فناوری شینکانسن ژاپن


(سیارک) شینکانسن (مجموعه خطوط جدید)، یا همان ریل سریع السیر ژاپن، پنجاهمین سالگرد خود را در 2014 جشن گرفت، که در سال 1964 برای ارائه خدمات بین توکیو و اوزاکا راه اندازی شده بود. طی نیم قرن اخیر، تکنولوژی ژاپنی موجود در ورای این خطوط صیقلی همواره در حال تکامل بوده است. حداکثر سرعت از 210 کیلومتر بر ساعت به 320 کیلومتر بر ساعت رسیده است و میزان مسافران جابجا شده اکنون به 1 میلیون مسافر در روز می رسد.

سوابق امنیت

فراتر از تمامی موارد، شینکانسن یک رکورد ایمنی قابل توجه از خود بر جای گذارده است. این شینکانسن ها اکنون پنجاه سال است که در حال خدمت رسانی هستند که شامل بیش از 18000 روز می باشد و حتی یک مورد تلفات مسافران نیز مشاهده نشده است. این تعهدی است برای توجه کامل به کیفیت در توسعۀ فناوری و تلاش های جدی در امور عملیاتی که توسط تمامی دست اندرکاران مبذول داشته می شود—از اپراتور های قطار گرفته تا مهندسانی که در امر نگهداری قطار ها، ریل ها و سایر تجهیزات نقش دارند.
سوابق امنیتی قوی نشان دهندۀ تمرکز ان ها برای جلوگیری از سوانح می باشد. سیستم های هشدار زلزلۀ شینکانسن همواره عملکرد خوبی برای حفظ ایمنی قطار ها داشته اند.
تاکید ژاپنی ها بر کیفیت به خوبی شناخته شده است. به ویژه در مسائل امنیت عمومی، ژاپن برای موضع گیری غیر قابل سازش خود شناخته شده و همواره برای ارتقا دارای انگیزه می باشد. ژاپن به سوابق شینکانسن برای عدم فوت مسافران در موارد سانحه افتخار می کند. همه سعی دارند این رکورد بی سابقه را حفظ نمایند.
قابلیت اطمینان یکی دیگر از دستاوردهای شینکانسن می باشد، که شهرت آن بخاطر خدمات سر وقت است. این سیستم از طریق تمامی حالات سخت افزاری و سیستم های مدیریتی پشتیبانی می شود، از آن جمله می توان به مسیر های ریلی با طراحی ویژه، کنترل خودکار قطار (ATC)، و مدیریت زمانبندی خودکار قطار ها برای اطمینان از حرکت به موقع قطار ها اشاره کرد. تلفیق دقیق سخت افزار و نرم افزار به این تجهیزات امکان می دهد تا در کنار مهارت های فنی بالای اپراتور ها قطار ها را در مقیاس ثانیه کنترل نموده و از دقت و قابلیت اطمینان در عملیات اطمینان حاصل نمایند. در نتیجه، این سیستم به قطار ها اجازه می دهد تا در بازه های زمانی سه دقیقه ای حرکت کنند، و هیچ تاخیری نداشته باشند، که میانگین آن ها کمتر از یک دقیقه می باشد.
شینکانسن همچنین بخاطر تلاش هایش برای آسایش مسافران و ظرفیت حمل و نقل نیز مورد توجه قرار گرفته است. مکانیسم نوسانی قطارها برای انحنا در سر پیچ ها در سرعت بالا طراحی بدنۀ بسیار مطلوب لرزش را به حد اقل رسانده و یک حرکت نرم و آرام را ایجاد می نماید. بدنه بزرگ قسمت های شینکانسن که از سایر قطار های سریع السیر نیز بزرگ تر است، صندلی های راحت و پهنی را برای مسافران در خود جای داده و ظرفیت بالایی را نیز برای مسافران دارا می باشد؛ قطار های 16 واگنی استاندارد می توانند بیش از 1300 مسافر را حمل کنند. این فقط بدان خاطر است که از ابتدا، تاسسیات به نحوی طراحی گردید که منحصرا برای قطار های سریع السیر مورد استفاده قرار گیرد. بنا بر این، شینکانسن مزیت هایی را نسبت به سایر سیستم های ریلی کشور دارا می باشد، که بخاطر استاندارد های اعمال شده برای مسیر های موجود ددچار محدودیت هایی شده اند.

پائین نگه داشتن هزینه های طول عمر کلی شینکانسن

برای اطمینان از عملکرد مداوم، باید هزینه ها را به طرق مختلف کاهش داد.
هزینه های اولیه در درجه اول قرار دارند. از آن جا که نوع زمین ژاپن نسبتا ناهموار است، ژاپن در احداث یک زیرساخت راه آهن فشرده تبحر زیادی پیدا کرده است. طراحی ارودینامیک و هواگیری شینکانسن این امکان را فراهم نموده تا تاسیساتی نسبتا فشرده تر از سایر سیستم های ریلی سریع ایجاد گردد؛ برای مثال، تونل های کوچک، آرایش فشرده، و فاصلۀ کوتاه بین مسیر ها از این جمله می باشند. ویژگی هایی از این قبیل باعث کاهش هزینه های احداث می گردند.
مورد بعدی هزینه های نگهداری می باشند. برای مثال، در مقایسه با بستر های ریلی ساخته شده از شن و ریگ، بستر های ریلی بتنی هزینه اولیل بالاتری داشته اما هزینه نگهداری ان ها به مراتب پائین تر است، این بدان معنا است که سرمایه صرف شده را می توان طی هشت یا نه سال بازیابی نمود. سیستم شینکانسن سعی دارد تعادل خوبی را بین هزینه های اولیه و هزینه های نگهداری ایجاد نموده و هزینه های کلی چرخۀ طول عمر را بهینه نمایند.

اثرات زیرساخت شینکانسن و توسعۀ ایستگاه ها

شینکانسن از طریق کاهش جدی زمان مسافرت مزایای اقتصادی مختلفی را ایجاد کرده است. این به مردم اجازه می دهد زمان بیشتری را در مقصد صرف نموده، و احتمال مصرف کالا ها و خدمات را در مقاصد افزایش داده است. علاوه بر این، شینکانسن با گسترش دامنه فعالیت مردم منجر به توسعۀ نواحی مسافرتی گشته، تعداد بازدیدکنندگان مقاصد توریستی و گردشگری را افزایش داده و ارزش دارایی های املاک و مستغلات را بالا برده است. بدین ترتیب، شینکانسن اثرات ارزشمند تجاری را در سرتاسر نواحی خدمات خود ایجاد کرده است. برای مثال، رشد اقتصادی در کوگیشیما پریفکچر در انتهای جنوبی کیوشو، در فاصلۀ 1200 کیلومتری از توکیو، که اکنون ترمینال جنوبی می باشد، به طور تخمینی بیش از 46 میلیاردین ژاپن (430 میلیون دلار آمریکا) برآورد شده که خدمات شینکانسن در سال 2011 با گسترش به این ناحیه منجر به ان گشته است.
طی سال های اخیر، یک رشد جمعیتی شدید در تجارت خرده فروشی درون ایستگاهی مشاهده شده است، که در این ناحیه ساختمان های ایستگاه راه آهن به شکل مراکز فروش تغییر یافته اند تا بهتر پاسخگوی نیاز های مسافران باشند. ایستگاه های شینکانسن اکنون طیف گسترده ای از رستوران ها، بوتیک های پوشاک، ایستگاه های خبری و سایر مغازه ها را در خود جای داده اند. برای مسافران، ایستگاه های راه آهن دیگر صرفا نقش نقاط انتقالی را ایفا نمی کنند؛ بلکه مکان هایی برای تفریح از طریق خرید، غذا خوردن، و سایر فعالیت ها می باشند. مزایای اقتصادی شینکانسن صرفا محدود به کاهش زمان سفر نمی باشد؛ بلکه اثرات مثبت آن در بنگاه های تجاری که در ساختمان های ایستگاه در سرتاسر کشور ایجاد گشته اند ملموس است.

توسعه شینکانسن در آنسوی دریا

بر اساس تجربۀ مثبت ژاپن در مورد شینکانسن، ما سخت تلاش می کنیم تا همین مزیت ها را به سایر کشور ها نیز منتقل کنیم. ما صرفا به دنبال صادر کردن سخت افزار "ریل های پر سرعت نیستیم". بلکه می خواهیم شینکانسن را به همراه دانش آن ارائه دهیم که طی پنجاه سال گذشته به آن رسیده ایم، که شامل تخصص در ایمنی عملیات، نگهداری کارآمد و عملیات ها و همچنین آموزش پرسنلی که بتوانند کل سیستم را پشتیبانی نمایند می باشد. ژاپن کشوری است که مخاطرات طبیعی مانند زلزله و گردباد شدید در آن بسیار رایج می باشد، و ما موارد زیادی را در مورد نحوۀ آماده سازی برای مقابله با این گونه بلایا و چگونگی بازیابی پس از آن آموخته ایم. ما همچنین دانش کافی برای ارائه در مورد توسعه بنگاه های تجاری در نواحی حومه تاسیسات راه آهن داریم. از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص خود، امیدواریم سهمی در توسعۀ سایر کشور ها ایفا نمائیم. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام