آموزش رانندگی: گواهینامه رانندگی پایه ۳

این مقاله ادامه مقدمه آموزش رانندگی است، در این مقاله به شرایط و نحوه اخذ گواهینامه رانندگی پایه ۳ می پردازیم.

شرایط مدارک و مراحل دریافت گواهینامه رانندگی پایه ۳

  • داشتن ۱۸ سال تمام کارت ملی (دائم یا موقت)
  • اصل و کپی پشت و رو کارت ملی(در صورتی که شناسنامه جدید دارید کارت ملی نیاز نیست)
  • اصل شناسنامه و کپی از صفحه اول (در صورت داشتن توضیحات یک برگ کپی)
  • ۸ قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ پرسنلی( زمینه روشن، با کیفیت مطلوب)
  • آدرس محل سکونت، کد پستی ۱۰ رقمی

هزینه دوره آموزشی رانندگی برای اخذ گواهینامه رانندگی پایه 3، مبلغ 5,170,000 ریال می باشد. این مبلغ برای موارد زیر اخذ می شود.

  • 8 جلسه تئوری (جلسه آخر آزمون توسط مدرس گرفته خواهد شد)
  • 12 جلسه کلاس رانندگی با خودرو (جلسه آخر آزمون توسط مدرس گرفته خواهد شد)
  • کتاب 

در پایان دوره، معمولا در محل آموزشگاه رانندگی از شما آزمون تئوری گرفته می شود و در همان روز جهت شرکت در آزمون شهری به همراه افسر راهنمایی و رانندگی فرستاده می شوید.

مبالغی نیز باید به حساب های دولتی واریز کنید که خود موسسه همه موارد را به شما آموزش می دهد.

برای قبولی در آزمون تئوری باید امتحان را با کمتر از 3 غلط قبول شوید. آزمون به صورت تستی و بسیار ساده است. آزمون عملی کمی سخت تر است و اگر در بار اول و دوم قبول نشدید خیلی نگران نباشید، بیشتر افراد در بار سوم قبول می شوند. اگر در امتحان سوم نیز رد شدید باید کمی بیشتر تمرین کنید.

هربار که افسر راهنمایی و رانندگی شما را در آزمون عمل رد کند در کاردکس شما تعداد جلساتی که به آموزش نیاز دارید را ذکر می کند، شما باید به موسسه مراجعه کنید و جلسات لازم را سپری کنید و دوباره برای آزمون اقدام کنید. این آزمون را انقدر تکرار می کنید تا بالاخره گواهینامه پایه 3 را بگیرید.

نکاتی برای قبولی در آزمون شهری رانندگی

مهمترین نکته در رانندگی حفظ خونسردی است، عجله نکنید و به حرف افسر راهنمایی و رانندگی توجه کنید. همانطور که احتمالا در بخش تئوری یاد گرفتید، دستور افسر به همه علائم، چراغ ها و تابلو ها ارجحیت دارد. مراحل سوار شدن را به دقت رعایت کنید. حتما کمربند را ببندید. آینه ها و صندلی را حتی اگر تنظیم است دوباره تنظیم کنید. افسر راهنمایی و رانندگی هیچ عجله ای ندارد و به شما فرصت کافی خواهد داد.

نکات خیلی مهم

  • وزن سرنشینان را درنظر بگیرید، در هنگام شروع حرکت خاموش نکنید، شاید بار اول افسر موضوع را نادیده بگیرد ولی در صورت تکرار شما را رد خواهد کرد.
  • هیدرولیک بودن فرمان را در نظر بگیرید، فرمان غیرهیدرولیک بسیار سفت است، در هنگام پارک دوبل ممکن است دچار اشتباه شوید.
  • افسر راهنمایی و رانندگی به شما دستوراتی می دهد که باید اجرا کنید، توجه داشته باشید شما درحال آزمون هستید و ممکن است دستورات انحرافی به شما داده شود. مثلا در مکان پارک ممنوع توقف کنید، در محل دور زدن ممنوع دور بزنید و ... در این گونه موارد باید مورد را اعلام و با اجازه ایشان اقدام به انجام دستور کنید. درصورت اشتباه بلافاصله رد خواهید شد.
  • فاصله پارک دوبل را دقیقا رعایت کنید، همه ما در تهران تا حد امکان خودرو را به جدول می چسبانیم که این کار جهت سهولت عبور و مرور خودروهای دیگر ضروری است ولی اشتباه است، مسافر همیشه باید فاصله امنی برای پیاده و سوار شدن داشته باشد.
  • به سرعت خودرو دقت مضاعف کنید، یکی از موارد انحرافی که ممکن است افسر به شما دستور دهد استفاده از دنده سه است، طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در معابر اصلی شهری سرعت 60، در معابر محلی 50 و در میادین 30 کیلومتر بر ساعت است.
  • نبستن کمربند، آزاد نکردن ترمز دستی و عدم رعایت حق تقدم از موارد ابتدایی است که ممکن است بخاطر آن رد شوید.

معمولا افسر راهنمایی و رانندگی برای پایان آزمون از شما می خواهد خودرو را در محل مناسب پارک کنید، توجه داشته باشید این مورد به همراه مراسم پیاده شدن از خودرو نیز جزو آزمون است و تا زمانی که حداقل 10 متر از خودرو فاصله نگرفتید ممکن است رد شوید! 

یکی از موارد مهم در مراسم پیاده شدن، خاموش کردن خودرو است، بعد از خاموش کردن، کمربند را باز کنید. از پشت خورد به سمت درب شاگرد بیایید،

اگر در این مرحله کاردکس به شما داده شد یعنی در آزمون رد شدید و باید در فرصت مناسبی جهت شرکت در جلسه آموزشی مشخص شدن شرکت کنید و دوباره آزمون بدهید، اگر افسر راهنمایی و رانندگی کاردکس را نزد خود نگه داشت شما قبول شدید و باید سریعا به آموزشگاه مراجعه کنید.

نکات دیگری از آزمون شهری راهنمایی و رانندگی

این موارد به رانندگی ربطی ندارد ولی دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

  • زود در محل آزمون حاضر باشید ولی نفر اول در خودرو ننشینید. هرچه تعداد مسافران کمتر باشد رانندگی راحت تر است.
  • امکان ندارد افسر راهنمایی و رانندگی با داوطلبی در خودرو تنها باشد، همیشه نفر یکی به آخر در صورت رد یا قبولی باید به همراه آخرین نفر در خودرو حضور داشته باشد.
  • اگر اشتباه کردید، خونسردی خود را حفظ کنید، مطمئن باشید افسر نیز مورد را متوجه شده ولی میخواهد آزمون شما را ادامه دهد. شاید دوباره همان مورد را از شما آزمون بگیرد.
  • ممکن است زمان آزمون باتوجه به تعداد شرکت کننده ها چندین ساعت طول بکشد، نباید خسته شوید، سعی کنید در سایه منتظر نوبت شوید.
  • 2 بار رد شدن در آزمون شهری رانندگی کاملا طبیعی است. به این 2 جلسه به عنوان آموزش در حضور پلیس نگاه کنید.
  • اگر نمیدانید به چه علت در آزمون رد شدید حتما از افسر سوال کنید، به هیچ وجه بحث نکنید، مطمئن باشید اشتباه کردید.
  • درهنگام آزمون همیشه آماده باشید، زمان زیادی بین دستورات افسر نیست. چند مورد دور زدن، پارک دوبل و .. را حداکثر طی 10 دقیقه باید انجام دهید. پیش بینی نیز به شما کمک می کند، مثلا اگر 100 متر جلوتر فضای خالی پارک می بینید باید آماده باشید، کمی از سرعت خودرو بکاهید. سمت راست خیابان را بگیرید تا به آسانی بتوانید در محل مناسب توقف کنید.
  • کارهای خطرناک نکنید، با داوطلبان دیگر صحبت نکنید! افسر بدون آزمون نیز می تواند شما را رد کند. 
  • خودرو آزمون معمولا جهت آموزش استفاده نمی شود، اگر رد شدید جلسه آموزشی را با خودرو مشابه (نوع فرمان هیدرولیک) انجام دهید. 

آموزشگاه به شما برگه ای جهت قبولی در آزمون می دهد، اگر در فرایند صدور گواهینامه مشکل ایجاد شد وگواهینامه به دست شما نرسید می توانید با ارائه این برگه پیگیری کنید، به هیچ وجه با این برگه رانندگی نکنید! صرف قبول شدن در آزمون به معنی داشتن گواهینامه نیست، اعتبار گواهینامه از تاریخ صدور است و درصورتی که به هر دلیل تصادف کنید نه افسر راهنمایی رانندگی نه بیمه این کاغذ را قبول نمی کنند!

تعلیم رانندگی

آموزش رانندگی یک علم است، هر راننده ای هرچقدر هم ماهر توانایی آموزش رانندگی را ندارد. به همین دلیل لطفا در کلاس های آموزشگاه رانندگی شرکت کنید. مربی رانندگی علاوه بر توانایی یاد دادن رانندگی، ابزار مناسب این کار را نیز دارد. خودروهای آموزشگاه مجهز به کلاچ و ترمز اضافی زیر پای مربی است تا در هنگام خطر به کمک داوطلب بیاید. ممکن است مربی در ابتدا زیاد از کلاچ و ترمز خود استفاده کند و کار برای شما سخت باشد ولی بعدا با کسب مهارت لازم، ایشان اختیار بیشتری به شما خواهد داد.

لطفا رانندگی را از فامیل، دوست و آشنا یاد نگیرید، یاد گرفتن چیزهای جدید خیلی راحت تر از پاک کردن اشتباهات است، اگر شما قبلا موردی را به اشتباه یاد بگیرید بعدا برای مربی و خود شما ترک آن عادت خیلی سخت خواهد بود. 

امکان آموزش رانندگی از اینترنت وجود ندارد، این مقالات جهت آشنایی شما تهیه شده است.

فرهنگ رانندگی

هرکاری نیاز به داشتن فرهنگ آن کار است، استفاده از موبایل نیاز به داشتن فرهنگ استفاده از موبایل است. رانندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست، فرهنگ رانندگی یعنی رعایت تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی، نه اینکه به سلیقه خود مثلا در شرایطی برخی قوانین را نقض کنیم، از ایستادن روی خط عابر پیاده تا ورود به کوچه یا خیابان ورود ممنوع هر دو کار از نظر قانون جریمه دارند. این نقص فرهنگی در همه جای دنیا وجود دارد که با اعمال جریمه قابل اصلاح است. اگر بجای 60 هزار تومان جریمه مثل کشور های دیگر جریمه های سنگین + زندان برای متخلفان اعمال شود هیچ کسی اجازه تخلف را به خود نمی دهد و این فرهنگ اشتباه رانندگی ما نیز اصلاح خواهد شد.

در ایالت های مختلف کشور آمریکا برای تخلف سرعت و مسابقات از 50 تا 2500 دلار جریمه و یکسال حبس اعمال می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید