گوشی وان پلاس ۵ و آیفون ۷ پلاس

در این مطلب قصد داریم به مقایسه کامل دو گوشی وان پلاس ۵ و آیفون ۷ پلاس از ابعاد مختلف بپردازیم تا ببینیم وان پلاس ۵ توانایی رقابت با پرچم‌دار بزرگی چون آیفون ۷ پلاس را دارد یا خیر.

شرکت وان‌پلاس سه سال پیش فعالیت خود در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند را آغاز کرد و مدتی پیش از جدیدترین پرچم‌دار خود یعنی وان‌پلاس‌ ۵ رونمایی کرد. این گوشی به‌راحتی توانایی رقابت با پرچم‌دار بزرگ مانند آیفون ۷ با صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی را دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این دو گوشی از ابعاد مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی

برخی از افراد معتقد هستند که در طراحی وان پلاس ۵ از طراحی آیفون ۷ پلاس تقلید شده است؛ شاید این موضوع تا حدی درست باشد؛ اما شرکت وان پلاس به طور کامل از اپل تقلید نکرده است و منحنی بودن قسمت پشت این گوشی این موضوع را تایید می‌کند.

اگر چه در طراحی آیفون ۷ پلاس از هیچ گوشی دیگری تقلید نشده است؛ اما قاب بزرگ اطراف صفحه‌نمایش آن و بزرگ‌تر بودن اندازه آن چندان جالب نیست و وقتی این دو گوشی در کنار هم قرار می‌گیرند، کوچک‌تر بودن وان‌پلاس‌ ۵ کاملا محسوس است؛ اما از سویی دیگر وان‌پلاس‌ ۵ همانند رقیب خود در برابر آب و گرد و غبار مقاوم نیست.

قبل از رونمایی رسمی از وان پلاس ۵، تصاویری از این گوشی منتشر شد که شباهت بسیار زیاد این گوشی با آیفون ۷ پلاس را نشان می‌داد؛ اما پس از رونمایی از این گوشی مشخص شد که این دو گوشی کاملا شبیه به یکدیگر نیستند و با مقایسه این دو گوشی از نزدیک، کاملا متوجه این موضوع می‌شوید.

 

هر دو گوشی دارای بدنه آلومینیومی هستند و دکمه‌های آن‌ها نیز فلزی هستند. استفاده از دکمه‌ها در هر دو گوشی راحت‌ است؛ اما به‌نظر می‌رسد که استفاده از دکمه‌های آیفون ۷ پلاس کمی راحت‌تر است. قسمت پشت گوشی وان‌پلاس‌ ۵ کمی منحنی است که باعث شده است این گوشی راحت‌تر در دست جای بگیرد. البته لازم به ذکر است که هر دو گوشی کاملا لیز هستند و بهتر است برای محافظت هر چه بهتر از آن‌ها یک قاب محافظ برای آن‌ها تهیه کنید.

همانطور که گفتیم قاب اطراف صفحه‌نمایش وان‌پلاس‌ ۵ نسبت به آیفون ۷ پلاس کوچک‌تر است و عرض آن نیز کمتر است و این موضوع باعث شده است که این گوشی طراحی ارگونومیک پیدا کند. از سویی دیگر آیفون ۷ پلاس هم دارای اندازه بزرگ‌تری نسبت به رقیب خود است و هم قاب اطراف صفحه‌نمایش آن نسبت به وان پلاس ۵ بیشتر است. آیفون ۷ پلاس نسبت به سایرگوشی‌های دارای صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی، دارای بزرگترین اندازه است.

 

 حسگر اثر انگشت هر دو گوشی در قسمت جلو و در دکمه هوم آن‌ها تعبیه شده است. ظاهر دکمه هوم هر دو گوشی شبیه دکمه‌های فیزیکی است؛ اما درواقع این چنین نیست و کاربران می‌توانند با یک ضربه کوچک بر روی آن به صفحه اصلی گوشی بازگردند. حسگر اثر انگشت هر دو گوشی از سرعت و دقت بالایی برخوردار است؛ اما به نظر می‌رسد که حسگر وان پلاس ۵ کمی سریع‌تر است.

آیفون ۷ پلاس دارای استاندارد IP 67 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است و گوشی می‌تواند در آب شیرین تا عمقی در حدود یک متر به مدت سی دقیقه مقاومت کند؛ اما متاسفانه وان پلاس ۵ فاقد این استاندارد است؛ البته عدم مقاومت در برابر آب و گرد و غبار یک عیب بزرگ محسوب نمی‌شود؛ اما نداشتن آن هم به نوعی نقطه ضعف محسوب می‌شود.

صفحه‌نمایش

 هر دو گوشی دارای صفحه‌نمایش Full HD هستند که انتخاب خوب و عاقلانه‌ای از سوی اپل و وان‌پلاس‌ است و به افزایش عمر باتری گوشی کمک می‌کند؛ اما وان‌پلاس‌ ۵ دارای صفحه‌نمایش LCD و آیفون ۷ پلاس دارای نمایشگر AMOLED است. نمایشگرهای LCD و AMOLED مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال روشنایی نمایشگر LCD در زیر تابش مستقیم نور آفتاب بیشتر بوده و استفاده از آن راحت‌تر است؛ اما در مقابل نمایشگرهای AMOLED رنگ مشکی را با عمق بهتری نمایش می‌دهند و دارای زاویه دید بهتری هستند.

در مورد بازآفرینی رنگ‌ها هم باید گفت که هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارند؛ اما صفحه‌نمایش آیفون ۷ پلاس کمی در این زمینه بهتر است؛ زیرا iOS از قابلیت مدیریت تنوع بیشتری از رنگ‌های DCI-P3 برخوردار است؛ اما متاسفانه در اندروید هنوز این قابلیت ایجاد نشده است. درواقع زمانی که نیاز باشد محتوایی با تنوع وسیع‌تری از رنگ‌ها نمایش داده شود، iOS این موضوع را تشخیص می‌دهد و آن محتوا با تنوع وسیع‌تری از رنگ‌ها نمایش داده‌ می‌شود؛ مدیریت تنوع رنگ‌ها در صفحه‌نمایش وان‌پلاس‌ ۵ تا حدودی انجام می‌شود و کاربران می‌توانند بین سیستم رنگ sRGB و DCI-P3 یکی را انتخاب کنند.

صفحه‌نمایش آیفون ۷ پلاس از ویژگی تاچ سه بعدی نیز پشتیبانی می‌کند و یک لایه در زیر آن تعبیه شده است که نسبت به فشار لمس کاربر حساس است و صفحه‌نمایش متناسب با میزان فشار کاربر واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های ایجاد شده توسط اپل و سایر توسعه‌دهندگان از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی زمانی که کاربران در حال استفاده از صفحه‌کلید هستند، به یک ویژگی کاربردی تبدیل می‌شود و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که از صفحه‌کلید به عنوان تاچ‌پد استفاده کنند و نشانگر موس را به صورت کاملا دقیق هدایت کنند.‌ متاسفانه گوشی وان‌پلاس‌ ۵ فاقد این ویژگی است و صفحه‌نمایش آن همانند گوشی‌های اندرویدی تنها به لمس کاربر که برای چند ثانیه طول بکشد، واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی دارای حالت شب هستند که باعث فیلتر شدن نور آبی صفحه‌نمایش در طول شب می‌شود و به خواب بهتر کاربرانی که می‌خواهند در طول شب خواب خوبی داشته باشند، کمک می‌کند. امکان سفارشی‌سازی این ویژگی در هر دو گوشی وجود دارد؛ اما ظاهرا آیفون ۷ پلاس در این زمینه از عملکرد بهتری برخوردار است.

صفحه‌نمایش وان پلاس ۵ دارای حالتی مخصوص برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی است که با فعال شدن آن، نمایشگر گوشی سیاه‌ و سفید می‌شود و وضوح گوشی افزایش پیدا می‌کند. فعال شدن این ویژگی باعث می‌شود صفحه‌نمایش همانند کتاب‌خوان‌های دیجیتال شود و چشمان کاربر در هنگام خواندن کتاب‌های الکترونیکی کمتر خسته شوند.

 

رابط‌کاربری و قابلیت‌ها

سیستم‌عامل وان پلاس ۵ نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده اندروید است و از رابط کاربری بسیار روانی برخوردار است. دو نقطه قوت سیستم‌عامل و رابط کاربری این گوشی، سرعت بالای آن و زیاد نبودن نرم‌افزارهای از پیش نصب شده بر روی آن است. سیستم‌عامل آیفون ۷ پلاس نیز دارای عملکردی روان و سرعت بالایی است. دلیل روان بودن و سرعت بالای رابط کاربری وان پلاس ۵ عدم وجود انیمیشن‌ها و زنجیره‌های مرتبط با یکدیگر اندروید در آن است. استفاده از اندروید در بیشتر زمینه‌ها راحت‌تر است؛ اما در مورد iOS این چنین نیست و محدودیت‌های بیشتری دارد؛ البته در iOS واکنش‌های گاه و بیگاه صفحه‌نمایش بر اثر لمس تصادفی دست کاربر با صفحه‌نمایش اتفاق نمی‌افتند. این در حالی است که در اندروید به وفور شاهد چنین اتفاقی هستیم.

تفاوت دیگری که بین اندروید و iOS وجود دارد، مربوط به به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل است. معمولا نسخه‌های جدید اندروید چند ماه پس از انتشار آن‌ها، برای گوشی‌های مختلف عرضه می‌شوند و حتی سیستم‌عامل برخی از گوشی‌ها هرگز به روز‌رسانی نمی‌شوند؛ اما در مورد iOS این چنین نیست و نسخه‌های جدید آن‌‌ها مدت بسیار کوتاهی پس از انتشار، برای گوشی‌های مختلف آیفون که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، منتشر می‌شوند.

 

رابط کاربری آیفون ۷ پلاس

وان پلاس ۵ دارای کشوی اپلیکیشن‌ها است که با سوایپ کردن به سمت بالا می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین در هنگام بازی کردن می‌توانید حالت “Do Not Disturb” این گوشی را فعال کنید که باعث می‌شود هنگامی که یکی از دکمه‌های گوشی را به صورت تصادفی می‌زنید، از بازی خارج نشوید. از دیگر امکانات سیستم‌عامل این گوشی می‌توان به ویژگی Secure Box برای محافظت از فایل‌های شخصی افراد و حالت شب در صفحه‌نمایش این گوشی اشاره کرد.

 

رابط کاربری وان‌پلاس‌ ۵

یکی از مشکلات عجیب وان پلاس ۵ این است که هنگام اسکرول کردن کاربران و حرکت متون به صورت عمودی در صفحه‌نمایش، صفحه‌نمایش حالت کشیده پیدا می‌کند. شرکت وان پلاس وجود چنین مشکلی را پذیرفته است؛ اما تاکنون هیچ راه‌حلی برای برطرف کردن آن ارائه نکرده است. دلیب این مشکل، قرار داده شدن پانل صفحه‌نمایش به صورت برعکس بوده و شرکت دلیل این موضوع را ایجاد فضای کافی برای سیستم جدید دوربین بیان کرده است. اگرچه این مشکل کاملا محسوس است، اما مشکل بزرگی نیست و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

پردازنده، عملکرد و حافظه داخلی

 

وان‌پلاس‌ ۵ دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و رم ۸ گیگابایتی بوده که تاکنون در هیچ گوشی هوشمند دیگری دیده نشده است؛ گوشی وان پلاس ۵ با توجه به مشخصات خود دارای عملکرد خوبی است. در مقابل گوشی آیفون ۷ پلاس از پردازنده A10 Fusion و رم ۳ گیگابایتی بهره می‌برد. عملکرد پردازنده A10 Fusion نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵ در سطح بالاتری قرار دارد و در آزمایشات تک هسته‌ای امتیازات خوبی کسب کرده است. در ضمن سیستم‌عامل iOS به استفاده بهینه از رم گوشی شهرت دارد و علی‌رغم اینکه میزان حافظه آن با وان‌پلاس‌ ۵ قابل مقایسه نیست؛ اما باز هم دارای عملکرد فوق‌العاده خوبی است.

البته برای بررسی عملکرد تنها نمی‌توان به سخت‌افزار گوشی اکتفا کرد و باید نرم‌افزار و تجربه کار با گوشی را نیز درنظر گرفت. در هنگام کار با آیفون ۷ پلاس روان بودن نرم‌افزار و رابط کاربری را واقعا احساس خواهید کرد و از این نظر هیچ کم و کاستی ندارد. از سویی دیگر وان پلاس ۵ دارای عملکرد واقعا سریعی است؛ اما گاهی اوقات عملکرد آن کمی مختل شده و لگ‌ها و پرش‌هایی مشاهده می‌شود.

در مورد بازی هم باید بگوییم که در این زمینه برتری با آیفون ۷ پلاس است؛ زیرا بازی‌ها به لطف رابط برنامه‌نویسی کاربری َApple Metal و همچنین به دلیل اینکه توسعه‌دهندگان تنها بر روی یک گوشی تمرکز می‌کنند، سریع‌تر و روان‌تر اجرا می‌شوند. از سویی دیگر اکثر بازی‌ها برای iOS سریع‌تر از اندروید منتشر شده و برخی از بازی‌ها هم به صورت انحصاری تنها برای این سیستم‌عامل عرضه می‌شوند.

 

در مورد حافظه‌داخلی هم باید بگوییم که هر دو گوشی از کارت‌حافظه پشتیبانی نمی‌کنند؛ زیرا کارشناسان هر دو شرکت معتقد هستند که افزودن کارت‌حافظه به گوشی و ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات بر روی آن‌ها، باعث کند شدن عملکرد گوشی می‌شود. مدل پایه گوشی وان پلاس ۵ دارای ۶۴ گیگابایت حافظه‌داخلی بوده و مدل گران‌قیمت تر که قیمت آن ۶۰ دلار بیشتر است، از حافظه‌داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد. مدل پایه گوشی آیفون ۷ پلاس دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است؛ چنانچه نیازمند به حافظه داخلی بیشتری هستید، می‌توانید با پرداخت صد دلار بیشتر، مدل ۱۲۸ گیگابایتی را خریداری کرده و در صورت نیاز به حافظه‌داخلی بیشتر می‌توانید باز هم با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر مدل ۲۵۶ گیگابایتی را خریداری کنید.

اینترنت و امکانات ارتباطی

هر دو گوشی از شبکه ۴G LTE پشتیبانی می‌کنند و در سراسر جهان می‌توانید از اینترنت همراه ۴G استفاده کنید. هر دو گوشی از شبکه وای‌فای با پهنا باند دوگانه و برچسب NFC پشتیبانی می‌کنند. وان پلاس ۵ دارای بلوتوث ۵ و آیفون ۷ پلاس دارای بلوتوث ۴٫۲ است.

دوربین

 

هر دو گوشی دارای دوربین دوگانه هستند و لنز تله‌فوتو وبا زاویه عریض در هر دو دوربین دیده می‌شود. در ضمن هر دو گوشی از قابلیت تصویربرداری پرتره برخوردار هستند. لنز معمولی دوربین وان پلاس ۵ بیست مگاپیکسل و لنز تله‌فوتوی آن دوازده مگاپیکسل است. لنز تله‌فوتو معمولا در دوربین‌های دارای فاصله کانونی زیاد استفاده شده و برای فوکوس کردن در فواصل زیاد به کار گرفته می‌شود. عرض لنز اصلی دوربین اصلی این گوشی ۲۴ میلی‌متر و عرض لنز تله فوتو ۳۶ میلی‌متر لست.

هر دو لنز دوربین آیفون ۷ پلاس ۱۲ مگاپیکسل هستند و عرض لنز اصلی ۲۸ میلی‌متر و عرض لنز تله فوتو نیز ۵۶ میلی‌متر است. اپلیکیشن دوربین هر دو گوشی که دارای طراحی ساده‌ای هستند سریعا راه‌اندازی می‌شوند و استفاده از آن‌ها نیز آسان است.

از ویژگی‌های اپلیکیشن دوربین هر دو گوشی می‌توان به پانوراما (عکاسی از این منظره با زاویه وسیع)، تایم لپس (فیلم‌برداری از حرکت آهسته برخی از اجسام و نمایش آن‌ها به صورت سریع؛ به عنوان مثال نمایش حرکت ابرها و روند رشد گیاهان با حرکتی سریع) و فیلم‌برداری با حرکت آهسته اشاره کرد.

 

 اپلیکیشن دوربین آیفون ۷ پلاس

اپلیکیشن دوربین وان پلاس ۵ دارای یک حالت برای انجام تنظیمات حرفه‌ای به صورت دستی است که امکان گرفتن تصاویر Raw، میزان ISO، سرعت شاتر و میزان نوردهی تصاویر را برای کاربران فراهم می‌کند. در خود اپلیکیشن دوربین آیفون ۷ پلاس چنین امکانی وجود ندارد، اما کاربران این گوشی می‌توانند با خرید اپلیکیشن ProCam به قیمت ۵ دلار، از تمامی این ویژگی‌ها بهره‌مند شوند.

 اپلیکیشن دوربین وان پلاس ۵

کیفیت تصاویر

تقریبا همه گوشی‌هایی که در سال‌های اخیر عرضه شده‌اند، در روز و در محیطی که دارای نور خوبی باشد، تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کنند و این دو گوشی نیز از این قائده مستثنی نیستند و در محیط‌های دارای نور کم هم همانند بسیاری از گوشی‌های دیگر عملکرد چندان خوبی ندارند. تصاویر وان پلاس ۵ در محیط‌هایی با نور مناسب، تقریبا کیفیت خوبی دارند؛ اما جزییات به خوبی در آن‌ها به خوبی دیده نمی‌شوند و رنگ‌ها کمی گرم به نظر می‌رسند و همه رنگ‌ها کمی حالت زرد رنگ دارند. در تصاویر آیفون ۷ پلاس نویز کمتری نسبت به تصاویر آیفون ۷ پلاس دیده می‌شود، وضوح تصاویر کمی بیشتر است، رنگ‌ سبز به سردی تمایل دارد و رنگ آبی هم عمیق به نظر می‌رسد.

وان‌پلاس‌ ۵

آیفون ۷ پلاس

وان پلاس ۵

 

آیفون ۷ پلاس

در مورد تصاویری که در نور کم گرفته می‌شوند هم باید گفت که وان پلاس ۵ عملکرد بدتری دارد و رنگ‌های تصاویر آن غیرطبیعی به نظر می‌رسند و تصاویر وضوح چندانی ندارند؛ اما در مورد تصاویر آیفون ۷ پلاس این چنین نیست، رنگ‌های تصاویر این گوشی بیشتر به واقعیت نزدیک هستند و تصاویر دارای وضوح خوبی هستند.

تصاویر پرتره

گرفتن تصاویر پرتره توسط هر دو گوشی کمی دشوار است و کاربران باید برای گرفتن چنین تصاویری، در فاصله خاصی از سوژه خود قرار بگیرد و حتی ممکن است یک قدم عقب یا جلو کیفیت تصاویر را خراب کند. گرفتن تصویر پرتره با دوربین وان پلاس ۵ کمی دشوار است؛ اما عملکرد بهتری نیز در این زمینه دارد.

 

وان پلاس ۵

آیفون ۷ پلاس نوردهی تصاویر پرتره آیفون ۷ پلاس در برخی از مواقع بسیار بد انجام می‌شود؛ اما در مورد تصاویر وان‌پلاس‌ ۵ این چنین نیست؛ البته تصاویر پرتره این گوشی هم بی‌نقص نیستند (تصاویر اصلا دارای وضوح خوبی نیستند و جزییات اصلا در آن‌ها به خوبی نمی‌شود)؛ اما حداقل نوردهی تصاویر به خوبی انجام می‌شود. عملکرد هر دو گوشی در پردازش قسمتی از تصویر که پس زمینه تار تصویر و سوژه فوکوس تصویر در کنار هم قرار می‌گیرند، اصلا خوب نیست.

هر دو شرکت در حال کار کردن بر روی تصاویر پرتره گوشی‌های خود هستند و احتمالا کیفیت تصاویر پرتره گوشی‌های هر دو شرکت در آینده پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

تصاویر سلفی

گوشی وان‌پلاس‌ ۵ دارای دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و گوشی آیفون ۷ پلاس دارای دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی است.

در این زمینه برتری کامل با وان‌پلاس‌ ۵ است؛ زیرا تصاویر دارای وضوح و کیفیت بیشتری هستند. رنگ‌های آن‌ها چشم نوازتر هستند و جزییات بیشتری نیز در تصاویر سلفی این گوشی مشاهده می‌شود. در مقابل تصاویر سلفی آیفون ۷ پلاس دارای کیفیت و وضوح خوبی نیستند و کنتراست غیر معمول رنگ‌ ها باعث می‌شود چهره افراد عجیب به نظر برسد و تصاویر اصلا دل‌نشین نباشند.

 

کیفیت فیلم‌برداری

هر دو گوشی قادر به فیلم‌برداری با وضوح ۴K هستند. متاسفانه در هنگام فیلم‌برداری ۴K با گوشی وان پلاس، امکان استفاده از ویژگی تثبیت تصویر اپتیکال یا ISO وجود ندارد و فیلم‌ها با لرزش محسوسی ضبط می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود اصلا رغبتی برای فیلم‌برداری ۴K با دوربین این گوشی نداشته است؛ اما در آیفون ۷ پلاس امکان فیلم‌برداری ۴K با استفاده از فناوری تثبیت تصویر اپتیکال وجود دارد و کیفیت فیلم‌ها بسیار بهتر از فیلم‌های وان‌پلاس‌ ۵ است.

در هنگام فیبم‌برداری Full HD با وان‌پلاس‌ ۵، تثبیت تصویر اپتیکال به خوبی عمل می‌کند؛ اما جزییات فیلم‌های ۴K در فیلم‌های Full HD اصلا مشاهده نمی‌‌شوند.

سرعت و دقت فوکوس کردن در هنگام فیلم‌برداری از اهمیت زیادی برخوردار است و هر دو گوشی در این زمینه عملکرد خوبی دارند؛ اما سرعت فوکوس خودکار در وان‌پلاس‌ ۵ بیشتر است و کاربران این گوشی می‌توانند فورا فوکوس کنند؛ اما در هنگام فوکوس کردن با آیفون ۷ پلاس کمی باید منتظر بمانید

پخش فایل‌های چندرسانه‌ای

گوشی وان‌پلاس‌ ۵ تنها دارای یک بلندگو است که قادر است حجم بسیار زیادی از صدا را تولید کند و می‌توان گفت بلندگوی این گوشی یکی از قوی‌ترین بلندگوها در میان سایر گوشی‌های هوشمند است و آیفون ۷ پلاس در این زمینه در مقابل رقیب چینی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

اما حجم بالای صدا لزوما به معنای کیفیت خوب نیست؛ کیفیت صدای بلندگوی این گوشی اصلا در حد مناسبی نبوده و صدای خروجی آن بم و عمق دار نیست، این موضوع زمانی که صدای گوشی زیاد می‌شود، محسوس‌تر است. می‌توان گفت صدای بلند تنها در مواقعی که می‌خواهید ویدیویی را همراه با چند نفر از دوستان خود مشاهده کنید، مورد نیاز است.

 

در مقابل کیفیت بلندگوهای آیفون ۷ پلاس بسیار خوب است؛ اما قادر به تولید حجم زیادی از صدا نیستند. این گوشی دارای دو بلندگو است که یکی از آن‌ها در بالای گوشی و دیگری در زیر آن تعبیه شده است

همانطور که می‌دانید جک هدفون در آیفون ۷ پلاس حذف شده است. درست است که دلیل این تصمیم اپل این بوده است که هدفون‌های بی‌سیم آینده نیازی به این پورت ندارند؛ اما کاربران در حال حاضر به میزان زیادی از این پورت استفاده می‌کنند و فقدان جک هدفون زمانی که می‌خواهید گوشی خود را از طریق AUX به یک سیستم صوتی متصل کنید و یا می‌خواهید از یک هدفون سیمی استفاده کنید، بسیار آزاردهنده است.

گوشی وان‌پلاس‌ ۵ همانند بسیاری از گوشی‌های دیگر دارای یک گالری برای تصاویر و ویدیوها است و اپلیکیشن Google Photo نیز در آن از پیش نصب شده است که دارای یک سیستم‌ عالی برای تهیه فایل‌های پشتیبان از تصاویر و ذخیره آن‌ها در سرویس‌های ابری است. آیفون ۷ پلاس نیز دارای اپلیکیشن Photo App است که از سرویس ابری iCloud نیز پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدا هنگام مکالمه

در مورد کیفیت صدا هنگام مکالمه هم باید گفت که هر دو گوشی دارای عملکرد خوبی هستند و کاربران این دو گوشی اصلا نباید نگران این موضوع باشند. البته به نظر می‌رسد که آیفون ۷ پلاس در هنگام مکالمه دارای صدای شفاف‌تری است و اختلال در صدای آن کمتر ایجاد می‌شود. در ضمن این گوشی در حذف صداهای محیطی عملکرد بهتری دارد.

عمر باتری

 

آیفون ۷ پلاس دارای باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپری و وان‌پلاس‌ ۵ دارای باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری است. به جرأت می‌توان گفت هر دو گوشی در این زمینه جزء برترین گوشی‌ها محسوب می‌شوند و حتی با استفاده زیاد از هر دو گوشی می‌توانید با یک بار شارژ آن‌ها، در حدود یک روز و یا حتی بیشتر از آن‌ها استفاده کنید قطعا نمی‌توان گفت که باتری این دو گوشی تا دو روز هم می‌توانند نیروی گوشی را تأمین کنند؛ البته به دلیل اینکه آیفون ۷ پلاس بهتر بهینه‌سازی شده است و در حالت استندبای نیز دارای مصرف کمتری بوده، در این زمینه برتر است. در کل می‌توان گفت که عمر باتری هر دو گوشی با استفاده متوسط از آن‌ها در حدود یک تا نیم روز است.

در یک آزمایش عمر باتری مشخص شد که عمر باتری هر دو گوشی در حدود نه ساعت است و فقط چند دقیقه با هم تفاوت داشتند. متاسفانه گوشی آیفون ۷ پلاس فاقد فناوری شارژ سریع بوده و سرعت شارژ باتری آن ناامید کننده است.

 

در مقابل گوشی وان‌پلاس‌ ۵ مجهز به فناوری شارژ سریع Dash است و مدت زمان لازم برای شارژ آن تقریبا نصف آیفون ۷ است و حتی در صورت استفاده از گوشی در حین شارژ نیز گوشی سریعا شارژ می‌شود.

نتیجه‌گیری

 

تنها چیزی که باعث می‌شود دو گوشی آیفون ۷ پلاس و وان‌پلاس‌ ۵ کاملا از یکدیگر متمایز شوند، نه عملکرد است و نه نرم‌افزار، بلکه قیمت آن‌ها است. گوشی وان پلاس با حافظه‌داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به‌ترتیب با قیمت ۴۸۰ و ۵۴۰ دلار و گوشی آیفون ۷ پلاس با حافظه‌داخلی ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به‌ترتیب با قیمت ۷۷۰، ۸۷۰ و ۹۷۰ دلار به فروش می‌رسد.

می‌توان گفت که وان‌پلاس‌ ۵ دارای طراحی خوب، عمر باتری عالی، عملکرد نرم‌افزاری خوب و رابط‌کاربری روان که نرم‌افزارهای از پیش‌ نصب شده زیادی بر روی آن وجود ندارد، دوربین نه چندان با‌کیفیت اما خوب و همچنین عملکرد سریعی است و اگر نمی‌خواهید پول زیادی برای گوشی بپردازید، خرید این گوشی را حتما به شما توصیه می‌کنیم؛ اما در صورتی که از نظر مالی مشکل ندارید، خرید آیفون ۷ پلاس را به شما توصیه می‌کنیم؛ زیرا این گوشی در کل کمی بهتر بوده و از پردازنده قوی‌تری بهره می‌برد و کیفیت صفحه‌نمایش آن نیز کمی از صفحه‌نمایش وان‌پلاس‌ ۵ بهتر است. در ضمن اپلیکیشن‌ها و بازی‌های منتشر شده برای این گوشی از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و رابط کاربری خود گوشی هم در استفاده‌های روزمره روان‌تر بوده و به‌روزرسانی نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های عرضه شده برای آن تضمین شده است.

در پایان به بیان مختصر مزایای وان‌پلاس‌ ۵ در مقابل مزایای آیفون ۷ پلاس می پردازیم

مزایای وان‌پلاس‌ ۵

قیمت مقرون‌به‌صرفه
عملکرد سریع (اما نه‌چندان روان)
رابط‌‌کاربری سفارشی‌سازی شده فاقد اپلیکیشن‌های از پیش‌ نصب شده
حافظه‌داخلی ۱۲۸ گیگابایتی
دوربین خوب
عمر باتری عالی
مزایای آیفون ۷ پلاس

عملکرد بسیار روان
عمر باتری بسیار عالی
وجود اپلیکیشن‌های متنوع و فراوان برای iOS
به‌روز‌رسانی مرتب اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل آن
صفحه‌نمایش باکیفیت
دوربین بسیار باکیفیت
ضدآب بودن منبع :کلیک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام