میان رده ها : این قسمت موتورولا موتو جی 6(بخش اول)

در

بررسی  کلی  گوشیهای moto G6 plus  و moto G6 play  و بررسی تخصصی moto G6 

(سیارک) هفته گذشته در قسمت قبلی معرفی میان رده‌ها گوشی فوق العاده نوا 3 ایی هوآوی را معرفی کردیم و البته در بخش قیمت هم حدسهایی در مورد قیمت نهایی این محصول در ایران زدیم که روز گذشته این گوشی وارد بازارهای کشورمان شد و با قیمت رقابتی و مناسب یک میلیون و ششصد و شصت هزارتومان و نزدیک به پایین ترین قیمت مد نظر ما برای پیش فروش در سایتهای آنلاین آماده است و احتمالا از فردا پیش فروش آن آغاز خواهد شد . اما در انتهای آن مطلب هم عنوان کردیم که احتمالا در قسمت بعدی به سراغ یکی از محصولات ایسوس و یا شیائومی خواهیم رفت اما امروز اتفاقی افتاد که نظرمان عوض شد و برای قسمت دوم میان رده ها با معرفی یک گوشی بسیار خوب با قیمت اقتصادی از شرکت نام‌اشنای موتورولا با شما عزیزان خواهیم بود .

این شرکت چند ملیتی آمریکایی تاریخچه پر فراز و نشیبی داشته است و شاید اکنون در بازار موبایل دنیا در میان برندهای اپل و سامسونگ و هوآوی و شیائومی و الجی جایگاه بالایی نداشته یاشد ولی این شرکت به عنوان اولین تولید کننده موبایل در جهان همواره محصولات قابل احترامی تولید کرده است . از همکاری با اپل در تولید پردازنده‌های ریسک تا ورشکستگی و تبدیل شدن به دو شرکت سلوشنز و موبیلیتی (لوگوی‌آبی برای سلوشنز و لوگوی قرمز برای موبیلیتی) تا خرید سهام موتورولا موبیلیتی توسط گوگل و فروش آن به لنوو همه و همه نشان از بالا و پایین‌های متعدد شرکت موتورولا است ولی هم اکنون شرکت موتورولا موبیلیتی از دارایی های لنوو محسوب می شود و در زمینه تولید موبایل فعالیت میکند . تولیدات موتورولا بعد از خرید توسط لنوو به دو گروه moto Gو moto E تقسیم شدند و موفقیت این دو سری باعث شد دو سال پیش یعنی در سال 2016 سری دیگری از محصولات موتورولا با نام moto Z به بازار عرضه شود. خیلی قصد واکاوی در گذشته شرکت موتورولا را ندارم ولی شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد گوشی RAZR V3 را شاید خاطرتان باشد . به جرات می توان گفت این گوشی موفق ترین موبایل تولید برند موتورلا بوده است گوشی تاشویی که دکمه‌های بزرگش هیچگونه برجستگی نداشتند و صفحه کلیدش سطح فلزی صاف و زیبایی را شکل میداد . این گوشی که در سال 2004 تولید شد اولین گوشی جهان بود که برای شارژ از درگاه مینی یو اس بی استفاده میکرد و بیش از 130 میلیون نسخه از آن فروش رفت و برای چندین سال متوالی جز پرفروش ترین گوشیهای جهان بود تا اینکه گوشیهای اندرویدی وارد بازار شدند و دیگر این گوشیها از مدار خارج شدند . در هر صورت در بازار کنونی موبایل موتورولا مجددا در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند که اگر این شرکت تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد اصلا دور از دسترس نیست تا دوباره با محصولی مثل RAZR بتواند دنیا را مسحور خویش سازد 

با توجه به روند سیارک در معرفی گوشیهای میان رده مسلما کیفیت و البته قیمت مناسب گوشیهای معرفی شده مد نظر ما خواهند بود برای همین در این قسمت محصولات میان رده و البته با کیفیت سری G موتورولا را برای معرفی در نظر گرفته‌ایم هر چند که محصولا ت سری E5 هم معرفی شدند ولی از آنجایی که سری E نسبت به خانواده G گوشیهای چندان قدرتمندی محسوب نمی شوند و بیشتر برای سطوح پایین بازار طراحی می شوند ما در این قسمت با میان رده های خوب و قدرتمند G6 با شما همراه میشویم.

موتورولا سعی کرده است با معرفی سه گوشی مختلف در سری moto G6 تمام خصوصیات مد نظر کاربران را پوشش دهد و بدین ترتیب به طرفداران خود این حق انتخاب را بدهد که هرکدام با توجه به خصوصیت مد نظرشان آن مدلی را که بیشتر با خواسته‌هایشان هماهنگی دارد را انتخاب کنند. البته نمی توان منکر شباهتهای بسیار زیاد این سه برادر از خانواده G6 شد ولی به هر حال تفاوتهای بارزی در بسیاری از قسمتها و خصوصیات دارند. موتورولا سه گوشی خانواده G6 را در حالی معرفی کرد که به عینه می توان شباهتهای زیادی در طراحی این گوشیها با سری G5 و خصوصا G5s و G5s plus دید .

ما در ابتدا یک نگاه اجمالی به هر سه گوشی moto G6 و motoG6 play و moto G6 plus خواهیم انداخت و بعد به طور خاص نگاهی دقیق و کاربردی به گوشی میانی در بین این سه مدل یعنی moto G6 خواهیم انداخت . با توجه به اینکه این گوشی هنوز وارد کشورمان نشده است در این بررسی از دو مقاله سایتهای techardar.com وtrustedreviews.com استفاده کرده‌ایم و تمام تلاشمان را میکنیم که به رسم امانت در ترجمه به اصل مطلب وفادار باشیم.

طراحی و کلیات

در بین این سه گوشی میتوان moto G6 plus را صاحب بالاترین امتیاز دانست و بعد از آن moto G6 در میانه این سه برادر قرار میگیرد و در ردیف سوم هم moto G6 play قرار دارد که یک گوشی مقرون به صرفه است که البته در مقایسه با دو عضو دیگر خانواده امکانات کمتری خواهد داشت این سه گوشی به صفحه نمایش کشیده 18:9 مجهز شده‌اند که در جای خود راجع به محاسن این نسبت در طراحی صحبت خواهیم کرد.

سه گوشی خانواده موتو جی 6 دارای حسگر اثر انگشت هستند که در این بین حسگر اثر انگشت موتو جی 6 پلاس و وموتو جی 6 در جلوی دستگاه و در قسمت حاشیه پایین صفحه نمایش قرار دارد و حسگر اثر انگشت موتو جی 6 پلی هم در پشت دستگاه قرار دارد به شخصه ترجیح میدهم که این حسگر امنیتی در قسمت قابل دسترس تری مثل جلوی دستگاه قرار بگیرد اما چون این موضوع با سیاستهای جدید کمپانیهای تولید گوشی یعنی افزایش ابعاد صفحه نمایش در کنار کاهش ابعاد کلی گوش در تضاد قرار دارد شاید این دو گوشی موتورولا را بتوان آخرینهای نسل خودشان دانست نسلی که هنوز به سنتها پایبند هستند .

.

طراحی سری جدید موتورولا شباهتهای بسیاری به محصولات قبلی این شرکت دارد و جنس بدنه گوشی moto G6 و moto G6 plus از شیشه 3D است در حالیکه قاب پشتی گوشی play از نوعی پلاستیک مقاوم ساخته شده است .

هر سه گوشی در لبه پایینی خود دارای جک 3.5 هدفون و همچنین درگاه شارژ هستند که نوع این درگاه برای دو نسخه پلاس و معمولی از نوع c , و برای نسخه پلی میکرو usb است .وجود انحنا های کناری در بدنه به سمت عقب باعث شده است که این گوشی خیلی راحت در دستان شما جا بگیرد و احساس راحتی داشته باشید .

متاسفانه گوشیهای G6 فاقد هرگونه استاندارد مربوط به مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند و به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر صاحب این گوشیها شدید از بردن آن به حمام خودداری کنید. این مقاله ادامه دارد............(سیارک)

میان رده ها : این قسمت موتورولا موتو جی 6(بخش دوم)

نظرات

در ادامه بخوانید...

میان رده‌ها، این قسمت موتورولا موتو جی 6 (بخش سوم)

در

بررسی  کلی  گوشیهای moto G6 plus  و moto G6 play  و بررسی تخصصی moto G6

(سیارک) در پشت گوشی ماژول دوربین دوگانه قرار گرفته است که در میان یک حلقه دایره‌ای مانند قرار می گیرند. و روی حلقه با یک شیشه پوشانده شده است اینکه این حلقه دوربین زیباست یا نه یک بحث سلیقه ای است و ممکن است عده‌ای آن را نپسندند ولی اینکه همین ماژول دوربین دارای یک برجستگی به شدت بلند است یک نقطه ضعف اساسی است این بیرون زدگی به حدی زیاد است که گوشی نمی تواند روی صفحه پشتی ثابت بماند . به هر حال عده ای معتقدند این زیباترین ترکیب دوربین دوگانه است که تا به حال ساخته شده است ترکیب فلش led هم در این ماژول باعث شده است تا چهره یک انسان در پشت این گوشی نمایان باشد . اما مطمئنا چیزهای بسیار مهمتری از زیبایی هم وجود دارد که یک طراح باید به آنها توجه کند . و گویا طراحان G6 در طراحی این دوربین دوگانه اهداف مهمتری در سر می پروراندند.

گوشیهای بسیار زیادی دارای دوربینهای دوگانه در قسمت پشت بدنه هستند و این دوربینها معمولا مماس با لبه بالای گوشی قرار گرفته‌اند و این موضوع باعث می شد که وقتی قصد دارید دوربین را با دو دست و به صورت افقی بگیرید انگشت و یا قسمتی از دست شما عموما جلوی لنز قرار بگیرد ولی حال با این طراحی جدید در گوشی moto G6 شما خیلی راحت می توانید گوشی را با دو دست بگیرید و به این ترتیب عکسهای واضح تری بگیرید چرا که وقتی گوشی را دو دستی میگیرید، کمتر می لرزد . اسپیکر در گوشی موتو جی 6 از لبه پایینی گوشی به جلوی تلفن منتقل شده است که جرکت خوبی است چرا که دیگر کمتر دستمان جلوی اسپیکر قرار می گیرد در ضمن G6 صدای دالبی دیجیتال دارد.

در طول چند سال گذشته گوشیهای پرچمدار زیادی را با دوربین دوگانه دیدیم ، این دوربینها دوگانه از ترکیبهای مختلفی تشکیلی شده اند و روشهای مختلفی رو در پیش گرفتند. به عنوان مثال هوآوی P20 از یک سنسور مونوکروم در کنار دوربین اصلی بهره می برد تا به نوعی دوربین اصلی را درگرفتن عکسهای با کیفیت ساپورت کند. در حالیکه گوشی nokia G6 از یک دوربین با لنز واید در کنار دوربین اصلی استفاده می کند تا بتواند زاویه بیشتری را در عکاسی پوشش بدهد.اما رویکرد دوربین دوگانه moto G6 بیشتر شیبه دو گوشی پرچمدار شرکت اپل یعنی آیفون 8 و آیفون 10 است.

سنسور دوم در این دوربین بیشتر به این خاطر قرار رفته است تا بتواند عمق میدان کم ایجاد کنید تا ضمن حفظ فوکوس بر روی سوژه ، پس زمینه بلوری ایجاد شود( همان خاصیت بوکه مد نظر است ) در عکسهایی که به عنوان نمونه با دوربین جی 6 گرفته شد افکت بوکه قابل قبول بود هر چند در بعضی قسمتها در لبه های سوژه مقداری محو شدگی ( ترکیب سوژه و پس زمینه ) دیده شد و در کناره ها بک گراند بلوری تر بود هر چند با استفاده از نرم افزار دوربین شما می توانید شدت این افکت را کم یا زیاد کنید.(در ادامه 4 تصویر مختلف که با دوربین moto G6 گرفته شده‌اند را با هم می بینیم در این تصاویر روی قابلیت بوکه و همچنین افکتهای بک گراند تمرکز شده است ) دوربین اصلی گوشی یک سنسور 12 مگا پیکسلی دارد . ممکن است بلافاصله تصور کنید که این دوربین کیفیت کمتری از دوربین مدل قبلی موتورولا G5 دارد چرا که آن دوربین یک سنسور 13 مگا پیکسلی دارد. البته بعید می دانم هنوز هم کسانی باشند که کیفیت دوربین را فقط با اعداد مگا پیکسل بسنجند و این اعداد آنها را فریب بدهند. به هر حال ضریب دیافراگم دوربین G6 برابر با F1/8 است که در نور کم عکسهایی به مراتب بهتر از دوربین 13 مگا پیکسلی G5 میاندازد یکی از امکانات بسیار خوب دوربین دوگانه G6 قابلیت شناسایی جانمای(LANDMARK) آن است به این ترتیب که اگر شما دوربین گوشی را به سمت یک مکان و یا سوژه معروف بگیرید بلافاصله اطلاعات مربوط به سوژه برای شما نمایش داده می شود. این قابلیت مشابه تشخیص شی است و با هر چیزی کار می کند . چرا که ما این قابلیت دوربین را با یک گیاه کوچک امتحان کردیم و moto G6 بلافاصله تمام خصوصیات این گیاه را به درستی روی صفحه گوشی نمایش داد و این هوشمندی دوربین واقعا جذاب بود.

یکی دیگر از خصوصیات بسیار جذاب این دوربین ا(البته به ادعای موتورولا) این است که این دوربین قابلیت اسکن تصاویر و تبدیل عکس را به تکست و متن دارد . این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوربین G6 plus لااقل از حیث ضریب دبافراگم از دوربین ج 6 قوی تر است و با یک لنز واید تر و با ضریب f1/7 برای دوربین اصلی و همچنین اندازه پیکسل بزرگتر و قابلیت Autofocus Pixelو فیلمبرداری 4k و همچنین فیلمبرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه عرضه می شود .

موتو جی 6 یک دوربین سلفی 8 مگا پیکسلی با برنام روتوش و زیباسازی خودکار در تصاویر سلفی دارد همچنین این دوربین یک فلش LED دارد در ضمن این گوشی مانند آیفون 10 از قابلیت امنیتی تشخیص چهره برای بازکردن قفل گوشی استفاده می کند هر چند هنوز ابهاماتی در مورد نحوه کار فناوری تشخیص چهره آن در تاریکی وجود دارد. به هر حال وجود سنسور اثر انگشت در این گوشیها نشان از عدم اطمینان سازندگان این گوشیها به فناوری تشخیص چهره گوشیشان است.

در مورد سخت افزار این گوشی قبلا توضیح دادیم اما برای اینکه توضیحات کامل تر و دقیق تری از نحوه کارکرد این گوشی داشته باشید باید اضافه کنیم که : چیپست اسنپدراگون 450 که یکی از پردازنده‌های میان رده‌ کوالکام می باشد بر روی جی 6 قرار دارد این چیپست نسبت به پردازنده اسنپدراگون 430 که بر روی گوش G5 قرار داشت پیشرفتهای زیادی داشته است. به غیر از چیدمان هسته های سریعتر، اسنپدراگون 430 از یک ترانزیستور 14 نانومتری استفاده می کند که تقریبا نصف اندازه ترانزیستور استفاده شده در چیپست SD430 است . ترانزیستورهای کوچکتر دو حسن اساسی دارند یک : کارایی بیشتر و دوم : عمر باطری بیشتر که هر دوی این موارد در G6 باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد.

نسخه اندروید 8 در ترکیب با رابط موتورولا ترکیب بسیار زیبا و سریعی را فراهم آورده است به طوری که تمام اپلیکیشنهای روی گوشی در کمترین سرعت و بدون هیچ تاخیری اجرا می شدند . البته نباید از این گوشی انتظار انجام بازیهای سه بعدی سنگین و یا انجام مولتی تسکینگ فوق العاده داشت . سرعت بوت گوشی هم بسیار بالا بود . اپلیکیشنهای شبکه های مجازی و مبتنی بر اینترنت هم با  تاخیر کمی نسبت به پرچمدارانی مثل NOKIA G6و آیفون 8 اجرا می شدند.

موتورولا علاوه بر دوربین و صفحه نمایش، حافظه داخلی را هم نسبت به مدل سال گذشته افزایش داده است و از 16 گیگی به 32 گیگ رسانده است که با 3 گیگ RAM عرضه می شود و همچنین نسخه 64 گیگا بایتی moto G6 هم به عنوان یک آپشن در دسترس طرفداران قرار دارد که با 4 گیگ رم ارائه می شود هر چند که این گوشی درگاه جداگانه Micro SD هم دارد که برای کسانی که نیاز به فضای بیشتری دارند تا 256 گیگ قابل استفاده است .

جک 3.5 میلیمتری هدفون هم این روزها در حال حذف شدن است ولی موتورولا آن را حفظ کرده است و در کنار آن بلوتوث نسخه 4.2هم وجود دارد تا از هدوفونهای بلوتوث استفاده کنید . یکی از مواردی که راحتی استفاده از این گوشی را بیشتر می کند وجود درگاه USB نوع C است که جایگزین درگاه منسوخ شده میکرو یو اس بی شده است و می دانید که این نوع یو اس بی قابل استفاده از هر دو طرف است و دیگر نباید نگران جهت USB باشید.

میان رده خوش ساخت moto G6 از قابلیت شارژ بیسیم برخوردارد نیست ولی قابلیت NFC دارد که این روزها در پرداختها به خصوص در مقابل دستگاههای پوزی که این قابلیت را دارند کار شما را راحت کرده است و دیگر نیازی به استفاده از کارت و اصلا همراه داشتن آن ندارید

قابلیت شارژ سریع این گوشی هم بسیار قابل توجه است . موتورولا یک شارژر موسوم به توربو پاور و کابل مخصوصش را درون جعبه G6 قرار داده است و البته این شرکت ادعا می کند با این قابلیت در عرض 15 دقیقه گوشی به حدی شارژ می شود که شما می توانید به مدت 6 ساعت از آن استفاده کنید. با توجه به وجود پردازنده 450SD و توضیحاتی که در مورد ترانزیستور کوچک آن دادیم باطری 3000 میلی آمپری گوشی moto G6 باید بتواند به اندازه یک روز بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد . هر چند گوشی 4000 میلی آمپر ساعتی موتو جی 6 پلی از همه این سری بهتر و قویتر است .

در مورد استانداردهای مراقبت هم قبلا صحبت کردیم ولی به هر حال این گوشی فقط استاندارد P2i دارد که عملا از نفوذ آب در شرایط روزمره به گوشی جلوگیری می کند و نه بیشتر پس بهتراست در صورتی که این گوشی را خریدید مراقب آن باشید.

قیمت :

به نظر می رسد که صاحب اصلی این شرکت یعنی لنوو قصد دارد با موبایلهای اقتصادی و مقرون به صرفه مردم را جذب برند موتورلا کند تا همچون گذشته شاهد شکوفایی این شرکت قدیم و با ابهت باشیم :

 

 

مدلهای پایه گوشیهای سریG6 بدین شکل قیمت گذاری شده اند

 

مدل

قیمت جهانی

حدود قیمت داخلی

Moto G6 play 2g ram – 16 gig

245 $

یک میلیون و دویست تا یک میلیون و سیصد و پنجاه

Moto G6   3G ram – 32 gig

 306 $

یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هفتصد و پنحاه 

Moto G6 pus 4G ram – 32 gig

368 $

یک  میلیون و نهصد تا دو میلیون و صد

نظر شما در مورد گوشیهای سری moto G6 چیست؟ آیا این میان رده‌ها می توانند موتورولا را به جایگاه خودش برگردانند؟ این گوشی را در قیاس با میان رده هوآوی nova 3E چگونه دید؟ نظرات خودرا ذیل همین مطلب برای ما بفرستید! (سیارک)

به زودی با بررسی یکی دیگر از میان رده‌های خوب و با کیفیت بازار در سلسله مطالب "میان رده‌ها" با شما خواهیم بود . 

در سیارک بخوانیم:

گوشی میان رده اچ تی سی با پردازنده اسنپدراگون 625 در گیک بنچ مشاهده شد

میان رده‌ها- قسمت اول هوآوی nova 3e

میان رده ها : این قسمت موتورولا موتو جی 6(بخش اول)

میان رده ها، این قسمت موتورولا موتو جی 6 (بخش دوم )

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

خداحافظ پرچمدار

در

خداحافظ پرچمدار! به خاطر یک مشت دلار یا همیشه "خیر الأمور أوسطها "

فصل اول : بالا، بالا، بالاتر

حتما شما هم از نوسات قیمت ارز بی اطلاع نیستید! اصلا با این حجم از اخبار و اطلاعات که راجع به قیمت دلار و رکوردشکنیهای متوالی آن در رادیو و تلوزیون و رسانه های مکتوب و فضای مجازی منتشر میشود، بی خبر بودن از وخامت اوضاع عملا غیر ممکن است. البته ما در اینجا قصد نداریم به بررسی علل افزایش قیمت ارز و تاثیر تلگرام و کشورهای حوزه خلیج فارس و اینوریها و آن‌وریها بر این جهش های بلند قیمت ارز بپردازیم چون اصلا تخصصش را نداریم ولی میخواهیم ضمن بررسی خاطرات شیرین گذشته به تاثیر قیمت دلار روی کالایی که همه ما با آن سر و کار داریم بپردازیم. همین کالایی که احتمالا هم اکنون در دستان شما قرار دارد و از طریق آن مشغول مطالعه این مقاله هستید! بله موبایل یابهتر بگویم گوشیهای هوشمند را عرض میکنم!

کافیست کمی به عقب برگردیم به دوران شیرین دلار هزارتومانی! البته در حال حاضر وقتی صحبت از دلار هزار تومانی میشود آنقدر این قیمت دور از دسترس و رویایی است که عده‌ای گمان میکنند دلار هزارتومانی مربوط به دوران پارینه سنگی و یا عصر یخبندان است. خیر! موضوع مربوط به سال 89 و 90 یعنی اواخر دهه 80 و اوایل دهه نود است. دلار 990 تومانی اکنون تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است اما راستش را بخواهید این رویای شیرین و وصف نشدنی حقیقت داشت. خوب ربطش به گوشی هوشمند و بحث ما چیست. موضوع از این قرار است که در پاییز 2008 یعنی در سال 87 شرکت گوگل پلتفرم متن باز به نام اندروید را معرفی کرد و شرکت htc هم در همان سال اولین گوشی اندرویدی را با نام HTC  DREAM معرفی کرد( چه حسن تصادفی، اسم این گوشی هم رویا بود)

شرکت سامسونگ در سال 2009 مصادف با سال 1388  اولین عضو از خانواده معروف گلگسی galaxy را به بازار عرضه کرد

اولین گوشی سری نوت کمپانی سامسونگ هم در سال 2011 یعنی 1390 معرفی شد.

در این سالهایی که این گوشیها به عنوان بهترین کارهای این شرکتها و به نوعی پرچمداران آنها معرفی میشدند قیمت دلار حول و حوش 1000 تومان رقم میخورد به طور دقیق بین سالهای 87 تا سال 90 قیمت دلار از 966 تومان به 1260 تومان رسید. تمام این محاسبات و واکاوی گذشته به این خاطر است که به شما بگویم در آن سالها خریدن یک موبایل پرچمدار و به اصطلاح بهترین موبایل روز با توجه به درآمد قشر متوسط و نرخ ارز کار سختی نبود( این مثال قابل تعمیم به تمام کالاهای واراداتی است)  در همان سال 2011 گوشی گلگسی نوت که بهترین گوشی آن سالها بود با قیمتی معادل 270 یورو یعنی حدود 360 دلار که معادل 460 تا 470 هزار تومان وجه رایج مملکت خودمان بود معامله میشد که البته این قیمتها بدون احتساب تعرفه واردات و سود فروشنده داخلی است. ولی با همه این تفاسیر همچنان خرید گوشی پرچمدار و جدیدترین محصولات کارخانه های بزرگ رویای دور از دسترسی نبود و اصلا رویا نبود اما با گذر از سال 90 و آغاز سالهای سیاه سقوط ریال در برابر دلار نا‌به‌کار خرید گوشیهای پرچمدار سخت‌تر و سخت‌تر شد تا اینکه در سال گذشته ناگهان خودمان را در وضعیتی دیدیم که نه تنها توانایی مالی خرید گوشیهای جدیدی که معرفی میشوند را نداریم بلکه گاهی اوقات این حس در ما ایجاد میشد که اصلا خرید این گوشیها تبدیل به یک رویای محال شده است و اصلا خریدن آنها با توجه به قیمتهای نجومیشان به نوعی یک اتلاف عظیم سرمایه است. برای اینکه درک بهتری از وضعیت جدید بازار موبایل داشته باشیم برای شما سه مثال معروف میزنیم!

اول از همه اینکه دلار در چند سال گذشته رکوردهای خود را یکی پس از دیگری شکست تا اینکه در چند روز گذشته این واحد پولی بصورت کاملا جدی از مرز 6000 تومان گذشت حال ما  مبنای محاسباتمان را همان دستور اکید معاون محترم رییس جمهور  دلار 4200 تومن قرار میدهیم و نگاهی به بازار موبایل و چند محصول پرچمدار سه شرکت بزرگ تولید کننده گوشیهای هوشمند یعنی سامسونگ و اپل و هوآوی میاندازیم.

فصل دوم : به همین سادگی به همین گرانی!

ابتدا به سراغ شرکت اپل و آخرین گوشی معرفی شده توسط این شرکت یعنی آیفون x میرویم که در شهریور ماه سال گذشته طی یک مراسم به مناسبت ده سالگی اپل رونمایی شد،

اپل معمولا سیاست خاص خودش را در قیمت گذاری محصولاتش دارد و به اصطلاح مو لای درز حساب و کتابش نمیرود و در همین رابطه آیفون x با حافظه داخلی 64 گیگابایت 999 دلار به بازار عرضه شد و نسخه 256 گیگا بایتی هم 1149 دلار قیمت گذاری شد. یک ضرب ساده در دلار 4200 تومانی ما را به قیمت چهار میلیون و دویست هزار تومان برای گوشی 64 گیگی و چهار میلیون و هشتصد و بیست و پنج هزارتومان برای گوشی 256 گیگابایتی میرساند. اما فارغ از این ضرب و تقسیم خودمانی سری به بازار میزنیم تا با ماشین حساب دوستان بازاری قیمت آیفون x  را حساب کنیم. قیمت نسخه 64 گیگا بایتی این گوشی خوش ساخت در بازار خودمان برابر با شش میلیون و دویست هزار تومان است. و قیمت نسخه 256 گیگابایتی گوشی آیفون 10 هم برابر با هفت میلیون تومان است. با احتساب این قیمتها  باید معادل 42 تا 45 درصد قیمت کل را  برای تعرفه وارادات و سود وارد کننده عزیز در نظر بگیریم. البته مجددا تاکید میکنم همه این قیمتها با فرض دلار 4200 تومانی است و خدای ناکرده به هیچ وجه این امکان را که وارد کننده عزیز این گوشیها را با دلار 3700 تومانی قبل از عید وارد کرده باشد در نظر نمیگیریم.

 اما بعد از این به سراغ شرکت سامسونگ میرویم که بیشترین سهم را از بازار گوشی کشورمان در اختیار دارد. سامسونگ دو پرچمدار آخر خود یعنی گلگسی s9 و گلگسی s9 پلاس را در اوایل  اسفند 96 و در جریان کنگره جهانی موبایل در بارسلون معرفی کرد. قیمت پایه گلگسی s9 شصت و چهار گیگابایتی برابر با 720 دلار و قیمت نسخه پلاس همین گوشی با همین مقدار حافظه داخلی هم برابر با 840 دلار در نظر گرفته شد. هر چند سامسونگ در قیمت گذاری این گوشیها واقعا آشفته عمل کرد و ما در سیارک هم به این موضوع پرداختیم   باز هم با همان شیوه قدیمی ضرب ساده به قیمت 3 میلیون و 3.5 میلیون تومان برای این دو گوشی میرسیم. اما در بازار موبایل کشورمان این گوشیها با قیمتهای چهار میلیون و سیصد هزار تومان برای گلگسی اس 9 و چهار میلیون و هفتصد و پنجاه برای گلگسی اس 9 پلاس ( هر دو مدل دو سیم کارت هستند) به فروش میرسند که می توان به ترتیب 43 و 35 درصد تعرفه واردات و سود وارد کننده را برای دو پرچمدار سامسونگ لحاظ کرد.

برای سومین مثالمان به سراغ ابر گوشی شرکت چینی هووای میرویم که عملا گرانترین غیر لاکچری دنیا است ( منظور گوشیهایی که شرایط خاصی دارند مثلا بدنه طلایی یا طراحی توسط افراد خاص و یا تولید محدود که در میان این برندها میتوان کمپانی انگلیسی vertu  را مثال زد که آخرین گوشی ساخت این کمپانی یک گوشی با صفحه یاقوت کبود است که به جز دسترسی به شبکه بی سیم ipass مشخصات سخت افزاری خاصی ندارد  ولی با توجه سیاست این شرکت بریتانیایی که ساخت گوشیهای لوکس دست ساز است در ساخت آن روکش چرم تمساح توسط یک دباغ ایتالیایی و آلومینیوم آنادایز شده و البته سیستم رمزگذاری تماسها و نسخه شخصی سازی شده اندروید 6 استفاده شده است و قیمیتی حدود ده هزار دلار دارد، منظورمان مسلما چنین گوشیهایی نیست  )

سه نسخه هوآوی P20 pro  که همین چند روز پیش معرفی شدند آنچنان قیمت بالایی دارند که احتمالا مدیران اپل و سامسونگ با خودشان گفته‌اند : " لعنتی چرا به فکر ما نرسید"

هرچند خصوصیات منحصر به فرد این پرچمدار کمپانی بزرگ  گوشی چین مثل دوربین سه گانه و حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و آن شوآف کنترل ماشین پورشه با نسخه پورشه دیزاین این گوشی، همه را انگشت به دهان کرد  باید بگویم هنوز هم قیمت 2600 دلاری شبیه یک کابوس برای علاقه‌مندان گوشیهای جدید خصوصا در کشور خودمان ایران است. 

بلند پروازی هوآوی با P20 Pro اولین گوشی با دوربین سه‌گانه! 

هوآوی  گوشی p20 را در سه نسخه پرو، پورشه دیزاین 256 گیگا بایتی و پورشه دیزاین 512 گیگا بایتی به بازار عرضه کرد که قیمت این سه نسخه به ترتیب 1116, 2100 و 2600 دلار است.

البته دو نسخه p20  و p20 پلاس هم  جز محصولات این کمپانی و در همین خانواده قرار دارند که موضوع بررسی ما قرار نگرفتند

با همان  دلار 4200 تومانی قیمت خام گوشی p20 پرو حدود چهار میلیون و هفتصد هزار تومان است و نسخه پورشه دیزاین هم هشت میلیون و هشتصد هزار تومان ناقابل قیمت میخورد و دردناک ترین قسمت هم مربوط به گوشی پورشه دیزاین 512 گیگی است که قیمت خامش حدود یازده میلیون تومان ناقابل میشود.هر چند این گوشیها هنوز در بازار کشورمان موجود نیستند یا حداقل بنده از وجودشان بی اطلاع هستم ولی با احتساب همان حدود 40 درصد برای گمرک و ارزش افزوده و سود و... قیمت نسخه pro باید حدود شش میلیون و پانصد هزارتومان باشد، از ذکر قیمت دو نسخه پورشه دیزاین هم به علت عمق فاجعه معذورم و ترجیح میدهم که بنده شخصا حامل این اخبار وحشتناک نباشم.

حتما از خودتان می پرسید. خوب که چی؟ دلیل این همه حساب و کتاب چیست؟ آیا سیارک و نویسندگانش فقط قصد دارند دل ما را بسوزانند؟

نسخه constllation  از کمپانی vertu

 فصل سوم : سود به چه کسی می رسد؟

اولا خیر! ما وقتی مشکلی را مطرح میکنیم تمام تلاشمان این است که یک راه حل هم ارائه کنیم پس لطفا کمی صبر کنید تا اینجا که بد نشده است لااقل می دانیم که چه گوشیهایی را نمی توانیم بخریم.

قبل از اینکه به سراغ راه حل برویم یک موضوع دیگر را هم بررسی کنیم و آن این است که اصولا  وارد کردن یک گوشی چقدر هزینه دارد و آن هزینه ای که به عنوان تعرفه واردات از آن دم زدیم چقدر است!

اول: خرید شخصی

اگر شخصی به صورت مسافرتی و صرفا جهت خرید شخصی بخواهد یک گوشی تلفن همراه را با خودش از خارج کشور به داخل کشور بیاورد باید مطابق قوانین زیر تعرفه پرداخت کند:

بر اساس بخشنامه جدید گمرک ایران واردات گوشی تلفن همراه برای مسافران ( هر مسافر حق وارد کردن حداکثر یک گوشی تلفن را دارد) مشمول 4 درصد حق گمرک و 1 درصد سود بازرگانی که مطابق قانون ضرب در 2 می شود  به علاوه 9 درصد مالیات ارزش افزوده و البته 1 درصد هم عوارض هلال احمر است که جمعا معادل 16 درصد می شود. این مبلغ برای گوشیهایی است که به اصطلح به صورت مسافری وارد کشور میشوند.

دوم : وارد کنندگان تجاری

اما برای وارد کنندگان محترم قانون بدین شکل است که به ازای هر دستگاه گوشی تلفن همراه باید 5 درصد حق ورودی بپردازند 9 درصد ارزش افزوده هم که سر جایش است و همچنین یک مالیات علی الحساب هم به گوشیهای وارداتی تعلق میگرد که 4 درصد است یعنی جمعا 18 درصد عوارض ورود گوشی تلفن هوشمند است.

در قیمتهایی که برای بازار ایران اعلام کردیم 9 درصد ارزش افزوده هم لحاظ شده بود. لذا ما در اینجا مالیات ارزش افزوده را جز هزینه های وارد کننده حساب کردیم در غیر اینصورت میتوانیم بگوییم که یک وارد کننده 9 درصد عوارض پرداخت میکند و مثلا در مورد آیفون (که در محاسبات ما 45 درصد افزایش داشت) با 36 درصد افزایش آن را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد که اگر 9 درصد عوارض ورود را کم کنیم با سود 27 درصدی برای فروشنده مواجه میشویم( اگر فروشنده همان وارد کننده باشد که بعید میدانم اینطور باشد وگرنه این گوشیها باید با قیمت کمتری در اختیار مصرف کننده قرار بگیرند ) عموما بین وارد کننده و مصرف کننده تعداد زیادی دلال ایستاده‌اند که قسمت عمده این 27 درصد را  بدون هیچ زحمتی به جیب می زنند

فصل چهارم: راه چاره

واقعیت این است که درآمد قشر اعظم مردم ایران در حد و حدودی که بتوانند سالانه و یا دو سال یکبار چنین هزینه های نجومی را برای تلفن همراه بکنند، نیست (هر چند این مشکل فقط مختص مردم کشورمان نیست ولی به هر حال با توجه به ارزش ریال به عنوان واحد پول کشورمان و جایگاه آن در جدول ارزشگذاری واحدهای پولی، ما در ایران بسیار بیشتر این مشکل رو احساس میکنیم) از طرف دیگر با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و وجود اپلیکیشنهای کاربردی و مفید که البته استفاده کامل و بی دردسر و با سرعت کافی از آنها نیازمند داشتن یک گوشی با مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری قابل قبول است باید راه چاره‌ای اندیشید. به خصوص اینکه در سالهای اخیر بسیاری از کارهایی که صرفا با لپ‌تاپ‌ها و تحت سیستم عاملهایی نظیر ویندوز انجام میشدند در حال حاضر با گوشیهای اندرویدی و یا آیفونهای اپل انجام میشوند، مثلا بعید میدانم دیگر کسی برای وبگردی یا چک کردن یک فایل pdf به سراغ لپ‌تاپ 15 اینچی و دو کیلوگرمی خودش برود! 

بهترین راه هم خداحافظی با پرچمداران گران قیمت است ولی آیا بدون داشتن یک گوشی گران قیمت لذت استفاده از تکنولوژی برایمان کمتر خواهد شد؟ احتمالا بله ولی نه آنقدر که فکرش را میکنید.

راستش را بخواهید بعضی از امکاناتی که در این گوشیها با قیمت نجومی تعبیه شده است صرفا برای شوآف است و اصولا کاربرد خاصی ندارد. مثلا قابلیت کنترل و هدایت خودروی پورشه در گوشی هوآوی مدل پورشه دیزاین برای کسی که خودروی پورشه ندارد به چه دردی میخورد؟

صفحه نمایشهای گران قیمت با دقت و تراکم پیکسلی بیش از قدرت درک چشم انسان هم فاقد استفاده کاربردی هستند!. استیو جابز افسانه‌ای حتی به صفحه نمایشهای بزرگتر از 3.4 اینچی اعتقادی نداشت هر چند که اپل بعد از مرگ جابز به سیاست او پایبند نماند و به حق هم  تسلیم خواست بازار در مورد صفحه نمایشهای بزرگ شد. اما رزولوشنهایی در حد  4k آن هم روی یک گوشی 6 اینچی واقعا دور ریختن پول است.

و اما چاره کار چیست : پاسخ بسیار ساده است! پاسخ همان بود که در عنوان مطلب نوشتیم «خیر الأمور أوسطها»

 بله تنها راه چاره  خرید میان رده‌ها است  هرچند که این راه چاره از سر اجبار برگزیده شده است ولی  انصافا  خیر الامور هم در همین میان رده ها است و شاید این اجبار خیلی هم بد نباشد

باور کنید هیچ کاری در دنیای موبایلهای هوشمند نیست که شما با یک پرچمدار بتوانید انجام دهید و با یک گوشی میان رده خوب از پسش برنیایید. (بحث بازی را فاکتور بگیرید)

درست است که بعضی موارد مثل کیفیت عکس هیچگاه در دنیای میان رده ها و پرچمداران قابل مقایسه نیستند ولی مگر عکاسی برای یک انسان معمولی تا چه درجه ای از اهمیت قرار دارد.؟ اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید حتی دوربین سه گانه هوآوی p20pro هم شما را راضی نخواهد کرد  و در هر صورت به یک دوربین DSLR و لنزهای قابل تعویض نیاز پیدا خواهید کرد و اگر در حد نیاز روزمره و سرگرمی عکاسی میکنید گوشیهای میان رده با دوربینهای فوق العاده‌ای در بازار موجود است که حتی خواسته‌هایی بالاتر از نیازهای شما را برطرف میسازد.

به همین خاطر تصمیم گرفته ‌ایم که در سیارک طی یک سری مطالب مرتبط  به طور مداوم و حداقل هفتگی  به بررسی گوشیهای میان رده با کیفیت که قیمتهای مناسبی هم دارند و حتی المقدور جز تولیدات جدید کمپانیهای مطرح و یا در حال رشد محسوب میشوند بپردازیم و هفته‌ای یک الی دو محصول جدید را به طور کامل و دقیق بررسی و به شما معرفی کنیم. برای اولین قسمت هم گوشی جدید شرکت هوآوی یعنی NOVA-3e  را درنظر گرفته‌ایم. که در قسمت بعدی همین مطلب که از این پس با عنوان میان رده ها منتشر میشود، به  نقد و بررسی این میان رده خوش‌ساخت خواهیم پرداخت. لطفا با نظرات و پیشنهادات خودتان ما را در این بخش یاری کنید و اگر گوشی و برند خاصی مدنظرتان است ذیل همین مطلب و در بخش نظرات معرفی کنید. مطمئن باشید در اولین فرصت بررسی کاملی از گوشی مد نظرتان را منتشر خواهیم کرد.

پایان مقدمه‌ای بر معرفی میان رده‌ها !

نظرات

در ادامه بخوانید...

میان رده‌ها- قسمت اول هوآوی nova 3e

در

میان رده‌ها – این قسمت : هوآوی nova 3eova 3e

(سیارک) بعد از صحبت و بررسی کاملی که در مورد شرایط بازار و قیمت پرچمداران در سیارک مقاله (خداحافظ پرچمدار )داشتیم طبق قولی که داده بودیم به سراغ یکی از گوشهای میان رده شرکت هوآوی رفتیم تا ضمن بررسی مشخصات این گوشی به نقاط ضعف و قوت این میان رده خوش ساخت نگاهی دقیق بیاندازیم.

در ابتدا باید نظر شخصی خودم را درباره این گوشی روشن کنم : راستش را بخواهید به نظر من اصطلاح خوش ساخت به تنهایی برای توصیف کلی NOVA 3E کافی نیست و نمی تواند حق مطلب را درباره این میان رده زیبا و مدرن شرکت هوآوی ادا کند .

هوآوی در ساخت nova 3E از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده است. بدنه شیشه‌ای آن به حدی زیبا و براق است که نمی توان چشم از آن برداشت که البته این شیشه 2.5D به شدت شبیه گوشی آنر 9 و البته برادر پرچمدارش یعنی p20 است.  نوا 3 ایی در بازارهای جهانی به نام p20 lite هم شناخته می شود و لذا شباهتش به سری p20 بی دلیل نیست به خصوص رنگ آبی آن که گویا آرام آرام در حال تبدیل شدن به رنگ سازمانی شرکت هوآوی است که واقعا در زیر نور جلوهای زیبا و خاصی را ایجاد می کند و انعکاسی جادویی درست مثل یک منشور دارد. اما ( چرا همیشه بعد از هر تعریفی یک اما وجود دارد؟) این بدنه شیشه‌ای بسیار لک پذیر است و اثر انگشت شما را به شدت جذب می کند و همین موضوع باعث می شود که بعد از چند بار دست به دست شدن گوشی بدنه پشتی واقعا چهره زشتی پیدا کند هر چند با یک بار دستمال کشیدن پاک می شود ولی خوب نمی توان مدام مشغول دستمال کشیدن گوشی خود باشید. ایراد دیگر بدنه شیشه‌ای ضعیف و شکننده بودن آن است که مجموع این دو مشکل شما را به خرید یک قاب محافظ با پوشش کامل پشت سوق می دهد که هم در نقش محافظ ظاهر شود و هم مانع کثیف شدن بدنه شیشه‌ای گوشی شود

فریم فلزی گوشی هم رنگ قاب پشتی است ومات و غیرلغزنده است ، این خصوصیت مثبت بعلاوه عدم وجود لبه تیز و به اصطلاح گرد بودن گوشه های nova 3E باعث شده است که این گوشی ارگونومی خوبی داشته باشد و هنگام در دست گرفتنش اصلا احساس بدی نداشته باشید.

تا جایی که ما میدانیم گوشیهایی که از جنس بدنه شیشه‌ای بهره می برند معمولا وزن زیادی دارند ، اما شاهکار طراحی گوشی nova 3e  مربوط به وزن کم آن است چرا که با وجود این ابعاد و بدنه شیشه‌ای وزن 145 گرمی nova 3e واقعا قابل تحسین است. دوربین دوگانه برجسته پشتی با چیدمان عمودی قرار گرفته است که در جای خودش راجع به این چینش سخن خواهیم گفت صفحه نمایش 5.84 اینچی nova 3e حدود 80 درصد از بدنه گوشی را فراگرفته است که قسمت جالب ماجرا وجود بریدگی موسوم به ناچ در بالای صفحه نمایش است . شما چه طرفدار اپل باشید و چه از منتقدان این شرکت میوه‌ای باشید نمی توانید از تاثیری که این شرکت بر روند طراحی موبایل در جهان دارد به راحتی گذر کنید، در اوایل سال گذشته میلادی تمام شرکتها به سمت طراحی گوشیها با حداکثر ابعاد صفحه نمایش رفتند و سعی کردند تا جایی که ممکن است از حاشیه های اطراف صفحه بکاهند و نسبت صفحه به بدنه را به بالاترین حد ممکن برسانند در همین راستا اصطلاحاتی نظیر فول ویژن و فول ویو و اینفینیتی در حوزه صفحه نمایش وارد بازار موبایل شد. اما این بار هم اپل با معرفی آیفون x و آن بریدگی خاصش که نامش را هم ناچ گذاشتند، توجه همه را به خودش جلب کرد . حالا این بریدگی احتمالا برای اولین بار وارد دنیای میان رده‌ها شده است ( هوآوی در طراحی پرچمدارش p20pro از ناچ استفاده کرده بود )

خوب هوآوی تا کنون دو خصوصیت را از آیفون x قرض گرفته است جالب اینجاست که یکی از این خصوصیتها را بهبود بخشیده است و یکی دیگر از آنها را واقعا بد اجرا کرده است. میزان بریدگی ناچ در هوآوی nova 3e تقریبا نصف میزان آن در آیفون x‌است و از این حیث زیباتر شده است و این امیدواری را در ما به وجود آورد که این بریدگی بی خاصیت هم به زودی از صحنه موبایلها حذف شود ولی در عوض دوربین دوگانه برجسته nova 3e با اینکه باز هم کپی از ایده‌های اپل است اما مقدار بیرون زدگی آن بسیار بیشتر از آیفون x است و به جای اینکه تاثیر مثبتی در طراحی این گوشی بگذارد تبدیل به یک نکته منفی و حتی می شود گفت منصرف کننده از خرید این گوشی شده است و باعث می شود که وقتی گوشی روی قاب پشتی قرار میگیرد به اصطلاح لق بزند( خوشبختانه این ایراد یعنی دوربینهای برجسته هم مثل دو ایراد لک پذیری و شکننده بودن بدنه شیشه‌ای   با خرید یک قاب محافظ تا حدود زیادی مرتفع می شود که مشخصا از خوش شانسی طراحان این گوشی است) حسگر اثر انگشت در پشت گوشی واقع شده است که بنده به شخصه اسکنراثرانگشت در جلوی گوشی را ترجیح میدهم اما همانطور که همه شما میدانید این موضوع مستلزم تعبیه دکمه هوم است و وجود دکمه هوم در تعارض با صفحه نمایش بدون حاشیه است لذا این موضوع تبدیل به یک چالش بسیار سخت برای کمپانیهای بزرگ شده است راه اول همین قرار دادن حسگر اثر انگشت در بدنه پشتی گوشی است که راه راحت و ارزانی است اما راه دوم تعبیه اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است  که اتفاقا اگر اشتباه نکنم  هوآوی دومین یا سومین  شرکتی بود که در زمینه قرار دادن حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش اقدام کرد هر چند این روش بسیار گران  و تا حدودی سخت است ولی هوآوی امسال با مدل Mate RS پورشه دیزاین خود اینکار را انجام داد که البته گوشی بسیار گران قیمیتی هم هست اما نباید فراموش کنیم که داریم درباره یک میان رده صحبت می کنیم . دکمه ولوم و پاور هم در قسمت بالای لبه سمت راست و در زیر هم یعنی در کلیشه‌ای ترین و شاید درست ترین جای ممکن قرار گرفته‌اند در سمت چپ هم درگاه سیم کارتها قرار گرفته است که سیم دوم قابل جایگزینی با کارت حافظه از نوع میکرو اس دی است. تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که این گوشی از پورت USB Type c بهره می برد و اسپیکر هم در لبه پایینی و در کنار همین پورت واقع شده است.(سیارک)

صفحه نمایش : بهتر از اچ دی خوبتر از فول اچ دی

صفحه نمایش nova 3e با ابعاد 5.84 اینچ حدود 80 درصد از بدنه جلویی را اشغال کرده است، درست از همین جا است که نوا 3 ایی شروع به فاصله گرفتن از دنیای میان رده‌ها می کند شاید هرگز تبدیل به یک پرچمدار پرمیوم نشود ولی مسلما در کنار میان رده های عادی هم قرار نمیگیرد. چرا که وقتی به این گوشی نگاه می کنید از بزرگ بودن صفحه نمایش به وجد می آیید. برای روشن شدن موضوع یک مثال می زنم :

گوشی شیائومی mi 5 با ابعاد 144.6×69.2×7.3 در نوع خودش از کناره ها بی حاشیه محسوب می شود ولی این گوشی با این ابعاد یک صفحه نمایش 5.15 اینچی ( 73 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه) را ارائه می کند اما nova 3e با ابعاد 148.6×71.2×7.4 میلیمتر ( 80.5 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه) صفحه نمایش 5.84 اینچی را به کاربر عرضه می دارد یعنی به ازای 4 میلیمتر ارتفاع و دو میلیمتر عرض چیزی حدود هفت دهم اینچ صفحه بزرگتری خواهد داشت که بسیار عالی است. این صفحه نمایش از نوع ips است و رزولوشن 1080 در 2280 پیکسل دارد که تراکم پیکسلی 432 پیکس بر اینچ خواهد داشت . هوآوی برای این نمایشگر نام Display 2.0 را انتخاب کرده است . گوشه های گرد آن و هماهنگی فوق العاده با انحنای بدنه هم از خصوصیت جالب توجه نوا 3 ایی است . یکی از مواردی که باعث می شود اسکار طراحی نمایشگر در این گوشی به طراحانش تعلق بگیرد امکان شیفت رزولوشن بین دو حالت فول اچ دی پلاس+FHD و اچ دی پلاس+HD توسط کاربر است که باعث مصرف کمتر باطری میشود. اما برای میزان روشنایی حداکثر این نمایشگر به اعدا مختلفی در نقدهای متفاوت برخوردیم به گونه‌ای که از 325 نیت تا 550 نیت روشنایی حداکثر برای نمایشگر NOVA 3E ذکر شده بود، کیفیت نمایش رنگهای طبیعی ، کنتراست و  زاویه دید صفحه نمایش NOVA 3E  با بهترینهای بازار فاصله اندکی  دارد اما برای یک میان رده نه تنها رضایت بخش بلکه بالاتر از حد متوسط  هستند.

کیفییت صدا: زمانی برای بد بودن

نوا 3 ایی فقط یک اسپیکر دارد که برای تماشای فیلم و پخش موسیقی با ولوم متوسط کیفیت بسیار مطلوبی دارد اما مطمئنا برای گوش کردن موسیقی با صدای بلند متوجه نویز خواهید شد . اما خوشبختانه طراحان شرکت هوآوی در مورد جک 3.5 میلیمتری دچار جوزدگی مزمن تقلید از محصولات اپل نشده‌اند و اقدام به حذف جک هدفون نکرده‌اند و یک عدد هدفون از نوع ایرباد هم در جعبه این گوشی قرار داده‌اند که البته صدای بلندی ندارد .

سخت افزار : همان همیشگی

هوآوی باز هم از چیپستهای اختصاصص خودش استفاده کرده است ،چیپست Kirin 659 با پردازنده ۸ هسته ای که 4 هسته آن فرکانس 2.36 گیگا هرتزی دارند و 4 هسته آن هم فرکانس 1.7 گیگاهرتزی دارند و پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2، چهار گیگابایت حافظه رَم و ۶۴ گیگابایت فضای حافظه داخلی. این همان ترکیب مخصوص سرآشپز سخت افزاری هوآوی است که در بسیاری از محصولات آنها استفاده شده است و جواب خودش را هم در حد و اندازه خودش  پس داده است . تمام کارهایی که یک کاربر معمولی قصد دارد با موبایلش انجام دهد با این ترکیب بدون کوچکترین مشکلی اجرا می شود و حتی بازیهای سه بعدی و نه چندان سنگین هم مثل آسفالت 8 بدون مشکل روی آن اجرا می شود ولی انتظار انجام بازیهایی مثل PUBG را حتی در حالت تنظیمات گرافیکی پایین هم نداشته باشید . در مورد 64 گیگا بایت حافظه داخلی هم دیگر همه شما تا کنون باید به ضرس قاطع متوجه این موضوع شده باشید که این مقدار حافظه اسمی دستگاه است و مقداری از آن در اختیار فایلهای سیستمی است که در نوآ 3 ایی حدود 13..4 گیگا بایت در اختیار سیستم عامل و متعلقاتش است و 50.6 گیگا بایت آن آزاد است که اگر اهل فیلم و اپلیکیشنهای متنوع و عضویت در چند پیامرسان مختلف باشید احتمالا کفاف خرج و مخارج بایتهای شما رو نمی دهد و باید به فکر خرید یک کارت حافظه از نوع میکرو اس دی باشید که به خاطر این یکی باید با سیم کارت دوم خداحافظی کنید.. از چهار گیگا بایت رم موجود هم حدود نصف آن یعنی 2 گیگ آزاد است و هرچه تعداد برنامه های باز بیشتر باشد این مقدار کمتر و کمتر می شود

سنسور اثر انگشت بر روی قاب پشتی و پایین تر از ماژول دوربین قرار دارد که با یک اشاره کوچک انگشت فعال می شود که برای گوشیهای هوآوی چیز عجیبی نیست این حسگر مدت زمانی که برای شناسایی انگشت و باز کردن قفل نیاز دارد حدود نیم ثانیه است . هرچند این تنها کارایی این سنسور نیست با تعریف انگشتهای مختلف برای این سنسور می توانید به تماسها پاسخ دهید، پنل اعلانها را پایین بکشید، عکس بگیرید، صدای آلارم اعصاب خردکن صبح را قطع کنید و چند کار دیکر که خود شما در تنظیمات گوشی با انگشتهای متفاوت برای این گوشی تعریف می کنید.

فناوری تشخیص چهره:

باز هم اولین ، باز هم بهترین

هووای از بعد امنیتی برای میان رده خود سنگ تمام گذاشته است و علاوه بر اسکنر اثر انگشت NOVA 3E را مجهز به فناوری تشخیص چهره کرده است تا از این حیث هم اولین یمان رده‌ای در دنیا باشد که به قابلیت FACE UNLOCK مجهز می شود. البته هرگز نمی شود یک قابلیت نرم افزاری را با قابلیت سخت افزاری اثر انگشت مقایسه کرد ولی به هر حال این گوشی با اسکن چهره افراد توسط دوربین سلفی نسبت به شناسایی چهره اقدام می کند. هر چند که هووای مدعی است که قابلیت تشخیص چهره در این گوشی حدود 1000 نقطه و جزییات از صورت صحب گوشی را اسکن می کند ولی به هر حال هنوز هم در محیطهای تاریک کاربران نمی توانند از این سیستم استفاده کنند اما سرعت و دقت FACE UNLOCK در محیطهای با روشنایی زیاد بسیار عالی ارزیابی شد و حتی بسته شدن چشم کاربر هم تشخیص داده می شود. در هر صورت این میان رده با وجود داشتن حسگر اثر انگشت از این روش هم به عنوان یک راه جایگزین استفاده کرده است که در بین میان رده‌ها یک قابلیت فوق العاده محسوب می شود و در این مورد هم یک گام دیگر به پر چمداران شرکتهای بزرگ تولید تلفن همراه نزدیک شده است.(سیارک)

دوربین:

سری گوشیهای nova در برند هوآوی همیشه عکاسهای قابلی بوده‌اند و حالا آخرین گوشی از این خانواده سعی دارد تا خودش را به عنوان یک گوشی با دوربین عوکاسی قابل تحسین ثابت کند. در سالهای قبل ایجاد قابلیت بوکه ( محو پس زمینه و جدا کردن سوژه از بکگراند) یکی از اهداف اصلی در ساخت دوربین گوشیها بود تا هر چه بیشتر تصاویر ثبت شده در گوشیهای تلفن شبیه به دوربینهای DSLR شوند و این اواخر شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند به لطف دوربینهای دوگانه و سه گانه و یا دیافراگم دوگانه ( گلگسی اس 9) به این مهم دست پیدا کردند . NOVA 3E به عنوان یک میان رده با ماژول دوربین دوگانه 16 و 2 مگا پیکسلی قابلیت بوکه را برای شما به ارمغان می آورد . دوربین 16 مگا پیکسلی با ابعاد پیکسل 1.12 میکرومتری و ضریب دیافراگم f/2.2 تصاویر قابل قبولی ثبت می کند و دوربین 2 مگاپیکسلی دوم برای ایجاد عمق و ثبت تصاویر بوکه به کار میرود.

نمونه عکس nova 3e 

این دوربین در نور روز عملکرد فوق العاده‌ای دارد عکسهای بسیار زیبایی میگیرد و عملا هیچ نقطه ضعفی برای عکاسی ( در حد متعارف و شاید بالاتر )در نور روز ندارد. و شاهد کمترین مقدار نویز در عکسها هستیم و رنگ بندی عکسها هم بسیار طبیعی و قابل قبول است ولی در نور کم تمام تلاشهای این دوربین برای ثبت عکشهای باکیفیت بالا با شکست مواجه می شوند البته همین دوربین در نور کم هم عکسهای فاجعه‌ای نمی گیرد ولی خوب با آنچه که مورد انتظار ما بود فاصله داشت که با توجه به مشخصات دوربین بسیار عادی است. جالب است بدانید این دوربین از قابلیت فوکوس خودکار با سیستم تشخیص فاز برخوردار است . این گوشی به واسطه وجود دیافراگم واید قابلیت تعیین محل فوکوس و میزان محو شدن پس زمینه را حتی بعد از ثبت عکس دارد . نرم افزار دوربین nova 3e شباهت بسیاری به محصولات قبلی خودش دارد و چیز جدیدی به آن افزوده نشده است .

دوربین سلفی nova 3e هم یک دوربین 16 مگاپیکسلی است ولی ابعاد پیکسل کوچکتری دارد ( حدود 1 میکرو متر) ضریب دیافراگم دوربین سلفی هم f/2 است که باعث می شود بتواند میدان دید بیشتری داشته باشد. نرم افزار نوا 3 ایی ویرایش بالایی مثل بزرگ کردن چشم و روتوش پوست روی عکسهای سلفی انجام میدهد که خودش مدعی است که طبیعی است ولی خوب شخصا معتقدم تصویری که با دوربین سلفی این گوشی گرفته می شود خیلی بهتر و شاداب‌تر از خودتان است . لااقل چند موردی که ما دیدیم اینطور بود.

نرم افزار

در این مورد هم هوآوی از بهترین ترکیب خودش استفاده کرده است البته بهترین ترکیب تا قبل از ارائه p20pro بود . روی nova3e نسخه هشتم سیستم عامل اندروید( اوریو) با نسخه 8 رابط کاربری مخصوص هوآوی یعنی Emotion UI سوار شده است. هووای با یک پرش 2 شماره‌ای از EMUI 5 به نسخه 8 شیفت کرد تا صرفا هماهنگی عددی بین رابط کاربری ونسخه اندروید به وجود بیاید. واقعتیش این است که هیچوقت نتوانستم با رابط کاربری EMUI ارتباط برقرار کنم و به عنوان مثال این رابط را در مقایسه با MIUI شیائومی یک رابط خشک و غیر جذاب می ذانم . به هرحال این رابط هم چیزیست که باید با آن ساخت . نسخه 8 EMUI نسبت به نسخه قبلی یعنی EMUI 5.1 تغییر چندانی نکرده است البته بعضی تغییرات در این نسخه انجام شده است مثلا قابلیت اپلیکیشن دوقلو ( App Twin) که برای بعضی اپلیکیشن ها مثل فیسبوک و واتس آپ کاربرد دارد و می توان با این قابلیت به صورت همزمان صاحب دو حساب کاربری بود. ولی خوب App Twin فقط یک شکل پیش پا افتاده از قابلیت second space و Dual Apps رابط کاربری شیائومی است .

عملکرد بریدگی بالای صفحه در دو حالت

قابلیت سوایپ سه انگشتی برای اسکرین شات هم با اینکه جذاب است ولی بازهم یکی از همان کپی ها از امکانات MIUI‌است به شخصه معتقدم اگر یک بار از رابط کاربری شیائومی استفاده کنید دیگر مابقی لانچرها برایتان جذابیتی نخواهند داشت چه برسد به رابط کاربری Emotion UI که همیشه از نقاط ضعف هوآوی محسوب می شده است. قابلیت READING MOD در این رابط کاربری هم وجود دارد که با خاموش کردن پیکسلهای آبی، باعث می شود نور زردی روی صفحه‌ نمایش غالب شود ولی در اینجا اسم این قابلیت Eye comfort است که باعث می شود مطالعه و خواندن روی نمایشگر کم ضررتر باشد.

باطری:

خیلی وقت است که دیگر کسی صرفا با عدد ظرفبت باطری نسبت به میزان شارژدهی یک باطری قضاوت نمی کند. البته ضخامت 7.4 میلی متری nova3e و ابعاد نسبتا کوچک آن مانع از قرار دادن یک باطری بزرگ در این گوشی می شود ولی طراحان هوآوی با همین شرایط یک باطری 3000 میلی آمپری را در این میان رده جا داده‌اند که اگر به این نکته دقت کنید که پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلگسی s9 هم یک باطری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت دارد به ارزش کار مهندسان شرکت هوآوی پی می برید. هرچند که دیگر صرفا ظرفیت اسمی باطری نمی تواند معیار مناسبی برای تعیین توان یک باطری یک گوشی باشد و عوامل مختلفی مثل cpu و نوع نمایشگر و نحوه استفاده از گوشی در این مورد تاثیرگذار هستند ولی با همه این عوامل باید گفت که باطری nova3e به عنوان یک میان رده باطری مناسبی است و عموما با استفاده مداوم از اینترنت 4g و وبگردی و عملکرد مولتی مدیا می تواند یک روز کامل شارژ گوشی را تامین کند که به نظر ظرفیت مناسب است. این گوشی از نسخه دوم فناوری شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می کند که می تواند طی 30 دقیقه از 0 تا 43 درصد این گوشی را شارژ کند. از آنجایی که در چند مورد این گوشی را با xiaomi mi 5 مقایسه کردیم در مورد قابلیت fast charge هم این مقایسه را انجام میدهیم . می 5 هم مثل nova 3e یک باطری 3000 میلی آمپری غیرقابل تعویض توسط کاربر دارد اما فناوری شارژ شریع شیائومی می تواند طی مدت 30 دقیقه از صفر تا 83 درصد این گوشی را شارژ کند ولی با توجه به چیپست کوالکام اسنپدراگون 820 که در قلب mi 5 وجود دارد و همچنین صفحه نمایش ips آن در صورت استفاده مداوم از اینترنت 4g و عملکرد مولتی مدیا این گوشی در روز نیاز به دوبار شارژ کردن خواهد داشت ولی با سرعت بالای شارژ این نقیصه جبران شده است . در هر صورت nova 3e در زمینه باطری عملکرد کاملا متوسطی دارد و نه می توان آن را ضعیف‌تر از سایر میان رده ها ارزیابی کرد و نه می توان مثل صفح نمایش و دوربین خوبش آن را یک میان رده پرمیوم نامید.

مطلبی دیگر راجع به این بریدگی بی‌خاصیت:

نکته‌ای که حتما باید ذکر کنیم و در این مورد هم سعی می کنیم که به صورت ترجمه لغت به لغت از سایت techradar.com بیانش کنیم این است : "ما هیچ لزومی برای طراحی صفحه نمایش با بریدگی ناچ احساس نمی کنیم و باور کنید که این طراحی اصلا باعث نمی شود که با یک خصوصیت درخشان مواجه شویم اما گویا این طراحی قرار است فراگیر شود و ما باید آن را بپذیریم" .نمی دانم که شرکتها چه اصراری به طراحی صفحه نمایش ناچ(بریدگی بالای صفحه نمایش) دارند وقتی که این بریدگی در عمل هم هیچ کار مفیدی انجام نمی دهد و کناره‌های آن حتی محلی برای اجرای اپلیکیشنها نیست و صرفا برای نشان دادن اعلانها استفاده می شود البته وقتی که اپلیکیشنها را اجرا می کند قسمت بالایی صفحه نمایش درست موازی با خط پایین بریدگی خاموش می شود و اپلیکیشنها در نمایشگری با نسبت 18 به 9 اجرا میشوند در این بین فقط وقتی از نرم افزار گالری استفاده میکنید و عکسها در کل صفحه نمایش به انضمام کناره های بریدگی نمایش داده می شوند که خود این حرکت هم ظاهر زیبایی ندارد و یک ذوزنقه خالی در کناره عکس چندان جلوه خوبی ندارد خود من به شخصه هیچ زیبایی خاصی هم در تعبیه این بریدگی نمی بینم به همین خاطر می شود ناچ را هم از محاسن این دستگاه برشمرد و هم آن را از معایب اصلی NOVA3E حسابش کرد که ما ترجیح دادیم در این مورد رای ممتنع صادر کنیم.

 

جمع بندی بعد از قیمت!

مگر جمع بندی بدون اطلاع از قیمت ممکن است ؟ اگر همین مشخصات روی یک گوشی هزار دلاری باشد می توان در جمع بندی به کلمه افتضاح قناعت کرد و اگر قیمت آن 250 دلار باشد هیچ کلمه‌ای یتوان بیان محاسن آن را نخواهد داشت. ولی هیچکدام از این خبرها نیست چرا که اولا nova 3e‌هنوز وارد بازار کشور ما نشده است اما با توجه به همان شیوه‌های خاص خودمان سعی می کنیم با نگاهی به قیمت جهانی آن نرخ داخلی این گوشی را حدس بزنیم ! هرچند خبرهای ضد و نقیضی از قیمت این میان رده به گوش می رسسد اما با توجه به نوسات اخیر بازار موبایل و قیمت بالای پرچمداران و هجوم اکثریت مردم برای خرید میان رده ها، به نظر می رسد که هوآوی در انتخاب قیمت این گوشی بسیار محتاطانه عمل کند. این گوشی در کشورهای حوزه خلیج فارس با قیمت حدود 1200 درهم به فروش می رسد که اگر با پول کشورمان معادل سازی شود و البته بحث تعرفه و سود را هم لحاظ کنیم به قیمتی کمتر از دو میلیون تومان برای نسخه 64 گیگابایتی آن خواهیم رسد چرا که nova 3e در دونسخه 64 و 128 گیگابایتی وارد بازار کشورمان خواهد شد . اما شنیده ها حاکی از این است که قیمت این گوشی در چین برای مدل 64 گیگابایتی 330 دلار و برای نسخه 128 گیگا بایتی 360 دلار نهایی شده است که با توجه به 9 درصد ارزش افزوده و 9 درصد مالیات علی الحساب و گمرک و همچنین بین 10 تا 22 درصد هم سود باید به این رقم چیزی 28 تا 40 درصد افزود که رنج قیمتی این گوشی با دلار 4200 تومانی در محدوده یک میلیون و هفتصد و هشتاد تا نزدیک دو میلیون تومان برای نسخه 64 گیگا بایتی آن قرار میگیرد.البته با همین محاسبات نسخه 128 گیگابایتی nova3e بین یک میلیون و نهصد تا دو میلیون و دویست هزار تومان قرار میگیرد. و دست آخر شایعه 370 یورویی قیمت این گوشی که باعث می شود که قیمت این گوشی بیش از دو و نیم میلیون تومان باشد که در این صورت برای خرید این گوشی باید بیشتر تامل کرد.

بازهم تاکید میکنم که این قیمتها صرفا یک حدس از وضعیت قیمتی این میان رده باکیفیت است و با توجه به نوسات هر روز و هر لحظه بازار موبایل و ارز اگر با قیمتهایی حدود دو برابر این نرخها هم مواجه شدید اصلا جای تعجب نیست. 

cpu

 Huawei Kirin 659, octa-core 4 x 2.36GHz + 4 x 1.7GHz

Platform

 Android 8.0 Oreo, Huawei EMUI 8.0

 Memory

 RAM - 4GB; storage - 64GB, up to 256GB microSD

 Display

 5.84" IPS LCD, 19:9 ratio, 80.5% screen-to-body, 432ppi

 Camera

 Main - Dual-lens 16MP+2MP; front - 24MP

 Connectivity

 Wi-Fi, Bluetooth 4.2, GPS, NFC; USB Type-C, 3.5mm audio

 Battery

 3000mAh

 Price

 --------

این گوشی در سه رنگ آبی مشکی و صورتی ارائه میشود که رنگ آبی آن یک سر و گردن بهتر از دو رنگ دیگر است  دلیلش هم واضح است ! نه؟

جمع بندی :

نوا تری ایی یک میان رده بسیار باکیفیت و مناسب است که با قیمت زیر دو میلیون تومان میتواند گزینه اصلی کسانی باشد که قصد و یا توان مالی خرید پرچمداران سامسونگ و اپل و هوآوی را ندارند .

این گوشی محسنات فوق العاده‌ای دارد که صرفا در پرچمدارن امسال پیدا میشود مثل وجود دو سیستم امنیتی اثر انگشت و تشخیص چهره، دوربین دوگانه با امکانات و مشخصات در خور توجه که دوربین nova 3e را با فاصله در میان میان رده‌ها صدرنشین می کند، ، طراحی بسیار زیبا و قابل توجه که این گوشی در زمره زیباترین میان رده‌ها قرار و حتی بعضی پرچمدارها قرار میدهد، از صفحه نمایش خارق العاده این گوشی با رزولوشن +FHD و +HD و همچنین امکان انتخاب رزولوشن دلخواه برای تنظیم و کاهش مصرف باطری نمی توان به سادگی گذشت. ,نصب آخرین نسخه اندروید و رابط کاربری که نشان از بروز بودن این دستگاه دارد، امکان شارژ سریع، وزن کم و ابعاد مناسب، پورت یو اس بی TYPE C، ارگونومی و خوش دست بودن نوا 3 ایی هم از جمله محاسن قابل ذکر آن هستند از کیفیت مناسب ساخت و متریال هم که سخنی نمی گوییم چرا که هوآوی در این مورد اصلا دست کم نگذاشته است، از معایب این گوشی هم می توان به لک پذیری قاب شیشه‌ای ، شکننده بودن این قاب و برجستگی بیش از حد ماژول دوربین پشتی اشاره کرد که همانطور که قبلا اشاره کردم با خرید یک قاب محتفظ مناسب می توان تا حدود زیادی این سه ایراد را مرتفع کرد، کیفیت صدای نه چندان خوب، رابط کاربری نه چندان دل‌انگیز EMUI ( که البته کاملا بستگی به سلیقه کاربر دارد) و همچنین سخت افزار تکراری و مشابه با دیگر میان رده‌های هم تراز، شارژ دهی متوسط هم از مواردی هستند که می توانند در زمره معایب این گوشی قرار بگیرند.(سیارک)

با توجه به همه موارد گفته شده تنها یک قیمت مناسب می تواند nova3e در گیشه هم بدل به یک موفقیت کند چرا که فعلا این گوشی نقدهای مثبت زیادی گرفته است اما چه بسیار گوشیهای خوبی که به خاطر طمع صاحبان و یا در نظر نگرفتن شرایط بازار و اصول رقابت در مقابل یک رقیب به شدت ضعیف تر تبدیل به یک شکست خورده تمام عیار شده‌اند. لذا باید منتظر ببینیم و ببینیم که سیاست هوآوی در قبال بازار رنوسان این روزهای موبایل چگونه خواهد بود؟ شما چطور فکر می کنید؟ نظرات خودتان را در مورد خصوصیات این گوشی و همچنین قیمتی که گمان می کنید برای nova 3e مناسب و عادلانه است ذیل همین مطلب در بخش نظرات برای ما بنویسید!

در قسمت بعدی سری مقاله‌ میان رده‌ها احتمالا به سراغ یکی از محصولات ایسوس و یا شیائومی خواهیم رفت ! با ما همراه باشید

 

نظرات

در ادامه بخوانید...