این کریستال مایع میتواند وضوح صفحههای نمایش تلویزیون و کامپیوتر را سه برابر کند
طاهره مصطفویدر۱۴۰۳/۲/۱۸
دانشمندان نوع جدیدی از کریستال مایع اختراع کردهاند که به سازندگان تلویزیون و کامپیوتر اجازه میدهد که تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در سطح مشابهی از صفحه نمایش جای دهند، درحالیکه مقدار توان لازم برای کارکرد دستگاه را کاهش میدهد.
این نوع جدید از کریستال مایع با فاز آبی بسیار موثر است زیرا از فیلترهای رنگی که در تکنولوژی فعلی صفحه نمایش استفاده میشوند، عبور میکند. این تغییر به تنهایی مقدار اتلاف انرژی در حین انتقال نور را بیش از 40 درصد کاهش میدهد. یکی از اعضای تیم، فیزیکدان شین تسون وو از دانشگاه فلوریدای مرکزی میگوید، "صفحه نمایش امروزی رتینای شرکت اپل، تراکم وضوحی برابر حدود 500 پیکسل بر اینچ دارد. با تکنولوژی ما، تراکم وضوح 1500 پیکسل بر اینچ روی صفحه نمایشی با اندازهی مشابه، قابل دستیابی است. این موضوع بهطور ویژه برای هدستهای واقعیت مجازی (VR) یا تکنولوژی واقعیت افزوده جذاب است، که باید به وضوح بالا در یک صفحه نمایش کوچک برسند تا زمانی که در نزدیکی چشمان شما قرار میگیرند، شفاف باشند." در صفحه نمایشهای LCD امروزی، یک نور پس زمینهی سفید LED به وسیلهی یک لایهی نازک از کریستال مایع نماتیک، که بسته به ولتاژ اعمالی میپیچد و باز میشود، تنظیم می گردد.(سیارک) ترازیستورهای بسیار کوچک ولتاژ کافی برای انتقال نور پس زمینهی LED به هر پیکسل در صفحهی نمایش را تامین میکنند، و فیلترهای رنگی برای تولید پیکسلهای قرمز، سبز و آبی به کار گرفته میشوند. کریستال مایع فاز آبی جدید، که بر اساس تکنولوژی LCD های قدیمی از نزدیک یک دهه قبل ساخته میشود، به دلیل اینکه میتواند تغییرات رنگها را به سرعت کنترل کند، همهی این فیلترهای رنگی را با هم حذف میکند. طبق گفتههای وو و تیمش، کریستال مایع فاز آبی آنها میتواند 10 برابر سریعتر از نوع نماتیک تغییر وضعیت دهد، که به این معنا است که در کمتر از یک میلیثانیه، هر رنگ LED میتواند از طریق زیر پیکسلهای کریستال در زمانهای مختلف فرستاده شود. اینکه یک زیر پیکسل میتواند هر سه رنگ را در هر لحظه ایجاد کند، به این معنی است که این تکنولوژی میتواند تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در فضای مشابهی از صفحه نمایشهای کریستال مایع نماتیک، جای دهد. وو اینگونه توضیح میدهد که " با فیلترهای رنگی، نورهای قرمز، سبز و آبی همزمان با هم تولید میشوند. اما با کریستال مایع فاز آبی، ما میتوانیم از یک زیر پیکسل برای تولید هر سه رنگ استفاده کنیم، ولی در زمانهای متفاوت. این موضوع فضا را به زمان تبدیل میکند، یعنی یک پیکربندی صرفهجوییکننده در فضا به اندازهی دو سوم که تراکم وضوح را سه برابر میکند." این تکنولوژی هنوز در فاز ‘اثبات مفهوم’ است، اما اگر بتواند در صفحه نمایشهای تلویزیون و کامپیوتر به کار گرفته شود، نه تنها تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در فضای مشابه از صفحهی نمایش جای میدهد، بلکه به دلیل نداشتن هیچ فیلتررنگی که سرعت فرآیند را کم کند و با انتقال نور تداخل کند، در مصرف توان هم صرفهجویی میکند. گزارشها حاکی از این است که فیلترهای رنگی میتوانند عبور نور، مقدار نوری که یک ماده جذب میکند، را تا حدود 30 درصد محدود کنند، و این یعنی تنها 30 درصد از نور پس زمینهی LED در صفحه نمایشهای ما در هر لحظه جذب میشود. ولی کریستال مایع جدید، بر اساس گزارشات، میتواند به عبور نور تا 74 درصد با ولتاز عملیاتی 15 ولت در هر پیکسل، دست یابد. با اشاره به صفحه نمایشهای کریستال مایع فاز آبیشان به عنوان صفحه نمایشهای رنگی میدان پیوسته، تیم میگوید این پارامترها، ساخت محصول با آن را امکانپذیر میکند، و در تلاش است در کنار سازندگان یک نمونهی اولیه تا سال آینده یا همان حدود تولید کند. اگر این تکنولوژی به آنچه وعده میدهد، دست یابد که وقتی قرار است یک ادعای مفهومی مانند این به چیزی قابل فروش تبدیل شود، یک "اگر" بزرگ است ما میتوانیم انتظار وضوح به طرز دیوانه کنندهای بالا را داشته باشیم، که این همان چیزی است که توسعهدهندگان VR در حال حاضر شدیدا نیازمند آن هستند. ولی بیایید امیدمان را تا وقتی این وسایل را در بازار ببینیم، بالا نبریم. یکی از اعضای تیم یوگ هوانگ میگوید، "صفحه نمایشهای رنگی میدان پیوسته میتوانند برای دستیابی به پیکسلهای کوچکتر مورد استفاده قرار گیرند تا تراکم وضوح را افزایش دهند. این نکته از این جهت اهمیت دارد که تراکم وضوح تکنولوژی امروزی، تقریبا در مرز محدودیت خود میباشد."
این پست را چگونه میبینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.
مواردی که هنگام خرید تلویزیون 4K Ultra-HD نیاز به دانستن آنها دارید
طاهره مصطفویدر۱۴۰۳/۲/۱۸
در این پست مواردی که نیاز دارید تا راجع به خرید تلویزیون 4K Ultra-HD بدانید، آورده می شود. خریدکنندگان از حراج جشنواره ها مراقب باشند: امکان دارد امسال معاملات بسیار خوبی برای مجموعه تلویزیون های 4K Ultra-HD وجود داشته باشد امادر صورتی که مراقب باشید وگرنه امکان ندارد خصوصیاتی که در یک ultra-HD واقعی بدنبالش هستید را در آنها پیدا کنید. (سیارک) امروزه خرید تلویزیون پیچیده تر از همه چیز شده است و اگر می خواهید معامله خوبی داشته باشید (برای مثال تلویزیونی بخرید که خصوصیات خوبی داشته باشد) مطلب این پست را بخوانید. در اینجا مواردی آورده می شود که بهنگام خرید 4K TV از بازار حراج جشنواره ها نیاز به دانستن آنها دارید:
1. اطمینان حاصل کنید که واقعا 4K می خرید
4K یا اولترا HD رزولوشنی حدود چهار برابر 1080p (HD) TV دارد. اسکرین رزولوشن آن 2160×3840 یا p2160 در مقابل اسکرین رزولوشنی است که هنوز هم اکثر تلویزیون ها دارند و حدود p1080×1920 است. تلویزیون 4K حدود 8 میلیون پیکسل را نمایش می دهد. این موجب می شود تا تصویر واضح تر شود به خصوص زمانی که در صفحات بزرگتر استفاده می گردد. این تفاوت در تغییر «چگونگی» تعریف استاندارد برای کیفیت های بالاتر نیست اما چنین خصوصیتی وجود دارد. و در 4K اینکه رسانه های بیشتری منتشر شود بسیار مهم است. مدلهای جدید 4K، Xbox One مایکروسافت و کنسولهای پلی استیشن 4 ویدئویی سونی، را پشتیبانی می کنند و سایتهایی از جمله Netflix و YouTube در بسیاری از 4Kها در دسترس می باشند. وقتی به تلویزیون نزدیک تر می نشینید، 4K همه جانبه تر و واضح تر می شود. در ازدحام معاملات روزهای تعطیل، معاملات بزرگ زیادی برای تلویزیون های 4K و 1080p خواهید دید. امکان دارد به دنبال معامله ای ارزانتر باشید. در این صورت دو بار تلویزیون را چک کرده و اطمینان حاصل کنید که واقعا یک تلویزیون 4K خرید می کنید. چیزهایی که در بازار بفروش می رسند یا در انبارها نگه داری می شوند امکان دارد چیزی شبیه سازی شده باشد. مواضب باشید در حالی که به دنبال 4K بوده اید، با خرید تلویزیون 65" p1080 به خانه باز نگشته باشید. (سیارک)
2. اطمینان یابید که تلویزیون UHD Premium می باشد. چیزی کمتر از آن را قبول نکنید
بسیاری از تلویزیون های 4K به خصوص آنهایی که قبل از 2016 به بازار آمده اند، HDR ندارند. در واقع قبلا در تلویزیون های Wild West days هیچ تعهدی بر روی آنچه که بعنوان کیفیت مشخص اولترا HD می باشد، وجود نداشت. امروزه همه چیز تغییر کرده است. چرا که سازندگان تلویزیون متعهد شده اند تا با برندهای UHD Premium محصولات را تولید کنند. تلویزیون هایی که برچسب UHD Premium دارند تمامی حداقل معیارهایی را که این تولید کنندگان روی آن به توافق رسیده اند را دارند. بنا به دلایل مختلف که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد به UHD Premium علاقه مند خواهید شد. چیزی کمتر از این، تمامی خصوصیات را نداشته و در برابر تغییرات آینده انعطاف پذیر نخواهد بود. برای UHD Premium بودن یک تلویزیون بایستی: • رزلوشون تصویری حداقل 2160×3840 داشته باشد • عمق رنگ 10 بیت یا بالاتر داشته باشد تا اجازه داشتن 1024 سایه از هر رنگ را بدهد (بسیاری از تلویزیون ها کمتر از 8 بیت با سایه 256 دارند). • صفحه نمایشی که با حداقل روشنایی سیاه ها را تیره تر و سفید ها را برجسته تر می کند. • وسعت رنگ ها یا توانایی نمایش حداقل 90 درصد از وسعت رنگی P3 • توانا در محدوده دینامیک بالا متاسفانه همه اعضای اتحادیه UHD هنوز از علامت UHD Premium روی محصولاتشان استفاده نمی کنند. لذا بررسی وجود چنین علامتی ساده نخواهد بود. کمی بررسی محصول به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که مجموعه تلویزیون که خواهید خرید این معیار را دارد. به این معیارها دقیق تر نگاه کنید. (سیارک)
3. HDR موضوع مهمی برای تصویر تلویزیون است
اطمینان حاصل کنید که تلویزیونی که می خرید آن را دارد. HDR یا بعبارتی «محدوده پویایی بالا» تصویر تلویزیون تان را تصویری افسانه ای می کند حتی باورکردنی نخواهد بود. عمق و غنای رنگی که HDR مهیا می سازد مهمتر از وضوح خود 4K هست. تلویزیون 4K جدیدی نخرید مگر اینکه از داشتن تکنولوژی HDR آن اطمینان حاصل کنید.
4. بیش از یک نوع تکنولوژی HDR در بازار وجود دارد
در حال حاضر دو استاندارد برای تکنولوژی HDR وجود دارد چرا که تکنولوژی جدید بدون رقابت معنی ندارد. اولا HDR10 وجود دارد که فرمت باز است و شرکت هایی مثل سونی و سامسونگ در تلویزیون هایشان از آن استفاده می کنند. بعد از آن Dolby Vision وجود دارد که فرمت بسته بوده و نیازمند تراشه فیزیکی است تا در تلویزیون ساخته شود. شما با آپدیت نرم افزاری نمی توانید Dolby Vision را به تلویزیون تان اضافه کنید لذا اگر می خواهید چنین امتیازی داشته باشد از وجود آن اطمینان حاصل کنید. سونی، شارپ و سامسونگ فعلا Dolby Vision را بهیچ وجه تولید نمی کنند. با این حال LG و Vizio هر دو HDR10 و Dolby Vision را ارائه می دهند. اگر می خواهید در مقابل رقابت های یک فرمت بر علیه فرمت دیگر انعطاف پذیر باشد، این کار حرکتی هوشمندانه خواهد بود. از نظر رسانه ای، آمازون و Netflix از 4KHDR در هر دو فرمت وجود دارد در حالی که اولترا سرویس سونی تنها در HDR10 وجود داشته و Vudu تنها Dolby Vision را دارد (که کلا چیزهایی هستند که به آسانی تغییر می یابند)، 4K Blu-Ray، تنها در حال حاضر HDR10 می باشد. اینکه کدامیک بهتر می باشند، سوالی بسیار سخت و پیچیده می باشد. احتمالا از HDR10 خرسند باشید اما گرفتن ال جی یا ویزیو با هر دو امکانات بد نخواهد بود. (سیارک)
5. اطمینان حاصل کنید که 10 بیت می باشد
تلویزیون های قدیمی تر 8 بیت بودند و امکان این وجود نداشت که حتی نزدیک به طیف رنگی 10 بیتی که این تلویزیون ها دارند، باشند. اما 10 بیت بایستی برای مدت زمان طولانی در مقابل تحولات آتی انعطاف پذیر بوده و برای نمایش HDR واقعی ضروری می باشد. تلویزیون های قدیمی تر 8 بیتی هستند و نمی توانند حتی نزدیک به طیف رنگی 10 بیتی که این تلویزیون ها دارند برسند. حتی 12 بیتی ها هم وجود دارند که نمایشی بهتر از آن دارند. اما ده بیتی ها بایستی برای طولانی مدت نسبت به تحولات آتی تکنولوژی انعطاف پذیری داشته و این برای نمایش HDR واقعی ضروری است. اگر مشاهده کردید که معاملات بسیار زیادی در حراج های جمعه برای مجموعه 4Kهای قدیمی وجود دارد که نه 10 بیت هستند نه HDR دارند و نه غیره، تعجب نکنید. در صورتی که قیمت های ارزان تر، تکنولوژی منسوخی داشته باشند، شما هم مجبور خواهید بود چنین تصمیمی بگیرید.
6. صفحه نمایشOLED در مقابل صفحه نمایش LED
چیزی که تلویزیون های امروزی بیشتر به کار می گیرند، LED می باشد. این صفحه نمایشی دارای نور پس زمینه ای است که می تواند روشنایی بسیار زیادی ایجاد نماید اما زمانی چنین نوری را تولید می کنند که تصویری تیره تر را نمایش می دهد. LED به سادگی نمی تواند سیاه را کاملا به خوبی نمایش دهد. گزینه ارزشمندی که وجود دارد این است که می تواند سیاهی کاملی را ایجاد نماید گرچه با تن های روشن تر کمی تقلا دارد. برخلاف صفحه نمایش های با پس زمینه LED، صفحه نمایش های OLED بر اساس پیکسل به پیکسل نور را ایجاد می کنند. این بدان معناست که در صحنه تاریک، تمامی پیکسل های سیاه کاملا خاموش شده، و سیاه کامل بدست می آید. این کنتراست بسیار زنده تری ایجاد می کند و تصویر غنی تر می گردد اما می تواند تاخیر در روشنایی و ورودی را متحمل شود.
7. تاخیر ورودی و نرخ تجدید برای بازی های ویدئویی
صحبت کردن درباره تاخیر ورودی در مورد بازی های ویدئویی و به خصوص بازیهای ویدئویی که نیازمند رفلکس حرکتی هستند مهم می باشد. تاخیر ورودی پایین تر تلویزیون، انتقال سریع تر تصویر از کنسول بازی ویدئویی (یا دستگاه بلو- ری) به صفحه نمایش را موجب می شود. برای چشم غیر مصلح اکثر مجموعه دستگاه های مدرن تمامی تفاوتها را در این رابطه نمایش نمی دهند. اما آن، توزین ارزش بصورت تنظیم برای برخی افراد بوده و برخی تنظیمات، تاخیر ورودی پایین تری نسبت به تنظیمات دیگر دارند. واقعیتش این است که من سهم زیادی در نرخ تجدید تنظیمات قرار می دهم. برای بازی های ویدئویی داشتن نرخ تجدید بالاتر می تواند خوب باشد اما من دریافتم که نرخ تجدید بسیار بالا تلویزیون و فیلم ها را خیلی جعلی می کند. فرض بر این است که آنها را نزدیک تر به واقعیت نگاه کنیم اما زمانی که نرخ تجدید خیلی عالی تنظیم شود در این صورت همه چیز شبیه نمایش های پر احساس تلویزیونی می شود. شما تقریبا همیشه قادر به عدم پذیرش آن در مجموعه خود یا انتخاب پیش مجموعه های متفاوت برای بازی ها و فیلم هایتان هستید که بر طبق آن بالاو پایین می کنید.
8. تلویزیون خمیده در مقابل تلویزیون تخت
تلویزیون های خمیده موضوع مطرح بعدی در تکنولوژی تلویزیون می باشد. در حد زیادی از رده خارج شده اند. برخی خطوط تلویزیونی حتی دیگر پیشنهادش را نیز نمی دهند برای مثال سامسونگ. امسال LG تلویزیون های خمیده را حدود همان قیمت تلویزیون های تخت دارد. برخی از افراد به آن قسم هم می خورند ولی دیگران حس می کنند حیله باشد. من تلویزیون خمیده دارم اما فکر نمی کنم تصویری بهتر از تلویزیون تخت داشته باشد. بازتابانتر است با این حال من بیشتر از این موضوع فراری ام تا اینکه دوست داشته باشم. مسلما طرز فکر من این هست که بایستی تلویزیون تخت بگیرید و از تلویزیون خمیده صرفنظر کنید. (سیارک)
9. برای سال 2017 چه چیزی رخ خواهد داد؟
آشکارا این یک حدس و گمان است. ما تمایل به پیش بینی اینده نداریم. با این حال می توانیم روی مزایای بیشتر شرط بندی کنیم. این انتخابی مشکل می باشد. چه موقع باید ارتقا دهید؟ چقدر باید منتظر بمانید؟ نمی دانیم که آیا OLED push از LG موفقیت کسب خواهد کرد. بنظر می رسد تلویزیون های خمیده کنار گذاشته شوند. امکان دارد 12 بیتی ها به سرعت 10 بیتی ها را تحت الشعاع قرار دهند. و تکنولوژی LED هنوز سال به سال در حال تحول و بهتر شدن می باشد. QLED یا تلویزیون های LED نقطه کوانتومی به احتمال قوی مورد مطرح بعدی خواهد بود اما بعید هست که تا چند سال آینده عنوان گردد. واقعیت این است که در صورتی که شما در این فصل تعطیلات تلویزیون می خرید، می توانید این را ببینید که برخی از خصوصیات بسیار خوب در سال 2017 اضافه شده است. بنابراین باز اگر در سال 2017 تلویزیون خرید می کنید همین مورد را برای سال 2018 هم خواهید داشت. هیچ پاسخ صریحی در اینجا وجود ندارد. خوشبختانه حداقل در سال 2016 دستورالعمل UHD Premium را داشتیم که خرید مجموعه 4K را ساده تر و امن تر نمود.
این پست را چگونه میبینید؟ آیا تلویزیون 4K دارید یا قصد خرید آن را دارید؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)
شایعاتی مبنی بر معرفی تلویزیون های Wallpaper TV توسط شرکت ال جی، بزرگترین تولید کننده پنل های OLED در جهان، به ضخامت یک کارت اعتباری در نمایشگاه CES 2016 رواج پیدا کرده است ، این نمایشگرها علاوه بر ویژگی تلویزیون، می توانند در مصارف آموزشی و تجاری نیز مورد بهره برداری قرار گیرندهنوز به طور رسمی رونمایی نگردیده و وارد بازار نشده اند.
امادرآخرین اخبار بدست آمده از کمپانی کره ای LG ظاهرا تلویزیون های Wallpaper TV در نمایشگاه CES 2017 معرفی و حتی به بازارهای خرید و فروش وارد می شوندد. نام تلویزیون آماده عرضه به بازارW7 است.
تلویزیون های Wallpaper TV به ضخامت یک کارت اعتباری می باشند و توسط آهن رباهایی که در اطراف آن تعبیه شده ، به یک براکت دیواری متصل می شوند.
نسخه 55 اینچی آن نزدیک به 1 میلی متر ضخامت و 2 کیلوگرم وزن می باشد. ال جی تولید مدل های 65 و 75 اینچی را در برنامه تولید خود دارد.برای مشخصات فنی و قیمت تلویزیون های W7 تا نمایشگاه CES 2017 منتظر بمانیم.
این پست را چگونه میبینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)
نظرات
رضا ژیان۱۳۹۵/۱۱/۷عالی بود
اگر قیمت و روش خرید و ثبت سفارش هم ارائه می کردید خیلی بهتر بود.
گیله نار۱۳۹۵/۱۲/۱۵عالی بود.باز بیشتر توضیح داده شود عالی تر میشود.
سامسونگ از تلویزیون جدید Q۹ TV خود رونمایی نموده است. این صفحه نماشگر ۸۸ اینچی QLED اکنون به قیمت ۲۰ هزار دلار در آمریکا وارد بازار می گردد.
در این دستگاه از تمام فناوری های جدید تصویریا ستفاده شده و شرکت سامسونگ اعلام کرده که رنگ های آن ۱۰۰ درصد زنده می باشد.
این تلویزیون در حالی وارد بازار شده است که تقاضا برای دستگاه هایی با صفحه نمایش عظیم همچنان ادامه دار است.
شرکت سامسونگ تلویزیون های QLED با صفحه های ۵۵،۶۵ و ۷۵ اینچی را در لیست تلویزیون های خود دارد.این تلویزیون مجهز به فناوری «کوانتوم دات» می باشد که روی طول موج تمرکز می نماید و این فتاوری باعث ثابت ماندن کیفیت رنگ و نور دستگاه در گذر زمان می شود.(سیارک)
در سال 2001 بود که قسمت سوم این سری بازی محبوب، GTA III، وارد بازار شد و دنیای بازی های اُپن ورد را دگرگون کرد. نکته جالب اما این است که با وجود آن همه نو آوری و خلاقیتی که در قسمت سوم این بازی به کار گرفته شده بود، San Andreas توانست جایگزین بی نظیری برای آن باشد و توجه همه را به خود جلب کند؛ از طرفداران بازی های اُپن ورد گرفته تا منتقدین عرصه بازیسازی.
در این بازی دیگر محدود به تجربه زندگی در یک شهر نخواهید بود، و به جای آن سه شهر بزرگ و زیبا طراحی شد که در بازی به کار گرفته شد. میان این شهرها نیز پر از جنگل ها و بیابان های گوناگون است که تنوع ویژه ای به بازی می بخشد. وسایل نقلیه ای که در این قسمت از بازی به کار گرفته شد نیز در نوع خود بی نظیر بود. چیزی حدود 250 نوع وسیله نقلیه در این بازی به کار گرفته شده است؛ از دوچرخه و تراکتور و ماشین های مد روز گرفته تا وسایل نقلیه پروازی و دریایی. موسیقی متن بازی نیز مثال زدنی است و زمانی که سوار خودروی خود می شوید، قادر به گوش دادن به یازده ایستگاه رادیویی متفاوت خواهید بود که در کل چیزی حدود صد و پنجاه موسیقی متفاوت را شامل می شود. بیایید نگاهی دقیق تر به نوآوری هایی که در این بازی وجود دارد بیندازیم: در این بازی می توانید بوسیله چتر از ارتفاع فرود بیایید، می توانید وارد کازینو شده و از امکانات آن بهره ببرید، می توانید بوسیله جت پک به هر مکانی که دلتان می خواهد پرواز کنید، همانند دنیای واقعی زمانی که فست فود می خورید چاق می شوید و نیز می توانید به باشگاه بدنسازی بروید. به همه این ها کدهای تقلب بی نظیری که برای بازی در نظر گرفته شده است را هم اضافه کنید. سیستم دو نفره بازی هم که صفحه را به دوبخش تقسیم می کند، از دیگر امکانات جالب این بازی خاطره انگیز است.
جالب است بدانید که GTA San Andreas پرفروش ترین بازی کنسول پلی استیشن 2 است، کنسولی که خود پرفروش ترین کنسول دنیا است و با توجه به تمامی نوآوری هایی که در بازی به کار گرفته شده است، این فروش فوق العاده، جای هیچ تعجبی ندارد.
Call of Duty 4: Modern Warfare
نمایشگاه E3 سال 2007 برای طرفداران بازی های کامپیوتری، از ارزش بخصوصی برخوردار است، چراکه در این سال بود که مکان برگزاری همیشگی نمایشگاه تغییر کرده و از مرکز گردهمایی لوس آنجلس که همه ساله نمایشگاه در آن برگزار می شد، به سانتا مونیکا منتقل شد. نکته دومی که در خصوص نمایشگاه آن سال وجود دارد، نمایش بازی COD 4 برای نخستین بار است. بازی ای که در این قسمت، از کوران جنگ جهانی دوم خود را جدا کرده و با استفاده از ادوات و امکانات مدرن و جدید تجربه ای منحصر به فرد و جدید را برای گیمر ها به ارمغان آورد.
نخستین صحنه ای که Infinity Ward از این بازی در نمایشگاه E3 در معرض دید عموم قرار داد، صحنه ای از بازی بود که در آن دو تک تیرانداز با لباس های مخصوص به دنبال انجام هدفی در اوکراین بودند. فوق العاده ترین قسمتی که از این صحنه در ذهن همگان ماندگار شد، لحظه ای بود که دو تک تیر انداز در میان بوته ها مخفی شده بودند و این درحالی بود که یک گروه زره ای از دشمن در حال عبور از آن منطقه بودند. تنش و چالشی که گیمر در آن لحظه تجربه می کرد در نوع خود بی سابقه بود.
ادوات فوق العاده خلاقانه ای که در بخش تک نفره و مرحله های این بازی به کار گرفته شده بود، بخش تک نفره آن را به تجربه ای ماندگار برای گیمر ها بدل کرد، اما در حقیقت این بخش چند نفره و آنلاین این بازی فوق العاده بود که اسم آن را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت. بخش مولتی پلیر این بازی به قدری خوب طراحی شده بود که هنوز که هنوزه برخی برای لذت بردن از تجربه بازی آنلاین، COD 4 را انتخاب می کنند. هیچ بازی شوتر اول شخصی دیگر نتوانست چنین طراحی بی نظیری در قسمت چند نفره بازی خود بوجود بیاورد.
Counter-Strike 1.6
Counter Strike بازی است که همچنان به ساخت قسمت های جدید از آن اقدام می شود و یکی از محبوب ترین بازی های آنلاین به شمار می رود. شروع این سری بازی محبوب با Counter Strike 1.6 بود. این بازی بدل به معیاری شد که با توجه به آن بازی های دیگر مورد سنجش قرار می گیرند. نقشه ها و مناطقی که درگیری ها در آن صورت می گیرد، به زیبایی و با مهارت تمام طراحی شده است؛ همکاری تیمی در این بازی بسیار پویا است؛ برای پیدا کردن مهارت در بازی باید وقت زیادی را صرف آن کنید و به هیج وجه از صرف کردن این زمان، خسته نخواهید شد؛ محیط دوستانه و زیبایی برای رقابت بوجود آمده است. در این بازی می توان با تمام وجود از پیروزی لذت برد، چراکه رسیدن به این مهم بسیار کار دشواری است و در کنار آن از شکست های خود نیز درس خواهید گرفت. بازی های کامپیوتری تا حدودی مدیون این بازی هستند که در سال های اولیه گیمینگ، توانست هواداران زیادی را در سراسر دنیا پیدا کند و بازی بر روی کامپیوتر بدل به تفریح مورد علاقه جوانان و نوجوانان در آن سال ها شد.
نکته جالبی که در خصوص این بازی وجود دارد این است که استودیوی بازیسازی Valve در ابتدا نگران این بود که بازی بازخورد خوبی نداشته باشد و به همین خاطر آن را نه به صورت یک بازی جداگانه، بلکه به عنوان یک بسته الحاقی از بازی فوق العاده Half-Life روانه بازار کرد، اما در نهایت به خاطر بازخورد خوبی که بازی داشت، آن را به صورت یک بازی مستقل عرضه کرده و در اختیار گیمرها گذاشت.
Resident Evil
سازندگان این بازی توانستند با مهارت تمام، اقدام به بازسازی نسخه اصلی این بازی کنند و در این راه به گونه ای قدم گذاشتند که نه تنها چیزی از ارزش ها و زیبایی های نسخه اصلی بازی نکاستند، بلکه نوآوری های فوق العاده ای نیز در بازی پیاده کردند که آن را بدل به شاهکاری در میان بازی های ژانر وحشت کرد و توانست امضای بخصوصی برای خود پیدا کند. طراحی ویلای بزرگی که بازی در آن جریان دارد، به قدری هنرمندانه است و فضای ترسناک و گوتیکی که بوجود آمده است، به گونه ای است که از پیمودن چندباره راه های تکراری خسته نخواهید شد و هر بار که وارد راهرویی می شوید که پیش از آن نیز در آن حضور داشته اید، خسته نمی شوید و گویی تجربه ای جدید است. معما هایی که در بازی وجود دارد و باید آن ها را حل کنید تا قادر به ادامه بازی باشید، در کنار فضای بسیار ترسناک بازی و نیز سیستم اینونتوری یا مدیریت مهمات و وسایل به خوبی طراحی شده است و پیشرفت چشمگیری در این موارد نسبت به نسخه نخست بازی مشاهده می شود. دو نکته در خصوص این بازی وجود دارد که تمامی گیمر ها، آن را به خوبی به خاطر دارند: اولی صدای بسیار ترسناکی و مرموزی است که از پشت دروازه منتهی به پلکان شنیده می شود و دومین نکته این است که تا پایان بازی به این نکته شک خواهید داشت که آیا واقعا زامبی هایی که به قتل می رسانید می میرند یا نه. طراحی زامبی های بازی با کله هایی که به رنگ قرمز می مانند، حال و هوای ترسناک محیط و لوکیشن بازی را دو چندان می کند. گشت و گذار به دنبال چیزی برای نزدیک تر شدن به هدف، درگیری و داشتن برنامه ای بخصوص در استفاده از مهمات و وسایل، چالش هایی است که در این بازی پیش رو دارید و به خاطر همین چالش ها است که این بازی تا این حد خاطره انگیز و میان گیمر ها محبوب است. همانگونه که می دانید تا کنون قسمت های بسیاری از این سری بازی روانه بازار شده است، با این حال، شاید بتوان گفت که این قسمت، بهترین در این سری بازی محبوب است.
World of Warcraft
استودیوی بازیسازی Blizzard با عرضه این بازی فوق العاده، ژانر بازی های چند نفره آنلاین را در اختیار خو گرفت و تسلط ابدی خود بر آن را تثبیت نمود. تا کنون شش بسته الحاقی برای این بازی روانه بازار شده است و هنوز هم طرفداران آن، از انجامش لذت می برند و گویی پایانی بر عمر این بازی نیست. البته شاید این گفته خالی از اغراق نباشد، اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که، بسته های الحاقی ای که برای بازی طراحی شده و عرضه می شوند، به قدری دارای امکانات و فضاهای تازه و جدیدی هستند که حتی آن هایی که از انجام بازی خسته شده اند نیز به گرفتن نسخه الحاقی و تجربه آن وسوسه می شوند.
بنا به نظر بسیاری از منتقدین، نکته ای که سبب شده این بازی تا این حد محبوب باشد، آزادی عملی است که در اختیار گیمر ها قرار می گیرد و هرگونه که مایل باشند، می توانند روند بازی را پیش ببرند. این بازی در اکتبر سال 2010 با دوازده میلیون کاربر، بدل به بازی ای شد که بیشترین تعداد کاربران را تا آن زمان در اختیار داشت. نکته بسیار جالبی که در خصوص این بازی وجود دارد این است که از سال 2004 تا 2011، گیمرهای سراسر دنیا در مجموع چیزی حدود شش میلیون سال وقت صرف انجام این بازی کردند که حتی نوشتن این رقم روی کاغذ کار ساده ای نیست.
Resident Evil 4
دسته ای از بازی ها وجود دارند که نقش ویژه ای در تاریخ بازی ها ایفا می کنند، به بیان دقیق تر، بازی هایی وجود دارند که در زمان انتشار، دوران بازی ها را به دو دوره پیش و پس از خود تقسیم می کنند. Resident Evil 4 یکی از این بازی ها است. ناگفته نماند که شمار این بازی ها شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد. ساخت و انتشار این بازی، روی کاغذ یک ریسک بود که ارزش پذیرفتن نداشت. بازی بود که استودیوی بازیسازی GameCube به طور انحصاری ساخت آن را به عهده گرفت. در حقیقت این بازی برای نخستین بار سری بازی های Resident Evil را از شهر مشهور راکون سیتی بیرون آورد و به دهکده ای دور افتاده برد. دیگر تفاوت این قسمت با قسمت های پیشین در زاویه دیدی بود که گیمر در طول بازی تجربه می کرد، دوربین که در سه قسمت نخست این بازی از بالا و بدون تغییر بود، به زاویه دید سوم شخص تغییر یافت و همین امر سبب افزایش هیجان بازی شد.
اما خبر خوشایند برای این استودیوی بازیسازی این بود که تمامی ریسک هایشان به نتیجه رسید و بازخورد فوق العاده از سمت گیمر ها و منتقدین عرصه بازیسازی دریافت کردند. RE 4 بدل به بهترین قسمت این سری بازی محبوب شد و زاویه دید دوربین و تغییراتی که در کنترل شخصیت بازی بوجود آمد، بدل به الگوی استانداردی برای دیگر استودیوهایی شد که قصد ساخت بازی سوم شخص داشتند.
The Witcher 3: Wild Hunt
بدون شک تهدیدهایی که متوجه شخصیت اصلی داستان بازی است، مأموریت هایی که به منظور شکار هیولاهای مختلف انجام می شود و نیز قدرت های جادویی مورد استفاده در بازی، از نکاتی است، که این بازی را بدل به شاهکاری در میان بازی های نقش آفرینی کرده است. یکی از نکات جالب دیگر در مورد داستان بازی، حقیقت مانندی آن است که سبب شده گیمر با جرالت (شخصیت اصلی بازی) همزاد پنداری کرده و با موفقیت او خوشحال شده و از اتفاق های ناخوشایندی که برایش می افتد احساس ناراحتی کند. همین موضوع است که در زمانی که همه چیز زیر و رو می شود و جرالت دچار یک دگرگونی عمده می شود، گیمر در داستان بازی درگیر می شود.
داستان بازی ترکیبی است از وقایعی که برای جرالت می افتد و درامی که روایت گر داستان زندگی خانوادگی او است. انتخاب هایی که جرالت در طول داستان بازی می کند، از حقیقت و اهمیت بالایی برخوردار است و در روند دنیای بازی تأثیر بسزایی دارد. بسته های الحاقی ای که برای بازی در نظر گرفته شده است نیز، از بهترین بسته های الحاقی دنیای گیمینگ به شمار می رود.
از نکات جالبی که در خصوص این بازی وجود دارد می توان به این دو مورد اشاره کرد: اول اینکه بازی به گونه ای طراحی شده است که جرالت در طول بازی همانند انسان های واقعی ریشش بلند می شود، و نکته دوم این است که سازندگان این بازی عنوان کرده اند که برای طراحی سیستم های نبرد این بازی فوق العاده از بازی نقش آفرینی Dark Souls ایده گرفته اند.ترجمه itrans.ir
هفدهم دسامبر سال 1903 بود که دو برادر آمریکایی تبار با نام های اُرویل و ویلبر رایت، نخستین هواپیمایی که تا کنون بشر به خود دیده است را اختراع کرده (هواپیمایی که در تصویر مشاهده می کنید) و از آن تاریخ به بعد، حمل و نقل به شکلی دیگر رقم خورد و وارد مرحله ای جدید شد. اُرویل و ویلبر تنها قادر بودند برای مدت 59 ثانیه با این هواپیما در آسمان بمانند و مسافتی که برای نخستین بار با آن قادر به پیمودن بودند به چیزی حدود دویست و شصت متر می رسید. فعالیت بی وقفه این دو برادر ادامه پیدا کرد و در نهایت دو سال بعد، یعنی در سال 1905 بود که توانستند نخستین هواپیمایی را تولید کنند که قابلیت پیمودن مسافت بیشتری با آن وجود داشته باشد. همین هواپیما بود که به عنوان پایه و اساس کار سایر مهندسان پرواز قرار گرفت و به مرور زمان هواپیماهایی تولید شد که در حال حاضر در آسمان های نقاط مختلف جهان به پرواز در می آیند.
زمانی که صحبت از برق و نیروی الکتریسیته می شود، نخستین نامی که به ذهن همگان می رسد، توماس آلوا ادیسون است. با این وجود جالب است بدانید که این اختراع به صورت ناگهانی اتفاق نیفتاد و افراد بسیاری در این راه گام گذاشته، تلاش کردند و این تلاش ها، به عنوان پایه و اساس کار مخترع بزرگی چون ادیسون شد. ویلیام گیلبرت، بنجامین فرانکلین، الساندرو ولتا و مایکل فارادی از جمله کسانی بودند که وقت زیادی را صرف این کار کردند. البته، اتفاق بزرگی که در سال 1878 رخ داد، سبب شد که انسان با این نیروی الکتریسیته فوق العاده و نتایجی که می تواند به همراه داشته باشد آشنا شد. درست در زمانی که توماس ادیسون در آمریکا، و جوزف سوان در انگلستان نخستین لامپ های رشته ای را درست کردند که با نیروی الکتریسیته می شد آن ها را روشن نگاه داشت.
تلوزیون
جان لوگی بیرد شخصی بود که برای اولین بار نام تلویزیون را مطرح کرد و در ماه مارچ 1925 بود که برای نخستین بار از سیستم ویدئویی اولیه خود که تازه آن را ساخته بود پرده برداشت. نخستین فعالیت های جان لوگی محدود به این می شد که می توانست تصویر صورت انسانی را به فاصله ای دور تر فرستاده و به واسطه این دستگاه خود به نمایش بگذارد. البته، سیستم به کار گرفته شده در همین دستگاه های ویدئویی بود که در نهایت امکان تولد تلویزیون های سال های آتی را فراهم آورد.
کامپیوتر های شخصی
در سال 1971 بود که تد هاف، مهندس شرکت اینتل، توانست ریزپردازنده ها را تولید کند و کارکرد آن ها را به مرور گسترش دهد و این عامل مهمی در شکل گیری دنیای کامپیوترهای شخصی، به گونه ای که امروزه آن ها را می شناسیم، بود. طی همان سال ها بود که کسانی چون پائول جی آلن، بیل گیتس، استیو جابز و استفان وزنیاک، با هم فکری و فعالیت های بسیار زیادی که انجام دادند، توانستند نمونه های اولیه کامپیوتر های شخصی را تولید کنند که با نام میکرو کامپیوتر شناخته می شد و قابلیت های زیادی را در اختیار خریدار گذاشته و از لحاظ قیمت نیز به گونه ای بود که مردم عادی هم امکان خرید آن را داشته باشند.
تلفن
الکساندر گراهام بل، محقق و دانشمندی بود که در اسکاتلند به دنیا آمده و در آمریکا بزرگ شد و زندگی می کرد. هفتم مارچ سال 1876 بود که در نهایت اختراع جدید و کاملاً نوینی به نام او ثبت شد که نام تلفن برای آن در نظر گرفته شد. بل در آن زمان که تلفن را اختراع کرد، در مدرسه ای کار می کرد به طور به خصوص برای کسانی در نظر گرفته شده بود که از نعمت شنوایی محروم بودند و در کنار کار خود، ایده جالبی به ذهنش رسید که بیشتر وقت خود را صرف آن می کرد. این ایده انتقال صدا از نقطه ای به نقطه دیگر و به وسیله قدرت الکتریسیته بود که در نهایت منجر به اختراع تلفن شد. البته تلفن اولیه گراهام بل بسیار متفاوت از چیزی است که امروزه وجود دارد، با این حال، ایده اصلی انتقال صدا به وسیله قدرت برق یا الکتریسیته همانی است که گراهام بل در دستگاه اولیه خود به کار گرفت و دیگران به گسترش و توسعه ایده گراهام بل پرداخته و تلفن های امروزی را به وجود آوردند. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به الکساندر گراهام بل است.
شکافت هسته ای
در سال 1984 بود که فیزیک دان مطرح ایتالیایی، انریکو فرمی، برای نخستین بار واکنشی را پایه ریزی کرد که با نام واکنش زنجیره ای هسته ای شناخته شد و طی همان سالیان بود که صحبت ها در خصوص شکافت هسته ای و امکانات جدیدی که برای بشر فراهم خواهد کرد مطرح شد. البته این تنها آغاز ماجرا بود و فعالیت های انریکو فرمی، به عنوان پایه و اساس کارهای بعدی قرار گرفت که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و امکان استفاده از انرژی هسته ای به گونه ای که امروزه آن را می شناسیم فراهم آمد. در حقیقت در سال 1938 بود که دو دانشمند و محقق آلمانی به نام های اوتو هان و فریتز استراسمن برای نخستین بار قادر به شکستن یک اتم اورانیم به بخش های مختلف شدند و از آن زمان بود که فرایندهای هسته ای رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
دستگاه های الکترونیکی نیمه رسانا (دستگاهی که رسانندگی الکتریکی آن از فلزات کمتر و از عایق ها بیشتر است)
در سال 1947 بود که جان باردین، والتز براتین و ویلیام شاکلی با همکاری با یکدیگر توانستند نخستین دستگاه ترانزیستور را اختراع کنند (وسیلۀ نیمهرسانای فعال در مدارهای الکترونیکی که شامل سه یا تعداد بیشتری پایانه باشد و تقریباًً تمام عملیات لامپهای گرما ـ یونی، ازجمله تقویت و آشکارسازی و نوسانسازی و کلیدزنی را انجام دهد). دستگاهی که در ساخت آن از وسایل الکتریکی نیمه رسانا استفاده شده بود. البته ایده این وسایل و دستگاه های نیمه رسانا، پیش از این نیز توسط فیزیک دان ایتالیایی، الساندرو ولتا و در سال 1782 مطرح شده بود، اما وی قادر به بکارگیری عملی ایده و تئوری خود نشده بود. در سال 1901 نیز برای نخستین بار از این وسایل نیمه رسانا در دستگاه های رادیویی استفاده شد و جاگادیش چاندرا، دانشمند هندی کسی بود که به این ایده جامه عمل پوشانید.
رادیو
در سال 1901 بود که مخترع ایتالیایی، گولیلمو مارکونی، توانست به وسیله دستگاهی که اختراع کرده بود نخستین امواج رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس عبور داده و به گیرنده هایی در فاصله بسیار دور تر برساند. البته پیش از این نیز ایده چنین کاری توسط دانشمندان دیگری مطرح شده بود و گولیلموی ایتالیایی، فعالیت های آن ها را به عنوان پایه و اساس کار خود قرار داد و در نهایت موفق شد به بسیاری از تئوری های آن ها جامه عمل بپوشاند. نیکلا تسلا و ناتان استابل فیلد از جمله کسانی بودند که تلاش های بسیاری در این خصوص کردند. نیکلا تسلا حتی تا جایی پیش رفت که در سال 1893 توانست یک دستگاه اولیه از رادیو اختراع کند و در معرض دید عموم قرار دهد.
داروهای کنترل بارداری
دکتر کارل دیراسی که اصالتاً اتریشی تبار بود و بزرگ شده آمریکا، شیمی دانی بود که به عنوان پدر و پیشگام دارو ها و قرص هایی شناخته می شود که برای کنترل و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. کارل دیراسی تحقیقات جامعی در خصوص قاعدگی شدید و اختلالات مربوط به آن انجام داد و در سال 1957 بود که سازمان های بهداشت و سلامت رسمی آن زمان، از اهمیت این تحقیقات وی آگاهی پیدا کرده و مهر تأیید بر آن نهادند. در نهایت در سال 1960 بود که این شیمی دان ساکن آمریکا، توانست با استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیقاتش، اقدام به تولید دارویی کند که برای پیشگیری از بارداری می شد از آن بهره گرفت.
تلفن همراه
برای نخستین بار در سال 1973 بود که اولین نمونه تلفن همراه توسط جان اف میشل و مارتین کوپر، طراحی، ساخته و در معرض دید عموم قرار داده شد. با این حال چیزی حدود ده سال طول کشید تا نخستین نمونه های قابل استفاده از این تلفن های همراه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و در نهایت در سال 1983 بود که برای اولین بار از دستگاه های تلفن همراه استفاده شد.
میکروسکوپ
آن چیزی که به عنوان پایه و اساس کار میکروسکوپ های امروزی قرار گرفته است، در سال 1620 و برای نخستین بار توسط کرنیلز دربل مورد استفاده قرار گرفت. اما حقیقت این است که سال ها پیش از آن و نزدیک به قرن سیزدهم میلادی بود که صحبت از استفاده از آب در ظروف کروی شکلی می شد که به واسطه آن می شد اجسام را کوچکتر یا بزرگتر از اندازه معمول آن ها مشاهده کرد و همین ایده ها بود که برای طراحی و ساخت عدسی میکروسکوپ های امروزی به کار گرفته شد.
پرینترهای سه بعدی
در سال 1981 بود که هیدئو کوداما برای نخستین بار قادر به تولید وسایل و ادواتی شد که با به کارگیری آن ها می شد دستگاه پرینتر سه بعدی به وجود آورد و در حقیقت ایده اصلی هیدئو از ساخت این وسایل همین کار بود، با این حال، چیزی حدود بیست سال طول کشید تا این ایده عملی شود. در سال 2000 بود که پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هیدئو را قادر ساخت که کارکرد وسایل خود را بهبود بخشیده و نخستین دستگاه های پرینتر سه بعدی را طراحی کند و بسازد.
مهندسی ژنتیک
مهندسی ژنتیک و فعالیت های مربوط به آن برای نخستین بار در سال 1973 بود که روی مجموعه ای از باکتری ها مورد استفاده قرار گرفت. مهندسی ژنتیک شامل فعالیت هایی می شود که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی و بهداشت به وجود آورده است و با استفاده و به کارگیری تحقیقاتی که در این حوزه انجام می شد، محققان قادر بودند که بیماری های بسیار خطرناکی را که معمولاً به مرگ افراد منجر شده و تهدید جانی به شمار می رفتند را کنترل کرده و درمانی برای آن ها بیابند. ارگانیسم های جدیدی نیز در این حوزه به وجود آمد که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی به ارمغان آورد.
بلوتوث
در سال 1994 بود که اریکسون توانست برای نخستین بار این تکنولوژی را اختراع کند و چیزی حدود پنج سال بعد و در سال 1999 بود که نمونه های کاربردی اولیه آن مطرح شد. البته در همان سال 1999 نبود که بلوتوث به طور گسترده ای بر روی دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد و چند سالی زمان برد تا استفاده گسترده از این تکنولوژی بر روی دستگاه های تلفن همراه آغاز شود.
سامسونگ در جریان نمایشگاه CES 2019 تلویزیون جدید را معرفی کرد. این تلویزیون ماژولار است. اندازه این تلویزیون 219 اینچ است. مشتری متناسب با نیاز خود می تواند تعدادی صفحه نمایش بخرد و به دیوار بچسباند. این تلویزیون از 2 بخش اصلی تشکیل پایه و نمایشگر تشکیل شده است. جالب است که نمایشگر ها به صورت مغناطیسی به دیوار وصل می شوند و نیازی به پیچ و اتصالات ندارند.
نمایشگر های جدید هیچ قابی ندارند. این تلویزیون تا سال 2020 وارد بازار خواهد شد.