانند سلامتی را بازیابی کنند. مهم است که این محصولات بسیار پرطرفدار و در دسترس همگان باشد. ما در مورد چغندر ، هویج و سیب صحبت می کنیم.

این متخصص ادعا می کند که این محصولات حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن هستند. چنگ لی توصیه می کند اسموتی از آنها درست کنید یا آب آن را فشار دهید. پس از آن او توصیه می کند که بگذارید نوشیدنی حدود یک ساعت بماند. این امر ضروری است به طوری که تمام اتصالات مهم وقت داشته باشند تا خود را آزاد کنند. پس از آن ،معجون معجزه گر را می توان نوشید.

 

متخصص تغذیه معتقد است که یک لیوان در روز کافی است تا با گذشت زمان احساس بهتری داشته باشید. این نوشیدنی کلیه و کبد را سم زدایی می کند. همچنین به طور کامل باعث کاهش درد قاعدگی در زنان ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جوان سازی و درمان غده تیروئید می شود.

 

بسیاری از خواص مفید در این نوشیدنی وجود دارد. به عنوان مثال ، چغندر سرشار از بتاسیانین است - ماده ای که بدن را از سموم کاملاً تسکین می دهد. مطالعاتی وجود دارد كه ادعا می كنند كه بتاسیانین مانع از پیشرفت سلولهای سرطانی می شود. علاوه بر این ، چغندر در درمان نقرس و بیماری های کیسه صفرا مؤثر است. چغندر حاوی اسیدفولیک است ، که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای مادران باردار بسیار مفید است.

هویج سرشار از کاروتن است ، که باعث تقویت بینایی و مبارزه با کلسترول خون می شود. همچنین برای مبتلایان به آکنه مفید است. سیب به طور کامل عضله قلب را تقویت می کند و سرکه سیب می تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند

نظرات

در ادامه بخوانید...

غذای سالم و مضر برای صبحانه

در
غذای سالم و مضر برای صبحانه
برخی از غذاها برای صبحانه توصیه نمی شوند، در حالی که بعضی از غذا ها به افزایش انرژی بدون به خطر انداختن سلامتی کمک می کنند.

 

غذاهای سالم و مضر برای صبحانه

دلیل خاصی وجود دارد که چرا غذاهای خاصی برای خوردن با معده خالی توصیه نمی شود. برای هر محصول دلایل خاصی دارد. به طور کلی، غذاهایی که غشای مخاط معده را تحریک می کنند، سطح قند خون را افزایش می دهند و غذاهای بیش از حد چرب برای صبحانه مناسب نیستند. بعد از خواندن این پست همه چیز را درک خواهید کرد.
 
اگرچه بسیاری از مردم یک صبحانه کامل با یک لیوان آب پرتقال می خورند، در واقع این نوع تغذیه خوب نیست، میوه های مرکبات برای اولین وعده غذایی یا صبحانه مناسب نیستند. اسید باعث تخریب غشای مخاط معده می شود و این علت سوزش سر دل و سایر مشکلات در بخش دستگاه گوارش است. به همین دلیل از خوردن سبزیجات و میوه ها خام برای صبحانه جلوگیری کنید. سبزیجات و میوه ها می توانند برای میان وعده خورده شوند، اما تنها بعد از خوردن صبحانه.
 
غذاهای بسیار چرب مانند قطعات گوشت با مقدار زیادی گوشت سرخ شده ، برای صبحانه خوب نیستند. هضم آنها بیش از حد به سیستم گوارش فشار وارد می کند و این باعث احساس سنگینی و هضم نشدن را به همراه دارد.
 
برای صبحانه، بهتر است محصولات شیرین را استفاده نکنید. غذاهایی با کربوهیدراتهایی که سریع هضم و جذب می شوند باعث افزایش شدید سطح قند خون می شوند و این برای بدن خیلی خوب نیست. بهتر است روز را با غذاهای غنی از کربوهیدراتهایی دید هضم شروع کنید.
غلات مختلف، ظروف تخم مرغ، نان کامل گندم( نان سبوسدار) و پنیر کاملا مناسب برای صبحانه هستند. به عنوان یک افزودنی برای غلات، می توانید از آجیل، میوه های خشک، عسل، انواع توت ها استفاده کنید.
 

 

محصولاتی که برای صبحانه مناسب نیست

پس از تجزیه و تحلیل از محبوب ترین محصولاتی که برای صبحانه استفاده می شود،
متخصصان تغذیه آمریکایی گفته اند که بیشتر مردم برای صبحانه، تخم مرغ، ساندویچ، غلات، قهوه و آب می خورند. کارشناسان معتقدند که هر صبحانه نمی تواند مفید باشد، اغلب آنها مضر هستند.
 
به خصوص متخصصان تغذیه توصیه به توجه به ساندویچ های شما می کنند. به طور خاص، نان سفید می تواند سوزش سر دل و دیگر علائم ناخوشایند در دستگاه گوارش را باعث شود. بنابراین، نان برای صبحانه بهتر است که کامل و دارای سبوس باشد. این نان  منبع بسیاری از کربوهیدرات، حاوی ویتامین های بیشتر، مواد معدنی و فیبر است.
 
این نیز بسیار مهم است که شما ساندویچ را با لیست ممنوعه شامل سوسیس، گوشت های دودی، پنیر چرب از لیست خود حذف کنید. این محصولات در اصل توصیه نمی شود، اما در صبح آنها به خصوص خطرناک تر هستند به علت داشتن - ادویه جات، ترشی جات، گوشت، مقدار زیادی نمک و چربی تاثیر منفی بر کار دستگاه گوارش می گذارند. علاوه بر این، آنها نه تنها باعث اختلالات گوارشی خفیف، بلکه به توسعه التهاب،التهاب معده و زخم معده منجر می شوند.
شیرینی یک بمب واقعی کربوهیدرات است که باعث افزایش شدید سطح قند خون می شود. در همان لحظه استفاده، ولی چند ساعت بعد شما احساس گرسنگی خواهید کرد.توصیه نمی شود که محصولات شیرین را در صبحانه بخورید، به خصوص در معده خالی.
 
آب میوه و میوه های تازه، به ویژه ترش، می تواند در میان وعده بعد از صبحانه باشد. بهتر است از آبمیوه ها و میوه ها با معده خالی استفاده نکنید - آنها مخاط معده را تحریک می کنند و می توانند باعث ایجاد گاستریت، زخم معده و سایر بیماری ها شوند.
 
بر اساس نتایج، یک لیست کامل از غذاهایی که برای غذا خوردن برای صبحانه مضر هستند، تهیه شده است. آنها شامل نه تنها سوسیس های دودی، بلکه آب میوه های تازه نیز بودند. ثابت شده است که آبمیوه های طبیعی در معده خالی برای معده مضر هستند و می توانند ظاهر گاستریت یا تشدید آن را تحریک کنند. همین امر برای قهوه نیز صادق است. بهتر است که تنها در میان وعده بخوریم.
صبح برای ما مهم است که انرژی و شادی را برای تمام روز به دست آوریم. به نظر می رسد که برخی از غذاها برای صبحانه نباید خورده شوند، در غیر این صورت شما باید در تمام طول روز احساس خواب آلودگی کنید. اول از همه، شما باید مواد غذایی با قند بالا را اجتناب کنید. شیرینی انتخاب بد برای شروع روز است. اما محصولات به ظاهر بسیار مفید است که نباید در صبح مصرف شود، اگر شما نیاز به قدرت و انرژی زیادی دارید.
 

برای صبحانه نباید اسفناج و موز بخورید.

این محصولات بسیار مفید هستند اما منیزیم زیادی دارند. این یک اثر آرام بخش دارد، بنابراین باعث خواب آلودگی می شود. برنج قهوه ای همچنین دارای اثر آرام بخش است. این یک روش عالی برای تقویت سیستم عصبی و محافظت در برابر استرس است، اما صبح بهتر است از برنج قهوه ای خودداری شود.

برای صبحانه پنیر خامه ای نخورید.

برای صبحانه پنیر گیلاس نخورید.
بسیاری از مردم مایلند در وعده صبحانه پنیر خامه ای بخورند، اما پنیر خامه ای حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند که باعث خواب آلودگی می شود. بنابراین، بعد از ظهر برای خوردن پنیر بهتر است ، به عنوان مثال، برای میان وعده بعد از ظهر با چای. یکی دیگر از محصولات "خواب آلود" گیلاس است. این یک منبع ملاتونین طبیعی است، بنابراین بهتر است که گیلاس را برای شام بخورید - انواع توت های آبدار به شما کمک می کنند که کاملا بخوابید و پوست شما دوباره جوان شود.
 
همچنین مواد غذایی سنگین مانند گوشت قرمز، محصولات آردی، محصولات لبنی و غذا های سریع برای صبحانه مناسب نیستند. به منظور هضم چنین صبحانه، بدن مقدار زیادی انرژی را صرف می کند و شما خسته خواهید شد.
 
با توجه به نظر خواهی برای  بهترین صبحانه چیست؟ نظرات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که میتوانید هر آنچه که برای صبحانه میخواهید بخورید، زیرا بدن هنوز در طول روز از کالری اضافی استفاده میکند. دیگران می خواهند برای صبحانه کمی کمتر از نصف کالری روزانه غذا بخورند، در حالی که دیگران، برعکس، صبحانه خود را محدود می کنند.
در هر صورت، شما می توانید غذاهای سالم و مناسب برای صبحانه را انتخاب کنید تا بدین ترتیب بدن بیشترین سود را به دست آورد.

 

محصولاتی که برای صبحانه مناسب است

بهترین گزینه برای صبحانه، تخم مرغ، غلات و سالاد سبزیجات تازه است. اگر میخواهید صبحانه ای از گوشت داشته باشید، بهتر است گوشت سفید را انتخاب کنید، مانند سینه مرغ، بوقلمون.
 
اما برای ترجیح دادن غذاهای فرنی یا تخم مرغ بسیار ساده تر است - آنها بسیار سریع آماده می شوند. و گزینه های گوناگون برای تهیه آن به شما کمک می کند که صبحانه متنوع داشته باشید. کرفس یک منبع عالی از کربوهیدراتهای طولانی مدت است که بدین معنی است که شما برای نیمه اول روز انرژی دریافت می کنید. تخم مرغ همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها، عناصر کمیاب و پروتئین است که به شما کمک می کند تا روز را به طور مثبت شروع کنید.
 

 

بهترین زمان برای صرف صبحانه

صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی روز است. و مسئولیت تامین انرژی برای تمام روز را فراهم می کند. متخصصان تغذیه و دیگر متخصصان بارها و بارها بحث کرده اند که چه زمانی برای اولین بار در یک روز غذا بخورند؟ و در نهایت، دانشمندان توانستند زمان مناسب برای صبحانه را محاسبه کنند.
 
پژوهش در این زمینه شامل دانشمندان ایالات متحده آمریکا شد. چندین آزمایش کمک کرد که برای اولین بار در یک روز شما نیاز به غذا در عرض یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب باشد.
 
توجه داشته باشید که بسیاری از مردم مدرن ترجیح می دهند که صبحانه نخورند. این به به دو دلیل : یا کمبود وقت برای یک وعده غذایی کامل، و یا بی میلی و بی اشتهایی .
 
اما صبحانه فوق العاده مهم است: معلوم می شود که نه تنها به شما انرژی می دهد، بلکه بدن انسان را بیدار می کند، کار متابولیسم را آغاز می کند، سطح قند و انسولین را در خون تثبیت می کند.
 
به گفته دانشمندان یک فرد یک ساعت بعد از بیدار شدن باید صبحانه بخورد. اگر این کار انجام نشود، پس از آن فوق العاده دیر است و در طول تمام روز، فرد هر چیزی را که گیر بیاورد می خورد، غذاهای مضر را می خورد و احساس گرسنگی شدیدی می کند، تقریبا سه برابر بیشتر از صبحانه، می خورد اما باز هم گرسنه است.اما مزایای مقدار زیادی مواد غذایی خورده شده در طول روز، دیگر آن تاثیری را که صبحانه به شما می دهد، نمی دهد. 
 
همچنین، دانشمندان متوجه شده اند که صبحانه خوشمزه بلافاصله پس از خواب کمک می کند تا روحیه خود را بالا ببریم، مغز را تغذیه کرده و به توسعه حافظه، تفکر، توانایی های شناختی کمک می کند. بنابراین فراموش نکنید که صبحانه بخورید!

 

بهترین محصول برای صبحانه

این پژوهش شامل محققان انگلستان بود. آنها متوجه شدند که تخم مرغ باید در صبح خورده شود این صبحانه مفید و خوشمزه است. واقعیت این است که چنین صبحانه ای به فرد حداکثر انرژی و سود را، به جای ساندویچ سوسیس معمولی می دهد.
 
به عنوان بخشی از مطالعه، کارشناسان یک آزمایش انجام دادند: دانشمندان می خواستند بدانند که چگونه تخم مرغ ها بر بدن انسان اثر می گذارند. معلوم شد که تخم مرغ می تواند حداکثر مواد مغذی و انرژی را برای تمام روز فراهم کند. بدن از پروتئین اشباع شده و معده می تواند سریعتر غذا را هضم کند. بنابراین یک فرد انرژی را سریعتر دریافت می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

جدول کلسیم مصرفی توصیه شده در روز بر اساس سن

در

کلسیم : منبع ناکافی کلسیم در طول عمر به توسعه پوکی استخوان کمک می کند. مطالعات منتشر شده زیادی نشان می دهند که کلسیم مصرفی پایین در تغذیه به نظر می رسد که در ارتباط با حجم استخوان کم، از دست رفتن سریع استخوان و نرخ بالای شکستگی باشد. بررسی های تغذیه ملی نشان می دهد که بیشتر افراد کمتر از نصف مقدار کلسیم توصیه شده برای ساخت و سالم نگهداری استخوان ها مصرف می کنند.

منبع غذایی کلسیم شامل محصولات لبنی کم چرب، مانند شیر، ماست، پنیر، و بستنی؛ سبزیجات علفی سبز تیره مانند بروکلی، کلم سبز، نوعی کلم چینی و اسفناج؛ ساردین ها و سالمون های استخوانی؛ توفو؛ بادام ها؛ و غذاهای غنی شده با کلسیم مانند آبمیوه پرتقال، غلات و نان ها هستند.

بسته به اینکه شما روزانه چه مقدار کلسیم از غذا دریافت می کنید، شما ممکن است نیاز به مصرف مکمل کلسیم داشته باشید. نیاز به کلسیم در طول عمر یک شخص تغییر می کند. نیاز بدن به کلسیم در طول کودکی و نوجوانی، زمانی که اسکلت به سرعت در حال رشد است و در طول بارداری و شیردهی، بیشتر است.

زنان یائسه و مردان مسن تر نیز نیاز به مصرف کلسیم بیشتری دارند. همچنین با افزایش سن بدن شما در جذب کلسیم و دیگر مواد مغذی کم کاراییتر می شود. بزرگسالان مسن تر نیز بیشتر تمایل به داشتن مشکلات پزشکی مزمن و استفاده از داروهایی دارند که ممکن است جذب کلسیم را مختل کند.

کلسیم مصرفی توصیه شده

گروه رده سنی

میلی گرم/روز

منبع : هیئت غذا و تغذیه، موسسه پزشکی، آکادمی ملی علوم، 2010

نوزاد 0 تا 6 ماه

200

نوزاد 6 تا 12 ماه

260

1 تا 3 ساله

700

4 تا 8 ساله

1000

9 تا 13 ساله

1300

14 تا 18 ساله

1300

19 تا 30 ساله

1000

31 تا 50 ساله

1000

51 تا 70 ساله – مرد

1000

51 تا 70 ساله – زن

1200

70 ساله

1200

14 تا 18 ساله، باردار/شیرده

1300

19 تا 50 ساله، باردار/شیرده

1000

ویتامین دی: ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم و سلامت استخوان بازی می کند. منابع غذایی ویتامین دی شامل زرده تخم مرغ، ماهی آب شور و جگر است. بسیاری از افراد ویتامین دی کافی به طور طبیعی به دست می آورند؛ با این حال، مطالعان نشان می دهد که تولید ویتامین دی در افراد مسن، در افرادی که خانه نشین هستند و در کل برای همه در طول زمستان کاهش می یابد. بزرگسالان باید روزانه تا 70 سالگی ویتامین دی مصرفیشان 600IU (واحد بین المللی) باشد. مردان و زنان بالای 70 سال باید مصرف روزانه را به 800IU افزایش دهند. (سیارک)

- علائم پوکی استخوان

- راه های تشخیص پوکی استخوان

- راه های درمان پوکی استخوان

یشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

داروهایی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند

 - بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی 

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۸/۱I came, I read this article, I codnqereu.

در ادامه بخوانید...

بازی کردن چگونه عادت تغذیه ای ما را دستخوش تغییر می کند

در

بازی ما را هیجان زده می­کند

ممکن است بعد از یک بازی و مبارزه ­ی طاقت­ فرسا با دوستان خود، بسیار هیجان زده شوید و در حالت رضایت ذهنی قرار بگیرید. معمولا در این شرایط بدن تمایل به خوردن دارد و در میان تمامی خوراکی ها معمولا غذاهای چرب با مزه های تند و نوشیدنی های قندی را ترجیح می­دهد. در این مواقع اشتهای زیادی دارید و تا سیری کامل از خوردن دست نمی­کشید. درست مثل زمانی که بعد از یک بازی طولانی در گیم نت با دوستان خود به فست فود می­روید و چند بشقاب مرغ سرخ شده و کوکا­کولا را می­بلعید. از آنجا که توان فکری و قوای ذهنی شما تا حد امکان تخلیه شده و بدن در یک حالت احساس غلط و موقت است، بلافاصله پس از خوردن، بدن تمایل به خواب و استراحت فیزیکی پیدا می­کند و این یعنی فرآیند به خوردن و در نهایت خواب یا لم طولانی منجر می­شود. در این شرایط سعی کنید اشتهای زیاد خود را با غذا­های سبک ولی حجیم مثل سالاد یا میوه مهار کنید و بعد از استراحت فیزیکی و ذهنی کامل به خوردن وعده کامل بپردازید.

می­خوریم و هم­زمان  بازی می­کنیم

این شرایط را به دو گونه می­توان تعبیر کرد. یک اینکه موقع بازی، غذا هم می­خوریم! که این جریان ممکن است باعث عجله در خوردن یا خوردن بیش از معمول شود که هر دو برای بدن ضرر دارند و می­توانند منجر به جذب کالری بیشتر شوند. حالت دوم این است که در زمان بازی به خوردن نتقلات و خوراکی­های بی ارزش نظیر چیپس و پفک مشغول شویم. این اتفاق بیشتر زمانی می ­افتد که با دوستان خود به فیفا و تکن بازی کردن مشغول هستیم. در این شرایط سعی کنید از خوراکی ها و تنقلات در جه یک مانند آجیل، نوشابه های گازدار کم کالری، آب میوه های طبیعی و میوه ­های خشک استفاده کنید.(سیارک)

میزان خوراکی ­های دم دست خود را کم کنید و سعی کنید با بیشتر نوشیدن، میل خود به خوردن را کاهش دهید. به طور خاص یک نوشیدنی داغ مانند شیرنسکافه یا قهوه­ ی تلخ اشتهای شما را کاهش می­­دهد و اجازه می­دهد بیشتر روی بازی کردن تمرکز کنید. چند لیوان آب خنک هم از منحرف کردن شما از زیاده خوری کافی است.

به جای خوردن بازی کنیم

خیلی از مواقع پیش می­­ آید که در بازی افراط می­کنیم و مثلا برای ساعت ها یا چند شبانه روز خود را مشغول یک بازی می­کنیم. در این شرایط ممکن است نظارت و دقت خود را بر روی استراحت کردن و غذا خوردن از دست بدهیم. این حالت اگر منجر به کم خوردن و یا اصلا غذا نخوردن شود تاثیری روی اضافه وزن نخواهد داشت، ولی ممکن است عوارض دیگری مثل کمبود آب، املاح، ویتامین­ها و دیگر ریزمغذی­ های ضروری بدن را به همراه داشته باشد. در این مواقع اگر مراقب نباشید چند روز کم خوری و فشار بازی می­تواند شما را خسته، افسرده و مریض کند و آن وقت مجبور هستید چند روز به خود استراحت کامل بدهید تا مشکل بوجود آمده رفع شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی سعی کنید طولانی بازی نکنید و تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. مثلا در روز از 5 وعده مختصرتر به جای دو یا سه وعده حجیم استفاده کنید و بین هر دور بازی از میوه، نوشیدنی یا میان­ وعده­ های سبک و مختصر استفاده کنید. غذاهای دیر هضم مانند پروتئین ها بر اینگونه رژیم ها تاثیری ندارند.

به جای خوابیدن هم بازی می­کنیم

کم خوابی می­تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. دلیل این مسئله آن است که در اثر بی­خوابی در ضعف و خستگی دائمی قرار می­گیرد و تمایل به خواب پیدا می­کند. شما مانع این واکنش طبیعی می­شوید و سعی می­کنید برای ادامه بازی، بیشتر بیدار بمانید و بدین ترتیب بدن را مجبور به ابراز گرسنگی بی دلیل می­کنید. بدن شما برای رفع خستگی که ناشی از کم خوابی است تمایل به خوردن نشان می­دهد و ترشح بزاق دهان زیاد می­شود. شما می­خورید و متاسفانه چون دلیل خستگی چیز دیگری است مشکل همچنان باقی است. بنابراین بیشتر و بیشتر می­خورید و این مسئله خود باعث شوک کالری و طبیعتا ذخیره چربی در بدن می­شود. به علاوه در این موارد چون بدن تمایل به رفع آنی خستگی دارد ناخودآگاه به سمت غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها متمایل می­شود که خود اصلی ترین گروه­ های چاق کننده در بین غذاها هستند. بنابراین اجازه ندهید بازی وقت خواب مفید و ضروری شما را کم کند و در صورت تمایل به خوردن، بهتر است به رخت­خواب بروید تا سر یخچال!(سیارک)

بازی ما را خسته می­کند

بعد از یک بازی طولانی، احتمال پیش آمدن چند حالت وجود دارد، یکی از این حالات زمانی است که شما از انجام یک بازی طولانی خسته و کلافه شده باشید. در این حالت ذهنی که بیشتر با خستگی و بی­ رضایتی همراه است، بدن معمولا تمایلی به خوردن و آشامیدن ندارد. در این شرایط سعی کنید یک نوشیدنی خنک با قند بسیار کم بنوشید و اندکی به ذهن خود استراحت دهید. بدن بعد از چند ساعت استراحت به شدت احساس گرسنگی می­کند و توصیه می­شود در این چند ساعت خود را به فعالیت بدنی یا قدم زدن مشغول کنید یا با دوستان خود به بیرون بروید و سعی کنید بیش از معمول کالری بسوزانید. بدین ترتیب اشتهای خود را کم می­کنید و آنتالپی بدن را در شرایط نرمال نگه می­دارید. اگر بتوانید چند ساعتی را در این بین بگنجانید، می­توانید پس از آن با خیال راحت یک وعده غذای کامل را نوش جان کنید.

بازی کردن بعد از یک وعده غذایی سنگین

بارها پیش می­ آید که پس از خوردن یک وعده غذایی حجیم و سنگین تمایل به لم دادن یا مثلا بازی کردن پیدا می­کنید. این عادت بسیار خطرناک است، زیرا بازی بعد از خوردن و سنگینی، قوای ذهنی شما را تحلیل می­برد و این تحلیل بعد از چند ساعت به خواب یا استراحت مطلق منجر می­شود. در این حالت انواع خیانت­ ها را به خود کرده ­اید و هر چه لطف بوده برای برآمدن شکم خود نموده­ اید. در این حالت، درست در زمان هضم و سوخت غذا به خواب فرو می­روید و در نتیجه دچار شک کالری می­شوید. بعد از خوردن زیاد، طولانی بازی نکنید. بهتر است اول استراحت کنید و بعد به بازی مشغول شوید. تا حد امکان ساعات بازی را کم کنید و آن را به یک فعالیت بدنی مختصر ختم کنید. آب با لیموی تازه به عدم خستگی ذهنی و رقیق شدن خون کمک می­کند. چای سبز نیز راه حل بدی نیست. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مکمل غذایی برای سلامتی

در

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از مکمل های حاوی مواد معدنی و ویتامین های مختلف، از آن جمله بحث هایی است که هیچ گاه در میان متخصصان تغذیه متوقف نمی شود. بسیاری از این متخصصان بر این باور اند که استفاده از این گونه مکمل ها (مکمل های ویتامین دار یا مکمل های حاوی کلسیم و آهن و ...) به صلاح نیست و بهتر آن است که رژیم غذایی ای که برای فرد در نظر گرفته می شود به گونه ای باشد که او را از مصرف هر گونه مکمل بی نیاز کند. این در حالی است که در سوی دیگر نظراتی مخالف با گروه اول متخصصان عنوان می شود. این نظرات غالباً حاکی از آن است که جای دادن تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن در رژیم غذایی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و اگر افراد برای رساندن این گونه مواد و ترکیبات به بدن خود، تنها به رژیم غذایی شان اکتفا کنند، در نهایت از بخشی از این مواد محروم خواهند شد و بهتر آن است که با استفاده از دارو های مکمل، این کمبود مواد ویتامینی و معدنی را جبران کرد. با تمامی این تفاسیر، اخیرا تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است که نتایج آن بیشتر گواهی بر ادعای متخصصان تغذیه گروه اول  است؛ یعنی آن هایی که مخالف استفاده از دارو های مکمل برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی هستند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که بر خلاف باوری که میان عامه مردم شکل گرفته است، قرص های حاوی اُمگا سه، در حقیقت قادر به جلوگیری از اختلالات و نارسایی های قلبی نیستند و این در حالی است که قرص های حاوی ویتامین سی نیز، بیشتر از آن که برای سلامت فرد مفید باشند، با عوارضی که دارند، به فرد آسیب می رسانند. بنا بر این می توان نتیجه گرفت که زمانی که صحبت از داروهای مکمل می شود، نمی توان گفت که همه این دارو ها در نهایت برای سلامت فرد مفید خواهند بود و عوارض ناشی از برخی از این دارو ها را نمی توان نادیده گرفت.

تمامی این مسائل باعث شد تا تحقیقات جامع تری در این خصوص صورت گرفته و با متخصصان تغذیه بسیاری صحبت شود تا آن دسته از قرص های مکملی که برای سلامت فرد اهمیت داشته و می توانند نقش مثبتی ایفا کنند را شناسایی کرده و توضیحات دقیق تری را در خصوص فواید تغذیه ای این گونه قرص ها در اختیار ما قرار دهند. در این مقاله قصد داریم شما را از نتایج این صحبت ها، تحقیقات و در نهایت دارو های مکملی آشنا کنیم که می توانند برای سلامت مفید باشند و عوارض کمتری نسبت به سایر دارو ها دارند. با سیارک همراه باشید.

بیشتر بدانیم:

خواص و نحوه مصرف ویتامین E 

ویتامین هایی برای تقویت فکر و حافظه / بخش اول 

ویتامین هایی برای تقویت حافظه / بخش دوم 

ویتامین دی

متخصصان تغذیه در این خصوص عنوان کرده اند که اگر بخواهیم میان تمامی ویتامین های موجود یکی را به عنوان مهمترین ویتامین انتخاب کنیم، بدون شک آن ویتامین دی خواهد بود. البته تقریباً همه افراد از این مسئله آگاهی دارند که ویتامین دی، زمانی وارد بدن فرد می شود که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد و در واقع خورشید مهمترین منبع ویتامین دی بدن به شمار می رود. نکته دیگری که در خصوص ویتامین دی وجود دارد این است که جذب آن از طریق خوردن غذا کاری است بسیار دشوار. هلن باند، متخصص و مشاور تغذیه در این خصوص عنوان کرد: «طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مرکز سلامت و تغذیه، تمامی انسان های بالغ (شامل زنان باردار و شیر ده) و کودکانی که بیشتر از یک سال سن دارند، باید روزانه چیزی حدود ده میکرو گرم ویتامین دی به صورت مکمل و با استفاده از دارو های تأیید شده ویتامین در بازار، مصرف کنند. در فصل های پاییز و زمستان که نور کمتری از خورشید در طول روز در اختیارمان است، ویتامین دی کمتری نسبت به فصول دیگر از آن دریافت می کنیم و این نیاز به مکمل بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. این نکته را هم باید به خاطر داشت که ویتامین دی، نسبت به سایر ویتامین ها کم یاب تر است و کمتر جذب بدن می شود و به همین خاطر است که باید توجه بیشتری به آن معطوف شود.». او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد که افرادی که پوست تیره تری دارند (این افراد ویتامین دی کمتری نسبت به افراد با پوست روشن از نور خورشید دریافت می کنند)، و نیز افرادی که سن شان از شصت و پنج سال گذشته است، باید در تمامی طول سال، میزان بیشتری ویتامین دی از طریق مصرف مکمل های دارویی جذب بدن خود کنند، چرا که این گونه افراد، بسیار بیشتر از دیگران در معرض خطرات و اختلالات ناشی از کمبود ویتامین دی قرار دارند.

 

آهن

آهن از آن دسته مواد معدنی است که بیش از همه باید مورد توجه خانم های جوانی قرار گیرد که در عادات ماهانه خود فشار زیادی را متحمل می شوند. علاوه بر این، افرادی که گیاه خوار هستند و به طور کلی گوشت های قرمز و دیگر گوشت ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند نیز باید توجه ویژه ای معطوف به این ماده معدنی حیاتی برای بدن کنند، چرا که گوشت یکی از مهمترین منابع حاوی آهن است. اخیراً تحقیقات و بررسی های کاملی در مرکز رژیم غذایی و تغذیه آمریکا شده است و نتایج حاکی از آن است که خانم ها بیش از سایرین در معرض کمبود آهن قرار می گیرند؛ بنا بر نتایج این تحقیقات، نزدیک به بیست و هفت درصد از کل خانم های آمریکایی دچار کمبود آهن هستند. این درصد برای دخترانی که بین یازده تا هجده سال سن دارند، به مراتب بیشتر شده و نتایج این تحقیقات نشان می دهد بالغ بر پنجاه و چهار درصد دختران میان یازده تا هجده سال، از کمبود آهن رنج می برند.

از جمله عوارض و اختلالاتی که به واسطه کمبود این ماده معدنی در بدن حادث می شود، به این موارد می توان اشاره کرد: خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی و زرد رنگ شدن پوست بدن. یکی دیگر از اختلالات ناشی از کمبود آهن، ضعیف شدن بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است که به مراتب جدی تر از سایر اختلالات است و نتیجه مستقیم فقر شدید آهن است و می تواند به نارسایی های جدی تری بینجامد.

بیشتر بدانیم:

ارتباط کمبود آهن با بی‌خوابی در کودکان 

ویتامین ب 12

این ویتامین هم  از جمله مواردی است که افراد گیاه خوار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند، چرا که ویتامین ب 12 به طور عمده در گوشت حیوانات (بیشتر گوشت قرمز) یافت می شود و متخصصان تغذیه، گوشت را به عنوان مهمترین ماده خوراکی حاوی این ویتامین برای افراد مختلف، در رژیم غذایی شان لحاظ می کنند. باند در این خصوص عنوان کرد: « ویتامین ب 12، نقش بسیار مهمی در چگونگی کارکرد دستگاه های عصبی و ایمنی بدن دارد و برای ادامه فعالیت های کامل و مثمر ثمر این دو دستگاه، حیاتی است. علاوه بر این، یکی از مهمترین مواردی که به تولید گلبول های قرمز در خون می انجامد، جذب ویتامین ب 12 است و از این لحاظ نیز حائز اهمیت است.». همان گونه که در این مورد و مورد پیشین (آهن) مشاهده کردید، افرادی که گیاه خوار بوده و گوشت (به خصوص گوشت قرمز) در رژیم غذایی شان جایی ندارد، باید توجه ویژه ای به این دو مورد به خصوص داشته باشند و علاوه بر مصرف مکمل، به دنبال آن گیاهانی باشند که تا حدودی این مواد معدنی را در اختیار بدن شان قرار خواهد داد. در غیر این صورت، این افراد ممکن است در بلند مدت دچار اختلالات و نارسایی های جبران ناپذیری شوند.

بیشتر بدانیم:

ویتامین B12 یا کوبالامین چیست؟ 

همه چیز درباره ویتامین B12 

۷ ویتامین مفید برای مو و ناخن 

کلسیم

کلسیم بیشتر در مواد طبیعی مانند لبنیات و آن دسته از سبزیجاتی وجود دارد که بیشتر برگ آن ها به صورت خوراکی مصرف می شوند و به طور معمول خوردن همین مواد خوراکی برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن کافی است، با این وجود، افرادی که از مشکلات مربوط به استخوان رنج می برند (پوکی استخوان و اختلالاتی شبیه به این)، حتماً باید در طول روز علاوه بر مواد خوراکی ای که عنوان شد، مکمل هایی را نیز برای تأمین کلیسم بیشتر مصرف کنند، چرا که هیچ ماده معدنی دیگری به اندازه کلسیم برای سلامت استخوان ها حائز اهمیت و حیاتی نیست.

نکته دیگری که در خصوص کلسیم وجود دارد این است که این ماده معدنی وارد جریان خون می شود و جریان خون، با انتقال کلسیم به اُرگان های مختلف موجود در بدن، از بروز بسیاری از اختلالات جلوگیری کرده و موجبات کارکرد صحیح آن ها را فراهم می کند. به همین خاطر است که کمبود کلسیم موجود در جریان خون، در نهایت می تواند سبب بروز اختلالاتی از قبیل گرفتگی ماهیچه ها شده و در موارد حاد تر حتی به تشنج بینجامد. التبه این اختلالات به واسطه کمبود ویتامین دی نیز قابل رویدادن هستند و علت اصلی آن را تنها پزشک متخصص قادر خواهد بود تشخیص دهد.

بیشتر بدانیم:

چگونه کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن را کسب کنیم وقتی که لبنیات مصرف نمی کنیم؟ 

ویتامین D

اسید فولیک

ریانُن لامبرت، متخصص تغذیه است و مرکز تغذیه ای در خیابان هارلی کالیفرنیا دارد و در خصوص اسید فولیک عنوان کرده است که این ماده معدنی از آن مواردی است که زنان در دوران بارداری خود باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «زمانی که زنان تصمیم می گیرند وارد دوران بارداری خود شوند، کمی پیش از آن، باید شروع به مصرف آن دسته از مکمل های اسید فولیکی کنند که دارای تأییدیه های سازمان بهداشت هستند. زمانی که وارد هفته دوازدهم از بارداری خود می شوند، مصرف این مکمل های حاوی اسید فولیک، به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند.». اهمیت اسید فولیک در این دوران به این خاطر است که مصرف آن باعث می شود از اختلالات مربوط به ستون فقرات جنین پیشگیری شود. اختلالاتی چون مهره شکاف آشکار (به انگلیسی spina bifida،‌  مهره ‌شکافی که از روی سطح خارجی بدن قابل تشخیص است و شامل همۀ انواع مهره‌ شکاف ‌های کیسه‌ ای و شمار اندکی از انواع مهره‌ شکاف ‌های پنهان نیز می شود)، که در اثر کمبود اسید فولیک در بدن مادر، در جنین شکل می گیرد. این اختلال زمانی رخ می دهد که ستون فقرات جنین، در رحم مادر، آن گونه که باید شکل نگرفته و کامل نیست و همین مسئله باعث می شود میان مهره های ستون فقرات جنین، فاصله هایی به وجود بیاید.

ویتامین  آ و ویتامین سی

ویتامین های آ و سی البته از آن مواردی هستند که به طور گسترده ای در مواد غذایی قابل دسترسی می باشند و به همین خاطر است که متخصصان تغذیه، بیشتر توصیه می کنند به جای استفاده از مکمل های گوناگون حاوی این دو ویتامین، کافی است همان مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را در رژیم و برنامه غذایی خود جای دهیم. هویج و  سیب زمینی شیرین (و البته مواد خوراکی دیگری نیز هستند) دو منبع بسیار غنی از ویتامین آ به شمار می روند و ویتامین سی را نیز می توان در میزان های بالایی در کیوی و فلفل قرمز یافت. البته یک فرد بالغ مشکلی با جای دادن این گونه مواد خوراکی در رژیم غذایی خود نخواهد داشت، اما زمانی که صحبت از کودکان می شود، مسئله کمی متفاوت می شود، چرا که هر کودکی حاضر به خوردن این گونه خوراکی ها نمی شود، به خصوص زمانی که سن کودک پایین باشد. باند در این خصوص عنوان کرد: «مرکز تخصصی تغذیه و سلامت طی بیانیه ای عنوان کرده است که تمامی کودکان بین شش ماه تا پنج سالی که روزانه کمتر از پانصد میلی گرم از قطره های به خصوصی که برای کودکان این سن و سال (قطره های حاوی ویتامین) تعبیه شده است، استفاده می کنند، والدین این کودکان ملزم هستند به طور جداگانه قطره هایی از ویتامین های آ، سی و دی فراهم کرده و در اختیار کودک خود قرار دهند.».

بیشتر بدانیم:

مواد غذایی دارای ویتامین سی C بالا 

ویتامین A چیست و چه خواصی دارد؟ 

این مسئله زمانی که در حال آموزش دادن این مسئله به کودک هستید که صرف نظر از طعم مواد خوراکی، برخی از آن ها باید به طور روزانه در رژیم غذایی جای داشته باشند، چرا که حاوی مواد معدنی و ویتامین های لازم و حیاتی برای بدن هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند، به خصوص اگر کودکان به اصطلاح بد غذا بوده و حاضر به خوردن هر گونه غذا و ماده خوراکی ای نباشند. باند در ادامه صحبت های خود در این خصوص اضافه کرد: «استفاده از مکمل های این چنینی (قطره های حاوی ویتامین که مخصوص کودکان است)، سبب می شود از بروز اختلالات ناشی از کمبود ویتامین در کودکان پیشگیری شود و در نهایت روند رشد آن ها، مسیر عادی و سالم خود را طی کرده و کودک در آینده مشکلی از لحاظ سلامتی خود نداشته باشد.».

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 غذا دارای بیشترین ویتامین A

در

ویتامین A یک ویتامین ضروری برای بینایی، رونویسی ژن‌ها، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهداشت پوست است. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به کوری و افزایش آسیب پذیری در برابر ویروس شود، با این حال این کمبود تنها در کشورهای در حال توسعه مشکل به شمار می‌رود که در آن اصلی‌ترین برای کوری کودکان تلقی می‌گردد.

مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند به زردی، تهوع، زودرنجی، از دست دادن اشتها، استفراغ و حتی ریزش مو بیانجامد. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و لازم است به همراه چربی مصرف شود تا جذب بهینه صورت پذیرد.

غذاهای غنی از ویتامین A عبارت‌اند از سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات دارای برگ تیره، کدوی زمستانی، کاهو، برگه زردآلو، طالبی، فلفل دلمه‌ای، ماهی، جگر و میوه‌های استوایی. در حال حاضر ارزش روزانه ویتامین A 5000 واحد بین‌المللی (IU) در نظر گرفته می‌شود. در زیر فهرستی از غذاهای سرشار از ویتامین A آورده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به غذاهای سرشار از ویتامین A و گنجاندن آن ها در تغذیه روزانه بر طبق تراکم مواد مغذی و فهرست کامل غذاهای سرشار از ویتامین A رجوع کنید.

 

مقدار ویتامین A انواع سیب زمینی

سیب زمینی شیرین (پخته شده)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان (200 گرم)

در هر سیب زمینی متوسط (114 گرم)

IU 19218 (384% DV)

IU 38436 (769% DV)

IU 21909 (438% DV)

سایر انواع سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A (%DV در هر فنجان): سیب زمینی شیرین یخ زده پخته شده نگینی (578%)، کنسرو سیب زمینی شیرین (444%) و سیب زمینی شیرین خام نگینی (377%).

 

مقدار ویتامین A انواع هویج

هویج (پخته شده)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان خرد شده (156 گرم)

در هر هویج (46 گرم)

IU 17033 (341% DV)

IU 26572 (532% DV)

IU 7853 (157% DV)

سایر انواع هویج‌های غنی از ویتامین A (%DV در هر فنجان): هویج یخ زده پخته شده نگینی (494%) و هویج خام بریده شده (408%).

 

مقدار ویتامین A انواع سبزیجات برگ تیره

سبزیجات دارای برگ تیره (کلم کالی پخته شده)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان ریز شده (130 گرم)

IU 13621 (272% DV)

IU 17707 (354% DV)

سایر انواع سبزیجات برگ تیره سرشار از ویتامین A (%DV در هر فنجان پخته شده): اسفناج یخ زده (458%)ّ، کولارد یخ زده (391%)، کلم کالی یخ زده (382%)، برگ شلغم یخ زده (353%)، اسفناج (377%)، برگ قاصدک (305%)، کولارد (289%)، برگ چغندر و شلغم (220%)، برگ چغندر سوئیسی (214%) و پاک چوی (144%).

 

مقدار ویتامین A انواع کدو

کدو (گردویی، پخته شده)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان حبه شده (205 گرم)

در هر نصف فنجان حبه شده (103 گرم)

IU 11155 (223% DV)

IU 22868 (457% DV)

IU 11434 (229% DV)

سایر انواع کدوهای غنی از ویتامین A (%DV در هر فنجان پخته شده): ماکسیما کوکوربیتا حبه‌ای (275%) و کدو تنبل خمیر شده (282%) و میانگینی از تمام کدوهای زمستانی حبه‌ای (214%).

 

مقدار ویتامین A انواع کاهو

کاهو

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان خرد شده (47 گرم)

در هر رأس (626 گرم)

IU 8710 (174% DV)

IU 4094 (82% DV)

IU 54525 (1090% DV)

سایر انواع کاهوهای غنی از ویتامین A (%DV در هر فنجان خرد شده): کاهو سبز (53%) و کاهو قرمز (42%)، کاهو پیچ (36%) و کاسنی دشتی (33%). 

 

مقدار ویتامین A برگه زردآلو

برگه زردآلو

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان (119 گرم)

در هر نصف فنجان (60 گرم)

IU 12669 (253% DV)

IU 15076 (302% DV)

IU 7538 (151% DV)

سایر انواع میوه‌های خشک شده غنی از ویتامین A (%DV در هر نصف فنجان): آلو (24%) و هلوی خشک (17%).

 

مقدار ویتامین A طالبی

طالبی

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان حبه شده (160 گرم)

در هر قاچ متوسط (69 گرم)

IU 3382 (68% DV)

IU 5411 (108% DV)

IU 2334 (47% DV)

یک قاچ متوسط طالبی 23 کالری و 0.1 گرم چربی دارد.

 

مقدار ویتامین A فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای قرمز شیرین

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان خرد شده (149 گرم)

در یک فلفل درشت (164 گرم)

IU 3131 (63% DV)

IU 4665 (93% DV)

IU 5135 (103% DV)

سایر انواع فلفل‌های غنی از ویتامین A (%DV در هر فلفل بزرگ): فلفل دلمه‌ای سبز (12%) و فلفل دلمه‌ای زرد (7%).

 

 

مقدار ویتامین A انواع کنسرو ماهی

ماهی تون (پخته شده)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر 3 اونس (85 گرم)

در یک اونس (28 گرم)

IU 2520 (50% DV)

IU 2142 (43% DV)

IU 714 (14% DV)

سایر ماهی‌های غنی از ویتامین A (%DV در هر 3 اونس پخته شده): ماهی خاویاری (15%) و ماهی خال خالی (14%) و صدف‌ها (8%).

 

مقدار ویتامین A انواع میوه های استوایی

میوه‌های استوایی (انبه)

ویتامین A در هر 100 گرم

در هر فنجان تکه شده (165 گرم)

در انبه (336 گرم)

IU 1082 (22% DV)

IU 17851 (36% DV)

IU 3636 (73% DV)

سایر میوه‌های استوایی غنی از ویتامین A (%DV در هر میوه): پاپایای کوچک (30%).

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویتامین آ - Vitamin A

در

رتینول نام کدام ویتامین است

رتینول یا ویتامین آ به عنوان یکی از رایج ترین ویتامین های محلول در چربی شناخته شده است. اما چرابا چنین نامی خوانده می شود؟

ویتامین آ چیست؟

آنتی اکسیدان، شناخته شده در فارماکولوژی مدرن، نام خود را نه به صورت تصادفی بلکه به این علت که اولین ویتامین کشف شده توسط انسان ویتامین آ است و از ابتدای قرن گذشته اولین حرف الفبای لاتین A نامیده می شود. خواص و عملکردهای بیوشیمیایی رتینول بسیار وسیع است، زیرا احتمالا ساده تر است که آن دسته از صنایع را که در آن کاربرد آن را از دامنه استفاده پیدا نکرده اند، ساده تر کنیم. اما هنوز هم سعی خواهیم کرد تا در مورد خواص سودمند ویتامین شماره 1، یا ویتامین آ بیشتر توضیح دهیم.

تاریخ کشف ویتامین آ  

تاریخ کشف ویتامین آ از سال 1909 شروع می شود، زمانی که دانشمند آلمانی شتپه یک آزمایش بر روی موش ها انجام داد. ابتدا حیوانات با نان تغذیه و شیر تغذیه می شدند، اما پس از اضافه کردن الکل و اتر به رژیم غذایی آنها رشد آن ها متوقف شد و آنها از بین رفتند. این امکان ایجاد یک کشف علمی را فراهم کرد: استفاده همزمان نان با حلال های آلی، لیپید های لازم برای زندگی حیوانات را از آن حذف کرد.
 
در سال 1913، دو گروه دیگر از محققان نتیجه گیری دیگری را به دست آوردند: بدون ليپيدها (در زرده تخم مرغ و کره) پستانداران وجود ندارد. یک سال بعد، با دقت مطالعه ساختار شیمیایی روغن، دانشمندان عنصر دیگری را "عامل محلول چربی" A یا "عامل رشد" نامیدند. به طور خلاصه و به زبان ساده، نتیجه گیری اصلی سالهای زیادی از آزمایش این بود که بدن قادر به جذب رتینول تنها در حضور چربی است.
یکی دیگر از کشف های مهم دانشمندان: ماده ای است که بخشی از هویج، کدو تنبل، خرمالو و دیگر میوه های زرد و نارنجی دارند، رشد پستانداران را افزایش می دهد و روند رشد را از سر می گیرند. این رنگدانه داووس کاروتا یا کاروتن (که به معنای هویج در لاتین است) نامیده می شود، سپس ویتامین های گروه A در آغاز به کاروتنوئیدهای نامیده شدند.
در سال 1916، اولین فرمول شیمیایی مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. دانشمندان علاقه مند  بودند بداننددر چه موادی هست؟ چه چیزی مفید است ؟ چگونه می توان ویتامین را در آزمایشگاه بدست آورد. پس از جنگ جهانی دوم، تولید صنعتی رتینول شروع شد، شیمیایی و فرمول ساختاری این ماده شناخته شد.
 بیایید درباره خواص رتینول صحبت کنیم زبان ساده و قابل دسترس تر، اما بر اساس واقعیت های علوم مختلف.
جالب توجه است که تحت نام داروی "ویتامین های گروه A" مواد متعددی را شامل می شود:
رتینول یا، همانطور که ویتامین آ در روغن نامیده می شود، رتینول استات
دی هیدروترینول
اسید رتینوئیک
ویتامینA1 که به ویتامین شبکیه معروف است
آنها یک نوع متفاوت از ویتامین آ از گروه عمومی - رتینول هستند. عملکردهای دی هیدرو تینول و رتینول موجب ترویج تشکیل بافت ها و عملکرد مناسب سیستم تولید مثل می شود. شبکیه چشم برای سلامتی چشم ضروری است، و اسید رتینوئیک باعث بهبودی اپیتلیوم می شود. اما اغلب، ویتامین های گروه A به اشتراک گذاشته نمی شوند و هنگامی که استفاده می شوند، خواص فیزیکی و شیمیایی مشخصه های کل گروه مواد را در نظر می گیرند.

خواص ویتامین آ

رتینول خالص ماده ای با ساختار بلوری است. رنگ آن زرد کمرنگ است. در واقع، بنابراین، میوه ها و سبزیجات با رنگدانه زرد به عنوان غذای غنی از ویتامین آ شناخته شده اند.
ویتامین آ دارای توانایی حل شدن در چربی ها است و در آب حل نمی شود.
انواع مختلفی از ویتامین وجود دارد: طبیعی و مصنوعی. تولیدکنندگان اطمینان دارند که خواص مفید رتینول در ایزومرهای مصنوعی بیشتر مشهود است.مصرف بیش از حد یا استفاده از ویتامین های دارویی غیر معمول نیست، زیرا رتینول در قرص ها یا کپسول بیشتر از همتای طبيعی خود متمرکز است.

ویتامین آ در غذا

قبل از شروع داستان درباره منابع طبيعي ويتامين A، ویتامین آ   در کدام غذا بيشتر از همه است، مهم است که تاکيد کنيد که دو شکل از "عامل رشد" یا ویتامین آ وجود دارد. اول این که در واقع رتینول است، بنابراین به درستی درباره ویتامین صحبت می کنند. و از محصولات حیوانی مشتق شده است. شکل دوم - بتا کاروتن یا به اصطلاح provitamin A و در کبد بعد از واکنش اکسیداتیو تقسیم، یبدیل به رتینول می شود. منابع طبیعی بتا کاروتن غذاهای گیاهی هستند.
 
به هر حال، اگر ذخایر خود را به طور انحصاری از میوه ها و سبزیجات در نظر داشته باشید مسمومیت با ویتامین آ تقریبا غیرممکن است.با این دانش پایه، می توان جزئیات بیشتری را در مورد محصولاتی که حاوی مواد گروه A هستند را مطالعه کنید.

محصولات غنی از ویتامین آ

برای دریافت کافی ویتامین آ حتما، کره، هویج، جگر، ماهی، اسفناج، خامه، ماست و زرده تخم مرغ بخورید. در حالت عادی مقدار کافی ویتامین آ توسط یک رژیم سالم به بدن می رسد ولی در موارد خاص باید ویتامین آ بیشتری دریافت کنیم. ویتامین آ در تخم مرغ، ماهی و لبنیات به وفور یافت می شود.کمبود ویتامین آ عوارض جبران ناپذیری بر قرنیه چشم خواهد گذاشت. همانطور که قبلا ذکر شد، بیشترین مقدار رتینول طبیعی در غذای حیوانی است.که عبارتند از:

روغن ماهی
خاویار
کبد (گوشت گاو)، قلب، مغز و آجیل
شیر چربی، کره، پنیر
زرده تخم مرغ

محصولات حاوی بتا کاروتن

Povitamin A بخشی از این گیاهان است:
سبزیجات زرد و سبز هستند
میوه زرد، قرمز
سبزی تند
گیاهان (گزنه، قارچ، قاصدک، اسطوخودوس، مریم گلی، هویج، نعناع، شبدر، یونجه)
برگ های بنفش، تمشک، جعفری، زالزالک.
دوز بارگیری ویتامین های طبیعی در کبد یا جگر سیاه، تخم مرغ بلدرچین و تخم مرغ یافت می شود. از جمله محصولات قهرمانان گیاهی، زالزالک و قاصدک هستند، که 100 گرم آنها قادرند بدن را با 160 درصد میزان بتاکاروتن روزانه تامین کنند. نیاز روزانه پروتیامین با 100 گرم هویج تازه یا 200 گرم سیر وحشی برطرف می شود. همچنین، حضور کاروتنوئیدها در سبزیجات و میوه های روشن رنگ را فراموش نکنید.
نرخ روزانه
 اما قبل از استفاده از ویتامین آ در کپسول، مهم است بدانید که در واقع همه چیز خیلی ساده نیست. بدن باید ویتامین ها و ریزمغذی ها را در سهم اصلی خود از منابع طبیعی دریافت کند، و تنها مجاز به استفاده از ویتامین آ برای افزایش "شاخص های روزانه"است.
 
منطقی است که نیاز روزانه ویتامین برای مردان، زنان و کودکان یکسان نیست. برای افراد گروههای سنی مختلف، میزان ویتامین نیز متفاوت است. علاوه بر این، میزان روزانه در میلی گرم برای ساکنین مناطق مختلف آب و هوایی که در شرایط مختلف متفاوت است تعیین می شود. جدول مقایسه ای حاوی اطلاعاتی درباره نیازهای روزانه ویتامین برای ساکنان مناطق ومختلف است.
 
مصرف گروههای مختلف افراد
سن دوز روزانه
کودکان تا 6 ماه. 400-600 میکروگرم
کودکان 7 ماه. - 1 سال 500-600 میکروگرم
1-3 سال 300-600 میکروگرم
4-8 سال 400-900 میکروگرم
9-13 ساله 600-1700 میکروگرم
نوجوانان (مرد) 900-2800 میکروگرم
نوجوانان (زن) 700-2800 میکروگرم
مردان 900 تا 3000 میکروگرم
زنان 700-3000 میکروگرم
افراد مسن تر 900 تا 3000 میکروگرم
باردار 1500-4000 میکروگرم
در طول شیردهی 1800-4500 میکروگرم
 
ارقام جمع آوری شده در جدول نشان می دهد که چقدر ویتامین آ در روز در طی دوره های خاصی از رشد بدن نیازدارد. نرخ روزانه سنتی در برخی موارد ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، دوز مصرف بر اساس این که افرادی چاق هستند یا بیماری های دستگاه گوارش و بیماری کبد، بیماران مبتلا به بیماری های ویروسی و باکتری هستند تنظیم می شود.
پزشک می تواند یک دوز افزایش یافته رتینول را به افرادی که به طور منظم چند ساعت در روز در رایانه کار می کنند، کارهای فکری و یا در اتاق های تاریک، و همچنین با افزایش فیزیکی استرس تجویز کنند.
شرایط آب و هوایی ممکن است نشانه های استفاده از ویتامین و دوز آن را تحت تاثیر قرار دهد. آب و هوای معتدل و سرد معمولا نیازی به اصلاح دوز روزانه ویتامین نیست (البته اگر ما در مورد افراد سالم صحبت کنیم). اما ساکنان مناطق آفتابی و گرم باید افزایش مصرف رتینول را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشند.
 
یکی دیگر از مسائل مهم در مورد دوز مصرف ویتامین آ . کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ادعا می کنند که منبع ¾ ویتامین مصرف شده از گروه A باید از منابع حیوانی و  بقیه از گیاهان باشد.
 

ویتامین آ و ارزش سلامت آن

این واقعیت که استفاده متعادل از مجموعه ای از ویتامین ها دارای اهمیت حیاتی برای بدن است، برای همه شناخته شده است. اما ویتامین آ مسئول چه چیزی در بدن است و چه تأثیری در بدن دارد؟ برای درک چگونگی عملکرد ویتامین آ در بدن انسان به این نکته اشاره کنیم که سنتز پروتئین ها در عضلات توسط رتینول انجام می شود.
نقش بیولوژیکی ویتامین در چندین جنبه مهم است. کاروتنوئید ها برای پوست، درمان چشم و جلوگیری از سرطان تاثیر دارند. ویتامین آ آنتی اکسیدانی مهم در فعال سازی سیستم ایمنی بدن است و تأثیر مثبتی بر روی بافت استخوانی دارد و اثر مثبت آن بر سیستم تولید مثل اثبات شده است. قابلیت پذیری و ویژگی های مفید رتینول آن را به یکی از معروف ترین و مورد استفاده ترین ویتامین ها تبدیل کرده است.
 

از کجا و چگونه رتینول استفاده می شود؟

ویتامین های گروه A در متابولیسم شرکت می کنند و متابولیسم را تنظیم می کنند.
رتینول باعث سنتز پروتئین ها و رشد سلول های جدید می شود. برای نوزادان در هنگام تشکیل استخوان ها و دندان ها، برای یک نوجوان در زمان رشد ضروری است. در ورزش، این ماده به عنوان ماده ای شناخته می شود که عضلات را افزایش می دهد (رشد سریع عضله را تسریع می کند یا عضله سازی می کند).
ویتامین آ برای چشم ها مهم است - از تعدادی از بیماری های چشم جلوگیری می کند، و کمک می کند تا بینایی در اتاق های کم نور آسیب نبیند.
ویتامین آ ضد عفونی کننده است و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، از سرما و ویروس ها بدن را محافظت می کند، برای جلوگیری از عفونت های حاد تنفسی استفاده می شود.
خواص سودمند شناخته شده برای درمان آکنه دارد.
ویتامین آ یک داروی عالی برای پسوریازیس است، به سرعت زخم را بهبود می بخشد، از جمله زخم های بعد از سوختگی.
پس از تغییر ناگهانی وزن، عضلات و چروک های پوست را از بین می برد. در لوازم آرایشی، ویتامین آ به عنوان یک درمان جهانی برای زیبایی استفاده شده است.
ویتامین آ بخشی از برنامه های جامع برای درمان ناباروری، جلوگیری از سرطان و ضروری برای دستگاه گوارش و یک درمان خوب برای غشای مخاطی معده است.
این ویتامین یک آنتی اکسیدان یکی از اجزای مهم آماده سازی برای عروق خونی و بیماری های قلبی است.

علائم کمبود ویتامین آ  

وقتی ویتامین کم است ..
کمبود رتینول می تواند بسیاری از بیماری ها را ایجاد کند. تشخیص آزمایشگاهی، به عنوان مثال، یک آزمایش خون نرمال، به شما کمک خواهد کرد تا میزان واقعی ویتامین آ در بدن انسان را بیابید. اگر چه در اکثر موارد، به ویژه اگر آئوتامینوزیس "نادیده گرفته شده" باشد، علائم بیماری، همانطور که می گویند، بر روی صورت دیده می شود. بنابراین، چه اتفاقی در غیاب ویتامین آ در بدن می افتد و علائم هیپرویتامینوز(مصرف زیاد ویتامین) چیست؟
عواقب کمبود ویتامین های گروه A بیش از این ها جدی هستند. به طور خاص، کمبود رتینول منجر به یک بیماری شناخته شده به عنوان "شب کوری" می شود.بینایی کم، خشک شدن غشای مخاطی چشم، اختلال قرنیه، احساس "شن و ماسه" در چشم و ناراحتی در اتاق های تاریک.
این علائم در بزرگسالان و کودکان بر اثرکمبود کاروتنوئیدهاپیش می آید. اگر از قطره های چشم استفاده نکنید، اثرات ناخوشایند این بیماری ها پیشرفت می کنند.مشکلات هیپرویتامینوز A و مشکلات عصبی نیز همراه با هم هستند.
بی خوابی شایع ترین اختلال است.کمبود دوز کافی رتینول بر کیفیت پوست تاثیر می گذارد (ظاهر شدن چین و چروک ها، کراتوز فولیکولار - پوسته پوسته شدن، آکنه)، دندان ها (مینای دندان تخریب می شود)، مو (خشک و بی روح)، شوره سر، سیستم ادراری و دستگاه گوارش رنج می برد.در زنان، نشانه هایی از کمبود ویتامین آ در چنین مواردی مانند فرسایش، پولیپ، استئوپاتیا و حتی سرطان در نظر گرفته می شود.
همچنین سیستم تولید مثل در مردان از کمبود کاروتنوئیدها رنج می برد: قدرت کاهش می یابد، ناتوان و ضعیف می شود و خطر ابتلا به بیماری های انکولوژیک افزایش می یابد.هنگامی که ویتامین آ کافی نیست، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، بدن به بیماری های ویروسی، سرماخوردگی حساس تر می شود.
در کودکان علاوه بر گرایش به عفونتهای مکرر تنفسی حاد، علائمی از کاهش رشد ذهنی و روحی وجود دارد که رشد کودک متوقف می شود.در اولین نشانه های کاهش سطح ویتامین آ در بدن، بهتر است فورا رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، رتینول طبیعی را با همتای شیمیایی آن جایگزین کنید.

علل کمبود ویتامین

اما دلایل عدم وجود کاروتنوئید در بدن و چگونگی اجتناب از چنین پیامدهای ناخوشایندی چیست؟
شایع ترین مبنای شروع کمبود ویتامین آ در بدن یا هیپویتامینوز A، تغذیه نامناسب است (مصرف نادرست پروتئین و غذاهای چرب).
عامل دوم، عوارض سیستم گوارشی (عملکرد نامنظم اندامها، به ویژه ساختار تغییر یافته از کبد که از جذب ویتامین جلوگیری می کند).
سومین دلیل به همان اندازه مهم است .مصرف همزمان  ویتامین E، بر جذب رتینول تاثیر می گذارد. رژیم کم کالری برای کاهش وزن. معمولا یک رژیم غذایی غذای بدون چربی است و با کمبود چربی ها، جذب کاروتن غیرممکن می شود.

عوارض و علائم مصرف بیش از حد ویتامین آ

خطرناک بودن بیش از حد رتینول چیست؟
با توجه به اختلال رژیم غذایی، می توانیداز ویتامین های مصنوعی و آنالوگهای دارویی رتینول استفاده کنید. به نظر می رسد که این بد نیست؟ اما، در تلاش برای برطرف کردن کمبود ویتامین با کمک داروها به راحتی می تواند منجر  به مشکل دیگری گردد.ویتامین های مصنوعی  را می توان به سرعت به دست آورد: تهیه رتینول از داروخانه خیلی سریع تر از منابع آلی است.
 
Hypervitaminosis  هیپرویتامینوز (مصرف بیش از حد ویتامین) کار بسیاری از سیستم ها را مختل می کند.
دو نوع هیپرویتامینوز A وجود دارد - حاد و مزمن. شکل اول نتیجه یک مصرف ویتامین واحد قبل از غذا یا بعد از وعده های غذایی در دوز مخصوصا بزرگ است.

علائم هیپرویتامینوز حاد:

درد در مفاصل، استخوانها، شکم
خارش
شکاف در گوشه های دهان 
ریزش مو و تخریب ساختار ناخن
ضعف، عرق کردن (عمدتا در شب)، تحریک پذیری
سردرد همراه با استفراغ
در زنان، اختلالات قاعدگی
مشکل سیستم گوارش، کبد و طحال بزرگ 
اما آیا ممکن است علت رسیدن به هیپربیتامینوز فقط با غذا باشد؟ جواب این سوال نه  است و تقریبا غیر ممکن است. به استثنای ساکنان عرض های قطبی. فقط مصرف منظم جگر حیوانات شمالی، که مقدار زیادی ویتامین آ دارند، می تواند به اوردور رتینول در بدن منجر شود.
حالت بیش از حد مزمن: نتیجه استفاده سیستماتیک ویتامین آ در دوزهای بیش از حد. این نوع هیپرتونیتامین شایع تر است. درک اینکه ویتامین آ در بدن بیش از حد است با  علائم مختلفی همراه است و شدت تظاهر آنها بستگی به مقدار ماده انباشته شده دارد.
 

علائم بیش از حد (فرم مزمن):

واکنش های آلرژیک (خارش، قرمزی)، پوسته پوسته شدن، رنگ پوست، بی خوابی یا بالعکس - خواب آلودگی، سردرگمی، تحریک پذیری، تورم در امتداد استخوان ها، زخم های دهان، خونریزی لثه، دوره های پریود نامنظم، اختلالات گوارشی، تهوع، شبه یرقان، دوبینی، ریزش مو، شوره سر. نوزادان مبتلا به هیپرتونیتامین با هیدروسفالی تهدید می شوند. بیش از حداکثر مصرف روزانه ویتامین، بصورت روزانه برای چندین سال ، تضمین کننده سیروز کبدی است.
 
در زنان حامله مصرف بیش از میزان مجاز رتینول بسیار خطرناک است. دریافت منظم بیش از دوز روزانه منجر به ایجاد نامناسب سیستم ادراری جنین می شود، رشد آن را کاهش می دهد، کودک می تواند با نقص های جدی متولد شود. اصلاح دوز روزانه ویتامین ها حتی در هنگام برنامه ریزی بارداری باید انجام شود. روش مصرف دارو - دقیقا با دستورالعمل پزشک باشد.

سازگاری ویتامین آ  با سایر مواد

محدوده داروسازی، انواع مختلفی از ترکیبات مولتی ویتامین را ارائه می دهد که وعده داده است که تمام مواد مغذی موجود در بدن را بازیابی کند. اما استفاده از ویتامین های روغنی، در قدم دوم است. اولین کار این است که رژیم غذایی را تنظیم کنید، منو را با محصولات غنی از رتینول پر کنید. این کار در تابستان راحت تر است، زمانی که گیاهان حاوی بتا کاروتن در دسترس هستند.
 
با این حال، اغلب لازم است که با یک وضعیت به ظاهر عجیب و غریب مواجه شویم: جیره غذایی روزانه متنوع است، پر از محصولات با ارزش برای بدن، اما آزمایش خون هنوز مقدار ویتامین آ   را پایین نشان می دهد. پس چرا بدن ویتامین آ را جذب نمی کند؟
 
اول، همانطور که قبلا ذکر شد، مهم است بدانیم که بهترین حالت جذب رتینول چگونه است و تنظیم این شاخص بستگی به میزان زیادی با چربی دارد. غیبت چربی در رژیم غذایی همه تلاش ما را برای پر کردن ذخایر کاروتنوئیدها از بین می برد. به همین دلیل است که حتی در فروشگاه های داروسازی روغن ماهی با ویتامین آ وجود دارد.
 
ثانیا، تهیه منو، ترکیب محصولات، مهم است. باید بدانید که چگونه ویتامین ها را با هم مصرف کنید، یعنی اصول ترکیب آنها. همانطور که برای کاروتنوئیدها، آنها بهترین ترکیب با ویتامین E یا روی را جذب می کنند . یک گزینه ترکیبی خوب ویتامین آ و آهن است که در این صورت بدن از هر دو ماده به حداکثر سود می برد. اما با استيلاساليسيليک اسید و هيدروکلريک اسيد، ویتامین آ را بايد به طور جداگانه مصرف کنید. و فکر نکنید که آیا ممکن است با الکل بنوشید - با این کاراتن ترکیبی جذب نمی شود.
 

ویتامین آ   برای سلامت زنان 

ویتامین آ   برای سلامت زنان همه مورد نیاز است!
ویتامین آ   همراه با ویتامین E برای سلامت زنان ضروری است. ایجاد یک اثر مثبت بر تعادل هورمونی، به عملکرد طبیعی غدد جنسی کمک می کند، چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. ویتامین آ برای پستان در ماستوپاتی ضروری است و همچنین در مبارزه با تومورهای خوش خیم در غدد پستان بسیار مهم است. رتینول در ترکیب با اسید فولیک یک روش موثر برای از بین بردن علائم یائسگی است.
 

ویتامین آ در دوران بارداری

برنامه ریزی بارداری یک مرحله حیاتی برای آینده مادر و کودک است. حتی شش ماه قبل از لقاح باید به مراقبت از تعادل ویتامین اقدام شود، چرا که 9 ماه آینده، بدن زن مجبور به تامین عناصر ضروری خود و جنین است. در این مرحله مهم است که دوز روزانه ویتامین آ برای زن توسط دکتر محاسبه و در هیچ موردی به طور مستقل دوز را تنظیم نکنید.
بهتر است اگر ویتامین ها و عناصر کمیاب که برای ماندگاری مهم هستند با غذا تجمع پیدا کنند، داروها و مکمل های دارویی باید در صورت عدم وجود موارد منع مصرف استفاده شوند. با این حال، برای از بین بردن اثرات منفی ویتامین آ در جنین، مطلوب است که از ویتامین بصورت دارو جلوگیری شود.

مزایای ویتامین آ در دوران بارداری

ترویج تشکیل رودهسپین (رنگدانه چشم)، توسعه جفت و جنین
تقویت سیستم ایمنی بدن
تأثیر مفیدی در خواب و کار قلب دارد
تقویت ناخن و مو، بهبود وضعیت پوست.

مزایای ویتامین آ در دوران شیردهی

همانطور که نتایج مطالعات نشان می دهد، کمبود ویتامین یا اویتامینوزیس "avitaminosis" علت اصلی کاهش شیردهی است. برای یک مادر پرستار، اولویت، کنترل سطح ویتامین ها در بدن است: کیفیت شیر ​​بستگی به این شاخص به عنوان اندازه گیری اصلی دارد.
برای نوزادان که بدن آنها به سرعت رشد کرده و رشد می کند، مهم است که در طول تغذیه روزانه دوز کافی از ویتامین ها، به ویژه "عامل رشد" یا ویتامین آ را به حد مجاز دریافت کنند.
اما مصرف ویتامین به صورت خوراکی تنها استفاده از رتینول توسط مادران باردار نیست. بسیاری از زنان در طول شیردهی و تغذیه کودک با چنین مشکلاتی مواجه هستند. استفاده از ویتامین آ برای نوک پستان در طی تغذیه با شیر مادر تقریبا می تواند مشکل را از بین ببرد: 5-6 بار در روز به اندازه کافی برای درمان زخم ها با روغن ویتامین استفاده می شود که نام شیمیایی آن رتینول استات است.

ویتامین آ برای بچه ها

شما باید بدانیدکه برای رتینول برای بچه ها خیلی زیادمفید است. در اولین سالهای زندگی، زمانی که فرآیندهای رشد در بدن فعال است و ساختار اسکلت شکل می گیرد، ویتامین های گروه A در رژیم غذایی برای رشد و توسعه مناسب بافت استخوانی اهمیت دارد.هنگامی که یک کودک در خانه هست، ویتامین آ بایددر غذاها وجود داشته باشد.
والدین باید مراقب باشند که رتینول مایع در کیت کمک های اولیه خانواده وجود داشته باشد، زیرا سریعتر از هر "کمک های اولیه ای" می تواند جایگزین پماد و قطره بینی شود.
 
برای مثال، با استوماتیت، رتینول مایع به سرعت درد را از بین می برد، خواص درمانی این ویتامین به بهبود زخم ها بر روی لب ها و یا آرنج ها ها کمک می کند و رتینول مایع برای نوزادان در معرض آلودگی است 1-2 قطره در بینی کودک دو بار در روز کمک می کند.

چرا بدن کودک من نیاز به رتینول دارد؟

برای رشد و توسعه اسکلت
برای تشکیل ارگان های سیستم تولید مثل
برای محافظت از غشاهای مخاطی از میکروب ها
برای پیشگیری از بیماری های تنفسی
برای بینایی و چشم
برای آکنه در نوجوانان.
بهتر است از پزشک متخصص اطفال بخواهید که کدامیک از کپسول های ویتامین آ برای کودک مناسب باشد.

ویتامین آ برای چشم

حتی کودکان از نقش کاروتنوئید برای بینایی آگاهی دارند. به همه ما گفته شده که هویج برای سلامت چشم مناسب است . با این حال، بتا کاروتن موجود در گیاهان، تنها برای پیشگیری مفید است. هنگامی که این بیماری به طور کامل بروز می کند، فرم دیگری از ویتامین آ - رتینول موجود در قطره به کمک ما می آید. قطره های مرطوب کننده چشم با ویتامین آ (ویتامین ضد Xerophthalmic) خوب هستند نه تنها برای درمان، بلکه برای پیشگیری، مخصوصا برای افرادی که کارشان با کامپیوتر متصل است.
 
جالب توجه است که کمبود رتینول باعث ایجاد تحریف در ادراک رنگ، خشک شدن سلول های قرنیه و ملتحمه می شود. همچنین نشان داده شده است که ویتامین آ در فرآیند حساسیت نور دخیل است.تحلیلگر بصری، توانایی درک و تشخیص روشنایی نور را از دست می دهد. تحریف ادراک نور علت ضعف امکانات دیگر دستگاه بصری است.
بنابراین،با مشاهده اولین نشانه های بیماری مهم است،که  به چشم پزشک مراجعه کنیم.
 

 

اثرات ویتامین آ بر سیستم غدد درون ریز

مطالعات اخیر حقایق جالبی راجع به اثرات ویتامین آ بر روی بدن بیماران مبتلا به تشخیص دیابت نشان داده است. تحت تاثیر رتینول، تولید انسولین در دیابت افزایش می یابد، در نتیجه سطح قند خون تثبیت می شود. این به این امر کمک می کند که  تزریق انسولین را به طور کامل لغو نکنید اما  حداقل دوز دارو را کاهش دهید.
 
کمبود ویتامین آ و منیزیم بر عملکرد غده تیروئید تاثیر می گذارد: غده تیروئید خواص محافظتی خود را از دست می دهد و اشکال در سیستم غدد درون ریز موجب اختلال متابولیکی و کاهش ایمنی می شود.
 
وقتی که آنها در مورد خطر هیپویتامینوز A برای بدن صحبت می کنند، یکی از جدی ترین مشکلات، لوسمی نامیده می شود که یک بیماری است و اغلب در برابر بیماری های تیروئید توسعه می یابد. بهترین پیشگیری از بیماری لوسمی، تغذیه مناسب است. مهم است که فهرستی از غذاهای غنی از بتا کاروتن سبزی و رتینول حیوانی را در رژیم روزانه خود اضافه کنید.
 

انکولوژی و ویتامین آ

خواص سودمند داروهای مدرن ویتامین آ اغلب و به طور موثر استفاده می شود. یکی از آخرین کشفیات انقلابی، تأثیر مثبت رتینول در درمان بیماران سرطانی است. آزمایشات نشان داده است که مصرف روزانه رتینول در طول سال، متاستازها را در دوره پس از عمل کاهش می دهد. دوره مصرف ویتامین به عنوان یک اقدام پیشگیرنده قادر به محافظت در برابر تشکیل تومورهای بدخیم است. رتینول استات به عنوان دارویی شناخته می شود که سرطان پوست را درمان می کند.
 
ثابت شده است که افراد سیگاری 25 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان نسبت به افرادی که یک شیوه زندگی سالم هستند را دارند. سیگار کشیدن می تواند باعث سرطان گلو، لب ها، حنجره، کبد و حتی پانکراس و مثانه شود. و حتی کودکان از خطرات دود سیگار برای ریه ها آگاهی دارند. بنابراین، برای افراد سیگاری بسیار مهم است که میزان ویتامین آ در بدن را کنترل کنند. استفاده روزانه از رتینول برای شش ماه از چنین بیماری ای به عنوان لکوپالاکی که از طریق جویدن توتون) ایجاد می شود، جلوگیری می کند.
 

ویتامین آ برای دندانها و استخوانها

در دوره رشد کودکان و نوجوانان، مصرف رتینول برای  سنتز پروتئین در استخوان و غضروف، ضروری است.دندان ها را قوی، صاف، سفید و لثه سفت و به رنگ صورتی سالم می سازد. کمبود ویتامین باعث پریودنتیت( خونریزی لثه) و تخریب مینای دندان می شود.
 
دو راه برای اصلاح این عدم رتینول در بدن کودک وجود دارد: توسل به آنالوگ مصنوعی از ویتامین و تنظیم رژیم غذایی. در بشقاب کودکان باید تخم مرغ، جگر، ماهی،هویج، شیر چرب، کلم بروکلی، فلفل و .....باشد و هر آنچه را که مربوط به ویتامین آ می شود.
 

ویتامین آ در بیماری های عفونی

خواص ضد عفونی کننده ویتامین آ مدت ها قبل از ویتامین C و در مبارزه با عفونت ها  شناخته شده بود. استدلال به نفع ویتامین آ نتایج مطالعاتی است که نشان می دهد در کشورهای پیشرفته تر، کودکان از بیماری های عفونی رایج مثل سرخک نمی میرند و استفاده منظم از رتینول می تواند عوارض جانبی در مورد آبله مرغان را از بین ببرد. بدون شک، مقاومت در برابر عفونت ها به روش های مختلفی به دست می آید: این واکسیناسیون و بهداشت شخصی است. اما همچنین تعادل ویتامین و مواد معدنی هم بسیار مهم است.
 
توصیف آزمایشات علمی حاکی از آن است که حتی استفاده کم از رتینول میتواند پیشرفت بیماری ایدز را کند نماید. شما می توانید ویتامین آ را از طریق غذا دریافت کنید، اما این کافی نیست. ایدز یک بیماری است که نمی توان بدون مصرف رتینول در قالب داروها و یا مکمل های غذایی انجام داد. مهم است که به طور مرتب سطح ویتامین بدن بیمار را اندازه گیری کنید تا از مصرف بیش از حد دارو جلوگیری شود.
 

ویتامین آ در تغذیه ورزشکاران

بازسازی منظم ذخایر انرژی برای عملکرد کامل و با کیفیت بالای بدن ضروری است. به ویژه هنگامی که آن افراد به شدت درگیر فعالیت های جسمی هستند. تغذیه ویژه برای ورزشکاران معمولا شامل پروتئین ها، ویتامین ها و عناصر کمیاب است که به افزایش عضلات کمک می کنند.
 
و از آنجا که رتینول بخش مهمی از تغذیه ورزشی است، تصور می شود که عضلات از ویتامین آ بهبود می یابند.متخصصان تغذیه در ورزش با دانستن قابلیت های رتینول برای سرعت بخشیدن به تشکیل سلول های جدید(سنتز پروتئین) و استفاده از این ویژگی برای ساخت بافت های عضلانی در بدنسازی این تصور را بوجود آورده اند. علاوه بر این، ویتامین آ یک ماده ضروری در فرایند سنتز پروتئین است.
 
اما ورزشکاران تازه کار باید بدانند: در طول تمرین های شدید، مهم است که به طور منظم از رتینول استفاده کنید و در دوزهای زیاد - با غذا (منو را برای هر هفته تنظیم کنید، با توجه به محصولاتی که ویتامین آ دارند)
منوی ورزشی، غنی از ویتامین های گروه A، باید شامل شیر، تخم مرغ، اسفناج، هویج، ماهی، کبد یا جگر سیاه، گوجه فرنگی، فلفل، زردآلو، جعفری و کرفس باشد.
 

نظرات

در ادامه بخوانید...