اکوکاردیوگرافی چیست

اکوکاردیوگرافی چیست
تا به امروز، یکی از روش های اصلی تشخیص بیماری قلبی، اکوکاردیوگرافی بوده است. این یک مطالعه غیر تهاجمی است که تاثیر منفی بر بدن ندارد و بنابراین می تواند برای بیماران در تمام سنین، از جمله کودکان از زمان تولد انجام شود.
 
در این مقاله، یک اکوکاردیوگرافی، آنچه در آن وجود دارد، چند نوع از این روش وجود دارد، چه چیزی می تواند مانع از اجرای آن و چگونگی آماده شدن برای آن باشد را مرور می کنیم.

 

ماهیت و هدف اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی یا EchoCG یک روش غیر تهاجمی برای بررسی قلب با استفاده از سونوگرافی است. سنسور اکوکاردیوگرافی صدایی با فرکانس خاص را که از طریق بافت قلب عبور می کند منتشر می کند، از آنها بازتاب می شود و سپس توسط همان حسگر ثبت می شود. اطلاعات به یک رایانه منتقل می شود که داده های دریافت شده را پردازش می کند و آن را بر روی مانیتور به عنوان یک تصویر نمایش می دهد.
 
 
اکوکاردیوگرافی به عنوان یک روش بسیار آموزنده تحقیق در نظر گرفته می شود، زیرا این امکان را برای ارزیابی وضعیت مورفولوژیکی و عملکردی قلب فراهم می آورد. با استفاده از این روش می توان اندازه قلب و ضخامت میوكارد را تعیین كرد، تمامیت و ساختار آن را بررسی كرد، اندازه حفره های بطنی و دهلیزی را اندازه گیری كرد، پیدا كردن اینكه آیا انقباض عضله قلب طبیعی است یا خیر، در مورد وضعیت دستگاه دریچه قلب، آئورت و آئورت ریوی بررسی شود. همچنین این روش به شما امکان می دهد تا سطح فشار در ساختارهای قلب را بررسی کنید، جهت و سرعت حرکت خون در بطن های قلب را بیابید و دریابید که وضعیت غشای خارجی عضله قلب چگونه است.
 
این معاینه قلب و عروق شما را قادر می سازد تا نقص های مادرزادی قلب را تشخیص دهید، در مورد وجود مایعات آزاد در کیسه های قلب، تشخیص لخته های خون، تغییر اندازه بطن ها، ضخیم شدن و یا نازک شدن دیواره های آنها، تشخیص تومورها و هر گونه بی نظمی در جهت و سرعت جریان خون با خبر شوید.
 

 

مزایای اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر انواع آزمایشات قلب است.
 
اول از همه، این روش کاملا بی دردسر و غیر تهاجمی است که باعث ایجاد ناراحتی در بیمار نمی شود. این عمل به صورت سونوگرافی انجام می شود. قبل از این روش، هیچ تزریق یا هر گونه دستکاری مشابهی وجود ندارد.
 
علاوه بر این، این روش برای بیماران هر گروه سنی کاملا ایمن است. این می تواند برای کودکان و نوجوانان و زنان باردار انجام شود، زیرا اولتراسوند اثر منفی روی جنین ندارد.
 
EchoCG در دسترس بودن آن قابل توجه است، زیرا تجهیزات برای اجرای آن تقریبا در هر موسسه پزشکی وجود دارد. هزینه EchoCG بسیار پایین تر از MRI ​​است.
 
و مهمترین مزیت این نوع معاینه، یک محتوای اطلاعات عالی است که به پزشک اجازه می دهد حداکثر اطلاعات لازم را دریافت و درمان مناسب را انتخاب کند.
 

 

علائم و منع مصرف اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی برای بیماران توصیه می شود تا پزشک از آسیب شناسی قلب و عروق و یا در طول فرآیند درمان به منظور ارزیابی اثربخشی دارو متقاعد شود.
 
اکوکاردیوگرافی برای موارد زیر تجویز می شود:
 
فشار خون بالا
مشکوک بودن بیماری قلبی مادرزادی یا به دست آمده از جمله حساسیت ارثی به این بیماری.
سرگیجه مکرر، غش، ضعف نفس و تورم.
شکایات در مورد "وقفه" در کار قلب.
درد ستون فقرات، به خصوص اگر آنها به تیغه شانه چپ یا نیمه چپ گردن بکشد.
انفارکتوس میوکارد، تشخیص stenocardia و cardiomyopathy، تومور احتمالی قلب.
معاینه پیشگیری از بیماران که اغلب دارای اضافه کاری احساسی و فیزیکی هستند.
تغییرات رادیوگرافی ECG و قفسه سینه، نیاز به روشن شدن تغییرات مورفولوژیکی قلب است.
به طور جداگانه لازم است ذکر شود که اکوکاردیوگرافی برای مادران باردار توصیه می شود. اکوکاردیوگرافی باردار باید انجام شود:
بیمار نقایص قلبی مادرزادی یا اکتسابی دارد.
افزایش وزن متوقف شده است و یا کاهش چشمگیر وزن بوده است.
ادم اندام اندام تحتانی غیرمنتظره و تنگی نفس
اختلالات همودینامیک در دوران بارداری.
لازم به ذکر است که اکوکاردیوگرافی مطلقا منع مصرف ندارد. با این حال، برخی از انواع این مطالعه در شرایط خاص توصیه نمی شود، که در زیر مورد بحث قرار می گیرد.
 

 

انواع اکوکاردیوگرافی

امروزه انواع مختلفی از اکوکاردیوگرافی وجود دارد.
 

اکوکاردیوگرافی یک بعدی

در حال حاضر، این نوع echoCG به ندرت به طور خودكار استفاده می شود، زیرا این اطلاعات كمتر از دیگران در نظر گرفته می شود. در طی این روش تصویر قلب تولید نمی شود. داده ها به صورت یک گراف نمایش داده می شوند. با استفاده از M-echocardiography، پزشک می تواند حفره های قلب را اندازه گیری کند و فعالیت های عملکردی آنها را ارزیابی کند.
 

B اکوکاردیوگرافی (دو بعدی)

در طول B-echocardiography، داده های تمام ساختارهای قلب به کامپیوتر می آیند و بر روی مانیتور به عنوان یک تصویر سیاه و سفید نمایش داده می شوند. دکتر قادر به تعیین اندازه قلب، پیدا کردن حجم هر یک ازبطن های خود، ضخامت دیوار، ارزیابی تحرک دریچه ها و نحوه کاهش بطن ها است.
 

اکوکاردیوگرافی داپلر

به طور معمول این مطالعه همزمان با B-echocardiography انجام می شود. این اجازه می دهد تا شما جریان خون در عروق بزرگ و دریچه های قلب را ردیابی کنید تا جریان خون معکوس و درجه آن را نشان دهد، که ممکن است شکل گیری فرآیندهای آسیب شناختی را نشان دهد.
 

اکوکاردیوگرافی کنتراست

این مطالعه فرصتی را فراهم می کند تا ساختار داخلی قلب را به وضوح تجسم نماید. به بیمار تزریق داخل وریدی با یک ماده کنتراست ویژه انجام می شود و پس از آن روش به طور معمول انجام می شود. این روش به شما امکان می دهد تا سطح داخلی قلب را ببینید. اختلال در انجام این مطالعه، عدم تحمل انسانی و نارسایی مزمن کلیه است.
 

اکوکاردیوگرافی استرس

برای تشخیص پاتولوژی های پنهان قلب که فقط در طول اعمال جسمی ظاهر می شوند، نوع خاصی از تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد - اکوکاردیوگرافی استرس. این فرصت برای شناسایی بیماری ها در مراحل اولیه را فراهم می کند.
اکوکاردیوگرافی استرس برای ارزیابی وضعیت عروق و انعقاد آن توصیه می شود تا میزان ریسک عوارض قبل از انجام مداخلات جراحی روی قلب و عروق را تعیین کند. همچنین این روش برای تعیین نحوه درمان بیماری های قلبی عروقی و تعیین پیش آگهی در آینده برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 اکوکاردیوگرافی استرس در بیماران مبتلا به نارسایی شدید تنفسی، کبدی، کبدی یا قلب نمی تواند انجام شود. همچنین در انفارکتوس قلب، آنوریسم آئورت و سابقه ترومبوآمبولیسیا نیز ممنوع است.
 

اکوکاردیوگرافی transthoracic

این نوع خاصی از پژوهش است که در طی آن سنسور تولید کننده سونوگرافی از طریق مری از طریق رئوفارنکس به عمق مورد نیاز کاهش می یابد. از آنجا که سنسور دارای ابعاد بسیار کوچکی است، از طریق مری بدون مشکل عبور می کند. با این وجود، چنین مطالعه بسیار پیچیده در نظر گرفته شده و به طور انحصاری در مراکز پزشکی تخصصی انجام می شود. علاوه بر این، نشانه های ویژه ای برای آن وجود دارد. به طور خاص، یک مطالعه از راه دور در مواردی که یک مطالعه استاندارد transthoracic اجازه نمی دهد که وضعیت قلب و ساختار آن را ارزیابی کنند، انجام می شود.
 
به طور خاص، زمانی که شک و تردید در مورد عملکرد مناسب یک دریچه قلب  وجود دارد، اگر یک آنوریسم آئورت و نقص سپتوم بین درونی وجود دارد، و همچنین در صورتی که
در همان زمان، این نوع مطالعه درمورد قسمت فوقانی دستگاه گوارش، یعنی در هر گونه تشکیل تومور مری، خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی، وجود فتق دیافراگم بزرگ یا واریس مری، منع مصرف دارد.
 

 

آماده سازی برای اکوکاردیوگرافی

به عنوان یک قاعده، هنگام انجام اکوکاردیوگرافی یک و دو بعدی، و همچنین اکوکاردیوگرافی داپلر، نیازی به آماده سازی خاصی نیست. در مورد تحقیقات transesophageal، تعدادی محدودیت وجود دارد.
 
بنابراین، آخرین وعده غذایی نباید بیش از شش ساعت قبل از عمل باشد. نوشیدن نیز توصیه نمی شود. بلافاصله قبل از این روش، پروتزها باید برداشته شوند.
 
در آستانه مطالعه پرتو درمانی، افراد مبتلا به بیماری های سیستم عصبی توصیه می شود یک آرام بخش داشته باشند. بعد از این روش، بیمار برای بهبودی نیاز به زمان دارد، بنابراین تا پایان روز شما نباید بیش از حد کار کنید. همچنین لازم است از رانندگی خودداری شود.
 
روش تحقیق
برای اکوکاردیوگرافی transthoracic، بیمار در سمت چپ قرار دارد. وقتی فردی در این موقعیت قرار دارد، سمت چپ سینه نزدیکتر می شود. این باعث می شود تا تصویر دقیق تر از قلب را ارائه دهد - به همین علت، تمام چهار دوربین از یک مانیتور روی صفحه نمایش قابل مشاهده است.
 
پزشک روی سنسور ژل قرار می دهد، که از طریق آن تماس الکترود با بدن را بهبود می بخشد.
البته، هر پزشک برای رسیدن به اطمینان از این که نتایج مطالعه دقیق تر از حد ممکن باشد به سه عامل اصلی بستگی دارد.
 
اول از همه، شما باید ویژگی های تشریحی بیمار را در نظر بگیرید. موانع جدی برای اولتراسوند عبارتند از چاقی، تغییر شکل سینه و سایر عوامل مشابه. در نتیجه، تصویر حاصل ممکن است فازی و تفسیر آن به درستی کار نکند. به منظور روشن شدن تشخیص، پزشکان در چنین مواردی، یک معاینه پریشی مغزی یا MRI را ارائه می دهند.
 
دوم:باید کیفیت تجهیزات را در نظر بگیریم. البته، تجهیزات مدرن تر، پزشک را با فرصت های بیشتری برای دریافت اطلاعات کافی در مورد قلب بیمار ارائه می دهد.
 
سوم و در نهایت باید صلاحیت پزشک را در نظر گرفت. در آن، نه تنها مهارت های فنی آن (توانایی قرار دادن بیمار در موقعیت صحیح و قرار گرفتن حسگر در نقطه دلخواه) مهم است، بلکه توانایی تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمده هم مهم هستند.
 
هنگام انجام اکوکاردیوگرافی استرس، ابتدا یک اکوکاردیوگرافی طبیعی انجام می شود و سپس سنسورهای ویژه ای را که شاخص ها را در طول تمرین ثبت می کنند، وصل می کنند. برای این منظور، دوچرخه ergometres، تست تردمیل، تحرک الکترومغناطیسی transesophageal یا دارو استفاده می شود. در همان زمان بار اولیه حداقل است و پس از آن به تدریج افزایش می یابد، کنترل فشار خون وتعداد نبض ثبت می شود . اگر وضعیت بیمار بدتر شود، معاینه پایان می یابد.
 
در تمام این مدت، الکتروکاردیوگرام به طور مداوم انجام می شود، که در صورت وقوع هر گونه موقعیت شدید، می تواند به سرعت پاسخ دهد. در طول بار، بیمار ممکن است سرگیجه، افزایش ضربان قلب، ناراحتی در ناحیه قلب احساس کند. پس از متوقف كردن بار، پالس كاهش مي يابد. در این حالت، وضعیت بیمار بهبودی کامل به دقت بررسی می شود.
 
به عنوان یک قاعده کلیه روش حدود یک ساعت طول می کشد.
 
در شروع EchoCG transesophageal دهان و گلوی  بیمار با محلول لیدوکائین آغشته می شود. این محلول برای کاهش رفلکس در هنگام ورود آندوسکوپ در نظر گرفته شده است. بعد از آن، از بیمار خواسته می شود به پهلوی چپ دراز بکشد، و آندوسکوپ را وارد می کنند که از طریق آن سونوگرافی دریافت و تحویل خواهد شد.
 

تفسیر نتایج اکوکاردیوگرافی 

تفسیر نتایج echoCG توسط دکتر این مطالعه انجام می شود. او یا داده های دریافتی را به پزشک اعزام می دهد یا به بیمار به طور مستقیم می دهد.
 
توجه داشته باشید که غیر ممکن است تشخیص داده شده ، تنها بر اساس نتیجه اکوکاردیوگرافی تکیه کند. داده های به دست آمده با سایر اطلاعات موجود در دسترس  پزشكی مقایسه می شوند: داده ها از تجزیه و تحلیل و سایر آزمایش های آزمایشگاهی و علائم بالینی موجود در بیمار. در نظر گرفتن اکوکاردیوگرافی به عنوان یک روش تشخیصی کاملا مستقل غیرممکن است.
 

برای انجام اکوکاردیوگرافی به کجا مراجعه کنیم؟

انجام اکوکاردیوگرافی استاندارد در مراکز بهداشت عمومی (درمانگاه ها و بیمارستان ها) و در مراکز خصوصی پزشکی. برای انجام اکوکاردیوگرافی باید پزشک یا متخصص قلب ویزیت کرده و انجام انجام اکوکاردیوگرافی را نسخه کنند.
 
انواع خاصی از اکوکاردیوگرام - مطالعات مربوط به پروستات و یا اکوکاردیوگرافی استرس - تنها در موسسات پزشکی تخصصی می توانند انجام شوند، زیرا آنها نیاز به تجهیزات خاص و پرسنلی دارند که آموزش ویژه ای دارند.
 

 

اکوکاردیوگرافی در کودکان

همانطور که در بالا ذکر شد، مزایای غیرقابل انکار اکوکاردیوگرافی ایمن بودن، بدون درد و ایمنی کامل این روش تحقیق قلب و عروق است. دستکاری با نوردهی تابش اشعه همراه نیست، هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. بنابراین، اگر نشانه های مناسب وجود داشته باشد، مطالعه می تواند نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز توصیه شود.
 
تشخیص به موقع برای تشخیص پاتولوژی مادرزادی در کودکان کمک خواهد کرد که به نوبه خود فرصتی برای انتخاب موثرترین درمان را فراهم کند. در نتیجه، کودک قادر خواهد بود که در آینده به طور کامل زندگی کامل داشته باشد.
 
علائم تجویز اکوکاردیوگرافی کودک عبارتند از:
 
اختلال در کار قلب
تنگی نفس یا در طول ورزش، یا در حالت استراحت.
سایانوژن لب ها، مثلث بینی، نوک انگشتان.
کمبود اشتها ، افزایش وزن نیز کم است.
شکایات ضعف و خستگی دائمی، خستگی ناگهانی.
شکایت از سردرد مکرر.
ناراحتی در پشت جناغ.
کاهش یا افزایش فشار خون.
ظاهر ادم در اندام ها
با توجه به این واقعیت که روش ایمن است، نوزادان می توانند بیش از یک بار از اکوکاردیوگرافی استفاده کنند تا پیشرفت بیماری را بررسی کنند یا ارزیابی کنند که درمان موثر است. در صورت تغییر هر گونه تغییرات پاتولوژیک، حداقل یک بار در هر دوازده ماه مطالعه را انجام دهید.
 

آماده سازی کودکان برای اکوکاردیوگرافی

مانند بزرگسالان، کودکان نیازی به آموزش قبلی ندارند. توصیه می شود که کودک هرگز برای سه ساعت قبل از انجام اکوکاردیوگرافی  چیزی نخورده باشد؛ زیرا با یک شکم پر، دیافراگم بالا است که می تواند نتیجه را تحریف کند.
 
والدین باید با نتایج یک الکتروکاردیوگرام انجام شده در روز قبل، و نیز نتایج مطالعاتی که پیش از این انجام شده بود، حاضر باشند.کودک باید از نظر روانشناختی برای این روش آماده شود، توضیح داده شود که هیچکس به او آسیب نمی رساند.
 

 

اکوکاردیوگرافی جنینی

مدل های اکوکاردیوگرافی وجود دارد که می توانید مطالعه جنین در رحم را انجام دهید.
 
به طور معمول، EchoCG جنینی (اکوکاردیوگرافی جنینی یا جنینی) از 18 تا 22 هفته بارداری انجام می شود. هدف اصلی آن تشخیص به موقع بیماری های مادرزادی قلبی در جنین است. این مطالعه فرصتی برای بررسی جریان خون نوزاد در رحم و اطمینان از مشاهده پویایی تا زمان تولد آن است. به عنوان یک نتیجه، یک متخصص زنان و زایمان می تواند یک تولد را برنامه ریزی کند تا متخصصان قلب نیز بلافاصله پس از تولد فرصتی برای شروع درمان کودک را فراهم کنند.
 

 

اکوکاردیوگرافی جنینی در موارد زیر انجام می شود

اگر بیماری قلبی مادرزادی در بستگان نزدیک بیمار وجود داشته باشد.
برخی از بیماری های زن باردار که در آن احتمال نقایص زایمان در جنین افزایش می یابد (دیابت، بیماری های بافت همبند سیستمیک، صرع).
برای اهداف پیشگیرانه، echoCG جنینی انجام می شود اگر مادر در سه ماهه اول آنتی بیوتیک ها یا ضد قارچ ها را مصرف کرده باشد، انجام دهد.
در مادران بیش از 35 سال انجام می شود. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید