این کریستال مایع می‌تواند وضوح صفحه‌های نمایش تلویزیون و کامپیوتر را سه برابر کند

دانشمندان نوع جدیدی از کریستال مایع اختراع کرده‌اند که به سازندگان تلویزیون و کامپیوتر اجازه می‌دهد که تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در سطح مشابهی از صفحه نمایش جای دهند، درحالیکه مقدار توان لازم برای کارکرد دستگاه را کاهش می‌دهد.


این نوع جدید از کریستال مایع با فاز آبی بسیار موثر است زیرا از فیلترهای رنگی که در تکنولوژی فعلی صفحه نمایش استفاده می‌شوند، عبور می‌کند. این تغییر به تنهایی مقدار اتلاف انرژی در حین انتقال نور را بیش از 40 درصد کاهش می‌دهد.
یکی از اعضای تیم، فیزیکدان شین تسون وو از دانشگاه فلوریدای مرکزی می‌گوید، "صفحه نمایش امروزی رتینای شرکت اپل، تراکم وضوحی برابر حدود 500 پیکسل بر اینچ دارد. با تکنولوژی ما، تراکم وضوح 1500 پیکسل بر اینچ روی صفحه نمایشی با اندازه‌ی مشابه، قابل دست‌یابی است. این موضوع به‌طور ویژه برای هدست‌‌های واقعیت مجازی (VR) یا تکنولوژی واقعیت افزوده جذاب است، که باید به وضوح بالا در یک صفحه نمایش کوچک برسند تا زمانی که در نزدیکی چشمان شما قرار می‌گیرند، شفاف باشند."
در صفحه نمایش‌های LCD امروزی، یک نور پس زمینه‌ی سفید LED به وسیله‌ی یک لایه‌ی نازک از کریستال مایع نماتیک، که بسته به ولتاژ اعمالی می‌پیچد و باز می‌شود، تنظیم می گردد.(سیارک
ترازیستورهای بسیار کوچک ولتاژ کافی برای انتقال نور پس زمینه‌ی LED به هر پیکسل در صفحه‌ی نمایش را تامین می‌کنند، و فیلترهای رنگی برای تولید پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی به کار گرفته می‌شوند.
کریستال مایع فاز آبی جدید، که بر اساس تکنولوژی LCD های قدیمی از نزدیک یک دهه قبل ساخته می‌شود، به دلیل اینکه می‌تواند تغییرات رنگ‌ها را به سرعت کنترل کند، همه‌ی این فیلترهای رنگی را با هم حذف می‌کند.
طبق گفته‌های وو و تیمش، کریستال مایع فاز آبی آنها می‌تواند 10 برابر سریعتر از نوع نماتیک تغییر وضعیت دهد، که به این معنا است که در کمتر از یک میلی‌ثانیه، هر رنگ LED می‌تواند از طریق زیر پیکسل‌های کریستال در زمان‌های مختلف فرستاده شود.
اینکه یک زیر پیکسل می‌تواند هر سه رنگ را در هر لحظه ایجاد کند، به این معنی است که این تکنولوژی می‌تواند تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در فضای مشابهی از صفحه نمایش‌های کریستال مایع نماتیک، جای دهد.
وو اینگونه توضیح می‌دهد که " با فیلترهای رنگی، نورهای قرمز، سبز و آبی همزمان با هم تولید می‌شوند. اما با کریستال مایع فاز آبی، ما می‌توانیم از یک زیر پیکسل برای تولید هر سه رنگ استفاده کنیم، ولی در زمان‌های متفاوت. این موضوع فضا را به زمان تبدیل می‌کند، یعنی یک پیکربندی صرفه‌جویی‌کننده در فضا به اندازه‌ی دو سوم که تراکم وضوح را سه برابر می‌کند."
این تکنولوژی هنوز در فاز ‘اثبات مفهوم’ است، اما اگر بتواند در صفحه نمایش‌های تلویزیون و کامپیوتر به کار گرفته شود، نه تنها تعداد سه برابر بیشتر پیکسل در فضای مشابه از صفحه‌ی نمایش جای می‌دهد، بلکه به دلیل نداشتن هیچ فیلتررنگی که سرعت فرآیند را کم کند و با انتقال نور تداخل کند، در مصرف توان هم صرفه‌جویی می‌‌کند.
گزارش‌ها حاکی از این است که فیلترهای رنگی می‌توانند عبور نور، مقدار نوری که یک ماده جذب می‌کند، را تا حدود 30 درصد محدود کنند، و این یعنی تنها 30 درصد از نور پس زمینه‌ی LED در صفحه نمایش‌های ما در هر لحظه جذب می‌شود.
ولی کریستال مایع جدید، بر اساس گزارشات، می‌تواند به عبور نور تا 74 درصد با ولتاز عملیاتی 15 ولت در هر پیکسل، دست یابد.
با اشاره به صفحه نمایش‌های کریستال مایع فاز آبی‌شان به عنوان صفحه نمایش‌های رنگی میدان پیوسته، تیم می‌گوید این پارامترها، ساخت محصول با آن را امکان‌پذیر می‌کند، و در تلاش است در کنار سازندگان یک نمونه‌ی اولیه تا سال آینده یا همان حدود تولید کند.
اگر این تکنولوژی به آنچه وعده می‌دهد، دست یابد که وقتی قرار است یک ادعای مفهومی مانند این به چیزی قابل فروش تبدیل شود، یک "اگر" بزرگ است ما می‌توانیم انتظار وضوح به طرز دیوانه کننده‌ای بالا را داشته باشیم، که این همان چیزی است که توسعه‌دهندگان VR در حال حاضر شدیدا نیازمند آن هستند.
ولی بیایید امیدمان را تا وقتی این وسایل را در بازار ببینیم، بالا نبریم.
یکی از اعضای تیم یوگ هوانگ می‌گوید، "صفحه نمایش‌های رنگی میدان پیوسته میتوانند برای دست‌یابی به پیکسل‌های کوچکتر مورد استفاده قرار گیرند تا تراکم وضوح را افزایش دهند. این نکته از این جهت اهمیت دارد که تراکم وضوح تکنولوژی امروزی، تقریبا در مرز محدودیت خود می‌باشد."

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید