بهترین روش جستجو در اینترنت

قبل از نوشتن یک مقاله علمی، شما باید مقالات دیگر پیرامون موضوع مورد نظر خود را بخوانید، به طوری که تحقیقات شما را در آن زمینه قرار دهد. تحقیقات علمی به صورت مجزا انجام نمی شوند، بلکه در ارتباط با کار قبلی می باشند و یا از آن حمایت می کنند و یا مخالف با آن هستند. جستجو از طریق میلیون ها نشریه می تواند یک دورنمای دلهره آور باشد.
با این حال، می توان آن را با کمی برنامه ریزی بسیار آسان تر ساخت.
جستجو در متون باید در شیوه ای روشمند همانند انجام پژوهش صورت پذیرد. شما باید یک استراتژی را توسعه دهید و به شیوه ای منطقی آن را دنبال کنید. یک قانون مهم ثبت جایی است که شما جستجو می کنید، چه واژه هایی استفاده کردید، و آنچه که شما دریافتکردید. این مسئله باعث صرفه جویی در زمان می شود، چرا که شما جستجوهایی را تکرار نمی کنید که در آنها چیزی یافت نشد و می توانید به سرعت ردپای مقالاتی را دنبال کنید که مفید بودند.

استراتژی های جستجو

در حال حاضر بسیاری از افراد از طریق موتورهای جستجو یا اینترنت و یا پایگاه داده های کتابشناختی اختصاصی در کتابخانه ها به جستجوهای الکترونیکی دسترسی دارند. ویژگی مشترک همه روش های الکترونیکی استفاده از کلمات کلیدی است.
نویسنده ی یک مقاله معمولا کلمات کلیدی را مشخص می کند، اگر چه مدیران یک پایگاه داده ممکن است کلمات را اضافه کنند. گاهی اوقات کلمات کلیدی به صورت خودکار توسط برنامه های فهرست بندی تولید می شوند. کلمات کلیدی محتوای مقاله را نشان می دهند و می توانند برای جستجوی موضوعات خاص مورد استفاده قرار گیرن. برای مثال، تایپ "گربه" در جستجوی کلیدواژه سبب می شود تا همه مقالاتی که در آن "گربه" به عنوان یک کلمه کلیدی انتخاب شده فهرست شوند. کامپیوترهای قدرتمند امکان جستجوی سریع تر را فراهم می سازند. از این رو، برخی از سیستم های پایگاه داده امکان جستجوی عنوان و یا حتی چکیده یک مقاله برای کلمات خاص را برای شما فراهم می سازند. از کلمات کلیدی مانند "the" یا "of" استفاده نشود. معمولا آنها نادیده گرفته خواهند شد.
کلمات کلیدی معمولا ترکیب می شوند تا یک عبارت منطقی را تشکیل دهند. به عنوان مثال، "گربه و سگ" ممکن است برای پیدا کردن همه مقالات شامل هر دو واژه ی "گربه" و "سگ" مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که "گربه یا سگ" همه مقالات شامل هر یک از کلمات یا هر دو کلمه را پیدا می کند. برخی از موتورهای جستجو از "+" به جای "و" استفاده می کنند و از "/" به جای "یا" استفاده می کنند. بنابراین، خواندن دستورالعمل ها مهم است. کلمه "نه" و یا نماد "-" ممکن است برای حذف کلمات استفاده شود. بنابراین، عبارت "گربه نه ببر" همه مقالات در مورد گربه که شامل کلمه "ببر" نمی شود را فهرست می کند. عبارات پیچیده معمولا می توانند با استفاده از براکت تولید شوند. به عنوان مثال، "(گربه نه ببر) و (سگ یا اسب)" همه مقالات شامل کلمه "گربه" و یا "سگ" و یا "اسب" را لیست می کند، چنانچه مقاله شامل کلمه "ببر" باشد.
برای بسیاری از موتورهای جستجو، شما می توانید از "نویسه عام" برای کوتاه کردن کلمات کلیدی و گسترش دامنه جستجو استفاده کنید. نویسه عام "؟" به طور معمول به معنای هر حرف تنها، و "*" به طور معمول به معنای هر گروه از حروف می باشد. به عنوان مثال، "گربه؟" به معنی جستجو برای "گربه" به همراه یک حرف بیشتر که معمولا صورت جمع (یعنی گربه ها) را پوشش می دهد، در حالی که "گربه *" به معنی جستجو برای "گربه" با تمام انتهای ممکن است (به عنوان مثال گربه، گاو، کاتالوگ، کاترپیلار). "*" باید با دقت استفاده شود، و برای کلمات کوتاه تر از چهار حرف نباید استفاده شود، چرا که منجر به به صدها کلمات کلیدی می شود و موتورهای جستجو را کند می کند.
راز جستجوی کارآمد این است که کلمات خود را به دقت انتخاب کنید. اگر کلمات بیش از حد کلی باشند، شما می توانید هزاران نتیجه دریافت کنید. اگر کلمات بیش از حد خاص باشند، شما ممکن است مقالات مرتبط را از دست بدهید. یک نمونه جستجو در جدول زیر نشان داده شده است.

محقق جستجویی از یک پایگاه داده برای ارجاع های "اثر عوامل رشد شبه انسولین (IGF) روی بیان RNA در بافت تخمدان گاو" انجام داد. به طور مشخص، "RNA" به عنوان یک کلمه کلیدی بیش از حد کلی است، زیرا بیش از 100،000 مقاله پیدا شد (جستجو 1). اضافه کردن کلمات کلیدی "بیان" و "تخمدان" جستجو محدود شده است (جستجو 2 و 3). به هر حال، تنها زمانی که "گاو" گنجانده شده بود، تعداد مقالات قابل مدیریت شده است (جستجو 4). هنگامی که "IGF" به عنوان یک کلمه کلیدی اضافه شد (جستجو 5)، تنها 5 مقاله مشخص شد. در این مرحله، شما نیاز به بررسی ای مسئله دارید که آیا هر یک از کلمات کلیدی خیلی خاص هستند یا خیر. اگر این مورد بود، شما ممکن است برخی از منابع با ارزش را از دست بدهید، زیرا نویسنده کلید واژه های مختلفی را انتخاب کرده است. به عنوان مثال، "IGF" ممکن است به طور کامل (فاکتورهای رشد شبه انسولین) نوشته شود، و گسترش جستجو به "IGF یا انسولین" شش ارجاع دیگر را می افزاید (جستجو 6). به طور مشابه، نویسندگان ممکن است "ovary" را به جای "ovarian" به عنوان یک کلمه کلیدی انتخاب کنند که این امکان را فراهم می سازد که شش ارجاع دیگر اضافه شود (جستجو 7). نگاه به شاخص یا اصطلاحنامه ممکن است به شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی جایگزین در جستجوی خود کمک کند.

این مثال دو اصل از پایگاه داده های جستجو را نشان می دهد. شما می توانید جستجوی خود را با اضافه کردن کلمات کلیدی خاص محدود کنید؛ شما می توانید جستجوی خود را با دادن کلمات کلیدی جایگزین گسترش دهید. در این مورد، ما از یک جستجوی گسترده آغاز و آن را محدود کردیم. استراتژی جایگزین با یک جستجوی خاص شروع می شود و آن را گسترده تر می کند. هیچ بهترین استراتژی وجود ندارد؛ فقط می توانید تصمیم بگیرید چه زمانی شما یک تعداد معقول از ارجاع های مربوطه را در اختیار دارید.
پایگاه داده های الکترونیکی در جستجوی متون تحول ایجاد کرده اند، اما آنها دارای محدودیت هایی هستند. از آنجا که کامپیوتر با واقعیت های دقیق (در نهایت، 0 یا 1) سروکار دارند، برنامه نویسی آنها برای ایجاد تقریب ها یا ارتباط ها دشوار است. زبان، حتی زبان علمی، اغلب غیر دقیق است و همیشه حداقل دو راه برای گفتن یک چیز وجود دارد. مغز انسان می تواند ارتباط هایی بسیار موثرتر از هر کامپیوتر ایجاد نماید. یک کامپیوتر می تواند یک ارجاع را پیدا کند تنها اگر یک کلمه کلیدی انتخاب شده توسط نویسنده یا سردبیر منطبق با کلمه کلیدی انتخاب شده توسط شما باشد. گاهی اوقات شما ممکن است یک ارجاع را پیدا کنید که مربوط به موضوع شما باشد، اما شامل هیچ یک از کلمات کلیدی شما نباشد.ادامه دارد............

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید