آیا کشیدن دندان های عقل کاری بیهوده است

در

به گزارش (سیارک) شواهد نشان داده اند که برداشت مدام دندان های عقل کاری بیهوده است. نه؛ شاید شما درواقع نیازی به کشیدن دندان های عقل خود نداشته باشید.


بیشتر ما متوجه در آمدن دندان های عقل مان نمیشویم، اما بنا به دلایلی در زمان بین دوران متوسطه و دانشگاه، به بسیاری از مردم در آمریکا یا استرالیا گفته میشود که باید آنها را کشید.بر این اساس که آیا دندانها تحت فشار هستند یعنی در زیر لثه باقی مانده باشند جراحی شامل بیهوشی، بخیه و یک یا دو هفته استراحت کم تحرکی خواهد بود.برای بسیاری از ما، این میتواند تا سن بزگسالی پیشنهاد خیلی بیرحمانه ای تلقی بشود! اما متخصصین بیشتر و بیشتری شروع به پرسش در این خصوص کرده اند که آیا اساسا چنین جراحی هایی لازم است یا خیر. و تحقیقات در حال توسعه نشان میدهند که ما ممکن است بی هیچ دلیل خاصی، تنها افراد را در معرض هزینۀ بالای برداشتن دندان عقل قرار دهیم.
مشخصا، تمام موارد برداشت دندان عقل، بی دلیل نیست.دندانهای عقل میتوانند عفونت کنند، ایجاد پوسیدگی و یا کیست کنند.به دندان های مجاور آسیب وارد کنند و همچنین اگر در فک افراد باقی بمانند، موجب درد شدید را فراهم آوردند. در این موارد، کاملا مشخص است که این برای بیمار بسیار بهتر است که این دندان های "مولار سوم" اسم تخصصی دندانهای عقل برداشته شوند. اما موارد دیگری هم هستند که تحقیقات در مورد آنها شک دارند. مواردی که دندان های عقل تحت فشار نیستند و از هر نظر دیگر سالم اند و یا هیچ نشانگان خاصی ندارند.
در سال 1988، پس از آنکه مطالعه ای در دانشگاه Yorkبدین نتیجه دست یافت که شواهد علمی حامی این کار وجود ندارد؛ بریتانیا برداشت معمول دندان های عقل را متوقف کرد.در همان سال، کالج سلطنتی پزشکان ادینبورگ"Edinburgh" اعلام کرد برای بیمارانی که شرایط مربوط به مولار سوم را ندارند، برداشت آن پیشنهاد نمیشود.  (سیارک
کماکان در خیلی از کشورها، شامل آمریکا و استرالیا، برداشتن مداوم دندانهای عقل یک پروسۀ معمول میباشد.دلیل ارائه شده این است که رها کردن آن ها در داخل دهان به تعویق انداختن امر اجتناب ناپذیر است، چراکه افراد دارای دندان عقل بعدها با عفونت و یا عوارض دیگر روبرو خواهند بود.
منطقا، در سال 2011، 10 میلیون دندان عقل از دهان آمریکایی ها برداشته شد و یک تحقیق در سال 2015 تخمین زد که بیشتر از هفت برابر این آمار در استرالیا و بریتانیا جهت برداشتن دندان عقل، بستری شده اند. اما تحقیقات جدید نشان میدهند که این عمل احتمالا بیهوده است.
Greg J. Huang رئیس ارتودنتیست های دانشگاه واشنگتن طی یک مصاحبه در سیاتل بهRony Carin Rabin از نیویورک تایمز گفت: "هر فردی در معرض آپاندیسیت قرار دارد، اما آیا شما آپاندیس همۀ مردم را بر میدارید؟!"
" من مخالف برداشتن دندان های عقل نیستم، اما شما بایستی ارزیابی کنید و دارای یک دلیل خوب کلینیکی باشید."
خب؛ جستجوها چه میگویند؟ آخرین شواهد حمایت کنندۀ برداشتن دندان های عقل "فقط در مواردی" مربوط به بررسی سال 2014 میباشید که از مطالعۀ هفت برگه آزمایش اینکه چه اتفاقی رخ میدهد هنگامیکه فرد جوان بالغ دندان عقل خود را نگاه دارد، بدست آمد.و با این وجود که در مجموع مطالعه نشان داد که رها کردن دندان عقل در داخل دهان براستی سبب افزایش ریسک ایجاد مشکلاتی در آینده میباشد، اما این تمام ماجرا نبود.
Rob Wile برای Fusion"فیوژن" توضح داد که:"مقاله به این نتیجه ختم شد که ریسک تحمل برداشت دندان، با افزایش سن بیشتر میشود"
"اما دست کم، یکی از نتایج بدست آمده از این مطالعه هم چنین نتیجه ای را عنوان نمیکند.بلکه مطالعه ای در بریتانیا نشان میدهد که 83.13 درصد مراجعین دورۀ یک سالۀ عاری از نشانگان را بسلامت پشت سر گذاشتند و تنها 5 درصد نیاز به برداشتن دندان خود داشتند."
Rabin از نیویورک تایمز، همچنین به این نکته اشاره میکند که با وجود اینکه، چندین مطالعه، نشان میدهند که نگاه داشتن دندان های عقل با بروز مشکلاتی همراه هستند "بنظر نمیرسد که حتا یک آزمایش بالینی تصادفی استاندارد طلائی اثبات علمی وجود داشته باشد که در آن به مقایسه افراد یکسانی بپردازد که برخی تحت اقدامات پیشگیری کنندۀ برداشتن دندان قرار گرفته و برخی نگرفته اند" (سیارک
از سوی دیگر، مطالعات گسترده و در حال رشد هستن که مخال آنرا نشان میدهند که بسیاری از برداشت های دندانهای بیهوده میباشد.
تحقیقی در سال 2011 بر روی بیش از 6.000 بیمار در یونان که دندان عقل خود را برداشته بودند، به این نتیجه رسید که تنها 2.8 درصد این دندانها حاوی کیست یا تومور بودند. و بررسی مکررا تکرار شده در سال 1988 نشان داد که تنها 12 درصد از 1.765 نفر مردم میان سالی که دندان عقل خود را برداشت نکرده بودند، تجربه درد و مشکلات را داشته اند.
حتا فراتر از آن، در سال 2008، سازمان سلامت عمومی آمریکا(APHA) بسیاری از موارد بحث برانگیز که معمولا در مورد برداشتن دندان های عقل گفته میشود، مثل مثل آسیب رساندن ه دندانهای مجاور و یا تجمع باکتریایی در دندان که موجب بیماریهای دهان و دندان شود را رد کرد.
سازمان در نهایت اعلام کرد:"مطالعات کمی که بر آثار طولانی مدت دندان های تحت تاثیر قرار گرفته انحام شده است، دال بر اندک بودن خطر آسیب میباشد."
APHA این سیاست را تایید کرد که نگرانی های هر ساله ناشی از نگهداری دندانها داخل دهان، ریسک عمل جراحی را توجیه نمیکند که البته کم هم نیستند.بغیر از ریسک ناشی از بیهوشی، جراحی ممکن است به آسیب عصبی، از دست دادن حس چشایی و گاهی اوقات حتا مرگ، منتهی بشود.
با وجود تمام اینها، چرا هنوز دندانپزشکان به بسیاری از مردم پیشنهاد میکنند تا دندان عقل خود را بردارند؟
Julia Boughner، زیست شناس سلولی دانشگاه ساسکاچین(Saskatchewan) در کانادا که این بحث را از نزدیک دنبال میکند، در مصاحبه با فیوژن گفت:"رمز آن این است که مسئولین کلینیک ها، هنوز تمام ابزار و اطلاعات موجود که آنها را در راحتی و در حالتی انفعالی قرار بدهد، را ندارند."
پس چه باید کرد اگر که دندانپزشک شما، شما را به برداشتن دندان عقل ترغیب کند؟Rabin پیشنهاد میکند که باید برای فهمیدن اینکه آیا واقعا این کار ریسک انجام عمل جراحی را برای شما دارد؛ تلاش کرد واگر که درمان های غیر تهاجمی تر موجود باشند، بایستی اوا آنها را دنبال کنید.
به بیان دیگر، جویا شدن یک رای دوم یا سوم پیش از مبادرت به عمل جراحی، قطعا ضرری نخواهد داشت.
اما چه هنگام ارزش این ریسک را دارد؟
Rabin مینویسد:"اجماع عمومی در میان منتقدان برداشت مکرر بر این باور است که :

 

عفونت عود کنندۀ لثه یا پری کرونال، پوسیدگی جبران ناپذیر دندان، آبسه، کیست، تومور و آسیب دندانهای مجاور و استخوان ها و یا سایرشرایط پاتولوژیک، این عمل را موجه میکند.


هر تصمیمی که گرفتید، مهمترین چیز این است که مرتبا دندانپزشک خود را برای چک آپ و تمیز کردن دندان، ببینید.دندانپزشکان توصیه می کنند که مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید تا دقیقا از این مشکلات جلوگیری شود.چرا که سلامت دندان ها امر پیش پا افتاده ای نیست.خصوصا برای جوانانی که در ابتدای زندگی خود میباشند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا دندان عقل را بکشیم

در

 

دندان عقل

دندان عقل یا دندان هشتم در ردیف (بالا و پایین فک) در انتهای دهان است. در اصطلاح پزشکی آنها اغلب "هشتم" نامیده می شود. مردم آنها را دندان عقل نامیده اند، زیرا معمولا دربزرگسالی، اغلب بعد از 20 سالگی رشد می کنند. در مجموع هر فرد می تواند 4 عدد از آنها را (دو تا بالا و دو عدد در پایین ) داشته باشد.
معمولا بیرون آمدن این دندان بسیار کند و دردناک است. لثه ملتهب می شود، گلو درد ، سردرد، در آمدن دندان عقل و درد گوش با هم همراه باشد به علاوه، با توجه به این واقعیت که دندان عقل وقتی که تمام دندانهای یک فرد در حال شکل گیری است ظاهر می شود، آنها شروع به حرکت دادن دندان های دیگر می کنند. این می تواند منجر به جابجایی دندان ها از حالت تقارن، انحنای دندان، تغییر نیش، تخریب دندان مجاور شود.
 
چرا این اتفاق می افتد؟ واقعیت این است که G8 یک ارگانیسم (که معنای اصلی خود را در روند تکامل از دست داده است) اضافی است. اجداد ما نیاز به دندان های اضافی داشتند، زیرا غذا های سفت و خشن می خوردند. برای یک فرد مدرن اما این دندان لازم نیست - به هر حال، افرادی وجود دارند که دندان هشتم یا دندان عقل ندارند.(نداشتن دندان عقل)
در فرآیند تکاملی در دهان، به سادگی هیچ جایی برای این دندان ها وجود ندارد و معمولا فک برای این دندان ها کوچک است . بنابراین، آنها معمولا در موقعیت اشتباه رشد می کنند (حتی می توانند در سمت راست، درست در گونه رشد کنند).
 

 

اگر دندان عقل به درستی رشد کرده باشد

متخصصان دندانپزشکی می گویند: اگر دندان عقل به درستی رشد کرده باشد، یعنی به دندان بغلی یا هفتم فشاری نمی آورد و باعث جابجایی دندان ها نمی شود، پس هیچ دلیلی برای حذف آن وجود ندارد.
علاوه بر این، دندان عقل می تواند در گذاشتن دندان مصنوعی سالمندان بسیار مفید باشد. حال اگر دندان عقل ناراحتی به وجود می آورد،به طور مداوم التهاب دارد، دندان مجاور را از بین می برد  حتی اتفاق می افتد که دندان عقل در نیامده(دندان عقل نهفته) و یا هنوز به طور کامل خارج نشده(دندان عقل نیمه نهفته) ولی در حال حاضر پوسیدگی قابل توجهی دارد، در این صورت بهتر است آن را حذف کنید.

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟ با دندانپزشک ماهر عوارضی ندارد بصورت جزئی امکان درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین یا بالا وجود دارد که با مسکنی که پزشک می دهد قابل پیشگیری است .

 

در این موارد لازم است که دندان عقل را بکشیم

اگر لثه و / یا دندان مجاور آن ملتهب شده باشد.
اگر درمان ارتودنسی لازم باشد.
اگر پوسیدگی در دندان عقل وجود داشته باشد
اگر کانالهای G8 یا دندان عقل پیچ خورده باشند (فقط یک پزشک میتواند در مورد این موضوع به شما بگوید).
با این حال، اگر این مشکلات شما را ناراحت نمی کند، باید توجه داشته باشید که دندان عقل در انتهای دندان ها و دهان قرار دارد، بقایای مواد غذایی معمولا در اطراف آنها جمع می شوند، مشکل این است که این مکان ها براحتی با مسواک تمیز نمی شوند. این می تواند منجر به التهاب شود. بنابراین، دندانپزشکان توصیه می کنند که مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید تا دقیقا از این مشکلات جلوگیری شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

راه های طبیعی سفید کردن دندان

در

چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم ؟
شاید تصور کنید که برای لبخند بتوانید از یک نوشابه ی مقوی استفاده کنید ، ولی نمی خواهید زمان یا پول خود را روی درمان های متصدیان آن سرمایه گذاری کنید یا به شما دیگر ژل های داروخانه یا نوار فروخته نمی شود.
برخی از درمان های خانگی و طبیعی ، ایمن بوده و می تواند دندان شما را سفید کند. بفهمید بهترین شرط های شما چه هستند و کدام یک شما را به دردسر نمی اندازد.

 

استفاده از مسواک و نخ دندان
بهداشت مناسب دهان و دندان ، روش موثر حفظ لبخندتان در بهترین حالت است. خمیردندان ها به آرامی جرم سطح دندان را زدوده و براق می کنند. خمیردندان های سفیدکننده همان کار را با ترکیبات بیشتر انجام می دهند ؛ آنها دندان شما را سفید نمی کنند. نخ دندان ، غذاها و باکتری هایی را که به جرم دندان تبدیل و سخت می شوند ، از بین برده که باعث می شود دندان ها مات و تیره تر به نظر برسند.(سیارک)

 کشیدن دندان با روغن
این تکنیک در طب آیور ودا رایج است. شما یک قاشق سوپخوری از روغن را (مثل دانه ی کنجد ، نارگیل یا روغن زیتون) در اطراف دهان به مدت 20 دقیقه برای " بیرون راندن" باکتری ، غرغره می کنید. بررسی اخیر نشان داده که استفاه از روغن نارگیل از فساد دندان جلوگیری می کند ولی هیچ حمایت علمی از آن نشده است.

جوش شیرین
علاوه بر کمک به عدم خردشدگی دندان، ساینده ی ملایمی است که جرم ها را می ساید. شما می توانید آن را با استفاده از خمیر جوش شیرین دست ساز خود امتحان کنید ولی احتمالا با عوض کردن آن با خمیردندانی با بی کربنات سدیم ، نتیجه ی بهتری خواهید گرفت. بررسی ها نشان می دهد که مسواک با محصولاتی که دارای جوش شیرین هستند ، به مرور زمان ، جرم های سطح دندان را از بین خواهد برد.

سیب ، آناناس ، توت فرنگی
اسید مالیک موجود در سیب ، بزاق را برای شستشو و پاک کردن اسید ، تقویت می کند. خمیردندان هایی با ماده ی بروم ، ترکیبی در آناناس ، به سفید شدن دندان کمک می کند. ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که خوردن این میوه ها ، ظاهر دندان شما را براق کند. توت فرنگی را کنار بگذارید. یک مطالعه در دندانپزشکی عملی دریافت که مسواک کردن با ترکیب اینها و جوش شیرین ، دارای اثر سفیدکنندگی نیست. بدتر اینکه ، اسید سیتریک موجود در توت فرنگی ، مینای دندان یعنی قشر بیرونی دندانتان ، را تجزیه می کند .(سیارک)

پروکسید هیدرژن
عامل رنگبری است که در اکثر بسته ی لوازم سفیدکننده ی خانگی یافت می شود. در واقع رنگ دندان را نیز تغییر می دهد. یک بررسی نشان داد که رنگکاری با ژل غیر مجاز با 6% هیدروژن پروکسید روی دندان بعد از دو هفته ، تفاوت قابل توجهی را ایجاد می کند. بطری های ارزان این مایع که می توان آن را از داروخانه ها خریداری کرد ، دارای درصد پایین تری است. و طبق گفته ی موسسه ی دندان سازی آمریکایی ، غرغره کردن قبل از اینکه دندانتان را سفید کند ، لثه تان را خواهد سوزاند.

سرکه ی شربت (الکل دار) سیب
طبق گفته ی آنها ، غرغره ی قبل از مسواک به شما کمک می کند تا باکتری ها را کشته و لکه ها را از بین ببرید. شما به لبخند سفیدتر خواهید رسید.
متاسفم ، هیچ بررسی ای این ادعاها را اثبات نکرده است. در حالی که می تواند تزئین سالادتان را سفیدتر کند ، انتظار نداشته باشید که سرکه ی مشروب سیب ، دندانتان را سفید کند.

زردچوبه
ادویه ی تند و گرم که به چاشنی کاری معروف است نیز یک رنگ طبیعی است که بافت سفید را به طلایی روشن تبدیل می کند. به طور فرضی ، خمیر زردچوبه می تواند دندان تیره را به سفید مرواریدی تبدیل کند. به هر حال خردل را نیز در نظر بگیرید. هیچ تحقیق روشنی برای حمایت از آن وجود ندارد.

هرچه را که می خورید ، به دقت نگاه کنید
معالجه بهتر از درمان است. غذاهایی شامل نوشیدنی ها و دانه های سیاه مثل قهوه ، شراب قرمز و لیموناد ،که به متخلفین معروف هستند  از آنها در حد اعتدال لذت ببرید و بعد از آن با آب شستشو دهید تا خطر کمتری از تاثیر آنها روی دندانتان ایجاد شود. (سی دقیقه قبل از مسواک صبر کنید تا از مینای دندان محافظت کرده باشید).
سیگار و جویدن تنباکو نیز باعث آلودگی می شود که دلیل دیگر ترک آن است.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

جلوگیری از پوسیدگی دندان 8 راه ساده

در
دندان ها، مانند هر قسمت دیگر بدن، نیاز به توجه و مراقبت دقیق دارند. و اگر شما طرفدار رفتن به دندانپزشک نیستید، می توانید از پوسیدگی دندان با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدودی جلوگیری کنید. پزشکان توصیه می کنند روش های موثر بهداشت دهان و دندان با چند تغییر ساده در رژیم غذایی روزانه امکان پذیر می شود.
 
در این پست یک لیست از روش های ساده و طبیعی برای جلوگیری از تشکیل پوسیدگی و حفره در دندان ها آورده ایم
 

1.برای پیشگیری از پوسیدگی دندان عادات غذایی خود را تغییر دهید

تغییر جزئی در رژیم غذایی و انطباق با قوانین تغذیه سالم، سلامت شما را بدون در نظر گرفتن اهداف شما دنبال خواهد کرد. بر اساس تحقیقات ، تغيير در رژيم غذايی میتواند باعث کاهش پوسيدگی شود . ما می دانیم که مصرف غذاهای پرچرب منجر به پوسیدگی می شود خب شاید به نظرتان عجیب باشد زیرا همیشه شنیده ایم که شیرینی جات باعث پوسیدگی می شود اما علاوه بر مواد غذایی شیرین ، غذاهایی که با روغن های اشباع شده که امگا 6 بالایی دارند در بدن باعث التهاب می شوند که این التهاب در لثه ها باعث پوسیدگی دندان می شود.
خوردن کلسیم بیشتر: کلسیم جزء اصلی ساختمان استخوان ها و دندان ها است. هر روز لبنیات (شیر، ماست، خامه ترش، پنیر) بخورید.
نوشیدنی های بدون شکرو اجتناب از نوشیدنی های الکلی. نوشیدن آب ساده، آب به طور کلی برای بدن بسیار خوب است: ما را با رطوبت تغذیه می کند و به بزاق بیشتر کمک می کند.

2. جویدن آدامس بدون قند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

 
به نظر می رسد عجیب و غریب است، اما جویدن آدامس بدون قند واقعا می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر باشد. بیشتر آدامس حاوی زایلیتول، شیرین کننده طبیعی است. بر خلاف غذا، زایلیتول باعث رشد باکتری در دهان نمی شود. علاوه بر این، زمانی که شما آدامس می جوید، جریان بزاق به طور طبیعی بقایای مواد غذایی را از بین می برد .
 

3. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مسواک بزنید و به طور مرتب مسواک خود را عوض کنید

همه نمی دانند چگونه مسواک مناسب را انتخاب کنند .
همیشه یک مسواک با برس کوچک یا متوسط ​​را انتخاب کنید تا موهای زائد بتوانند به شیارهای دندان نفوذ کنند ، جایی که مواد غذایی باقی مانده می توانند انباشته شوند.
بعد از هر بار استفاده از مسواک آنرا کاملا با آب بشویید و اجازه دهید خشک شود.مسواک را در توالت نگذارید زیرا باکتری های مدفوع می توانند آنرا آلوده کنند.
به طور مرتب مسواک را عوض کنید ، زیرا موی سر مسواک در طول زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.
 

4. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مراقبت های اولیه دندان را دنبال کنید

به نظر می رسد توصیه های فوق العاده واضح است ، اما در واقع به این صورت نیست. طبق گزارش انجمن بین المللی بهداشت دندانپزشکی ، تقریبا 42٪ بزرگسالان برای مراقبت از دهان و دندان تنها یکبار در روز مسواک می زنند. گاهی اوقات ما متوجه نمی شویم که چگونه از دندان ها مراقبت کنیم . اگر میخواهید دندانهایتان را از پوسیدگی محافظت کنید، این مراحل را صبح و عصر انجام دهید:
 
دندان هایتان را حداقل 2 بار در روز به مدت  2 دقیقه بشویید. سعی کنید تمام سطح دندان ها راتمیز کنید و فراموش نکنید که گوشه های دور دندان را تمیز کنید.
استفاده از نخ دندان حتی اگر اوقات  دندان های خود را مسواک نمی زنید.
دهانشویه را فراموش نکنید. هر یک از آنها اثر ضد باکتری دارد. بعد از استفاده از دهانشویه دهان خود را شستشو ندهید: حفاظت در برابر باکتری به زمان تیاز دارد.
 

5. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید

 بله، رفتن به دندانپزشک، لذت بخش ترین روش نیست، اما همیشه بهتر است از یک مشکل جلوگیری کنیم تا آن را حل کنیم. مهم نیست که چقدر دندانهایتان را مسواک بزنید: همیشه مناطقی هستند که جرم می گیرند. 
دندانپزشک جرم را در لثه ها از جلو و عقب دندان ها پاک می کند، پلاک دندان را حذف می کند. تمیز کردن منظم یک گام بسیار مهم در مبارزه با شروع تشکیل پوسیدگی است. بسیاری از مردم دوست دارند جرم گیری را انجام دهند برای این روش باید حداقل 1-2 بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز انجام دهند.
 

6. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان از مکمل های رژیم غذایی استفاده کنید

ما قبلا گفته ایم که مقدار شیرینی در رژیم غذایی باید کاهش یابد، اما هنوز چیزی وجود دارد که می تواند به بزاق کمک کند تا با تشکیل پلاک مقابله کند. ویتامین ها جزء مهم بهداشت دهان و دندان هستند.
خوردن غذاهای غنی از فیبر : میوه ها، آجیل ها و سبزیجات. سیب های مفید، موز، شاخه های بروکسل و نخود فرنگی.
خوردن غلات کامل آنها حاوی مقدار زیادی ویتامین B و آهن هستند. آنها همچنین دارای منیزیم هستند که منجر به جذب کلسیم و تقویت دندان می شود.
خوردن غذاهای دریایی بیشتری برای دریافت ویتامین D بیشتر. ماهی قزل آلا، شاه ماهی، کنسرو ماهی تن و ساردین منابع عالی این ویتامین هستند.
 

7. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دهان خود را با روغن نارگیل شستشو دهید

روغن نارگیل به طور طبیعی دندان های شما را از پوسیدگی محافظت و باکتری های دهان را از بین می برد. دهان خود را فقط با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل به مدت 20 دقیقه در دهان نگه دارید .این روش ساده، اما موثر است. روغن نارگیل در برابر اثرات پوسیدگی ناکارآمد است، اما می تواند مانع تشکیل پوسیدگی جدید شود.
 

8. خمیر دندان معدنی درست کنید

این دستور ساده ماست فقط چند ماده طبیعی وجود دارد که می توانید در هر فروشگاه خریداری کنید. از آنجا که شما خودتان خمیر دندان را درست می کنید،کیفیت و ایمنی اجزاء را بررسی کنید . شما به موارد زیر نیاز دارید:
1 قاشق غذاخوری زردچوبه
1 قاشق غذاخوری  نمک دریایی
2 قاشق غذاخوری  نوشابه گازدار
1/4 فنجان روغن نارگیل
مخلوط کردن تمام مواد تشکیل دهنده . از این مخلوط به جای خمیر دندان معمولی استفاده کنید.
به یاد داشته باشید: از این مخلوط برای بیش از 30 روز پشت سر هم استفاده نکنید، زیرا دارای ساختار سفید کننده  و فلوراید نیست.
 
آیا شما همیشه از قوانین ذکر شده در بالا پیروی می کنید یا اینکه درمان حرفه ای را ترجیح می دهید؟ یا شاید راه های دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می شناسید لطفا در قسمت نظرات با کاربران به اشتراک بگذارید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه تمیز نکردن دندان با بیماری آلزایمر در ارتباط است

در
دانشمندان به مدت طولانی مظنون به این واقعیت بودند که باکتری های دهانی تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرند . به عنوان مثال، زمانی که محققان نمونه های مغز همسالان متوفی با و بدون بیماری آلزایمر را مقایسه کردند، مشخص شد که باکتری اصلی مرتبط با پریودنتیت، Porphyromonas P. gingivalis،  در نمونه های گرفته شده از بیماران آلزایمر پیدا می شود .
 
با این حال، تا به حال دقیقا مشخص نیست که چگونه  P. gingivalis وارد مغز می شود . اما اکنون متخصصین دانشگاه لوئیزویل آزمایشهایی روی موشهای آزمایشگاهی انجام دادند و مسیر حرکت باکتری را دیدند و نشان دادند که واقعا از داخل دهان به مغز میرسد. محققان همچنین گزارش دادند که این باکتری نقش مهمی در توسعه آرتریت روماتوئید  و پنومونی آسپیراسیون، عفونت ریه ها ناشی از استنشاق غذا یا بزاق دارد.
 
P. gingivalis معمولا در طول نوجوانی به لثه ها نفوذ می کند. با این حال، تا 30 سال، سطح آن معمولا کم است، اما در آینده وضعیت تمایل به بدتر شدن دارد. تعداد زیادی از P. gingivalis منجر به التهاب و فرسایش بافت لثه می شود.
 
بدتر از همه، به علت P. gingivalis، حتی باکتری های خوش خیم در دهان فعالیت خود را تغییر می دهند و فرآیند التهابی را تشدید می کنند. باکتری ها از لثه ها به جریان خون منتقل می شوند، از طریق جویدن طبیعی یا مسواک زدن دندان ها، وارد مغز و افزایش التهاب درون آن می شوند. 
 
در اصل، دانشمندان در حال حاضر راهی برای مقابله با میکروب مضر پیدا کرده اند. واقعیت این است که سموم اصلی P. gingivalis اهداف عالی برای داروها هستند. مزیت این رویکرد در مقایسه با آنتی بیوتیک ها این است که مداخلات منحصرا در میکروارگانیسم های بیماریزا قرار می گیرند و بر سودمندی تاثیر نمی گذارد.
 
داروی تجربی COR388، که آنزیم gingipain را مسدود می کند، در حال حاضر در آزمایشات بالینی فاز 1 است. این دارو در ابتدا به عنوان دارو در برابر بیماری آلزایمر قرار دارد.
 
در عین حال، بهترین راه برای جلوگیری و از دست دادن کنترل  روی P. gingivalis این است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، دندان ها را مرتبا بشوئید و از نخ دندان استفاده کنید، و حداقل یک بار در سال، دندانپزشک دندان ها و لثه ها را بازدید کند. علاوه بر این، مطلوب است که رژیم غذایی سالم را دنبال کنید . بر اساس برخی اطلاعات، معلوم می شود حتی از روش های پزشکی مفیدتر است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

شایع ترین علل بوی بد دهان

در
بوی بد دهان یا نفس بد بو  یک مشکل است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند. اگر عوامل عینی برای مثال، دندان های بیمار علت این بوی بد نباشد و با رعایت بهداشت دهان و دندان باز هم بوی بد دهان وجود داشته باشد، چه چیزی می تواند باعث آن شود؟
 

شایع ترین علل بوی بد دهان

شایع ترین علت نفس بد بو ، بیماری دندان ها، لثه ها، غشاهای مخاطی است. اما مشکل نادر و دیگری هم وجود دارد که مرطوب نبودن دهان و خشکی آن است. با این مشکل، باکتری ها بسیار فعال می شوند که منجر به بوی بد دهان و نفس ناخوشایند می شود. به عنوان یک قاعده، در این مورد، علاوه بر بو، مردم متوجه خشکی حفره دهان می شوند. گاهی اوقات برای خلاص شدن از خشکی و بویی که با آن می آید، شما فقط باید شروع به مصرف مایعات کافی کنید.
 
علت بوی بد دهان می تواند بیماری های ارگانهای ENT باشد. اینها تاندونولیت، روماتیسم و ​​سایر بیماری های نازوفارنکس هستند. در این صورت به محض اینکه علت اصلی حذف شود، بوی بد ناپدید خواهد شد.
 
نفس بد همراهی مکرر بیماری های دستگاه گوارش است و می تواند انواع بیماری های معده و روده آن را ایجاد کند. اغلب گاستریت، دیس بکروئید، بیماری زخم معده ایجاد بوی بد دهان می شوند. در این مورد، لازم است که معاینه شوید و شروع به درمان کنید، در غیر این صورت شما نه تنها از بوی ناخوشایند خلاص نخواهید شد بلکه بیماری را نیز پیشرفت می کند.
 
اگر تنفس بد فقط گاهی باعث ناراحتی شما می شود، این امر می تواند موضوع خاصی از غذاها و ویژگی های گوارشی باشد. به عنوان مثال، برخی از غذاها ممکن است در دستگاه گوارش باعث شوند یا به تنهایی باعث افزایش تخمیر شوند که منجر به ظهور بو می شود.
 
همچنین با برخی بیماری های تنفسی، کلیه، دیابت، عدم تعادل هورمونی، نفس بد بو می تواند رخ دهد.

نتیجه گیری

بدون مقدمه چینی دلایل زیادی برای بروز هالیتوز وجود دارد ، و مسواک زدن همیشه کار ساز نیست. مسواک زدن به دندان های شما فقط بوی مواد غذایی موجود در دهان را از بین می برد.
بیماری دهان یکی از شایع ترین دلایل بو است. پوسیدگی ، بیماری پریودنتال ، لثه های ضعیف و سایر مشکلات مربوط به دندان ها مملو از تولید مثل تعداد زیادی از باکتری ها است که خود را به عنوان بوی قدرتمند بروز می کند.
 
بیماری های دستگاه گوارش مانند گاستریت و زخم اثنی عشر ، زخم معده ، مری و احتقان در روده همه با بوی بد دهان همراه است. یک سیگنال خوب برای دیدن یک متخصص گوارش است.
بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی از گلو درد تا سینوزیت نیز می تواند بوی نامطبوع ایجاد کند.
 
و سرانجام ، بیماریهای انکولوژیکی ، به ویژه در هنگام که تومور در مراحل نهایی است ، می توانند با بوی بد دهان همراه شوند.
 
و جلوی همه این دلایل را نمی توانید با مسواک زدن دندان برطرف کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه دندان سفید و یکدست داشته باشیم

در
چه عاداتی می تواند سلامت دندان را خراب کند. در نگاه اول ، آنها بسیار بی گناه به نظر می رسند ، اما ما به شما توصیه می کنیم برای همیشه آنها را فراموش کنید و کنار بگذارید.
 
داشتن دندانهای سفید و یکدست فقط یک رویا نیستند ، کافی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، روزی دو باردندان ها را مسواک بزنید ، از نخ دندان استفاده کنید، زبان را تمیز کنید و همچنین به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی از عادت ها می توانند لبخند هالیوودی شما را از بین ببرند.
 

پوست آجیل را گاز نزنید

به دلیل این عادت ، به مرور زمان شکافی روی دندانهای جلوی شما ایجاد می شود. بهبودی گران است ، اما یک نقص زیبایی شناسی مشکل اصلی نیست. دانه های سفت ، مینای دندان را پاک می کند ، حساسیت دندان ها افزایش می یابد ، این می تواند عصب دندان را تحریک کند. پوسته های تیز دانه ها می توانند باعث آسیب لثه شوند. یک محصول لایه بردار خریداری کنید یا یاد بگیرید که چگونه جرم هارا با دست جدا کنید. برای جایگزینی ، به عنوان مثال ، برشهای سیب خشک یا یک میان وعده پیدا کنید. از خوردن انواع کراکرها خودداری کنید.
 

یک مداد یا قلم را در دهان خود نگه ندارید

بسیاری از افراد در سن مدرسه یا بعد از آن این کار را انجام می دهند. به دلیل این کار، میکروب های ترکیبی در مینای دندان بوجود می آیند و در مقابل باکتری های خطرناک آسیب پذیر می شوند. ممکن است میکروارگانیسم های مضر روی وسایل نوشتن وجود داشته باشد ، خطر التهاب لثه ها و حفره دهان وجود دارد. به همین دلیل ، ناخن های خود را نجوید.
 
سعی کنید عادت های بد را کنار بگذارید، از دندان ها به عنوان ابزار استفاده نکنید - از آنها برای پاره کردن نخ ها ، باز کردن گره بسته بندی و درب بطری ها استفاده نکنید.
 

ساییدن دندان ها

Bruxism یک آسیب شناسی است که در آن فرد در خواب بیش از حد فک خود را فشارمی دهد و دندان های خود را خرد می کند. همام دندان قروچه در خواب که منجر به سایش مینا و اسپاسم ماهیچه های عضلانی ، احساس دردناک در مفاصل فک می شود. آیا متوجه این ویژگی شده اید؟
از محافظ های سیلیکونی استفاده کنید که در شب پوشیده می شود. آیا در استراحت بعد از ظهر این اتفاق می افتد؟ بدن تحت استرس است. خواب را عادی کنید ، در حین کار بیشتر استراحت کنید ، در هوای تازه پیاده روی کنید. برای شل شدن عضلات ممکن است نیاز به آرامش بخش عضلانی داشته باشید ، یک دندانپزشک باید آنها را تجویز کند.
 

نوشیدنی های گازدار ننوشید

آنها حاوی مقدار زیادی قند هستند ، که باکتری های مفید را می خورند. با استفاده منظم از نوشیدنی های گازدار در حفره دهان ، تعادل اسید و باز اختلال ایجاد می شود. در یک محیط اسیدی ، مواد معدنی از بافت های سخت دندان شسته می شوند ، مینای دندان از بین می رود و ورود باکتری ها راحت ترمی شود.
 

از خلال دندان استفاده نکنید

آنها به راحتی به لثه ها آسیب می رسانند. از ورود میکروب ها و روند التهاب خودداری کنید. خلال دندان به بهترین شکل با نخ دندان جایگزین می شود. برس های مخصوصی نیز وجود دارد ، آنها برای افرادی که مشکلات پریودنتال دارند یا برای افرادی که مجبور به استفاده از بریس هستند توصیه می شود. آیا غذا اغلب بین دندانها گیر می کند؟ برای اطلاع از علت آن با دندانپزشک خود تماس بگیرید. شاید به دلیل پرشدن نادرست دندان ، فاصله بین دندان ها خیلی زیاد شده باشد.
 

دونات ها را حذف کنید

در بین شیرینی ها ، کارامل خطرناک ترین است. شکر بر روی سطح دندانها حل می شود و باکتری ها با جذب آن ، شروع به تکثیر فعال تر می کنند. برای محافظت از کلنی های خود ، آنها پلاک ویژه روی دندان های شما ایجاد می کنند که به پوسیدگی دندان کمک می کند. جویدن مارمالاد برای دندانها نیز مضر است - قطعات آن غالباً در فضاهای بین دندان گیر می کند. بعد از هر شیرینی دهان خود را بشویید یا آدامس های بدون قند را به مدت 5-7 دقیقه بجوید.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۲۰چیزهایی که می ترسید از دندانپزشک بپرسید

۱۴۰۰/۱۱/۲۰زمانی که به گذاشتن روکش فکر می کنیم، ممکن است به دلیل حقایق نادرستی که در همه جا می شنویم، از این ایده خودداری کنیم. به چه صحبت هایی نباید توجه کرد و نصب روکش در واقعیت چیست؟

۱۴۰۰/۱۱/۲۰اصلاح زیبایی دندان در حال حاضر بدون توجه به سن و وضعیت کسانی که می خواهند لبخند خود را به ایده آل نزدیک کنند، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. یکی از راه های رایج برای حل این مشکل، روکش ها است. رنگ تیره، شکل نامنظم، شلوغی دندان ها یا برعکس، شکاف های بزرگ با صفحات نازکی که روی سطح جلویی دندان نصب شده اند را، می پوشانند. این روش بسیار پرهزینه است و اخیراً باورهای غلط و افسانه های زیادی را به دست آورده است. حال در مورد اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی نیست، در ادامه نظرات بخوانید.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰اول از همه، باید گفت که روکش ها نه تنها برای زیبایی قرار می گیرند - بلکه باعث کاهش سایش دندان و کمک به درمان بیماری های مفصلی می شوند. چنین پروتزهای میکرو از سرامیک یا کامپوزیت ساخته می شوند. ترجیحاً روکش های سرامیکی را انتخاب کنید - آنها زیبا ، بادوام هستند و با گذشت زمان رنگ خود را تغییر نمی دهند. کامپوزیت، به نوبه خود، بسیار ارزان تر و آسان تر برای ساخت است، در واقع، آنها از همان مواد پرکننده های معمولی ساخته می شوند، و بنابراین دارای معایب مشابهی هستند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰روکش ها ( ونیرها veneers )چگونه نصب می شوند و چه چیزی هزینه آنها را تعیین می کند؟ در ابتدای درمان، پزشک وظایفی را که روکش ها باید حل کنند، تعداد آنها را تعیین می کند. سپس به کمک مدل سازی وکس (WAX-up) شکل جدیدی از دندان ایجاد می شود. این گچ به حفره دهان منتقل می شود تا لبخند جدید بیمار را "آزمایش" کند، شکل، طول، جهت را مشاهده کند و تنظیمات زیبایی شناختی لازم را انجام دهد. سپس دندان ها آماده می شوند، قالب گیری می شود و روکش های موقتی برای محافظت از دندان ها در حین ساخت روکش های دائمی ساخته می شود. در مراجعه بعدی به پزشک، روکش های سرامیکی جدید روی هر دندان فیکس می شود.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰هر چه این روش تصحیح زیبایی ‌شناختی ، روکش ،محبوب‌تر شود، قضاوت‌های نادرست‌تری در مورد آن در همه جا می‌شنویم.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰پس از نصب آستر، دندان ها خراب می شوند در واقع، دندان‌ها فرآوری و آماده می‌شوند، روکش‌ها با هدف حفظ دندان‌های شما، اصلاح مشکلات زیبایی و بهبود کیفیت زندگی هستند، نه خراب کردن آن. ضخامت روکش‌ها از 0.3 میلی‌متر تا 1 میلی‌متر متغیر است و پزشک قبل از نصب آنها، حتماً وضعیت دندان‌های نگهدارنده را بررسی می‌کند، پوسیدگی و سایر مشکلات را حذف می‌کند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰پس از نصب روکش دندان شما احساس ناراحتی شدید خواهید کرد. ناراحتی ممکن است تا چند روز پس از نصب روکش دندان وجود داشته باشد و حساسیت (افزایش واکنش به سرما) نیز رخ می دهد. سیمان اضافی دندان که پس از نصب باقی می ماند، بلافاصله در زمان تثبیت خارج می شود. چند روز پس از نصب، لثه ممکن است کمی درد کند و در حالت ملتهب باشد، اما این مدت طولانی نخواهد بود.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰نیاز به تعویض مکرر روکش ها دارد روکش های سرامیکی که به درستی ساخته شده اند اصولا نیازی به تغییر ندارند. در عمل من هیچ محدودیتی در مورد شرایط استفاده برای بیماران قائل نمی‌شوم، زیرا با روکش‌های درست ساخته شده، می‌توانید چندین دهه استفاده کنید. ونیرهای (روکش ) کامپوزیت باید هر 5 سال یکبار تعویض شوند، بنابراین ونیرهای جنس چینی را انتخاب کنید. در واقع ونیرهای کامپوزیت همان پرکننده‌ای هستند که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم که نیاز به تغییر دارد. علاوه بر این، ظاهر ونیرهای کامپوزیت به مرور زمان جذابیت خود را از دست می دهد.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰روکش ها می توانند تغییر رنگ دهند از مواد غذایی سفت و رنگی نترسید: سرامیک ماده ای بسیار قوی است که در اثر برخی غذاها رنگ نمی گیرد و تغییر رنگ نمی دهد. بسیاری می ترسند که پس از نصب روکش، ترجیحات طعم خود را تغییر دهند، اما اینطور نیست. اما شایان ذکر است که اگر ونیرهای کامپوزیت را نصب کنید، می توانند لکه دار شوند و در نتیجه عمر محدودی داشته باشند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰از روکش نتیجه غیر طبیعی خواهید گرفت؟ برخی افراد روکش ها را با چیزی مصنوعی مرتبط می دانند. در کلمه "ونیر"، تخیل برخی از بیماران "لبخند هالیوودی" را با دندان های کاملاً یکنواخت و سفید مجسم می کند، اما این کاملاً سلیقه ای است . کسی روکش های طبیعی بیشتری را می خواهد که از دندان ها قابل تشخیص نیستند، کسی درخواست ونیرهای سفیدتر می کند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ تراش مینای دندان هنگام نصب روکش به دندان آسیب می رساند توربین دندانپزشکی فقط در دستان ناتوان می تواند مضر باشد، اما درک این نکته مهم است که شعارهای تبلیغاتی: "روکش بدون تراش" کمی حیله گرانه هستند. در هر صورت، برای ساخت هر نوع روکش دندان ابتدا لازم است مقداری از سطح دندان تراشیده شود و سپس قالبگیری از دندان تراش خورده انجام پذیرد .

۱۴۰۰/۱۱/۲۰روکش ها فقط روی دندان های صاف قرار می گیرند. این خیلی دور از ذهن است، زیرا روکش ها می توانند مشکلات کوچک بایت، پیچ خوردگی و موقعیت اشتباه تک تک دندان ها را حل کنند. به عنوان مثال، اگر بین دندان ها فاصله دارید، روکش ها به راحتی می توانند این مشکل را اصلاح کنند و از اصلاح طولانی مدت توسط متخصص ارتودنسی اجتناب کنند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰قبل از نصب کامل، باید با دندان های تراش خورده راه بروید؟ این یک توهم است، شما مطلقاً با دندان های "تراش خورده" از مطب دندانپزشکی خارج نخواهید شد. تا زمانی که روکش های دائمی را نگیرید، از روکش های موقتی استفاده می کنید تا از دندان های شما در برابر تأثیرات خارجی محافظت کند .

۱۴۰۰/۱۱/۲۰و با این حال، قبل از نصب روکش، نه تنها باید با یک متخصص مشورت کنید، بلکه موارد منع مصرف اصلی نصب و قوانین مراقبت را نیز مطالعه کنید.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰هیچ منع مصرف مطلقی برای گذاشتن روکش وجود ندارد، هر وضعیت بالینی باید به طور خاص در نظر گرفته شود. اما در بیماری هایی که باعث خونریزی لثه می شوند و همچنین در مواردی که ناحیه تاج بیش از 60 درصد پوسیدگی دارد و یا پرکردگی های قابل توجهی وجود دارد، نصب روکش روی دندان توصیه نمی شود. اگر بیمار از هیپرتونیک ماهیچه های جونده رنج می برد که باعث ساییدن دندان ها می شود، بهتر است از روکش گذاشتن خودداری کند، زیرا به دلیل این تفاوت ظریف، روکش ها را می تواند خرد کند. در مورد قوانین مراقبت، آنها نسبتاً استاندارد هستند: یک مسواک برقی، خمیر، نخ دندان. طبیعتاً باید سالانه معاینه حرفه ای و بهداشت حرفه ای انجام شود.

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ اگر می خواهید روکش دندان نصب کنید، پزشکان مسئولیت پذیر و صادق و با شهرت را انتخاب کنید. اعتماد به دندانپزشک عامل کلیدی در درمان موفقیت آمیز است. یک دندانپزشک ماهر در مورد تمام جوانب مثبت و منفی که به طور خاص به پرونده شما مربوط می شود، با جزئیات به شما می گوید.

در ادامه بخوانید...