امنیت بالای آیفون

(سیارک)سیستم امنیتی گوشیهای موبایل اپل همیشه زبانزد خاص و عام بوده است و امنیت بالای آیفون یکی از نکات مثبت این گوشیها بوده و هست. اما گاهی اوقات به نظر میرسد که سیستمهای امنیتی آیفون تا حدودی سختگیرانه وضع شده‌اند. فکرش را بکنید برای باز کردن قفل گوشی خودتان در حالت عادی 48 سال منتظر بمانید. وحشتناک است. 

این کودک دوساله بارها و بارها پسورد گوشی مادرش را به اشتباه وارد کرده است و حالا  مادرش برای باز شدن قفل آیفون باید 48 سال صبر کند.

شاید شبیه یک شوخی باشد ولی گوشی تلفن یک زن چینی برای مدت 48 سال آینده قفل شده است. 

دیروز در شانگهای گزارش شد که یک کودک دوساله چینی گوشی آیفون مادرش را به خاطر اشتباه زدن رمز گوشی برای چهل و هشت سال قفل کرد. 

این کودک اهل شانگهای بارها و بارها پسورد گوشی مادرش را اشتباه زده است به طوریکه زمان لازم برای باز شدن مجدد آن توسط گوشی 25 میلیون دقیقه اعلام کرد که معادل 48 سال است. 

گوشیهای اپل به ازای هر بار اشتباه زدن پسورد مدتی را به زمان قفل نگه داشتن دستگاه اضافه میکند و این مدت زمان با تعداد دفعات بیشتر اشتباه حالت تصاعدی پیدا می کند، با در نظر گرفتن این موضوع مشخص نیست که این کودک دو ساله چند بار اعداد اشتباه را به جای پسورد گوشی وارد کرده است که چنین زمانی را به عنوان لاک اوت گوشی در نظر گرفته است. 

همانطور که در تصویر می بینید مدت زمان لازم برای وارد کردن مجدد پسورد این آیفون 25114984 دقیقه است

این سیستم حفاظتی اپل بدین صورت عمل میکند که هربار که رمز عبور خود را اشتباه میزنید یک مدت زمان خاص را برای امتحان مجدد پسورد در نظر میگیرد و حال اگر در همین مدت زمان شما مجددا یک پسورد اشتباه وارد کنید این مدت زمان که به Lockout معروف است بیشتر و بیشتر میشود. این زمان از یک دقیقه آغاز می شود و احتمالا تا سالها ادامه پیدا کند. در هر صورت حتی چند ساعت هم برای این زمان زیاد است چه برسد به نیم قرن!

مادر این کودک که خودش را با نام فامیلش معرفی کرد گفت من برای چند دقیقه از پسرم غافل شدم و اون رو با گوشی تلفنم تنها گذاشتم ولی خوب به نظر میاد همین چند دقیقه براش کافی بود تا گوشی را برای نزدیک به پنجاه سال قفل کند. 

سیستم  آنلاک گوشی آیفون با پسورد در صورت اشتباه وارد کردن کد چهار رقمی  بدجوری تنبیه‌تان می‌کند

خانم لو در ادامه و البته با خنده گفت: راستش من نمی‌تونم بیشتر از چهل سال صبر کنم چونکه احتمالا بعد از چهل سال دیگه حتی نمی تونم حرف بزنم و تلفن دیگه به دردم نمیخوره. 

البته می تونم برای نوه هام یه جوک تعریف کنم و بهشون بگم این گوشی چهل ساله که باز نشده و این به خاطر خرابکاری باباتونه. 

این مادر همچنین اضافه کرد : راستش را بخوایید من خیلی از اینکه گوشیم رو ریست فکتوری کنم می ترسم چون تمام عکسها و اطلاعات و شماره تلفنهام پاک میشه و این موضوع خیلی ناراحت کننده است. 

البته معلوم نیست که گوشی این خانم جیلبرک شده بوده است یا نه؟ و آیا محدودیتهای نرم افزاری اپل را از بین برده است یا نه؟ چرا که در صورت جیلبریک شدن گوشی احتمالا راهی برای بازکردن قفل وجود داشته باشد. 

جیلبریک کردن آیفون این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا از هر جایی که می خواهید، اپلیکیشن نصب کنید

جیلبریک یک عملیاتی است تقریبا مشابه روت کردن گوشیهای اندرویدی که به کمک آن می توان بسیاری از محدودیتهای دنیای اپل را برداشت و به ویژگیهای خیلی بیشتری روی گوشی آیفون دست پیدا کرد. البته اندورید در حالت کلی یک سیتم عامل باز محسوب می شود. مهم ترین و به نوعی بی رحمانه ترین محدودیت اپل استفاده اجباری کاربران از اپ استور است یعنی تمام کاربران اپل مجبورند برای نصب اپلیکیشن از اپ استور استفاده کنند.ولی با جیلبریک کردن گوشی اپل دیگر نیازی به استفاده از اپ استور نیست ومی توان هر اپلیکیشنی را که دوست دارید از اینترنت دانلود کنید و آن را روی گوشی آیفون خود نصب کنید .

یک تکنسین چینی در این مورد به ما گفت که گوشیهای آیفون این قابلیت را دارند که برای مدت 80 سال هم قفل شوند. که معادل 42 میلیون دقیقه است  و البته هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد مگر اینکه گوشی را ریست فکتوری کنند و در این روش هیچکدام از فایلها و اطلاعات باقی نمی مانند. بنابراین کاربران یا باید از خیر اطلاعاتشان بگذرند و یا اینکه سالها صبر کنند تا قفل دستگاه باز شود. 

مدت زمان LOCKOUT‌از یک دقیقه شروع میشود و به گفته یک تکنسین چینی تا 80 سال هم ادامه می ‌یابد

به خاطر همین شیوه سختگیرانه است  که اپل دائما به کاربران آیفون توصیه میکند که از اطلاعات گوشی خود بک‌آپ تهیه کنند تا در چنین شرایطی به مشکل نخورند. ترجمه  itrans.ir                  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام