مثلث برمودا

اخیرا تعدادی محقق بریتانیایی تحقیقات تازه ای در خصوص ناپدید شدن چند قایق و کشتی در مثلث برمودا و چون و چرای این ماجرا انجام داده اند و شاید نتایج تحقیقات آن ها کمک حال این راز سر به مهر باشد و بالاخره به این نکته پی ببریم که دقیقا به چه علتی است که برای سالیان متمادی، این منطقه آبی بدل به گودالی بی انتها برای وسایل گوناگون نقلیه شده است. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

بنا به نظر این محققان، موج های بسیار بلندی که در منطقه آبی معروف به مثلث برمودا امکان وجود پیدا می کنند، علت اصلی غرق شدن کشتی ها و قایق هایی است که وارد این منطقه آبی می شوند. بعضا ارتفاع این موج ها به صد پا می رسد (چیزی حدود سی متر)؛ موج هایی که به واسطه ارتفاع بسیار بلندشان، محققان بریتانیایی نام «موج ها سرکش» را برای شان برگزیده اند.

جالب است بدانید که در یکصد سال اخیر نزدیک به هزار نفر جان خود را به واسطه پا گذاشتن به این منطقه آبی از دست داده اند و این در حالی است که سالانه به طور میانگین، چهار هواپیما و نزدیک به دوازده قایق تفریحی پس از وارد شدن به نواحی نزدیک به این منطقه ناپدید می شوند و دیگر هیچ اثری از آن ها یافت نمی شود. این منطقه آبی که به واسطه اتفاقات رخ داده در آن شهرت جهانی پیدا کرده است، در کرانه غربی اقیانوس اطلس شمالی جای دارد و بنا به آخرین تحقیقات انجام شده مساحت کلی این منطقه آبی به چیزی حدود دویست و هفتاد هزار مایل مربع (هر مایل برابر با 1609 متر است) می رسد و به طور دقیق تر از لحاظ جغرافیایی میان فلوریدا، برمودا و پورتو ریکو قرار می گیرد.

محققان دانشگاه ساوت هامپتون عنوان کرده اند که پاسخ راز سر به مهر مثلث برمودا ممکن است ریشه در پدیده ای داشته باشد که منحصر به فرد این منطقه آبی است. «موج های سرکش»، موج هایی با ارتفاع بسیار زیادی هستند که در این منطقه آبی به طور طبیعی امکان وجود پیدا می کنند و تنها برای چند دقیقه باقی می مانند. این محققان در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرده اند که برای نخستین بار، تصویر و اطلاعات این موج های غول آسا در سال 1997 و به وسیله ماهواره ای از آسمان بندر آفریقای جنوبی ثبت شد. بنا به اطلاعات به دست رسیده این تیم تحقیقات بریتانیایی در حال بازسازی مدلی از کشتی غول پیکر باری آمریکایی با نام سیکلپس (سیکلپس، به انگلیسی Cyclops نام غول های تک چشمی است که در اساطیر یونانی نام آن ها ذکر شده است) است؛ این کشتی باری متعلق به آمریکا، طولی 542 پایی داشت  و در سال 1918 بود که به هنگام سفر به منطقه ای دیگر، وارد منطقه آبی ای شدند که با نام مثلث برمودا شناخته می شود و دیگر هیچ اثری از آن ها یافت نشد؛ حادثه ای که به قیمت جان سیصد نفر تمام شد. نکته جالب توجه در خصوص حادثه ناپدید شدن سیکلپس این بود که ناخدای کشتی هیچ پیامی مبنی بر اتفاقی ناخوشایند و غریب الوقوع به برج های مراقبتی مخابره نکرد و این نشان می دهد که حادثه رخ داده برای آن ها، کاملا غافلگیر شان کرده است؛ پس از ناپدید شدن کشتی نیز، تیم های تحقیقاتی بسیاری برای یافتن لاشه این کشتی باربری وارد منطقه و نواحی نزدیک به آن شدند و در نهایت چیزی نیافتند.

بنا به اطلاعات درج شده در مجله «Sun (خورشید)» که برای نخستین بار خبر از فعالیت های این تیم تحقیقاتی بریتانیایی داد، این محققان با استفاده از دستگاه های شبیه ساز، اقدام به بازسازی کشتی باری غول پیکر آمریکایی ها کردند که در سال 1918 در مثلث برمودا ناپدید شد. دکتر سیمون بوکسال، محقق اقیانوس و زمین شناسی در این خصوص این منطقه آبی منحصر به فرد عنوان کرد که به هنگام وزیدن طوفان هایی قدرتمند از سه جهت (اتفاقی که در منطقه آبی مشهور به مثلث برمودا رخ می دهد)، شرایط ایده آلی شکل می گیرد که امکان وجود موج هایی غول آسا پدید می آید (همان موج های سرکش)؛ چنین موج سرکش و غول آسایی حتی می تواند کشتی ای به بزرگی سیکلپس را در خود فرو برد. او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «طوفان هایی در نواحی شمالی و جنوبی آن منطقه هستند که به یک دیگر می پیوندند. حال اگر طوفانی از سمت فلوریدا نیز به این جریان دو تایی بپیوندد، نیروی باور نکردنی ای شکل می گیرد که در نهایت سبب تشکیل موج های سرکش می شود. موج هایی که در هیچ منطقه آبی دیگری تا کنون مشاهده نشده اند. موج های سرکش شیب بسیار بلند هستند و شیب تندی دارند. با اندازه گیری هایی که تا کنون در این خصوص انجام شده است به این نتیجه رسیده ایم که ارتفاع این موج ها از مرز سی متر نیز تجاوز می کند (نزدیک به نود و هشت پا).»

اما حادثه 1918 قدیمی ترین گزارشی نیست که در تاریخ این منطقه منحصر به فرد ثبت شده باشد. در حقیقت این گونه اتفاقات عجیب و غریب در این منطقه، مدت ها قبل نیز گزارش شده است. در سال 1493 میلادی بود که نخستین سفر های کاشف و جهان گرد مشهور، کریستوف کلمب (تولد: 1451، مرگ: 1506) آغاز شد. سفر هایی که به وسیله کشتی و از طریق راه های آبی صورت می گرفت. کریستوف کلمب در شرح وقایع خود آورده است که پس از ورود به منطقه ای که در حال حاضر آن را با نام مثلث برمودا می شناسیم، قطب نمای اش دچار اشکال شده و نیز نور های عجیبی مشاهده کرده بود.

گذشته از این مسئله و نیز حادثه ای که برای کشتی باری آمریکایی، سیکلپس رخ داد، حادثه مرموز دیگری نیز در این منطقه آبی به وقوع پیوسته است؛ حادثه ای که در پنجم دسامبر سال 1945 به وقوع پیوست: در این تاریخ، پنج اژدر بمب افکن متعلق به نیروی دریایی آمریکا (نام دسته نظامی شان پرواز نوزدهم یا Flight 19 بود) که مجموعا چهارده سرنشین داشتند، در یک مانور تمرینی از لودردیل به سمت فلوریدا به حرکت در آمدند. ستوان چارلز سی. تیلورد کسی بود که هدایت این گروه تمرینی را به عهده داشت و آخرین پیامی که از او به دست رسید، این بود که به واسطه بدی شرایط آب و هوا، مسیر را گم کرده است و قادر به تشخیص مسیر درست نمی باشد. به محض دریافت این پیام بود که دو هواپیما برای نجات جان این افراد روانه شدند، اما تنها یکی از این دو هواپیما توانست مسیر برگشت را طی کرده و به خانه بازگردد؛ هواپیمای دیگر هم ناپدید شد. نکته عجیبی که در خصوص این حادثه جلب توجه می کند، پیدا نشدن لاشه هواپیمای نجات و پنج اژدر متعلق به دسته نظامی پرواز نوزدهم است. در حال حاضر نیز همانگونه که در ابتدای متن  عنوان شد همه ساله تعدادی هواپیما و قایق و کشتی در این منطقه آبی ناپدید می شوند و چنین حادثه هایی سبب شده است تا در نهایت نام «مثلث شیطان» را نیز برای این منطقه آبی در نظر بگیرند.

از زمانی که نخستین حادثه ها در این منطقه آبی اتفاق افتاد و نام آن بر سر زبان ها افتاد، نظریه های بی شماری در خصوص چند و چون حادثه ها و علت اصلی آن مطرح شده است؛ این نظریه ها بسیار گسترده هستند؛ از موجودات فضایی و گرداب های زمانی گرفته تا نظریه های علمی ای چون وجود بیش از اندازه گاز متان در این منطقه آبی، شامل این نظریه ها می شوند.

البته محققان و کسانی که وظیفه بررسی چند و چون حادثه ها را به عهده داشته اند، کمتر به این گونه نظریه ها دامن زده و تنها عنوان کرده اند که بدی شرایط آب و هوایی و نیز خطا های انسانی مسببان اصلی چنین ماجرا هایی هستند.

برنامه مستندی با نام «راز مثلث برمودا (The Bermuda Triangle Enigma)» در حال تهیه و تدوین است که اطلاعات جامعی در خصوص این منطقه آبی و اقدامات این تیم تحقیقاتی بریتانیایی مطرح خواهد کرد و اگر مایل باشید در زمان انتشار قادر به دانلود و تماشای آن خواهید بود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید