نمایشگاه خودروی پاریس 2018 بخش سوم

در

 

 

در بخش اول و دوم مقاله نمایشگاه خودرو 2018 پاریس 22 دستگاه از جدیدترین خودرو  شرکت های خودروسازی بنز، پوش ماکان، تویوتا و  .... با توضیح مشخصات فنی و عکس معرفی شد. در ادامه این مقاله با 13 خودرو به نمایش درآمده در این نمایشگاه خودرو آشنا می شویم. با سیارک همراه باشید.

 

خودرو بی ام و ایکس فایو

بی ام و ایکس فایو

 بی ام و ایکس فایو/ BMW X5

شرکت خودرو سازی بی ام و در نمایشگاه پاریس 2018 از مدل ایکس فایو جدید خود نیز رونمایی کرد که به عنوان رقیب اصلی مدل اسپورت رنجرور شناخته می شود. طراحی خودرو کاملا جدید و منحصر به فرد است و برای ساخت آن از برخی المان ها و امکانات سری های پنج و هفت نیز استفاده شده است. از لحاظ اندازه و حجم نیز مدل ایکس فایو از مدل های پیشین خود بزرگتر و جادارتر است. اخیرا در ایالات متحده آمریکا و نزدیک به مکانی که به عنوان خط تولید اصلی ایکس فایو شناخته می شود، مدل اولیه آن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و بنا به اطلاعات منتشر شده توسط افرادی که این آزمایش را انجام دادند، ایکس فایو قابلیت های بسیاری دارد و به هنگام عرضه به بازار مطمئنا همچون سایر مدل های بی ام و، حضوری قدرتمند خواهد داشت.

 

 

خودرو مرسدس بنز ای کیو سی

مرسدس بنز ای کیو سی

مرسدس بنز ای کیو سی

ای کیو، به عنوان یکی از برندهای زیر مجموعه مرسدس بنز شناخته می شود و هر محصولی که در آن طراحی و ساخته می شود، تحت نظارت مستقیم مسئولان اصلی شرکت خودرو سازی مرسدس بنز قرار می گیرد. مدل ای کیو سی نیز که تحت عنوان این برند روانه بازار خواهد شد، یک خودروی تمام الکتریک (و نخستین خودروی الکتریک ساخته شده تحت عنوان این برند) است و برای نخستین بار در گردهمایی صنعتی ای در استکهلم سوئد بود که اطلاعاتی در خصوص آن داده شد و حتی از مدل اولیه آن نیز رونمایی شد (اوایل سپتامبر سال جاری). در ای کیو سی از دو موتور الکتریکی استفاده شده است: یکی از این دو موتور وظیفه تأمین قدرت مورد نیاز چرخ های جلو را به عهده دارد و دیگری چرخ های عقب، به همین خاطر است که راننده قادر به کنترل هر چهار چرخ خودرو خواهد بود (بسته به نوع رانندگی ای که انتخاب می کند). این دو موتور مجموعا و در کنار هم 402 اسب بخار قدرت تولید کرده و گشتاوری 564 واحدی دارند. وزن خودرو نیز معادل با 2425 کیلوگرم است. البته سازندگان خودرو اخباری هم منتشر کرده اند مبنی بر این که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از عرضه رسمی خودرو، یک مدل تک موتوره هم روانه بازار خواهند کرد.

 

 

خودرو اسکودا ویژن آر اس

اسکودا ویژن آر اس

اسکودا ویژن آر اس/ Skoda Vision RS

مدت زمان چندان طولانی ای نمی گذرد که شرکت خودرو سازی اسکودا مدل هاچ بک خود را روانه بازار کرده است؛ خودرویی که با استقبال خوبی در میان علاقه مندان رو به رو شد و فروش خوبی برای شرکت داشت. به همین خاطر قرار نیست مدل هاچ بک خود را مستقیما با یک مدل جدید جا به جا کرده و روند ساخت و تولید آن را به طور کلی متوقف کنند. به عبارت دیگر، مسئولان این شرکت خودرو سازی تصمیم بر آن گرفته اند که همان مدل هاچ بک خود را بهبود بخشیده و تحت عنوان مدل جدیدی به نام ویژن آر اس روانه بازار کنند؛ در طراحی مدل جدید نیز از خودروی گلف شرکت فولکس واگن الهام گرفته اند و این مدل جدید شباهت های بسیاری با آن دارد. این در حالی است که مسئولان شرکت خودرو سازی فولکس واگن نیز در سوی دیگر در حال طراحی مدل جی تی آی جدید خود هستند تا آن را به عنوان جایگزینی برای مدل پیشین شان روانه بازار کنند.

 

 

خودرو مرسدس بنز جی ال ای

مرسدس بنز جی ال ای

مرسدس بنز جی ال ای/ Mercedes Benz GLE

یکی دیگر از خودروهای لوکس و گران قیمت اس یو وی ای که در نمایشگاه پاریس 2018 در معرض نمایش قرار گرفت، مدل جی ال ای شرکت مرسدس بنز بود. این مدل قرار است نسخه به روز شده مدل پیشین این شرکت باشد و در آن از تکنولوژی های جدیدی بهره گرفته شده است (جی ال ای به عنوان نسل دوم خودرو های اس یو وی شرکت مرسدس بنز شناخته می شود، هر چند اگر دقیق تر به طراحی و ساخت آن نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که الهام گرفته از مدل قدیمی تر ام ال است). دو موتور مجزا برای تأمین قدرت خودرو به کار گرفته شده است و نیز یک سیستم تعلیق هوای به خصوص و جدید.

 

 

حودرو بوگاتی دیوو

بوگاتی دیوو

بوگاتی دیوو/ Bugatti Divo

شرکت خودرو سازی بوگاتی نیز از دیگر شرکت های حاضر در نمایشگاه پاریس 2018 بود. مسئولان بوگاتی در این نمایشگاه از مدل جدید خود، دیوو رونمایی کردند که خودرویی است مسابقه ای و به همین منظور طراحی و ساخته شده است.  پیش از این، در نمایشگاهی در ایالات متحده آمریکا نیز از طرح اولیه آن رونمایی شده بود (آگوست سال جاری). همانند مدل چیرون، در این مدل جدید نیز از همان موتور دبلیو 16 چهار توربویی استفاده شده است که سیلندرهایی به ابعاد 8.0 لیتر دارد و نیز 1479 اسب بخار قدرت. تفاوت این مدل جدید با مدل چیرون بیش از هر چیز دیگری در ظاهر آن است: بر خلاف طراحی چیرون که بیشتر در آن از خطوط مستقیم و ابعاد مستطیل شکل استفاده شده بود، در این مدل جدید از خطوط منحنی و ابعاد دایره شکل استفاده شده است و همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید، ظاهر منحصر به فرد و به خصوصی به آن بخشیده است.

 

 

خودرو کیا نیرو ای وی

کیا نیرو ای وی

کیا نیرو ای وی/ Kia Niro EV

یکی دیگر از خودروهای تمام الکتریکی که در نمایشگاه پاریس 2018 به نمایش در آمد، اس یو وی مدل نیرو ای وی، ساخت شرکت کیا بود. به هنگام عرضه رسمی نیرو ای وی به بازار، دو طرح متفاوت از آن قابل دسترسی خواهد بود: اولی از یک باتری با قدرت شصت و چهار کیلو وات بر ساعت بهره می گیرد و برای دومی این میزان تا 39.2 کیلو وات بر ساعت کاهش پیدا می کند. یک خودروی تمام الکتریک دیگر همزمان با نیرو ای وی و توسط شرکت هیوندای ساخته شده است و این دو مدل بسیار شبیه به یکدیگر اند. خودروی ساخت شرکت هیوندای مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج بسیار خوب و قابل توجه بود؛ به همین خاطر امید می رود تا نیرو ای وی نیز همانند مدل هم پای خود حضور قدرتمندی در بازار داشته باشد.

 

 

خودرو اینفینیتی بلک اس

اینفینیتی بلک اس

پروژه اینفینیتی بلک اس/ Infiniti Project Black S

شرکت خودرو سازی اینفینیتی نیز در نمایشگاه پاریس 2018 از طراحی اولیه مدل کیو 60 بلک اس خود رونمایی کرد؛ خودرویی که همزمان از دو منبع قدرت بهره می گیرد: اولی یک موتور وی شش (با سیلندرهایی به ابعاد 3.0 لیتر) با قدرتی معادل با 400 اسب بخار است و دیگری یک منبع انرژی کی ای آر اس، شبیه به آن چه در خودروهای فرمول یک مشاهده می شود، است و مجموعا بلک اس قدرتی معادل با 563 اسب بخار پیدا می کند.

هنوز خودرو مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است، با این حال انتظار می رود به کمتر از چهار ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برسد. قدرت خودرو در مقایسه با وزن اش به چیزی حدود سیصد و پانزده اسب بخار به ازای هر یک تن می رسد.

همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، در طراحی این خودرو از سیستم فنی خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده است و در کنار دو منبع تأمین قدرت خودرو، یک سیستم بازیابنده ترمز، که با نام ام جی یو کی شناخته می شود، در آن استفاده شده است. بنا بر این زمانی که راننده خودرو از ترمز استفاده می کند، به واسطه سیستم به خصوص آن، برق تولید می شود (نیمی از برق مورد نیاز خودرو). علاوه بر این توربو شارژر هایی نیز در خودرو وجود دارند که در کنار دو واحد جذب حرارت موجود در خودرو (که با نام اختصاری ام جی یو اچ شناخته می شوند) حرارت خارج شده از اگزوز خودرو را جذب کرده و به این صورت نیمه دیگر برق مورد نیاز آن را تأمین می کنند. موتور بنزینی وی شش به کار گرفته شده در این مدل نیز همان است که در مدل کیو 60 سابق استفاده می شد و به تنهایی به پنج ثانیه زمان نیاز خواهد داشت تا خودرو را به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برساند.

 

 

خودرو بی ام و سری هشت

بی ام و سری هشت

 بی ام و سری هشت/ BMW 8 Series
مدل جدید سری هشت شرکت خودرو سازی بی ام و نیز از دیگر مدل هایی بود که برای نخستین بار در نمایشگاه پاریس 2018 به نمایش در آمد. همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید، این مدل به نمایش در آمده به رنگ مشکی بود و اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که نوامبر سال جاری به طور رسمی روانه بازار خواهد شد. علاوه بر این برای مشتریان اروپایی خودرو دو موتور مجزا در نظر گرفته شده است که بسته به سفارش شان می تواند متفاوت باشد؛ با این حال، صرف نظر از این که کدام موتور انتخاب شود، قابلیت کنترل هر چهار چرخ خودرو وجود خواهد داشت.

نخستین مدل قابل دسترس ام 850 آی نام دارد. این مدل از یک موتور بنزینی وی هشت، با سیلندرهایی به ابعاد 4.4 لیتر بهره می گیرد و قدرت آن معادل با 523 اسب بخار است و گشتاور اش به 554 واحد می رسد. این مدل به 3.7 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت تا به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن 155 متر بر ساعت است. موتور وی هشتی که در این مدل جدید مورد استفاده قرار گرفته است، نسبت به مدل های پیشین بهبود پیدا کرده است: برای نمونه این که توربو شارژر های موجود در آن بزرگ تر شده اند و همین مسئله نزدیک به 67 اسب بخار به قدرت کلی آن افزوده است.

مدل دیگری که برای مشتریان قابل دسترس خواهد بود، 840 دی نام گرفته است. در این مدل از یک موتور دیزلی شش سیلندره (با سیلندرهایی به ابعاد 3.0 لیتر) استفاده شده است که معادل با 316 اسب بخار قدرت دارد و گشتاوری 501 واحدی. این مدل به 4.9 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت تا به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برسد.

در هر دوی این مدل ها که توضیحاتی در خصوص شان داده شد، از جعبه دنده هشت تایی استفاده شده است و حداکثر سرعت قابل دسترسی در هر دنده افزایش پیدا کرده تا راننده قابلیت بیشتری برای مانور دادن با خودرو داشته باشد. نکته دیگر این که سیستم تأمین قدرت خودرو به گونه ای طراحی شده است که قابلیت کنترل چرخ های عقبی نیز وجود خواهد داشت. 

 

 

خودرو لکسوس آر سی کوپه

لکسوس آر سی کوپه

لکسوس آر سی کوپه/ Lexus RC Coupe

شرکت خودرو سازی لکسوس نیز در نمایشگاه پاریس 2018 از مدل بهبود یافته آر سی کوپه خود رونمایی کرد. علاوه بر تغییراتی که در ظاهر و طراحی بیرونی خودرو مشاهده می شود، مسئولان فنی لکسوس تغییرات و بهبودهایی در بخش ایرودینامیک خودرو در نظر گرفته اند و علاوه بر این سیستم تعلیق خودرو نیز به طور کلی دستخوش تغییر شده است و با به روز کردن آن قصد داشته اند که کیفیت رانندگی با خودرو را تا حد ممکن افزایش دهند.

سیستم هدایت فرمان خودرو نیز به روز شده است و مسئولان لکسوس مدعی شده اند که هدایت خودرو در این مدل بهبود یافته بسیار ملموس تر و بهتر از مدل پیشین خواهد بود. نکته آخر این که طراحی مدل جدید به گونه ای بوده است که ارتفاع آن از زمین کمتر از مدل پیشین است (قسمت زیرین خودرو به زمین نزدیک تر است) و نیز پهنای بیشتری دارد؛ هدف از لحاظ این تغییرات بهبود کنترل و هندلینگ خودرو بوده است.

 

 

خودرو کیا پروسید

کیا پروسید

کیا پروسید/ Kia Proceed

مدل دیگری که در این نمایشگاه توسط شرکت خودرو سازی کیا از آن رونمایی شد، پروسید بود که به عنوان جایگزینی برای مدل سید (Ceed) پیشین در نظر گرفته شده است. مدل سید، یک خودرو هاچ بک سه در بود که فروش چندان خوبی نداشته و خیلی از آن استقبال نشد و به همین خاطر بود که مدل جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد.

کوچکترین موتوری که برای خودرو در نظر گرفته شده است، تی جی دی آی نام دارد؛ موتوری با سیلندرهای 1.0 لیتری که توان تولید 118 اسب بخار قدرت را دارد. علاوه بر این، یک موتور تی جی دی آی 1.4 لیتری دیگر نیز در نظر گرفته شده است که بسته به سفارش مشتری می تواند 99 یا 138 اسب بخار قدرت تولید کند. تنها موتور دیزلی در نظر گرفته شده برای خودرو نیز سی آر دی آی نام دارد که سیلندرهایی به ابعاد 1.6 لیتر داشته و توان تولید قدرت آن همانند موتور بنزینی، به سفارش مشتری بستگی داشته و می تواند معادل با 113 یا 134 اسب بخار باشد. جعبه دنده در نظر گرفته شده برای خودرو نیز همانند قبل، همان جعبه دنده شش تایی استاندارد است و در کنار آن یک جعبه دنده هفت عددی دو کلاچه نیز در نمونه هایی که از موتور های بنزینی و دیزلی 1.4 لیتری در آن ها استفاده می شود، قابل به کار گیری خواهد بود.

اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که نسل سید خودروهای کیا در سال آینده از یک موتور الکتریکی چهل و هشت ولتی بهره خواهند گرفت و نمونه های ساخت خود شرکت در حال طی کردن مراحل ابتدایی می باشند.

 

 

خودرو آئودی اس کیو 2

آئودی اس کیو

آئودی اس کیو 2/ Audi SQ2

اس یو وی دیگری که شرکت خودرو سازی آئودی در نمایشگاه پاریس 2018 از آن رونمایی کرد، اس کیو 2 بود. در این مدل از یک موتور چهار سیلندری 1984 سی سی توربو شارژ استفاده شده است که شباهت بسیار زیادی با موتور به کار گرفته شده در مدل اس 3 دارد (و نیز با مدل هایی چون گلف آر، ساخت شرکت فولکس واگن).

نیروی گشتاور خودرو دقیقا برابر با گشتاور گلف آر و معادل با 295 واحد است؛ به این معنا که 4.8 ثانیه زمان نیاز خواهد بود تا خودرو به سرعت شصت و دو متر بر ساعت دست یابد. و البته نکته دیگری که در مورد این اس یو وی وجود دارد، به کار گیری سیستم منحصر به فرد کنترل چهار چرخ ساخت شرکت آئودی در آن است. جعبه دنده به کار گرفته شده در خودرو مدل تمام اتوماتیک دی اس جی است و انتخاب دیگری در کنار آن مطرح نشده است. اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که خودرو در انگلستان با قیمتی معادل با 35000 یورو به فروش خواهد رسید. این میزان، پانزده هزار یورو گران قیمت تر از مدل کیو 2 است.

 

 

خودرو اسکودا کودیاک وی آر اس

کودیاک وی آر اس

اسکودا کودیاک وی آر اس/ Skoda Kodiaq vRS

مدل کودیاک وی آر اس معرفی شده در نمایشگاه 2018 پاریس به وسیله شرکت خودرو سازی اسکودا، از قدرتمند ترین موتور دیزلی در تاریخ فعالیت این شرکت بهره می گیرد. قابلیت ها و امکانات به کار گرفته شده در این خودروی اس یو وی، منحصر به فرد و جالب توجه است و برنهارد مایر، مدیر مسئول این شرکت خودرو سازی به آن لقب «پیشتاز خودروهای اس یو وی» این شرکت را داده است.

کودیاک وی آر اس، که بسته به سفارش مشتری می تواند پنج یا هفت سر نشینه باشد، از یک موتور دیزلی با سیلندرهایی به ابعاد 2.0 لیتر بهره می گیرد که قدرتی معادل با 237 اسب بخار تولید می کند و گشتاوری 369 واحدی دارد. خودرو به هفت ثانیه زمان نیاز خواهد داشت تا به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن 137 متر بر ساعت است. خودرو از لحاظ مصرف سوخت نیز بسیار مقرون به صرفه است و به مراتب کمتر از سایر مدل های شبیه به خود تولید آلودگی دارد.

 

 

خودرو آئودی ای ترون

آئودی ای ترون

آئودی ای ترون/ Audi E tron
آئودی از دیگر شرکت هایی بود که نخستین خودروی تمام الکتریک اس یو وی خود را در نمایشگاه پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار داد.  از لحاظ حجمی و اندازه این مدل جدید از مدل کیو 5 آئودی بزرگ تر و از مدل کیو 7 آن کوچک تر است. محدوده مساحتی که می توان به خودرو شناساند، مساحتی معادل با 249 مایل را در بر می گیرد که دقیقا همان مساحت قابل شناساندن در مرسدس ای کیو سی است، با وجود این که رقیب دیگر این خودرو، جگوار مدل ال پیس، مساحتی 292 مایلی را در بر می گیرد و از این لحاظ برتری دارد.

یک مدل ارزان قیمت تر از طرح اصلی نیز در نظر گرفته شده است که در آن از یک باتری کوچک تر استفاده شده است (به نظر می رسد تا دوازده ماه آینده این نمونه ارزان تر روانه بازار شود). مدل اصلی ای ترون نیز در اوایل سال آینده روانه بازار خواهد شد.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نمایشگاه خودروی پاریس 2018 بخش دوم

در

در بخش اول مقاله نمایشگاه خودرو 2018 پاریس تعدادی از جدیدترین خودرو از شرکت های خودروسازی بنز و پوش ماکان و .... با توضیح مشخصات فنی و عکس معرفی شد. در ادامه این مقاله با 11 خودرو به نمایش درآمده در این نمایشگاه خودرو آشنا می شویم. با سیارک همراه باشید.

 


خودرو رنو کدجار

رنو کدجار

رنو کدجار/ Renault Kadjar
شرکت خودرو سازی رنو در نمایشگاه پاریس 2018 مدل جدید خود که با الهام گرفتن از رقیب اصلی اش، یعنی نیسان مدل قشقایی طراحی و ساخته است را به نمایش در آورد. البته طرح اولیه این خودرو پیش از این و در سال 2015 نیز به نمایش در آمده بود، با این حال، طرح نهایی کدجار به نسبت آن زمان تغییراتی کرده است که از آن جمله می توان به موتور جدید به کار گرفته شده بر روی آن اشاره کرد: موتور بنزینی چهار سیلندره ای (با سیلندرهایی به ابعاد 1.3 لیتر) که شرکت خودرو سازی رنو با همکاری شرکت دایملر اقدام به ساخت آن کرده است. این موتور بسته به سفارش مشتری می تواند 138 یا 158 اسب بخار قدرت داشته باشد و هم دنده اتوماتیک بر آن قابل استفاده است و هم سیستم کلاچ و دنده معمولی. بنا به اطلاعات به دست رسیده موتور جدید به کار گرفته شده در مسافت های کوتاه گشتاور قابل توجهی دارد. نکته دیگری که در خصوص این موتور جدید وجود دارد این است که استفاده از کاتالیزورها در آن به حداقل رسیده و بنا بر این اکسید نیتروژن خارج شده از اگزوز خودرو به مراتب کمتر شده و نیز آلودگی هوا.

 

مشخصات خودرو مرسدس ای ام جی ای 35

مرسدس ای ام جی ای 35

خودرو مرسدس ای ام جی ای 35/ Mercedes AMG A35

مدل دیگری که در این نمایشگاه از شرکت خودرو سازی مرسدس شاهدش بودیم، ای ام جی ای 35 بود و به واسطه قابلیت های ویژه به کار گرفته شده در آن توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این مدل جدید از یک موتور منحصر به فرد توربو شارژ با سیلندرهای دو لیتری بهره می گیرد که تا 302 اسب بخار قدرت دارد. یک سیستم هفت دنده ای دو کلاچ نیز برای آن در نظر گرفته شده است و علاوه بر این قابلیت کنترل هر چهار چرخ در آن وجود دارد. بدنه خودرو نیز از جنس ترکیباتی فشرده است و در نوع خود جالب توجه. اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که ای ام جی ای 35 در اواخر سال جاری راهی بازار خواهد شد.

خودروی پیشین عرضه شده توسط شرکت مرسدس ای 250 بود و در آینده ای نزدیک نیز قرار است از نسل دوم مدل ای 45 رونمایی کند، به همین خاطر است که ای ام جی، به گونه ای میان این دو قرار گرفته است و از امکانات هر دو تا حدودی برخوردار است. این مدل به عنوان رقیب اصلی خودرو هایی چون بی ام و ام 140 آی و نیز آئودی اس 3 شناخته می شود (و البته دیگر خودرو های هاچ بک پر طرفدار سال جاری؛ مانند فولکس واگن گلف آر).

 

مشخصات خودرو تویوتا کورولا تورینگ اسپورتز

تویوتا کورولا تورینگ اسپورتز

 تویوتا کورولا تورینگ اسپورتز/ Toyota Corolla Touring Sports

شرکت خودرو سازی تویوتا نیز در نمایشگاه پاریس 2018 از جدیدترین خودرو خود، تورینگ اسپورتز رونمایی کرد. اخبار به دست رسیده از سازندگان خودرو حاکی از آن است که این رقیب اصلی لئون اس تی، اواخر همین سال جاری روانه بازار خواهد شد. وظیفه طراحی این مدل جدید، به افراد شاغل در مرکز طراحی اروپای تویوتا سپرده شد و از جهات بسیاری به مدل سی پیلار شباهت دارد (البته طرح هاچ بک آن).

 

مشخصات خودرو هیوندای آی سی فست بک ان

هیوندای آی سی فست بک ان

هیوندای آی سی فست بک ان/ Hyundai i30 Fastback N

مسئولان شرکت خودرو سازی هیوندای امید بسیاری زیادی به این مدل جدید خود بسته اند و بر این باور اند که این مدل فست بک فوق العاده شان، به هنگام عرضه به بازار، طرفداران بسیاری پیدا خواهد کرد. این گونه به نظر می رسد که تمامی تغییرات و بهبود های در نظر گرفته شده برای آی سی ان هاچ بک، در این مدل فست بک نیز در نظر گرفته خواهد شد. برای نمونه اگر بخواهیم دو مدل را از نظر تجهیزات فنی مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کنیم که این مدل فست بک تقریبا هیچ تغییری نسبت به آی سی ان نداشته و از همان موتور بنزینی (با سیلندرهای دو لیتری) بهره می گیرد. این موتور نزدیک به 247 اسب بخار قدرت دارد و اگر مشتری بسته بهبود فنی خودرو را نیز تهیه کند، این قدرت تا 271 اسب بخار افزایش خواهد یافت.

 

مشخصات خودرو آئودی ای 1

آئودی ای 1

آئودی ای 1/ Audi A1

در خودروی اسپورت و جمع و جور جدید شرکت خودرو سازی آئودی، به طور قابل ملاحظه ای از تکنولوژی های روز استفاده شده است (و در خود خودرو نیز تکنولوژی های قابل دسترس بسیاری وجود دارد)، و نیز از آخرین وسایل و امکانات ایمنی قابل درسترسی برای خودرو ها. علاوه بر این، سازندگان آئودی سعی بر آن داشته اند که تمامی دستاورد های خود در صنعت خودرو سازی را بر این مدل جدید لحاظ کنند و شاید بتوان به آن لقب پر امکانات ترین خودروی سوپر مینی را داد. نسل دوم مدل ای 1 آئودی در نوامبر سال جاری روانه بازار خواهد شد و هدف سازندگان این مدل بیش از هر چیز به دست آوردن دل خریداران جوان تر محصولات شان است. مدل ای 1ی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود، بدل به سومین خودروی پر فروش در انگلستان شده است و در دیگر کشور های قاره اروپا نیز فروش بسیار خوبی داشته و سود قابل توجهی را عاید سازندگان آن کرده است. در سال 2010 بود که ای 1 به طور رسمی روانه بازار شد و از آن زمان تا کنون تنها یک بار تولید سالانه آن از نود هزار عدد پایین تر آمد که در نوع خود رقم قابل توجهی است. با این حال، مسئولان آئودی در این عرصه رقیبان بزرگی چون مینی را پیش روی خود دارند که در همین سال جاری نزدیک به دویست و پانزده هزار عدد از آن به فروش رفته است (بیش از دو برابر فروش سالانه میانگین ای 1 آئودی) و به همین خاطر است که برای به دست گرفتن بازار فروش هنوز راهی طولانی در پیش دارند.

 

مشخصات خودرو بی ام و زد 4

بی ام و زد

بی ام و زد 4/ BMW Z4

این برای نخستین بار بود که مدل جدید شرکت خودرو سازی بی ام و، یعنی زد 4، در قاره اروپا در معرض نمایش عموم قرار گرفت (در نمایشگاه پاریس 2018). مدیر مسئول تولید این مدل جدید بی ام و، اندریاس ادرر، عنوان کرده که این مدل جدید از مدل ام 2 سریع تر است و این مسئله توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. بنا به گفته او هر دوی این مدل ها در یک پیست رانندگی مورد آزمایش قرار گرفتند و در نهایت رکوردی که برای زد 4 به ثبت رسید، کمتر از هشت دقیقه بود (سه ثانیه سریع تر از ام 2).

مدل اولیه خودرو که روانه بازار خواهد شد از یک موتور بنزینی (با سیلندرهای 2.0 لیتری) توربو شارژ بهره خواهد گرفت که 197 اسب بخار قدرت داشته و ظرف مدت 6.6 ثانیه به سرعت شصت و دو متر بر ثانیه می رسد. طرح دیگری که برای این مدل در نظر گرفته شده است از همان موتور استفاده می کند با این تفاوت که کمی تقویت خواهد شد و قدرت آن به 258 اسب بخار می رسد و سرعت یاد شده را ظرف مدت زمان 5.4 ثانیه پر می کند. در نهایت نیز یک طرح سوم برای آن در نظر گرفته شده است که از یک موتور قدرتمند 340 اسب بخاری در آن استفاده می شود (موتور بنزینی با سیلندرهای 3.0 لیتری) و نیروی گشتاور آن به 369 واحد می رسد. طرح سوم مدل زد 4 به وسیله این موتور سرعت یاد شده را ظرف مدت زمان 4.6 ثانیه پر می کند و این برابر با مدت زمان رقیب اصلی زد 4، یعنی پورش مدل 718 باکستر است. حداکثر سرعت خودرو نیز معادل با 155 متر بر ساعت است.

 

مشخصات خودرو اسکودا کاروک اسکات

اسکودا کاروک اسکات

اسکودا کاروک اسکات/ Skoda Karoq Scout

کاروک اسکات مدلی است که پس از کاروک روانه بازار می شود و این گونه به نظر می رسد که سازندگان آن قصد داشته اند از بهترین و کار آمدترین تکنولوژی های در دسترس برای خودرو های آفرود در آن بهره بگیرند. این مدل به عنوان رقیب اصلی مدل قشقایی نیسان شناخته می شود. اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که در حالت استاندارد این مدل جدید، قابلیت کنترل هر چهار چرخ خودرو وجود خواهد داشت و در کنار سایر خودرو هایی که از خط تولید این شرکت در جمهوری چک بیرون خواهند آمد، از مواد مستحکمی برای ساخت بدنه آن استفاده خواهد شد. علاوه بر این قابلیت سفارشی سازی خودرو نیز وجود خواهد داشت و مشتری ها می توانند بسته به نیاز خود، خواستار بسته های سفارشی در نظر گرفته شده برای آن شوند.

در هنگام عرضه رسمی کاروک اسکات به بازار، مشتری می تواند بسته به نیاز خود یکی از سه موتور در نظر گرفته شده را انتخاب کند: اولی یک موتور بنزینی با سیلندرهایی به ابعاد 1.5 لیتر است که تا 148 اسب بخار قدرت دارد و دومی و سومی هر دو موتورهایی دیزلی با سیلندرهایی به ابعاد 2.0 لیتر هستند که به ترتیب 148 و 187 اسب بخار قدرت دارند. تنها در طرحی که از موتور 148 اسب بخاری دیزلی بهره می گیرد امکان استفاده از دنده معمولی و کلاچ وجود دارد. اگر بخواهیم کاروک اسکات را از جنبه ظاهری مد نظر قرار دهیم، باید عنوان کنیم که یک سپر متالیک برای قسمت عقبی آن در نظر گرفته شده است، و ورقه های بدنه آن به صورت تکه تکه به خودرو متصل شده اند؛ یک گارد محافظ هم برای خودرو در نظر گرفته شده است. در مدل استاندارد خودرو از چرخ های هجده اینچی استفاده می شود، و اگر کسی بخواهد، چرخ های نوزده اینچی نیز در بخش سفارشی سازی خودرو قابل دسترسی خواهند بود.

طراحی داخلی خودرو نیز در نوع خود جالب و منحصر به فرد است؛ برای نمونه می توان به قسمت بالایی صندلی های جلو اشاره کرد که با رنگ قهوه ای از قسمت های دیگر متمایز شده و ظاهر زیبایی به اتاقک خودرو بخشیده است. یک اینترنت وای فای قابل دسترسی نیز در خودرو قرار داده شده است (به همراه یک شماره گیر دیجیتالی).

 

مشخصات خودرو پورشه 911 اسپیداستر

پورشه 911

پورشه 911 اسپیداستر/ Porsche 911 Speedster

سازندگان شرکت خودرو سازی آئودی رسما اعلام کرده اند که مدل 911 اسپیداستر جدید شان به عنوان جایگزینی موقتی برای 991ی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر در بازار موجود است. به مناسبت هفتادمین سالگرد شرکت خودرو سازی آئودی، مسئولان این شرکت تصمیم بر آن گرفته اند که 1948 عدد از این اسپیداستر جدید خود تولید کنند (1948 سال تأسیس این شرکت است). کمی پیش از این نیز مدل اولیه ای از آن نشان داده شده بود و تصویری که مشاهده می کنید، متعلق به مدل نهایی قرمز رنگی است که در نمایشگاه پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت.

پورشه برای ساخت این مدل جدید خود، از خودروهای محبوب و قدیمی تر خود الهام گرفته است که به مراتب ظاهر جذاب تر و زیباتری به آن خواهد بخشید. علاوه بر این، این بسته های سفارشی که با الهام از مدل های قدیمی تر در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت، به هنگام عرضه مدل های دیگر و جدید آئودی نیز قابل دسترسی خواهند بود. فرمانی بیست و یک اینچی برای خودرو در نظر گرفته شده است، و نیز یک موتور شش سیلندری (با سیلندرهایی به ابعاد 4.0 لیتر) که همان موتور به کار گرفته شده در مدل جی 3 است. دنده خودرو نیز اتوماتیک نخواهد بود. ماه نوامبر سال جاری و در نمایشگاه خودروی لس آنجلس قرار است عرضه رسمی 911 به بازار آغاز شود.

 

مشخصات خودرو سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی/ Suzuki Jimny

خودروی جالب توجه دیگری که در نمایشگاه پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت، طراحی کاملا به روز شده ای از سوزوکی جیمنی بود؛ خودروی اس یو وی بسیار محبوبی که به خاطر وزن کم و چابکی اش علاقه مندان بسیاری پیدا کرده است و حتی موتور نه چندان قدرتمند 101 اسب بخاری (با سیلندرهای 1.5 لیتری) آن نیز نتوانسته از محبوبیت اش کم کند. گشتاور این موتور به نود و شش واحد می رسد و حداکثر سرعت قابل دسترسی با خودرو معادل با 90 متر بر ساعت است.

دو طرح سفارشی از جیمنی در نظر گرفته شده اند: اولی از یک سیستم پنج دنده ای به همراه کلاچ بهره می گیرد و دومی سیستمی چهار دنده و تمام اتوماتیک دارد. در هر دوی این طرح ها، قابلیت کنترل موقت چرخ های عقبی نیز وجود خواهد داشت که به صلاح دید راننده و در شرایط دشوار، می توان برای مدتی قدرت را به چرخ های عقبی منتقل کرد. شرکت خودرو سازی سوزوکی در آخرین مدلی که روانه بازار کرده است، یعنی ویتارا، در برخی قسمت ها از نیروی الکتریکی برای به کار گیری خودرو استفاده کرده است، با این حال، این رویکرد در مدل جیمنی مورد استفاده واقع نشده است تا هر چه بهتر امکان رانندگی با آن در شرایط دشوار وجود داشته و از قابلیت های خودرو کاسته نشود.

 

مشخصات خودرو رنو کی زی

رنو کی زی

رنو کی زی/ Renault K Ze

دیگر مدلی که شرکت خودرو سازی رنو در نمایشگاه پاریس 2018 به نمایش گذاشت، کی زی است؛ خودرویی کاملا الکتریکی که به منظور استفاده های شهری طراحی شده و از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است. اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که کی زی در سال 2019 به طور رسمی روانه بازار خواهد شد. این خودرو که در طراحی آن از مدل های مختلف اس یو وی مطرح الهام گرفته شده است، پیش از هر جای دیگری در چین به فروش خواهد رسید. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مسئولان شرکت رنو، دلیل این رویکرد (آغاز فروش خودرو در چین) این بوده است که بازار خودروی چین در حال حاضر بیش از هر کشور دیگری به خودرو های الکتریکی اقبال نشان داده است. بنا بر این چیزی حدود دو سال طول خواهد کشید تا خودرو در بازار های اروپایی نیز به فروش برسد و مدل نهایی سال 2021 نیز قرار است تا حدود بسیار زیادی شبیه به همین مدلی باشد که در نمایشگاه پاریس 2018 به نمایش در آمد و در تصویر مشاهده می کنید.

 

مشخصات خودرو تویوتا کمری

تویوتا کمری

تویوتا کمری/ Toyota Camry

شرکت خودرو سازی تویوتا نیز از دیگر مدل جدید خود، کمری در نمایشگاه پاریس 2018 رونمایی کرد و به غیبت چهارده ساله این مدل پایان داد. مسئولان تویوتا قصد داشته اند تا با عرضه کردن کمری خلأ شکل گرفته در بازار خود را جبران کنند (که بیش از هر چیز به واسطه عرضه مدل اونسیس ایجاد شد). تویوتا کمری به عنوان رقیبی جدید برای مدل موندئوی فورد شناخته خواهد شد.

مدل پیشین کمری در بسیاری از بازارهای جهانی هنوز به فروش می رسد و روند تولید آن ادامه دارد. این خودرو به عنوان یکی از پر فروش ترین خودرو های چهار در جهان شناخته می شود. مدل جدیدی که روانه بازار خواهد شد، همزمان از دو موتور استفاده می کند که استفاده از آن ها به صلاح دید راننده خواهد بود: اولی یک موتور بنزینی با سیلندرهایی 2.5 لیتری است و دیگری یک موتور تمام الکتریک. موتور خودرو حدود 215 اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن معادل با 163 واحد است. بنا به آن چه سازندگان خودرو عنوان کرده اند، کمری جدید ظرف مدت 8.3 ثانیه به سرعت شصت و دو متر بر ساعت خواهد رسید و حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن معادل با 112 متر بر ساعت است. البته نکته ای که باید به خاطر داشت این است که تویوتا کمری جدید یک خودروی تمام الکتریک نخواهد بود.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نمایشگاه خودرو پاریس 2018 بخش اول

در

چند روزی بیشتر از برگزاری نمایشگاه خودرو 2018 پاریس نمی گذرد و در آن تعداد قابل توجهی ازجدیدترین خودرو از بزرگترین شرکت های خودرو سازی جهان به نمایش در آمده و توجه علاقه مندان را به خود جلب کرد. بسیاری از این خودرو ها تا چند ماه دیگر به بازار عرضه خواهند شد و شاهد حضور شان در خیابان ها خواهیم بود. دراین مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین خودرو و گرانترین خودرو  به نمایش در آمده در این نمایشگاه آشنا کرده و اطلاعات دقیق تری در خصوص هر یک در اختیارتان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.

 

 

مشخصات خودرو بی ام و سری 3

بی ام و سری سه

خودرو بی ام و سری سه/ BMW 3 Series

به جرأت می توان گفت جدید ترین خودروی شرکت بی ام و، سری سه، با اختلاف فاحشی از سایر خودروهای به نمایش در آمده در صدر قرار گرفته و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. طراحی بیرونی خودرو به طور قابل ملاحظه ای خوب از آب در آمده است و از آخرین امکانات روز برای طراحی اتاقک داخلی آن استفاده شده است. علاوه بر این، چند قابلیت دیجیتالی جدید نیز به این خودرو افزوده شده است. سری سه، مدلی است که پس از سری های پنج و هفت شرکت خودرو سازی بی ام و روانه بازار می شود؛ خودرویی که در مقایسه با مدل های پیشین کمی جا دار تر، سبک وزن تر و نیز ایمن تر است. ماه مارچ آینده مصادف با زمانی است که برای عرضه رسمی این مدل جدید بی ام و به بازار در نظر گرفته شده است. مشتریان این مدل جدید، می توانند بسته به نیاز خود یکی از دو موتور دیزلی (و نیز یک موتور بنزینی معمولی) در نظر گرفته شده برای سری سه را انتخاب کنند. شرکت خودرو سازی بی ام و تا کنون به واسطه استفاده از موتور دیزلی 320 دی خود شهرت بسیاری کسب کرده و موتور بسیار محبوبی به شمار می رود، به همین خاطر است که موتور 320 دی استاندارد بر روی سری سه بی ام و مورد استفاده قرار گرفته است (و علاوه بر آن، سیستم کنترل بر چهار چرخ نیز، که بیشتر در خودرو های شاسی بلند به کار بسته می شود در مدل جدید موجود است). این موتور دیزلی قدرتی معادل با 161 اسب بخار دارد و گشتاوری 295 واحدی که در مقایسه با سایر موتورهای به کار گرفته شده در مدل های مطرح شرکت های خودرو سازی دیگر، کافی به نظر می رسد. البته موتورهای پیشین شرکت خودرو سازی بی ام نیرویی معادل با 187 اسب بخار داشتند و برای این مدل جدید قدرت کمتری در نظر گرفته شده است.

موتور بنزینی به کار گرفته شده در این مدل که بسته به سفارش مشتری امکان به کار گیری آن وجود خواهد داشت و پیش تر عنوان شد، 330 آی نام دارد که موتوری است با قدرت 254 اسب بخار و گشتاوری 295 واحدی. به وسیله این موتور، ظرف مدت 5.8 ثانیه سرعت خودرو به شصت و دو متر بر ساعت می رسد. دنده خودرو نیز تمام اتوماتیک است.

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز کلاس بی

مرسدس بنز کلاس بی

خودرو مرسدس بنز کلاس-بی/ Mercedes- Benz B Class

نظر به پیشرفت های شایانی که این شرکت خودرو سازی از حیث تکنولوژی پس از ساخت کلاس های ای و اس خود داشته است، بنا به گفته مسئولان این شرکت، خودرو مرسدس بنز کلاس بی از لحاظ هندلینگ بسیار بهتر خواهد بود و نیز نسبت به مدل های پیشین، سرنشینان راحتی بیشتری تجربه خواهند کرد. نسل سوم مدل ام پی وی، که تحت عنوان دبلیو 247 در میان سازندگان خودرو شناخته می شود، چهارمین مدلی (از میان هشت مدل جدیدی که مرسدس بنز قول عرضه آن ها را داده است) است که توسط شرکت خودرو سازی مرسدس بنز عرضه خواهد شد. پیش از این نسل چهارم خودرو های کلاس ای توسط آن ها عرضه شد (در دو طراحی هاچ بک و صندوق دار).

در مرسدس بنز کلاس-بی که به تازگی توسط این شرکت طراحی شده و آخرین مدل آن ها به شمار می رود، از همان قالب و پلتفورم اصلی مدل های پیشین استفاده شده است، با این تفاوت که آخرین دستاوردهای این شرکت از لحاظ طراحی و ساخت نیز در آن مد نظر قرار گرفته است. اگر بخواهیم از لحاظ حجم و اندازه کلاس بی را مد نظر قرار دهیم، باید عنوان کنیم که طول بیشتری از مدل های پیشین دارد (معادل با 4359 میلی متر)، و نیز پهنای بیشتری (معادل با 1786 میلی متر)، از حیث ارتفاع نیز 1577 میلی متر بلند تر است. فاصله چرخ های خودرو نیز به 2929 میلی متر می رسد.

 

 

مشخصات خودرو پژو ای لجند

پژو ای-لجند

خودرو پژو ای-لجند/ Peugeot e-Legend concept

شرکت خودرو سازی پژو نیز در این نمایشگاه از مدل ای-لجند خود رونمایی کرده و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. قابلیت های منحصر به فرد پژو که در مدل دو سر نشین 504 شاهد آن بوده ایم، در این مدل جدید به روز شده و به کار گرفته شده اند. طراحی و ساخت این خودرو ما را به آینده ای هیجان انگیز تر در صنعت خودرو سازی امیدوار کرده است. نمایشگاه پاریس 2018، نخستین مکانی است که در آن این خودرو در معرض دید عموم قرار گرفته است. با احتساب سال جاری، پنجاه سال از زمانی که این شرکت خودرو سازی فرانسوی مدل دو سر نشین 504 خود را روانه بازار کرده است می گذرد. همان گونه که پیش تر از این نیز اشاره ای به آن شد، در این مدل جدید سعی بر آن بوده است که تا حد امکان از قابلیت ها و امکانات همان مدل قدیمی (البته به روز شده) استفاده شود، که از آن جمله می توان به طراحی دو تکه چراغ های جلو اشاره کرد. علاوه بر این، نکته دیگری که در خصوص طراحی این مدل جدید به چشم می خورد، بدنه منحصر به فرد آن است که یاد آور خودروهای مستحکم آمریکایی است. نکته آخر این که این مدل جدید الکتریکی است.

 

 

مشخصات خودرو پورش ماکان

پورش ماکان

خودرو پورش ماکان/ Porsche Macan

مدل جدید پورش ماکان، هنوز در نیمه های راه ساخت و عرضه کامل به سر می برد، با این حال، بنا به آن چه سازندگان خودرو عنوان کرده اند، قرار است در این مدل جدید  از یک موتور بنزینی توربو شارژ چهار سیلندری (با سیلندرهای دو لیتری) استفاده شود که قدرت آن به 242 اسب بخار می رسد.  علاوه بر این، یک سیستم هفت دنده ای دو کلاچه نیز در این مدل جدید مورد استفاده قرار گرفته است و از لحاظ مصرف سوخت نیز بسیار به صرفه است. 6.7 ثانیه زمان نیاز است تا سرعت خودرو به شصت و دو متر بر ساعت برسد و حداکثر میزان سرعتی که می توان با آن رانندگی کرد، 139 متر بر ساعت است.

یکی از تولیدی های خودرو به نام «اتو کار» مدل های اولیه پورش ماکان را امتحان کرده است و حتی در برخی از شهر های چین نیز، فروش آن آغاز شده است. از دیگر اخبار مرتبط با این مدل جدید می توان به این نکته اشاره کرد که نمونه دیگری از آن، با نام ماکان اس نیز روانه بازار خواهد شد که از یک موتور وی شش با سیلندرهای سه لیتری بهره می گیرد (قدرتی معادل با 335 اسب بخار دارد). نکته دیگر این که سازندگان پورش اعلام کرده اند که به احتمال بسیار زیاد در آینده دیگر از موتورهای دیزلی در خودروهای جدید شان استفاده نخواهند کرد (این مسئله شامل مدل ماکان نیز می شود).

 

 

مشخصات خودرو رنو ای زد اولتیمو

رنو ای زد اولتیمو

خودرو رنو ای زد اولتیمو/ Renault EZ Ultimo
شرکت خودرو سازی رنو نیز در نمایشگاه پاریس 2018 از مدل جدید خود، ای زد اولتیمو رونمایی کرد؛ خودرویی کاملا الکتریکی که طراحی کاملا جدید و منحصر به فردی در آن به کار گرفته شده است و به عنوان یک خودروی بسیار لوکس به شمار می رود که منظور طی کردن مسافت های نه چندان طولانی در نظر گرفته شده است. برای نمونه مسئولان شرکت خودرو سازی رنو عنوان کرده اند که این مدل جدید شان، می تواند توسط افراد (و نیز برندهای به خصوص) برای جا به جا کردن مشتری های شان مورد استفاده قرار بگیرد (انتقال آن ها از فرودگاه به هتل محل اقامت و غیره). یکی از قابلیت های این مدل جدید رنو این است که می توان آن را به وسیله اپلیکیشن به خصوصی که برای آن برنامه نویسی شده است، کنترل کرد. در این اپلیکیشن گستره ای به مساحت سیصد و ده مایل تعریف شده است که خودرو در آن قابلیت رانندگی خواهد داشت. ای زد اولتیمیت سه سر نشین را در خود می تواند جای دهد و طول خودرو معادل با 5.8 متر است (مدل فانتوم شرکت خودرو سازی رولز رویس نیز همین طول را دارد).

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز کلاس ای

مرسدس بنز کلاس ای

مرسدس بنز کلاس ای، چهار در/ Mercedes Benz A Class Saloon

مدل دیگری که شرکت خودرو سازی مرسدس بنز در این نمایشگاه از آن رونمایی کرد، طراحی جدید چهار در کلاس ای اش بود. اخبار و اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که قیمت این مدل جدید از 27875 یورو شروع می شود و از اوایل سال 2019 علاقه مندان می توانند اقدام به خریداری آن کنند و در بازار موجود خواهد بود. با احتساب قیمتی که برای کلاس ای مرسدس بنز در نظر گرفته شده است، این قیمت سه هزار یورو گران تر از رقیب اصلی آن، یعنی آئودی ای 3 چهار در خواهد بود، حال آن که تقریبا معادل با قیمتی است که برای بی ام و سری سه در نظر گرفته شده است.

دو طراحی جداگانه از خودرو برای زمان عرضه آن در نظر گرفته شده است و مدلی که قرار است در انگلستان روانه بازار شود، اسپورت تر خواهد بود (قیمت این مدل اسپورت معادل با 28875 یورو خواهد بود). علاوه بر این، دو موتور برای مدل جدید در نظر گرفته شده است که به هنگام عرضه خریداران قادر به انتخاب یکی از آن ها خواهند بود: موتور دیزلی ای 180 دی که سیلندرهایی 1.5 لیتری دارد و نیز موتور بنزینی ای 200 که سیلندرهایی 1.3 لیتری دارد. موتور ای 180 دی قدرتی معادل با 114 اسب بخار دارد و گشتاوری 184 واحدی؛ این نیرو باعث شده تا خودرو به 10.5 ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا به سرعت شصت و دو متر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن معادل 125 متر بر ساعت است. البته اخبار و اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه رسمی و اولیه خودرو به بازار، طرح دیگری از آن نیز اضافه خواهد شد که از یک موتور به مراتب قدرتمند تر توربو شارژ چهار سیلندری (سیلندرهای 2.0 لیتری) در آن استفاده خواهد شد. این موتور قدرتی معادل با 188 اسب بخار دارد.

 

 

مشخصات خودرو پژو 508 اس دبلیو

پژو 508 اس دبلیو

خودرو پژو 508 اس دبلیو/ Peugeot 508 SW

شرکت خودرو سازی پژو در این نمایشگاه از مدل 504 اس دبلیو خود نیز رونمایی کرد (طرح اولیه آن) که این بار هم توجهات زیادی را به خود جلب کرد. برای طراحی این خودرو از مدل تاپ اسپک جی تی الهام گرفته شده است، با این تفاوت که چرخ های به کار گرفته شده در آن کاملا جدید و منحصر به فرد است، یک سپر براق مشکی رنگ برای قسمت جلوی خودرو در نظر گرفته شده است، و در نهایت رنگ های منحصر به فرد آبی نیمه روشن و نوعی خاکستری به خصوص از آن قابل دسترس خواهد بود. طراحی داخلی خودرو نیز در نوع خود جالب توجه است و از نوعی فیبر کربن برای ساخت صندلی ها و برخی قسمت های دیگر اتاقک خودرو استفاده شده است. طراحی سفارشی ای نیز از مدل 508 اس دبلیو به هنگام عرضه قابل دسترسی خواهد بود که در آن از یک تکنولوژی جدید دید در شب استفاده شده است و نیز یک سیستم بلند گوی وابسته به مرکز (کانونی، به انگلیسی: Focal).

اخبار و اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که به هنگام عرضه خودرو، مشتریان قادر خواهند بود از میان دو موتور به کار گرفته شده در طرح های مختلف یکی را انتخاب کنند: موتور 1.6 لیتری پیور تک 225 که بنزینی است و یا موتور 2.0 لیتری بلو اچ دی آی 180 که دیزلی است. در هر دوی این طرح هایی که قرار است از خودرو عرضه شود، سیستم هشت دنده ای به کار گرفته شده است. هم اکنون کسانی که علاقه مند باشند می توانند مدل های اولیه خودرو را پیش خرید کنند و در اوایل سال 2019 عرضه رسمی آن به بازار آغاز خواهد شد.

 

 

مشخصات خودرو لندرور دیسکاوری رد کراس

لندرور دیسکاوری رد کراس

لندرور دیسکاوری رد کراس (صلیب سرخ)/ Land Rover Discovery Red Cross

بخش عملیات های ویژه شرکت خودرو سازی لندرور، مدل جدید طراحی شده از دیسکاوری را در نمایشگاه پاریس 2018 در معرض نمایش قرار دادند. هدف از طراحی خودرو استفاده آن در بخش اورژانس صلیب سرخ بوده است.

این مدل جدید لندرور، حاصل نشست ها و همکاری هایی است که برای مدت هجده ماه میان اعضای این شرکت خودرو سازی انگلیسی با اعضای استرالیایی عضو سازمان حقوق بشر صورت گرفته است. نکته ای که بیش از هر چیز دیگری در این مدل جدید لندرور جلب توجه می کند، بدل شدن آن به یک مرکز فرماندهی متحرک است و از جمله قابلیت هایی که در خودرو به کار گرفته شده است می توان به امکان هدایت درون (هواپیمای بدون سرنشین) اشاره کرد. سال گذشته لندرور پروژه ای را تحت عنوان «هیرو» آغاز کرد و این خودرو محصول همان پروژه است.

در لندرور دیسکاوری از یک موتور سه لیتری تی دی شش استفاده شده است و همان گونه که عنوان شد، به عنوان یک مرکز فرماندهی متحرک و به وسیله اعضای صلیب سرخ در استرالیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت (به منظور استفاده آن در عملیات های نجات). از دیگر قابلیت ها و امکانات خودرو می توان به چهار رادیوی مورد استفاده در آن اشاره کرد و نیز چراغ هایی با امکان چرخش سیصد و شصت درجه که مطمئنا در عملیات های اعضای صلیب سرخ و شرایط اورژانسی به کار خواهد آمد.

 

 

مشخصات خودرو دی اس 3 کراس بک

دی اس 3 کراس بک

خودرو دی اس 3 کراس بک/ DS 3 Crossback

شرکت خودرو سازی دی اس، که مدت زمان چندان زیادی از فعالیت آن به عنوان یک شرکت جداگانه نمی گذرد، در این نمایشگاه دومین مدل خودروهای خود، دی اس 3 کراس بک را به نمایش گذاشت؛ خودرویی که از لحاظ طراحی و نیز از جنبه فنی چندان دست کمی از مدل های شرکت های بزرگی چون آئودی و ولوو ندارد. برای نمونه می توان به خودروی آئودی مدل کیو 2 اشاره کرد که رقیبی برای دی اس 3 به شمار می رود. اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 بود که از این مدل جدید رونمایی شد.

مدل پیشین عرضه شده توسط این شرکت خودرو سازی، دی اس 7 کراس بک نام داشت و بنا به اطلاعاتی که مسئولان این شرکت منتشر کرده اند، قرار است تا سال 2023 شش مدل دی اس از این شرکت روانه بازار شوند. این اس یو وی های کوچک شرکت خودرو سازی دی اس، وارد یک بخش بسیاری رقابتی در بازار خودرو می شوند که با سرعت چشم گیری در حال پیشرفت است.  دی اس 3 کراس بک اولین مدلی است که در ساخت آن از پلتفورم یا قالب منحصر به فرد خود این شرکت که سی ام پی نام دارد استفاده شده است. این پلتفورم یا قالب طراحی شده توسط این شرکت محبوبیت ویژه ای در میان سازندگان پیدا کرده است و در آینده ای نه چندان دور، بیشتر خودرو های پژو، سیتروئن و اوپل برای ساخت مدل های اس یو وی خود از آن بهره خواهند گرفت (برای نمونه می توان به پژو 208 اشاره کرد).

این خودروی فرانسوی در ربع دوم سال آینده به طور رسمی روانه بازار خواهد شد و به گونه ای به عنوان جایگزینی برای دی اس 3 سه دری شناخته می شود که مدل مینی عرضه شده توسط این شرکت بود. ساخت و عرضه این مدل مینی هم تا پایان سال 2019 ادامه خواهد داشت. دی اس 3 کراس بک، که تحت عنوان دی سی و چهار در میان سازندگان شناخته می شود، به هنگام عرضه از دو موتور دیزلی و نیز بنزینی بهره خواهد گرفت (بسته به سفارش مشتری) و علاوه بر این، در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه رسمی آن، طرح دیگری نیز روانه بازار خواهد شد که یک طراحی کاملا الکتریکی است.

ادامه مقاله... نمایشگاه خودروی پاریس 2018 بخش دوم

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

در

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌های هدلایت: هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل در مقابله با هم

در

(سیارک) : آنچه که اکنون برای ما چیزهای رایج و معمولی است زمانی دستاوردهای عمدۀ تکنولوژی و فناوری بودند. زمانی بود که اضافه کردن یک پیچ ساده و یا تغییر شکل اجزای خاص منجر به نوآوری‌های قابل  توجهی می‌شد که سالها بعد این نوآوری‌ها خودشان پایه‌ای برای پروژه‌های پیشرفته‌تر شدند.بیایید در این پست نگاهی به چراغ‌ های جلو خودرو بیندازیم.

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اگرچه کل صنعت خودرو سازی از ال‌ای‌دی استفاده می‌کند اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آنها از لامپ‌های ساده استیلنی در دهه 1880 تکامل یافته و بردهای ال‌ای‌دی بسیار پیچیده امروزی تبدیل شدند. علاوه بر این محققان دائما بر روی ایده "چراغ جلو" کار می‌کنند و تلاش می‌کنند که به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند که به وضوح باعث برتری محصولات آنها نسبت به رقبا شود. چراغهای لیزری نیز از همین نمونه هستند اما قبل از بحث در مورد آنها باید سیستم‌های رایج که به وفور استفاده می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

قصد نداریم که در مورد تاریخچه چراغ جلو صحبت کنیم چرا که قبلا این کار را انجام داده‌ایم، در عوض تلاش می‌کنیم بر روی چهار نوع تنظیمات عمده که امروزه به کار می‌روند تمرکز کنیم و ببینیم آنها چه هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت کنیم، اگرچه مردم به طور کلی اعتقاد دارند که همیشه جدیدتر بهتر هم است، که اغلب هم همین طور است. ممکن است برخی از شما با این ایده موافق باشید و برخی نیز مخالف باشید، بهر حال هر یک از این چهار نوع چراغ جلو خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

چراغ‌ های جلو هالوژنی

چراغ‌ های هالوژنی در حال حاضر در جهان خودرو ها بیشترین کاربرد را دارند و همانطور که می‌دانید این بخاطر مزیت اصلی آنها است: نصب آسان و ارزان.(سیارک)

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اساسا یک لامپ هالوژن در شرایط عالی عمری حدود 1000 ساعت دارد و هزینه جایگزینی آن در مقایسه با سایر انواع دیگر بسیار پایین است (حدود  دلار30 برای یک مجموعه مناسب). با این حال لامپ‌های هالوژن کم کم در حال تبدیل شدن به گزینه دوم برای شرکت‌های خودرویی در سرتاسر جهان هستند. اما چرا؟ هالوژن دقیقا هم‌معنی با بهره‌وری نیست و برای درک بهتر توضیح خواهیم داد که یک لامپ هالوژن چگونه کار می‌کند.

اول اینکه از یک شیشه ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم است، بعلاوه یک گاز که معمولا ترکیبی از آرگون و نیتروژن است و یک عدد رشته تنگستن. به منظور تولید نور، رشته تنگستن از طریق باتری خودرو جریان برق دریافت کرده و تا دمایی حدود 2500 درجه سلسیوس گرم می‌شود و شروع به درخشش می‌کند (فرآیند تابش یا دماشیدگی).

زمانی که لامپ هالوژن به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود تنگستن بخار می‌شود و بر روی شیشه آن رسوب می‌گیرد و باعث پارگی رشته تنگستن می‌شود و قابلیت عملکرد آن از بین می‌رود .

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اما این زیاد مسئله مهمی نیست، بزرگترین مشکل این است که در حین تولید نور، این لامپ همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که اساسا به صورت انرژی هدر می‌رود.(سیارک)

یک مشکل بزرگ دیگر که اغلب لامپ‌های هالوژن دارند نحوه واکنش آنها با مواد مختلف است. به عنوان مثال زمانی که لامپ معیوب را تعویض می‌کنید، مراقب باشید که به شیشه لامپ جدید دست نزنید! روغن و چربی روی انگشتان دست شما به شیشه کوارتز می‌چسبد و باعث می‌شود که گرما به طور یکنواخت پخش نشود و عمر لامپ به شدت کاهش می‌یابد.

با این حال لامپ‌های هالوژنی مزایایی دارند که باعث می‌شود تبدیل به گزینه اول برای اکثر خودرو سازان شوند: با حداقل میزان هزینه نور مناسبی تولید می‌کنند، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که بدین معنی است که می‌توان این لامپ‌ها را در مدل‌های مختلف خودرو نصب کرد، همچنین خودروسازان می‌توانند نسخه‌های چندتایی از انها بسته به نوع و ابعاد بدنه خودرو تولید کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم می‌توانیم جوانب مثبت و منفی لامپ‌های هالوژن را به شکل زیر بیان کنیم:

مزایا:

- تعویض آسان

- تولید ساده

- ابعاد مختلف

- مقرون به صرفه

معایب:

- به هدر رفتن انرژی

- نیاز به مراقبت اضافی

ادامه در پست  های آینده

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت :چراغ‌ های HID (زنون)

در

زنون یا هدلایت ؟زنون بهتر است یا هدلایت ؟در این مقاله سعی داریم با مقایسه تکنولوژی چراغ‌ های هدلایت ، چراغ های زنون و هدلایت به این سوال ها پاسخ دهیم . 
چراغ های زنون یا لامپ‌های زنون که به شکل رسمی به عنوان چراغ‌ های تخلیه با شدت بالا چراغ های HIDS خوانده می‌شوند، معمولا به عنوان یک گزینه کارآمدتر برای چراغ های خودرو شناخته می‌شوند که عمدتا به خاطر گرمای رنگ و حجم نور تولید شده توسط انها است. 



 

چراغ های زنون

 

 

اولین نسل از چراغ‌ های زنون

اولین نسل از چراغ‌ های زنون در خودروی BMW سری 7 در سال 1991 ظهور یافتند و به آرامی تبدیل به گزینه شماره یک برای بسیاری از کمپانی‌های خودرو سازی شدند، اگرچه از اعلام آن به عنوان یک تجهیزات استاندارد اجتناب شده است.چراغ‌ های HID بسیار شبیه لامپ‌های نئون هستند. یک لوله محصور پر از گاز که در هر انتهای آن یک الکترود برای عبور جریان الکتریکی وجود دارد.

در زمینه‌های کاربرد در خودرو، لامپ HID، با استفاده از یک کوارتز شفاف، الکترودهای تنگستن و مخلوطی از گازها که توسط ولتاژ بالای جریان الکتریکی عبوری بین دو الکترود تحریک می‌شوند.علیرغم نام معمول مورد استفاده برای آنها، HIDها از یک مخلوط متال-هالید استفاده می‌کنند و در حین راه‌اندازی فقط متکی به زنون هستند. دلیل آن این است که یکی از مشکلات اصلی در لامپ‌های HID مقدار زمان لازم برای گازهای موجود برای رسیدن به دمای عملیاتی و ارائه نور قوی است.

فرآیند تابش نور در لامپ‌های HID در سه مرحله رخ می‌دهد: ابتدا فاز احتراق، یک پالس ولتاژ بالا تولید یک جرقه می‌کند که گاز زنون را یونیزه کرده و یک تونل از جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود، سپس درجه حرارت لامپ به سرعت بالا می‌رود که باعث تبخیر نمک‌های فلزی می‌شود که باعث کاهش مقاومت بین دو الکترود می‌شود؛ در نهایت بالاست به عملیات مداوم سوئیچ کرده و میزانی توان مداوم ارائه می‌کند به نحوی که قوس الکتریکی سوسو نمی‌زند.در ادامه مقاله به تفاوت هدلایت و زنون از نطر مزایا و معایب هدلایت می پردازیم.

 

 

مزایا

اول اینکه چراغ‌ های زنون از نظر حجم نور تولیدی در مقایسه با چراغ‌ های هالوژن کارآیی بیشتری دارند. البته اگر زاویه نور به درستی تنظیم نشود می‌تواند به عنوان یک شکست بخصوص از نقطه نظر ترافیک ورودی بزرگ در نظر گرفته شود، (اغلب زمانی که کیت‌های موجود در بازار به شکل اشتباه نصب شوند یا از کاسه‌ چراغ‌ هایی استفاده شود که برای HIDها طراحی نشده‌اند).

طبق آمار رسمی، یک لامپ زنون 3000 لومن و mcd/m2 90 تولید می‌کند، در حالی که یک لامپ هالوژن 1400 لومن و mcd/m2 30 تولید می‌کند.البته لامپ‌های زنون کم کم در اندازه‌ها و نسخه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند، به خصوص به منظور استفاده در مدلهای مختلف خودرو.

 یکی دیگر از نکات مثبت چراغ‌ های زنون این است که عمر نسبتا طولانی دارند که بسیار بیشتر از لامپ‌های قبلی یعنی لامپ‌های هالوژن هستند: تخمین زده می‌شود که در شرایط عادی عمر عملیاتی آنها حدود 2000 ساعت است.

بهره‌وری می‌تواند یکی دیگر از مزایا در هنگام انتخاب HID به جای چراغ‌ های هالوژن باشد. اگرچه این چراغ‌ ها به توان بیشتری در شروع نوردهی نیاز دارند اما پس از آنکه به دمای عملیاتی رسیدند، بسیار کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های استاندارد هستند؛ که این به معنی تحمیل بار کمتر به دینام و همچنین گشتاور کمتر موتور جهت تامین برق است. با این حال به سختی می‌توانید تفاوتی در مصرف سوخت مشاهده کنید (شاید یک اونس سوخت در هر ساعت)، اما اگر طرفدار محیط زیست هستید آگاهی از این موضوع نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

 

چراغ های زنون

 

چراغ های زنون

چراغ های زنون

 

 

معایب

 خوب بدیهی است که هزینه بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن (شامل نگهداری) دارند و همچنین پیچیده‌تر نیز هستند، چرا که به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که یک در واقع یک خازن است که ولتاژ بالای مورد نیاز برای عملکرد HIDها را ایجاد و تنظیم می‌کند.

فراموش نکنید که این چراغ‌ ها به چند ثانیه زمان برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز دارند، و به همین دلیل است که به عنوان نور بالای جداگانه مناسب نیستند. در برخی از خودروها از HID به عنوان نور پایین و لامپ‌های استاندارد جداگانه برای نور بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های بالاتر واحد HID به هر دو شکل کار می‌کند (که به اشتباه زنون خوانده می‌شود) و از یک سایه مکانیکی درون رفلکتور به منظور تغییر جهت پرتوی نور استفاده می‌شود.

برخی‌ از چراغ‌ های زنون می‌توانند اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشند، چرا که برخی از آنها حاوی مواد سمی مانند جیوه فلزی هستند. برخی از کشورها اقدامات ویژه‌ای برای منع استفاده از آنها اعمال کرده‌اند، اما این فقط منجر به هزینه‌های تولید و تعمیر بالاتر خواهد شد.

نهایتا اینکه میزان تابش خیره‌کننده تولید شده توسط چراغ جلو ممکن است برای سایر رانندگان حاضر در مسیر آزار دهنده باشد (بخصوص ترافیک روبرو)، بنابراین باعث افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر جدای از سرعت زیاد و مشکلات فنی می‌شود.(سیارک)

 

 

مزایا و معایب چراغ‌های زنون

مزایا:

- طول عمر بیشتر نسبت به چراغ‌ های هالوژن

- کارآمدتر از چراغ‌ های هالوژن هستند زیرا توان کمتری مصرف کرده و نور بیشتری تولید می‌کنند.

- دید بهتر برای راننده

معایب هدلایت 

- تابش خیره‌کننده بیش از حد و در نتیجه ایجاد مشکلات بالقوه برای ترافیک روبرو

- هزینه‌ بالا

- سیستم پیچیده نسبت به لامپ‌های هالوژن

- مواد مضر که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد

- به منظور رسیدن به روشنایی کامل به چند ثانیه زمان نیاز دارند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

در
چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...