کریسپر اولین بار در بدن انسان برای درمان نابینایی مادرزادی استفاده شد

کریسپر، CRISPR
کریسپر، CRISPR اولین بار در بدن انسان برای درمان نابینایی مادرزادی استفاده شد. در حالی که نتایج آزمایش ناشناخته است ، تعیین نتایج حداقل یک ماه طول می کشد. آسوشیتدپرس می نویسد: این عملیات در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان انجام شده است .
 
این آزمایش شامل یک بیمار مبتلا به آموروز Leber ، یک بیماری ارثی شبکیه چشم بود. با آن ، نقصی در ژن RPE65 یا ژنهای دیگر رخ می دهد - به همین دلیل سلولهایی که نور را به سیگنالهایی برای مغز تبدیل می کنند می میرند و در شبکیه بازسازی نمی شوند.
 
معمولاً در صورت وجود یک ژن معیوب ، درمانی انجام می شود که شامل جایگزینی یک ژن جایگزین برای رفع مشکل است. با این حال ، در این حالت انجام چنین کاری غیرممکن بود - تعداد ژن های معیوب در بیماران مبتلا به آموروز لبر بسیار زیاد است ، و ژنهای جدید معمولاً به سرعت به ویروس آلوده می شوند.
 
دانشمندان تصمیم گرفتند از ویرایشگر ژنوم CRISPR برای اصلاح ژن های ناقص(اصلاح، تغییر یا جهش در DNA )استفاده کنند. عمل بر روی شبکیه تحت بیهوشی عمومی انجام شد.
 
نتایج آزمایش در حدود یک ماه مشخص خواهد شد ، اما محققان خاطرنشان می کنند که خطر عوارض در طی این عمل نسبتاً اندک است - عفونت و خونریزی در طی چنین عملیاتی نادر است.
 
پیش از این ، دانشمندان دانشگاه ایلینویز، توسعه اسکلروز جانبی آمیوتروفیک در موش ها را با استفاده از فناوری کریسپر متوقف کردند . برای این کار ، آنها از یک روش ویرایش بهبود یافته استفاده کردند و هر دو رشته مارپیچ DNA را قطع نکردند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید