پاورقی در ورد و ایجاد سربرگ

word: در این جلسه نحوه  

اضافه کردن سربرگ و پاورقی در ورد

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

در ادامه آموزشهای نرم افزار word امروز قصد داریم یک مفهوم بسیار مهم را برای شما آموزش دهیم . گاهی اوقات هنگام کار کردن با برنامه word با شرایطی مواجه می شوید که باید یک موضوع را در تمام برگهای سندتان تکرار کنید به عنوان مثال دوست دارید جمله بسم الله الرحمن الرحیم در بالای تمام صفحات تکرار شود و یا کلمه امضاء در پایین تمام صفحات نوشته شود در این مورد چه باید کرد ؟ آیا باید در هر صفحه این موارد را نوشت ؟ مسلما خیر!

برای آشنایی بهتر با این موارد باید با دو option اختصاصی در منوی Insert آشنا شوید که با نام Header و Footer شناخته شده هستند بهترین ترجمه برای این دو خاصیت اصطلاحات سربرگ و پاورقی در ورد هستند. عموما سربرگها و پاورقی در وردها استفاده های بسیار گسترده‌ای دارند و حسن این دو مورد این است که در فضای حاشیه استاندارد بالا و پایین سند نمایش داده می شوند. سربرگ علاوه بر زیبا سازی سند موجب راحتی کاربر هم می شود . در ادامه با یک مفهوم کاملا اختصاصی و منحصر به فرد از سربرگ و پاورقی در ورد آشنا می شویم که شاید همیشه جلوی چشمان ما بوده است ولی هیچگاه با این مفهوم به آن نگاه نکرده‌ایم. شماره صفحه نوع خاصی از سربرگ یا پا نوشت است که تفاوتش با حالت عادی در مشابه نبودن آن در تمام صفحات است . با ما همراه باشید .

مطابق روال معمول ابتدا یک سند با نام و مضمون  www.sayarak.com ایجاد می کنیم و سپس در این مرحله با منوی Insert میرویم

 

در چهارمین بخش از این منو با بخش Header & Footer مواجه میشویم که شامل سه آیکون کشویی است اولین آیکون Header  است

اگر روی این گزینه کلیک کنید منوی کشویی در قسمت آن پایین آن باز می شود که شامل تعداد زیادی از سربرگهای آماده و پیشفرض است که می توانید از هر نمونه دلخواهی استفاده کنید ضمنا در قسمت هدرهای پیشفرض می توانید با غلطک موس بین این نمونه ها بالا و پایین شوید.

اما در پایین این قسمت و در انتهای منوی باز شده چهار گزینه وجود دارد که دو گزینه آن نیاز به توضیح چندانی ندارد و اولین گزینه که ممکن است دسترسی هم نداشته باشد فعال کردن قابلیت آپدیت انواع سربرگها و دانلود آنها از سایت مایکروسافت است و آخرین گزینه هم قابلیت ذخیره سربرگهای انتخابی در گالری است گزینه سوم هم که Remove Header است و مشخصا سربرگ ایجاد شده را پاک خواهد کرد اما گزینه دوم که Edit Header نام دارد را با هم بررسی می کنیم .

بعد از اینکه روی گزینه Edit Header کلیک کردیم شاهد تغییرات در منوی بالای صفحه خواهیم بود و وارد زیر منوی Header & Footer Tools میشویم که خودش شامل 4 بخش مختلف است :

  1. Insert
  2. Navigation
  3. Option
  4. position

منوی Insert شامل چند مورد است که در منوی اصلی هم وجود دارند مثل Quick Part یا Picture یا Clip Art  و Date & Time با این تفاوت که اگر در اینجا مثلا از منوی Insert اقدام به وارد کردن یک عکس بکنید این تصویر در قسمت هدر یا فوتر وارد می شود و یا اگر تاریخ و ساعت را درج کنید همه و همه در قسمت هدر یا فوتر اتفاق می افتند( بسته به اینکه شما کدام قسمت را انتخاب کنید )

منوی navigation هم صرفا دارای ابزاری برای انتقال بین هدر و فوتر است

اما منوی position برای جاگذاری دقیق Header و یا Footer در صفحه است . در این منو شما می توانید فاصله دقیق هدر و فوتر را از بالا و پایین صفحه مشخص کنید که از صفر شروع می شود یعنی می توانید دقیقا چسبیده به بالای سند شروع به نوشتن سربرگ کنید به طور دقیق با این دو گزینه Header From Top و Footer From Bottom  فاصله ای که در بالای هدر و پایین فوتر خالی و قابل نوشتن نیست را مشخص می کنید .

 

گزینه سوم هم که Insert Alignment tab نام دارد و بعد از کلیک کردن روی آن یک پنجره باز می شود  که از طریق آن  می توانید تنظیمات مربوط به چپ و راست و مرکز نویسی را در هدر و فوتر انجام دهید که در قسمت Alignment قرار دارد .  همچنین این گزینه می تواند با ایجاد خطوط فاصله و نقطه فاصله نشانگر را از مرکز صفحه برای شما مشخص کند و به عنوان یک راهنما برای تایپ درست و صحیح شما عمل کند. تا بدانید که دقیقا کی به وسط و یا انتهای خط خواهید رسید و نشانگر به خط بعد منتقل می شود  که در قسمت leader این امکان با پنج حالت مختلف وجود دارد .  

در این بین منوی option   جهت اعمال تنظیمات خاص شماره گذاری صفحات به کار می رود و نوع خاصی از سربرگ و پاورقی در ورد را شامل می شود  و طی یک آموزش جداگانه به موضوع شماره گذاری خواهیم پرداخت . تنظیمات فوتر  Footer هم دقیقا به همین شکل است و هیچ تفاوتی ندارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید