پالس اکسیمتر چیست و چرا در هر خانه ای لازم است

پالس اکسیمتر


علائمی از تنگی ‌نفس در بیماران مبتلا به کرونا بسیاری از افراد را به فکر خرید پالس اکسیمتر در خانه انداخته است تا قبل از این که وضعیتشان وخیم شود، به بخش اورژانس مراجعه کنند.

 

پالس اکسیمتر شبیه گیره لباس با صفحه نمایش است که دو شاخص را نشان می دهد - ضربان نبض (تعداد ضربان در دقیقه) و میزان اشباع اکسیژن در خون به صورت درصد. اصل عملکرد دستگاه بر اساس یک روش اسپکتروفتومتری برای ارزیابی میزان هموگلوبین در خون - به عبارت دیگر ، بر اساس ارزیابی رنگ خون است. همانطور که می دانید ، خون شریانی قرمز روشن (غنی از اکسیژن) و خون وریدی تیره تر است (کمبود اکسیژن).

 

اکسیژن منبع حیات بر روی زمین است. به هر سلول بدن ما در هر لحظه از زمان نیاز دارد. کمبود آن منجر به عواقب جدی سلامتی می شود: اختلال در عملکرد مغز ، مشکلات حافظه و گفتار ، بیماری های اندام های داخلی. در موارد شدید ، گرسنگی اکسیژن کشنده است. پالس اکسیمتر (اکسیژن سنج) به تعیین سطح اشباع اکسیژن کمک می کند. در این تکنیک از دستگاه هایی استفاده می شود - پالس اکسیمتر ، که به سرعت و با دقت مقدار این عنصر را در خون شریانی نشان می دهد. چنین تجهیزاتی به شما امکان می دهد از بروز هیپوکسی به موقع جلوگیری کنید ، وضعیت بیمار را بهبود بخشید و گاهی اوقات جان او را نجات دهید. 

 

 پالس اکسیمتر چکار می کند 

ما برای متابولیسم به اکسیژن نیاز داریم ، بدون آن بدن قادر به سنتز ATP - ماده اصلی انرژی زا نیست. هنگام تنفس ، هوا وارد ریه ها می شود ، از اینجا ، از طریق شبکه ای از مویرگ ها ، به سراسر بدن منتقل می شود.

 

 به طور معمول ، هوای محیط 78 درصد نیتروژن ، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد مخلوط دیگر است. بدن سالم می تواند مقدار کافی اکسیژن را از چنین هوایی دریافت کند. اما با آلودگی محیط زیست ، در مناطق صنعتی و شهرهای بزرگ ، ترکیب اتمسفر تغییر نمی کند ، نسبت دی اکسید کربن و نیتروژن افزایش می یابد. در نتیجه ، افراد دچار کمبود مزمن اکسیژن ، خستگی مداوم ، نقص های قلبی عروقی ، خواب آلودگی و بی حالی می شوند. همچنین ، بدن در صورت بیماریهای دستگاه تنفسی ، عروق خونی و قلب مقدار لازم O2 را دریافت نمی کند.

 

علل این بیماری ها می تواند رژیم ناسالم ، خروپف ، سبک زندگی بی تحرک ، عادات بد باشد. در صورت عدم درمان ، کمبود اکسیژن مزمن می تواند منجر به مشکلات جدی تری از جمله مرگ شود. بنابراین ، بخشی از پالس اکسیمتری در پزشکی ظاهر شده است که به نظارت بر اشباع خون شریانی با O2 اختصاص دارد. به طور متوسط ​​درصد اشباع ، شاخص اشباع نامیده می شود ، به طور معمول 95-98 است. با کاهش به 94، ، بیمار تحت درمان قرار می گیرد ، با شاخص زیر 91، ، مراقبت های فوری پزشکی لازم است.

 

چه موقع پالس اکسیمتر مورد نیاز است

- با اکسیژن درمانی ؛

- پس از جراحی ؛

- در حین بیهوشی ؛

- برای نظارت بر بیماریهای مزمن (برای جلوگیری از هیپوکسی) ؛

-  برای مراقبت از نوزادان نارس ؛

- در زنان و زایمان.

به لطف پیشرفت تکنولوژی ، بیماران اکنون می توانند اشباع اکسیژن خود را به تنهایی اندازه گیری کنند. برای این کار باید یک پالس سنج قابل حمل بخرید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید.  

 

مانیتور بیمار

نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

چندین نوع پالس اکسیمتر وجود دارد:

- ثابت - تجهیزات بزرگ که در اتاق های عمل ، در بخش مراقبت های ویژه استفاده می شود.

- کمربند - دستگاه های قابل حمل ؛

- مچ - مورد استفاده ورزشکاران (مانیتور ضربان قلب) ؛

- نوک انگشت - می تواند به صورت سرپایی و همچنین کمربند استفاده شود.

- مانیتورهای خواب - هنگامی که سیستم تنفسی در حین خواب از کار می افتد استفاده می شود.

پالس اکسیمتر یک دستگاه قابل حمل یا ثابت برای اندازه گیری شاخص اشباع اکسیژن است. شامل یک سنسور و یک مانیتور است. کاوشگر به لاله گوش ، انگشت یا بال بینی متصل می شود. این سنسور دارای منبع نور مادون قرمز است ، این منابع دو پرتو ارسال می کنند که از بافت عبور می کنند. بسته به میزان اشباع هموگلوبین از O2 ، طول پرتوی نوری که جذب می کند تغییر می کند. آشکارساز نوری را که جذب نشده است ثبت می کند. داده ها به سرعت پردازش شده و بر روی مانیتور پالس اکسیمتر نمایش داده می شوند. علاوه بر سطح اشباع ، دستگاه نبض را نشان می دهد. برخی از مدل ها داده های ضربان قلب را به صورت نمودار ثبت می کنند و هنگام کمبود اکسیژن زنگ خطر را می دهند.

 

رایج ترین دستگاه های قابل حمل هستند که بیماران می توانند در خانه از آنها استفاده کنند ، زیرا اندازه آنها کوچک است و داده های دقیقی از اشباع اکسیژن خون ارائه می دهند.

پالس اکسیمتر

 

همه پالس اکسیمتر ها دارای حافظه هستند ، نتایج بدست آمده را می توان به رایانه منتقل کرد. این امر به ویژه برای کسانی که روش های اندازه گیری را در خانه انجام می دهند مناسب است ، داده های بدست آمده را می توان برای کنترل برای پزشک آورد. برای نوزادان ، از پالس سنج نوزادان استفاده می شود. این دستگاه همانند بزرگسالان است ، اما دارای  کاف سنسور از مواد نرم است که به پا متصل شده و تداخلی با کودک ایجاد نمی کند

 

برای کودکان بزرگتر ، سنسورهای مشابه بزرگسالان استفاده می شود ، اما کوچکتر است. همچنین نمونه های قابل حمل برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد که در آنها سنسور در مانیتور تعبیه شده است ؛ برای دریافت داده ها ، فقط باید انگشت خود را در کانکتور قرار داده و منتظر نتیجه باشید. هنگام انتخاب پالس اکسیمتر ، حتماً با پزشک ( درمانگر ، متخصص قلب ) مشورت کنید . پزشک به شما می گوید که کدام دستگاه مناسب است (یکبار مصرف یا چندبار مصرف) ، کدام داده نبض را می توان طبیعی در نظر گرفت و در این صورت مشورت با پزشک ضروری است. پس از خرید ، باید دستورالعمل ها را بخوانید.

 

دستورالعمل استفاده از پالس اکسیمتر 

دستورالعمل استفاده از پالس اکسیمتر در خانه آسان است و یک دستگاه ساده و سرراست است. مزیت اصلی آن این است که برای به دست آوردن داده ها ، نیازی به گرفتن خون از بیمار ندارید ، به عنوان مثال ، قبلاً این کار فقط در شرایط آزمایشگاهی انجام می شد. ابزارهای اندازه گیری مدرن نیازی به مداخلات تهاجمی ندارند ، که مقرون به صرفه تر است. آنها یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد هستند ، دومی مخصوصاً برای بیمارانی که تحت درمان با اکسیژن قرار می گیرند ، مناسب است. بنابراین ، فرد به طور مستقل سطح O2 را کنترل می کند و در صورت نتایج ضعیف ، می تواند با پزشک مشورت کند.

 

دستگاه های قابل حمل بر روی یک جفت باتری AA کار می کنند ، برخی از آنها از برق تغذیه می شوند. شما می توانید شاخص اشباع و ضربان قلب را با کمک عزیزان یا به تنهایی اندازه گیری کنید ، این دستگاه همچنین برای افرادی که در شرایط سخت  هستند استفاده می شود. قوانین مهم برنامه:

 

قبل از استفاده ، باید سطح شارژ را مشاهده کنید که بر روی مانیتور منعکس می شود. اگر شارژ خیلی کم باشد ، ممکن است داده خراب شود. همچنین بهتر است سنسور را با یک پارچه خشک از گرد و غبار پاک کنید. پس از روشن شدن دستگاه ، بوت می شود. می توانید سنسور را بعد از 1-2 دقیقه قرار دهید. از منابع نور درخشان و تشعشعات الکترومغناطیسی اجتناب کنید ، زیرا این امر بر نتیجه تأثیر می گذارد. یک شرط مهم برای داده های صحیح ، عدم تحرک در حین فرآیند است. این در مورد سنسورهای نوزادی صدق نمی کند. پالس اکسیمتر به گوش (حسگر گیره لباس) ، بینی یا انگشت شما متصل می شود.

برای نوک انگشتان ، تمیز بودن ناخن و انگشت بدون لاک الزامی است ، زیرا این امر بر نتیجه تأثیر می گذارد. پس از اتصال دستگاه ، باید تا 25 ثانیه منتظر بمانید ، در این زمان بهتر است حرکت نکنید. مانیتور قرائت ضربان قلب و میزان O2 در خون را نمایش می دهد. پس از آن ، دستگاه را روشن نگذارید ، باید آن را خاموش ، تا کرده و دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت بردارید. ما یک نمونه کلاسیک از استفاده از دستگاه را در نظر گرفته ایم ، علاوه بر آن یک فناوری برای اندازه گیری اشباع در هنگام خواب وجود دارد.

 

اندازه گیری در خواب هنگامی که تنفس را متوقف می کنید یا هنگام تنفس در شب دچار مشکل می شوید ، پالس اکسیمتری شبانه مورد نیاز است. چنین تصویری اغلب در بیماری های غده تیروئید ، چاقی ، فشار خون بالا ، آسیب های ریه و قلب یافت می شود. در برابر چنین مشکلاتی ، فرد از اختلالات تنفسی در هنگام خواب رنج می برد ، به همین دلیل ، صبح فرد احساس ضعف ، گیجی ، خواب آلودگی ، خلق و خوی بد ، سرگیجه می کند. خطر در این واقعیت نهفته است که در طول خواب ، این بیماران می توانند کشنده باشند.

719gwNsPGaL._AC_SL1500.jpg

 

بر اساس علائم توصیف شده ، پزشک به کمبود اکسیژن در هنگام خواب مشکوک است و برای تأیید شبهات ، نظارت لازم است.

 

اشباع O2 در شب با کمک مچ دست بررسی می شود ، آنها در بیمارستان یا در خانه استفاده می شوند. چنین دستگاهی شامل یک حسگر انگشت و یک بند مچ است که بیمار قبل از خواب آن را می بندد. نیازی به روشن کردن دستگاه ندارید ، خود به خود روشن می شود - 30،000 بار در شب. به طور معمول ، دوره تأیید از 10 شب تا 8 صبح طول می کشد.

 

همچنین قوانین خاص خود را دارد: بیمار باید در شرایط راحت بخوابد ، دمای اتاق 20-23 درجه است. قبل از خواب ، پرخوری ، نوشیدن چای و قهوه ممنوع است . شما نمی توانید قرص خواب مصرف کنید ؛ قبل از شروع غربالگری ، باید یک دفتر خاطرات را جلوی تخت بگذارید. تمام لحظاتی که بیمار از خواب بیدار شد در دفتر خاطرات ذکر شده است: زمان ، احساسات دردناک ؛ صبح سنسور برداشته می شود ، زمان افزایش و احساسات در دفتر خاطرات ثبت می شود. ضربان سنج و دفترچه خاطرات به پزشک معالج داده می شود. برای نتیجه گیری دقیق ، باید یک معاینه اضافی انجام دهید: سونوگرافی ، آزمایش ، معاینه توسط متخصص قلب یا متخصصان دیگر. بر اساس این مطالعات ، تشخیص مشخص شده و درمان تجویز می شود.

 

نتایج: هنجارها و انحرافات میزان اکسیژن برای یک فرد سالم کمتر از 95 نیست ، مقادیر بالای 98 نیاز به بررسی مجدد دارد. نبض در بزرگسالان در محدوده 60-90 ضربه در دقیقه طبیعی تلقی می شود. در نوزادان تازه متولد شده ، این رقم به 140 ضربه می رسد ، با افزایش سن ، ضربان قلب کند می شود و در نوجوانی با بزرگسال مقایسه می شود. مانند هر وسیله الکترونیکی ، پالس اکسیمتر می تواند اشتباه باشد.

 

برای تسکین سریع وضعیت و نجات بیمار ، از اکسیژن درمانی استفاده می شود - روشی برای درمان اکسیژن. اغلب ، درمان از طریق ماسک یا لوله بینی انجام می شود که از طریق آن اکسیژن  وارد می شود.

 

شما می توانید چنین درمانی را در بیمارستان یا سرپایی انجام دهید. بیمارستانها از ماسک ، دوربین مخصوص و لوله استفاده می کنند. در صورت داشتن غلظت اکسیژن ، همین کار را می توانید در خانه انجام دهید.

 

متمرکز کننده دستگاه کوچکی است که مولکولهای خالص O2 را از هوای محیط تولید می کند. این مولکول ها علاوه بر این هیدراته می شوند تا راه های هوایی خشک نشوند. به صورت اختیاری ، می توانید آن را به ماسک یا کانولا وصل کنید ؛ برخی از انواع غلیظ کننده حتی کوکتل اکسیژن درست می کنند. این تجهیزات قابل حمل برای افرادی که دارای بیماری مزمن پزشکی ، خانواده هایی با زنان باردار و کودکان خردسال هستند توصیه می شود

 

پالس اکسیمتر

 

پالس اکسیمتر را از کجا بخریم

قبل از خرید ، باید با پزشک مشورت کنید ، ممکن است نیازی به چنین دستگاهی نداشته باشید. شرایطی وجود دارد که شما نیاز به اندازه گیری میزان اشباع فقط چند بار دارید ، در این صورت می توانید این روش را با متخصص قلب یا درمانگر انجام دهید. اگر هنوز به پالس اکسیمتر نیاز دارید ، می توانید آن را به صورت آنلاین و در داروخانه های بزرگ خریداری کنید. البته ، بهتر است داروخانه ها را ترجیح دهید ، در اینجا می توانید ضمانت محصول را دریافت کرده و در صورت ظاهر شدن اشکال در پالس اکسیمتر ادعای خسارت کنید. قیمت دستگاه با سنسور انگشت بین 20 تا 30 دلار خواهد بود. هزینه دستگاههای کلاس "لوکس" 60-85 دلار است ، آنها دارای سنسورهای قابل جابجایی ، اعلان سیگنال ، حافظه داخلی هستند ، می توان آنها را برای کل خانواده استفاده کرد. هزینه نوزادان از 35 دلار به بالا.

 

ما دریافتیم که پالس اکسیمتر یک دستگاه قابل حمل برای اندازه گیری سریع اکسیژن خون است. چنین دستگاهی به جلوگیری از عواقب هیپوکسی به موقع کمک می کند و اثربخشی درمان را بررسی می کند. بیماران می توانند به طور مستقل شاخص ها را بررسی کنند ، بر اساس داده های به دست آمده ، پزشکان تاکتیک های درمانی را انتخاب می کنند. راحت ، سریع و برای سلامتی بسیار مهم است.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید